Väännetään rautalangasta: Jos lapsi elää perheessä jossa käsitteet "taivas", "tuonpuoleinen", "kuoleman jälkeinen elämä" ovat täysin vieraita ajatuksia ja käsitteitä niin miksi lapselle tulisi kertoa sellaisista hänen kuolinhetkellä? Miksi tulisi nostaa esille käsitteitä, joista ei koskaan tai juuri koskaan ole keskusteltu lapsen eläessä ja ollessa terve? Kyse on siitä, että lapsetkin tietävät, eivät he ole tiedostamattomia "idiootteja" (vaikka toisinaan tuntuu siltä, että ovat), jolloin hän voi kokea tilanteen sellaisena, että vanhemmat valavat häneen uskoa jostain sellaisesta johon he eivät kuitenkaan usko. Tämä on juuri turhien toiveiden nostattamista.
vlad.
Kirjoituksestasi heijastuu ylenkatse toisinajattelevia kohtaan. "Väännetään rautalangasta", "lapsetkin tietävät, eivät he ole tiedostamattomia "idiootteja", "turhien toiveiden nostattamista". Sinulla on kova tarve olla oikeassa. Teillä ei näemmä ainakaan ole annettu laajemmin tietoa vaihtoehdoista, vain tuosta yhdestä näkökulmasta kirjoituksestasi päätellen. Sääli. Lenin tapaan kyselen myös sitä, että mitä haittaa siitä lohdutuksesta lapselle olisi?Hänhän kasvaa sun vakaumuksesi mukaan vain sitä ns. koiranputkea karkeasti sanottuna.
Tähän samaan syssyyn sanoisin niille, jotka yleistävät uskovaiset samaan nippuun, että ettehän te näemmä puolestaan ole ottaneet asioista selvää uskontojen ja eri kirkkokuntien/lahkojen taholta.
Maailmassa on hurjasti erilaisia uskontoja ja erilaisia päätelmiä ja muunneltuja versioita niistä. Niiden varjolla soditaan ehkä eniten maailmassa ja uskontojen varjolla usein on ihmisiä pidetty pelossa ja tietämättömyydessäkin. Silloin kuvaan on kyllä ilmestynyt ihan toisenlaista vallankäyttöä ja politiikka ei ole isoille kirkoille missään vierasta. Silti olemme kaikki erilaisia. Voin kirjoittaa vain omasta puolestani ja todeta, etten edes kuulu mihinkään kirkkoon, enkä aio liittyäkään. Olen keskustellut paljon erilaisten näkemysten edustajien kanssa ja oma tyttö kastettiin Luterilaiseen kirkkoon pyynnöstään rippileirin jälkeen.
En ole mikään fyysikko ja välillä näissä keskusteluissa tuntuu tulevan tekstiä, joka on kyllä enemmän alan ihmisten spesiaalikeskusteluun kuuluvaa termeineen. Tavallisten Jatkoajan pulliaisten keskustelupiirissä on joillakin kiva päteä vaikeaselkoisesti. Ohitan nämä. En silti kiellä kirjoittamasta, mutta älkää ihmetelkö, jos en kaikkeen vastaa. En todellakaan aio alkaa vaikeaselkoisia opuksia kahlaamaan läpi. Mulla on kyllä riittävästi tietoa saatavilla, onhan mulla kirjoja avaruudesta ja sen eri syntymuotojen oletuksista hyllyssänikin, mutta silti ne eivät vakuuta. Joo, tyhmä pää, sanoisi joku ja voi pitää paikkansakin. Ihan miten haluatte.
En edelleenkään pysty sivuuttamaan omia, henkisiä ja myös hengellisiä kokemuksia elämässäni. Olen täysjärkisen kirjoissa, joten mihinkään sekoamiseenkaan ei voi vedota. En käytä huumeita, alkoholiakin hyvin vähän. TIEDÄN, että on muutakin kuin tämän silminnähtävä maailma, enkä nyt tarkoita mitään mikrobiologiaa tms. Kokemukseni eivät järkeilemällä poistu, vaikka yrittäisikin. Niistä en kummemmin täällä selvitystä tee, riittää, että ne ovat minut vakuuttaneet. Se riittää.
YHtä totuutta ei taida löytyä koskaan ja keskustelu on kuin veteen piirretty viiva, kun yksi jälki katoaa, syntyy toinen. Ehkä tämä riittää osaltani, ettei mene jankkaukseksi. Aivopesemään en ketään ala kannalleni, ei ole tarvetta. Jokainen eläköön niinkuin parhaaksi näkee, kunhan on itse saanut näkemyksensä valita.