itse asiassa koitan saada selville, miten uskova tämän itselleen selittää. Vai selittääkö lainkaan, eli onko tässä ”Mortonin demoni” ilmiö
Olen kyllä aavistuksen huono vastaamaan tähän, sillä perususkovan sijasta olen oikeastaan ns. teistinen agnostikko. Eli siis pidän Jumalan olemassaoloa jonkin verran todennäköisempänä kuin ei olemassaoloa. Puhdas agnostikko sanoisi, että tilanne on 50-50%. Itselleni erityisesti ns. kosmologinen todistus on järjellisesti mahdoton ohittaa. Eli kosmoksella/universumilla on alkunsa, ja järkeni väittää, että alulle on oltava jokin syy. En pysty mitenkään (tällä tietoa) todistamaan, etteikö se syy olisi Jumala.
Olen kuitenkin jonkin verran (vähäisessä määrin) harrastanut sekä kosmologiaa että teologiaa ihan amatöörinä. Usko on käsittääkseni aina hyvin subjektiivinen kokemus. Järjellä ei uskoa voine saadakkaan (jos sellaisen "ristin" haluaa), vaan kyseessä täytyy olla omakohtainen kokemus jostakin Jumala-yhteydestä tai kristityillä henkilökohtainen varmuus siitä että pelastuu.
Miten esimerkiksi sinä yhteen sovitat evoluution tiedon elämän kehittymisestä maapallolla ja uskosi ihmiseen jumalan kuvana?
Jos siis pitää ihmistä erityisenä, jumalan luomana olentona, täytyy olla jokin tapa, millä jumaluus on tullut ihmiseen tai jumala on ihmisyyden antanut apinalajille. Ainakin siis oma käsitys siitä.
Spekuloin kuitenkin varsinaisella kysymykselläsi, vaikka en taida suoraan kohderyhmääsi kuuluakkaan. Minimissään Jumala olisi voinut vain laittaa alkuräjähdyksen liikkeelle järjestäen sen kuitenkin niin, että nykyihminen ajallaan syntyy. Jumalalle ei kosmoksen ulkopuolisena olisi ajalla merkitystä. Tämä ei tietenkään ole ihan pyhien kirjojen mukaista.
Toisaalta Jumala on voinut luoda maailmankaikkeuden, mutta on sitten luonut elämän vasta myöhemmin, kun on siltä tuntunut. Hän olisi joko vain pistänyt elämän käyntiin ja katsonut mitä tapahtuu tai sitten on aktiivisemmin muovannut sitä.
Kolmanneksi ihminen voi tosiaan olla Jumalan tarkoituksella luoma, jollain tavalla samanlainen kuin Hän. Sitä omaa kuvaa voisi olla vaikka tämä jonkin asteinen vapaus valita, ja ainakin täydellinen ajatuksen vapaus. Se, että ihminen on syntynyt evoluution myötä, ei mielestäni ole sen kummempaa kuin taitelijan maalailu kankaalle. Lopputulos on ehkä taitelijan mielessä, mutta ei se ole ensimmäisellä vedolla valmis. Varmaan muitakin vaihtoehtoja voisi tulla mieleen hetken pohtimalla, mutta lienee turhaa piinata niillä ketään.
Jos sitten ihmisellä on sielu, niin tämä ei ole maailmankaikkeuden luojalle ongelma, vaikka emme itse tajuaisikaan asiasta mitään. Hänellä olisi keinot antaa se ihmiselle haluamassaan vaiheessa, silloin kun ihminen on "valmis", tai taiteilijaa tyydyttävä. Sanotaan vaikka esimerkiksi Homo Sapienssille. Ilmeisesti haluaisit tietää miten juuri tämä tapahtuu, ja miksi juuri nykyihmiselle (tai yhtä hyvin jo vaikka Homo Erectukselle). En osaa asiaa mitenkään selittää, vaan joudun toteamaan vain, että maailmankaikkeuden luomisen rinnalla sielun keksiminen tuntuu pikku jutulta. Varmasti joku enemmän Raamattuun uskova toteaisi vaan, että sielu on ihmisen ominaisuus, jonka Jumala pisti ihmiseen ihmisen luodessaan. Sielu voisi vaikka olla juuri se erottava tekijä eläimeen, joka ihmiseksi luokiteltavalla lajilla on, ja edeltäjällä ei.
Selvyyden vuoksi totean, että mielestäni maailmankaikkeudella voisi ihan hyvin olla Luoja, vaikka Hän ei olisi ollenkaan kiinostunut ihmisestä tai ihmisen elämästä/pelastumisesta kuoleman jälkeen.
Pyhistä kirjoituksista vielä sen verran, että jos Jumala ylipäätään on, niin ei ole mahdotonta, että Hän on ilmestynyt ihmisille. Tekstit ovat kuitenkin selkeästi ihmisten tuottamia, ihmisten käsityksiä tapahtuneesta/Jumalasta, ja siten parhaimmillaankin ristiriitaisia. Tällä käsityksellä olisi varmasti päässyt roviolle 500-vuotta sitten, eivätkä uskovaiset missään nimessä sitä hyväksy.
En tiedä oliko tässä tuotoksessa mitään järkeä kenellekään muulle kuin itselleni, mutta vastailin kuitenkin kun suoraan kysyit. Olisi toki ollut paljon mielenkiitoisempaa kuulla jonkun sellaisen ajatuksia, joka uskoo sekä Raamatun olevan sellaisenaan Jumalan omaa sanaa sekä evoluutioon.