Miten joku voi todistaa tai puhua puolestasi kun eiköhän nämä yleensä tapahdu kahden kesken.
Nytkö kirkkolaki ei velvoita kertomaan rikoksesta eteenpäin?
Onko luterilaisessa kirkossa rippi?
Ei, kirkkolaki ei velvoita ripissä kuullun rikoksen ilmoittamista. On ehdotettu, että tämä ei pätisi lasten hyväksikäyttötapauksissa, mutta kirkko on jyrkästi vastustanut lakimuutosta. Tällä hetkellä papeilla ja lehtoreilla on ripissä ja sielunhoidossa muun muassa terveydenhuollon ammattilaisia laajempi salassapito-oikeus.
Ja, kyllä, luterilainen kirkko tuntee ripin. Papit ripittäytyvät toiselleen, ja viimekädessä piispan ripin ottaa vastaan arkkipiispa. Ettekö te tunne edes omaa kirkkoanne?
Kuvaava lausunto, joka on mielestäni pöyristyttävä:
Rippi on ihmisen ja Jumalan välinen asia, jossa pappi toimii välittäjänä. Ihminen ansaitsee armon ja anteeksiannon. Olen valmis antamaan synninpäästön mistä teosta vaan, jos ihminen sitä itse pyytää.
Pirkko Koistinen Lapinlahden seurakunnan vs. kirkkoherra
siis oikeasti? ”Panin rippityttöä peppuun, mutta kadun ja pyydän anteeksi”
Tämä on kuitenkin kirkon kanta, ja siitä kantavat vastuun kirkon jäsenet.
En ole vieläkään saanut sinulta faktaa väitteesi tueksi, että luterilaisessa kirkossa hyväksikäyttö olisi yleisempää kuin muualla yhteiskunnassa. Täytyy ilmeisesti vetää se johtopäätös, että tältä osin kirjoituksesi ei pidä paikkaansa.
Ei pidä.
Minähän annoin jo alan tutkijan kommentit asiasta (tilastoja ei ole). Kommentoipa niitä ensin, eli miksi silti aisaa tutkiva on sitä mieltä, että se on todennäköistä. . .
Olipa asia niin tai näin, niin silti on aika puusilmäistä myöskin se että yritetään yleistää tällaista tuomittavaa toimintaa jotenkin kaikkien uskisten harteille kannettavaksi synniksi.
Kenen sitten? Uskovaiset, joka kuuluvat kirkkoon, tukevat instituutiota ja sen tapoja toimia. Ja fakta on, että kirkko ei halua ripisalaisuuden murtamista edes lapsen hyväksikäytt tapauksissa. Siis tapauksissa, joista kaikilla muilla on ilmoitusvelvollisuus.
Tästä kirkko haluaa pestä kätensä ja hoitaa asian itse. Aivan kuten voisimme hoitaa kiekkoseura ry:ssä peppupanot omin sisäisin rangaistustoimin (lisää kiekkojen keräilyä harkkojen jälkeen) ja tukemalla uhreja (ilmainen maila ens kaudeks). Vai miksi vertaus ei olisi vastaava?