Mikä nostaa Raamatun jumalan moraaliopit muiden oppien yläpuolelle? Ottakaamme vielä huomioon se, että kulttuuriset vaikutukset ovat olleet alueella hyvin merkittäviä, jolloin Raamattuunkin on edennyt opinkappaleita varhaisemmista uskonnoista ja muilta kulttuureilta. Onko ainoa merkityksellinen tekijä vain ja ainoastaan Raamattu? Mikäli on niin tuolloin tulisi tunnustaa se, että Raamattu on kirja, joka on saanut vaikutteita alueen muilta uskomusjärjestelmiltä ja kulttuureilta. Minun on vaikea hyväksyä ajatusta siitä, että yhden jumalan moraaliopit nostetaan muiden yläpuolelle, etenkin kun tämän jumalan nimeen kirjoitettu kirja on ollut kovin altis vaikutuksille.
vlad.
Sorry että vastaan tähän väliin vaikka en ole vähään aikaan keskusteluun osallistunut.
V: Kristinusko perustuu Raamattuun ja sen lupauksiin ja käskyihin. Raamattu on ihmisen kirjoittama, mutta Jumalan innoittama. Tämä on lähtökohta sille, että kristitty ottaa Raamatusta itselleen elämänkatsomuksen ja elämäntavan.
Ihminen voi uskoon tulemalla ottaa Jumalan moraalin ja tahdon omaan elämäänsä. Kristinuskon mukaan Jeesukseen uskovan ihmisen pitää uskonratkaisun jälkeen elää Jumalan tahdon mukaan (=ns. käsitys omastatunnosta. )
Jos haluaa ymmärtää Raamatun moraaliopin, niin joutuu lukemaan koko kirjan moneen kertaan. Vanhan / uuden testamentin arvojen ja moraalikäsitysten takana on osaksi sen ajan ja kulttuurin vaikutuksia. Raamattukriitikot (=ihmiset jotka eivät usko jumalaan ja haluavat kumota Raamatun tekstejä) pitävät Uuden test. opetuksia ns. nykyaikaisempina ja parempina. Jeesus opetti paljon lähimmäisen rakkaudesta ja sellaisista arvoista joita jumalatonkin voi hyväksyä mm.budhalaiset kunnioittavat Jeesuksen vuorisaarnaa.
Vanhassa testamentissa asia on monimutkaisempi. Mooseksen kirjojen ja profeettojen lait, käskyt ja arvomailma tuntuu aika kovalta nykypäivänä. Kun asiaa tutkii laajemmin niin Jumalan moraali tulee helpommin esille. Tästä voin joskus kirjoittaa laajemmin..
Länsimainen sivistys lepää aika vahvasti kristillisien arvojen päällä. Lainsäädäntöön on Raamatun moraalikäsitykset vaikuttaneet paljon. Nään asian niin, että uskonto (tässä tapauksessa kristinusko) ei luo moraalia vaan heijastaa sitä. Kaikki tutkimukset osoittavat, että kristillinen elämänkatsomus (usko Raamattuun ) vaikuttaa moraaliin ja arvoihin. En tunne ketään jumalatonta jota haittaa se, että kristillinen lähimmäisen rakkaus saa monet tekemään hyviä asiota mm. köyhien avustaminen tai avuliaisuus.
Raamatussa on monia selviä moraaliohjeita mm. ei saa valehdella, tappaa, pettää jne. Näitä vääriä arvoja tai valintoja voi kutsua synniksi. Suurin osa ihmisen valinnoista on nk. omantunnon asioita mm. pukeutuminen, syöminen, mitä lätkäjengiä kannattaa ;) jne.. Raamatun ajatus on se, että ihmisen pitäisi totella Jumalan käskyä ja rakastaa muita. Tästä muodostuu Raamatun moraalikäsitykset ja arvomailma.
Minun on vaikea hyväksyä ajatusta siitä, että yhden jumalan moraaliopit nostetaan muiden yläpuolelle, etenkin kun tämän jumalan nimeen kirjoitettu kirja on ollut kovin altis vaikutuksille.
Raamattu on mailman luetuin ja eniten painettu kirja. Se on myös kaikkein tutkituin kirjallinen teos. Raamatusta on tehty eri versioita mm. jehovantodistajat ja sitä on yritetty kumota tieteellisesti. Silti Raamattu on pitänyt arvonsa eikä se ole muuttunut alkuteksteistä kovin paljon.
Jatkan tästä paremmalla ajalla. Toivottavasti pystyin kertomaan edes jotain Raamatun moraalista sinulle...