Eli miksi jumala kohtelee ihmisiä näin eriarvoisesti kaiken aikaa? Toisen mahdollisuus päästä osalliseksi jumalan rakkaudesta on syntymästä lähtien nolla ja toinen pääsee osalliseksi jo kasteen myötä. Kunhan ihmettelen ja hämmästelen.
Et tietenkään ole yksin ihmettelemässä ja hämmästelemässä - ei uskokaan mystisesti avaa kaikkia vastauksia kaikkiin kysymyksiin joten ihan itsekin olen sitä mieltä että maailmassa tosiaan on epäoikeudenmukaisuutta, monella saralla. Vaan vastaapa tähän kysymykseen tyhjentävästi niin ennustan että sinusta tulee hyvin rikas mies.
Tosiasiassa jumala on varsin kiero tapaus ja sysää automaattisesti suuren osan ihmiskuntaa sinne helvetintuliin kärvitselemään, olettaen että helvetti ja taivas on olemassa. Ei mene tasan onnenlahjat.
No tästä taasen olemme hyvin eri käsityksessä - kuten itsekin aiemmin totesit, niin toisaalta ei se pelastuskaan mahdottomia vaadi ja kuten olet minun aiemmista puheenvuoroistani lukenut niin minä en henkilökohtaisesti pidä täysin poissuljettuna sitä että maailman eri uskonnot puhuttelisivat samaa Jumalaa eri tulkinnoin. En myöskään väitä että näin olisi, haluan vain tuoda esille että sellainenkin mahdollisuus voi olla olemassa.
Jotenkin muistelen, että tämä poika, jota Jeesuksesi kutsutaan, sovitti synnit ristillä. Sovittiko hän kaikkien synnit ristillä, tulevien ja menneiden ja mikä vastuu jää vielä ihmiselle itselleen omien valintojen myötä?
Juuri näin (minun näkemykseni mukaan - jollakulla muulla on toisenlaisia tulkintoja aiheesta ja vähän sen vierestäkin), meidän vastuuksi jäi sitten vastaanottaa tuo sovitus. Piece of cake, josta ihmiset itse ovat kyllä sitten työstäneet kaikkine aspekteineen hieman vaikeampaa kuin mitä se pohjimmiltaan on.
Niin ja se kaikkivoipa jumala kyllä tietää huijaanko siellä kuolinvuoteella vai en, jos nyt katson tarpeelliseksi kuollessani sovitusta anoa. Näillä tuntemuksilla siihen ei ole tarvetta vaan tavalla tai toisella päiväni päätän armoa anomatta. Jollen sitten ole pakanaksi kääntynyt ja Aurinkoa kiitän elinpäivistäni.
vlad.
Jokaisella on vapautensa, eikä täällä varmaan kukaan ala sinua asiassa oikomaan. Kiva juttu vain että monenlaisia mielipiteitä nousee esiin.
Missä vaiheessa tämä jumala loi luonteenpiirteitä muihin eläimiin?
Koska uskon, että evoluutioteoria on sinällään hyvää ihmisperspektiivi-havainnointia Jumalan luomistyöstä niin tyydyn vastaamaan tähän vähän ympäripyöreästi että minun näkemykseni mukaan siinä vaiheessa kun näiden olentojen itsetietoisuus on sillä riittävällä tasolla että luonteenpiirteille on mahdollisuus kehittyä. Joku paremmin lajien syntyyn ja kehitykseen perehtynyt osaa varmasti vastata huomattavasti paremmin, sillä tässä ei minun mielestäni sinällään ole uskonasioista kysymys - ainakaan jos halutaan meidän perspektiivistä ja tietämyksellä määritellä jotain kovin täsmällistä hetkeä milloin se valas on halunnut olla kukkaruukku ja kukkaruukku pohtinut aivan muita asioita.
Todetaan myös se, että aivokapasiteettimme ohella eräs merkityksellinen seikka lajimme kehityksen kannalta on niinkin yksinkertainen asia kuin etusormi-peukalo-ote. Ilman sitä kehityksemme olisi ollut huomattavasti hitaampaa, kenties olisimme vain askeleen pari simpansseja tai bono boja edellä.
vlad.
Toki - en tarkoittanut sanoa että tuo utelias luonteenpiirre olisi se ainoa asia joka meitä on eteenpäin vienyt, eikä varmasti edes merkittävin asia lajin kehitykselle, mutta yksi piirre kokonaisuudessa - joka taas vastoin sinun väittämääsi "huonosta ihmisestä" osoittaa että ihmis-kokonaisuus on aika hyvin sopeutunut rooliinsa maapallolla. Jopa liiankin hyvin, häntäluineen ja umpilisäkkeineen kaikkineen. Mutta tässä ollaan jo erittäin kaukana, aivan muiden keskusteluiden äärellä kuin uskonnolliset asiat.
Ehkä tämä nyt jo riittää tältä erää, tarkoitus ei ollut osallistua aktiivisesti tähän keskusteluun vaan alunperin vain huomauttaa tuosta homouden määritelmästä nykytietämyksen mukaan.