Voin toki olla tarkempi. Meni hiukan ohitse kaikessa kiireessä. Homoutta en hyväksy ja pidän sitä sekä Ut:n että Vt:n mukaan syntinä. Suhtautumiseni homoihin ei kuitenkaan ole vihamielinen, sinänsä se ei ole multa pois millään tavalla, eikä elämääni häiritse.
Mutta mihin siis perustat tuon näkemyksen?
Mitä jeesus (eli se oikea "jumala") sanoi homoista UT:ssa?
Vai tulkitsetko kirjaimellisesti sitten taas sitä osaa, minkä perusteella myös opetuslasten sepustuksia (ja kuten kirkkohistoriasta tiedämme, moninaisia versioita joista osa on jätetty sivuun poliittisista syistä) pitää pitää jumalan sanana.
Ja VT:n osalta linkkisi sinänsä vain korostaa sitä rusinat-pullasta-mallia mitä teksti yrittää itse vähätellä. Juuri se, että kontekstia käytetään silloin kun se sopii on juuri sitä rusinoitten poimintaa.
Ensin esitetään että joku VT:n naurettava määräys (tottakai niitäkin on joukossa, osa raamattukritiikin kritiikistä on ihan asiaankuuluvaa) on vain kontekstuaalinen, jota ei pidä ottaa todesta, mutta toisaalta taas sitten esität itsekin että jotkin asiat taas pitäisi ottaa todesta, vaikka kyse on koko ajan samasta kontekstista, primitiivinen paimentolaiskulttuuri vs. moderni yhteiskunta.
Eivät ne VT:n kymmenen käskyäkään ole sikäli yhtään sen vähemmän kontekstisidonnaisia kuin "hiustenleikkaus"-määräykset, mutta jostain syystä silti tätä kontekstin käyttöä sovelletaan vaihtelevasti, riippuen miten suuri ristiriita nyky-yhteiskunnan ja VT:n välillä on. Pikkuasioissa naureskellaan että sehän on nyt vaan sitä väärää kontekstia, mutta isojen asioitten kohdalla ollaankin niin totisia esim. nyt vaikkapa suhtautuminen homouteen, mikä nykykontekstissa on asia mihin ihminen ei voi mitenkään itse vaikuttaa, joten miten se oikeastaan voi olla syntiäkään vs. vanhoina aikoina jolloin genetiikka ja aivotutkimus olivat siinä määrin primitiivisempiä, että homouden olemusta ei ymmärretty ja se oli helppo tulkita vain käytökseksi.
Eli hieman kuin vaikkapa albiinoutta pidettäisiin syntinä, koska joskus aikanaan albiinoita pidettiin noitina.
Homoliittoihin suhtaudun myös kielteisesti kysyttäessä, mutta en koe minkäänlaista tarvetta julistaa kantaani homoille sen enempää kuin heteroillekaan.
Eli siis kiellät homoilta mahdollisuuden uskoon? Homot eivät ole siis mielestäsi samanarvoisia ihmisiä kuin uskovaiset, eivätkä täten ole oikeutettu kristilliseen armoon?