Menevätkö minkä tahansa valtion lait siis Raamatun neuvojen edelle? Eli säädetään lakeja, jotka ovat ristiriidassa Raamatun kanssa ja sitten noudatetaan näitä lakeja, koska Raamattu neuvoo noudattamaan maan lakeja?
Tämä jää varmaan jokaisen omalla kohdalla ratkaistavaksi ja teologisten keskusteluiden aiheeksi. Onhan tästä nykypäivän esimerkkejä jotka ovat edelleen kiistakapuloina, kuten vaikkapa homoliittojen siunaaminen. Laki määrää, mutta toisaalta taas Raamattu ei hyväksy joten kirkon tehtävänä on onnistua toimimaan jonkinlaisena kytkimenä tässä välissä sovittaen nämä kaksi asiaa yhteen. Tämä johtaa joko onnistuneisiin tai sitten vähän vähemmän onnistuneisiin lopputuloksiin, mutta ainakin laajaan keskusteluun.
Eikö tämä ole jonkinmoinen kehäpäätelmä?
Miten se nyt kehäpäätelmä on, ongelma ja ratkaistava ristiriita sen sijaan kyllä.
Miten esim. Saksassa 30-40 -luvuilla? Olisiko pitänyt noudattaa ennemmin Raamatun ohjeita vai valtion johdon neuvoja esimerkiksi juutalaisten suhteen?
Oma moraalikin on tietysti asia joka vaikuttaa, en ole elänyt tuossa ajassa ja ympäristössä, mutta nykypäivän ihmisen silmin ajateltuna pitäisin hyvin epätodennäköisenä että olisin osallistunut tämänlaiseen joukkotuhoon millään tavalla.
Kyllä minä periaatteessa ymmärrän ajatuksen, jonka mukaan Raamattua voi tulkita ajanoloon sopivalla tavalla, mutta kysyinkin, että onko väärin eli syntiä, jos joku kristitty noudattaa Raamatun ohjeita ja neuvoja sellaisenaan? Kuka sen saa päättää minkä aikakauden ja maailmankolkan trendeihin nämä neuvot sovitetaan? Voiko Raamatun ohjeiden ja käskyjen noudattaminen sitten toisaalta olla syntiä jossain päin maailmaa ja samanaikaisesti ihan ok jossain toisessa paikassa, jossa ihmisten säätämät lait ovat erilaisia?
Jos nyt otetaan joku räikeä esimerkki ja aletaan vaikkapa kauppaamaan tytärtä orjaksi koska Raamatussakin näin tehdään niin lienee hyvin helppo todeta että eipä tämmöinen toiminta ole enää nykypäivän mukaista, vaikka tällaista toki esiintyy edelleen jossain päin maailmaa. Suomen Laki ja erilaiset kansainväliset sopimukset kieltää ihmiskaupan, joten tässä tapauksessa Raamatusta poimitun yksittäisen "rusinan" mukaan elämisen määrittelee vääräksi nämä tahot.
Huomattavasti vaikeampiakin kysymyksiä toki on olemassa ja kysymykset ovat luonteeltaan erilaisia kuin ajankuvaan liittyvät ohjeet ja neuvot - kuten tuo orjakauppa.
Sekularisoituneissa länsimaissa ei näitä rangaistuksia ole.
Ai jaa, siis kristinuskoa tunnustavassa Suomessako siis muka on? Nyt kyllä huijaat.
Jos laki ei kieltäisi kivittämistä, olisitko sen kannalta?
Olisitko sinä? Itse en usko että kannattaisin tällaista brutaalia toimintamallia, mutta toisaalta jos ajatellaan että olisin elänyt tuossa kontekstissa, ajassa ja ympäristössä jossa kivittäminen on arkipäiväinen ja yleisesti hyväksytty rangaistusmuoto, on vaikeaa ajatella että olisin yhtäkkiä ollut tätä vastaan. Kuten tuskin sinäkään.
Raamatun Jumala on siinä mielessä ongelmallinen hahmo eettisesti, että korkeimpana hyvänä se itse turvautuu tappamiseen ihan käypänä rangaistusmetodina antaen näin mallin "oikeasta toiminnasta" kristityillekin. Tappamista tapahtuu jopa siinä määrin, että on laskeskeltu Jumalan uhriluvun Raamatussa olevan kaiken kaikkiaan yli 33 miljoonaa ihmistä, mikä on tietenkin tuon ajan ihmispopulaatioon suhteutettuna aivan valtava määrä. Käsittääkseni tähän vedotaan myös Yhdysvalloissa, jossa kristillinen oikeisto lähes poikkeuksetta kannattaa kuolemanrangaistusta (toki myös kokoomuslainen Jatkoaika).
Kuriositeettina mainittakoon, että Saatana, tuo pahuuden symboli, tappaa Raamatussa 10 ihmistä.
Uhh, yhtä puusilmäisesti voi toki todeta että Saatanahan tuon syntiinlankeemuksen - ja näin siis kaiken sitä seuranneen pahan - taustalla alunperin on, joten Jumala 0 - Saatana 33 miljoonaa + 10 ihmistä. Lisäksi voi tietysti pistää nippuun myös muutamia perustason ajatuksia mm. siitä että Jumala ei toiminnallaan anna ihmiselle lupaa toimia "tuomarina" ihmiskohtaloissa vaan nimenomaan opettaa kristityille että hän antaa lopullisen tuomion, emme me täällä maan päällä olevat ihmiset sekä Jumala määrittelee itsensä ihmistä korkeammaksi tahoksi eikä suinkaan neuvo ketään tappamaan toisia; päinvastoin, Jumala opettaa kymmenessä käskyssä aika selkeästi "Älä tapa".
On myös todettu että yksi paholaisen parhaista keksinnöistä on uskotella ettei häntä ole olemassakaan.