Jumala opettaa kymmenessä käskyssä aika selkeästi "Älä tapa".
Missä määrin näitä kymmentä käskyä on sitten noudatettava ja missä kohdin niistä voidaan poiketa, koska, kuten tiedettyä, jumala itse kehottaa ihmisiä tappamaan? Kuten:
"Näin sanoo herra Sebaot: minä kostan Amalekille sen, mitä hän teki Israelille asettumalla hänen tiellensä, kun hän tuli Egyptistä. Mene siis ja voita amalekialaiset, ja vihkikää tuhon omaksi kaikki, mitä heillä on, äläkä säästä heitä vaan surmaa miehet ja naiset, lapset ja imeväiset, raavat ja lampaat, kamelit ja aasit" 1 Sam 15:2-3.
Ei kovinkaan rauhaa rakasta jumala ja toiminta on varsin kaukana kymmenen käskyn kehotuksesta "Älä tapa", vai onko sittenkin lupa tappaa jos siihen on erityinen oikeutus jumalalta? Ja kuka määrittelee, että mikä tämä oikeutus on, ja jos sellainen on niin kuka siitä ilmoittaa? George W. Bush'ko, jolla oli jumalallinen oikeutus hyökätä Irakiin?
Kymmenen käskyyn vetoaminen tänä päivänä on varsin hataralla pohjalla koska jumalallisen oikeutuksen perusteella käskyjä on saanut rikkoa kautta vuosituhansien. Tässä tietty vedotaan ihmisiin ja heidän vallanhaluun, tiedän sehän se taustalla on, mutta usko antaa pohjimmaisen perustan johon vedota: "Jumala on ilmestynyt minulle ja minulla on oikeus koota kansani yhteen ja aloittaa sota vääräuskoisia vastaan" etc. etc.
Rohkenen väittää, että on hurskastelua vedota tänä päivänä kymmeneen käskyyn koska itsekukin rikkoo niitä eläessään kerran jos toisenkin.
vlad.