jos viä ennen saunaa jaksaisi tämän verran, jotta...
Sinulta on ehkä mennyt ohi kaksi tuhatta kiistan vuotta, mutta juuri siksi kun Raamattu ei anna mitään yksiselitteisiä teologisia ja käytännöllisiä ohjeita, on syntynyt valtaisa tulkintamateriaali, jonka kaikkia osia ei yksikään merkittävä kirkko hyväksy.
Teologiset ohjeet on eri asia kuin kirkkoinstituutio.
Kirkkoinstituution olemassaolo on täysin riippuvainen raamatun olemassaolosta. Alkukirkko kokosi raamatun ja sisällytti siihen poliittisesti tärkeitä osia, jotta itse instituutio olisi jumalallista alkuperää. Jeesus ei siitä puhunut, joten se piti siihen muulla tavoin kehittää.
Se että ihmiset politikoivat, on ihmiselle ominaista, ja todella, parissa tuhannessa vuodessa doktriini on pirstoutunut ja oppitulkinnan hajaantuneet.
Mutta kirkko instituutio kristillisessä uskossa pohjaa raamattuun, eikä sitä ole ilman sitä. Ei missään lahkossa tai haarassa. Kirkkoinstituutiota ei ole ilman raamattua.
Ja ilman kirkoninstituutiota ei olisi laajalle levinnyt kristinuskoa. Ne kulkevat siis käsi kädessä. Kirkko on ollut se voima, jolla uskoa on levitetty, miekalla ja ilman.
Olen ennenkin törmännyt tähän käsitykseen, että siellähän se on, mutta kun se ei ole - toki sieltä löytyy mm. sanat, että "tälle kalliolle minä rakennan kirkkoni", mutta aikamoisen rikas tuo lause on, jos tuon lauseen pohjalle voi yksiselitteisesti perustaa juuri sellaisen kirkon kuin miksikä roomalaiskatolinen kirkko on vuosisatojen kuluessa muotoutunut. Eli näetkö tuossa lauseessa nykyisen paavin viran? Toki voidaan väitellä fundamentalistien kanssa, mutta se on ikävystyttävää, fundamentalistit eivät osaa väitellä - Jumala on ilmeisesti kieltänyt. Sen sijaan älykkäämmät ja filosofisesti sofistikoituneimmat tulkinnat voivat olla yllättävänkin haastavia.
alkuKirkko syntyi ihan itsekseen, kun jessen juutalaislahkot kokoontuivat yhteen. Sinne muodostui papistot, piispat ja patriarkaalit hierarkkisena järjestelmänä. Näille pidettiin oikeutuksena opetuslasten mallia, mutta jesse ei ollu asiasta puhunut. Kun kirkkoinstituutio oli olemassa ja Rooman keisari Konstantinus kutsui koolle ensimmäisen konsiilin, eli kirkolliskokouksen, päätettiin kirkon opista ja Raamatun kirjakokoelman vahvistamisesta. Tällä tempulla Kirkon hallinto vahvistui ja raamatussa isoon osaan nousi apostolin kirjeet. Opetuksia, joita oli kiärätetty alkukirkon piirissä. Raamattu kasattiin siis kirkon vahvistamiseksi (valtapolitiikkaa, ihan sitä itteään), samalla kun Rooma legimitoi kirkon ja kirkko sai oikeuden maaomaisuuteen ja veronkantoon. Piispojen tuomioistuimet tulivat maallisten tuomioistuinten rinnalle jne. jne.. Koko systeemi raamattuineen luotiin institutionaaliseksi kokonaisuudeksi. Vuoteen 380 mennessä kristinuskosta tuli etuoikeutettu valtiokirkko. Tällöin kirkolla oli lupa ottaa haltuunsa muiden uskontojen pyhiä rakennuksia kirkoksi.
Kirkko on rakentanut raamatun ja nojaa siihen. kiristinusko taas nojaa kirkkoon ja sen tulkintoihin raamatusta… kunnes tänä päivänä ollaan tilanteessa, että kukin saa ottaa raamatusta mitä haluaa ja pyyhkiä lopulla takapuolensa, kunhan pysyy kirkon maksavana jäsenenä.
Kristikunnan hajaannuksella ei ole mitään osaa tässä, sillä se on ollut ihan ihmisten normaalia politikointia.
Mutta niin kauan kun uskova kuuluu kirkkoon, on hänen uskonsa kritisoiminen mahdollista raamatun kautta, koska se on hänen uskonsa perusta.
jos ei kuulu kirkkoon, ja uskoo jessen oppeihin, niin bueno, hylkää kaikki muu raamatusta, mutta jos uskoo kirkon edustavan raamatun jumalaa maanpäällä, on raamattu se pohja, jota kautta uskovan uskoa tulee haastaa. Ja jos hän kieltää raamatun (tai kirkon tulkinnan raamatusta), tulee haastaa mihin hän sitten oikein uskoo ja miksi.
Kristinusko pohjaa raamattuun ja kirkon siitä tekemiin tulkintoihin. Jos uskova perustaa uskonsa omiin tukintoihinsa, niin millä hän perustelee oman tulkintansa jumalallisuuden?
Raamattuun? Jolloin voimme raamatun tekstin kautta kiistellä tulkinnoista
Kirkon tulkintoihin? Jolloin voimme kiistellä kirkon tekemien tulkintojen oikeellisuudesta
omiin ”mun mielestä” perusteisiin? Ei ole mitään mistä kiistellä tai väitellä. ei ole maalitolppia, jotka pysyisivät paikallaan. .. Mielestäni tosin tällainen henkilö ei voi itseään kutsua kristityksi, eikä kuulua kirkkoon (mikäli on itselleen rehellinen). Uskovainen kyllä voi olla, mutta se usko on samalla viivalla sotkan munan kanssa, itse keksitty ja itse kehitetty.