Miksi toinen, ja typerämpi, tulkinta olisi se legitiiminen ja toinen, ja järjellisempi, ei?
Jos uskoo kristilliseen jumalaan, niin eihän ole muita tukintoja kuin kirkon ja se on ”raamattu on jumalan sana”. Se on ainoa legiimi tulkinta. Jos jumalusko ei perustu siihen, se on itse keksitty ja kyhäelmä jumaluuksista joihin on omassa sosiaalisessa ympäristöissään kasvanut.
Eli sillä kristillisellä uskolla ei ole tällöin pohjaa. Pitäisi pystyä erittelemään itselleen, miksi uskoo. Jos uskoo jumalaan, mutta ei raamatun jumalaan, ja silti pitää itseään kristittynä . . eikö se ole itsensä huijaamista?
Tai jos lähtee siitä, että raamatun sanoma on evankeliumeissa, niin miten voi kuulua yhteisöön, joka allekirjoittaa myös evankeliumien hengen vastaiset ajatukset?
Kirkossa jäsenenä oleva uskova tunnu haluavan tätä ristiriitaa analysoida.
Totaaliseen kirjaimellisuuteen pyrkivät tulkinnat ovat sitä paitsi vähemmistö konservatiivisenkin tulkinnan sisällä ja on jotensakin omalaatuista, että Dawkins kohdistaa argumenttinsa juuri tähän kapeaan ja älyllisesti poikkeuksellisen olemattomaan suuntaukseen.
Dawkins toimii erilaisessa sosiaalisessa ympäristössä ympärillään ID ja YEC hörhöjä. Nämä ovat juurikin niitä kirjaimessa pysyviä . .
Mun näkökannassa ei kyse ole kirjaimellisuudesta. Voidaan ottaa ihan käsittelyyn ”sanoma” itsessään. Kun puhutaan kristillisestä jumalasta hyvänä ja kaitsevana isänä, niin se ei ole se jumala, joka kuvataan raamatusta. Siis ilman mitään pilkunussimisia tai kirjaimellisia tukintoja. Hyvä ja kaitseva isähahmo on peruja osasta evankeliumeja. Jos raamattu olisi vain evankeliumit, voitaisiin ehkä kristinuskon perusteena olevaa jumaluutta pitää tämmöisenä hyväntahtoisena isähahmona.
Raamattuun on kuitenkin pistetty paljon muutakin. Kirkon syntyminen piti jotenkin legitimoida jumalasta lähteneeksi ajatukseksi, sillä olihan jo juutalaiset osoittaneet sen olevan tehokas uskonnonharjoittamisinstituutio. Jesse ei vaan puhunut mitään tämmöisestä hierarkkisesta järjestelmästä, vaan lähinnä kaikkien samanarvoisuudesta jumalan edessä. Jessen suuhun laitettiin kyllä paljon, mutta kirkon synnyn aikaan taisi olla liian myöhäistä lisätä mitään kirkkoinstituutioon viittaava, joten Paavali ja kumppanit saivat kelvata tähän tarkoitukseen. No siinä sitten tuli paljon aikalaistekstiä mukaan, mutta kun se raamattu legitimoitiin ”pyhäksi sanaksi” on näistä vaikea ollut venkoilla jälkikäteen irti. Lähes kaikki uskon varjolla tehty paha 8jota on todella paljon) on peruja tästä ongelmasta. Raamatusta löytyy peruste mille tahansa julmuudelle ja vihalle, jos niin haluaa.
Jos haluaa usko evankeliumien jumaluuteen, niin miksi sitten ei pitäydy evankeliumeissa, vaan tukee sitä kaikkea muuta tauhkaa joka siinä ympärillä pyörii. Ihan rahallisesti, kuulumalla kirkkoon.
Tämä Kristinuskon tarina kun kertoo, että ihminen oli aluksi kuolematon, eli rakkaussuhteessa Luojansa kanssa, ja mitään pahuutta, sairautta yms. ei ollut.
Tämä ei ole kristinuskon tarina, vaan juutalaisten aiemmista Lähi-idän ja Intian tarustosta kokoama tarina talmudiin, joka otettiin osaksi raamattua. Sillä ei siis ole juurikaan kristillistä perua muuta kuin se, että jessen suuhun laitettiin sanat ”ne tullut kumoamaan vanhaa”, jotta juutalainen perintö ja historia olisivat osa kristillistä historiaa, ja sitä olisi helpompi saada levitetyksi juutalaisten ja sittemmin roomalaisten keskuuteen.
Yksi asia joka minua vaivaa on se, että jos kerran jotkut satusedät kokoontuivat yhteen ja kokosivat esim. Juutalaisuuden, Kristinuskon ja Islamin tarinat, niin miksi nähdä sellainen vaiva?
Ihminen on kertonut tarinoita ammoisista ajoista. Perinteisin muoto on vieläkin elossa, nuotiotarina. Kun kirjoitustaito Mesopotamiassa kehitettiin, alkoi ennepitkää myös tarinoiden ylöskirjaaminen. Gilmaseh on vanhin tunnettu tämmöinen tarina. Siinä on jo Nooan tarina hieman eri nimillä kuin sittemmin Juutalaisten pyhiin toorin ilmestynyt.
Ei niitä ole kaikkia tarkoituksellisesti kirjoitettu uskonnollisiksi teksteiksi, vaan ne ovat päätyneet uskonnollisiksi teksteiksi joidenkin yhteisöjen ottaessa ne esimerkkitarinoiksi omien elämänohjeidensa opettamiseksi. Jessekin uskoi nimenomaan tarinoiden ja vertauskuvien voimaan, sillä tarinat jäävät ihmisten päähän ja elämään, toisin kuin luettelomuotoiset elämänohjeet. Tarinat antavat myös ihmisen itse hiffata asioita, ja ihminen kokee tämän palkitsevana ja tämä palkitsevuuden tunne syövyttää tämän tarinan mieleen.
Ei ole yritetty tehdä jekkua tai huijata tms. vaan nämä ovat syntyneet ihan luonnollisella tavalla sosiaalisissa yhteisöissä.
Jos näin olisi ollut, niin eiköhän nuo kirjat olisi kirjoitettu paljon yhdenmukaisemmiksi niin, ettei sisäisiä ristiriitoja löydy.
Kirjoitukset on tehty vuosituhansien kuluessa ja suusta suuhun kulkeneita tarinoita on merkitty muistiin eri aikoihin. Ei ole ollut yhtenäistä ”kirjoitamme uskonnollisen opuksen” työryhmää. ”kokoamme uskonnollisen opuksen” työryhmiä sen sijaan on ollut. Ei se koraanikaan oikeasti ole kirjoitettu yhdeltä istumalta ja yhden ihmisen höpötyksistä.
Raamatusta löytyy jos jonkinlaista ristiriitaiselta kuulostavaa julistusta, jopa VT:n tai UT:n sisältä. Miksi tehdä niin, ja miksi jos kokoajat laittoivat ne kokoon eri lähteistä eivät vaivautuisi edes yhdenmukaistamaan kirjoituksia jos ne kerran muka niin tärkeitä ovat?
VT otettiin mukaan, koska tällä luotiin hieno ja pitkä historia kristinuskolle. Ja aluksihan kristinusko oli vain juutalaisuuden lahko ennekuin se muodosti omat instituionsa. Evankeliumeissa ei taas ollut mitään kantaa instituutioiden muodistamiseen, joten sekin oli hyvä idea kasta mukaan, samoin epämääräinen ilmestyskirjoitus oli omiaan antamaan hyvää lisää, varsinkin aikalaisten silmissä.
JOS raamattu koottaisiin nyt, nämä nykyajansilmissä olevat ristiriitasudet korjattaisiin varmasti. Mutta aivan kuten nykyinen raamattu, jäisi tuokin täyteen ristiriitautuksia niille, jotka sitä 2000 vuotta myöhemmin koittaisivat tulkita. Tämä uusikin raamattu kun olisi koottu aikaan sidotusti, aivan kuten nykyinenkin.