Uskotko Jumalaan?

  • 1 380 367
  • 14 434

Morgoth

Jäsen
nähdään sanelluksi yhdelle henkilölle aika lailla suoraan Allahin toimesta, kun taas Raamattu on suuri joukko eri aikoina kirjoitettuja eri tyylisiä ja aiheisia tekstejä, jotka kirkko on myöhemmin hyväksynyt kokoelmaan. Tämän syntyprosessin takia Koraanin "tulkitseminen" on aika lailla arkaluontoisempi asia kuin Raamatun.

Mutta tulkitaanhan Koraaniakin uskonoppineiden toimesta ja ainakin Iranin hengellisellä johtajalla taisi olla jotkut www-sivutkin, johon shiiamuslimit voivat lähettää kysymyksiä Koraanin tulkinnasta? Sunnilaiseen pitäytyy enemmän siinä, että kirjoitukset ovat pyhiä ja muuttumattomia?

Kovin paljonkin siellä tuntuu oleva erisuuntauksia, vaikka onkin niin saneltua...
 

mjr

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet
Mutta tulkitaanhan Koraaniakin uskonoppineiden toimesta ja ainakin Iranin hengellisellä johtajalla taisi olla jotkut www-sivutkin, johon shiiamuslimit voivat lähettää kysymyksiä Koraanin tulkinnasta? Sunnilaiseen pitäytyy enemmän siinä, että kirjoitukset ovat pyhiä ja muuttumattomia?

Kovin paljonkin siellä tuntuu oleva erisuuntauksia, vaikka onkin niin saneltua...

Jaa, tähän varmasti tarvitaan asiantuntijaa - mutta jotenkin olen käsittänyt, että lähinnä Hadith-perimätiedon tulkinnassa on merkittäviä koulukuntaeroja, kun taas Koraanin suhteen ei vallitse sellaista tulkintojen kirjoa kuin kristinuskossa. Sunnien ja shiiojen erot tuntuvat ainakin olevan vähemmän "teologisia" kuin protestanttien ja katolilaisten, mutta tämä voi toki olla läntistä ennakkoluuloa. Luulisin kuitenkin että on melko neutraali faktatieto se, että Koraani poikkeaa luonteeltaan Raamatusta, myös kummankin tradition sisällä. Toki se on itsestäänselvyys - siis kaikille paitsi fundamentalisteille - että kaikkea tekstiä on pakko tulkita ja ettei mikään tulkinta ole kiistaton.
 
Suosikkijoukkue
Ipa, ipa, ipa, ipaa...
Näin liberaalin kristillisyyden ystävänä en näe suurta ongelmaa siinä, että tekstejä tulkitaan uudestaan. Voidaanhan hyvin kuvitella, että Jumala joka noin muutenkin on nähty olevan vapaan tahdon ystävä, on antanut viestinsä erehtyväisten ja vaillinaisten ihmisten tulkittavaksi.

Näinhän moni ajattelee, mutta ei kuitenkaan vie ajatusrakennelmaansa loppuun asti.

Jos on mahdollista tulkita aina ajan mukaan tekstejä uudelleen, niin mihin se usko kristinuskon jumalaan sitten perustuu? Koko kristillisen jumaluskon perustahan on raamattu ja sen tulkintaan syntynyt kirkkolaitos. Jos siis on ns. ”rusinat pullasta” kristitty, niin mihin tuo usko perustuu?

Tästä lähtee ajatus siitä, että jos sanot uskovasi jumalaan, kristinuskon jumalaan, niin silloinhan se tarkoittasi raamatun jumalaa, ei itse kehiteltyä ”vuorisaarna only” jumalaa. Eli ei se Dawkinsilainen ateisti hae puristia, vaan uskovaista joka tunnustaa kristinuskon jumalaa. Ja jos ei selvästikään tunnusta, kysyy, että miksi sitten uskot ylipäätään?

Kaltaisesi liberaali kristitty viitaa kintaalla jumaluuden kuvausten ikäville puolille, yhdistellen sieltä vain niitä miellyttäviä osioita ja vähän yleishumanismia siteeksi. Kuvittelee sen kristinuskon jumalaksi, koska on kasvanut yhteisössä jossa se on ainoa olemassa oleva jumala. . . ja Kirkko nauraa koko matkan pankkiin..

Jos on kristitty, niin eikö pitäisi uskoa siihen kristinuskon jumalaan joka on kuvattuna raamatussa? Ainakin tuntea se kuvaus eikä olettaa papin lukeman vuorisaarnan olevan koko kristinuskon jumalkuva?

Ja jos siihen ei voi sitoutua, miksi uskotella että se oma kyhäelmä jumaluudesta olisi kiristinuskon jumala? Eli valehdella itselleen uskovansa kristittyyn jumalaan, vaikka uskookin ihan omaan jumalaansa, jossa on vain aineksia kristinuskon jumalasta.



Mistä oletus että jumala on vapaan tahdon ystävä? Siis raamatun jumala, tai edes UT:n jumala? Jumalahan vaati nimenomaan sokeaa uskoa, kyseenalaistamatonta uskoa. Jeesus moitti tuomasta epäilystä, koska Tuomas ei usko ennen kuin näkee.

"Sinä uskot, koska sait nähdä minut. Autuaita ne, jotka uskovat, vaikka eivät näe." Joh. 20:26-29
 

Morgoth

Jäsen
Luulisin kuitenkin että on melko neutraali faktatieto se, että Koraani poikkeaa luonteeltaan Raamatusta, myös kummankin tradition sisällä. Toki se on itsestäänselvyys - siis kaikille paitsi fundamentalisteille - että kaikkea tekstiä on pakko tulkita ja ettei mikään tulkinta ole kiistaton.

Eihän Muhamed kuitenkaan kirjoittanut itse koraania vaan se koottiin hänen puheistaan hänen viimeisinä elinvuosinaan ja kuolemansa jälkeen, joskin tietysti paljon nopeammassa aikataulussa kuin Raamattu. Eroaako sen synty sitten ratkaisevasti Raamatun syntytavasta? Joku höpisee jotain ja muut kirjoittavat ylös ne jonkun ajan päästä.
 
Viimeksi muokattu:

Stonewall

Jäsen
Suosikkijoukkue
RoKi
Eihän Muhamed kuitenkaan kirjoittanut itse koraania vaan se koottiin hänen puheistaan hänen viimeisinä elinvuosinaan ja kuolemansa jälkeen, joskin tietysti paljon nopeammassa aikataulussa kuin Raamattu. Eroaako sen synty sitten ratkaisevasti Raamatun syntytavasta? Joku höpisee jotain ja muut kirjoittavat ylös ne jonkun ajan päästä.

Faktahan on, että koraani koottiin Muhamedin kuoleman jälkeen. Mutta Sunnien teologiassa koraani on luomaton. Se välitettiin Muhamedille sellaisenaan, täydellisenä. Se on totuus, joka on aina ollut olemassa. Osia siitä on annettu mm. kristityille, mutta vain Muhammed sai täydellisen version. Tästä seuraa tietysti aika mielenkiitoisia ontologisia kysymyksiä, mutta koraani on jokatapauksessa muslimille vielä pyhempi kirja kuin raamattu Luterilaiselle.
 

Amerikanihme

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vegas Golden Knights, TPS, Florida Gators
Hypoteettinen kysymys uskiksille: JOS tiede huomenna kykenisi täysin yksiselitteisesti ja kiistattomasti todistamaan, että jumalaa ei ole eikä ole koskaan ollutkaan niin jatkuisiko uskosi? Minusta tosiuskovaisen pitäisi tästä huolimatta jatkaa uskoaan ollakseen looginen.
Mielenkiintoinen, mutta todellakin hypoteettinen kysymys, koska minusta on vaikea nähdä miten tiede pystyisi ko. asian kiistattomasti osoittamaan. Joten vaikka tieteilijät näin väittäisivät, niin uskikset tuskin sitä uskoisivat ja jatkaisivat uskomista Jumalaan. Mutta voihan sitä jotenkin kuvitella, että jollain ihmetavalla saataisiin selville, että esim. kuoleman jälkeen ei ole mitään. Tietenkin siinä vaiheessa voisi usko sitten loppua.
 

Stonewall

Jäsen
Suosikkijoukkue
RoKi
... voihan sitä jotenkin kuvitella, että jollain ihmetavalla saataisiin selville, että esim. kuoleman jälkeen ei ole mitään. Tietenkin siinä vaiheessa voisi usko sitten loppua.

Eikös puhe ruumiin ylösnousemuksesta ja erityisesti sen järjestyksestä (ensin syntyneet myöhemmin ja päin vastoin) ole tulkittavissa, niin että kuoleman jälkeen ei pitkään aikaan olekaan mitään? Vasta kun maailma loppuu herätetään kuolleet? En ole asiaan perehtynyt, mutta kun niitäkin selvästi palstalla on, niin ehkä joku voisi asiaa valaista.
 

Amerikanihme

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vegas Golden Knights, TPS, Florida Gators
Ensinnäkin sinun pitäisi jotenkin määritellä, mikä on "syvällistä", jotta voit sanoa jonkun olevan syvällisempää kuin toinen. Sen jälkeen sinun pitäisi jotenkin mielekkäästi pystyä osoittamaan (muutenkin kuin vain "mustatuntuu..."), että noiden "syvällisyyksien" hierarkinen asettelu universaalisti on millään tavoin perusteltua. Ja joo, ortodoksioppi kuin ei nyt vain itsessään kelpaa sellaiseksi kaiken murskaavaksi totuudeksi, ilman muita perusteluja.

En nyt haluaisi mitenkän loukata tms. Mutta mitä nyt ihan satunnaisellakin ketjun lukemisella olen huomannut, että siihen nähden kuinka aktiivisesti täällä keskustelet, on aika uskomatonta, kuinka ajattelusi pyörii vain ortodoksiopin ja Isä Seraphimin(?) ympärillä. On aika hedelmätöntä keskustella, kun ilmeinen motiivisi keskustelulle on vain hakea jotakin varmistetta Isä Seraphimin tai ortodoksiopin absoluuttisesta "oikeellisuudestasta". On vain aika surullista nähdä, kun kaikki asiat pitää peilata aina yhden oppijärjestelmän tai yksittäisen auktoriteetin kautta, eikä täten oikeasti kriittistä tarkastelua asioille pysty millään luomaan.
Älä huolehdi, ei tänne palstalle kannata kirjoitella tai tätä lukea jos loukkaantuu henkilökohtaisesti. Tosin välillä homma tuntuu menevän vähän henkilökohtaisuuksiin, jolloin lienee syytä muistuttaa asiasta.

En tiedä pyöriikö ajatteluni pelkästään ortodoksiopin ja Isä Serafimin ympärillä. Olen kyllä yrittänyt antaa niistä riippumattomiakin kannanottoja. Mutta mielestäni tuo ortodoksinäkemys on aika mielenkiintoinen, ja koska täällä ei pilvin pimein muita sitä esittäviä näytä olevan, niin miksikä ei. Pahoittelen vain, että en ole siihen kauhean pitkään ja syvällisesti tutustunut, joten kannanottoni ovat vähän tynkiä eivätkä kovin, hm, "syvällisiä", ainakin toistaiseksi.

Kirjoitin, että tuon "syvällisen" määrittely kohdallani oli kovin subjektiivinen. Mutta olettaisin, että joukko muita jakaisi kanssani tuon subjektiivisen näkökannan. En nyt ala edes yrittämään perustella mikä olisi absoluuttisesti syvällisempää kuin jokin toinen, mutta tämä "mutu" menetelmä aika usein tuntuisi toimivan. Musta se vain tuntuu hienommalta jos elämän tarkoitus onkin pääsy Jumalan läheisyyteen ja täten paljon korkeammalta kuulostavaan tasoon kuin nykyinen korruptoitunut elämänmeno. Jotenkin tuohon verrattuna "maailman parantaminen, toisten kunnioittaminen, auttaminen ja rakastaminen", niin hienoja ja yleviä päämääriä kuin ne ovatkin, kuulostavat minusta hieman pliisuilta. Sinusta siis, riippumatta siitä uskotko johonkin jumalaan vai et, tuollainen kuvailemani päämäärä ei tuntuisi mitenkään syvällisemmältä?
 

mjr

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet
Kaltaisesi liberaali kristitty viitaa kintaalla jumaluuden kuvausten ikäville puolille, yhdistellen sieltä vain niitä miellyttäviä osioita ja vähän yleishumanismia siteeksi. Kuvittelee sen kristinuskon jumalaksi, koska on kasvanut yhteisössä jossa se on ainoa olemassa oleva jumala. . . ja Kirkko nauraa koko matkan pankkiin..

Tässä nyt meni vähän vikaan se, että en ole tunnustuksellinen kristitty, aivan vaan körtti-agnostikko. Mutta en siltikään ymmärrä, miksi olisi sen kyseenalaisempaa suhtautua ilmoitukseen historiallisena tapahtumana, jonka välitys on ollut subjektiivista ja jonka tulkintaa on mahdollista tarkentaa ja muuttaa kuin ajatella että Raamattu olisi kirjaimellista, historiatonta Jumalan sanelua, jota ei tarvitse mitenkään tulkita (minusta tämä tulkitsemattomuus on sitä paitsi looginen mahdottomuus). Miksi toinen, ja typerämpi, tulkinta olisi se legitiiminen ja toinen, ja järjellisempi, ei? Totaaliseen kirjaimellisuuteen pyrkivät tulkinnat ovat sitä paitsi vähemmistö konservatiivisenkin tulkinnan sisällä ja on jotensakin omalaatuista, että Dawkins kohdistaa argumenttinsa juuri tähän kapeaan ja älyllisesti poikkeuksellisen olemattomaan suuntaukseen.
 

Amerikanihme

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vegas Golden Knights, TPS, Florida Gators
Eikös puhe ruumiin ylösnousemuksesta ja erityisesti sen järjestyksestä (ensin syntyneet myöhemmin ja päin vastoin) ole tulkittavissa, niin että kuoleman jälkeen ei pitkään aikaan olekaan mitään? Vasta kun maailma loppuu herätetään kuolleet? En ole asiaan perehtynyt, mutta kun niitäkin selvästi palstalla on, niin ehkä joku voisi asiaa valaista.
Niin, no, ainakin tuon paljon parjatun ortodoksiuskon mukaan kyllä kuoleman jälkeen alkaa heti tapahtua, mutta ei ruumiille. Sielu (jota käsitettä siis ainakin joidenkin on vaikea ymmärtää) lähtee seikkailemaan kutakuinkin välittömästi. Pari ekaa päivää se sitten olisi ruumiin ja tuttujen paikkojen lähettyvillä, kunnes nousisi sitten sinne jonnekin toiseen paikkaan, jossa sitä sitten kidutettaisiin ja muistutettaisiin paholaisen toimesta mitä kaikkea tulikaan tehtyä elämän aikana. Tätä valmistavaa vaihetta kestäisi 40 päivää jolloin rukouksin pystyisi ehkä auttamaan tätä sielua. Sitten tehdään valmistava päätös ja mennään asianmukaiseen paikkaan odottamaan sitä lopullista tuomionpäivää, jolloin ruumis (mutta eri muodossa) nousee ylös ja yhdistyy taas sieluun ja iankaikkiseen elämään. Koska näin tapahtuu, ei täällä maanpäällä kukaan tiedä.

No, siinä tarinaa ortodoksinäkökulmasta, uskokoon ken uskoo ja muut voivat sitten saada siitä hupaisan lukuhetken itsellensä.
 

ms.qvist

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, Хокейний Клуб Донбас
Kirjoitin, että tuon "syvällisen" määrittely kohdallani oli kovin subjektiivinen. Mutta olettaisin, että joukko muita jakaisi kanssani tuon subjektiivisen näkökannan. En nyt ala edes yrittämään perustella mikä olisi absoluuttisesti syvällisempää kuin jokin toinen, mutta tämä "mutu" menetelmä aika usein tuntuisi toimivan. Musta se vain tuntuu hienommalta jos elämän tarkoitus onkin pääsy Jumalan läheisyyteen ja täten paljon korkeammalta kuulostavaan tasoon kuin nykyinen korruptoitunut elämänmeno. Jotenkin tuohon verrattuna "maailman parantaminen, toisten kunnioittaminen, auttaminen ja rakastaminen", niin hienoja ja yleviä päämääriä kuin ne ovatkin, kuulostavat minusta hieman pliisuilta. Sinusta siis, riippumatta siitä uskotko johonkin jumalaan vai et, tuollainen kuvailemani päämäärä ei tuntuisi mitenkään syvällisemmältä?

En kyllä näe tätä jumalan ohjastamaa laitostakaan sen vähemmän korruptoituneeksi kuin maallisien "halujenkaan" ohjastamia ihmisiä ja organisaatioita. Jos, siis jos, tämä kuviteltu jumala olisi olemassa, eikö hän lakaisisi joukoistaan pois nämä korruptoituneet ihmiset, jotta vain syvällisesti ajattelevat häneen uskovat jäisivät jäljelle? Näin ei mitä ilmeisimmin tapahdu, ei ainakaan havaintojemme mukaan, joten missä mielessä "jumalan läheisyyteen pääseminen" sitten eroaa tästä pliisummasta vaihtoehdosta - johon pääseminen useimmiten tarkoittaa juuri omia oivalluksia, omia valintoja ja parhaimmillaan toimimista vastoin suoranaista omaa etua tai hyötyä (toki se hyöty voi tulla välillisesti mutta niin se tulee uskovallakin, sen oletetun ja kuvitellun taivaspaikan myötä tjsp.)? Kovin subjektiivinen on tietty minunkin näkökulma mutta älyllisesti rehellisempänä vaihtoehtona pidän sitä, että ihminen toimii oma-alotteisesti ja omien pohdintojensa liikkeelle ajamana kuin, että motivaattorina on oletettu jumala sekä sekalainen kokoelma uskonkirjoituksia.

vlad.
 

Stonewall

Jäsen
Suosikkijoukkue
RoKi
Eihän Muhamed kuitenkaan kirjoittanut itse koraania vaan se koottiin hänen puheistaan hänen viimeisinä elinvuosinaan ja kuolemansa jälkeen, joskin tietysti paljon nopeammassa aikataulussa kuin Raamattu. Eroaako sen synty sitten ratkaisevasti Raamatun syntytavasta? Joku höpisee jotain ja muut kirjoittavat ylös ne jonkun ajan päästä.

Pitää jatkaa jo kertaalleen lainaamastani pätkästä. Mielestäni islamilaisen teologian ongelma on koraanin asema. Tiedetään, että se kasattiin vasta Muhammedin kuoleman jälkeen. Kuitenkin teologiassa sivuutetaan mahdollisuus, että kokoamisessa olisi tapahtunut virheitä. Jumala on pitänyt huolen koraanista. Tosiasiassa kuitenkin joku tai jotkut ovat päättäneet, mikä eriävistä muistikuvista Muhamedin sanoista on ollut oikea. Vaikka isosta osasta tekstejä voitaisiinkin olla yksimielisiä, on aina olemassa väärin muistamisen vaara, kun alkuperäinen lähde (Muhammed) on tuhoutunut. Nyt pidetään siitä kiinni,että koraani on totuus. Sen tulkinta tosin voi ajan kuluessa vaihdella, mutta itse kirja on totuus.
Kristityt teologit ovat nykyisin hyvinkin kriittisiä tarkastellessaan Raamatun syntyä. Raamatun syntyhistoria ja sen kirjoittajat ovatkin vanhinta osaa lukuunottamatta kohtuudella selvillä. Tuntuukin, että mitä perehtyneempi kristitty teologi on sitä vähemmän hän on fundamenttalisti. Islamissa asia on varsin yleisesti päinvastoin, ja heidän eksegetiikkansa tuntuu aika köykäiseltä.
 

Morgoth

Jäsen
Kristityt teologit ovat nykyisin hyvinkin kriittisiä tarkastellessaan Raamatun syntyä. Raamatun syntyhistoria ja sen kirjoittajat ovatkin vanhinta osaa lukuunottamatta kohtuudella selvillä. Tuntuukin, että mitä perehtyneempi kristitty teologi on sitä vähemmän hän on fundamenttalisti. Islamissa asia on varsin yleisesti päinvastoin, ja heidän eksegetiikkansa tuntuu aika köykäiseltä.

Näinhän se varmaan on. Osaatko yhtään valloittaa, että Koraani on kirjoitettu joskus 600-800 luvulla, mutta jostain muistan lukeeni, että joskus 1300-1400 luvulla tiukempi islamilainen tulkinta sai valtaa tai jotain tapahtui silloin noissa yhteiskunnissa ja niistä tuli aika ahdasmielisiä ja uskonto jyräsi alleen vähän kaiken muun? Voi olla, että olen aivan metsässä, mutta jotain tuollaista muistan Tiede-lehdestä (tai vastaavasta) lukeeni. Mutta eipä ole ikinä kiinnostunusta riittänyt sen enempää aihetta selvittää tai etsiskellä netistä jotain sopivia linkkejä :)
 

Dissonanssi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Moderaattorit
Ihan periaatteellisella tasolla kysyttynä, jos päätyisit esim. filosofisista syistä sellaiseen johtopäätökseen, että on olemassa yksi jumala, niin olisivatko kaikki näistä periaatteessa miljoonista eri uskonnoista tasa-arvoisessa asemassa, kun yrittäisit selvittää, että onko kenties tämä jumala jollain tavalla vaikuttanut ihmisten keskuudessa, ilmoittanut itsestään, tms.?

Eittämättä ratkaisevaa olisi se tapa, jolla tähän johtopäätökseen pääsisin. Se varmasti määrittelisi ratkaisevasti sen, mihinkä näistä oppirakennelmista sen jumalan "sijoittaisin".

Jälleen ihan näin periaatteellisella tasolla, jos päätyisit jollain (ehkä tällä hetkellä sinulle täysin käsittämättömällä) tavalla sellaiseen näkemykseen, että on olemassa erityisiä perusteita ottaa vakavasti ajatus siitä, että henkilö x toimi maailmassa tämän edellä mainitun jumalan ainutlaatuisella valtuutuksella, ja ehkä jopa jossain mielessä hänen toimintansa oli tämän jumalan itsensä toimintaa, niin olisiko tällöin rationaalista ajatella, että kyseinen henkilö sekä hänen ympärilleen syntynyt uskonnollinen yhteisö ovat opetukseltaan aivan erityisessä asemassa ratkaistakseen sen ongelman, että miten on mahdollista saada uskonnolliselta kannalta relevanttia tietoa tästä jumalasta?

En oikein ole varma mihin näillä tähtäät, mutta jos kiistattomasti vakuuttuisin tästä ajatuksesta, niin mahdollisesti näin. En sitten osaa sanoa vastaako tarjoamasi määritelmä "vakavasti otettavat perusteet" sellaista.

Tämä pitänee paikkansa vain siinä tapauksessa, jos kyseiset henkilöt nojaavat uskonvakaumuksessaan vain ja ainoastaan siihen, että se on "sisäinen, henkilökohtainen asia".

Tarinankertoja jo kyllä om rautalangasta jo vääntänyt tämän, mutta entäs jos se uskonvakaumus on 70% "sisäistä ja henkilökohtaista", täytyykö sen olla 100% "ulkoista"? Riittääkkö 57,8% siihen, että Raamatulta ei katoa täysin pohja? Vai riippuuko sekin asiasta? Voidaanko Raamatun jollekkin tietylle sisällölle antaa painotettua arvoa? Kenen tulkinta on kaikkein eniten "oikea"? Ja ennen kaikkea miksi? Eihän kaikkien tulkinnat sentään oikeita voi olla?

Tässä kohdassa kritiikkisi menee mielestäni ohi kovaa ja kauas kuin Palomäen Mikon lämäri. Lainaamasi kommentti nimittäin oli vastaus kysymykseen, jossa implisiittisesti jo näytettiin hyväksyvän ajatus siitä, että on olemassa jonkinlainen käsitys siitä, että mitä on "hyvän tekeminen ja maailman parantaminen". (Näin ainakin ymmärsin kysymyksen.)

Nohnoh, ei kai se nyt ihan niin lujaa hutiin mennyt...? On meinat muistoja Palomäen Mikon lämäreistä muutaman kauden takaa.. Mutta tosiaan pahoittelen sitten erhettäni, poimin tuon lauseen huomioimatta kontekstia.
 

Morgoth

Jäsen
Musta se vain tuntuu hienommalta jos elämän tarkoitus onkin pääsy Jumalan läheisyyteen ja täten paljon korkeammalta kuulostavaan tasoon kuin nykyinen korruptoitunut elämänmeno. Jotenkin tuohon verrattuna "maailman parantaminen, toisten kunnioittaminen, auttaminen ja rakastaminen", niin hienoja ja yleviä päämääriä kuin ne ovatkin, kuulostavat minusta hieman pliisuilta. Sinusta siis, riippumatta siitä uskotko johonkin jumalaan vai et, tuollainen kuvailemani päämäärä ei tuntuisi mitenkään syvällisemmältä?

No ei, kuulostaahan tuo jollakin tavalla vähän itsekkäältä. "MINÄ haluan päästä lähelle Jumalaa, vitut muusta". "Jumalan läheisyyteen" ei kosketa minua mitenkään tai oikeastaan en edes ymmärrä mitä se tarkoittaa. Vähän kuin ikävä rakkaaseen ihmiseen, jonka lähellä haluaisi olla, mutta ei vaikkapa voi kun on työmatkalla ulkomailla, niin yrittää kaikensa päästäkseen nopeasti ulkomailta rakkaansa luo kainaloon?
 

Dissonanssi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Moderaattorit
En tiedä pyöriikö ajatteluni pelkästään ortodoksiopin ja Isä Serafimin ympärillä. Olen kyllä yrittänyt antaa niistä riippumattomiakin kannanottoja. Mutta mielestäni tuo ortodoksinäkemys on aika mielenkiintoinen, ja koska täällä ei pilvin pimein muita sitä esittäviä näytä olevan, niin miksikä ei. Pahoittelen vain, että en ole siihen kauhean pitkään ja syvällisesti tutustunut, joten kannanottoni ovat vähän tynkiä eivätkä kovin, hm, "syvällisiä", ainakin toistaiseksi.

Tämänkaltaisissa keskusteluissa vain ei näkemysten mielenkiintoisuus sinänsä mikään arvo ole, mielestäni karmanlaki ja uudelleensyntyminen on ajatuksena paljon mielenkiitoisempi kuin mikään näistä aabrahamisseemiläisistä tarinoista. En nyt siltikään voi sanoa sen olevan yhtään sen uskottavampi.

Kirjoitin, että tuon "syvällisen" määrittely kohdallani oli kovin subjektiivinen. Mutta olettaisin, että joukko muita jakaisi kanssani tuon subjektiivisen näkökannan. En nyt ala edes yrittämään perustella mikä olisi absoluuttisesti syvällisempää kuin jokin toinen, mutta tämä "mutu" menetelmä aika usein tuntuisi toimivan. Musta se vain tuntuu hienommalta jos elämän tarkoitus onkin pääsy Jumalan läheisyyteen ja täten paljon korkeammalta kuulostavaan tasoon kuin nykyinen korruptoitunut elämänmeno. Jotenkin tuohon verrattuna "maailman parantaminen, toisten kunnioittaminen, auttaminen ja rakastaminen", niin hienoja ja yleviä päämääriä kuin ne ovatkin, kuulostavat minusta hieman pliisuilta. Sinusta siis, riippumatta siitä uskotko johonkin jumalaan vai et, tuollainen kuvailemani päämäärä ei tuntuisi mitenkään syvällisemmältä?

Se varmasti toimii kohdallasi. Varmasti taas tämä elämän syvällisyys mielletään hieman eri tavalla alkuperäiskansojen keskuudessa. Tässä nyt kiteytyy aika hyvin se, että ihmisellä tuntuu olevan jokin psykologinen tarve nähdä itsensä mahdollisimman tärkeäksi, oman ajallisen rajallisuuden hyväksyminen tuntuu olevan kovin vaikeaa monelle saati sitten rajallisuuden monella muulla tavalla. On aika hassua, että ihminen on valmis uskomaan, vaikka mitä hassuja hömppätarinoita, koska "musta nyt ois paljon siistimpää, että olis joku partaukko ja ikuiset pippalot sen luona". Mullakin olis mielessä, vaikka kuinka monta asiaa, jotka vois olla siistimmin. En nyt kuitenkaan usko heti ensinmäistä kaiffaria, joka tulee selittämään asioiden olevan, niin kuin ne haluaisin olevan. Uskonnossakin (ainakin kristinuskossa on vielä sisäänrakennettuna tällainen low-risk/high-reward-tyyppiseltä näyttävä oppi, joka tietenkin on aika "houkutteleva", ja jonka mukana olisi niin kiva vain kritiikittömästi mennä.

Mutta en siltikään ymmärrä, miksi olisi sen kyseenalaisempaa suhtautua ilmoitukseen historiallisena tapahtumana, jonka välitys on ollut subjektiivista ja jonka tulkintaa on mahdollista tarkentaa ja muuttaa kuin ajatella että Raamattu olisi kirjaimellista, historiatonta Jumalan sanelua, jota ei tarvitse mitenkään tulkita (minusta tämä tulkitsemattomuus on sitä paitsi looginen mahdottomuus). Miksi toinen, ja typerämpi, tulkinta olisi se legitiiminen ja toinen, ja järjellisempi, ei?

Olen kyllä tässä asiassa Tarinankertojan linjoilla. Ja mielestäni hän on kyllä rautalankamallilla selittänyt, miksi näin on, joten en lähde sen koommin asioita toistamaan. Luulen kyllä myös ymmärtäväni pointtisi ja mielestäni se (siis tuo tulkinnallinen kanta) juurikin on järjellisempi, kun sitä miettii vastakohtana typerälle. Mutta taas loogisuudesta en ole samaa mieltä. Joskin aivan oikein toteat, että lähes kaikki on tulkinnallista, joten voisikin todeta, että ei se Jumala oikein kunnolla ole asioita miettinyt. Olisi tehnyt ilmoituksensa, vaikka modernilla ajalla! Tai sitten voisi todeta, että vaikka asiaa kuinka pyörittelisi, niin taidetaan päästä vain toteamuksiin "hieman järkevämpää" jne. Ja siitä nyt voineekin jo vetää omat johtopäätökset.
 

Vietävä

Jäsen
Suosikkijoukkue
KPS
Musta se vain tuntuu hienommalta jos elämän tarkoitus onkin pääsy Jumalan läheisyyteen ja täten paljon korkeammalta kuulostavaan tasoon kuin nykyinen korruptoitunut elämänmeno. Jotenkin tuohon verrattuna "maailman parantaminen, toisten kunnioittaminen, auttaminen ja rakastaminen", niin hienoja ja yleviä päämääriä kuin ne ovatkin, kuulostavat minusta hieman pliisuilta. Sinusta siis, riippumatta siitä uskotko johonkin jumalaan vai et, tuollainen kuvailemani päämäärä ei tuntuisi mitenkään syvällisemmältä?

Tässä saatetaan olla pitkälti asian ytimessä, eli miksi sinänsä viisaat ihmiset haluavat synnyttää uusia uskontoja (vanhakin uskonto on siis joskus ollut syntymässä). Kyseessä saattaa olla niinkin perustavaa laatua oleva jippo, etten ole sitä ennen edes käsittänytkään:

Oletetaan että on yhteiskunta, jossa keskivertoihmisistä tuntuu hieman pliisuilta päämääriltä rakastaa, auttaa ja kunnioittaa muita sekä parantaa maailmaa. Mitä silloin pitää tehdä? Perustaa uskonto, jonka päätavoitteena on antaa jokin "konkreettinen palkinto" näihin päämääriin pyrkimisestä. Päämäärät taas tulisi määritellä jonkin muun piilon taakse, esimerkiksi nimetä ne ehdottomiksi määräyksiksi tai käskyiksi.

Nyt siis meidän pakana-shamaanimme on vaikeuden edessä: koko kylä on täynnä itseään täynnä olevia paskoja, joita ei nämä ylevät päämäärät kiinnosta. Palkinnon on oltava riittävän suuri. Kävisikö esim. 70 neitsyttä? Nykyaikana se olisi heikko palkinto, sillä suuri osa miehistä pitää neitsyitä jokseenkin lahnoina pedissä, kenties 70 irstasta neitokaista ja yksi rakastava, täydellinen vaimoke. Jossakin yhteiskunnassa saattaa riittää pääsy Jumalan lähelle, se, mikä riittää riippuu pitkälti meidän shamaanimme markkinointitaidoista.

Joka tapauksessa meidän shamaanimme ei saa tehdä sitä virhettä, että alkaisi puhumaan prima facie -etiikasta. Onnen maksimoinnista elävässä yhteiskunnassa. Shamaanin on puhuttava henkilökohtaisesta onnesta: "Jos luovut epäilyksistäsi, ja uskot, olet saava puhtaan mielen, syntisi anteeksi ja ikuisen onnen". Lisäksi tämä naapurikateus auttaa saamaan alkuun uskovia: "Uskottomat kuolevat tuskassa ja häpeässä". Shamaanin on oltava ääneltään vakuuttava kuin Luukanen-Kilde, mutta asiassaan johdonmukaisempi.

Lopputuloksena on, että shamaanimme on tehnyt tuosta sotaisasta, riitojen, vihan ja murhien sävyttämästä heimosta humaanin, rauhanomaisen yhteisön, joka puhaltaa "yhteen hiileen", sillä yksilöt pelkäävät sitä ilman menettävän taivaspaikkansa.

Shamaanimme on perustanut hyvään, oikeudenmukaisuuteen pohjaavan uskonnon, ja siitä vahvistuva heimo kirjoittaa kallionseiniin, ja kertoo perimätietona pojilleen, miten "meidän heimosta tuli mahtava, kun otimme vastaan Hugnemhop:in".

Nykyshamaanin vastaanotto on raskaampi erityisesti tiedeyhteisössä. Hänen jokainen väitteensä testataan tarkasti. Perus-Shamaanin palkinto on häpeä kaveripiirissään, nimimerkillä kokemusta on.
 

Amerikanihme

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vegas Golden Knights, TPS, Florida Gators
No ei, kuulostaahan tuo jollakin tavalla vähän itsekkäältä. "MINÄ haluan päästä lähelle Jumalaa, vitut muusta".
No joo, kuulosti ekaksi minustakin, mutta selitys on se, että hankala sitä on auttaa muita pääsemään Jumalan lähelle jollei itse ole ekaksi tarpeeksi pitkällä. Vähän niinkuin lentokoneessa kerrotaan aina laittamaan happinaamari ekaksi omaan päähän hätätilanteessa, sitten vasta auttamaan muita.

Wiking kirjoitti:
On aika hassua, että ihminen on valmis uskomaan, vaikka mitä hassuja hömppätarinoita, koska "musta nyt ois paljon siistimpää, että olis joku partaukko ja ikuiset pippalot sen luona".
Joo, no ei mua moiset pippalot varmaan paljoa jaksaisi kiinnostaa. Kyseessä on kuitenkin jotakin paljon mielestäni ylevämpää kuin nuo pippalot. Tämä Kristinuskon tarina kun kertoo, että ihminen oli aluksi kuolematon, eli rakkaussuhteessa Luojansa kanssa, ja mitään pahuutta, sairautta yms. ei ollut. Johonkin tuollaiseen tilaan palaaminen kuulostaisi ihan houkuttavalta. Mutta ymmärrän, jos nykyaikana on edetty niin kauas tuon ilmoituksen ajoista, että ei tuo kuulosta enää uskottavalta.

Yksi asia joka minua vaivaa on se, että jos kerran jotkut satusedät kokoontuivat yhteen ja kokosivat esim. Juutalaisuuden, Kristinuskon ja Islamin tarinat, niin miksi nähdä sellainen vaiva? Jos se oli käytännön pila, niin miksi yrittää tehdä siitä jotain pysyvää, koska eihän siitä enää heille sitten olisi iloa heidän kuoltuaan ja poistuttuaan tästä maailmasta. Minua ei oikein jotenkin tyydytä tuo selitys että "uskonnoille oli sosiaalinen tilaus" ja sitten vaan vastattiin haasteeseen ja kehitettiin jotakin siihen vastaukseksi. Jos näin olisi ollut, niin eiköhän nuo kirjat olisi kirjoitettu paljon yhdenmukaisemmiksi niin, ettei sisäisiä ristiriitoja löydy. Vähän olisi voinut nähdä enemmän vaivaa. Mutta nythän esim. Raamatusta löytyy jos jonkinlaista ristiriitaiselta kuulostavaa julistusta, jopa VT:n tai UT:n sisältä. Miksi tehdä niin, ja miksi jos kokoajat laittoivat ne kokoon eri lähteistä eivät vaivautuisi edes yhdenmukaistamaan kirjoituksia jos ne kerran muka niin tärkeitä ovat?
 

olkikuukkeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Carolina Hurricanes, NHL:n suomalaiset
Tässä nyt meni vähän vikaan se, että en ole tunnustuksellinen kristitty, aivan vaan körtti-agnostikko. Mutta en siltikään ymmärrä, miksi olisi sen kyseenalaisempaa suhtautua ilmoitukseen historiallisena tapahtumana, jonka välitys on ollut subjektiivista ja jonka tulkintaa on mahdollista tarkentaa ja muuttaa kuin ajatella että Raamattu olisi kirjaimellista, historiatonta Jumalan sanelua, jota ei tarvitse mitenkään tulkita (minusta tämä tulkitsemattomuus on sitä paitsi looginen mahdottomuus). Miksi toinen, ja typerämpi, tulkinta olisi se legitiiminen ja toinen, ja järjellisempi, ei? Totaaliseen kirjaimellisuuteen pyrkivät tulkinnat ovat sitä paitsi vähemmistö konservatiivisenkin tulkinnan sisällä ja on jotensakin omalaatuista, että Dawkins kohdistaa argumenttinsa juuri tähän kapeaan ja älyllisesti poikkeuksellisen olemattomaan suuntaukseen.

Occamin partaveitsi. Miksi sisällyttää jumaloletus johonkin sellaiseen, mikä voidaan selittää ilman sitä? Yksinään voi tietysti aina spekuloida, mutta uskontohistoria pärjää vallan mainiosti ja selityskykyisesti ilman Jumalaakin.

Totaaliseen kirjaimellisuuteen pyrkivät tulkinnat ovat sitä paitsi vähemmistö konservatiivisenkin tulkinnan sisällä ja on jotensakin omalaatuista, että Dawkins kohdistaa argumenttinsa juuri tähän kapeaan ja älyllisesti poikkeuksellisen olemattomaan suuntaukseen.

En ole hirveästi Dawkinsin tuotantoon tutustunut (ehkä pitäisi?), mutta käsittääkseni hänen kritiikkinsä kohdistuu nimenomaan fundamentalismiin. Täten on varmaan loogista argumentoida nimenomaan sitä vastaan?

Näinhän se varmaan on. Osaatko yhtään valloittaa, että Koraani on kirjoitettu joskus 600-800 luvulla, mutta jostain muistan lukeeni, että joskus 1300-1400 luvulla tiukempi islamilainen tulkinta sai valtaa tai jotain tapahtui silloin noissa yhteiskunnissa ja niistä tuli aika ahdasmielisiä ja uskonto jyräsi alleen vähän kaiken muun? Voi olla, että olen aivan metsässä, mutta jotain tuollaista muistan Tiede-lehdestä (tai vastaavasta) lukeeni. Mutta eipä ole ikinä kiinnostunusta riittänyt sen enempää aihetta selvittää tai etsiskellä netistä jotain sopivia linkkejä :)

Siis islamia jotenkin lähtökohtaisesti kristinuskoa fundamentalistisempana pitävä ei vain yksinkertaisesti tunne historiaa.

On totta, että nykypäivän maailmassa muslimit useimpiin kristittyihin verrattuna ovat varsin ahdasmielistä porukkaa, jonka fundamentalismia voi potkia älyllisesti päähän. Länsimainen kristinusko on kuitenkin juuriltaan paljon suvaitsemattomampaa ja umpimielistä kuin islam. Nykyeurooppalainen liberaali uskonto on ~300 vuoden maallistumiskehityksen tulosta: Umpimielinen kirjaimellinen tulkinta ei vain kestänyt tieteen vyörytystä, koska ne painivat samalla areenalla.

Islam oli kuitenkin toista maata. Ensinnäkin jonkinlainen uskonnonvapaus (rajoitettu sekin tietysti) oli heille tuttu paljon ennen kristittyjä. Kristityt pakkokäännyttivät tai tappoivat "vääräuskoiset" kun heidän alueitaan pääsivät pitkän islamin valtakauden hiipuessa valloittamaan, muslimien suhtautuminen ei ollut läheskään niin ehdotonta. Juuri kristittyjen Jumala (läntisessä perinteessä) miellettiin Kostajaksi ja Tuomariksi, julmaksi Isoksi Ihmiseksi, joka kidutti luotujaan sadistisesti omien narsististen mielihalujensa pohjalta*. Kristittyjen ihmiskuvakin oli julma ja epätodellinenkin - ihminen nähtiin perisynnissään rypevänä, lähtökohtaisesti pahana oliona. Kalvinistit vetivät hommaa jopa niin pitkälle, että ottivat pelastusmahdollisuudenkin ulottumattomiin niiltä, "joita ei ollut ennalta valittu".

Ennen meidän paheksumaamme fundamentalistista islamia muslimit (tai ainakin muslimieliitti) harrasti filosofiaa, luonnontiedettä ja falsafaa samaan aikaan kun eurooppalaiset tuhlasivat kaiken älyllisen energiansa mitä monimutkaisempien teologisten oppikokoelmien luomiseen. Tämänpäiväinen tilanne ei todellakaan ole koko kuva näiden sukulaisuskontojen perimmäisestä luonteesta.

Jos kiinnostaa, niin aate- ja oppihistorian puolella ihan kurssikirjanakin pidetty Karen Armstrongin Jumalan Historia - 4000 vuotta juutalaisuuden, kristinuskon ja islamin historiaa kannattaa ehdottomasti lukea. Se on perusteos, tosin osittain kiistanalainenkin, mutta siitä voi lähteä liikenteeseen.

*Idän kirkossa jumalkuva on aina ollut mystisempi, transsendentti ja sen inhimillistämistä on pyritty välttämään. Kolminaisuusoppikin, jonka kanssa lännen kirkko ei ole vieläkään sinut, on siellä ymmärretty nimenomaan mystisesti, Jumalan tavoittamattomuutta kuvaavana oppina.
 

mjr

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet
Olen kyllä tässä asiassa Tarinankertojan linjoilla. Ja mielestäni hän on kyllä rautalankamallilla selittänyt, miksi näin on, joten en lähde sen koommin asioita toistamaan. Luulen kyllä myös ymmärtäväni pointtisi ja mielestäni se (siis tuo tulkinnallinen kanta) juurikin on järjellisempi, kun sitä miettii vastakohtana typerälle. Mutta taas loogisuudesta en ole samaa mieltä. Joskin aivan oikein toteat, että lähes kaikki on tulkinnallista, joten voisikin todeta, että ei se Jumala oikein kunnolla ole asioita miettinyt. Olisi tehnyt ilmoituksensa, vaikka modernilla ajalla! Tai sitten voisi todeta, että vaikka asiaa kuinka pyörittelisi, niin taidetaan päästä vain toteamuksiin "hieman järkevämpää" jne. Ja siitä nyt voineekin jo vetää omat johtopäätökset.

Minusta vain ei oikein ole erityistä perustaa pitää fundamentalismia sinänsä loogisempana ratkaisuna, etenkin kun historiallisesti se ei sitä ole ollut. Kristinusko alkoi organisoitua siinä vaiheessa, kun varhaiset seuraajat hämmentyivät, kun Jeesus ei palannutkaan heidän elinaikanaan. Sen jälkeen on seurannut pelkkää tulkintaa ja uudelleentulkintaa. On naiivia nähdä moderni fundamentalismi jonain "puhtaana" ja loogisena kristillisyyden muotona. Jos kristillinen Jumala haluaisi jonkinlaisen 100%:n täsmäuskovaisuuden niin hän kyllä saavuttaisi sen helpommin lukemattomilla muilla tavoilla. Se että näin ei ole tapahtunut, että Jumala itsepintaisesti pysyy pois empiirisestä maailmasta on johtanut kokonaiseen kristillisen teologian pienteollisuuteen. Tällä en mielestäni erityisesti ylistä liberaalia, mystiikkaan tukeutuvaa kristillisyyttä (vaikka se minua maailmankuvana miellyttääkin) vaan mielestäni vain totean itsestäänselvyyden, ettei näillä kahdella eri lähtökohdalla ole mitään olennaista loogista eroa.
 

mjr

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet
Islam oli kuitenkin toista maata. Ensinnäkin jonkinlainen uskonnonvapaus (rajoitettu sekin tietysti) oli heille tuttu paljon ennen kristittyjä. Kristityt pakkokäännyttivät tai tappoivat "vääräuskoiset" kun heidän alueitaan pääsivät pitkän islamin valtakauden hiipuessa valloittamaan, muslimien suhtautuminen ei ollut läheskään niin ehdotonta. Juuri kristittyjen Jumala (läntisessä perinteessä) miellettiin Kostajaksi ja Tuomariksi, julmaksi Isoksi Ihmiseksi, joka kidutti luotujaan sadistisesti omien narsististen mielihalujensa pohjalta*. Kristittyjen ihmiskuvakin oli julma ja epätodellinenkin - ihminen nähtiin perisynnissään rypevänä, lähtökohtaisesti pahana oliona. Kalvinistit vetivät hommaa jopa niin pitkälle, että ottivat pelastusmahdollisuudenkin ulottumattomiin niiltä, "joita ei ollut ennalta valittu".

Näköjään stereotypioista luopuminen islamin kohdalla johtaa omaksumaan niitä läntisen kristillisyyden suhteen. Itsestä tulee Toinen ja päinvastoin. En sitten tiedä, mikä asema menneisyydellä - ja missä vaiheessa se mystisesti relevantein menneisyys alkaa ja lopuu - on nykyhetkeä arvioidessa, mutta noin ylipäänsä vaikea nähdä tälläistä ihannointia ja demonisointia hedelmällisenä lähtökohtana, vaikka sitten kääntääkin niiden paikallisesti totutut kohteet toisinpäin.
 

Vietävä

Jäsen
Suosikkijoukkue
KPS
Yksi asia joka minua vaivaa on se, että jos kerran jotkut satusedät kokoontuivat yhteen ja kokosivat esim. Juutalaisuuden, Kristinuskon ja Islamin tarinat, niin miksi nähdä sellainen vaiva? Jos se oli käytännön pila, niin miksi yrittää tehdä siitä jotain pysyvää, koska eihän siitä enää heille sitten olisi iloa heidän kuoltuaan ja poistuttuaan tästä maailmasta.

Et ilmeisesti tullut lukeneeksi tuota aikaisempaa viestiäni.

"Miksi nähdä sellainen vaiva?" Vastaus: "Saadakseen koko kyläyhteisö käyttäytymään toistensa parhaaksi"

"Miksi yrittää tehdä siitä jotain pysyvää, koska eihän siitä enää heille sitten olisi iloa heidän kuoltuaan" Vastaus: "Prima Facie -etiikan mukaista toimintaa, pyrkimys onnen maksimointiin, vaikka omaa onnea ei välttämättä onnistuisikaan maksimoimaan"

Ne ylevämmät tavoitteet, jotka kuulostavat pliisuilta joidenkin korviin, ovat kuitenkin joidenkin mielestä tavoittelemisen arvoisia. Kristinuskon alkulähteillä on uskottu hyvään, mutta kaikenlaiset sotatilat sun muut ovat värittäneet "alkutarinoita". Nyt on jo kokonainen kokoelma tarinoita, ja lisäksi uskonriitoja, jossa taas rikotaan niitä peruskäskyjä, joiden ympärille tuo uskonto on pykätty.

Miksi tosiaan ei kaikki uskottomat ammuskele toisiaan, raiskaa ja kiduta ja nauraaräkätä leirinuotiollaan. Koska he eivät koe sen olevan etiikkansa mukaista. He pyrkivät ylevämpiin tavoitteisiin, kuin Jumalansa kainaloon. He luopuvat taivaspaikastaan, jotta uskovat "pääsisivät" sinne keskimäärin hieman onnellisempina. He parantavat maailmaa, rakastavat ja auttavat toisia.

Taidanpa itsekin ruveta saarnamieheksi. On tässä maailmassa sen verran pahaa, ja ylevämmät tavoitteet tuntuvat pliisuilta kansan silmissä.

EDIT: Juolahti tuossa mieleeni, että "miksi tehdä siitä jotain pysyvää", niin nykyäänhän selvästikin nuo ylevät tavoitteet ovat useilta kirkoilta unohtunut, eli ei se ole ollut pysyvää, vaan karannut niin sanotusti käsistä. Tai ylevät tavoitteet unohtuu ainakin tarpeen vaatiessa, esimerkkinä uskonsodat. Nykyään ylevät tavoitteet ovat hukkuneet tähän kahinaan muiden uskontojen kanssa, ja kirkon kasassa pitämiseen. Alkuperäinen shamaani heristää sormea haudassaan, mutta kukaan ei sitä huomaa. Keskiajalla kirkko pysyi kasassa pelolla, nykyään taipumalla kansan tahtoon. Jos nyt kirkko hirttäisi pakanoita, hyvin suuri osa "tavallisesta kirkkoväestä" kaikkoaisi, ja riippumattomien elinten olisi tuomittava kirkonmiehet vastuuseen teoistaan. (Toki Jumalakin tuomitsisi kirkonmiehet vastuuseen käskyn rikkomisesta, mutta uuden testamentin mukaan he saisivat kuitenkin syntinsä anteeksi)
 
Viimeksi muokattu:

ms.qvist

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, Хокейний Клуб Донбас
N
Joo, no ei mua moiset pippalot varmaan paljoa jaksaisi kiinnostaa. Kyseessä on kuitenkin jotakin paljon mielestäni ylevämpää kuin nuo pippalot. Tämä Kristinuskon tarina kun kertoo, että ihminen oli aluksi kuolematon, eli rakkaussuhteessa Luojansa kanssa, ja mitään pahuutta, sairautta yms. ei ollut. Johonkin tuollaiseen tilaan palaaminen kuulostaisi ihan houkuttavalta. Mutta ymmärrän, jos nykyaikana on edetty niin kauas tuon ilmoituksen ajoista, että ei tuo kuulosta enää uskottavalta.

Eli voinemme ymmärtää, että sinun mielestä ihanteellisin paikka johon palata on sellainen jossa ei tunneskaalassa ole muita tunteita enää olemassa kuin jatkuva ikuisesti kestävä hyvyys? Tässä kohdin tulee mieleeni Chaplinin "The Kid"... lopulta se hyvyyskin oli katoavaista mustasukkaisuuden löytäessä tiensä sinne.

Vakavasti kysyen: haluaisitko elää paikassa jossa ei olisi olemassa muuta kokemusta kuin hyvä ja hyvyys? Jopa tunneskaalassa olisi olemassa vain toinen ääripää? Jossa ei olisi mahdollisuutta kokea mitään laajempaan inhimillisyyteen toimintaan viittaavaa?

Niin minä mielummin istun uppoavassa laivassa ja päädyn pakanana haiden ruoaksi kuin joutua paikkaan, joka ei kuvasta omia toiveitani ihanneyhteisöstä ja yhteiskunnasa. En tiedä muista mutta kyllä minä ainakin haluan olla aidosti elävä ja tunteva ihminen niin kauan kuin elän ja sen jälkeen päätyä krematorioon. Elämäni päättyy kuolemaan ja sen jälkeen ei ole enää mitään - ei taivasta tia paratiisia tjsp. paikkaa eikä helvettiä, manalaa etc.

vlad.
 

varjo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Montreal Canadiens, (Internazionale), Nash&Suns
Totaaliseen kirjaimellisuuteen pyrkivät tulkinnat ovat sitä paitsi vähemmistö konservatiivisenkin tulkinnan sisällä ja on jotensakin omalaatuista, että Dawkins kohdistaa argumenttinsa juuri tähän kapeaan ja älyllisesti poikkeuksellisen olemattomaan suuntaukseen.

Fundamentalistisuus on vaarallisinta mitä tiedemaailma on kohdannut sitten inkvisition (ja toisaalta teokratia-suunnitelmat ovat uhka ihan jo länsimaiselle yhteiskuntajärjestelmälle, riippumatta toteuttavasta uskontokunnasta), joten on selvää että Dawkins keskittyy siihen, ei liberaaliuskovaisista ole mitään haittaa kenellekään an sich. Sen sijaan fundamentalistit pystyvät hyvin käyttämään hyväkseen muitten uskovaisten hiljaista tukea ja sen takia on sinänsä tärkeää pyrkiä luomaan mahdollisimman isoa juopaa tavis-uskovaisten ja fundamentalistien välille jotta tavalliset uskovaiset tiedostaisivat miten typerästä asiasta fundamentalistisuudessa on kyse, eikä että kyse on vain "vakavammista uskovaisista".

Kannattaa näet huomioida, että esim. USA:ssa kaikki kreationistinen toiminta tyypillisesti juontaa juurensa pariin ääriaktiiviin jotka sitten erinäisillä menetelmillä saavat hiljaisen enemmistön "god and country"-ihmisiä taakseen, jolloin sitten opetussuunnitelmia muutellaan jne. Harvoin tilanne on se, että normaali perusjenkki nyt varsinaisesti tahtoisi itsenäisesti poistaa vaikkapa evoluutio-opetusta pois kouluista, mutta jos sitten asia esitetään siten että evoluutio on pahuutta niin normaalin vastakohtaisuus-reaktion mukaisesti yhtäkkiä evoluution opetus onkin pahasta. Ja sama pätee tieteeseen yleisesti, esim. nyt sikainfluenssan osalta on selvästi havaittavaa että nämä erinäiset anti-rokote-kampanjat nauttivat suurta suosiota fundamentalistiuskovaisten taholta.
 
Suosikkijoukkue
Ipa, ipa, ipa, ipaa...
Miksi toinen, ja typerämpi, tulkinta olisi se legitiiminen ja toinen, ja järjellisempi, ei?

Jos uskoo kristilliseen jumalaan, niin eihän ole muita tukintoja kuin kirkon ja se on ”raamattu on jumalan sana”. Se on ainoa legiimi tulkinta. Jos jumalusko ei perustu siihen, se on itse keksitty ja kyhäelmä jumaluuksista joihin on omassa sosiaalisessa ympäristöissään kasvanut.

Eli sillä kristillisellä uskolla ei ole tällöin pohjaa. Pitäisi pystyä erittelemään itselleen, miksi uskoo. Jos uskoo jumalaan, mutta ei raamatun jumalaan, ja silti pitää itseään kristittynä . . eikö se ole itsensä huijaamista?

Tai jos lähtee siitä, että raamatun sanoma on evankeliumeissa, niin miten voi kuulua yhteisöön, joka allekirjoittaa myös evankeliumien hengen vastaiset ajatukset?

Kirkossa jäsenenä oleva uskova tunnu haluavan tätä ristiriitaa analysoida.

Totaaliseen kirjaimellisuuteen pyrkivät tulkinnat ovat sitä paitsi vähemmistö konservatiivisenkin tulkinnan sisällä ja on jotensakin omalaatuista, että Dawkins kohdistaa argumenttinsa juuri tähän kapeaan ja älyllisesti poikkeuksellisen olemattomaan suuntaukseen.

Dawkins toimii erilaisessa sosiaalisessa ympäristössä ympärillään ID ja YEC hörhöjä. Nämä ovat juurikin niitä kirjaimessa pysyviä . .

Mun näkökannassa ei kyse ole kirjaimellisuudesta. Voidaan ottaa ihan käsittelyyn ”sanoma” itsessään. Kun puhutaan kristillisestä jumalasta hyvänä ja kaitsevana isänä, niin se ei ole se jumala, joka kuvataan raamatusta. Siis ilman mitään pilkunussimisia tai kirjaimellisia tukintoja. Hyvä ja kaitseva isähahmo on peruja osasta evankeliumeja. Jos raamattu olisi vain evankeliumit, voitaisiin ehkä kristinuskon perusteena olevaa jumaluutta pitää tämmöisenä hyväntahtoisena isähahmona.

Raamattuun on kuitenkin pistetty paljon muutakin. Kirkon syntyminen piti jotenkin legitimoida jumalasta lähteneeksi ajatukseksi, sillä olihan jo juutalaiset osoittaneet sen olevan tehokas uskonnonharjoittamisinstituutio. Jesse ei vaan puhunut mitään tämmöisestä hierarkkisesta järjestelmästä, vaan lähinnä kaikkien samanarvoisuudesta jumalan edessä. Jessen suuhun laitettiin kyllä paljon, mutta kirkon synnyn aikaan taisi olla liian myöhäistä lisätä mitään kirkkoinstituutioon viittaava, joten Paavali ja kumppanit saivat kelvata tähän tarkoitukseen. No siinä sitten tuli paljon aikalaistekstiä mukaan, mutta kun se raamattu legitimoitiin ”pyhäksi sanaksi” on näistä vaikea ollut venkoilla jälkikäteen irti. Lähes kaikki uskon varjolla tehty paha 8jota on todella paljon) on peruja tästä ongelmasta. Raamatusta löytyy peruste mille tahansa julmuudelle ja vihalle, jos niin haluaa.

Jos haluaa usko evankeliumien jumaluuteen, niin miksi sitten ei pitäydy evankeliumeissa, vaan tukee sitä kaikkea muuta tauhkaa joka siinä ympärillä pyörii. Ihan rahallisesti, kuulumalla kirkkoon.




Tämä Kristinuskon tarina kun kertoo, että ihminen oli aluksi kuolematon, eli rakkaussuhteessa Luojansa kanssa, ja mitään pahuutta, sairautta yms. ei ollut.

Tämä ei ole kristinuskon tarina, vaan juutalaisten aiemmista Lähi-idän ja Intian tarustosta kokoama tarina talmudiin, joka otettiin osaksi raamattua. Sillä ei siis ole juurikaan kristillistä perua muuta kuin se, että jessen suuhun laitettiin sanat ”ne tullut kumoamaan vanhaa”, jotta juutalainen perintö ja historia olisivat osa kristillistä historiaa, ja sitä olisi helpompi saada levitetyksi juutalaisten ja sittemmin roomalaisten keskuuteen.


Yksi asia joka minua vaivaa on se, että jos kerran jotkut satusedät kokoontuivat yhteen ja kokosivat esim. Juutalaisuuden, Kristinuskon ja Islamin tarinat, niin miksi nähdä sellainen vaiva?


Ihminen on kertonut tarinoita ammoisista ajoista. Perinteisin muoto on vieläkin elossa, nuotiotarina. Kun kirjoitustaito Mesopotamiassa kehitettiin, alkoi ennepitkää myös tarinoiden ylöskirjaaminen. Gilmaseh on vanhin tunnettu tämmöinen tarina. Siinä on jo Nooan tarina hieman eri nimillä kuin sittemmin Juutalaisten pyhiin toorin ilmestynyt.


Ei niitä ole kaikkia tarkoituksellisesti kirjoitettu uskonnollisiksi teksteiksi, vaan ne ovat päätyneet uskonnollisiksi teksteiksi joidenkin yhteisöjen ottaessa ne esimerkkitarinoiksi omien elämänohjeidensa opettamiseksi. Jessekin uskoi nimenomaan tarinoiden ja vertauskuvien voimaan, sillä tarinat jäävät ihmisten päähän ja elämään, toisin kuin luettelomuotoiset elämänohjeet. Tarinat antavat myös ihmisen itse hiffata asioita, ja ihminen kokee tämän palkitsevana ja tämä palkitsevuuden tunne syövyttää tämän tarinan mieleen.

Ei ole yritetty tehdä jekkua tai huijata tms. vaan nämä ovat syntyneet ihan luonnollisella tavalla sosiaalisissa yhteisöissä.



Jos näin olisi ollut, niin eiköhän nuo kirjat olisi kirjoitettu paljon yhdenmukaisemmiksi niin, ettei sisäisiä ristiriitoja löydy.
Kirjoitukset on tehty vuosituhansien kuluessa ja suusta suuhun kulkeneita tarinoita on merkitty muistiin eri aikoihin. Ei ole ollut yhtenäistä ”kirjoitamme uskonnollisen opuksen” työryhmää. ”kokoamme uskonnollisen opuksen” työryhmiä sen sijaan on ollut. Ei se koraanikaan oikeasti ole kirjoitettu yhdeltä istumalta ja yhden ihmisen höpötyksistä.

Raamatusta löytyy jos jonkinlaista ristiriitaiselta kuulostavaa julistusta, jopa VT:n tai UT:n sisältä. Miksi tehdä niin, ja miksi jos kokoajat laittoivat ne kokoon eri lähteistä eivät vaivautuisi edes yhdenmukaistamaan kirjoituksia jos ne kerran muka niin tärkeitä ovat?

VT otettiin mukaan, koska tällä luotiin hieno ja pitkä historia kristinuskolle. Ja aluksihan kristinusko oli vain juutalaisuuden lahko ennekuin se muodosti omat instituionsa. Evankeliumeissa ei taas ollut mitään kantaa instituutioiden muodistamiseen, joten sekin oli hyvä idea kasta mukaan, samoin epämääräinen ilmestyskirjoitus oli omiaan antamaan hyvää lisää, varsinkin aikalaisten silmissä.

JOS raamattu koottaisiin nyt, nämä nykyajansilmissä olevat ristiriitasudet korjattaisiin varmasti. Mutta aivan kuten nykyinen raamattu, jäisi tuokin täyteen ristiriitautuksia niille, jotka sitä 2000 vuotta myöhemmin koittaisivat tulkita. Tämä uusikin raamattu kun olisi koottu aikaan sidotusti, aivan kuten nykyinenkin.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös