No ei nyt tainnut olla paras valinta, esim. Homeroksen satuja olisi ehkä ollut helpompi markkinoida.
Miten niin? Kristinuskon leviäminen osoittaa, että valinta ei ole ollut kovinkaan väärä. Uuden uskonnon markkinointi Roomassa olisi ollut pirun vaikeaa, mutta kun se olikin verrattavissa iältään muihin roomalaisiin uskontoihin, oli se markkinoitavissa muiden uskontojen ohella vanhana ja vakaana uskona.
Ensinnäkin Kristityt kannattavat edelleen vain yhtä Jumalaa. Vanhan Testamentin Jumalkuva oli hieman epäselvä, ja Jeesus tuli mm. tarkentamaan tätä kuvaa, ja antoi meille esim. kolminaisuusopin.
Kyllä, joten miksi VT on raamatussa?
Jeesus ei antanut kolminaisuus oppia, vaan kolminaisuusoppi syntyi kristinuskon levitessä hellenistiseen ja roomalaiseen maailmaan. Ensimmäisenä käsitettä "kolminaisuus" käytti Tertullianus 200-luvulla. Nikaian kirkolliskokouksen (jossa raamattu kasattiin) päätös oli, että Jeesus oli "Jumala Jumalasta, valo valosta, tosi Jumala tosi Jumalasta, syntynyt eikä luotu, joka on samaa olemusta kuin Isä, jonka kautta kaikki on tehty". Tässä tunnustuksessa ei vielä määritelty Pyhän hengen olemusta.
Konstantinopolin kirkolliskokouksessa vuonna 381 taas käsiteltiin erityisesti Pyhää Henkeä. Konstantinopolissa kolminaisuusoppia täsmennettiin siten, että jumaluudessa on kolme persoonaa, jotka ovat yksi ja sama entiteetti, yksi täydellisyys, yksi Jumala.
Tämä ei ole siis mikään jeesuksen opetus, vaan puhtaasti kirkollispoliittinen päätös
EDIT:Isästä, pojasta ja pyhästä hengestä vielä:
1054 Suuressa skismassa läntiset ja itäiset paikalliskirkot erosivat toisistaan erillisiksi tunnustuskunniksi eli paavin johtamaksi katoliseksi kirkoksi ja idän ortodoksiseksi kirkoksi. Skismaan vaikutti merkittävästi erimielisyys Nikean uskontunnustuksen sanamuodoista. Lännen kirkon lisäsi uskontunnustukseen sanan (lat. Filioque eli ja Pojasta) eli sen näkemyksen mukaan Pyhä Henki oli lähtöisin Isästä ja Pojasta.
Idän patriarkaatit eivät hyväksyneet tätä muutosta. Joten paavin lähettämä legaatti ja Konstantinopolin patriarkka julistivat toisensa kirkonkiroukseen 1054 eli pannaan. Kiroukset olivat voimassa vuoteen 1965 asti.
Eli mikä on siis oikea tulkinta jumalan kolminaisuudesta? Vai ovatko ortodoksi kerettiläisiä?
Toisekseen, ei asioita tiettävästi käsitelty nappia painamalla ja äänestämällä, vaan niistä keskusteltiin ja rukoiltiin jne. kunnes päästiin yksimielisyyteen.
Aivan kuten poliitikot nykyään eduskunnassa. Niitä ei esittänyt väitetty jumalan poika (jesse), eikä mitään jumallaista ilmoitusta tehty kokoukselle. Siellä oli koolla ihmiset, eri taustoilla, vaikuttimilla ja inhimillisten heikkouksien vaivaamina (oman edun tavoittelu, ahneus, kateus, vallanhimo jne. jne.)
Lopuksi tehtiin kaikkia tyydyttävä päätös.
Monessakin uskonnossa kuvataan joku katastrofaalinen tapahtuma, joten tämä on niille kaikille jossain mielessä yhteistä.
Monessakin, vaan ei kaikissa. Esim tulvasta puhutaan vain rannikon uskonnoissa, välimerellä ym. jossa hyökyaaltoja ja tulvia on tapahtunut. Siitä sitten uskovaiset vetävät johtopäätöksiä, että kaikissa uskonnoissa on tulvakertomus. Ei ole, esimerkiksi tasankointiaanien reilussa 1500 maailmansyntytarinassa noin 20:ssä on tulvatarina. Nämäkin suurten järvialueiden heimoilla (hmm. miksköhän). Tulvaa ei ole tapahtunut, jos olisi, se näkyisi esim etelänapamantereen jäätikössä (ei näy)
Monet teologit pitävätkin syntiinlankemustapahtuman kuvausta lähinnä vertauskuvallisena.
Niin pitävät, mutta kuka päättää mitkä raamatun kertomuksista ovat vertauskuvallisia ja mitkä totta? Vai voidaanko koko kirjaa pitää satuna? Jos ei, niin miten on merkitty jumalan suora totuus vs. jumallinen vertauskuva
Tuosta yleisestä kysymyksestäsi, miksi VT:tä raahataan mukana, sen verran, että Jeesuskin oli juutalainen, ja hän toteutti VT:n ennustukset. Vuorisaarna oli täydellisempi muoto VT:n ilmoituksista, mutta Jeesus viittaa puheissaan usein VT:hen, joka on kuitenkin se uskonto, jota hän on tullut täydentämään. Joten vähän paha jättää sitä poiskaan. Ja onhan siellä tuo luomiskertomus, ja esim. Psalmeissa on mielenkiintoisia ja hyviä elämänohjeita.
Jeesushan nimenomaan EI toteuttanut VT:n eli silloisen Talmudin ennustuksia messiaasta. Hänähän oli juurikin päinvastainen, kun messiaan piti olla. Jesse höpötti rauhasta ja rakkaudesta väittäen olevansa samalla messias. Tämä oli loukkaus juutalaisten silmissä, ja niinpä jesselle kävi kuten kävi. VT:tä nykymuodosaan ei ollut tuolloin vielä olemassa, oli juutalaisten toora, talmud jne joista VT on kursittu kokoon
Jos sieltä rupeaa leikkaamaan palasia pois niin kokonaisuus varmasti kärsii ja siitä ei tule enää mitään yhdenmukaista tekstiä.
Sehän on jo leikelty palasiksi, kun se kasattiin. Pois jäi moni evankeliumeita ja valitut evankeliumit nimettiin jessen opetuslasten mukaan, vaikka nämä eivät niitä olleet kirjoittaneetkaan. Evankeliumikirjat kirjoitettiin jälkikäteen suullisen ja osittain kirjallisen perimätiedon pohjalta. Varhaisen kirkon usko jessen ylösnousemukseen muokkasi merkittävästi suullista perimätietoa. Kirjoittajat eivät mekaanisesti kopioineet lähdettä vaan kirjoittivat niihin teologisia tulkintoja. Yksittäisten tiedonmurujen jättämät aukot saatettiin sepittää kiinni toisiinsa kirjoittajien omilla kerronnallisilla tarinoilla. Kirjoittajien tarkoituksena ei ollut laatia aukotonta historiallista raporttia vaan kertoa ja julistaa sanomaa.
Monista antiikin aikana kirjoitetuista evankeliumeista neljä hyväksyttiin osaksi Uutta testamenttia,. Hyväksymnättä jäivät mm. Juudaksen evankeliumi, Egyptiläisten evankeliumi, Filippuksen evankeliumi, Marian evankeliumi!!, Nikodeemuksen evankeliumi, Pietarin evankeliumi, Tuomaan evankeliumi, Arabialainen lapsuusevankeliumi, Jaakobin evankeliumi, Johannes Kastajan elämä, Pseudo-Matteuksen evankeliumi, Puuseppä Joosefin evankeliumi, Tuomaan lapsuusevankeliumi, Appellesin evankeliumi, Bardesaneen evankeliumi , Basilideeen evankeliumi , Kerinthoksen evankeliumi, Manin evankeliumi , Markionin evankeliumi . . .
Eli nämä kirkonmiehet kokosivat raamatun, ja simsalabim, se onkin jumalan sanaa…
Tämä viimeinen nyt omana mielipiteenäni. Mutta ei tuo nyt niin kauheasti haittaakaan mielestäni, voihan sitä keskittyä lukemaan Vuorisaarnaa ja jättää muun vähän vähemmälle.
joten mihin sitä loppua raamattua tai kirkkoa tarvitaan?