Uskokoon, ken tahtoo

  • 34 379
  • 512

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Koska en näihin kysymyksiini vastausta saanut, niin koitan tehokeinona toistoa (ja lihavointia myös!)
Viestin lähetti dana77:
Ihmisten kantakoti oli käsittääkseni todistetusti Afrikassa. Oliko Aatami siis tummaihoinen eli tuttavallisemmin neekeri?

Minäkin haluaisin vastauksen siihen, että onko Jumalan sanalle asettavissa kriteereissä mukana sitä, että tekstin tulisi olla edes jotensakin yksiselitteistä. Sen verran monella tavalla raamattua on aikojen saatossa tulkittu, että sitä se ei todellakaan ole.

Ja vielä kun tämä jumalan sana maailman päälle tuotiin, niin se tuotiin aika yksi puolisesti lähi-idän seuduille. Minkä takia esim Amerikan alkuperäisväestöllä tieto koko jumalan olemassa olosta tuotiin vasta 1496? eikö olisi ollut reilua että heilläkin olisi ollut joku mahdollisuus kuulla tästä ihmeestä? Unohtui? Jeesusta laiskotti?

"Alun perin ihminen oli vastustuskykyinen kaikille sairauksille, mutta tultuaan epätäydelliseksi hän altistui monille erilaisille sairauksille"

Jos ihminen alunperin oli vastuskykyinen kaikille sairauksille, niin miksi sairaudet edes luotiin? Tiesikö Jumala alunperinkin että ihminen sortuu kiusaukseen? Jos tiesi, niin miksi sitä edes tarvitsi kokeilla? Jos ei tiennyt, niin mitä se kertoo tyypin hengellisistä lahjoista?


Haluasin vielä sellaisen kysymyksen lisätä, että jos ihminen oli alunperin "täydellisempi" (siis aikana jolloin omaa siskoaan vielä sai panna) ja sen takia ihminen eli pidempään, niin minkä takia ihmisen elinikä on huomattavasti pidentynyt viimeisinä vuosikymmeninä? Uskontojen merkitys on vähentynyt -> eli ihmiset elävät huonommin -> ihmiset ovat huonompia -> elinikä on kasvanut. Minä vastaan että koska tiede on oikea vastaus ihmiskunnalla, ei uskonto.

Toinen kommenttini asiaan on yleisluontoisempi. Minun mielestäni se, että joka puolella maailmaa on kaikkina aikoina ollut uskontoja todistaa sen, että ihmisillä on sisäsyntyinen tarve uskoa johonkin "suurempaan", eli siis tarve pitää jumalia. Selittämättömät / liian vaikeat asiat ovat pystyttävä selittämään jotenkin, mutten ne uhkaavat ihmisen psyykkistä itsemääräämistarvetta. Kaikki uskonnot eivät voi olla "oikeassa" sillä ne ovat opetuksiltaan keskenään ristiriitaisia (joka minun mielestäni jo vesittää tämän teorian että ihmisiin on sisäänrakennettu moraalikäsitys joka on lähtöisin jumalasta)
 

Ramchester

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Mykistyttäviä tuloksia...

1. Non-theist (100%)
2. Theravada Buddhism (94%)
3. Secular Humanism (86%)
4. Unitarian Universalism (78%)
5. Neo-Pagan (63%)
.
.
.
23. Sikhism (34%)
24. Christian Science (Church of Christ, Scientist) (30%)
25. New Thought (30%)
26. Scientology (30%)
27. Jehovah's Witness (26%)
 

Ex

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Uups. Vänkäämiseksi menee, mutta minkäs teet:

"Ja minunko pitäisi ottaa vakavasti sinisilmäinen itsesikiämisen kannattaja? Ihmiset olivat alussa lähempänä täydellisyyttä kuin nykyään, siitä kertovat jo heidän mahtavat ikänsäkin (Aadam about 930 v, Metusalem 965 v, Nooa yli 900 v jne). "

Ja mihin nämä vuosiluvut perustuvat?
Onko sinulla esittää mitään muuta todistetta tästä kuin yksi satukirja? Ei, eli taaskerran goddidit:ia.


Oletpas nyt varsin ihastunut tuohon goddidit:iin. Mahdatko olla ihan itse keksinyt vai kopsu jostain nyysseistä? Olet niin rakastunut tuohon sanaan että lukemisen ymmärtäminen alkaa kärsiä. Minä yritin esittää sinulle Raamatun kertomuksen (siis alusta loppuun) loogisena kokonaisuutena sellaisen kannalta joka hyväksyy paitsi Luojan, myös Raamatun Jumalan Sanana. Nuo iät sopivat yhteen sen käsityksen kanssa että ihminen oli alussa lähempänä täydellisyyttä. Raamattuun uskovan kannalta siinä on nähtävissä punainen lanka.

Itsesikiäminen perustuu tieteellisiin falsifioitaviin teorioihin, minä en kannata mitään vaan vain totean nykyteorioitten tuloksia.
Jos sinulla on esittää mitään tieteellistä vastateoriaa ole hyvä vaan, toistaiseksi kuitenkin en näe mitään syytä luopua järjen käytöstä ja alkaa uskomaan johonkin.


Hei haloo! Missä vaiheessa mainostin esittäväni mitään tieteellistä? Palataanpa alkuun. Mistä koko tämä keskustelu sai alkunsa? Siitä kun hymähdin Mars-ketjussa Euro71:n heitolle elämän syntymisestä ”väkisin”. Et ole edelleenkään (eikä kukaan muukaan) tuonut esiin todisteita siitä että elämä ei olekaan niin monimutkaista kuin aiemmin ajateltiin. En ole luvannut tuovani tieteitä siihen ketjuun enkä tähän ketjuun. Siinä syy miksi vaihdoin jopa ketjua ennen kuin selitin mitä tarkoitin ’nykytietämyksellä’.

Itsesikiäminen terminä on muutenkin hämäävä ja tarkoituksenmukainen, evoluutio ei toimi hetkessä, kuten tuollainen termi ilmentää.


Alkusynty tai itsesikiäminen. Mihin asia muuttuu siitä että käytetään jotain ’hienompaa’ sanaa kuten abiogeneesi? Kuulostaa enemmän tieteelliseltä? Pah. Olemme suomalaisia, käyttäkäämme suomea. Ja juuri tuosta on kysymys, vaikket siitä pidäkään.


goddidit....yritä edes jotain falsifioitavaa tai lopeta tieteestä jauhaminen kun et selkeästikään kykene siitä keskustelemaan.
Me emme voi keskustella jos vastauksesi kaikkeen kiusalliseen on goddidit, joka vaatii toimiakseen absoluuttisen raamatun jota ei ole olemassa. Puoli kyynärää kaataa goddidit:n.


Vaihda jo virttä. Et millään keksisi jotain uutta laatusanaa jota hoet seuraavat puolen tusinaa viestiäsi? Tietääkseni tieteen ei ole tarkoitus – eikä ole milloinkaan ollutkaan – todistaa Jumalasta juuta tahi jaata. En ole luvannut sinulle yhtäkään tieteellistä tosiasiaa (vaikka esimerkiksi ns. hominidien fossiilien surkeat aihetodisteet antaisivat siihen kenties aihettakin). Lupasin vain kertoa miksi minä luotan Raamattuun. En pyytänyt sinua tahi ketään muutakaan vaihtamaan näkemystään.

Vuosimiljardit on mahdollista todistaa, Luojaa ei. Tässä tulee se minkä takia keskustelu on täysin hedelmätöntä, koska kyse on vain uskostasi, joka ei eroa mitenkään Islamilaisuudesta, Buddhalaisuudesta tms.


Sano mieluummin että vuosimiljardien taakse on mahdollista piiloutua. Hyvä veto kohtaan kuin kohtaan. ”Kuulostaa mahdottomalta, mutta kun annetaan riittävästi aikaa…”

Ja uskoni eroaa islamilaisuudesta ja buddhalaisuudesta monellakin tavalla. Mutta koska et ole valmis laskeutumaan tasolleni, et kykene vastaanottamaan mitään. Olen monta kertaa viitannut Raamatun punaiseen lankaan ja selkeään kertomukseen syistä ja tarkoituksista, mutta et sinä eivätkä muutkaan ole tarttuneet noihin kohtiin. Esitin yllä (mielestäni) loogisen selityksen Jumalan pahuudensallinnasta, mutta kukaan ei ole kommentoinut sitäkään.


Perehtyminen lisää tietoa. Fanaatikot tulkitsevat raamattua kirjaimellisesti kuten sitä täytyykin tulkita jotta Jumalallinen oikeutus Raamatulla säilyisi.


Raamatussa sanotaan suoraan esimerkiksi Jeesuksesta, että ”ilman kuvausta hän ei opettanut mitään.” Mutta tokihan ne silti pitää jääräpäisesti tulkita kirjaimellisesti. Ihan vapaasti.

"Kun sanoin, ettei Raamatussa ole tieteellisiä virheitä iästään huolimatta, tarkoitin ettei siellä väitetä esimerkiksi maan olevan kaikkeuden keskipiste, tahi jököttävän paikoillaan norsujen selässä. "

Vedenpaisumus.
Merten halkaiseminen.


Edelleen viittaat vedenpaisumukseen, muttet pyynnöistäni huolimatta täsmennä mitään. Antaa siis olla. Vedenkin halkaisemiseen on olemassa ihan fysiikan lakien mukainen keino johon aiemmin viittasin, mutta antaa senkin olla koska arvaan vastauksesi. Tietenkin goddidit. Siihenhän usko perustuu. Että on olemassa jotakin yliluonnollista. Se, ettei yliluonnollista voida tieteen keinon todistaa, aiheuttaa juurikin sen että puhumme ’uskosta’. Jos tilanne olisi toisin (että yliluonnollinen olisi todistettavissa esim. sinulle niin rakkaan fysiikan keinoin), puhuisimme faktoista eikä uskoa tarvittaisi.


Toiset kansat tiesivät mutta Jumalan valittu kansa ei, outoa.
Mutta yritä nyt ymmärtää että Raamatun on oltava absoluuttinen jotta sitä voi käyttää perustana argumentoinnille, muuten se ei ole Jumalan sanaa yhtään enempää kuin Kalevalakaan.


Raamattu on johdonmukainen ja ristiriidaton. Mielestäni se riittää. Absoluuttisuutta voit opiskella siellä koulun penkillä. Väitit muuten jossain ketjussa olevasi ’fyysikko’ (”fyysikkona…”). Mikäli opiskelusi ovat vielä kesken, kuten olen (virheellisesti?) ymmärtänyt, tuo lauseesi on absoluuttisesti tarkasteltuna paskan jauhantaa. Get the point? Vajaan puolen kyynärän pyöristys ei muuta Raamatun opetusta tahi jumalallisuutta mihinkään – minun mielestäni. Jos sinä haluat uskollesi absoluuttisia todisteita, niin ihan vapaasti. Vietä hauska loppuelämä. Eivät tieteenkään teoriat ole absoluuttisia, vaan teorioita. Tietty mielestäsi hyvin perusteltuja, mutta yhtä kaikki teorioita. Ihan kiva ristiriita tuossa, että omalta leiriltäsi hyväksyt yleistykset ja olettamukset, mutta uskontojen puolelta et. Ihailtavaa objektiivisuutta.


Ex tekee kuitenkin oudon loogisen hyppäyksen yrittäessään todistaa jotain vetoamalla uskonasiaan - mitä Raamatun herrojen mainitut eliniät tietenkin ovat. Kaava...

minä uskon tähän väitteeseen -> koska uskon tähän väitteeseen, se on totta -> koska se on totta, se todistaa itse itsensä


Kuten yllä esitin, mainitsin nuo korkeat iät sen vuoksi, että ne tukevat ajatusta alkuaikojen ihmisen suuremmasta elämänvoimasta (’lähempänä täydellisyyttä’). Mainitsinko kenties että siinä on uskoni perusta? Ei, vaan uskoni perusta on tämä:

1) Noin 1600 vuoden ajanjakson aikana kirjoitettu Raamattu käsittelee johdonmukaista teemaa alusta loppuun. Ottaen huomioon noin 40 eri kirjoittajaa, tämäkin on ihme.
2) Sen ennustukset ovat toteutuneet hämmästyttävän tarkasti. Niin tarkasti, ettei epäilijöille jää enää muuta keinoa kuin kyseenalaistaa kirjoitusajankohta – turhaan. Tämänkin voisi tulkita todisteeksi Raamatun jumalallisesta alkuperästä, mutta eihän se epäilijöille kelpaa. Varjokaan ei ole tarttunut näihin kohtiin ollenkaan. Miksi?
3) Olen itse havainnut sen elämänohjeet toimiviksi. Kuten odottaisinkin kirjalta, joka on Tekijältäni lähtöisin.

Lisäksi voisi mainita juuri sen aiemmin esittämäni ajatuksen Raamatun saatavuudesta (täyttää ’kriteerin’), sekä lukuisia yksityiskohtia tyyliin ”mistä Jobin kirjan kirjoittaja tiesi 3500 vuotta sitten että maa riippuu tyhjyyden päällä?”

Luomiskertomuksessakin mainitaan pääpiirteittäin kymmenen eri vaihetta, jotka tieteen mukaan ovat ilmaantuneet juuri kyseisessä järjestyksessä. Mutta onhan toki sattumaa että Mooses arvasi tuon järjestyksen.

Vedenpaisumustarinoita on todistettavasti ympäri maapalloa (sumerilaisilla, inkoilla, mayoilla, polynesialaisilla, kiinalaisilla jne jne). Joku voisi tulkita nuo tarinat päivänselväksi osoitukseksi sekä yhteisestä alusta, että eräästä tietystä katastrofista, mutta eihän antropologia mitään todista, eihän?


Seuraavaksi tänne ilmaantuu taas tyyppejä jotka suu vaahdossa selittävät esimerkiksi Raamatun ennustusten moniselitteisyydestä, mutta unohtavat tahallaan tai tahtomattaan että Raamattuun mahtuu myös aivan yksityiskohtaisia ennustuksia. Mutta sama se. Tälläkään keskustelulla ei lopulta saavutettu yhtään mitään, ellei sitten lasketa sitä saavutukseksi ettei tarvitse enää tällaiseen ryhtyä.

Odotin tosissani että pääsen selostamaan tuon Raamatun teeman, sen punaisen langan, tai käsittelemään meidän aikanamme toteutuvia maailman tapahtumia, jotka täyttävät Raamatun ennustuksia. Mutta ei. Täällä saivarrellaan siitä että minun pitäisi selittää Jumala fysiikan laeilla (miten absurdi ajatus!) tai siitä että uskon jonkin tietyn Raamatun esittämän tapahtuman todeksi ihan Raamatun omien ansioiden vuoksi.

Raamatusta tunnustetaan historialliseksi osuudeksi vain ne osat, jotka maallinenkin historia todistaa. Mutta Raamatulle itselleen ei anneta mitään historiallista arvoa. Ei, vaikka sen kirjoittajat ovat olleet huomattavan rehellisiä puhuessaan omista tai kansansa virheistä, toisin kuin muinaiset ’historioitsijat’ yleensä. Ei, vaikka joitain muinaisia kaupunkeja on löydetty pelkästään Raamatun antamien vihjeiden avulla. Tästä oli erittäin irvokas esimerkki eräässä Tieteen Kuvalehdessä (vai Tiede 2000?) 90-luvulla (minulla ei ole ko. lehteä, enkä jaksa tarkistaa), jossa tuomittiin eräässä artikkelissa ainakin Aabraham ja joku muu Raamatun henkilö taruolennoksi, mutta myönnettiin sentään Daavid ja Jeesus ’historiallisiksi henkilöiksi’, koska heidät mainitaan myös Raamatun ulkopuolella. Eli ne joita ei mainittu, ei ollut olemassa. Sitten samassa lehdessä on pikku-uutinen, jossa todetaan erään retkikunnan löytäneen jonkin kaupungin vain VT oppaanaan. Mutta ei siis historiallista arvoa Raamatulla, sehän on selvä.


Vaikka tällaisen vuodatuksen nyt heitinkin, en kokonaan sanoudu keskustelusta irti. Palaamme aiheeseen, mikäli kiinnostusta ilmenee. Ja kykyä muuhunkin kuin ’goddidit’ien heittelyyn. Raamattu on laaja teos, eikä kovinkaan usein helposti ymmärrettävissä, mutta selitän varmasti mikäli arvon tieteen ystävät laskeutuvat tasolleni, ja suostuvat edes lähtökohtaisesti leikkimään kanssani ajatusta Jumalasta. Jos ei, niin kyllä minunkin leikkimisinnostukseni on aika vähissä.

Kunnioittaen,

-Ex-


PS. Eipä uskonnollisetkaan osiot ole kummoisia vastauksia kirvoittaneet. Minä perustelin kaikki kantani Raamatulla, ja olen valmis kaivamaan takataskustani vaikuttavan litanian lisätodisteita, mutta kukaan ei näytä olevan valmis avoimeen keskusteluun sillä(kään) saralla.


PPS. Dana77: Kyllä vastasin. On tainnut joku sepustukseni jäädä väliin? Ks. tuolta ylempää.

Ja tietenkin nykyään elinikä on kasvanut, kun ravinto on parempaa ja monipuolisempaa, sekä terveydenhuolto valovuoden esim. keskiaikaa edellä.
 

varjo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Montreal Canadiens, (Internazionale), Nash&Suns
äh pikaisesti:

mjr:
"Varjon määrittelyhän on käänteisfundamentalistinen eli jos Raamatussa on yksikin virhe, on koko kirja virheellinen. Suurin osa kristikuntaa jostain syystä on eri mieltä ja hengenheimolaiset löytyvät niistä primitiiviversioista. Outoa - tai sitten ei... "

Missä minä olen sanonut että tämä on minun määritelmäni?

Se mitä olen sanonut on, että jos Raamattua yrittää tulkita fundamentalistisesti ja käyttää sitä ylempänä argumenttina tuon em. lauseen on oltava epätosi ts. virheitä ei saa olla.

rapster:
"Kyse missä on siitä? Sinun päässäsi vai yleisesti? Havaintokenttä on laaja? Onpa epämääräistä. Onko se laajempi kuin, sanotaan nyt vaikka historian tutkimuksessa? Miten mittaat tätä laajuutta? Mitä merkitystä sillä on muille kuin sinulle? Ja tärkeimpänä, miten informaatio voi olla laajaa? Pippelinvenyttelyä, tai yritystä sinne päin, sanon mä."

Se mitä me voimme luonnontieteen keinoin selvittää liittyy koko maailmankaikkeuteen ja toisaalta aineen perimmäisiin vuorovaikutuksiin, jos keksit jotain laajempia käsittelyalueita niin tuo ne toki esiin.


pah poismentävä
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Eikös tämä goddidit ole South Parkista mukailtu lausahdus...? Simpsons did it...?

Kiitos Ex:lle vastauksistasi. Ne löytyivät todellakin ylempää. Yhteen kohtaan haluan vielä puuttua. Sanoit, että raamattu on sinun mielestäsi yksiselitteinen ("Omasta mielestäni nuo yllä kertomani piirteet esimerkiksi kuolleiden tilasta ovat varsin yksiselitteisiä"). Kuitenkin kaikista raamatun lukijoista varmaan alle 1% tulkitsee sitä samalla tavalla kuin sinä. Se todistaa että kirja ei ole yksiselitteinen ja minä ainakin asetan yksiselitteisyyden kriteeriksi jumalan sanalle.
 

Ex

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
dana77: Eipä kestä.

Hyvä pointti tuo yksiselitteisyys. Tässä oma näkemykseni: Kukaan ei ole vuosisatoihin uskaltanut asettaa Raamatun ns. perusopetuksia kyseenalaisiksi. Niinpä lähes kaikki Raamatun tutkiminen tapahtuu vääristä lähtökohdista, eli haetaan vastauksia olettamuksille joita ei kyseenalaisteta. Tällaisia piirteitä ovat minun näkemykseni mukaan sielun kuolemattomuus, kolminaisuus ja helvetintuli. Jotka siis edelleen ovat minun näkemykseni (ja uskontokuntani näkemyksen) mukaan Raamatun vastaisia.

Olen tuossa aiemmin esittänyt joitain raamatullisia perusteluja väitteilleni, eikä niitä ole vielä kukaan kumonnut. Itse asiassa uskon vilpittömästi ettei niitä kumotakaan, sillä todisteita on valtavasti enemmän kuin nuo mitkä olen tuonut esiin. Mielestäni Raamatun näkemys kuolemasta, Jumalasta (ja pojasta) ja ylösnousemuksesta muuttuvat huomattavasti selkeämmiksi, kun hylätään nuo mainitsemani pinttyneet väärinkäsitykset.

Eli: Yksiselitteisyys on siinä mielessä suhteellista, että jokaista jaetta, jokaista lukua, jokaista kirjaa Raamatussa on koko ajan peilattava kokonaisuuteen. Jos tästä luovutaan, on yksiselitteisyys saavuttamattomissa. Ja juuri tätä tarkoitin sanoessani että Raamattu avautuu vain nöyrille.

Good enough?
 

Timbit

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Canucks, BC Lions
Viestin lähetti Ex
Eli: Yksiselitteisyys on siinä mielessä suhteellista, että jokaista jaetta, jokaista lukua, jokaista kirjaa Raamatussa on koko ajan peilattava kokonaisuuteen. Jos tästä luovutaan, on yksiselitteisyys saavuttamattomissa. Ja juuri tätä tarkoitin sanoessani että Raamattu avautuu vain nöyrille.
Ymmärränkö nyt oikein: Raamatun jokaista jaetta ja niin edelleen on peilattava sitä perussanomaa vasten, josta Raamattu kertoo? Jos siis lukee sitä "kuin piru Raamattua", ymmärtää ne asiat väärin, jolloin ei käytännössä ole oikea taho arvioimaan tai arvostelemaan tuota sanomaa? Löytääkseen siis sen oikean sanoman on lukijan haluttava löytää se?
 

Ex

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Designer: Jos itse ymmärsin oikein sinun ymmärtämisesi (tämähän alkaa mennä villiksi), niin oikeastaan juurikin noin.

Täsmennän vielä vähän. Joku saattaa keksiä mielestään loistavan 'tulkinnan' tai selityksen jollekin Raamatun osalle, ja sinänsä vain tuota suppeaa osaa katsomalla asia voisi olla niin. Mutta jos tulkinta sotii muuta Raamattua vastaan, sen arvo on oikeastaan mitätön.

(Valitettavasti kauhia kiirus taas painaa, ja keskiviikkona aikaisintaan pääsen jatkamaan, mutta viimeinen lauseesi nyt ainakin pitää pilkulleen paikkansa.)

Esimerkiksi Raamatussa on kuvauksia, joita lukemalla saa hätäisesti mieleensä kuvan tulisesta helvetistä. Mutta ajatus on ristiriidassa siis paitsi Jumalan rakkauden, myös sielun kuolevaisuuden kanssa, sekä kuolleiden tiedottomuuden kanssa. Ynnä vielä lisäksi Jumalan oikeudenmukaisuuden kanssa, kun kerran Raamattu suoraan sanoo että "se joka on kuollut, on vapautunut synnistään." (Vrt. Raamatunlainaukseni ylläolevissa viesteissä.) Niinpä on ymmärrettävä että tulella täytyy noissa tapauksissa tarkoittaa jotakin muuta. Tästä lisää myöhemmin ellei vielä auennut, mutta nyt näkemisiin hetkeksi.
 
Viimeksi muokattu:

Timbit

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Canucks, BC Lions
Ex: kiitos vastauksestasi, se riitti ainakin minulle. Tällaisena tapakristittynä en välttämättä mitään kovin syvällistä ja analysoivaa vastausta ymmärtäisikään :)
 

mjr

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet
Viestin lähetti Ex
Hyvä pointti tuo yksiselitteisyys. Tässä oma näkemykseni: Kukaan ei ole vuosisatoihin uskaltanut asettaa Raamatun ns. perusopetuksia kyseenalaisiksi. Niinpä lähes kaikki Raamatun tutkiminen tapahtuu vääristä lähtökohdista, eli haetaan vastauksia olettamuksille joita ei kyseenalaisteta. Tällaisia piirteitä ovat minun näkemykseni mukaan sielun kuolemattomuus, kolminaisuus ja helvetintuli. Jotka siis edelleen ovat minun näkemykseni (ja uskontokuntani näkemyksen) mukaan Raamatun vastaisia.

Olen tuossa aiemmin esittänyt joitain raamatullisia perusteluja väitteilleni, eikä niitä ole vielä kukaan kumonnut. Itse asiassa uskon vilpittömästi ettei niitä kumotakaan, sillä todisteita on valtavasti enemmän kuin nuo mitkä olen tuonut esiin. Mielestäni Raamatun näkemys kuolemasta, Jumalasta (ja pojasta) ja ylösnousemuksesta muuttuvat huomattavasti selkeämmiksi, kun hylätään nuo mainitsemani pinttyneet väärinkäsitykset.

Hmm, tässäpä rohkeita väitteitä... Helvetintulta mm. tulkitaan hyvin radikaalisti toisistaan poikkeavin tavoin. Osa kristityistä on sitä mieltä, ettei helvettiä ole konkreettisesti olemassa. Radikaaleja eroja on jopa kuolemanjälkeisen elämän tulkinnassa. Osa käsityksistä on erittäin kirjaimellisia (ja värikkäitä ja toisensa poissulkevia) osa taas pitää Raamattua hyvin symbolisena ja abstraktina tekstinä, jolloin esim. käsitykset taivaasta ja kadotuksesta ovat täysin erilaisia kuin fundamentalistisilla suunnilla. Jotkut perustavat käsityksensä siihen, ettei Jumalan ilmoitus esimoderneille paimentolaisille voinut ylittää heidän kulttuurisia rajojaan, mutta koska emme enää ole esimoderneja paimentolaisia, meidän on pakosta tulkittava ja uudelleen pääteltävä Jumalan tarkoitus epäsuorasti Raamatun teksteistä. Jos on totta (kuten joku taisi ketjussa mainita) että olet lähellä Jehovan todistajia, niin suurin osa kristityistä ei edes pidä sinua kristittynä nimenomaan Raamattuun vedoten. (Sorry, jos erheellinen tulkinta - mutta itse huomio on tosi, eli melko perusasiatkin voidaan siis tulkita hyvin eri lailla. Ja Raamattuun vedoten.) Sinänsä ei oikeastaan ole erityinen ihme, ettei kukaan ole kumonnut raamatullisia perusteluitasi, koska olet määritellyt ne niin ettei niitä voi kumota. Ne kumoutuisivat vain toisin uskomalla tai olemalla kokonaan uskomatta ja toistaiseksi tämä ei taida olla tilanne. Kaikesta rajoittuneisuudestaan huolimatta varjo on vähemmän fundamentalistinen. Hänen uskonsa voi todistaa järkeen ja havaintoihin vedoten vääräksi - tosin päättelyketju olisi kiintoisa nähdä... Minkä todistuksen sinä uskoisit Raamatun pätemättömyydestä ja Jumalan olemattomuudesta?

Edit: typoja
 
Viimeksi muokattu:

Tuen Vety

Jäsen
Suosikkijoukkue
Raipen reippaat pojat
Onpas mielenkiintoista seurata kun kaksi ääripäätä keskustelee elämän perimmäisistä kysymyksistä. Laitampa tähän jatkoksi muutaman tieteellisesti epävalidin ja raamattuun pahemmin perehtymättömän näkökantani.

Kuten nimimerkki Ex on ansiokkaasti meille kertonut, että ihmiskunnan, tuon oman tahdon omaavan jumalankuvan, historia on lähtenyt menemään päin Eedenin omenapuuta, siitä hetkestä, kun kylkiluusta ja savasta valmistettu ihmishirviö uskoi puhuvaa käärmettä ja haukkasi omppua. Tätä ennenhän ihminen oli täydellinen(?).

Pitkän ajanjakson ja useiden syntisten sukupolvien jälkeen tulee sitten se aika, jolloin ihminen päättää dokumentoida kyseiset tapahtumat. Koska ihminen oli täydellisestä Aatamista jo niin kauas vieraantunut jatkuvan synnin tekemisen kautta, on mielestäni kirjassa huomattava ristiriita. Kuinka siitä voidaan puhua "jumalan sanana", absoluuttisena totuutena, jos sen on tehnyt niinkin epäjumalaillinen taho kuin ihminen.

Mielestäni koko kristinusko voitaisiin raamatun perusteella kysenalaistaa, jos ko. teos olisi ilmestynyt tyhjästä ns. "ihmeenä" ja raamatun tekijäksi olisi merkitty nimimerkki "God". Nythän tuo kirja on vain useiden erehtyväisten ihmisten tulkinta tapahtuneista ja tarinoista.

Olisin kiitollinen jos joku paremmin raamattua tunteva henkilö voisi selvittää minulle seuraavan mieltäni askarruttavan kohdan.

Vedenpaisumus. Eikös tätä ennen jumala ollut luonut jo koko maailman, mutta päätti pyyhkäistä ihmiskunnan pois, lukuunottamatta Nooa ja hänen perhettään? Kuten nimimerkki Ex kertoi Nooa oli vähintää yli 900 vuotias. Vaikka Nooa olisi rakentanut poikiensa kanssa koko elämänsä arkkiaan, eli siitä olisi voinut tulla kovin massiivista.Tietenkään hän ei ole voinut olla koko ajan raksalla, kun siinä välissä on tarvinnut jahdata ja saada kaikki maapallon eläinlajit kiinni. Vertauskohtana tähän kuvittelen Kheopsin pyramidiä, joita rakennettiin useiden kymmenten tuhansien miesten voimin useita vuosikymmeniä. Kyseiseen tetraan ei olisi mahtunut kuin murto-osa maapallon eläinlajien edustajista, siis 1kpl molempia sukupuoliahan piti ottaa mukaan. Pyramidihan näyttäisi aivan lego-palikalta Noan arkin rinnalla. Kuinka elukat ruokittiin tuon merimatkan aikana? Siis kaikki maapallon kasvilajit on myös täytynyt olla mukana arkissa, ettei vesi olisi tappanut niitä sukupuuttoon. Eikös vaan? Otettiinko kalat myös arkkiin?

Jotenkin pistää tyhmää ihmismieltä vähän epäilyttämään tämä kohta. Vai tulkitaanko Nooa ikää samalla aikakäsityksellä kuin luomiskertomusta, eli 1pvä=1000v. Sittenhän kyseinen herra olisi ollut kuollessaan kunnioitettavan 3204 00000 vuoden ikäinen. Tuossa ajassahan reipas mies ehtii nikkaroida yhtä sun toista.
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Viestin lähetti Ex
Esimerkiksi Raamatussa on kuvauksia, joita lukemalla saa hätäisesti mieleensä kuvan tulisesta helvetistä. Mutta ajatus on ristiriidassa siis paitsi Jumalan rakkauden, myös sielun kuolevaisuuden kanssa, sekä kuolleiden tiedottomuuden kanssa. Ynnä vielä lisäksi Jumalan oikeudenmukaisuuden kanssa...clip
No tätä taustaa vastaan ihmettelen kovasti joidenkin kristittyjen suurta tarvetta ristiinnaulita kaikki homoseksuaalit joidenkin tiettyjen raamatun kohtien perusteella, jotka selvästi ovat ristiriidassa lähimmäisrakkauden sanomaa ja jumalan rakkaus-käsittettä vastaan.

Edit: Mites tuolla Nooan arkilla muuten tietyt lihansyöjät tulivat toimeen? Ja oliko mukana dinosauruksia kanssa ja jos oli niin miten Nooa Rexin ja ne muut tosiaan kiinni sai ja vielä laivalla olemaan syömättä itseään?
 
Viimeksi muokattu:

Master Chief

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Manchester United, Denny Crane
Mä sain seuraavat tulokset:

1. Unitarian Universalism (100%)
2. Secular Humanism (99% )
3. Liberal Quakers (90%)
4. Neo-Pagan (85%)
5. Mainline - Liberal Christian Protestants (74%)

23. Seventh Day Adventist (22%)
24. Hinduism (18%)
25. Eastern Orthodox (16%)
26. Roman Catholic (16%)
27. Jehovah's Witness (12%)
 

varjo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Montreal Canadiens, (Internazionale), Nash&Suns
nonnih palaillaans

mjr:
"Kaikesta rajoittuneisuudestaan huolimatta varjo on vähemmän fundamentalistinen. Hänen uskonsa voi todistaa järkeen ja havaintoihin vedoten vääräksi - tosin päättelyketju olisi kiintoisa nähdä... "

Tämä on tapahtunut lukuisia kertoja, aivan ensimmäiseksi silloin kun opiskelut aloitin ja aloin hiljalleen tajuamaan että lapsellisen naiivi scifi-fanin unelmamaailma valitettavasti on monelta osin mahdoton, eikä ainoastaan epätodennäköinen.
Mitään uskoa ei siltikään ole.

Ero tulee siinä että minä voin perustella luottamukseni moderniin tieteeseen empiirisillä todisteilla ja kuka tahansa voi nuo todisteet itsekin havaita (jos omaa tarpeellisen tietotaidon) ja on sitten omasta maailmankuvast kiinni hyväksyykö tiettävästi parhaan todellisuuden kuvauksen vaiko kieltääkö sen.
Useinmiten suurimpia fysiikan kieltäjiä ovat ne jotka eivät sitä kykene ymmärtämään/halua ymmärtää.

rapster:
"...Ymmärrätköhän muuten edes mitä äsken sanoit? Sanoit että data on objektiivista, mutta ylennät itsesi - siis ihmisen(?) - asemaan, jossa voit sanoa "data on objektiivista". Mistä sinä sen heikoimpana lenkkinä tiedät"

Ei ole mitään syytä olettaa että minun näkemykseni datan laadusta mitenkään muuttaisi datan olemusta ja toisaalta se että miljardit ihmiset voivat havaita joitain asioita täsmälleen samalla tavalla kielii siitä että tietyt asiat nyt vain ovat objektioita (puhumattakaan teoriatasosta) kuten vaikkapa painovoima (joka tosin on näennäisvoima).

" (filosofi muuten usein oli tuolloin aikansa tähtitieteilijä, biologi, matemaatikko, taiteilija, poliitikko... johtuen osin koulutuksen harvinaisuudesta ja tiedon määrän suhteellisesta vähyydestä nykyaikaan verrattuna). "

No shit Sherlock. Hmm uskoisin että olen lukenut enemmän matematiikan ja fysiikan historiaa kuin sinä (tarkalleen ottaen 2 kurssia 4+5 ov HY:llä...ihan hauskat kurssit)
Aristarkhos kuitenkin suoritti havaintoja ja teki havaintojen pohjalta päätelmiä toisinkuin jotkut aikalaiset jotka ensin päättivät maailmankatsomuksensa ja sen jälkeen tulkitsivat havaintoja sen mukaisesti. He eivät silloin tee luonnontiedettä, vaan filosofoivat.
Aivan kuten Einstein suhtautui penseästi kvanttimekaniikkaan, koska se ei sopinut hänen maailmankuvaansa. Tai kun hän lisäsi kosmologisen vakion pitääkseen maailmankaikkeuden "sopivana".

"Jos heitämme sitä jumaluusopilla, se tuskin värähtääkään. Postkolonalismi, -strukturalismi ja -modernismi - kaikki yhtä tuntemattomia ilmaisimelle. Onko ilmaisin siis tyhmä? Kukahan sitä ilmaisinta muuten mahtaa lukea ja lukemia tulkita, jos ei epätarkka ja erehtyväinen ihminen? Kuka sen on rakentanut"

Et kai sinä mittaa auton nopeuttakaan lämpömittarilla (vaikka se olisikin toki mahdolllista)?
Jos halutaan mitata jumaluusoppia mittaava ilmaisin rakennetaan joku aivokäyrävehje joka tarkkailee aivojen sähköimpulsseja ja mahdollisesti (jos nyt kehitys kehittyy tarpeeksi) jonakin päivänä havaitsee kun yrität keskittyä juuri jumaluusoppiin.

Mitä ilmaisimen tyhmyyteen tulee niin ilmaisin kertoo vain mikä aallonpituus siihen osuneella fotonilla oli ja tästä sitten määritelmien avulla voidaan sanoa minkä "väristä" valo on.
Aallonpituus ei kuitenkaan muutu miksikään vaikka sitä tutkisi apina.

Ex:
"Oletpas nyt varsin ihastunut tuohon goddidit:iin. Mahdatko olla ihan itse keksinyt vai kopsu jostain nyysseistä? Olet niin rakastunut tuohon sanaan että lukemisen ymmärtäminen alkaa kärsiä. Minä yritin esittää sinulle Raamatun kertomuksen (siis alusta loppuun) loogisena kokonaisuutena sellaisen kannalta joka hyväksyy paitsi Luojan, myös Raamatun Jumalan Sanana. Nuo iät sopivat yhteen sen käsityksen kanssa että ihminen oli alussa lähempänä täydellisyyttä. Raamattuun uskovan kannalta siinä on nähtävissä punainen lanka"

Kyllä minä sen olen nyysseistä joskus viime vuosituhannella oppinut.
Joka kerta kun esitämme sinulle jotain epäloogista niin vetoat goddidit:iin joten kuten sanoin, keskustelu on turhaa.

Toista perässä:
Mitään todisteita raamatun jumalallisuudesta ei ole olemassa.
Raamattu on täynnä pikkuvirheitä, joista osa on fysikaalisia, osa ihan inhimillisiä.
Loogisuus syntyy uskon avulla mutta jos uskoa ei ole niin raamattu ei eroa mitenkään JRR Tolkienin mytologiasta.

"Alkusynty tai itsesikiäminen. Mihin asia muuttuu siitä että käytetään jotain ’hienompaa’ sanaa kuten abiogeneesi? Kuulostaa enemmän tieteelliseltä? Pah. Olemme suomalaisia, käyttäkäämme suomea. Ja juuri tuosta on kysymys, vaikket siitä pidäkään."

Itsesikiäminen viittaa siihen että elämä syntyisi itsestään "valmiina". abiogeneesi kuvailee elämän synnyn hiljattaista kehittymistä aminohappoketjuista bakteereiksi.

"Edelleen viittaat vedenpaisumukseen, muttet pyynnöistäni huolimatta täsmennä mitään. Antaa siis olla. Vedenkin halkaisemiseen on olemassa ihan fysiikan lakien mukainen keino johon aiemmin viittasin, mutta antaa senkin olla koska arvaan vastauksesi. Tietenkin goddidit. Siihenhän usko perustuu. Että on olemassa jotakin yliluonnollista. Se, ettei yliluonnollista voida tieteen keinon todistaa, aiheuttaa juurikin sen että puhumme ’uskosta’. Jos tilanne olisi toisin (että yliluonnollinen olisi todistettavissa esim. sinulle niin rakkaan fysiikan keinoin), puhuisimme faktoista eikä uskoa tarvittaisi"

Kerro minulle miten yksittäinen mies käsiä heiluttamalla siirtää punaisen meren vesimassat tieltään?
aivan...ei Mooses sitä tehnyt vaan....kaskas Goddidit!
Se keino johon viittasit, siis oliko se se epämääräinen maininta siitä että jossain yliopistossa on tehty jotain tutkimusta asiasta..lähdeviite kiitos.
Jos nyt minulta kysytään mistä tuo merien halkaisemisen myytti on syntynyt niin kyseessä on yksinkertaisesti ollut vuorovesialueella tarpominen.

Se mikä sinun tuntuu olevan vaikea ymmärtää on se että usko ei ole peruste, et voi perustella mitenkään asioita uskolla koska uskosi ei ole validi peruste.

"Ihan kiva ristiriita tuossa, että omalta leiriltäsi hyväksyt yleistykset ja olettamukset, mutta uskontojen puolelta et. Ihailtavaa objektiivisuutta"

Heh odotinkin tätä, fysiikan olettamukset pohjautuvat mittauksille ja mittaustarkkuuden rajoihin. Jos meillä on teoria joka antaa 12 desimaalin tarkkuudella oikeita tuloksia niin meillä on hyvä syy olettaa että ko. teoria on varsin pitävä.
F=ma on pelkkä approksimaatio mutta siltikin se toimii ja siihen voidaan luottaa tietyissä inertiaalikoordinaatistoissa.

"1) Noin 1600 vuoden ajanjakson aikana kirjoitettu Raamattu käsittelee johdonmukaista teemaa alusta loppuun. Ottaen huomioon noin 40 eri kirjoittajaa, tämäkin on ihme"

Öh, tuossa ei ole mitään ihmettä etenkin kun kirja sisältää ison kasan virheitä jotka ovat syntyneet juuri siinä kun tarinat ovat kulkeutuneet eteenpäin.
Ei tullut mieleen että kirjoittajista iso osa oli toisille tuttuja? tai mahdollisesti lähipiiriä. Ei tullut mieleen että raamattua on editoitu vuosien varrella aika rajusti ja vaikka jotkut Qumranin kääröt osoittavat että tietyt perusteet ovat pysyneet samana niin silti tekstiin on lisätty kaikenlaisia pikku lisäyksiä.
Euklideen tekstejä käytettiin 2000 vuotta (käytetään yhä), onko tämäkin ihme ?

"2) Sen ennustukset ovat toteutuneet hämmästyttävän tarkasti. Niin tarkasti, ettei epäilijöille jää enää muuta keinoa kuin kyseenalaistaa kirjoitusajankohta – turhaan. Tämänkin voisi tulkita todisteeksi Raamatun jumalallisesta alkuperästä, mutta eihän se epäilijöille kelpaa. Varjokaan ei ole tarttunut näihin kohtiin ollenkaan. Miksi?"

Yeah right, näitä "ennustuksia" ja "toteutuneita ennustuksia" on esitelty maailmantovi, kerropa nyt edes muutama sellainen jotka voidaan todistaa raamatusta riippumattomista lähteistä.
Näitä on käsitelty myös JA:n uskontoketjuissa.
Kabbalistit ennustavat Raamatun avulla ties mitä, tosin jostain syystä nämä ennustukset tulevat esiin aina jälkikäteen.

"”mistä Jobin kirjan kirjoittaja tiesi 3500 vuotta sitten että maa riippuu tyhjyyden päällä?”"

1. Maa ei riipu minkään päällä
2. Tieto on muistaakseni peräisin Babyloniasta, jossa tähtitiedettä harrastettiin ahkerasti kauan ennen VT:n kirjoitusta.

"Luomiskertomuksessakin mainitaan pääpiirteittäin kymmenen eri vaihetta, jotka tieteen mukaan ovat ilmaantuneet juuri kyseisessä järjestyksessä. Mutta onhan toki sattumaa että Mooses arvasi tuon järjestyksen"

Minkä tieteen?
Kerropa minulle mikä tiede noin sanoo?
Tietääkseni nainen ei ole luotu miehen kylkiluusta...itseasiassa nyt otan muutaman kohdan esiin:
"Alussa Jumala loi taivaan ja maan. 2 Maa oli autio ja tyhjä, pimeys peitti syvyydet, ja Jumalan henki liikkui vetten yllä"

-Kun maapallo syntyi auringon fuusioreaktiot olivat jo toiminnassa VIRHE1
- Maa oli autio mutta silti vettä oli olemassa, vettä alkoi muodostua vasta alkumaan asetuttua ja jäähdyttyä hieman
VIRHE2

"Jumala sanoi: "Tulkoon kaartuva kansi vesien väliin, erottamaan vedet toisistaan." 7 Jumala teki kannen ja erotti toiset vedet sen alapuolelle ja toiset sen yläpuolelle. Niin tapahtui, 8 ja Jumala nimitti kannen taivaaksi. Tuli ilta ja tuli aamu, näin meni toinen päivä"

-Taivaankannella ei ole vettä vaikka näin kerrotaankin, sinisyys johtuu valon siroamisesta ilmakehän molekyyleistä.
VIRHE3

Äh miksikäs enää kiusaamaan, vieläkö pitää jatkaa?
Vai onko tuo mainitsemasi _tiede_ nyt joku toinen tiede josta en tiedä.

"Vedenpaisumustarinoita on todistettavasti ympäri maapalloa (sumerilaisilla, inkoilla, mayoilla, polynesialaisilla, kiinalaisilla jne jne). Joku voisi tulkita nuo tarinat päivänselväksi osoitukseksi sekä yhteisestä alusta, että eräästä tietystä katastrofista, mutta eihän antropologia mitään todista, eihän"

Mutta kun näitä legendoja usein keksitään sitä mukaan kun halutaan todistaa jotain, annapas muutama todiste miten on saatu selville että Mayoijen kirjoituksissa puhutaan vedenpaisumuksesta...puhumattakaan Inkakansasta.

Entäpä miksi australian aboriginaalit eivät tunne vedenpaisumusta (muistaakseni) vaikka heiltä ilmeisesti löytyy symbolista historiankirjoitusta miltei 20 000 vuoden takaata.
Luulisi nyt että joku olisi jaksanut mainita jos rutikuiva aavikko muuttuisi yhtäkkiä mereksi.

EDIT:
kaskas Jeesuskanava nyt! - miksi evoluutio ei ole totta -
Aivan uskomatonta, T-rexin veri otettiin esiin..haahaa.
 
Viimeksi muokattu:

Redcoat

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät
REDCOAT:
"Ehkä muistan väärin, mutta mielestäni sinä jossain vaiheessa tätä keskustelua sanoit, että jos voidaan osoittaa, että Raamattu ilmoittaa piin likiarvon väärin, niin ollaan todistettu, että Raamatun Jumalaa ei ole olemassa. Jos minulla olisi sitä kohtaa lukiessani ollut juuri aamukahvin juonti kesken, niin olisivat lennelleet näytölle. Mutta ehkä tämä sitten vain johtui väärinkäsityksestäni ja tarkoitit tosiasiassa sanoa vain, että meillä ei ole mitään syytä olettaa Raamatun Jumalan olevan olemassa, mikäli Raamattu ei ole virheetön"

VARJO:
"Siis jos Raamatussa on virhe se ei voi olla Jumalan sanaa, koska Jumalan sana on absoluuttisesti totta, koska se on Jumalan sanaa joka on aina totta, koska se on Jumalan sanaa."

OK. Tuo vaikuttaa jo järkevämmältä. Mutta edelleen siinä mättää mielestäni se, että "Jumalan sana" on määritelty aivan liian mustavalkoisesti. Ei se, jos Raamatusta välittyy myös aikansa ihmisten käsityksiä, tarkoita, ettei sen sanoma voisi olla Jumalan inspiroima.



Ainoa asia mikä tekisi Raamatusta mitään muuta kirjallista jumalaineistoa vahvemman olisi aito virheettömyys, joka jossain määrin viestisi jumalallisesta inspiraatiosta.
Tätä absoluuttisuutta ei ole olemassa, joten validia perustetta sille että juuri Raamattu olisi The Jumalan kirja ei ole.

Tuo on kyllä vähän liian kärjistävä väite. On eri asia väittää, että mitään tällaista perustetta ei tosiasiassa ole (ja tästäkin voidaan olla eri mieltä), kuin väittää, että mikään muu kuin virheettömyys ei olisi edes mahdollinen peruste.


On muuten outoa että otat sen näkökannan että kristillinen Jumala olisi lähinnä "oikeaa" Jumalaa, etenkin kun se on varsin nuori uskonto.

Ei aivan niin nuori, kun otetaan huomioon myös sen juutalaisuudesta nouseva tausta.


REDCOAT:
"Minusta kyllä näyttää siltä, että sekä kreationistit, että anti-kreationistit (joilla tarkoita aktiivisesti kreationismia vastustavia henkilöitä) pelaavat täysin luonnontieteiden asettamin ehdoin. Kreationistit pyrkivät löytämään empiiriselle todistusaineistolle vaihtoehtoisen selityksen, joka sopii yhteen heidän uskonsa kanssa."

VARJO:
Öh, katson olevani anti-kreationisti jossain mielessä että puutun jos näen huuhaata levitettävän mutta kuten sanoin, harvassa ovat sellaiset ihmiset jotka tutkivat luomista tieteellisesti. Fysiikkaa käytetään silloin kun pyritään osoittamaan kreationismin ongelmia. Mitään uskoa kun ei kohdallani ole mihinkään suuntaan.

No löytyyhän näitä kreationisteja, jotka yrittävät väännellä pseudotieteellisillä faktoillaan empiirisistä todisteista sellaista tulkintaa, joka sisältää nuoren maan ja maailmankaikkeuden. Tätä kutsutaan "tieteelliseksi kreationismiksi" ja kyllä niiden harjoittajien joukosta löytyy sellaisiakin, jotka ihan tuntevat asiansa. Mutta selvähkö juttu on, että heillä uskonnollinen vakaumus vaikuttaa niihin tieteellisiin johtopäätöksiin, joita he vetävät. Pointti kuitenkin oli se, että monet kreationistit ovat aivan yhtä vakuuttuneita kuin heidän kiivaimmat vastustajansakin siitä, että luomiskertomus on joko tieteellisesti tarkka tai arvotonta hölynpölyä. Muuta vaihtoehtoa he eivät valitettavasti näe.



REDCOAT:
"Luomiskertomus voi olla monella tasolla ihan totta, vaikkei se olisi sitä tieteellisen tarkkana selontekona, jollaiseksi sitä ei välttämättä ole tarkoitettukaan"

VARJO:
Ei, luomiskertomus on vain tarina ilman mitään syvempää merkitystä. Se on syntynyt aikana jolloin kosmologian tiedot olivat juuri sen kaltaisia millaisina ne Raamatussa esitetään, juuri sen takia luomiskertomuksessa ei olla edes käsitelty nykykosmologiassa täysin triviaaleja asioita.

Hauskaa on, että voin olla samalla kertaa eri mieltä tuosta korostamastani lauseesta vastauksessasi, mutta silti samaa mieltä tuosta loppuosasta. Siinä ei ole mitään ristiriitaa.


Yleensäkin luomiskertomuksessa on jo perustavanlaatuinen virhe joka liittyy siihen että ylipäätään olisi olemassa joku Luoja.
Tämän olemassaoloon tai olemattomuuteen ei voida esittää todistetta suuntaan jos toiseen (en nyt siis puhu Raamatun Jumalasta vaan Luojasta yleisesti) mutta tosiasiassa havainnot eivät ole antaneet mitään syytä olettaa että tällainen Luoja olisi olemassa, tai että vaikka se olisikin olemassa niin että sillä olisi jotain merkitystä meidän kannaltamme.

Et siis oikeasti tiedä, että kyseessä on "perustavanlaatuinen virhe". Se tietenkin on totta, että jos sellainen on olemassa, niin silti ei ole varmaa, että tämän asian tietämisellä olisi meille muuta merkitystä kuin että se sattuu siinä tapauksessa olemaan oikea vastaus kysymykseen, jota jokainen tiedonhaluinen ihminen on varmaan joskus pohtinut.


REDCOAT:
"Itse asiassa tuon ajatuksen vääräksi osoittaminen on hyvin helppoa. Väite "vain luonnontieteet antavat luotettavaa tietoa todellisuudesta" ei itse ole luonnontieteellinen väite. Se on luonteeltaan filosofinen väite tiedosta ja sen saamisen mahdollisuuksista. Siksi näkemys, jonka mukaan vain luonnontieteet antavat luotettavaa tietoa, on sisäisesti ristiriitainen."

VARJO:
Semantiikkaa, eikä sillä briljeeraus höydytä ketään muuta kuin muutamaa katkeraa humanistia, joiden leipää ns. keittiöfilosofifyysikot syövät.

No jopas. Sinä siis ohitat merkityksettömänä asiana sen, että väitteesi siitä, että vain luonnontieteet antavat luotettavaa tietoa, osoitettiin vääräksi.


REDCOAT:
"Voitko tarkentaa, mitä tässä tarkoitat todistamisella ja ei-fysikaalisesti selittämisellä. Olen hiukan haistavinani palaneen käryä, mutten halua laittaa sanoja suuhusi."

VARJO:
"Näytä minulle ihme ja saat sen miljoona $ Randilta.
Ei-fysikaalisuus taas tarkoittaa asioita jotka eivät mahdu nykyfysiikan vuorovaikutusteorioihin ts. yliluonnolliset asiat. Vaikka tällainen ilmiö havaittaisiin niin täytyy muistaa ettei sekään vielä tee siitä aidosta ei-fysikaalista, koska jos joku asia voidaan havaita sen täytyy vuorovaikuttaa tunnettujen vuorovaikutusten kautta/kanssa joten se onkin loppujen lopuksi fysikaalinen."

Jumala on aidosti ei-fysikaalinen prosessi, koska se selkeästi rikkoo TD:n pääsääntöjä siinä muodossa missä Jumalan tekemisiä on ilmoitettu. Kuitenkaan ihmeitä ei olla toistaiseksi tavattu yhtäkään vaikka nykyinen Paavi julistelee pyhimyksiä harva se päivä (pyhimykseksi julistaminen vaatii "todistetun" ihmeen).

Jaaha, taitaa olla niin, että se Jumala, jota vastaan sinä tässä argumentoit, on edelleen aika lähellä sitä fundamentalistiversiota. Jumalan olemassaololla sinänsä on aika vähän tekemistä näiden kaikkien väitettyjen ihmeiden kanssa. En sano, etteikö Jumala voisi sellaisia tehdä, mutta eipä ole myöskään syytä olettaa, että niitä tapahtuisi usein ja varsinkaan niin, että hän alkaisi tuolla tavalla tanssia Randin tai kenenkään muunkaan ihmisen pillin mukaan.




REDCOAT:
"voivat ehkä olla paras tapa saada tietoa todellisuudesta. Ne eivät kuitenkaan voi olla ainoa tapa. Luonnontieteen taustalta löytyy tieteellisesti todistamattomia filosofisia oletuksia, jotka toki mielestäni ovat perusteltuja oletuksia, mutta ne eivät itse ole tieteellisiä"

VARJO:
"Taas semantiikkaa. Luonnontieteet eivät ole sitä mitä me kutsumme luonnontieteiksi vaan luonnontieteet ovat todellisuuden kuvausta mahdollisimman tarkasti."

Ahaa, no jos tällä tavalla poikkeat luonnontieteiden normaalista määrittelystä, niin että sisällytät siihen kaiken todellisuuden mitä on olemassa, niin siinä tapauksessa tietenkin myös kysymys Jumalan tai muiden ei-fysikaalisten entiteettien olemassaolosta tulee luonnontieteelliseksi kysymykseksi. Tämä ei kuitenkaan mitenkään poista varsinaista ongelmaa, eli sitä, että tietoa ei voida rajata vain fysikaalisesta maailmasta empiirisiä havaintoja tekemällä ja niistä teorioita muodostamalla saavutettavaan tietoon. Luonnontieteiden harjoittaminen on mahdollista ja mielekästä vain, jos sen edellyttämiä luonteeltaan ei-empiirisiä filosofisia ennakkoehtoja voidaan pitää totena. Näinollen ainakin filosofia täytyy lukea validien tiedonsaantikanavien joukkoon.


Todellisuus ei muutu vaikka me tekisimme mitä filosofisia oletuksia yms. ja virheelliset oletukset usein ovatkin kaatuneet kun todisteet ovat puhuneet toista kieltä (esim. nyt vaikkapa eetteriteoria joka perustui sanahelinälle eikä kokeille).

Nyt puhut kyllä ihan erilaisista filosofisista oletuksista kuin minä, jos väität että ne olisivat muutettavissa tai varsinkaan todistettavissa luonnontieteellisen tiedon kasvun kautta. Minä tarkoitin esim. oletusta siitä, että kognitiiviset kykymme antavat meille pääpiirteissään luotettavan kuva todellisuudesta, oletusta siitä että induktiivinen päättely on pätevä tiedonhankintatapa jne. Näiden todistaminen oikeiksi ei onnistu luonnontieteellisesti, koska kognitiiviset kykymme ja induktioperiaate ovat kaiken luonnontieteen perustana - niiden pätevyys oletetaan todeksi tiedettä tehtäessä, ja siten olisi kehäpäättelyä yrittää todistaa niitä luonnontieteellisin keinoin.

Ja mitä tuohon eetteriteoriaan tulee, niin kyllähän käsittääkseni eetterin olemassaolokin postuloitiin nimenomaan siksi, että se tuolloisen nykyistä puutteellisemman tietämyksen valossa vaikutti tarpeelliselta selittämään havainnot.


Jumalan ottaminen maailmankuvaan on jokaisen oma valinta, pitäkööt uskonsa jos se heitä lohduttaa.
Jumalan mukaanottaminen goddidit:ina tieteeseen sen sijaan on virheteko, jolla ongelmat vain lakaistaan maton alle ratkaisemisen sijaan.

Jumalan ottaminen mukaan luonnontieteeseen sinänsä saattaa tosiaan olla virheteko, kuten sanoit. Mutta Jumala filosofisena taustaoletuksena ei sitä mielestäni ole. Jumalan olemassaolo selittää erinomaisesti sellaisia asioita, jotka ovat määritelmällisesti luonnontieteiden ulkopuolella, kuten se, että miksi maailmankaikkeudessa vallitsee säännölliset ja ymmärrettävissä olevat luonnonlait, jotka kaiken lisäksi sattuvat vielä olemaan sellaiset, että ne sallivat elämän olemassaolon ja kehityksen. Tai että miksi ylipäätänsä on olemassa yhtään mitään. Samoin se selittää ihmisyyden moraalisen ulottuvuuden mielestäni täydellisemmin kuin naturalistiset selitysvaihtoehdot. Ja tämä ei tietenkään tarkoita, että täytyisi samalla hylätä se, mitä tieteellisesti voidaan moraaliin liittyen todeta (esim. kulttuurievoluutio).


Jaa-a, et sitten pahemmin seuraa nyyssejä?

No en pahemmin. Enemmän keskustelufoorumeita.
 

mjr

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet
Viestin lähetti varjo
Ero tulee siinä että minä voin perustella luottamukseni moderniin tieteeseen empiirisillä todisteilla ja kuka tahansa voi nuo todisteet itsekin havaita (jos omaa tarpeellisen tietotaidon) ja on sitten omasta maailmankuvast kiinni hyväksyykö tiettävästi parhaan todellisuuden kuvauksen vaiko kieltääkö sen.

Epäilemättä turha tarkennus, mutta tästä olen siis samaa mieltä, ja siksi ajatuksesi vaikuttavat - kuitenkin - vähemmän fundamentalistisilta kuin uskonnollisten fundamentalistien. Itse asiassa minusta useimmiten pyrit esittämään yllättävänkin sofistikoituneita, väliin suorastaan FILOSOFISESTI koherentteja (kauhistus) ajatuksia - valitettavasti vain hyvin alkeellisella kielellä, jälleen kaikella kunnioituksella, mikä johtaa vääristyneeseen ja suhteettomaan vaikutelmaan. Silti, et ole tässä ketjussa esim. rapsterin tai Redcoatin argumentteja pystynyt horjuttamaan vähääkään - analyysi ei vain ole samalla tasolla. Vähän kun minä rupeaisin vääntämään sinulle hyvin lyhyestä rautalangasta fysiikan lakeja - vaikutelma olisi lähinnä nolostuttava... Anyway, varsinainen uskonnollinen fundamentalismi taas on oikeastikin suljettua. (Tiedän että tämä tulkinta taitaa tehdä humanismistani nykyvaltavirran valossa suht. epäilyttävää, privilegisoivaa ja jopa tietyssä määrin hegemonistista...)
 
Viimeksi muokattu:

varjo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Montreal Canadiens, (Internazionale), Nash&Suns
redcoat:
"Ei se, jos Raamatusta välittyy myös aikansa ihmisten käsityksiä, tarkoita, ettei sen sanoma voisi olla Jumalan inspiroima"

Aivan, voisi, siitähän tässä on kyse. En minä Jumalaa absoluuttisesti kiellä, koska sellainen olento on mahdotonta todistaa vääräksi. Mutta se on varmaa että Jumalaa ei varmasti ole olemassa...siis voi olla tai ei ole mutta ei varmasti, siis taas kun puhumme raamatun jumalasta.
Eli Jumala ei kelpaa absoluuttiseksi argumentiksi, koska se ei ole sitä, se vain voi olla sitä.

"Ei aivan niin nuori, kun otetaan huomioon myös sen juutalaisuudesta nouseva tausta"

Kyllä se on kovin nuori uskonto, eri asia sitten jos määritellään uskonto kirjauskonnoksi.

"Hauskaa on, että voin olla samalla kertaa eri mieltä tuosta korostamastani lauseesta vastauksessasi"

Haluaisitko sitten vaikkapa yrittää edes keskustella asiasta?
Luomiskertomus on maailmanluomismyytti muitten joukossa, Yggdrasil tai Sotkan muna.
Täsmennetään kuitenkin että syvemmällä merkityksellä tarkoitin aitoa kosmologista merkitystä ja totuusarvoa.

"No jopas. Sinä siis ohitat merkityksettömänä asiana sen, että väitteesi siitä, että vain luonnontieteet antavat luotettavaa tietoa, osoitettiin vääräksi. "

Öh, tätä ei osoitettu missään. Maailma on pohjimmiltaan fysikaalinen joten mitä todennäköisimmin vain ja ainoastaan fysikaalisten vuorovaikutusten kautta voidaan saada luotettavaa tietoa (tai siis tarkasteltava data on _puhdasta_ epätarkkuusperiaatteen rajoissa), kaikki muu on välikäsien kautta prosessoitua.
Eri asia onkin mitä me nyt voimme havaita ja mitata, kuitenkaan ei toistaiseksi ole kyetty osoittamaan minkään ei-fysikaalisen toimijan mukanaoloa.
Toki, luonnontieteiden avulla ei välttämättä edes kyetä hankkimaan tarkkaa tietoa ajatuksista yms. erinäisten syitten takia mutta itse data on silti fysikaalista.
Täytyy ymmärtää että "luonnontieteet" toimivat riippumatta siitä onko olemassa ihmisiä niitä havaitsemassa ja kuvailemassa.

"Ja mitä tuohon eetteriteoriaan tulee, niin kyllähän käsittääkseni eetterin olemassaolokin postuloitiin nimenomaan siksi, että se tuolloisen nykyistä puutteellisemman tietämyksen valossa vaikutti tarpeelliselta selittämään havainnot."

Selittää havainnot on yksi askel, kyetä ennustamaan tuloksia on toinen. Tässä eetteriteoria epäonnistui, koska se oletettiin todeksi ilman ennustusten tekemistä.
Sitten kun eetterin olemassaoloa vihdoin yritettiin todistaa kokeellisesti paljastui ettei sitä ollutkaan olemassa.

"Jumalan olemassaolo selittää erinomaisesti sellaisia asioita, jotka ovat määritelmällisesti luonnontieteiden ulkopuolella, kuten se, että miksi maailmankaikkeudessa vallitsee säännölliset ja ymmärrettävissä olevat luonnonlait, jotka kaiken lisäksi sattuvat vielä olemaan sellaiset, että ne sallivat elämän olemassaolon ja kehityksen."

Eiiiiiiii, Jumalalla ja maailmankaikkeuden olosuhteilla ei tarvitse olla mitään tekemistä toistensa kanssa.
Lähdet pohtimaan asiaa väärästä lähtökohdasta, ei meidän olemassaolomme ole merkityksellistä.
Koska olosuhteet ovat mitä ovat me voimme olla täällä havaitsemassa niitä. Mitään tuon mystisempää ei tuohon tarvita.

Esim. Jos minä näen murhan ja ilmiannan murhaajan niin tapahtuiko
a) Maailma järjestyi siten että minä saatoin nähdä murhan ja ilmiantaa murhaajan
b) Satuin osumaan paikalle juuri oikeaan aikaan ja satuin näkemään murhan.
 
Viimeksi muokattu:

rapster

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Kolarin Turmio
Viestin lähetti varjo
Se mitä me voimme luonnontieteen keinoin selvittää liittyy koko maailmankaikkeuteen ja toisaalta aineen perimmäisiin vuorovaikutuksiin, jos keksit jotain laajempia käsittelyalueita niin tuo ne toki esiin.
Esimerkiksi filosofia kattaa suunnilleen kaiken mahdollisen kuviteltavissa olevan ja ainakin paljon enemmän kuin luonnontieteet. Mutta mitä sitten? Kuten todettua, jokaiselle tieteelle on kuitenkin oma lokeronsa. Asia, joka sinua ilmeisesti harmittaa kovasti, on se, että luonnontieteet eivät kuitenkaan kata lähellekään kaikkea tieteen ja tutkimuksen osa-alueita. Tämähän ei ole tietenkään ollenkaan kivaa, ja näin ollessa kaikkia muita tieteitä pitääkin pyrkiä mustamaalaamaan ja väheksymään joka käänteessä, koska olisihan sentään hirveää, jos fysiikka ei olisikaan kaikista paras ja kaikkein eniten oikeassa.

Sanotaan vaikka kiltisti näin: objektiivisuus on yksi yleisesti hyväksytyistä tieteen eettisistä perusperiaatteista. Ennen kuin hän tarkastelee tiettyjä asenteitaan kriittisessä valossa, en ole varma, pystynkö tätä vaadittua piirrettä löytämään nimimerkki "varjon" mahdollisesti joskus julkaisemasta tieteellisestä teoksesta.

Viestin lähetti varjo
Mitään uskoa ei siltikään ole.

Ero tulee siinä että minä voin perustella luottamukseni moderniin tieteeseen empiirisillä todisteilla ja kuka tahansa voi nuo todisteet itsekin havaita (jos omaa tarpeellisen tietotaidon) ja on sitten omasta maailmankuvast kiinni hyväksyykö tiettävästi parhaan todellisuuden kuvauksen vaiko kieltääkö sen.
Useinmiten suurimpia fysiikan kieltäjiä ovat ne jotka eivät sitä kykene ymmärtämään/halua ymmärtää.
Loppuivatko argumentit, kun lähdet ilmeisesti jo vetämään yhtäsuuruusviivoja modernin tieteen ja fysiikan välille? Astut sitä heikommille jäille, mitä mahtipontisempia julistuksia luonnontieteiden ylivertaisuudesta esität. Edelleenkään luonnontieteiden elevaatioyritykset eivät millään tavoin palvele sivistyneitä luonnontieteitä, vaan pikemminkin päinvastoin tekevät niille hallaa.

...Vai ymmärsinkö kenties jotain tässä kohdassa väärin?

Viestin lähetti varjo
rapster:
"...Ymmärrätköhän muuten edes mitä äsken sanoit? Sanoit että data on objektiivista, mutta ylennät itsesi - siis ihmisen(?) - asemaan, jossa voit sanoa "data on objektiivista". Mistä sinä sen heikoimpana lenkkinä tiedät"

Ei ole mitään syytä olettaa että minun näkemykseni datan laadusta mitenkään muuttaisi datan olemusta ja toisaalta se että miljardit ihmiset voivat havaita joitain asioita täsmälleen samalla tavalla kielii siitä että tietyt asiat nyt vain ovat objektioita (puhumattakaan teoriatasosta) kuten vaikkapa painovoima (joka tosin on näennäisvoima).
Ei ole mitään syytä... juurihan olet itsekin kieltänyt kaikilta tieteiltä kyvyn prosessoida tätä dataa "an sich", ja nyt ryhdytkin pyörtämään puheitasi, mutta vain luonnontieteiden osalta?

Edelleenkin se, että tulkitset datan objektiiviseksi voidaan tulkita subjektioksi, mistä päästäänkin kysymykseen, että mistähän mahdat päätellä miljardien ihmisten havaitsevan asioita samalla tavoin? Otetaan nyt esimerkiksi värit, jotka ponnahtivat esiin jossain muualla viestissäsi: minusta ainakin tuntuu vahvasti siltä, että esimerkiksi sininen näyttäytyy minulle erilaisena kuin sinulle, kun tämänkin asian tunnumme ymmärtävän niin eri tavoin... sama pätee painovoimaan: kaikki asiat ja ihmiset tuntuisivat olevan sen vaikutuksen alaisia, mutta mitä johtopäätöksiä voimme tästä vetää siihen suuntaan, että kaikki kokevat ja ymmärtävät painovoiman samalla tavoin? (Jos nussitaan pilkkua, niin sekin, että [joku havaitsee, että] miljardit ihmiset voivat havaita painovoiman, on subjektiota.)

Viestin lähetti varjo
" (filosofi muuten usein oli tuolloin aikansa tähtitieteilijä, biologi, matemaatikko, taiteilija, poliitikko... johtuen osin koulutuksen harvinaisuudesta ja tiedon määrän suhteellisesta vähyydestä nykyaikaan verrattuna). "

No shit Sherlock.
Jos tämä on sinullekin selvää, miksi sitten yleensä otit esille asian, josta lähdettiin liikkeelle? Päästäksesi sanomaan, että olet mielestäsi lukenut kaksi kurssia minua enemmän matematiikan ja fysiikan historiaa? Vai harhauttaaksesi minua?

Jos Einstein sulki mieltymystensä perusteella joitain vaihtoehtoja teorioistaan pois, hän ei ollut rehellellinen tieteelle, tämän molemmat ymmärrämme, kuten senkin, että Einstein oli muutenkin aika ristiriitainen tyyppi. Herran pasifistisluonteinen kirjeenvaihto Freudin kanssa on muuten juuri julkaistu Suomeksi, pitääpä yrittää kaapia joskus jostain käsiin.

"Jos heitämme sitä jumaluusopilla, se tuskin värähtääkään. Postkolonalismi, -strukturalismi ja -modernismi - kaikki yhtä tuntemattomia ilmaisimelle. Onko ilmaisin siis tyhmä? Kukahan sitä ilmaisinta muuten mahtaa lukea ja lukemia tulkita, jos ei epätarkka ja erehtyväinen ihminen? Kuka sen on rakentanut"

Viestin lähetti varjo
Et kai sinä mittaa auton nopeuttakaan lämpömittarilla (vaikka se olisikin toki mahdolllista)?
Jos halutaan mitata jumaluusoppia mittaava ilmaisin rakennetaan joku aivokäyrävehje joka tarkkailee aivojen sähköimpulsseja ja mahdollisesti (jos nyt kehitys kehittyy tarpeeksi) jonakin päivänä havaitsee kun yrität keskittyä juuri jumaluusoppiin.

Mitä ilmaisimen tyhmyyteen tulee niin ilmaisin kertoo vain mikä aallonpituus siihen osuneella fotonilla oli ja tästä sitten määritelmien avulla voidaan sanoa minkä "väristä" valo on.
Aallonpituus ei kuitenkaan muutu miksikään vaikka sitä tutkisi apina.
??? Näinkö tekee yleistieteilijä varjo? Varmaan mittailet aivoantureilla myös marxismin vaikutusta feministiseen kirjallisuuteen 1960-luvun Yhdysvalloissa?

Yritätkö taas tekeytyä tyhmäksi (mitä et todellakaan ole) vai minkä takia minulle tulee tunne, että älykkyyttäni aliarvioidaan? (Olisi hauska tietää tunsiko joku muukin samoin, vai onko minulla vain ns. lepakoita tapulissa). Toinen meistä nyt ei ymmärrä tieteestä jotain oleellista, tai mahdollisesti ei vain suostu vastaanottamaan mahdollisuutta erilaisten tieteenalojen olemassaolosta.

PS. Aallonpituudet on varmasti voitu todeta ihmisistä riippumattomaksi asiaksi, mutta (todennäköisesti) käsitys säteilyn aallonpituuksista tuskin kuuluu apinaelämän viitekehyksiin, joten tällöinhän aallonpituuksia ei ole niille olemassa... mutta tämä on osa samaa kokonaisuutta, josta on jo jauhettu ylempänä vaikka kuinka paljon - ja josta minä en jaksa enempää vääntää ainakaan enää tänään.

edit: tulikin aluksi kaksinkertaisena
 
Viimeksi muokattu:

rapster

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Kolarin Turmio
Pakko hämmentää vielä vähän tätä soppaa, minkä nyt naurultani pystyn.
Viestin lähetti varjo
"No jopas. Sinä siis ohitat merkityksettömänä asiana sen, että väitteesi siitä, että vain luonnontieteet antavat luotettavaa tietoa, osoitettiin vääräksi. "

Öh, tätä ei osoitettu missään.
Öh, ja mitenköhän niin ei, kysyisi Spede ja läimäyttäisi itseään avokämmenellä otsaan. Löydätkö todistuksista aukkoja? Kerro toki. Haluatko samat perustelut uudestaan, ehkä tällä kerralla vielä selvemmin esitettynä?
Viestin lähetti varjo Maailma on pohjimmiltaan fysikaalinen joten vain ja ainoastaan fysikaalisten vuorovaikutusten kautta voidaan saada luotettavaa tietoa (tai siis tarkasteltava data on _puhdasta_ epätarkkuusperiaatteen rajoissa), kaikki muu on välikäsien kautta prosessoitua.
Eri asia onkin mitä me nyt voimme havaita ja mitata, kuitenkaan ei toistaiseksi ole kyetty osoittamaan minkään ei-fysikaalisen toimijan mukanaoloa.
Toki, luonnontieteiden avulla ei välttämättä edes kyetä hankkimaan tarkkaa tietoa ajatuksista yms. erinäisten syitten takia mutta itse data on silti fysikaalista.
Täytyy ymmärtää että "luonnontieteet" toimivat riippumatta siitä onko olemassa ihmisiä niitä havaitsemassa ja kuvailemassa.[/B]
Korvaa pätkästä sana "fysikaalinen" sanalla "jumalallinen" ja saat aikaan samoja kehiä ympäri kiertävän jumaltodistuksen, joita vastaa itse taistelet. Varsinkin viimeisen lauseen sanoma "luonnontieteet=luonto" oli aivan killeri. Lisää näitä!

Itse en ainakaan tiedä pystynkö tai haluanko välttämättä keskustella/väitellä uskovaisten kanssa heidän aseillaan, tai onko se ylipäänsä mielekestä.
 

varjo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Montreal Canadiens, (Internazionale), Nash&Suns
"Tämähän ei ole tietenkään ollenkaan kivaa, ja näin ollessa kaikkia muita tieteitä pitääkin pyrkiä mustamaalaamaan ja väheksymään joka käänteessä, koska olisihan sentään hirveää, jos fysiikka ei olisikaan kaikista paras ja kaikkein eniten oikeassa."

Kyllä aikalailla mustamaalaus yleisesti liittyy luonnontieteilijöihin tai teknisiin aloihin, jos nyt jotain Ylioppilaslehteä pitää minään mittarina.
Etköhän sinä nyt vain ota kritiikkiä itseesi ja tulkitse joitain asioita mustamaalaukseksi vaikka ne ovat vain todellisuuden toteamista.

"Sanotaan vaikka kiltisti näin: objektiivisuus on yksi yleisesti hyväksytyistä tieteen eettisistä perusperiaatteista. Ennen kuin hän tarkastelee tiettyjä asenteitaan kriittisessä valossa, en ole varma, pystynkö tätä vaadittua piirrettä löytämään nimimerkki "varjon" mahdollisesti joskus julkaisemasta tieteellisestä teoksesta. "

Objektiivisuus tieteessä on eri asia kuin objektiivisuus ihmiskontakteissa/keskustelussa. On jopa olemassa muutamia ihan oikeita evoluutiobiologeja jotka ovat kreationisteja/uskovaisia, eikä heidän vakaumuksensa haittaa leipätyön tekemistä. Tai noh, haittaa toki jossain määrin mutta ko. henkilöt ovat kyenneet kuitenkin saamaan jonkinlaista akateemista statusta ja tuottamaan objektiivista tiedettä.

"Ei ole mitään syytä... juurihan olet itsekin kieltänyt kaikilta tieteiltä kyvyn prosessoida tätä dataa "an sich", ja nyt ryhdytkin pyörtämään puheitasi, mutta vain luonnontieteiden osalta"

Ei, lue tarkemmin. Luonnontieteet vain pääsevät lähemmäksi tarkkaa havaitsemista, koska ne pyrkivät tarkastelemaan suoraan käsittelyssä olevia vuorovaikutuksia.

"Edelleenkin se, että tulkitset datan objektiiviseksi voidaan tulkita subjektioksi, mistä päästäänkin kysymykseen, että mistähän mahdat päätellä miljardien ihmisten havaitsevan asioita samalla tavoin"

Ihanvain kysymällä moniko leijuu maanpinnan yläpuolella, tai sitten vaikkapa ihan luonnontieteellisillä mittauksilla.
Pointti on se että se data siinä taustalla ts. painovoiman vaikutus kappaleisiin pysyy vakiona.
Entäpä vaikkapa komedian vaikutus ihmisiin?

", mutta mitä johtopäätöksiä voimme tästä vetää siihen suuntaan, että kaikki kokevat ja ymmärtävät painovoiman samalla tavoin?"

Merkityksetöntä, koska kenelläkään ei ole mitään vaikutusta tutkittavaan asiaan. Voidaan osoittaa että riippumatta kokemisesta tai ymmärtämisestä kukaan ei siltikään pääse rimpuilemaan irti (vaikka joogalentäjät kovin sitä yrittävät) painovoimakentästä.

"??? Näinkö tekee yleistieteilijä varjo? Varmaan mittailet aivoantureilla myös marxismin vaikutusta feministiseen kirjallisuuteen 1960-luvun Yhdysvalloissa?"

Sanoinko minä että teen noin?
Loppujen lopuksi kuitenkin tuo informaatio ja sen vaikutukset ovat laskuja joita aivot suorittavat ja _ehkä_ joskus voimme simuloida niitä (Olikos se nyt niin että Mooren lain mukaan 2050 tietokoneen laskuteho ylittää aivot tjsp.).
Huom Ehkä!

Kompleksisuus on hauska tieteenala mutta omat lahjani eivät valitettavasti siihen riitä joten pitänee tyytyä materiaalifysiikkaan tjsp.
 
Viimeksi muokattu:

varjo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Montreal Canadiens, (Internazionale), Nash&Suns
"Korvaa pätkästä sana "fysikaalinen" sanalla "jumalallinen" ja saat aikaan samoja kehiä ympäri kiertävän jumaltodistuksen, joita vastaa itse taistelet. Varsinkin viimeisen lauseen sanoma "luonnontieteet=luonto" oli aivan killeri. Lisää näitä!"

Äh, tuolta unohtui se JOS/EHKÄ-muoto jota en koskaan jaksa laittaa sinne.

Kuitenkin on suuri todennäköisyys olettaa, että EHKÄ/JOS:n voi tiputtaa pois välistä.
 

calvin

Jäsen
Suosikkijoukkue
Maailman myrkyllisin jääkiekkojoukkue
Jumalan olemassaolo selittää erinomaisesti sellaisia asioita, jotka ovat määritelmällisesti luonnontieteiden ulkopuolella, kuten se, että miksi maailmankaikkeudessa vallitsee säännölliset ja ymmärrettävissä olevat luonnonlait, jotka kaiken lisäksi sattuvat vielä olemaan sellaiset, että ne sallivat elämän olemassaolon ja kehityksen.

Tämä on ehdottomasti typerin perustelu mitä jumalien olemassa ololle voi antaa. Kannattaa tutustua antrooppiseen periaatteeseen (ja sen eri variaatioihin) ja mitä sen kautta voimme sanoa maailmankaikkeudestamme. Tuota edellä olevaa et voi yksinkertaisesti perustella muulla kuin pelkällä uskollasi eikä se oikeasti selitä mitään.
 

Redcoat

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät
Viestin lähetti calvin
Tämä on ehdottomasti typerin perustelu mitä jumalien olemassa ololle voi antaa. Kannattaa tutustua antrooppiseen periaatteeseen (ja sen eri variaatioihin) ja mitä sen kautta voimme sanoa maailmankaikkeudestamme. Tuota edellä olevaa et voi yksinkertaisesti perustella muulla kuin pelkällä uskollasi eikä se oikeasti selitä mitään.

Antrooppinen periaate on minulle tuttu. Se ei selitä universumin hienosäätöä ellei siihen yhdistetä multiversumihypoteesia. Se, että maailmankaikkeuden täytyy olla ominaisuuksiltaan olemassaolomme kanssa yhteensopiva, kun kerran olemme olemassa, on tietenkin totta, mutta kuitenkin varsin triviaalia. Se ei ole mikään selitys sille, että miksi maailmankaikkeus on tällainen.
 

calvin

Jäsen
Suosikkijoukkue
Maailman myrkyllisin jääkiekkojoukkue
Pihvi ei ollutkaan siinä, että olisin ollut sitä mieltä että antrooppinen periaate selittäisi maailmankaikkeuden olemuksen vaan toivoin että kun katsot täysin toisenlaisesta näkökulmasta asiaa niin huomaat että oma perustelusi jumalien olemassa ololle ontuu pahasti. Jumalien olemassa ololla voidaan selittää ihan kaikki. Täydellisesti. Siksi se ei selitä mitään.

Ja jos ajatellaan tämänkaltaisia hienovirittelyjä niin ymmärtämyksemme maailmankaikkeudestamme lisääntyy jatkuvasti ja on odotettavissa että ainakin osa näistä parametriarvoista pystytään selittämään pohjautuen yhtenäisteorioihin jolloin joudut aina hieman vetäytymään siitä mitä jumalat selittävät. Tiedät varmaan että tällaista kutsutaan myös aukkojen jumalaksi. Aukot pienenevät ja jumalien osuus pienenee.
 

mjr

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet
Viestin lähetti calvin
Ja jos ajatellaan tämänkaltaisia hienovirittelyjä niin ymmärtämyksemme maailmankaikkeudestamme lisääntyy jatkuvasti ja on odotettavissa että ainakin osa näistä parametriarvoista pystytään selittämään pohjautuen yhtenäisteorioihin jolloin joudut aina hieman vetäytymään siitä mitä jumalat selittävät. Tiedät varmaan että tällaista kutsutaan myös aukkojen jumalaksi. Aukot pienenevät ja jumalien osuus pienenee.

Tämä on vähän kulunut pointti, mutta luottamusta järkeen ja havaintoihin edeltää päätös luottaa niihin, enkä ymmärrä mille muulle kuin todennäköisyydelle se päätös voisi perustua - se ei yksinkertaisesti voi perustua millekään täydelliselle varmuudelle ja siten olla kokonaan "objektiivinen". Eli jos nyt kuljemme tätä aikuista reittiä ja luotamme omaan ajatteluumme ja havaintoihimme, niin lienee tosiaan todennäköistä tai vähintäänkin mahdollista, että kaikki aukot saadaan tukittua jumalien kuleksia ja jumala-työttömyys entisestään pahentuu. Mutta veisikö tämä uskolta kaiken legitimiteetin? Uskovaisten muotoilemana aukko on melkoisen mahdoton kokonaan tukkia: kaikkivaltiaan jumalan ei tarvitse edes muuttaa maailmankaikkeutta tai sen lakeja vaan ainoastaan havaintojamme ja johtopäätöksiämme niistä. Ymmärryksemme ja luottamuksemme ymmärrykseemme perustuu viime kädessä mielentiloihin, joita tunnetusti voi manipuloida ilman jumalallistakin väliintuloa. Eli jos nyt jostakin kumman syystä vaivoinamme tässä maailmassa olisi kaiken muun riesan lisäksi kaikkivaltias Jumala, joka vielä omalaatuisesti olisi päättänyt antaa vaikutelman siitä, että fysiikan ja muun luonnontieteen kuvaus maailmasta on tosi niin meidän on hyvin vaikea luonnontieteen keinoin todistaa tätä hypoteesia täysin varmasti vääräksi. Filosofialla tosin on aseensa jopa tähän skeptismin perustaan, mutta niiden pitävyys on monista vähintäänkin kyseenalaista. Toki sovellamme Occamia, mutta äärimmäinenkään epätodennäköisyys ei tee asiasta mahdotonta. Minusta tämä sinänsä on hyvin pieni reunahuomautus näihin debatteihin sekä suhteellisen itsestäänselvä huomio inhimillisen näkökulman rajoituksista. (Tietous omista rajoista ei ehkä ole mikään huono asia, kun tiede on antanut lajin käsiin yhä tehokkaampia ja tuhoisampia itsetuhon välineitä...)

edit: tyhmimmät typot pois
 
Viimeksi muokattu:
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös