Venäjän vaalivaikuttamisestahan tuli vaikka kuin paljon todisteita jälkikäteen. Trumpin osallisuus niihin jäi lähinnä kesken, koska ei voi syyttää. Kuitenkin tutkimuksissa häntä ei vapautettu syytöksistä.
Kysyn nyt vielä, että sanotko tämän olevan ainoastaan ns "venäläinen tapa" ja että yhdysvallatko ei yritä vaikuttaa niinikään muiden maiden toimintaan järjestelmiin tahi vaaleihinko?
En epäile hetkeäkään, etteikö mielipideilmastoon ole pyritty vaikuttamaan, ja se on toki valitettavaa, mutta se on aivan eri asia, kuin urautua järjestelmään ja muutta vaalien tulos. Kansa siellä kuitenkin on itse äänestänyt, ja on valitettavaa sekin, että politiikan ja demokratian taso on sellaine, että äänestämiseen on helppoa ulkopuolisten vaikuttaa. Ja löisin melkein vetoa sitä, ettei se venäjä ollut ainoa joka siihen on yrittänyt vaikuttaa.
Koen, että poliittinen päätöksenteko demokratioissa on karannut niin kaus tavallisen ihmisen elämästä, että olisi pikaisesti tehtävä korjausliikkeitä, että ei enempää tehtäsi tilaa tämänkaltaiselle vaikuttamiselle.
Kun asiat on mahdollisimman monella hyvin, ja tunnistavat sen kuka siellä päätösten taustalla on, niin on paha mennä vaikuttamaan sellaisiin ihmisiin.
Yritän nyt siis ainoastaan sitä sanoa -vaikka olenkin nyt ajautunut "kriisiin" ja ilmeisestikin "venäjän trolliksi" (LOL), että näissä asioissa ei pidä olla tekopyhä ja nojata vain uskoon tahi mihinkään guruihin joilla on aina niinikään omat intressinsä. En siis puolusta ollenkaan seinähullun Trumin valintaa,ja jos olenkin maininnut ne asiat, jotka omasta mielestäni on omassa maailmankuvassani olleet "hyvin" Trumpin toimien myötä, niin se ei poista siä tosiasiaa, että hän on sekopäinen omaan narsisimiinsa hukkunut valehteleva puupää, ja olisi oletettava ettei Biden nyt ainakaan samanlaista sekoilua edusta. Se miten Biden taas vaikuttaa jatkossa niihin asioihin, joita en itse globaalissa politiikassa kovinkaan korkealle arvosta jää nähtäväksi. Siitä ei minulla ole vielä tietoa.