Smith, Jeesus, Muhammed jne ovat historiallisia henkilöitä, jotka kukin omana aikanaan ovat väittäneet saaneensa ohjeita jumalalta. En keksi ainuttakaan syytä pitää yhdenkään näistä tarinaa uskottavampana kuin toisen.
Mähän en ole aiemmissa viesteissäni mitenkään ollut kristinuskon huikea puolestapuhuja. Musta on oikeasti aivan yks hailee, onko ihminen katolinen, protestantti, islamilainen, ateisti tai hindu. Se, mitkä ovat ihmisen arvot, ratkaisee hänen "asemansa" mun silmissäni. Jostain syystä tunnen kuitenkin ehkäpä perustelematontakin raivoa ääriliikkeitä kohtaan, ovat ne sitten poliittisia tai uskonnollisia. Mulle mormoniuskonto on yhtä älyvapaa asia kuin taistolaisuus. Yritin vaan asettaa maailmanuskonnot oikeaan kontekstiinsa. Mun mielestäni isoihin uskontoihin kannattaa suhtautua arvostavasti, vaikka ei itse uskovainen olekaan. Muutenhan sitä sanoo yksinään, että miljardi ihmistä on väärässä ja minä oikeassa. Suhtaudun arvostavasti kommunismiinkin, vaikka olenkin täysin eri mieltä. Mutta en voi sulkea silmiäni siltä, että kyseinen aate on puhuttanut niin montaa ihmistä ja vaikuttanut niin olennaisesti historiankulkuun. Toivottavasti tämä avasi hieman? On mulla aina oma logiikkani kaiken takana, mutta se että puolustan jotain asiaa, ei tarkoita automaattisesti, että olen itse sen kannattaja. Oli miten oli, mormonien jubinat ovat poikkeuksellisen kipeää huuhaata. Ja mä en pidä siitä ajatuksesta, että mormoni on maailman suurimman armeijan ylipäällikkö. En mä pitäisi siitäkään, että ääri-islamilainen olisi samassa virassa.
Sanoisin pikemmin että juuri mormoniuskon synnyn ilmeisen absurdiuden, jota sen läheinen syntyajankohta alleviivaa, tulisi avata ihmisten silmiä näkemään vanhojen uskontojen täysin vastaava absurdius. Nyt ne saavat nauttia ajan ja kulttuurihistorian mukanaan tuomasta arvovallasta.
Tämän mielipiteen ymmärrän täysin, siinä on jämäkkä logiikka. Olen kuitenkin pohjimmiltani sen verran eri mieltä, että kuulun kirkkoon. En näe kristinuskoa pelkästään absurdina. Ja hei - ns. perususkovaista musta ei saa millään. Nyt jännittämään tulosta, mun käsitys jenkkiystävieni kautta on se, että Romney on paljon suositumpi kuin gallupit kertovat. Pääasia on se, että GWB on siirtynyt syrjään.