USA haluaa, USA vaatii...

  • 17 224
  • 259

El Lude

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kvanttimobikki kolmessa eri ulottuvuudessa
Ylen teksti-tv:ssä oli juttu, joka sai minut ihmettelemään maailmanmenoa. Yhdysvalloissa julkaistiin raportti, jossa kiduttukset estävät sopimukset eivät sido Yhdysvaltain presidenttiä. Bush voi tehdä niin kuin lystää...Apuva!

Nähtävästi Geneven sopimuksilla, YK:n ihmisoikeuksien julistuksilla ja muilla voi pyyhkiä hanuria. Mitä isot edellä, sitä pienet perässä.
Lisäksi yhdysvaltalaisia ei voida syyttää sotarikoksista, jos he turvaavat maataan. Lähes mikä tahansa oli/on sallittua tässä terrorismin vastaisessa sodassa. Tässähän kalskahtaa oikein kunnon Hitler rules meininki.
 
Suosikkijoukkue
Venäjä, Lokomotiv Jaroslavl
Viestin lähetti Holocaust
Ylen teksti-tv:ssä oli juttu, joka sai minut ihmettelemään maailmanmenoa. Yhdysvalloissa julkaistiin raportti, jossa kiduttukset estävät sopimukset eivät sido Yhdysvaltain presidenttiä. Bush voi tehdä niin kuin lystää...Apuva!

Nähtävästi Geneven sopimuksilla, YK:n ihmisoikeuksien julistuksilla ja muilla voi pyyhkiä hanuria. Mitä isot edellä, sitä pienet perässä.
Lisäksi yhdysvaltalaisia ei voida syyttää sotarikoksista, jos he turvaavat maataan. Lähes mikä tahansa oli/on sallittua tässä terrorismin vastaisessa sodassa. Tässähän kalskahtaa oikein kunnon Hitler rules meininki.

Juuri tämä on pelottavaa.

Uudelle maailmanjärjestykselle tehdään koko ajan tilaa, ja lakiuudistus kerrallaan olemme lähempänä maailmanlaajuista diktatuuria. 1900-luvun aikana luodut hyvät kansainvälistä kanssakäymistä koskevat periaatteet ja säädökset kumotaan yksi kerrallaan "terrorismin vastaisen sodan" nimissä, ja jäljelle jää pienen eliittijoukon yksinvalta. Joukon, jolla on käsissään sekä talouselämän että maailman tehokkaimman hyökkäysarmeijan hallinto.

Irakin sota on todistanut, miten häikäilemättömiä nämä ihmiset ovat. Jumala maailmaa armahtakoon.
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Viestin lähetti The Original Jags
Irakin sota on todistanut, miten häikäilemättömiä nämä ihmiset ovat. Jumala maailmaa armahtakoon.

Ei siihen välttämättä edes Jumalaa tarvita. Yksi John Kerry saattaa jopa riittää...
 

Filosofem

Jäsen
Off-topic

Tulee mieleen yksi t-paita, minkä kerran näin. Paidassa on etupuolella kuva GW Bushista tuulettamassa käsi pedon merkkinä, alhaalla lukee tähtilipun päällä 'HAIL SATAN', heh. (Mikäli haluat nähdä tämän paidan, Click here!, valitse kieleksi englanti, kirjoita ylhäällä olevaan hakuun 'hail satan').
 
Suosikkijoukkue
Venäjä, Lokomotiv Jaroslavl
Viestin lähetti Sistis
Ei siihen välttämättä edes Jumalaa tarvita. Yksi John Kerry saattaa jopa riittää...

Toivotaan, että Kerry saa USA:n aggressiivisen, ahneen, imperialistisen ja maailmanrauhasta piittaamattoman toiminnan kuriin. Pahoin kuitenkin pelkään, että UMJ:tä ajavien tahojen lonkerot yltävät myös Kerryn hallitukseen, jos sellainen muodostuu,
 

Carlos

Jäsen
Viestin lähetti The Original Jags
Pahoin kuitenkin pelkään, että UMJ:tä ajavien tahojen lonkerot yltävät myös Kerryn hallitukseen, jos sellainen muodostuu,

Älä suotta pelkää, voisin lyödä muutaman satasen vetoa, että seuraavat vaalit "voittaa" Bush. Tavalla tai toisella. Seuraavassa muutamia tapoja:

- Kerryn ampuu koditon neekeri 15 laukauksella 10 eri suunnasta, hyvissä ajoin ennen vaaleja
- Kerry joutuu vankilaan maanpetoksesta ja jumalanpilkasta
- USA julistetaan poikkeustilaan, jolloin Bush joutuu jatkamaan hommiaan jumalan lähettiläänä ilman vaaleja
- Bush keksii kuin keksiikin miten idiootti-kansansa saa äänestämään häntä
- Äänestystuloksien laskennassa unohtuu muutama kymmenen miljoonaa Kerry -ääntä
- Alkaa uusi iso rähinä jossain, ehkäpä USA:n mantereella tai välittömässä läheisyydessä tällä kertaa, jolloin Bush valitaan automaattisesti jatkoon. Esim. Kuubahan on ihan selvä uhka maailman rauhalle ja paapoo terroristeja. Sen lisäksi niillä on tonneittain joukkotuhoaseita ja Jimmy Hoffan ruumis pakastimessa.
 
Viimeksi muokattu:

Tommy

Jäsen
Suosikkijoukkue
#17
Bush aika neutraali minulle, hauskan näköinen kaveri joka tykkää sotimisesta.

Mutta nämä hipit, jotka ovat Bushia vastaan syljettävät minua. Ihan vaan teidän hippien takia toivon että W. Bush valitaan uudestaan.

Mutta kuinka moni oikeasti on Bushia vastaan ja kuinka moni menee vain trendin mukana koska on nähnyt netissä kuvan missä Georgella on kirja väärinpäin?
 

Carlos

Jäsen
Viestin lähetti Tommy
Bush aika neutraali minulle, hauskan näköinen kaveri joka tykkää sotimisesta.

Mutta nämä hipit, jotka ovat Bushia vastaan syljettävät minua. Ihan vaan teidän hippien takia toivon että W. Bush valitaan uudestaan.

Mutta kuinka moni oikeasti on Bushia vastaan ja kuinka moni menee vain trendin mukana koska on nähnyt netissä kuvan missä Georgella on kirja väärinpäin?

Heh, olisit heittänyt tämän provoketjuun, aika mahtava läppä. Tosin teikäläiselle ihan tyypillinen.

Ja sitäpaitsi jokainen joka vastustaa jotain on vain asioista tietämätön juppihippipunkkari, joka menee massan mukana.

Onneksi sinä olet olemassa ja väläyttelet toisinaan järjen ääntä.
 
Suosikkijoukkue
Venäjä, Lokomotiv Jaroslavl
Viestin lähetti Tommy
Mutta nämä hipit, jotka ovat Bushia vastaan syljettävät minua. Ihan vaan teidän hippien takia toivon että W. Bush valitaan uudestaan.

Tekeekö Bushin vastustaminen ihmisestä automaattisesti hipin, vai ovatko Bushin vastustajat yleensä hippejä jo entuudestaan?

Itse vastustan Bushia, enkä ole hippi, vaan uudestisyntynyt kristitty.


Viestin lähetti Tommy

Mutta kuinka moni oikeasti on Bushia vastaan ja kuinka moni menee vain trendin mukana koska on nähnyt netissä kuvan missä Georgella on kirja väärinpäin?

Voin vastata vain omasta puolestani. Vastustan Bushia, koska hänen politiikkansa on lyhytnäköistä, itsekästä, ahnetta ja piittaamatonta.
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Olen Tommyn mielestä hippi.

Syinä on, että vastustan George Bushia. En toki mitenkään aktiivisesti, mutta en kyllä juurikaan perusta tämän herran tavasta "johtaa maailmaa". Mutta joka tapauksessa olen hippi.

Lisäksi minusta tekee oikein hippien hipin se, että pidän Ismo Alangon musiikista, joka on todistettavasti Tommyn mielestä hippien, pössyttelijöiden ja "tahdon olla erilainen"-tyyppien musiikkia.

Toisaalta monille olen rahanahne insinöörinpaska, joka kannattaa ydinvoimaa, syö lihaa ja halveksii kettutyttöjä.

Maailma on ovela ja ihmisiä riittää moneen junaan. Minä kuljen näistä kaikilla mahdollisilla.
 

rapster

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Kolarin Turmio
Viestin lähetti The Original Jags
Irakin sota on todistanut, miten häikäilemättömiä nämä ihmiset ovat. Jumala maailmaa armahtakoon.
Amen. Ja vielä meiltä löytyy näitä Kokoomusta liian vasemmistolaisena pitäviä hyvien perheiden tommynoorakauppeja ja muita avaruusolentoja, joiden mielestä hippien pitäisi lopettaa valittaminen, koska maailmalla ei tapahdu mitään kummallista. Lopu öljy, lopu.

Myös seuraava El Niño saattaa antaa noille kusopäille muuta ajateltavaa, sanokaa mun sanoneen. Maailma tuntuu menevän niin päin helvettiä, että on pakko toivoa vinosti ympäristön muutoksesta olevan jotain hyötyäkin. Kunnon turpakäräjät luontoäidin toimesta tekis poikaa. Jospa sitten vihdoin alettaisiin nähdä omaa napaa pidemmälle?
 

Yläpesä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Viestin lähetti The Original Jags
Tekeekö Bushin vastustaminen ihmisestä automaattisesti hipin,

Ei suinkaan. Todennäköisesti pian saadaan laki, jonka mukaan Bushia vastustava henkilö on pahantekijä ja potentiaalinen terroristi, jonka voi ennaltaehkäisevästi ottaa talteen Kuubassa sijaitsevaan kuulustelulaitokseen, jossa ei noudateta lakeja tai järjestystä. Pahantekijöiden päälle saa mm. kakata ja sen pippeliin johtaa vaihtovirtaa, vaikka äiti aina kielsi.
 

hihhu

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Henkilökohtaisesti kannatan ehdottomasti Bushin valintaa uudelleen. Jos en muusta syystä, niin siksi, että näkisin, että kuinka korkealle hän saa hilattua budjetin alijäämän yhden vuoden ennätyksen. 500 miljardia on jo ihan hyvällä hollilla käsittääkseni, mutta biljoona olisi selvästi miehekkäämpi luku.

Lisäksi kannattaa huomata, että rivakoilla toimilla USAn valtionvelan kasvattaminen kymmeneen biljoonaan onnistuu jo seuraavalla presidenttikaudella helposti. Ilmeisesti presidentti valitaan sielläpäin neljäksi vuodeksi, joten tämän saavuttaminen ei vaatine kuin noin 700 miljardin keskimääräistä alijäämää vuodessa. Mikäli Bush saa tuon alijäämän puskettua biljoonan haamurajalle, niin tämä ennätys lienee aika selvää kauraa.

Lienee syytä lisätä tähän perään varoitus, että ylläolevat luvut ovat henkilökohtaisen perstuntuman tuotoksia nykyisestä tilanteesta, joten saattavat heittää paljonkin.

Edit. Lisäksi mainittakoon, että Bushin ensimmäisen kauden toiminta lupailee nähdäkseni varsin hyvää, sillä mikäli olen oikein ymmärtänyt, niin hän sai tuon alijäämän nostettua nollasta tuohon 500 miljardiin. Vauhtia ei siis tarvitse edes kiihdyttää, kunhan vain pitää huolen, ettei meno hyydy loppua kohden
 

Carlos

Jäsen
Viestin lähetti hihhu
Henkilökohtaisesti kannatan ehdottomasti Bushin valintaa uudelleen. Jos en muusta syystä, niin siksi, että näkisin, että kuinka korkealle hän saa hilattua budjetin alijäämän yhden vuoden ennätyksen.

No itse asiassa tältä kantilta asiaa katsoen minäkin näkisin hyvin mielelläni mitä kaikkea W vielä pystyy saamaan aikaan. Tavallaanhan tässä ollaan katseltu nyt ensimmäistä osaa suuresta reality-show-katastrofielokuvasta, ja olisi sääli nähdä miten hulluksi homma muuttuisi 2. osassa. Yleensähän aina ruumiita tulee enemmän ja muutenkin on enemmän äksöniä.


EDIT: Ja ehkäpä W vie tosi-tv:n ihan uudelle tasolle, ohjelma ja vaikutukset näkyvät joka taloudessa ympäri maailman, oli telkkaria tai tv-lupaa sitten tai ei. :-)
 
Viimeksi muokattu:

Kapulainen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Blues
Bushin vastustaminen

Itse olen jossain määrin Tommyn kanssa samaa mieltä.

Lähinnä kuitenkin siltä osin, että mielestäni tuo Yhdysvaltojen ja nuoremman Bushin haukkuminen on jo mennyt hieman turhan pitkälle. Tuossa jokin aika kuulin erään tuttuni toteavan syyskuun 11. päivän tapahtumista, että "hehän (amerikkalaiset) ansaitsivat sen". Tuo on toki erittäin äärimmäisyyksiin menevää, eikä todennäköisesti edusta massojen kantaa.

Välillä tuntuu, että suurin osa suomalaisista pitää Yhdysvaltoja kaiken pahan alkuna ja juurena, maana jossa asuu vain tyhmiä ihmisiä ja joka edustaa lähinnä huonoja arvoja meille suomalaisille.
Harva suomalainen kuitenkaan muistaa, että Yhdysvalloista tulee lukematon määrä asioita joita Suomessa apinoidaan ja ihannoidaan aivan sokeasti. Elokuvat ja musiikki ovat yksi hyvä esimerkki siitä.

Toinen kummallinen asia on tämä amerikkalaisten tyhmyys. Minulla ei ole hallussani mitään faktatietoja, mutta uskallan väittää, että Yhdysvalloissa on huomattava määrä maailman älykkäimpiä ihmisiä, jopa väkilukuun suhteutettuna varmastikin enemmän kuin Suomessa. Yhdysvalloista tulee myös käsittääkseni eniten Nobelisteja. Toki näistä henkilöistä moni ei ole amerikkalaisia, mutta varmasti syntyperäisiä amerikkalaisiakin on hyvin suuri osa heistä.

Toki äärimmäisen tyhmiäkin ihmisiä löytyy Yhdysvalloista, mutta on niitä tyhmiä myös Suomessakin ja lisäksi on hyvä muistaa, että Yhdysvalloissa on noin 50 kertainen määrä ihmisiä Suomeen verrattuna.

Yhdysvallat on kuitenkin maa, jossa on paljon huonoja puolia, mutta ihmisten olisi hyvä muistaa kaikessa mollaamisessaan, että Yhdysvalloista löytyy myös äärimmäisen paljon hyviä asioita.

Jokaisella meistä on toki oikeus mielipiteeseensä, mutta itse en ymmärrä sitä kuinka kaikki yht'äkkiä ovat niin vakaasti sitä mieltä, että Yhdysvallat ovat surkea valtio ja siellä asuu ainoastaan tyhmiä ihmisiä. Mihin tämä edes perustuu?

Uskon, että hyvin iso osa suomalaisista perustavat mielipiteensä aika pitkälle yleisen mielipiteen mukaan. Toki jokainen saa olla mitä mieltä haluaa, mutta itse arvostan sellaista henkilöä, joka osaa perustella myös kantansa, kuten Carlos varsin ansiokkaasti välillä tekee, eikä tyydy perustelemaan asiaansa lähinnä toteamalla, että "ne nyt vaan on niin tyhmiä", sellaistakin kuulee valitettavan usein.
 

flintstone

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit&DT, V.Lehikoinen, Bellie, Kadi, Käpä<3
Re: Bushin vastustaminen

Viestin lähetti Kapulainen
Minulla ei ole hallussani mitään faktatietoja, mutta uskallan väittää, että Yhdysvalloissa on huomattava määrä maailman älykkäimpiä ihmisiä, jopa väkilukuun suhteutettuna varmastikin enemmän kuin Suomessa.

Saako kysyä että millä perusteella teet tämän johtopäätöksen? Ja koitatko ihan perustella edes joillakin faktatiedoilla kantasi? Minä en väitä etteikö näin voisi olla mutta ilman mitään viitteellistä faktapohjaa liikutaan lähes yhtä heikolla pohjalla kuin USA liikkui Irakin joukkotuhoaseiden kanssa. Eli kerro toki mihin siis tuon mutusi perustat?

Ja tottakai on luonnolista ettei tuota äärimmäisen älykästä USA:n jumal-kansaa koske kansainväliset säädökset ja sopimukset kun he puolustavat maataan keksittyjä (vrt Irakin joukkotuhoaseet) uhkia vastaan.

Joten kyllä me George W Bushia ja amerikkalaista mielivaltaa kritisoivat ollaankin tyhmiä ja yleisen mielipiteen perässä hyppiviä trendipellejä.
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Ainakaan minä en 'vastusta' Bushia sen vuoksi, että näkisin sen jotenkin trendikkäänä amerikkalaisten vastustamisena. En myöskään vihaa Bushia sen vuoksi, että hän on "niin helvetin tyhmä" tai minkään muunkaan vastaavan syyn takia. Lisäksi ymmärrän hyvin, miten kova paikka amerikkalaisille oli tuo syyskuun 11. päivä ja paineet syyllisten löytämiselle olivat suuret. Suurvalta ei voi jättää kostamatta sitä turpiin iskeneelle, sillä silloin se olisi tunnustus, ettemme ole enää suurvalta.

Syyt, miksi en pidä kyseisen herran tavasta johtaa kansaansa ovat seuraavat:

1. Kansainvälisten sopimusten hylkääminen terrorismisodan varjolla.

2. Bushin hallintokaudella selkeästi korostunut: "Me olemme maailma"-asenne. Tämä käsittääkseni on tosin hyvinkin tavallista tavallisesti konservatiivisten republikaanien kohdalla - ainakin Reaganin kohdalla oli kuulemma myös näin. Isä Bushin tilanteesta en niin paljoa tiedä. Clintonin kauden muistan jo melko hyvin ja hänen aikakauttaan ei mielestäni kuvastanut lähellekään vastaavanlainen asenne.

Minua myöskin raivostuttavat kaikki "toimin Jumalan tahdosta"-puheet. Maailmanhistoriasta löytyy useita malliesimerkkejä, millaisiin tällainen luulo saattaa johtaa...

Tässä siis perusteluja, miksi toivoisin Bushin kauden jäävän yhden kauden mittaiseksi. Takana ei ole mitään hippiaatetta, vapaamuurareita, illuminaattia tai mafiaa. Ei myöskään trendikkyyden metsästämistä, koska en sellaisesta itse hirveämmin perusta muutenkaan. Takana on vain minun oma, henkilökohtainen mielipiteeni. Vahva mielipiteeni. Josta olen usein samaa mieltä.
 
Viimeksi muokattu:

Kapulainen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Blues
Re: Re: Bushin vastustaminen

Viestin lähetti flintstone
Saako kysyä että millä perusteella teet tämän johtopäätöksen? Ja koitatko ihan perustella edes joillakin faktatiedoilla kantasi? Minä en väitä etteikö näin voisi olla mutta ilman mitään viitteellistä faktapohjaa liikutaan lähes yhtä heikolla pohjalla kuin USA liikkui Irakin joukkotuhoaseiden kanssa. Eli kerro toki mihin siis tuon mutusi perustat?

Tarkoitukseni ei todellakaan ollut luoda mitään ihannoivaa kuvaa Yhdysvalloista, vaan lähinnä huomioida, että on siinä maassa jotain hyvääkin.

En mitenkään puolustele esimerkiksi Bushin toimia viime aikoina ja mielestäni Blix sanoi eilen aika hyvin toimista Irakiin liittyen, kun hän totesi jotakin tyyliin, että Saddamin suistaminen vallasta on ainoa hyvä asia mitä Irakissa on tehty.

Tuosta Nobel-palkintojen jakautumisesta löytyi tietoa, joissa palkinnon saaneet jaettiin maan sekä instituution mukaan.

Vuosien 1901-2002 välillä jaetuista 538 palkinnosta on saajana ollut yhdysvaltalainen 261 kertaa (48.5 %). Instituutioiden kohdalla 15 parhaan listalla on 10 amerikkalaista yliopistoa.

Sen sijaan Forbesin 2000 suurimman yrityksen listalla 10 suurimman yrityksen joukossa on 7 amerikkalaista yritystä.

Eli, itse en pidä Yhdysvaltojen viime aikaisia toimia mitenkään erityisen oikeina, mutta ihmetyttää Suomessa käytetty varsin yksisilmäinen kanta Yhdysvaltoja kohtaan.

Odotan varsin suurella mielenkiinnolla ja oikeastaan toivon, että Kerry valitaan presidentiksi. Bush ei vakuuta mitenkään presidenttinä ja saa nähdä kuinka paljon tästä kritiikistä loppujen lopuksi on kohdistunut Bushin henkilöön ja kuinka paljon Yhdysvaltoihin maana ja amerikkalaisiin kansana.

En suinkaan kohdista tätä tekstiäni kehenkään tänne kirjoittavaan nimimerkkiin, vaan lähinnä niihin, jotka tuntuvat muodostavan käsityksensä yleisen mielipiteen mukaan, sillä niitäkin varmaan on.
 

PeteX

Jäsen
Suosikkijoukkue
Töölön Vesa/Jokerit, Leeds Utd, Only Oranje
Re: Re: Re: Bushin vastustaminen

Viestin lähetti Kapulainen
Odotan varsin suurella mielenkiinnolla ja oikeastaan toivon, että Kerry valitaan presidentiksi. Bush ei vakuuta mitenkään presidenttinä ja saa nähdä kuinka paljon tästä kritiikistä loppujen lopuksi on kohdistunut Bushin henkilöön ja kuinka paljon Yhdysvaltoihin maana ja amerikkalaisiin kansana.

Löytyihän se hampurilaisen pihvi sieltä. Aivan liian helposti yhdistetään Bush- kriittisyys Usa- kriittisyydeksi. Tavallaan voisi tällä perusteella väittää, että n. puolet amerikkalaisista on Usa-vastaisia tai ne jotka eivät kannata Halosta Suomessa ovat Suomi- vastaisia.
Bush ei ole yhtäkuin Usa, onneksi.
 

flintstone

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit&DT, V.Lehikoinen, Bellie, Kadi, Käpä<3
Re: Re: Re: Bushin vastustaminen

Viestin lähetti Kapulainen
Eli, itse en pidä Yhdysvaltojen viime aikaisia toimia mitenkään erityisen oikeina, mutta ihmetyttää Suomessa käytetty varsin yksisilmäinen kanta Yhdysvaltoja kohtaan.

No kyllähän tuota USA:ta on käsitelty mediassa niin puolesta kuin vastaan, yleinen mielipide tavallisen kansan keskuudessa on vain YK:ta ja kansainvälisiä sopimuksia kunnioittava, toisin kuin USA:n valtaeliitin keskuudessa tuntuu olevan.

Ja suomalaisista medioista varsin jenkkimyönteinen on ainakin valtakunnan ykkös sanomalehti Helsingin Sanomat.

Kaiken kaikkiaan hieman ihmettelen mistä tuo yksilmäisyys väite nousee, paitsi jos tarkoitatko nimenomaan kansalaisten mielipidettä?

Ja jos mielestäsi tuo kritiikki USA:ta kohtaan on aiheetonta ja yksisilmäistä niin kerrotko mitä kaikkea hyvää jenkit on saaneet maailmalla tuon terrorismisodan varjolla aikaiseksi?
 

rapster

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Kolarin Turmio
Re: Bushin vastustaminen

Viestin lähetti Kapulainen
Välillä tuntuu, että suurin osa suomalaisista pitää Yhdysvaltoja kaiken pahan alkuna ja juurena, maana jossa asuu vain tyhmiä ihmisiä ja joka edustaa lähinnä huonoja arvoja meille suomalaisille.
Harva suomalainen kuitenkaan muistaa, että Yhdysvalloista tulee lukematon määrä asioita joita Suomessa apinoidaan ja ihannoidaan aivan sokeasti. Elokuvat ja musiikki ovat yksi hyvä esimerkki siitä.
Eli koska Yhdysvalloissa tehdään jonkun mielestä ominaisuuksiltaan ylivertaista musiikkia sekä elokuvia, maan ulkopolitiikkaa ei saa arvostella? Hyvä jätkä. Hyyyvä jätkä.

Viestin lähetti Kapulainen
Toki äärimmäisen tyhmiäkin ihmisiä löytyy Yhdysvalloista, mutta on niitä tyhmiä myös Suomessakin ja lisäksi on hyvä muistaa, että Yhdysvalloissa on noin 50 kertainen määrä ihmisiä Suomeen verrattuna.
Edelleen: koska Yhdysvalloissa on huomattavasti enemmän asukkaita kuin Suomessa, ei maan harjoittamaa politiikkaa tai kansalaistensa valitsemia presidenttejä saa arvostella. Näinkö? Mitä ajat takaa?

Jos tarkastelee edes satunnaisotannalla kriittisesti muutaman kymmenen vuoden aikavälillä edellä mainitsemiani asioita, ei voi saada kovin mairittelevaa kuvaa monien maan näkyvimpien päättäjien (etenkin presidenttien) sivistyksestä, viisaudesta ja kauaskatseisuudesta - ja siten väistämättä ihmisistä, jotka näiden demokraattisten valintaprosessien takana ovat. Olemme sitä mitä syömme, mutta toisaalta myös niitä tyyppejä, joita äänestämme (vrt. Tony Halme, Viivi Avellan jne.).

Viestin lähetti Kapulainen
Jokaisella meistä on toki oikeus mielipiteeseensä, mutta itse en ymmärrä sitä kuinka kaikki yht'äkkiä ovat niin vakaasti sitä mieltä, että Yhdysvallat ovat surkea valtio ja siellä asuu ainoastaan tyhmiä ihmisiä. Mihin tämä edes perustuu?
Harvempi on varmasti valmis näkemään pelkkää huonoa koko valtavassa maassa. Mutta nekin harvat jotka niin tekevät saanevat vain lisää vettä myllyynsä nähdessään ihmisiä, jotka eivät suostu näkemään mitään huonoa/väärää/pahaa tulevan sieltä. Ja tarvitseeko vielä lisätä, että pahaa lähinnä tässäkin ketjussa pääosassa olevan politiikan saralla.

Kaiken tuskin tarvitsee olla niin tylsistyttävän mustavalkoista.

Viestin lähetti Kapulainen
Uskon, että hyvin iso osa suomalaisista perustavat mielipiteensä aika pitkälle yleisen mielipiteen mukaan. Toki jokainen saa olla mitä mieltä haluaa, mutta itse arvostan sellaista henkilöä, joka osaa perustella myös kantansa, kuten Carlos varsin ansiokkaasti välillä tekee, eikä tyydy perustelemaan asiaansa lähinnä toteamalla, että "ne nyt vaan on niin tyhmiä", sellaistakin kuulee valitettavan usein.
Olen itse samaa mieltä. Yhdysvaltain huono maine maailmalla tuntuu vain syystä tai toisesta olevan tällaisissakin keskusteluissa usein ns. "common backgroundia"; asia, joiden syntyyn vaikuttavia tekijöitä pidetään siinä määrin yleisesti tunnettuina itsestäänselvyyksinä, ettei niitä koeta tarpeelliseksi selittää juurta jaksain joka käänteessä tähän tyyliin:

- Onpa kaunis sää.
- Niin, pilvet syntyvät kun maassa oleva vesi höyrystyy ilmakehään, aurinko puolestaan on oikeasti tähti, jota maapallo kiertää. Linnut lentävät siipiensä avulla, joka on mahdollista siksi, että ilma kiertää nopeammin niiden ali kuin ylitse. Puut ovat kasveja, joissa on lehtiä, joita ne tarvitsevat pystyäkseen yhteyttämään ja pysymään näin hengissä.

Toki Yhdysvaltain huonoon maineeseen vaikuttaa monia sellaisiakin seikkoja, joita tässä(kään) ketjussa ei ole vielä tuhanteen kertaan mainittu - jopa sellaisia jota länsimaisen kuluttajaihmisen (Homo consumeris) saattaa olla hieman vaikea ymmärtää. Näitä asioita voisin itsekin tuoda kärkevämminkin esiin, mutta aika ja into eivät vain tahdo riittää. Kukin tosin voi itsekin tehdä tämän helposti esim. lukemalla laatulehtiä iltaoksennusten yms. sijaan - luulisi onnistuvan yhtä helposti kuin tämän palstankin luku.
 

Maple Leaf

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Toronto Maple Leafs, Pat Quinn -lahko
Re: Re: Re: Re: Bushin vastustaminen

Viestin lähetti PeteX
Aivan liian helposti yhdistetään Bush- kriittisyys Usa- kriittisyydeksi. Tavallaan voisi tällä perusteella väittää, että n. puolet amerikkalaisista on Usa-vastaisia tai ne jotka eivät kannata Halosta Suomessa ovat Suomi- vastaisia.

Eikö Bush-kriittisyys sitten olekaan USA:n vastustamista?

Pahus.

Minä kun olin jo ylpeänä Belgia-vastainen, koska kritisoin pedofiileja. Olin myös Tanska-vastainen, koska en pidä poliisin tappajista. Luulin olevani kiihkeästi Venäjä-vastainen, koska en pidä järjestäytyneestä rikollisuudesta. Johonkin katosi myös lupaavasti alkanut Grönlanti-vastaisuuteni - en nimittäin pidä pakkasista. Minuuteni suorastaan romahti, kun minulle selvisi, etten voi olla enää Sveitsi-vastainen, vaikka en pidäkään vahvoista juustoista.
 

Wesku

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Viestin lähetti Carlos
Älä suotta pelkää, voisin lyödä muutaman satasen vetoa, että seuraavat vaalit "voittaa" Bush. Tavalla tai toisella. Seuraavassa muutamia tapoja:

- Kerryn ampuu koditon neekeri 15 laukauksella 10 eri suunnasta, hyvissä ajoin ennen vaaleja

- Taikka sitten FBI:n tutkimuksissa selviää, että Kerry teki itsemurhan puukottamalla ensin itseään rintaan ja sen jälkeen ampui itseään 3 kertaa päähän ennen hyppäämistään alas Golden Gate- sillalta.
 

Yläpesä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Re: Bushin vastustaminen

Viestin lähetti Kapulainen
Toinen kummallinen asia on tämä amerikkalaisten tyhmyys. Minulla ei ole hallussani mitään faktatietoja, mutta uskallan väittää

Senkus väittelet. Väitteletkö itseksesi vai peilikuvan kanssa? Tykkäätkö luoda ensin uhkakuvia ympäristöön ja sitten käydä raivoissasi niitä vastaan? Onhan tuota harrastettu ennenkin. Lue Cervantesia. USA:n hallinnon arvostelun ja amerikkalaisten kansalaisten sivistystason käsitteleminen samassa lauseessa "ilman hallussa olevia faktatietoja" ainakin palauttaa vastuun lukijalle... Amerikkalaisen koulujärjestelmän, eriarvoistavan yhteiskuntajärjestelmän, kulttuuriin pesiytyneen good guy/bad guy-asenteen ja läpikaupallistuneen yhteiskunnan ruotiminen voisi olla mielenkiintoistakin, mutta ehkä toisessa ketjussa.


Yhdysvalloista tulee myös käsittääkseni eniten Nobelisteja. Toki näistä henkilöistä moni ei ole amerikkalaisia,

:))) No käyhän tuokin perustelusta. Housut on sekä märät että kuivat yhtäaikaa.

Toki äärimmäisen tyhmiäkin ihmisiä löytyy Yhdysvalloista, mutta on niitä tyhmiä myös Suomessakin

No, tämän lauseesi ainakin todistit rautaisesti.


Jokaisella meistä on toki oikeus mielipiteeseensä, mutta itse en ymmärrä sitä kuinka kaikki yht'äkkiä ovat niin vakaasti sitä mieltä, että Yhdysvallat ovat surkea valtio ja siellä asuu ainoastaan tyhmiä ihmisiä.

Etpä tainnut elää paljoa 70-luvulla? Eiköhän tämän päivän mielipidekirjo ole sentään laaja vain parinkymmenen vuoden takaiseen tilanteeseen verrattuna. Vähän suhteellisuudentajua olisi paikallaan. Laukomillasi totuuksilla ei ole paljoa tekemistä yleisen todellisuuden kanssa.
 

msg

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sopimustekninen verovelka
GWB:n mielestä Turkki täyttää EU-jäsenyyden kriteerit ja EU:n pitäisi ottaa Turkki jäsenekseen.
Kyllähän minä ymmärrän, että GWB:llä on tarvetta nuoleskella muslimivaltaista NATO-maata, mutta hän ei taida olla oikea ihminen arvioimaan Turkin EU-kelpoisuutta.

Toisaalta ihmisoikeudet eivät GWB:n hallinnossa tunnu kovin kovassa kurssissa olevan.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös