Vähän meinaa tuo Ukrainan sodan seuraaminen vaikuttaa uniinkin. Ei nyt vielä häiritsevästi, mutta on tässä viime viikkojen aikana monena yönä ollut epämääräisiä unia, joissa on ollut painostava tunnelma, kiire johonkin, piiloon tai suojaan joltakin uhalta, ei saa tulla nähdyksi jne...
On noissa unissa koomisiakin piirteitä. Muutaman vuorokauden takaa on yksi uni jäänyt vahvasti muistiin. Unessa olin muuttanut omakotitaloon yhdessä naisen kanssa, jota tässä olen tosielämässä tapaillutkin reilun vuoden ajan. Siinä oltiin menossa nukkumaan kun tämä nainen sängyssä avaa keskustelun:
-Et sitten tänäänkään tehny sitä miinoitusta...
-No en jaksanu, käyn tekemässä aamulla herättyä
-Juu ehtiihän sen..... *hiljaisuus*.... oishan se hyvä jos ois ollu jo valmiina...
-Käyn tekemässä aamulla
-Miten vaan... saattasit saadaki jos kävisit tekemässä...
-NO HYVÄ ON MINÄ MENEN
Eipä muuta kun vaatteet päälle, miinat kantoon ja ulos. Talo oli mäen päällä ja miinoitus piti käydä tekemässä "alas". Perille päästyäni tajusin että olen keskellä kotikuntani virastorakennusten piha-aluetta. Siinä oli sähkökaappi, jonka viereen aloin miinoja asettelemaan. Sitten kuulin lähestyvää auton ääntä, unessa tiesin sen olevan "naapurin Virtanen uudella Volvollaan". Se jäi epäselväksi, pitikö miinat asettaa juuri häntä varten, mutta ainakaan hän ei saanut minua nähdä. Niinpä lähdin nousemaan mäkeä takaisin kohti kotia, samalla yrittäen pysyä Virtaselta näkymättämöissä. Virtasella oli joku kaveri mukana, he kävelivät samaan suuntaan. Kun olin päässyt lähelle taloa mäen päälle, tajusin että olin kulkenut koko matkan täysin näkyvillä. Ilmeisesti Virtanen kavereineen ei minua kuitenkaan ollut havainnut. Tehtävä suoritettu ja palaan takaisin sisälle huomatakseni, että akka on sikeässä unessa eikä koirakaan tullut vastaan. Tässä vaiheessa unta siis selvisi, että meillä oli koirakin. Uni päättyi siihen, kun mutisin että toista kertaa en varmasti katteettomilla lupauksilla lähde mitään miinoituksia tekemään.
Tuon unen jälkeen olen jättänyt sotatapahtumien seuraamisen huomattavasti vähemmälle.
No, viime yönä olikin sitten koominen uni aivan eri aihealueella. Nimittäin, Artturi Lehkonen oli kaupattu. Eihän siinä mitään, koska varmaan tapahtuu todellisuudessakin tässä lähiaikoina. Mutta, Arsin uusi seura oli... NBA-seura Milwaukee Bucks! Unessa katsoin Lehkosen debyyttiä Bucks-paidassa. Artturilla ja Khris Middletonilla löytyi yhteinen sävel välittämättömästi. Samalla luin Jatkoaika.comin tekemää analyysiä, miten Lehkosen hankinta on takuu mestaruuden uusimisesta Bucksille. Tueksi väitteelle oli kerätty pitkä lista kehittyineitä tilastoja. Jäi vähän epäselväksi olivatko ne tilastot lätkästä vai koriksesta. Siinä sitten peliä katsoessa ja analyysiä lukiessa naureskelin että on se Ikan poika kyllä lahjakas urheilija ja sisukas taistelija. Unessa ei selvinnyt, mitä pelaajakaupassa liikkui Canadiensin suuntaan.