Melkoinen mitä vitt...tsiä-hetki tuli koettua viime yön uneen liittyen. Niin outo fiilis edelleen, että pakko jakaa se tänne.
Kyseessä oli perinteinen moniulotteisen sekava uni, joita tulee nähtyä viikonloppujen pitkien lepojen öinä:
Luin siinä synnyinkuntani paikallislehdestä, että läheisessä nimellä artikkelissa mainitussa järvessä on havaittu tunnistamaton suuri vedenelävä (kyseessä ei ollut oikeasti kotikaupungissani oleva järvi vaan mielikuvitukseni tuote tuttuihin maisemiin).
Menin sitten paikalle videokameran kanssa kuvaamaan paikallista nessietä. Huomasin järven rannan olevan samalla jostain syystä kummivanhempieni talon pihapiirin läheisyydessä.
Riemukseni sain taltioitua ison käärmemäisen selän, joka rikkoi vedenpinnan kadotakseen taas sen alle. Pian paikalle tuli soutuveneitä, jotka yrittivät vangita verkkoansoilla oliota kiinni.
Tämän jälkeen uni jatkui uusissa maisemissa siirtyneenä pois hirviöteemasta.
Outo ja mielenkiintoinen juttu hommassa on se, että herättyäni muistin epätavallisen tarkkaan kuvitteellisen järven nimen, jonka luin unessa paikallislehdestä: Höytiäinen.
Laitoin hassunkuuloisen nimen Googleen ja yllätyin huomatessani, että sehän on oikeasti olemassa oleva järvi Pohjois-Karjalassa. Suomen 15. suurin.
En muista ikinä kuulleeni siitä aiemmin, enkä ole varmasti edes käynyt koko P-Karjalan maakunnassa. Uneni tapahtumat sijoittuivat siis Satakuntaan, josta olen kotoisin.
Looginen selitys lienee se, että olen lukenut tai kuullut Höytiäisen nimen joskus jostain ilman, että olen asiaa sen kummemmin noteerannut ja nyt alitajuntani nosti sen esiin. Käärmeolio unessa ei yllättänyt, koska kryptozoologiaan liittyviä juttuja tulee viljalti luettua.
Oli pakko silti avautua, koska olen miettinyt tätä koko päivän.
Pahoittelut, jos aiheutin jännitystä kesän vilvoitteluille jollekin, kenen mökki on Höytiäisen rannalla ;p.