Joskus on kyllä helpotus kun uni onkin vain unta. Iso peukku tälle.Mä näin unta että ripuloin housuun. Onneks se oli vaan unta. Huh.
Viime yönä näin unta, jossa rakastelin Anna Erikssonin kanssa porraskäytävässä like the world was ending. Rauhoittava, hyvä uni.Näin noin viikko sitten unta, jossa kansanedustaja Anu Vehviläinen (kesk.) varoitti/kielsi lehdistötilaisuudessa suomalaisia menemästä metsään, koska "tilanne ei ole enää hallinnassamme."
Pari päivää myöhemmin huomasin, että Vehviläinen on eduskunnan sosiaali- ja terveysvaliokunnan puheenjohtaja.
Kyllä pitäisi jo opetella tämä taito. Taas niin tylsä uni kun olla voi. Tai uni sinänsä ehkä hyvä, mutta huono editointi.En osaa niitä lucid-unia nähdä. Mutta viime aikoina ollut ihan perkeleen pitkiä unia, siis semmoisia liian realistisia ja siinä vaikkei pysty riuhtausemaan itteään tietoiseksi niin silti alkaa jotenkin kyllästyttää elää sitä arkea siinä unessa.
Tämä on ihan hyvä uni tämä. Annan kanssa nimenomaan rakasteltaisiin. Vaikka tuntuu, että voisi sillä olla kinkimpikin puoli kun luottamukselliseen suhteeseen olisi asettunut.Viime yönä näin unta, jossa rakastelin Anna Erikssonin kanssa porraskäytävässä like the world was ending. Rauhoittava, hyvä uni.
Välillä nää lucid unet on kyllä ihan jänniä, toisinaan jopa hieman ahdistavia. Yhtä kaikki kiintoisia kokemuksia ne on itselle ollu, sitä on ikään kuin jo tarpeeksi hereillä hahmottaakseen tapahtumat selkeästi mutta riittävän unessa ollakseen tajuamatta niistä suurinta osaa.Kyllä pitäisi jo opetella tämä taito.
Hitto, itse näin juuri saman tyyppisen unen eilen kuin @douppi , venailin sellaisessa pimeässä skeidakelissä kaveria joka haki autoa parkkihallista (näytti ihan Itä-Pasilalta koko paikka) ja kaveria ei sitten kuulu millään (tosin jostain syystä odottelin portaikon vieressä, ilmeisesti ajattelin että kaveri ajelee auton sitä kautta ulos). No sitten pari epämääräisen oloista tyyppiä tuli portaista ja ilmapiiri oli sellainen että olisivat hakanneet tämän minun kaverin ja sitten alkoivat minuakin uhkailemaan... Onneksi yht'äkkiä paikalle isompi ryhmä partiolaisia? jotka jakoivat hernekeittoa sekä kahvia ja tilanne meni ohi.
Olen alkanut näkemään unia, että joudun takaisin inttiin. Palveluksesta on jo lähes kymmenen vuotta, mutta unessa mun on pakko suorittaa se uudestaan. Olen silti ihan yhtä hukassa, vaikka tiedän jo kaiken. Ihmettelen miksi mun pitää olla täällä, kun olen jo palveluksen suorittanut. Unessa on vaikea saada selvää kaapista tai omasta punkasta. Sit seuraan vierestä kun toiset tekee jotain alokaskauden juttuja. Välillä ollaan lomabussissa missä ei ole reunoja, eli joudutaan roikkumaan kiinni ettei tiputa kyydistä. Siinä ajellaan jotain kinttupolkuja pitkin eikä koskaan päästä perille.
Paitsi iso osa tapahtuu Helsingin Kallion kaupunginosassa. Mutta ne baarit ja kämpät on jotenkin outoja. Unessa tietenkin olen että tottakai, näinhän tämä on, mutta kun näitä selvinpäin mietin niin ihmettelen että miksi ne on aina jotenkin niin kummallisia - miksi ei unessa vaan voisi mennä tuttuun ja turvalliseen kymmenen neliön pikkubaariin ja vetästä parit bisset siinä ilman että seinät kaatuu tai tulee joku tappaja perään?Mestat missä unissa pyörin, ovat hyvin tuttuja, niillä on historia, mutta ei ne siltikään ole oikeista tuntemistani kaupungeista.
Unipäiväkirjat auttavat. Itseltäni muistan toistuvia maisemia ja paikkoja. Kuolleet ihmiset antavat neuvoja, hengissä olevat ovat kuolleita ja muuta sellaista. Ei niitä unia jaksa miettiä liikaa nykyään. Deja vu on yleinen juttu kun päätyy oikeassa elämässä tilanteeseen, joka on "tapahtunut" unessa. Veikkaan virheitä simulaatiossa.Välillä luulen ja uskon, että on tiettyjä uni-maisemia, semi-realistisia, jotka toistuu ja joihin tapahtumat sijoittuvat. Se, miksi tätä näin epäröiden lähestyn, on tietenkin se, että unet ovat unia - mulla ei ole mitään mahdollisuutta näyttää toteen sitä, että olin tässä unen luomassa mielikuvituskorttelissa aiemminkin, kun unimaailmassahan voi olla mitä ja missä vain.
Auttaisiko unikokemusten kirjoittaminen paperille tähän asiaan? Ehkä. Voisi ainakin tarkistaa sen faktan kun tuntee unessa pyörivän taas ja taas samoissa unikortteleissa että onko tää näyttämö siis tuttu vanhasta unesta vai tuleeko unessa vain uninen deja vu -ilmiö.
Mestat missä unissa pyörin, ovat hyvin tuttuja, niillä on historia, mutta ei ne siltikään ole oikeista tuntemistani kaupungeista.
Ei ne ole virheitä, sillä pitäähän niitten pelaajienkin välillä nukkua. Itsekin laitan tässä simulaation simulaatiossa pelihahmoni nukkumaan johonkin turvalliseen paikkaan kunnes herätän sen aamulla ja taas mennään tappaa lohikäärmeitä ja pelastaa prinsessoja.Veikkaan virheitä simulaatiossa.
En unikirjaa ole sinänsä - ainakaan järjestelmällisesti - pitänyt, mutta joskus olen kirjoittanut farkkkujen takataskusta löytyvälle ruutupaperille yksinään baarissa jotain ylös mitä muistanut. Osa unista on voimakkaita mitkä muistaa pitkään. Toiset unet muistaa sitä kautta, että sen on kirjoittanut ylös, mutta sen kirjoittamisen hetkellä häviää se tunne siitä. Uskon että moni unianähnyt ihminen tunnistaa tämän ilmiön (sama efekti tapahtuu kun puhut sen ääneen, eli se muistijälki kai tässä vaiheessa siirtyy aivolohkojen eri muistialueista toiseen: muistat mitä olet kertonut siitä muttet enää saavuta sitä tunnetasolla).Unipäiväkirjat auttavat. Itseltäni muistan toistuvia maisemia ja paikkoja. Kuolleet ihmiset antavat neuvoja, hengissä olevat ovat kuolleita ja muuta sellaista.