Minulla oli joku omituinen agentti/jännäriepisodi käynnissä viime yönä. Olin muutaman vanhan ystäväni (kirjaimellisesti vanhan, en ole yhtäkään tyyppiä nähnyt yli 20 vuoteen) kanssa jollain "keikalla", ja kaikista meistä oli etsintäkuulutus.
Lähdimme sitten ajamaan autolla (uudehko urheiluauto) kohteeseen, ja minä päädyin kuskiksi. Joku oli jostain syystä säätänyt kuskinpenkin asetuksia niin, että en yltänyt kunnolla polkimille, ja risteykseen tullessa en saanut pysäytettyä autoa punaisiin valoihin vaan jatkoin risteyksen yli. Saman tien jostain heilahti taakse poliisin maija pillit huutaen, ja kurvasin auton tien sivuun parkkiin, vaikka kaikista autossa olevista oli se etsintäkuulutus ja tuhansien eurojen palkkio luvassa. Olotila oli jotenkin alistunut, kiinnijääminen tuntui vääjäämättömältä mutta samalla oli kuitenkin tarkoitus päästä jatkamaan keikkaa.
Valitettavasti en saanut tietää, miten toiminta ja draama olisivat jatkuneet, sillä heräsin siihen kun kaksi kissaani mönkivät aamusella viereeni, toinen rintakehääni vasten nukkumaan ja toinen selkäpuolelleni pörisemään. Siinä kahden kehräävän lämpöpatterin välissä ei enää trillereitä nähty.
Outoja vastaavia seikkailuja näen useinkin. Yhtä usein tulee nähtyä unia, joissa tapahtuu tai on tapahtuvinaan jotain arkielämän draamaa ja tärkeää keskustelua, jonka haluaisin muistaa aamulla mutta jota en muista.
Paskimpia ovat riitelyunet ja unet, jossa joku läheiseni vahingoittuu ja kärsii. Riitelyunissa riitelen jonkun rakkaan lähiomaiseni tai ystäväni kanssa todella rajusti ja raivoten, ja kumpikin syytää todella satuttavia solvauksia ja loukkauksia. Nämä unet vieläpä tuntuvat erittäin realistisilta eikä niiden miljöötä voi erottaa selväksi uneksi. Kun näistä sitten herää, niin ne tuntuvat hetken aikaa tuoreilta muistoilta ja hetken aikaa on hyvin ikävä olotila, koska tuntee oikeasti riidelleensä todella pahasti.
Olisi mukava, jos saisi valita itse unensa ja vieläpä muistaa ne. Jonkun pitäisi kehittää jonkinlainen somnometri, joka nauhoittaisi koetut unet värielokuvana hd-laadulla ja stereoäänellä. Voisin valita nykyistä useammin itselleni puhtaan eroottisia unia. Teinivuosien ja varhaisaikuisuuden märät unet olivat kyllä aikanaan poikaa. Teiniaikoina oli hienoa, että sai edes unissaan, kun tosielämä ei moista herkkua oikein tarjonnut.
Nykyään sitä näkee vain unia, jossa on joku entinen exä mukana ja exä päättää jatkaa jo mennyttä suhdetta romanttisissa merkeissä. Sitten herätessä on hetken aikaa haikea olo, koska unessa koki taas hetkellisesti romanttisen rakastumisen aikaansaaman miellyttävän pumpulisen tunnetilan, joka sitten vaihtuu karuun arkirealismiin. Herätessä muistaa vähän aikaa, millaista se oli ja miten asiat joskus olivat, mutta sitten sitä havahtuu taas normaaliin mielentilaan ja tajuaa, että se unen romantiikkaa tarjonnut exä on tosiasiassa itse katkaissut suhteen vajaat kuusi vuotta sitten ja että tosielämässä ei enää edes haluaisi kyseistä naista nähdä.