Unet – kumma juttu...

  • 240 929
  • 1 169

aceman81

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät. Pesäkarhut.
Valtavia rekkoja jonona ihan kämpän vierestä. Samoin pari junaraidetta ja junia. Iso säiliöauto myös siinä kulmilla.

Tuntematon mieshenkilö kahden lapsensa kanssa. Toinen lapsi virnuili, tökki kyynärpäällä.Katsahdimme miehen kanssa toisiamme, että miten tähän pitäisi reagoida. Toinen lapsista hyppi raiteilla junan lähestyessä.

Miten tähän kaikkeen pitäisi suhtautua? Lievästi pelottavaa.
 

motamoro

Jäsen
Kolmen päivän ryyppäämisen jälkeen tuli kyseisen tempun arvoiset unet...

Olin kaupungilla käymässä, kun yhtäkkiä auton ovea tulee koputtamaan eräs ala-asteaikojen ystäväni. Avaan ikkunan ja saan palkinnoksi tästä aseen ohimolleni ja kehoituksen nousta autosta ulos. Tämän jälkeen minut ohjataan hiekkarannalle, missä on jo valmiiksi n. 200 ihmistä, konekiväärimiesten vartioimana.

Aloin kysellä ystävältäni paniikissa, että miksi hän tekee tämän. Sain vastaukseksi nyyhkytystä jonka seasta sain selvää, että Jatkoajan pomot ovat tämän takana, ovat aloittaneet ketjureaktion tavoin kasvavan panttivankien keräyksen. Kaikki pääsevät elävinä vapaaksi, jos jääkiekkomaailmaa 3 kuukautta ravistellut lakko päättyy (itsellä ei mitään hajua lakosta tässä vaiheessa). Pakeneminen oli tehty mahdottomaksi, myös vastointahtoaan rekrytoiduilta vartijoilta. Paikka oli kätketty täyteen pieniä pommeja, ja aluetta kuvattiiin kameroin.

Yön koittaessa aluetta ylittää joutsenparvi, saan idean hypätä yhden joutsenen jalkoihin kiinni ja tällä tavalla pääsin poistumaan alueelta pois. Päätän mennä läheiseen kunnantalon tiloihin suojaan kunnes huomaan, että kyseinen paikka on myös vallattu JA:n toimesta. Asiattomana tunkeilijana saan tietysti jälleen pienen armeijan verran miehiä perääni ja alkaa kohtalaisen pitkä takaa-ajo, joka koostui mielenkiintoisesti suurimmaksi osin hissillä matkustamisesta ylös/alas (heh).

Kuin sattuman kaupalla löydän hissistä pistoolin ja kerroksessa 65 jään pois. Koitan mennä piiloon yhteen toimistohuoneeseen, mutta kuinkas ollakaan, siellä on koko kuvion takana ollut mies (en millään kyllä muista kuka hän oli, taisi olla ihan random-kasvot). Yritän ampua hänet siihen paikkaan, kunnes kuuluu se aina yhtä piinaallinen *klik* ääni, tämän jälkeen saan kehoituksen kääntyä ympäri. Näen vartijan takanani, tästä aseesta ei kuulukaan enään klikkiä, vaan kova pamaus.

Heräsin tähän tilanteeseen, klo 3.20 aamulla... Ei ole kivoja unia tällaiset.
 

Eino_Mies

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
SM-liigan siirtoikkuna sulkeutuu tammikuun viimeisen päivän iltana, mutta unessani se hetki oli jo viime yönä. Lukko kertoi hankkineensa maalille Fredrik Norrenan ja hyökkäykseen Pekka Saarenheimon.

Enneuni? No tuskimpa.
 

Mazaa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Karsinnat
Kolmen päivän ryyppäämisen jälkeen tuli kyseisen tempun arvoiset unet...

Olin kaupungilla käymässä...
Renny Harlinin uuden actionleffan traileri selvästi kyseessä.
 

verikuut

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suonen Veto
Kuluneena yönä nähtiin Jokerit - KalPa, playoffit käynnissä ja katkaisupelissä Hartwallilla. Kolmas erä etenee loppua kohti ja katsomossa on kivaa, kun lukemat taululla on sinnikkään ja uhrautuvan vieraspelaamisen ansiosta 1-3. Sitten Jarkko Ruutu voittaa kulmassa kaksinkamppailun, pelaa kiekon viivaan ja menee vielä itse maskiin. Jokeripakki vetää suoraan syötöstä lämärin, joka muuttuu kuitenkin ripuliranteeksi ja lentää kuudella tai seitsemällä pompulla maalille, kymmenen metrin Koskinen ei näe kiekkoa ja längistä sisään. Peliaikaa jäljellä kolmisen minuuttia, Jokereiden penkillä alkaa tapahtua heidän huomattuaan että miten ne kiekot uppoaa sisään. Jokereiden maalilaulu kuulostaa omituiselta, se on suorastaan ilkkuva. Hautaan kasvoni käsiini ja kumarrun eteenpäin. Sekunnit kuluvat, ja olenkin jo taksissa todistamassa radion välityksellä, kuinka Jokerit tulevat tasoihin viimeisellä minuutilla. Pyydän taksikuskia sammuttamaan radion, mutta eihän se ymmärrä suomea.

Vieläkin ahdistaa.
 
Hengailin yöllä erään lapsuudesta ja nuoruudesta tutun omakotitalon takapihalla. Oli varhinen kesäaamu, melko valoisaa mutta taivas pilvessä. Aivan hiljaista ja rauhallista, mutta silti ihan mukavaa.

Nurmikon pinta alkoi rakoilla ja maan alta nousi pinnalle kaikenlaisia otuksia, muun muassa kastematoja ja tunnistamattomaksi jääneitä mutantteja. Kirjasin jonkinlaisia pisteytyksiä erilaisista olennoista Yatzy-noppapelin pistekorttiin. Välillä juttelimme maanalaisten vieraiden kanssa mukavia esimerkiksi menneistä tapahtumista.

Eräs pinnalle nousseista oli Siim Liivik, joka oli ihan Lennart Petrellin näköinen. Tiesin hänen kuitenkin olevan se virolaistaustainen liigakiekkoilija, eikä Edmontonissa paahtava tuleva NHL-mies, vaikka ulkonäkö ei täsmännytkään. Liivik tuli myös juttelemaan minulle kuin vanhalle tutulleen. Minusta tämä oli jotenkin tökeröä, koska en tunne Siim Liivikiä. Piti sitten näytellä, että kyllähän tässä tuttuja ollaan, vaikka hieman hävettikin.

Valitettavasti heräsin kesken keskustelun pakottavaan tarpeeseen siirtyä miestenhuoneen puolelle. Harmittaa.

Joku tovi sitten olin Tikan kaupunginosassa katsomassa Sauna Open Airissa esiintynyttä Judas Priestiä. Kovasti pöllyävällä hiekkakentällä ei ollut kuin suuri seinä sekä valtava kaljateltta. Väkeä oli mestoilla sangen vähän.

Seinustalla olevasta ovesta asteli esiin valtavan kokoinen mies pandapukuun sonnustatuneena. Otin hänestä valokuvia punaisella digipokkarilla. Hän tuli kyselemään minulta ja muutamilta muilta ympärilläni olleilta, että arvaattekos kuka siellä puvun sisällä on. Minä tiesin, että kyseessä oli Sepulturan nykyinen laulaja ja tämän pandamiehelle ilmoitinkin. Ihan hyvää suomea jutteli Sepultura-Derrick kyllä.

Jonkinlaisen blackoutin jälkeen olin siirtynyt festareiden backstagelle, joka sijaitsi korkeassa kerrostalossa. Siellä jouduin pakenemaan jonkinlaisia terroristeja, jotka muun muassa rikkoivat portaikkoa lekoilla.

Pakenin ylimpään kerrokseen, puiselle ullakolle, missä isäni katsoi jonkinlaista Mythbustersia, jota juonsi Spede Pasanen kumppaneinaan Salminen ja Loiri. Mustavalkoisessa lähetyksessä kolmikko heitti happoa toistensa päälle.

Isäni kertoi, että ei se mitään oikeaa happoa ole.
 

Uleåborgir

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Päätalo, Huovinen, Sympathy For The Devil
Mitähän vittua tuo mieli taas häröilee.

Olin viime yönä muka Oulun keskustassa ja autoni oli särjetty viimeisen päälle. Olin pukeutunut Gestapo-tyyliseen pitkään mustaan takkiin, ja selässäni oli sekä Suomen armeijan täyspakkaus että taisteluvyö. Taas niitä kauhukuvia, että olen taas intissä... Näin unessani ystäväni Jorman, joka taas tahtoi minun tapaavan "Psykoosi-Soikkelin", joka on töissä Oulun keskustan Rintamäellä. Psykoosi-Soikkeli oli kaikesta päätellen vastuussa autoni rikkomisesta. Yritin estellä, koska tiesinhän mitä olisi tapahtuva.

Rintamäen yläkerrassa oli muuten tässä unessa Kantakrouvi. Lähekkäinhän ne kyllä ovat, mutta eivät päällekkäin tosielämässä.

Psykoosi-Soikkeli oli kuin pahinkin yläasteen koulukiusaaja. Koko ajan tuli ninjapotkua päähän ja selkään. Tai Soikkeli kyllä yritti, mutta minä väistelin. Soikkeli alkoi arvostaa minua väistelytaidoistani. Juttelimme tovosen. Porinoinnin aikana totesin Psykoosi-Soikkelin kehnon ihon.

Psykoosi-Soikkeli jätti minut rauhaan, mutta ne armeijan kamppeet olivat hukassa ja siitäkö paniikki seurasi. Heräsin siinä hirveässä kauhussa, joka armeijassa ollessa yhdistyi vain rynkyn kadottamiseen edes hetkeksi. Ja se koulukiusaaminen oli niin todentuntuista, vaikka niiden työttömien sekatyömiehien ja vankilakundien edesottamuksista onkin jo 20 vuotta aikaa.
 

Steyer

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Jatkoaika HC, Colorado Avalanche
Olen nyt kaksi yötä nähnyt unen loppuvaiheessa samantyylisen unen, jonka muistan aamulla todella hyvin. Molemmilla kerroilla olen nauttinut Subwayn leipiä ja kumpaisellakin kerralla olen syönyt useamman kuin yhden 30cm leivän. Parhaiten jäi mieleen lause "ja muista ny neiti et niit jalopenoi on pakko olla enemmän kuin viistoista". Tuleeko minun siis mennä syömään Subwayhin myös hereilläoloaikana vai olenko sekoamassa (entisestään).
 
Viimeksi muokattu:

Palstalegenda

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ukraina, Eveliina Määttänen
Olin viime yönä unessani menossa Kanarialle lomalle. Lentokoneessa istuin ikkunapaikalla. Yhtäkkiä heräsinkin sairaalasta. Aloin muistella tapahtumia, lentokoneemme oli syöksynyt syvään kanjoniin. Kanjoni oli syvä, tumma ja pimeä kuin huoran vittu. Siellä oli ollut sellainen levennyskaista puolivälissä kanjonia ja sinne laskeutui lentäjä. Muistin hämärästi, miten koneen pohja raapi maata. Kone oli sellainen ruskeahko, ei mikään pitkämallinen vaan enempi sotakoneenlainen. Kanjonin levennyskaistan vieressä oli luola ja sieltä minutkin oli noukittu sairaalaan. Kolme viikkoa olin ollut koomassa. Lomaa olisi ollut kaksi viikkoa. Sinne meni loma.

Kukapa sitä Kanarialle.
 

Makkeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Colorado Avalanche
En tiedä onko tänne ideana vain kertoa omat yöunet, vai voiko täällä pohtia tarkempiakin syitä asioille, mutta esitetään nyt sellanen kysymys:

Mistäköhän voisi johtua että olen viimeisen 9 yön aikana nähnyt joka kerta unta jossa tyttöystäväni pettää minua jollain tavalla? Jotain alitajunnallisia epäluuloja vai mitä?
 

Ck

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Toronto Maple Leafs, NHL suomalaiset
Sotauni

Nyt kun on tullut keskusteltua täällä Jatkoajassa sodista ja ajatusmaailmassakin sodat ovat eri skenaarioineen pyörineet muutamien päivien ajan, niin minulle tuli mielenkiintoinen ja pitkäkestoinen uni tästä aiheesta viimeyönä.

Tutkimuket ilmeisesti osoittaa, että yksi uni kestää (noin) 10 sekuntia, mutta ilmeisesti tällä tarkoitetaan juuri yhtä kohtausta, sillä tämä uni kyllä kesti pidempään ja heräsinkin unien välissä. Välillä uni vaihtui kuten se monesti tekee ja ihan eriskummallisiin paikkoihin ja asioihin, mutta palasi takaisin sota unimaailmaani aina uudestaan. Kohtalaisen selkeä on muistikuvani unesta, mutta kun se unimaailma ei ole koskaan kovinkaan selkeä, niin sitä on vaikea tänne ulostaa täydellisesti päästäni, yritän kumminkin ne sotakohdat.

Uneni lähtee siitä, kun olen ajamassa autolla Helsingistä (jossain vaiheessa tämä oli juna), en muista kenen kanssa, mutta joitain oli kyydissä. Sitten yht'äkkiä huomaankin tietokone-, sateliitti- ja/tai tavallisin silmin kuinka Helsinki vallattiin ilman varoitusta kävelemällä sinne isona joukkona sekä räjäyttelemällä paikkoja, jossa Saksalaiset ja Venäläiset valtasivat Suomen, ilman Suomen ainoatakaan vastalaukausta.

Itsellenihän tuli heti reaktio, että nyt autosta (junasta) ulos ja metsään, sekä taistelemaan kaupunki takaisin, mutta Venäläiset olivat jo saartaneet kaikki tiet ja muutenkin pääkaupunkiseudun ja niinpä minutkin saatiin heti kiinni kun kurkkusalaattisotilas otti minut kiinni, mutta yhtäkkiä olinkin vedessä, jossa taistelusukeltaja raahasi minua, tosin ihan kohteliaasti keskustellen, junaan joka veisi meidät vankileirille.

Tähän väliin, minulla oli koko unen ajan: Mitä vittua fiilis! Vitun Tarja ja puolustusvoimat kun, ette tee ja tehneet mitään, ettekä valmistautuneet sotaan joka tulee yllätyshyökkäyksellä!

Sitten on paljon sekavia muistoja eripuolilta unta, mutta Saksa muuttui jossain vaiheessa Ruotsiksi - tosin Venäjän osuus oli tässä vahvin, silti minulla oli tunne kuitenkin ensin Saksan ja sitten Ruotsin osallisuudesta.

No sitten minua, yhtä sisaruksistani ja äitiäni sekä muita kiinni saatuja vietiin sotavankileirille bussilla (tai junalla). Tähän väliin kun muistan, niin jossain vaiheessa unta kritisoin myös Helsinki-Pietari junarataa, jonka kautta osa hyökkäyksestä tehtiin tuomalla joukkoja Helsinkiiin.

Ja jatkuu, matkalla siis Venäjälle, jossa en ole varma vietiinkö meitä alunperin Siperiaan, mutta jossain vaiheessa unta tämä paikka muuttui joksikin Venäjän kaupungin lähiseuduksi. Matkassa oli mukana joku mukavakin venäläisupseeri joka auttoi meitä, mutta myöhemmin teloitettiin.

Saavuimme määränpäähän ja se oli joku betonirakennus ja meiltä otettiin kaikki omaisuus pois. Meille annettiin (en muista saimmeko pitää omat vaatteet) kuitenkin kännykkä, jossa oli Japanilaisen liittymäntarjoajan kortti. Aluksi laitoin sen päälle, mutta siinä ei näkynyt mitään, myöhemmässä vaiheessa unta yritin sillä soittaa kun huomasin palkkien olevan täynnä, olisin soittanut muille läheisilleni ja kysynyt ovatko he kunnossa ja kertonut meidän olevan kunnossa, mutta sillä ei pystynyt soittamaan.

Olimme tosiaan siellä vankileirillä ja vähän koulumajoitus tyyliin, jokainen joka oli sinne saliin jo asettunut, niin oli valinnut jonossa olevan "parkkipaikan" itselleen ja asetin oman lavettini sitten jonon jatkoksi. Tässä vaiheessa unta, muistan tunteen, että yksi sisaruksistani jonka jossain vaiheessa vielä unta näin ja äitini oli tunnetasolla myös leirillä, mutta en hirveästi muista nähneeni heitä. Tässä vaiheessa myös mukava venäläisupseeri oli hengissä, teloituksen syy oli joku epämääräinen, kunhan nyt teloitetaan ja se harmitti minua.

Sitten tapahtui joitain asioita, joita en enää muista. Meidät päästettiin ulos ja ulko-ovi oli bunkkerityylinen ja rakennus myöskin. Sitten taas tulee vähän katkoja, mutta aikasemmin mainittu venäläisupseeri on vielä hengissä.

Yhtäkkiä olenkin jossain Venäjän kaupungissa Vladimir Putinin kanssa (kokoajan pitkin unta tunnepuolella ärsytti Suomen ja suomalaisten päättäjien toimimattomuus ja pelotti suomalaisten sekä läheisteni turvallisuus). Juteltiin Putinin kanssa Mongoliasta, jossa olen käynyt ja hän kertoi olleensa siellä useasti ja heillä oli ollut myös juuri sotaharjoituksia siellä, kysyen myös missäpäin siellä olin ollut ja kuinka kauan, siis ihan mielenkiinnosta kysyi. Kerroin, että muutaman viikon olin ollut ja miksi. Putin myös kysyi, olinko tavannut Vesa-Matti Loirin Mongoliassa, kun hän oli samoihin aikoihin siellä käymässä kuin minä, pohdin tätä ja (yhteen Mongolia uneen tukien), en ollut ihan varma, mutta muistelin tavanneeni Veskun, tosin olin unohtanut tämän tapaamisen.

Sitten olin Venäjän keskustassa, siis jossain kaupungissa ja se näytti kauniilta paikalta, ihmiset olivat ystävällisempiä kuin odotin ja sain kävellä siellä itsekseni. Tapasin siellä myös ystäväni, joka on täysin suomalainen, mutta on syntynyt Neuvostoliitossa ja hänen kanssaan yritin keskustella asioista, hän myös tulkkasi pyyntöjäni jollekin ja takaisin, olisiko ollut Putin, en muista?

Kuitenkin, sitten tuli lähtö takaisin bunkkeriasutukseen ja matkalla olin taas Putinin seurassa ja jatkoimme keskustelua, hän kertoi olevansa kova lätkäfani ja "martialarts" fani, joita lajeja itsekin oli harrastanut. Itse kerroin myös jotain ja puhuttiin aika paljon, mutta sitten hän hiljeni ja sanoi, että on kiireitä ja oli mukava keskustella, mutta nyt pitää tehdä asioita, ymmärsin tämän olihan hän (unessani ajattelin) Venäjän presidentti. Kuitenkin matkan jatkuessa Putin olikin taas vieressäni ja taas keskustelimme, mutta sitten hänestä tuli todella epäileväinen, koska keskustelin niin avoimesti asioista ja hän kertoi, että olen joko xxx tai xxx (en muista) kun puhun niin paljon, emmekä enää puhuneet.

Päädyin takaisin bunkkerimajoitukseen ja näin kun ystävääni tuotiin myös sinne, hän yritti sanoa minulle jotain kun häntä vietiin betonilavettia alas, mutta en muista sainko mitään selvää. Olimme vähän kauempana toisistamme, yritin myös sanoa jotain, mutta en muista mitä, ehkä yritin kysyä Suomen ja läheisteni tilannetta? Olin toisaalta iloinen nähdessäni ystäväni, mutta surullinen, koska hän oli joutunut samaan paikkaan. Muistaakseni juuri ennen majoitukseen menemistä tämä venäläisupseeri teloitettiin.

Tähän loppuvatkin muistikuvani tästä unesta, unet vaihtuivat mitä erilaisempiin tilanteisiin, ihan siis tavallisiin asioihin, mutta uni ja sota oli kokoajan tunnepuolella läsnä. Varmasti myös jotain fläsbäkkejä sodasta tuli näiden muiden unien väliin, mutta en muista mitä. Ainakin monessa tilanteessa muiden unieni väliin tuli fläshbäkkejä tilanteita, jossa Venäjän joukot hallitsivat Suomea ja varsinkin Helsinkiä suvereenisti ja minkäänlaista vastustusta ei ollut. Jossain välissä erinlaisten unieni olin hetken aikaa myös Helsingissä yrittämässä taistelua tai kasata taistelujoukkoja, mutta kaikki suomalaiset olivat saarrettu ja tehty kädettömiksi, ei niinkään Venäjän (tosin pitkälle myös sen takia), mutta varsinkin Tarja Halosen, muiden päättäjien ja omien puolustusvoimiemme takia. Olin todella vihainen päättäjillemme.

Tosiaan tässä vaiheessa unia oli jos jonkunmoisia, niistä en tässä halua kertoa sen enempää.

Jatkuu seuraavassa viestissä...
 
Viimeksi muokattu:

Ck

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Toronto Maple Leafs, NHL suomalaiset
Sotauni osa2

Jatkoa edellisestä...

Sitten olin taas Helsingissä vaihtelevasti varuskunnassa (Santis), sota ei varuskunnassa ollut kokoajan läsnä (oli tosin tunnepuolella), mutta olin myös Helsingin keskustassa, missä suomalaiset joutuivat seisomaan jonoissa ja riveissä liikkumatta, heille sanottiin, että jos liikutte niin kuolette (Paljon vihollisen panssarivaunuja, laivoja ja sotilaita). Itse kuitenkin liikuin ja yritin kokoajan siellä varuskunnassa ja myös Helsingin kaduilla rekrytoida ihmisiä vastarintaan miehittäjää kohtaan.

Sitten tarkempaa muistikuvaa täältä varuskunnasta. Siellä oli paljon sotaharjoituksia ihan pelkästään suomalaisten kesken. En muista tarkemmin, mutta erilaisia koulutuksia oli alikersanteille ja muille, itse olin milloin missäkin kokoajan yrittäen kertoa tilanteesta ja rekryä jengiä vastarintaan.

Yhdessä kohtaa seisoin jonkun rakennuksen vieressä (siinä oli muitakin), kun kohti tuli auto, seisoin rakennuksen sivussa ja tämä auto (tahallisen tuntuisesti) tuli kohti ja ajoi minun toisen jalan yli. Suutuin tästä ja menin avautumaan kuskille. Kuskin penkiltä nousi nainen ja auto oli täynnä naisia, ajajalla oli farkut ja vihreä SA-int paita, josta yritin tiirailla, että mitkä natsat. Päätin kuitenkin jo heti avautumaan mennessäni, että ihan sama mitkä natsat, mutta nyt meni liian pitkälle. Huomasin naisella olevan ylikersantin natsat, mutta siinä oli vielä 5 samanlainen sakara, eli kai sitten yli-yli kersantti?

Avauduin naiselle ja sanoin, että vähintäänkin kohtuullista olisi pyytää anteeksi, mutta nainen ei myöntänyt mitään, sanoi, ettei huomannut ja oli vaan tullut vanhaan varuskuntaansa ystäviensä kanssa (jotka ei olleet käyneet armeijaa) näyttämään vähän paikkoja. Jossain vaiheessa tämä yltyi sanalliseksi riidaksi.

Sitten muistan tapahtuman, jossa olimme jossain metsäharjoituksessa. Siellä näin vihollisen snaipperin hakevan asemia ja lähdin itse perään, sekä hakemaan paikkaa missä voisin tämän tiputtaa, mutta minulla ei ollutkaan asetta kädessä, joten jouduin suojautumaan ja yritin taas rekryä muita harjoituksissa olleita nappaamaan tämän, lupasin tähystää ja tähystinkin, mutta upseerit eivät uskoneet, että siellä ketään on ja sitten kun he näkivät tämän vilaukselta, eivät suostuneet tekemään mitään asian eteen.

Vaarana oli kuitenkin, että tämä snaipperi alkaa tiputtelemaan yksikerrallaan varusmiehiämme ja niin piilouduin ja tähystin sekä pysyin tämän snaipperin perässä. En vaan pystynyt tekemään mitään ilman asetta. Muistan esimerkiksi tiedottaneeni, että nyt se tarkka-ampuja juoksee oikealle, osoitin kättäni siihen suuntaan ja kerroin myös mihin kohtaan kellon osoittamana hän maastoutui "Chillie" puvussa. Mitään ei tehty. Toinen tilanne oli, kun hän oli jossain bunkkerissa jossa oli vähän ehkä (DDR-hallin :D) vip-aitioita muistuttavia betoni "ikkunoita" ja tiedotin tästä kokoajan eteenpäin, mutta mitään ei tehty. Tähän loppuva muistikuvani tältä erää.

Sitten (tämä uni ainakin tuli muistaakseni heräämiseni jälkeen) olinkin itärajalla ja siellä minulle näytettiin jälkikäteen sekä upseerin sanomana kerrotiin, mitä sodan syttyessä siellä oli tapahtunut. Tosin se tuntui kun olisi ollut tilanteessa ja/tai osaltaan leffatyyppisenä näkymänä.

Iivanat olivat rynnänneet ihan jalkaväkijoukoin ja myös tykistötulta apunakäyttäen suomalaisten kimppuun. Suomalaisilla varusmiehillä oli oranssit hanskat ja oranssi kypäräsuojus, koska heillä oli joku harjoitus kesken ja heidät oli helppo niittää kasaan. Muistan räjähdyksiä etumaastossa, jonka jälkeen venäläinen jalkaväki niitti kuin viljaa suomalaisia, joilla tietenkin oli vain räkäpäitä ja venäläiset etenivät ohi tämän varuskunnan. Ihmettelin taas, miksei upseeri ollut reagoinut, ilmoittanut tästä hyökkäyksestä eteenpäin muualle Suomeen ja miksi varusmihille ei jaettu kovia vaikka tykistötuli oli kestänyt jonkun aikaa ja siinä ajassa olisi ehditty varustaa miehet kunnolla.

Upseeri selitti, että ei voinut uskoa, että sota syttyisi pommituksista huolimatta ja häntäkin vähän harmitti, että ei ollut tehnyt mitään, mutta kun sotaharjoitukset olivat kesken ja räjähdykset eivät hänen mielestään vielä kertoneet, että sota olisi syttynyt? Olin taas vihainen upseerille ja päättäjille, koska eivät tehneet mitään!

Upseeri kuitenkin kertoi, että olivat ampuneet yhden ohjuksen myöhemmin Venäjän puolelle (en muista mikä oli oikea kohde tälle ohjukselle), mutta ohjus oli kuulemma mennyt metrejä ohi siitä paikasta, johon sen piti. Sitten näin tämä ohjuksen ampumisen, lentoradan ja osuman kuin olisi vierestä katsonut. Ohjus osui venäjällä elokuvateatterityyppisen oviaukon lippaan, joka räjähti siihen ja lippa tippui, mutta tämän oviaukon edustalla seinää vasten tuolilla istuneelle venäläiselle ei käynyt mitään, olin edelleen kuin vierestä katsomassa.

Upseerin selvitys tilanteesta oli, että vähän meni väärään osoitteeseen (tyyliin kiusa on se piekikin kiusa), mutta vähätteli tätä ja sanoi, että ihan sama mihin se osui, meni kuitenkin Venäjän puolelle. Taas olin todella vihainen ja hämmästynyt.

Tässä siis kokonaisuutena, pitkästä unesta suunnilleen kaikki, mitä unesta pystyn tekstiksi kohtalaisen järkevästi selittämään. Osa asioista on unohtunut, sitten oli välissä unia jotka eivät kuuluneet sotauneen, välissä erilaisia fläshbäkkejä takaisin sotaan.

Pysyvänä läpi unieni oli tunne ainakin seuraavista asioissa: Sodan tuntu, tuohtumus päättäjiä kohtaan, voimattomuus kun ei ollut asetta ja mahdollisuutta häätää vihollista, yritys saada Suomen päättäjät ja sotilasjohto, sekä muita ihmisiä vastarintaan, huoli läheisteni ja Suomen puolesta, ärsytys siitä, että Venäläisjoukot olivat Suomessa ja mitään ei tehty, yritykseni ja haluni kokoajan ja jatkuvasti taistella vihollista vastaan.

Erittäin mielenkiintoinen uni oli kuitenkin kokonaisuudessa ja annan tälle leffanäytökselle vähintään 4 tähteä (yksi tähti pois, koska emme kansana tehneet mitään).
 
Viimeksi muokattu:

Gleb

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Niin ne kivat unet aina vaan loppuu kesken. Viime yönä unissani vietin aikaa tehden kaikenlaista sekavaa näyttävän ja mukavan MILFin seurassa, tämä upea ilmestys myös selvästi ilmaisi että siitä vielä sänkyyn lakanoiden väliin päädyttäisiin. Tällä naisella tosin oli jo hieman vanhempi lapsi joka vittuilevaan sävyyn kusui minua isiksi. Ja arvatkaa vaan päättyikö uni ennen kuin tositoimiin päästiin.
 

Ck

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Toronto Maple Leafs, NHL suomalaiset
Niin ne kivat unet aina vaan loppuu kesken. Viime yönä unissani vietin aikaa tehden kaikenlaista sekavaa näyttävän ja mukavan MILFin seurassa, tämä upea ilmestys myös selvästi ilmaisi että siitä vielä sänkyyn lakanoiden väliin päädyttäisiin. Tällä naisella tosin oli jo hieman vanhempi lapsi joka vittuilevaan sävyyn kusui minua isiksi. Ja arvatkaa vaan päättyikö uni ennen kuin tositoimiin päästiin.

Eija-Riitta Korhola? Mutta tämä on niin legendaarista, niin legendaarista. Aina kun on pääsemässä vauhtiin, niin joku Einari alkaa klo. 6 nakuttamaan vasaralla seinään niin, että pää räjähtää vaikka toiveissa on ollut ihan joku muu räjähdys.
 

chauron

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIMARS
Nyt alkaa kuulkaas mennä jo todella oudoksi. Olen alkanut nähdä unia naispuolisista työkavereistani. Eikä kyseessä ole kertaakaan ollut mikään seksiuni, vaan olen ollut kyseisen työkaverin kanssa vain kuljeskelemassa jossain kivassa paikassa. Pidelty toisiamme kädestä ja vähän pussailtu.
Koskaan ei ole ollut oikeassa elämässä mitään työkaveruutta isompaa, enkä tietääkseni ole ollut kiinnostunut siinä mielessä näistä työkavereista. Nyt kuitenkin vuorotellen paukahtavat uniini.
Hyvin hyvin outoa.

Sä oot jätkä ihastunut! Ei siinä mitään, näin käy kelle vaan.
 
Suosikkijoukkue
Mestaruuden jälkeinen krapula 2022-
Lukon nykyisestä formista tuli nähtyä helvetin todenmukainen uni.

Lukko hyökkää Jokereiden maalilla useamman pelaajan voimin. Maalivahti tiputtaa jäihin ja jää paikalleen kädet kiinni kropassa.
Lukon pelaaja yrittää nostaa kiekon ohi moken, mutta laukoo suoraan päin oikeaa kättä.
Reboundista toinen taas vetää tolppaan.
Tästä kiukustuneena/turhautuneena Jokereiden pelaaja tulee ja potkaisee kiekon omaan maaliinsa.

Sitte mää heräsin.
 

-Niks-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit.
Itselle läheisiä Emma nimisiä tuttuja on kolme.

Näin unta heistä kaikista, yhden kanssa seksiä ja loput kaksi oli erittäin mustasukkaisia. Kamalaa tappelua ja karkuun juoksemista. Erittäin simppeli uni mutta se miten tälläisiä unia näkee on aika jännä juttu, juttelin naamakirjassa kaikkien kolmen kanssa eilis iltana. Tässä tulos.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
No niin, kaikki alkaa selvitä.

Näin unta, että kauden 2001-2002 jälkeen SM-liigaseurat tekivät sopimuksen, jolla mestaruudet jaettiin kymmeneksi (tästä en ihan varma, mutta pitäksi aikaa kuitenkin) vuodeksi eteenpäin, nähdyllä tavalla. Ymmärsin, että seurat pelkäsivät Jokereiden dominanssia. Käytännössä kymmenisen liigapelaajaa palkattiin erittäin tuntuvalla summalla hoitamaan homma kuntoon huomaamatta.

Mutta Jokerit jäi sopimuksen ulkopuolelle. Samoin Lukko! Molemmat koska uskoivat, etteivät tarvitse mestaruuksien voittamiseen mitään sopupelejä. Sit mä niinsanotusti heräsin.
 

Jaws

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, San Jose Sharks, Slovakia, Baltimore Ravens
Juu lätkään liittyvää unta joskus nähty täälläkin. Taisi olla viime SM-Liigakaudella, kun TPS pelasi SaiPaa vastaan. Näin peliä edeltävänä iltana unen, jossa TPS taisi olla voitolla 3-2. Heräsin, ja viimeinen muistikuvani pelistä oli, että näin pelikellon ja siinä oli ehkä pari minuuttia jäljellä peliaikaa. Vahalahti taisi myös tehdä pelissä maalin.

Herättyäni tajusin, että hetkinen, tänään on tulosvedon paikka. En ole pelannut minkäänlaisia vedonlyönti/uhkapelejä melkein koskaan, joten kun tuli ns. "enneuni", oli pakko kokeilla.

Illalla seurasin sitten peliä, ja tilanne oli Tepsille 3-2 n. minuutti ennen loppua tietääkseni. Tottakai uni oli loppunut minuutin-pari liian aikaisin, enkä ollut unessa nähnyt TPS:n tekevän maalia tyhjiin ihan pelin lopussa.

Ajatelkaas, jos tuossa unessa pelattu peli olisi saatu päätössummeriin saakka pelattua. Olisi tulosveto ainakin osunut.
 

Ralph

Jäsen
Näin unta, että näin IS Veikkaajassa lukevan, että Juuso Puustinen, Pascal Dupuis, Petteri Wirtanen, Riku Hahl ja Kris Letang olisivat ensi kaudella Kerhossa. Saa nähdä, pitääkö paikkansa.
 
Suosikkijoukkue
JYP, Vatanen, Blackhawks
Minulla on kyllä ollut viime aikoina niin erikoisia unia, ettei mitään järkeä. Seikkailua on ollut paljon ja aseita ja ammuskelua ylipäänsä. Viime öisessä yksi pieni poikalapsi vahingossa tappoi itsensä putoamalla kolmannesta kerroksesta asfalttiin. En ole ikinä aiemmin nähnyt tämmöisiä unia ja nyt on viimeiseen pariin viikkoon ollut useamman kerran.

Erikoista unista tekee myös se, että tarina ehtii AINA loppuun ennen heräämistä ja en ole katsellut elokuvia tai hirveästi edes pelannut mitään, joka aiheuttaisi täysin normaalisti poikkeavaa uneksintaa. Jotain vieroitusoireita elokuvattomuuteen?

Edit. Lisätään vielä, että viime yönä itsensä surmannut pikkulapsi oli nimeltään Jere Myllyniemi. Jäiköhän mulla taannoisesti JYPin ja Pelsun taistosta jotain hampaankoloon?
 
Viimeksi muokattu:

Pörö

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Muutama kuukausi nyt mennyt, etten aamulla herätessäni muista mitään uniani, liekö edes niitä nähnyt.
No, keskiviikon vastaisena yönä näin unen, joka ei hevin katoa verkkokalvoiltani. Olin raskaana ja synnytin siinä unessa lapseni. Näitä raskausunia olen nähnyt ennenkin, mutta koskaan aiemmin en ole synnyttänyt unessani. Kätilönä toimi oma äitini, mikä on täysi mahdottomuus, koska jos joskus sellainen ihme tapahtuisi, että tulisin raskaaksi, niin äitini pysyisi todella kaukana synnytyssalista.
Juu, mutta ei se oikeastaan vielä siihen jäänyt koska päivällä kerroin siskolleni unestani ja kas kummaa, hän oli nähnyt täysin saman unen samana yönä, ilman äitiämme kylläkin, mutta kuitenkin. Siis, että mitä?!? Unien tulkintojen mukaan synnytys tietää onnea niin, että kohtaako minua nyt joku jättipottionni kenties? Raskaus se ei (luojan kiitos) kuitenkaan ole, kun ei ole miestä näköpiirissä.

Tämän kaltaisia unia en todellakaan kaipaa, mutta lentouniani kylläkin. Olen lapsesta saakka nähnyt unia joissa lennän. Sillä lintujen lailla, ilman lentokonetta. Ne ovat olleet aina parhaimpia uniani, koska silloin olen ollut myös onnellisimmillani elämässäni. Nyt niitä unia ei ole näkynyt ainakaan kahteen vuoteen ja syykin on selvä. Myöskään unia, joissa keskustelen 8 vuotta sitten kuolleen siskoni kanssa en ole nähnyt sitten kesän ja niitäkin kyllä kaipaan kun en kuitenkaan muuten pysty hänen kanssaan enää kommunikoimaan. Vaikka niissä unissa pettymys aamulla onkin kova, kun ei ne olleetkaan totta.
 

ernestipotsi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Olin tavannut eräässä stadlilaisessa kahvilassa entisen kouluaikaisen ihastukseni. Juttelimme niitä näitä ja menimme kävelylle. Hetken aikaa käveltyämme seuraamme liittyi kolmas tyyppi. Mieshenkilö joka kertoi olevansa kaupunkiliikennesuunnittelukilpailun voittaja. Hän laski ansiokseen mm. sen, että kaupungin bussi- ja spårakatokset on käännetty toisinpäin sekä tahdistamattomat liikennevalot mannerheimintielle 10metrin välein. Tässä vaiheessa paikkakin ehti vaihtua Tikkurilaksi. Mutta spåra kulkee sielläkin.

Seuraamme liittyi tässä vaiheessa isäni, hänen veljensä sekä eräs faijan tuttavani joka tunnustautui kovaksi jokerifaniksi. Liikennesuunnittelu on hieman muuttunut ja spåra piti pysäyttää juoksemalla tien yli kiskoille spåran eteen, ja näin liikennesuunnittelijamme tekikin. Faijan Broidi huutaa "toi on Jari viuhkola" ja näen puku päällä olevan miehen kävelevän meitä kohti. Kaikki ryntäävät äkkiä sisään vaunuun jossa ikkunat on peitetty verhoilla ja jossa on yksi iso U-mallinen punainen sohva. Faijan broidi lukitsee oven, mutta huomaa että faijani on vielä pihalla. Noh, hänet päästetään sisään ja Faijan kaveri avaa vaunun verhot ja koko jengi vetäisee housut nilkkoihin, näyttää Viuhkolalle persettä ja läpsii pakaroitaan tahdissa huutaen "Kärpät, Kärpät, Pohjoineeeeeeeen"

Herään.
 

Fordél

Jäsen
Ootteko koskaan pystyneet siihen, että heräätte keskeltä jotain unta (ette edes pakosti avaa silmiä), mutta jatkatte nukkumista päästen kiinni samaan uneen? En tiedä onko tämä edes mahdollista. Itselle se ei ole ainakaan ollut koskaan mahdollista.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös