UMK ja Euroviisut 2025

• 174 208
  • 2 640

Tuamas

Jäsen
Euroviisuissa on aina ollut paljon kappaleita, jotka pyrkivät erottumaan itsensä korostamisella ja seksuaalisuudella, mutta harvoin ne menestyvät hyvin lopullisessa kilpailussa. Kypros, Israel tai jokin vanha itäblokin maa voi laittaa yhtä hyvin samanlaisen esityksen, mutta nuoremmalla naisella ja vähemmillä vaatteilla. Mikä ero tässä on siihen?

Keskeisinä eroina on tarttuva erikoinen biisi, esiintyjän mielettömän kova karisma ja anthemmaisuus (Ich Komme).

Eihän noita voi verrata edes vähää alusta toisiinsa, koska ei se vähäpukeisuus ole se pääjuttu tuossa, kun taas itäeuroopan ihmeillä se vähäpukeisuus ja ulkonäkö on se ainoa juttu, esiintyjän ollessa pääsääntöisesti täysin karismaton ja biisi yhdentekevä kädenlämpöinen läpsyttely.

Toi erottui UMK:ssa (olisi erottunut myös Melodifestivalenilla) ja se tulee erottumaan edukseen myös Euroviisuissa.

Hexa

Jäsen
Sanot tuossa taikasanat liittyen siihen, että esitys on kunnossa juuri noin. Esimerkiksi missään olosuhteissa siihen ei saa lisätä tanssijoita tms. koska tällöin koko biisin ja esityksen välinen jännite ja se fix îde katoaa. Esityksen koko se ultimate boss bitch pointti kiteytyy siihen, että Erika on lavalla täysin yksin. Kiitosta tulee juuri siitä, että hän täyttää lavan yksin eikä tarvitse ketään muuta, kyllä tämä nyt varmasti siellä hänen tiimissään tajutaan..
Ruotsin finaali on tietysti vielä kesken, mutta jos jo aiemmin täällä mainittu Maja Ivarssonin Kamikaze Life sen voittaa, niin siinä on mukana hieman samoja elementtejä kuin Erikankin esityksessä, eli itsevarmuutta ja naisenergiaa sekä lavan haltuunottaminen yksin. Siinä olisi kova kilpailija Erikalle Euroviisujen kuningattaren tittelistä, vaikka itse kappale onkin melkoinen kopio ja uudelleen lämmittely Kim Wilden Kids in America kappaleesta.

Tai ainakin hänen ainoalta levyltään löytyy biisejä jotka ovat tätä parempia. Cicciolina on ehkä siinä ja siinä onko parempi.
Omasta mielestä Ich Komme on jopa parempi ja menevämpi biisi kuin Cicciolina. Kun nyt kuunteli Cicciolinan pitkästä aikaa, niin ei se säväyttänyt samalla tavalla kuin silloin tuoreeltaan.

Ann Arbor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна

Vähän reilu 15 000 viisufania on äänestänyt nyt näistä jo valituista 12 viisuedustajasta suosikkejaan, ja Jatkoajan suureksi yllätykseksi Erika Vikman ylivoimaisessa johdossa. Toki 2/3 kappaleista vielä puuttuu ja tässä on vain näiden ns superfanien ääniä, jotka eivät välttämättä sitten itse viisuissa tuloksissa näy, mutta kyllä tämän pohjalta on täysin selvää, että ne täällä kuullut puheet semeihin jäännistä on täysin naurettavia. Kyllä ilman isoja muuttujia top15 sijan sieltä pitäisi tulla.

Toinen huomionarvoinen seikka on, että Ukrainan kappale on heidän viisuhistoriansa huonoin. Menee nykytilanteessa kyllä finaaliin, mutta esim Suomen lähettämänä vastaava biisi tuskin menisi. Ukrainahan on Euroviisujen kestomenestyjä, joka on aina vedonnut yleisöön hyvin ja napsinut sieltä paljon ääniä. Tämä Ukrainan kappaleen huonous sataa Erikan laariin, koska Erikan kappale vetoaa varmasti enemmän yleisöön kuin raatiin, ja Ukraina on yleensä saanut yleisöltä sen 200 pistettä. Tänä vuonna sata tekee tiukkaa, koska on tuo biisi täysi räpellys, ja kaikki mahdolliset yleisöäänet ovat sodan takia puhtaasti annettuja. Sieltä niin sanotusti siis vapautuu ainakin sata pistettä muille yleisön suosikeille jaettavaksi.

Hype alkaa ottamaan kierroksia, olkoonkin ennen kaikkea kyse euroviisujen tosifaneista. Erittäin mielenkiintoista nähdä myös, miten esim. Spotify-kuuntelukerrat lähtevät tästä nousuun.

Jostain kertoo se, että esim. Redditin euroviisu-alaosiossa ICH KOMME trendaa tällä hetkellä ihan omassa skaalassa kaikkiin muihin, vaikka ihan äskettäin valittiin myös Latvian, Maltan, Ukrainan ja Irlannin edustajat.

korkki

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porilainen urheilu
Pakko silti sanoa että kun kuunteli tuota VarjoUMK -soittolistaa niin kyllä sieltä olisi löytynyt korvaajaa tuolle One Morning Leftille ja sitten toisaalta aikamoisia floppibiisejäkin. Mutta ihan kelpo materiaalia tuntuu olevan ainakin sen verran että jonkinlaisen UMK -kiertueen olisi saanut aikaan ainakin 3-4 tapahtuman osalta (oon aika varma että jokunen mukaan hakenut isompi nimi ei myöskään ole laittanut biisiään tuolle listalle). Mutta toisaalta pelkän biisin kanssa tehtävä karsinta on haastavaa, kun tuo show on niin isossa osassa.

Ann Arbor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Pakko silti sanoa että kun kuunteli tuota VarjoUMK -soittolistaa niin kyllä sieltä olisi löytynyt korvaajaa tuolle One Morning Leftille ja sitten toisaalta aikamoisia floppibiisejäkin. Mutta ihan kelpo materiaalia tuntuu olevan ainakin sen verran että jonkinlaisen UMK -kiertueen olisi saanut aikaan ainakin 3-4 tapahtuman osalta. Mutta toisaalta pelkän biisin kanssa tehtävä karsinta on haastavaa, kun tuo show on niin isossa osassa.
Vaikka Ylellä paineita säästöihin onkin, on kieltämättä mielenkiintoista, että vieläkin tiukemman budjetin Viron yleisradioyhtiön ERR:n "Eesti laul" on viime vuosina ollut formaatiltaan UMK:ta laajempi.

PasiAnssi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jyp, Wycombe Wanderers
Joo kyllähän tuolla nyt sen verran laatua on, että helpostikin voitaisiin mahduttaa pari osallistujaa lisää, mutta tuohon semi-finaali formaattiin en kyllä mistään hinnasta lähtisi. Suomen Euroviisukarsinta on tällä hetkellä täydellisyyttä hipova. Se on selkeä seitsemän esiintyjän kokonaisuus, joilla kaikilla on laadukkaasti tuotetut kappaleet ja hyvin tehdyt musiikkivideot. Ennakkomateriaalia ilmestyy someen jatkuvalla syötöllä ja kaikki se on tekstitetty englanniksi. Jokainen kappale julkaistaan yksitellen puolen yön aikaan, mikä lisää hype elementtiä niiden ympärille. Kappaleet julkaistaan about kuukausi ennen UMK finaalia mikä antaa täydellisen ajan niille kasvattaa suosiota ja hypeä. UMK:n kesto on tasan kaksi tuntia, se on erittäin kompakti pakkaus ja siinä ei ole juuri ylimääräistä. Esim Ukrainan finaali Vibdir alkoi eilen pari tuntia UMK:ta ennen mutta sen tulokset tulivat julki myöhemmin, vaikka kaikki kilpailijat olivat esiintyneet jo ennen UMK lähetyksen alkamista.

UMK formaatti on helposti ymmärrettävä, yleisöystävällinen ja sopivan kestoinen. Jos laatua riittää ehdokkaissa, mielestäni yksi-kolme kilpailijaa voi lisää tulla, mutta jos semi-finaalit tähän mukaan tulevat, katoaa UMK:sta kaikki se mitä on viimeiset vuodet rakennettu.

Sille on syynsä miksi UMK:ta katsoi eilen ulkomailta moninkertainen määrä ihmisiä verrattuna Ukrainan Vibdiriin, vaikka Ukraina on Suomea paljon isompi viisumaa. Täällä tehdään asioita tällä hetkellä erittäin hyvin.

UnenNukkuja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Aika moni, kunhan on turkulainen
Itsestä ilo huomata, etten lopulta inhonnutkaan Nelli Matulaa. Eilinen teki kyllä vaikutuksen. Tuo on näköjään tämän päivän korvamatokin.

Vikman ansaitsi voiton, mutta tällä kuulijalla ei mieleen tullut äänestää tuota. Syy sama mitä monella palstatoverilla. Jokin ihan jo Chisun nuottikosketuksessa ei ole tämän kuulijan juttu. Olenkohan hänen biiseistään pitänyt lähinnä jostain alkuajan hitistä. No, moni arvostaa. Ja osaa Vikman esiintyä isolla lavalla, tuota ei saa aliarvioida, vaikkei hänestä itse pitäisi.

Goldielocksille meni minun ääni. Hienoa, että myös kansainvälinen raati arvosti tuota. Toki ehkä show kaipasi jotain, mutta biisi ehti upota minuun sen verran.

Suosikkijoukkue
KeuPa HT
Kaikessa hiljaisuudessa Vikman on noussut vedonlyönnissäkin jo 4. suosikiksi. Esimerkiksi Bet365:lla Vikmanin kerroin on toiseksi pienin ja Unibetilla käytännössä tasoissa muiden ennakkosuosikkien kanssa.

Toki nämä nyt eivät tässä vaiheessa kauheasti kerro pelivaihtojen ollessa vielä sen verran pieniä ja usean maan pantatessa viisubiisejään, mutta jonkinlaista osviittaa antavat. Ainakin sen verran, ettei tuolta vedonlyönnin pohjalta (niiden osalta jotka kappaleensa ovat julkistaneet) olla nousemassa mihinkään ja vastaavasti kärkipäässä mahdollisuus jopa hypen nostatukseen. Vedonlyöntisuosikit saavat aina etua viisuissa.

Huomionarvoista myös, että eilisen jälkeen Suomi on noussut jo selvästikin Ukrainan edelle, joka niin ikään julkaisi edustusbiisinsä eilen. Toki se oli melko kammottavia, mutta Ukrainan korkeat teleäänet ovat joka tapauksessa selviö. Edellä tämän hetken vedonlyönneissä on myös syystä tai toisesta ennakkosuosikkina talven ajan keikkunut Belgia, jonka edustusbiisi ei myöskään vakuuttanut ollenkaan. Lisäksi edellä on Israel, jota sattuneista syistä biisistä riippumatta raadit karsastanevat tänäkin vuonna, mutta joka yhtä lailla kerännee paljon teleääniä. Ja luonnollisesti, kuinka ollakaan Ruotsi, joka lähettänee viisuihin HMV-Måns Zemlerlöwin ja joka kaiketi sitten tekee tänä vuonna "loreenit". MUTTA: Jos tästä olisi tänäkin vuonna tulossa Suomi vs. Ruotsi vääntö, voisi vuosi 2023 näkyä puhelinäänestäjien "protestina" Ruotsia vastaan. Tuota Zemlerlöwin biisiä en ole edes kuunnellut, mutta uskallan arvata ettei se tule keräämään Tattoon veroisia pisteitä raadeissa, eikä teleissä. Ei toki Vikmankaan ole Käärijän pisteisiin yltämässä.

Vähän turhanpäiväistä spekulaatiota toki tässä vaiheessa, enkä usko Vikmanin lopulta voittokamppailuun yltävän, mutta näillä tiedoilla voisin alkaa jo sementoimaan Erikan paikkaa top kympissä. Veikkaan myös, että tässä kevään aikana joltain Ranska/Italia/jokumuu -akselilta nousee pari varteenotettavaa biisiä sinne voittokamppailuun ja toivon, ettei Ruotsi taas kerran tekisi ruotseja.

Ann Arbor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Joo eiköhän puheet semifinaaliin jäämisestä ole syytä lopettaa alkuunsa, vaikka miten jollain henkilökohtaisia antipatioita Erika Vikmania kohtaan olisikin. Tässä vaiheessa pidän Top 15-sijoitusta täysin realistisena. "Blind Channel"-sijat ehkä tekemätön, mutta 20-25 pistettä raadeilta ja 90-120 yleisöltä mahdollisuuksien rajoissa oikein hyvin.

asyouwere

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Klassisessa "mitä ne meistä ajattelee" -hengessä olen tässä sunnuntaihin heräillessä katsellut Youtuben reaktiovideoita eilisestä Erika Vikmanin esityksestä ja tuntuu kyllä isosti uppoavan. Oikeastaan pelkkää posia tai überposia. Toki pitää olla kriittinen siinä mielessä että tottahan näiden videoiden lataajat haluavat mahdollisimman paljon näyttökertoja, mutta toisaalta oman katselukokemukseni mukaan nämä "euroviisukommentaattorit" uskaltavat myös kertoa, jos eivät jostakin tykkää.

Sanotaan nyt heti alkuun etten pidä Vikmanin Euroviisuvoittoa todennäköisenä, mutta vähän on alkanut ajatus heräilemään että on tässä ujo sauma. Vaatii toki onnistuneen ennakkohypen, ehkä pieniä epäonnistumisia muilta ennakkosuosikeilta, hyvää esiintymispaikkaa ja täysin nappiin menevän esityksen. Ja tähän viimeisimpään minulla on kyllä täysi luotto, koska tykkäsit tai et niin onhan Erika Vikman nyt esiintyjä isolla E:llä. Minulla kävi ainakin niin että tämä UMK:n liveveto nosti tämän aktin (no pun intended) arvoa omissa papereissani merkittävästi, ja luottoa löytyy että sama ilmiö toistuu eurooppalaisen viisukatsojan silmissä toukokuussa.

Finaalin ulkopuolelle "Ich Komme" ei tule jäämään koskaan, ikinä, milloinkaan, missään olosuhteissa. Top 15 on mielestäni myös käytännössä varma, ja top 10 hyvin todennäköinen. Top5 vaatii viimeisen päälle onnistumista ja voitossa olisi sitten ihan kaikki tähdet kohdillaan.

Tuamas

Jäsen
Finaalin ulkopuolelle "Ich Komme" ei tule jäämään koskaan, ikinä, milloinkaan, missään olosuhteissa. Top 15 on mielestäni myös käytännössä varma, ja top 10 hyvin todennäköinen. Top5 vaatii viimeisen päälle onnistumista ja voitossa olisi sitten ihan kaikki tähdet kohdillaan.

Sanoisin että keskeisin tekijä on se, minkä tyylisiä ovat ne muut tulevat ennakkosuosikit (koska Vikmanhan on ensimmäinen julkaistu edustuskappale jolla on jotain menestyspotentiaalia, muut ovat ihan mitäänsanomatonta kädenlämpöistä savea).

Mitä vähemmän Vikmanin segmentille ilmestyy uskottavaa kilpailua, sitä parempi sijoitus on odotettavissa.

Tosiaan, aivan heittämällä tulee olemaan finaalissa, ei kahta sanaa.

Samoin top15 on aikalailla saletissa, koska Vikman ei anna teknisessä osaamisessa tasoitusta, joka söisi raatipisteet armotta, kuten kävi Käärijälle ja pienemmässä mittakaavassa Win95-hessulle.

Kaikki sen yli onkin sitten aina kiinni kaikenlaisista muuttujista (kilpailijoiden genret, esiintymispaikka, hypen luomisen onnistuminen, shown ja lavan onnistuminen jne.) joista ei vielä osaa sanoa.

Viimeksi muokattu:

Loorz15

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin Jokerit | Huuhkajat | Teuvo Teräväinen
On mielenkiintoinen ilmiö toitottaa varmana sitä, että Vikmanilla (tai oikeastaan millä tahansa Suomea edustamaan valitulla esityksellä) ei ole kertakaikkiaan mitään saumoja finaaliin, vain koska itse on sitä mieltä että biisi on paska. Come on, ettekö ole ollenkaan lukeneet mitä esim. ulkomaalaiset viisufanit ovat esityksestä mieltä? Pelkkää ylistystä. Mutta ilmeisesti sillä ei ole mitään merkitystä, koska Jatkoajan Keskustelupalstalla joku flintstone tietää paremmin. Tuhannet ja taas tuhannet muut ovat väärässä.

Minä inhosin Windows95mania ja The Rasmusta, mutta mulla on sen verran ymmärrystä kuitenkin että pystyin tunnustamaan niiden luultavasti menevän finaalin, vaikken itse biiseistä ollenkaan tykännyt. Katsokaas kun aina se oma mielipide ei kerro isosta kuvasta juuri mitään.

Varis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, KiVa, EK65
Tehtiin tyttöystävän kanssa retki Tampereelle ja käytiin tsekkaamassa tämä show. Seuraa matkareportaasi ranskalaisilla viivoilla.

- Pre-showta ehti kulua noin viisi minuuttia, kun minulle selvisi Erikan voittavan tämän varmasti. Käytävillä ei tullut kenenkään muun fanmerchia vastaan ollenkaan ja ensimmäisessä esittelyssä suosionosoitukset olivat ihan ylivoimaisesti suurimmat. Oltiin paikalla myös pari vuotta sitten Logomossa ja Käärijän kanssa oli ihan täsmälleen sama tilanne. Ei jäänyt epäselväksi kuka oli yleisön suosikki.

- Tuo on oikeasti hieno tapahtuma ja tunnelma erinomainen. TV-lähetykseen ei tulleet yleisön äänet läpi juuri ollenkaan, vaikka itse sanoisin etten ole esimerkiksi kovin monessa urheilutapahtumassa todistanut yhtä sähköistä ilmapiiriä. Jengi oli tullut sinne bilettämään ja arviolta puolet oli pukeutunut teemaan sopivasti. Sellaisille tapahtuma ei hirveän hyvin sovi, joita häiritsee sateenkaaritunnukset ja "överiksi" vedetty meininki. Kaikille muille suosittelen lämpimästi.

- Areenan mölinässä ei pystynyt yhtä tarkasti kuulemaan laulun epäpuhtauksia ja olin esimerkiksi sitä mieltä että Neea Riverillä meni ihan hyvin. Ei kyllä mennyt. Erikan ja Nellin suoritukset toki erottuivat edukseen myös katsomoon. VIIVIn kappale oli ainoa, joka sai minussa aikaan kylmiä väreitä. Harmi ettei samalla tavalla välittynyt ruutujen läpi.

- Lavakarismassa Vikman aivan omalla levelillään ja siihenhän hänen juttunsa paljolti perustuu. Se oli siellä valtavan kokoisella lavalla yksinään, mutta ei sinne kyllä kukaan muu olisi mahtunutkaan. Aivan loistavaa tilan ja tilanteen haltuunottoa. Tulee uppoamaan myös Sveitsissä yleisöön todella hyvin.

- Goldielocksin biisistä soi tapahtuman jälkeen käytävällä joku dance-versio, joka oli aivan helvetin kova. Olisi ollut sellaisenaan erinomainen myös viisuihin. Toivottavasti on julkaistu/julkaistaan jossain muuallakin.

Loppuun vielä lampaanperse muutamalle tästä ketjusta löytyvälle ala-arvoiselle kommentille. Lukaisin tässä aamun ratoksi kaikki n. 50 illan aikana tullutta sivua läpi ja paska fiilis kyllä jäi. Oli just sellaista ummehtunutta setämiesenergiaa ketju täynnä, jonka vastavoimana esimerkiksi juuri Vikmanin musiikki toimii. Hän on oma itsensä ihan riippumatta siitä millaisia kommentteja ulkopuolisilta tulee ja se tuntuu kirvoittavan vaan kahta kovempaa arvostelua.

Viimeksi muokattu:

Nelfor

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
On mielenkiintoinen ilmiö toitottaa varmana sitä, että Vikmanilla (tai oikeastaan millä tahansa Suomea edustamaan valitulla esityksellä) ei ole kertakaikkiaan mitään saumoja finaaliin, vain koska itse on sitä mieltä että biisi on paska. Come on, ettekö ole ollenkaan lukeneet mitä esim. ulkomaalaiset viisufanit ovat esityksestä mieltä? Pelkkää ylistystä. Mutta ilmeisesti sillä ei ole mitään merkitystä, koska Jatkoajan Keskustelupalstalla joku flintstone tietää paremmin. Tuhannet ja taas tuhannet muut ovat väärässä.

Minä inhosin Windows95mania ja The Rasmusta, mutta mulla on sen verran ymmärrystä kuitenkin että pystyin tunnustamaan niiden luultavasti menevän finaalin, vaikken itse biiseistä ollenkaan tykännyt. Katsokaas kun aina se oma mielipide ei kerro isosta kuvasta juuri mitään.
Pelkkää asiaa puhut. Joka vuosi viisujen semeissä on paljon biisejä, mistä en itse tykkää, mutta pystyn silti ennustamaan, että finaaliin lienee matkalla. Samalla osaan myös arvostaa musiikkia, vaikka kyseinen biisi tai tyylilaji ei itselle kolahtaisi.

Mikä siinä on, että ei voi puhua vain omasta mielipiteestä, vaan pitää lähteä toitottamaan, että eihän tästä kukaan tykkää? Etenkin, kun tämä ei perustu mihinkään muuhun kuin siihen omaan mielipiteeseen.

Siwankassa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkue, Mikael Granlund

Tästä viestistä tulikin mieleeni että harvemmin se euroviisujen voitto kappale on itseeni osunut. Vuosi 2021 oli siitäkin poikkeuksellinen viisuvuosi että yllättävän paljon meni biisejä Spotify listalleni. Ehkä 5 biisiä?

Noh mun musamaku on sellainen että yleensä on se muutama kappale jotka iskee viisuissa. Katson lähinnä siksi koska upeita asuja upeita esityksiä ja kyllä euroviisujen parissa viihtyy vaikka suurinosa kappaleista ei innosta yhtään.

Summasummaruum, jos et pidä Vikmanin biisistä tai ylipäänsä koko ihmisestä ei tarkoita sitä etteikö se voisi menestyä. Vaikka kuinka joutuisit häpeämään omaa maata ja sen edustajaa euroviisuissa.

Vikman ottaa sijan 12 euroviisuissa. Näin kieli poskella arvattuna.

magnum37

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tulevaisuuden Sport
Erikan varmuus ja lavakarisma (ainakin suomalaisella mittarilla) oli todella mykistävää eilen. Aloin arvostaa häntä enemmän artistina. Mutta samalla on yhdyttävä jo esiintyneisiin somekommentteihin siitä, että vaikka osa Suomelle jo voittakin ennustavat ja 12 pistettä lupaillaankin, niin showna jäi kyllä uupumaan eilen. Itse en myöskään pitänyt hyvänä tätä rock-henkistä muutosta, vaikka se ehkä onkin Erikaa omimmillaan. Naisellista seksuaalienergiaa tihkunut video lämpimän kullankeltaisen värimaailman kera toimi kyllä paremmin ja uskoakseni se otettaisiin eri puolilla Eurooppaa paremmin vastaan kuin tämä eilen nähty "äijämäisempi" veto. Tuossa on mielestäni se riski, että esitys tulkitaan väärin mm. Etelä- ja Itä-Euroopassa.

Vaikka tuli UMK:n kehitystä eilen kehuttuakin, niin kyllä jäi kaikilta esiintyjiltä jotenkin vaatimattomaksi lavashow.

Arnold

Jäsen
Suosikkijoukkue
SM2013

Ann Arbor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Vikman ottaa sijan 12 euroviisuissa. Näin kieli poskella arvattuna.
Todella hyvä veikkaus ja sijoja 10-15 pidän itsekin todennäköisimpinä. Eivätköhän silti jotkut kiukuttelija-Kimmot ja -Kirsit kääntäisi Oskari Onnisen peesaamana asian, että "Suomi jäi kauas kärjestä". Finaaliin pääsy on mielestäni kuitenkin Suomelle Euroviisuissa joka tapauksessa onnistunut suoritus, vähän kuin puolivälierän voittaminen samaan aikaan pidettävissä Mömmömmeissä.

Itse näen Erikalla hyvät mahdollisuudet erottua joukosta tällä pelkistetymmällä lavashowlla. Viime vuosina todella monet vedot viisuissa muistuttavat joitain musavideon kuvauksia ja livekonsertin fiilis jää pitkälti uupumaan. Mielestäni Baseliin nykyistä tyyliä ei kannata hioa kuin ehkä minimaalisesti.

Analyzer

Jäsen
Itse en usko kummoiseen menestymiseen.

Kaksi ongelmaa.

Osin Ich komme toimii, koska meillä on tiedossa Erikan brändi ja tämä biisi istuu siihen. Meille biisit näyttäytyy vähän kikkamaisena huumorivetona, minkä en usko aukeavan riittävästi eurooppalaisille kertakuulemana.

Toisekseen biisi ei ole riittävän tarttuva ensi kuulemalla. Vaatii useaman kuuntelukerran ja se nyt vain ei viisuissa käy. Viisufanit renkuttaa spotify-listoja kyllä, mutta peruskatsojalle sen on iskettävä kerrasta.

Nippanappa finaaliin ja siellä jämäsijat on veikkaukseni. Umk-artisteista kellään muullekaan ei olisi ollut sen parempaa luvassa, joten ei missään nimessä vääryys lähettää Vikman skaboihin. Goldielocks oli oma lemppari, mutta liveveto jäi latteaksi. Nauhalta tullut liveveto(kenraaliharjoituksista nauhoitettu)ei ollut likikään yhtä hyvä kuin radioversio ja esitys ei tuonut mitään lisää.

EDIT: Vaikka Käärijä näyttikin, että suomenkielellä voi pärjätä jos biisi ja show on hyvä, niin ei siitä silti ainakaan etua ole. Päinvastoin.

Viimeksi muokattu:

Ann Arbor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Vajaan vuorokauden aikana ICH KOMME noussut sijoituksia. 7 -> 5 ja nyt jo 4-sijalle, mitä tulee vedonlyöntikertoimiin. Esim. Belgia ja Ukraina nyt Suomen takana.

Laiskiainen

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, AC Oulu
Vajaan vuorokauden aikana ICH KOMME noussut sijoituksia. 7 -> 5 ja nyt jo 4-sijalle, mitä tulee vedonlyöntikertoimiin. Esim. Belgia ja Ukraina nyt Suomen takana.
Täytyy kyllä ihailla tuota länsinaapurin onnistumista brändäyksen kanssa, kun ovat suurimpia suosikkeja, vaikkei edustuskappaleestakaan ole vielä juuri käryä. Kaipa siellä heidän karsinnoissaan sitten on niin kova taso ( ja kyllä siellä on ilmeisesti Måns mukana, mutta menisihän tuo koko touhu nyt oikeasti aika omien pierujen haisteluksi, mikäli oikeasti ruotsi pokkaisi koko homman taas entisellä voittajan paluulla)

Ann Arbor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Täytyy kyllä ihailla tuota länsinaapurin onnistumista brändäyksen kanssa, kun ovat suurimpia suosikkeja, vaikkei edustuskappaleestakaan ole vielä juuri käryä. Kaipa siellä heidän karsinnoissaan sitten on niin kova taso ( ja kyllä siellä on ilmeisesti Måns mukana, mutta menisihän tuo koko touhu nyt oikeasti aika omien pierujen haisteluksi, mikäli oikeasti ruotsi pokkaisi koko homman taas entisellä voittajan paluulla)
Erityisesti mikäli kuvio menisi taas kerran niin, että juryt antaisivat aika lailla säännönmukaisesti 12 pistettä, mutta yleisöäänissä jäisi selvästi. Joo, raadit koostuvat kaiken kaikkiaan laajalti samanlaisista musa-alan ammattilaisista joka puolella Eurooppaa, mutta parina viime vuotena on ollut jo vähän puuduttavaa, kun yksi ja sama korjaa potin. Pitää palata ajassa aina vuoteen 2022, kun eniten yleisöääniä voitti.

se7en

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Newcastle United, Jalkapallomaajoukkue
Huikea Erika Vikman. Pomminvarma top5-sijoitus tulossa, eikä voittoon ole pitkä matka.

Aivan selvä juttu. Ollaan melkein Käärijän tasoisessa hypessä ja vauhti vain kiihtyy. Pakko vain arvostaa Erikaa artistina.

On kova.

Nelfor

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Itse en usko kummoiseen menestymiseen.

Kaksi ongelmaa.

Osin Ich komme toimii, koska meillä on tiedossa Erikan brändi ja tämä biisi istuu siihen. Meille biisit näyttäytyy vähän kikkamaisena huumorivetona, minkä en usko aukeavan riittävästi eurooppalaisille kertakuulemana.

Toisekseen biisi ei ole riittävän tarttuva ensi kuulemalla. Vaatii useaman kuuntelukerran ja se nyt vain ei viisuissa käy. Viisufanit renkuttaa spotify-listoja kyllä, mutta peruskatsojalle sen on iskettävä kerrasta.

Nippanappa finaaliin ja siellä jämäsijat on veikkaukseni. Umk-artisteista kellään muullekaan ei olisi ollut sen parempaa luvassa, joten ei missään nimessä vääryys lähettää Vikman skaboihin. Goldielocks oli oma lemppari, mutta liveveto jäi latteaksi. Nauhalta tullut liveveto(kenraaliharjoituksista nauhoitettu)ei ollut likikään yhtä hyvä kuin radioversio ja esitys ei tuonut mitään lisää.

EDIT: Vaikka Käärijä näyttikin, että suomenkielellä voi pärjätä jos biisi ja show on hyvä, niin ei siitä silti ainakaan etua ole. Päinvastoin.
En ihan allekirjoita näitä "ongelmia".

Miksi Erikan brändi pitäisi tietää? Tämä voi iskeä yhtä hyvin, ellei jopa paremmin, vaikka ei tietäisi Erikasta yhtään mitään etukäteen. Kun katselee ulkomaalaisten ensireaktioita, niin ei tunnu häiritsevän pätkääkään, ettei Erika ole valmiiksi tuttu. Suomalaisia tuntuu jopa keskimäärin enemmän häiritsevän Erikan matkan varrella muuttunut brändi, kun taas ulkomailla siitä ei tiedetä mitään ja otetaan esitys avoimemmin vastaan.

En myöskään koe, että tätä pitäisi kuunnella useampaan kertaan, ennen kuin alkaa toimimaan. Omallakin kohdalla tämä biisi iski ensimmäisellä kuuntelukerralla paremmin kuin mikään muu UMK-biisi tänä vuonna. Kun katselee ulkomaalaisten ensireaktioita, niin hyvin tuntuu toimivan, vaikka kuulee/näkee ensimmäistä kertaa, eikä tiedä Erikasta mitään etukäteen.

Käärijänkin kohdalla epäiltiin, että suomenkieli koituisi ongelmaksi. No ei koitunut - päinvastoin. En ymmärrä miksi se olisi yhtään enempää ongelma myöskään Erikan kohdalla? En toki usko Käärijän kaltaiseen menestykseen, mutta joku TOP15 sijoitus pitäisi olla täyttä realismia. Kaiken onnistuessa ja kilpailijoista riippuen voi hätyytellä kovempiakin sijoituksia.

Takapiiska

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Itse en antaisi hirveästi painoarvoa viisufanien kommenteille. Nuo ovat järjestään pelkkää positiivista ja kaikki ovat maailman parhaita ja aah kuinka kova veto ja jee tässä meidän voittaja. Esim. yhdestäkään UMK kisailijasta ei tuntunut tyyliin edes kammalla löytyvän kriittistä kommenttia Youtuben kommenttiosiosta.

Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy