UMK ja Euroviisut 2025

  • 174 966
  • 2 649

flintstone

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit&DT, V.Lehikoinen, Bellie, Kadi, Käpä<3
Kädenlämpöisillä läpsyttelyillähän Suomi on perinteisesti menestynyt, kuten Geir Rönningin, Jari Sillanpään, Sandhjan, Norma Johnin ja Daruden menestys osoittaa.
Kädenlämpöisyydestä huolimatta se oli kuitenkin tämänkertainen UMK:n paras biisi (kun Puppy tippui pois), Erika oli pettymys kun odotin et oltaisiin saatu sieltä kunnon biisi ja hieno show, koska kuten sanoin niin Erika osaisi tää biisi ei vain ole mistään kotoisin.
 

teroz

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo, KPU, Eno Jets & Jan Lundell
Kyllä Cicciolina on biisinä ylivertainen kuin tämä hyvin pakotetulta tulemiselta kuulostava biisi. Mutta tällä mennään ja tullaan.
 
Viimeksi muokattu:

peno

Jäsen
Suosikkijoukkue
Madness!
Yön yli nukuttu ja ensimmäisenä haluaisin pahoitella tuota eilistä, hiukan kärkästä viestittelyäni tänne. Päissäni laitoin nuo viestit ja lähti hiukan kintaasta.

Edelleen olen silti sitä mieltä että valinta oli väärä, mutta ei tuo nyt niin kauhea katastrofi ole, sillä mennään ja katsotaan mihin riittää.
 
Ehkä ihan hyvä, että en livenä eilen lukenut tätä ketjua. Olisi saattanut mennä rillit huuruun, vaikka en moisia käytäkään. Toisinaan syytä ehkä olisi.
Mutta onhan täällä ollut käynnissä näköjään sellaiset setämiesten voimaantumisajot, että huhhuh.

Mä pystyn hyväksymään sen, että kaikille kaikki biisit eivät uppoa. Tai että esiintyjissä on piirteitä, jotka hankaavat vastakarvaan. Senkin ostan, että poljetaan joku biisi verbaalisesti maanrakoon ja puretaan pahaa oloa siten. Mutta sitä mä en käsitä, miten joillekin tuntuu olevan ihan ok kirjoittaa niin halventavasti esiintyjien ulkonäöstä. Toki ne kirjoitukset kertovat vain ja ainoastaan kirjoittajista itsestään; siitä hauraasta itsetunnosta sekä tarpeesta päästä haukkumaan muita vain nostaakseen itseään vähän ylemmäksi. Vaikutus toki on päinvastainen. Jokainen tyylillään ja niin edespäin.

Erika sai raadeilta hyvät pisteet. Antanee jotain osviittaa siitä, että jonkinlaista menestystä tulee myös siltä suunnalta. Finaaliin tuo menee heittämällä. Minkälainen on sitten menestys finaalissa? Ei välttämättä kummoinen, mutta 15 parhaan joukkoon pitäisi nousta kevyesti. Itse äänestin UMK:ssa Viiviä, koska se oli oma suosikkini. Samalla toivoin Erikan voittoa, koska uskon enemmän hänen mahdollisuuksiinsa itse pääkarkeloissa. En kuitenkaan suostunut äänestämään ”taktisesti” (kuten en missään äänestyksissä), vaan halusin antaa ääneni suosikilleni. Kolmen kärki oli odotettu, mutta Matulan suosio yllätti, koska itse biisi on hyvin mitäänsanomaton ja unohtuu ennen loppumistaan. Taskulämmin bisse, joka vain täytyy nielaista loppuun baarin ulkopuolella sisäänpääsyä odotellessa.

Mutta Erikalla mennään, ja hyvä niin. Yleisön mielestä paras voitti, raatien mielestä toisiksi paras.
 

Tuamas

Jäsen
Kolmen kärki oli odotettu, mutta Matulan suosio yllätti, koska itse biisi on hyvin mitäänsanomaton ja unohtuu ennen loppumistaan. Taskulämmin bisse, joka vain täytyy nielaista loppuun baarin ulkopuolella sisäänpääsyä odotellessa.

Matula paransi eniten osakkeitaan livessä vs. odotusarvo, oli illan toisiksi paras esiintyjänä ja showna, voittosaumat toki olivat kuihtuneet olemattomiin samalla hetkellä kun biisi julkaistiin.
 

MegaForce

Jäsen

Arvio Erikan lopullisesta sijoituksesta on realistinen, todennäköisesti hän päätyy sijoille 15–20. Suomen viimeaikainen Euroviisu-menestys on ollut vahvasti yleisöäänien varassa, mutta tällä kertaa vaikuttaa siltä, että Erikan kappale ei resonoi laajasti Euroopan äänestäjien keskuudessa. Tämä johtaa siihen, että yleisöääniä saadaan vain vähän. Raadit saattavat kuitenkin arvostaa esitystä enemmän kuin viime vuonna, jolloin esitys jäi selvästi tuomarien suosikkien ulkopuolelle. Biisi sekä esitys on eilisen perusteella niin stereotyyppinen Euroviisu, että voidaan jäädä myös semeihin.

Paljon riippuu myös muista kilpailijoista sekä siitä, kuinka hyvin Erikan esitystä kehitetään ennen semifinaaleja. Euroviisuissa ensivaikutelmalla on suuri merkitys, ja "Queen Erika" saattaa jäädä etäiseksi monille, jotka kuulevat ja näkevät sen ensimmäistä kertaa. Jos esitys ei ole tarpeeksi vaikuttava tai persoonallinen, se voi jäädä kilpailun varjoihin.
 
Viimeksi muokattu:

PataJaska

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät, sympatiat HPK ja Kiekko-Espoo
Ajattelin äsken päässäni että Shanghain valot on kyllä yks parhaita kasaribiisejä ja sitten huomasin että oli 2006 euroviisuehdokkaana.
Ensin ihan off-the-case kommentti tähän, kun biisi eilisessä lähetyksessä tuli: euroviisujen sekä historiallisesta (itse asiassa se on vielä enemmän "seventies" kuin kasari) että modernista näkökulmasta katsoen aivan jäätävän hieno Shanghain Valot on tunnetusti koko Suomen euroviisukarsinta historian pahin olosuhteiden uhri. Se olisi voittanut ja voitu lähettää huoletta lähes minä tahansa muuna vuonna koko 2000-luvulla, paitsi JUURI sinä vuonna kun se oli mukana :D

On tuo sen verran tarttuva biisi, että voipi tuolle ihan hyvää sijoitusta finaalissa uumoilla. Näitä hassuttelubiisejä Euroviisut on nykyään pullollaan, ja näillä usein pärjätään melkoisen hyvin.

Aika paljon varmasti esityksestäkin kiinni, kun tuossa ei ole kauheasti mitään ulkopuolisia tehostuksia mukana, vaan esiintyjän oma energia ja heittäytyminen on tuossa kaikki kaikessa.
Edelleen kaikkien kansainvälisten viisufanien viesti näyttää olevan sama, että Erika taistelee voitosta. Voitolla en itse keuli, mutta onhan tässä nyt aivan eri lähtökohdat kisaan kuin viime vuonna, jolloin jo etukäteen oli tiedossa että se suuri vitsi Windows95man biisissä ja hahmossa tulee varmasti menee euroopalaisilta ihan ohi. Nyt tämä ei taatusti tule menemään ohi. Sen verran toistan itseäni, että tosiaan kaikkien pitää nyt ymmärtää ettei euroviisut ole enää sama kisa kuin 70-luvulla. Katselin tässä aamulla Erikan vedon vielä parin otteeseen, ja nimenomaan suhteessa siihen millainen tapahtuma euroviisut on nykyään, niin tämä on siitä näkökulmasta jotenkin ihan raukkamainen isku vyön alle :D tässä ei ole kyse enää edes seksillä ratsastamisesta, vaan sellaisella aistillisella tavalla tehdystä pornosta. Kuten sanoin aiemmin, niin Erika Vikman puhuttelee tietyssä mielessä kaikkia mahdollisia euroviisujen katsojasegmenttejä, joka jo itsessään pitäisi taata hyvän lopputuloksen. Naisfaneja hänellä on paljon, ja heille se pointti on käsittääkseni Erikan tällainen täysin anteeksipyytelemätön itsevarmuus. Ja sitten pelkästään Euroopan seksuaalivähemistöt tulevat olemaan aivan mehuissaan tästä.. joten ei nyt keskustella mistään voitosta, mutta ihan relevantista TOP-10 sijoituksesta kyllä

Sanot tuossa taikasanat liittyen siihen, että esitys on kunnossa juuri noin. Esimerkiksi missään olosuhteissa siihen ei saa lisätä tanssijoita tms. koska tällöin koko biisin ja esityksen välinen jännite ja se fix îde katoaa. Esityksen koko se ultimate boss bitch pointti kiteytyy siihen, että Erika on lavalla täysin yksin. Kiitosta tulee juuri siitä, että hän täyttää lavan yksin eikä tarvitse ketään muuta, kyllä tämä nyt varmasti siellä hänen tiimissään tajutaan..
 

asyouwere

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
.
Kädenlämpöisyydestä huolimatta se oli kuitenkin tämänkertainen UMK:n paras biisi (kun Puppy tippui pois), Erika oli pettymys kun odotin et oltaisiin saatu sieltä kunnon biisi ja hieno show, koska kuten sanoin niin Erika osaisi tää biisi ei vain ole mistään kotoisin.
Puhuit aiemmin Vikmanin kappaleen kohdalla "vitsistä, joka ei naurata ketään" mutta sitten Puppy olisi ollut paras, vaikka sujahtaa täydellisesti tuohon kategoriaan.

No, subjektiivisia hommiahan nämä, mutta ihmettelen silti.
 

Siwankassa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkue, Mikael Granlund
Edelleen olen silti sitä mieltä että valinta oli väärä, mutta ei tuo nyt niin kauhea katastrofi ole, sillä mennään ja katsotaan mihin riittää.
Biisistä ei tarvi tykätä tai esittäjästä. Kunhan pidetään kritiikki asiallisena eikä lähdetä haukkumaan toisen ulkonäköä tai muutakaan epäolennaista.

Suoraselkäistä pahoitella omaa käytöstä ja se on nykyään harvinaista varsinkin internetin ihmeellisessä maailmassa.

Ja joo en ole itsekkään mikään herra täydellinen. Joskus tulee sammakoita suusta ja anteeksipyyntö hyväksytty :)
 
Viimeksi muokattu:

Oskar

Jäsen
Suosikkijoukkue
Turkulaiset joukkueet, Rantasmikko, Gordon Bombay.
Näyttäisi vedonlyönnissä nyt olevan siinä top5-10 paikkeilla. Pieni yllätys on, jos semeistä pulpahtaa ulos. Muistaakseni aika hyvin hajulla nuo yleensä ennakkoon on ollut.
 

peksa

Jäsen
Ensin ihan off-the-case kommentti tähän, kun biisi eilisessä lähetyksessä tuli: euroviisujen sekä historiallisesta (itse asiassa se on vielä enemmän "seventies" kuin kasari) että modernista näkökulmasta katsoen aivan jäätävän hieno Shanghain Valot on tunnetusti koko Suomen euroviisukarsinta historian pahin olosuhteiden uhri. Se olisi voittanut ja voitu lähettää huoletta lähes minä tahansa muuna vuonna koko 2000-luvulla, paitsi JUURI sinä vuonna kun se oli mukana :D


Edelleen kaikkien kansainvälisten viisufanien viesti näyttää olevan sama, että Erika taistelee voitosta. Voitolla en itse keuli, mutta onhan tässä nyt aivan eri lähtökohdat kisaan kuin viime vuonna, jolloin jo etukäteen oli tiedossa että se suuri vitsi Windows95man biisissä ja hahmossa tulee varmasti menee euroopalaisilta ihan ohi. Nyt tämä ei taatusti tule menemään ohi. Sen verran toistan itseäni, että tosiaan kaikkien pitää nyt ymmärtää ettei euroviisut ole enää sama kisa kuin 70-luvulla. Katselin tässä aamulla Erikan vedon vielä parin otteeseen, ja nimenomaan suhteessa siihen millainen tapahtuma euroviisut on nykyään, niin tämä on siitä näkökulmasta jotenkin ihan raukkamainen isku vyön alle :D tässä ei ole kyse enää edes seksillä ratsastamisesta, vaan sellaisella aistillisella tavalla tehdystä pornosta. Kuten sanoin aiemmin, niin Erika Vikman puhuttelee tietyssä mielessä kaikkia mahdollisia euroviisujen katsojasegmenttejä, joka jo itsessään pitäisi taata hyvän lopputuloksen. Naisfaneja hänellä on paljon, ja heille se pointti on käsittääkseni Erikan tällainen täysin anteeksipyytelemätön itsevarmuus. Ja sitten pelkästään Euroopan seksuaalivähemistöt tulevat olemaan aivan mehuissaan tästä.. joten ei nyt keskustella mistään voitosta, mutta ihan relevantista TOP-10 sijoituksesta kyllä

Sanot tuossa taikasanat liittyen siihen, että esitys on kunnossa juuri noin. Esimerkiksi missään olosuhteissa siihen ei saa lisätä tanssijoita tms. koska tällöin koko biisin ja esityksen välinen jännite ja se fix îde katoaa. Esityksen koko se ultimate boss bitch pointti kiteytyy siihen, että Erika on lavalla täysin yksin. Kiitosta tulee juuri siitä, että hän täyttää lavan yksin eikä tarvitse ketään muuta, kyllä tämä nyt varmasti siellä hänen tiimissään tajutaan..

Kyllähän Erika osaa tämän homman ja sitten naulataan vielä sateenkaariosastolta ylimääräiset äänet kuleksimasta.

Ei voittajasta ollut oikestaan epäselvyyttä liven jälkeen vaan sijoitukset menivät juuri siten miten sen puolesta ounasteltiin. Kaksi ylitse muiden joiden vahvuudet erilaisia mutta Erika naulasi liven vaikka Goldielocksin biisi oli parempi. Livet kuitenkin ratkaisee itse pääkisoissa ja sen puolesta paras lähtee Baseliin. Finaaliin pitäs mennä. Finaalissa sija 10-15 saattaa olla mahdollinen riippumatta siitä mitä muut maat lähettää.
 

MegaForce

Jäsen
Ensin ihan off-the-case kommentti tähän, kun biisi eilisessä lähetyksessä tuli: euroviisujen sekä historiallisesta (itse asiassa se on vielä enemmän "seventies" kuin kasari) että modernista näkökulmasta katsoen aivan jäätävän hieno Shanghain Valot on tunnetusti koko Suomen euroviisukarsinta historian pahin olosuhteiden uhri. Se olisi voittanut ja voitu lähettää huoletta lähes minä tahansa muuna vuonna koko 2000-luvulla, paitsi JUURI sinä vuonna kun se oli mukana :D


Edelleen kaikkien kansainvälisten viisufanien viesti näyttää olevan sama, että Erika taistelee voitosta. Voitolla en itse keuli, mutta onhan tässä nyt aivan eri lähtökohdat kisaan kuin viime vuonna, jolloin jo etukäteen oli tiedossa että se suuri vitsi Windows95man biisissä ja hahmossa tulee varmasti menee euroopalaisilta ihan ohi. Nyt tämä ei taatusti tule menemään ohi. Sen verran toistan itseäni, että tosiaan kaikkien pitää nyt ymmärtää ettei euroviisut ole enää sama kisa kuin 70-luvulla. Katselin tässä aamulla Erikan vedon vielä parin otteeseen, ja nimenomaan suhteessa siihen millainen tapahtuma euroviisut on nykyään, niin tämä on siitä näkökulmasta jotenkin ihan raukkamainen isku vyön alle :D tässä ei ole kyse enää edes seksillä ratsastamisesta, vaan sellaisella aistillisella tavalla tehdystä pornosta. Kuten sanoin aiemmin, niin Erika Vikman puhuttelee tietyssä mielessä kaikkia mahdollisia euroviisujen katsojasegmenttejä, joka jo itsessään pitäisi taata hyvän lopputuloksen. Naisfaneja hänellä on paljon, ja heille se pointti on käsittääkseni Erikan tällainen täysin anteeksipyytelemätön itsevarmuus. Ja sitten pelkästään Euroopan seksuaalivähemistöt tulevat olemaan aivan mehuissaan tästä.. joten ei nyt keskustella mistään voitosta, mutta ihan relevantista TOP-10 sijoituksesta kyllä

Sanot tuossa taikasanat liittyen siihen, että esitys on kunnossa juuri noin. Esimerkiksi missään olosuhteissa siihen ei saa lisätä tanssijoita tms. koska tällöin koko biisin ja esityksen välinen jännite ja se fix îde katoaa. Esityksen koko se ultimate boss bitch pointti kiteytyy siihen, että Erika on lavalla täysin yksin. Kiitosta tulee juuri siitä, että hän täyttää lavan yksin eikä tarvitse ketään muuta, kyllä tämä nyt varmasti siellä hänen tiimissään tajutaan..
Erikan ongelma on sama kuin monilla muilla UMK-artisteilla vuodesta toiseen: Euroviisuihin sopivaa kappaletta haetaan oman taiteellisen vision kustannuksella.

Tässä artikkelissa Erika itse kertoo hakeneensa uudestaan mukaan, koska sopiva viisubiisi löytyi. "Queen Erika"-hahmo ei kuitenkaan ole ulkomailla tunnettu, tosin kuin Suomessa.

Euroviisuissa on aina ollut paljon kappaleita, jotka pyrkivät erottumaan itsensä korostamisella ja seksuaalisuudella, mutta harvoin ne menestyvät hyvin lopullisessa kilpailussa. Kypros, Israel tai jokin vanha itäblokin maa voi laittaa yhtä hyvin samanlaisen esityksen, mutta nuoremmalla naisella ja vähemmillä vaatteilla. Mikä ero tässä on siihen?

Lisään sen, että ei ole mitään Vikmania itsessään vastaan. Cicciolina olisi aikanaan pitänyt valita edustajaksi.
 

PasiAnssi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jyp, Wycombe Wanderers
Näyttäisi vedonlyönnissä nyt olevan siinä top5-10 paikkeilla. Pieni yllätys on, jos semeistä pulpahtaa ulos. Muistaakseni aika hyvin hajulla nuo yleensä ennakkoon on ollut.
Joo nuo kertoimien laskijat tietävät aika hyvin mitä tekevät. Huhtikuun kohdalla top5 voittokertoimissa olleista kappaleista on vain yksi jäänyt semeihin viimeisen kymmenen vuoden aikana. Se oli Pertti Kurikan Nimipäivät vuonna 2015.
 

Oles

Jäsen
Suosikkijoukkue
Anaheim Ducks, Leijonat
Erikan ongelma on sama kuin monilla muilla UMK-artisteilla vuodesta toiseen: Euroviisuihin sopivaa kappaletta haetaan oman taiteellisen vision kustannuksella.

Tässä artikkelissa Erika itse kertoo hakeneensa uudestaan mukaan, koska sopiva viisubiisi löytyi. "Queen Erika"-hahmo ei kuitenkaan ole ulkomailla tunnettu, tosin kuin Suomessa.

Euroviisuissa on aina ollut paljon kappaleita, jotka pyrkivät erottumaan itsensä korostamisella ja seksuaalisuudella, mutta harvoin ne menestyvät hyvin lopullisessa kilpailussa. Kypros, Israel tai jokin vanha itäblokin maa voi laittaa yhtä hyvin samanlaisen esityksen, mutta nuoremmalla naisella ja vähemmillä vaatteilla. Mikä ero tässä on siihen?

Lisään sen, että ei ole mitään Vikmania itsessään vastaan. Cicciolina olisi aikanaan pitänyt valita edustajaksi.

Erika on todellakin tunnettu ulkomailla viisuyhteisöissä. Cicciolina nosti hänet pinnalle ja sen jälkeiset pari väliaikashowta ovat pitäneet hänet pinnalla. Ennen eilistä finaalia moni oli sitä mieltä, että tämä on selvä valinta viisuihin ja nyt on kiitelty, kun Suomen kansa teki oikean valinnan.

Ja mikä erottaa Ich Kommen noista muista seksillä myyvistä esityksistä on monikin asia. Erikan lavakarisma on kovaa valuuttaa, toinen on itse kappaleen hyvin tehty nostatus (sillä ei ole mitään väliä mitä sanoo, kunhan fiilis välittyy) ja kolmas juttu on yleisön mukaan ottaminen, minkä huomasi etenkin eilen, kuinka yleisö mylvi taustalla ja tulee mylvimään myös Baselissa. Se välittyy kotikatsomoihin, niin kuin Käärijänkin kohdalla. Monesti seksuaalisävytteiset biisit ovat vähän lirkuttelevia ja tässä huudetaan suoraan, että minä tulen. Ei ne uskaltaisi tuota tehdä Israelissa.
 

Huerzo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Valittajien luvattu maa
Arvio Erikan lopullisesta sijoituksesta on realistinen, todennäköisesti hän päätyy sijoille 15–20.
Yle approves. Säästöpaineissa kärvistelevälle Ylelle euroviisuvoitto olisi Pyrrhoksen voitto. Viime vuoden väliaikanumerona Käärijän kanssa vedetty esitys olisi ollut korkeammalla.

Nelli Matulalta hyvä suoritus. Biisi oli Melodifestivalen-laatuinen eli ammattitaitoinen rakennetta myöten (tämä kehuna), mutta ei tarpeeksi omaperäinen pärjätäkseen. Juuri sellainen kappale, joka ei jätä mieleen mitään, mutta jollaisia euroviisut ovat tulvillaan.

Kuulin/katsoin/koin Ich Kommen nyt ensimmäistä kertaa. Itse säkeistöistä ei jää mieleen mitään, paitsi ekan säkeistön sanojen painot kuulostivat enemmän heprealta kuin suomelta. Toisessa säkeistössä oli lisänä hauska Partytown-henkinen tilutus. Kertosäkeen "ich komme" on briljantti simppeli hokema, jota pikkulapset hoilaavat kevään ajan autojen takapenkeillä vanhempien poskien punoittaessa. Väliosalle ja lopun nostatukselle (pun intented) täydet pisteet.

Tämä ei ainakaan jätä kylmäksi. Inhotaan tai rakastetaan, mutta pääasia että puhutaan. Harva tekee jääkaappi-pitstopin biisin soidessa.
 

PataJaska

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät, sympatiat HPK ja Kiekko-Espoo
Kyllähän Erika osaa tämän homman ja sitten naulataan vielä sateenkaariosastolta ylimääräiset äänet kuleksimasta.

Ei voittajasta ollut oikestaan epäselvyyttä liven jälkeen vaan sijoitukset menivät juuri siten miten sen puolesta ounasteltiin. Kaksi ylitse muiden joiden vahvuudet erilaisia mutta Erika naulasi liven vaikka Goldielocksin biisi oli parempi. Livet kuitenkin ratkaisee itse pääkisoissa ja sen puolesta paras lähtee Baseliin. Finaaliin pitäs mennä. Finaalissa sija 10-15 saattaa olla mahdollinen riippumatta siitä mitä muut maat lähettää.
Goldielocks tosiaan omakin suosikki, varmaan kolmatta kertaa pakko sanoa, mutta koska haluan tietenkin Suomen menestyvän mahdollisimman hyvin niin Erika sitten käytännössä kakkossuosikki. Ymmärrän muuten sen kritiikin mitä Yle sai eilisestä esiintymisjärjestyksessä, koska oudosti Erika esiintyi viimeisenä. Tuli aivan liikaa se maku, että tässä on viisi lämppäriä ja sitten se jota on oikeasti tultu katsomaan.. mutta ei siis nyt silti liikaa mitään salaliittoja haeta, hän olisi toki voittanut aivan millä esiintymisnumerolla hyvänsä

Goldielocks ehtii onneksi mukaan kisaan ja viisuihin asti myöhemmin uudestaan. Yle ei vain taida päästää samaa artistia kahtena vuotena peräkkäin mukaan UMK:hon, mutta parin vuoden päästä sitten

Joo nuo kertoimien laskijat tietävät aika hyvin mitä tekevät. Huhtikuun kohdalla top5 voittokertoimissa olleista kappaleista on vain yksi jäänyt semeihin viimeisen kymmenen vuoden aikana. Se oli Pertti Kurikan Nimipäivät vuonna 2015.
Ollaan tosiaan itse samoilla linjoilla jopa vähän yltiöpositiivisia :D sanotaan näin, että näillä spekseillä finaalissa sijoitus on jossain Blind Channelin ja Softenginen välimaastossa

Ja mikä erottaa Ich Kommen noista muista seksillä myyvistä esityksistä on monikin asia. Erikan lavakarisma on kovaa valuuttaa, toinen on itse kappaleen hyvin tehty nostatus (sillä ei ole mitään väliä mitä sanoo, kunhan fiilis välittyy) ja kolmas juttu on yleisön mukaan ottaminen, minkä huomasi etenkin eilen, kuinka yleisö mylvi taustalla ja tulee mylvimään myös Baselissa. Se välittyy kotikatsomoihin, niin kuin Käärijänkin kohdalla. Monesti seksuaalisävytteiset biisit ovat vähän lirkuttelevia ja tässä huudetaan suoraan, että minä tulen. Ei ne uskaltaisi tuota tehdä Israelissa.
No johan, joku muukin tajusi sen mitä sanoin jo aiemmin. Kappaleen viimeinen minuutti menee täydeksi psykedeliaksi, koska sen on tarkoitus tietenkin kuvata sitä kuuluisaa "kliimaksia". Menikö joltakulta muka oikeasti ohi, että jättimikrofoni on fallossymboli ja näin päin pois? Ja juuri tästä syystä biisi loppuu kuin seinään. Itse asiassa Vikmanin aivan suora huutaminen, josta jotkut täällä ilmeisesti eivät tykänneet, kuulostaa laulullisesti hyvältä. Onpahan hänellä ainakin keuhkojen tilavuuspuoli tosi hyvässä kunnossa..
 

Ann Arbor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Tässä artikkelissa Erika itse kertoo hakeneensa uudestaan mukaan, koska sopiva viisubiisi löytyi. "Queen Erika"-hahmo ei kuitenkaan ole ulkomailla tunnettu, tosin kuin Suomessa.
Toisaalta ei "hahmon" ole pakko olla varsinaisesti etukäteen tunnettu, mikäli biisi on hyvä ja kokonaispaketti on kunnossa. Esim. ei ollut niin "riehuva boleromies", kuin "riehuva farkkushortsimieskään" Euroopan-laajuisesti ollenkaan tunnettuja, mutta niin vain molemmat pärjäsivät, ensiksi mainittu jopa erittäin hyvin. Veikkaan niin ikään, ettei viime vuoden Top 3, eli Sveitsin Nemo, Kroatian Baby Lasagna ja Ukrainan Alyona Alyona & Jerry Heil olleet valtaosalle katsojista ollenkaan tunnettuja etukäteen. Eivät olleet ainakaan minulle, vaikka jonkinlaisena "musadiggarina" itseni miellän.
 

Ann Arbor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Yle approves. Säästöpaineissa kärvistelevälle Ylelle euroviisuvoitto olisi Pyrrhoksen voitto. Viime vuoden väliaikanumerona Käärijän kanssa vedetty esitys olisi ollut korkeammalla.
Mikäli "helvetti jäätyisi uudelleen" ja Suomi tänä vuonna viisut voittaisi, olen 100% varma, että eiköhän jonkinlainen erillisrahoitus sorvattaisi, että Yle omasta osuudestaan kykenisi suoriutumaan. (Ja päähallituspuolue toki irtopisteet pyrkisi keräämään.) Tällä kertaa olisi myös siinä mielessä positiivinen tilanne, että järjestäjäkaupungista tultaisiin käymään oletettavimmin kunnon kisa Helsingin ja Tampereen välillä. Tampereen Nokia' toki modernimpi, mutta Helsinki oikeastaan kaikessa muussa edellä, alkaen logistiikasta ja hotellikapasiteetista.
 

MegaForce

Jäsen
Toisaalta ei "hahmon" ole pakko olla varsinaisesti etukäteen tunnettu, mikäli biisi on hyvä ja kokonaispaketti on kunnossa. Esim. ei ollut niin "riehuva boleromies", kuin "riehuva farkkushortsimieskään" Euroopan-laajuisesti ollenkaan tunnettuja, mutta niin vain molemmat pärjäsivät, ensiksi mainittu jopa erittäin hyvin. Veikkaan niin ikään, ettei viime vuoden Top 3, eli Sveitsin Nemo, Kroatian Baby Lasagna ja Ukrainan Alyona Alyona & Jerry Heil olleet valtaosalle katsojista ollenkaan tunnettuja etukäteen. Eivät olleet ainakaan minulle, vaikka jonkinlaisena "musadiggarina" itseni miellän.
Erikan ympärillä ei ole toistaiseksi samanlaista hypeä kuin esimerkiksi Baby Lasagnalla. Hän voitti eilen, koska oli paras tai tunnetuin paikallaolijoista, mutta Euroviisuissa kilpailu on kovempaa. Kappale tuntuu laskelmoidulta ja sekavalta, kokonaisuus on ok+ ja karisma vahva, mutta riittääkö se, on vielä epävarmaa. Suurin osa Euroviisujen katsojista näkee esityksen vain kerran, joten vaikutuksen on oltava välitön. Toukokuussa selviää, miten tämä toimii kansainvälisessä kilpailussa.

Ja mikä erottaa Ich Kommen noista muista seksillä myyvistä esityksistä on monikin asia. Erikan lavakarisma on kovaa valuuttaa, toinen on itse kappaleen hyvin tehty nostatus (sillä ei ole mitään väliä mitä sanoo, kunhan fiilis välittyy) ja kolmas juttu on yleisön mukaan ottaminen, minkä huomasi etenkin eilen, kuinka yleisö mylvi taustalla ja tulee mylvimään myös Baselissa. Se välittyy kotikatsomoihin, niin kuin Käärijänkin kohdalla. Monesti seksuaalisävytteiset biisit ovat vähän lirkuttelevia ja tässä huudetaan suoraan, että minä tulen. Ei ne uskaltaisi tuota tehdä Israelissa.
Espanjan viimevuotinen edustaja luotti vahvasti seksuaaliseen varttuneenpaan lavakarismaan ja näyttävään show’hun sekä huudatukseen, mutta jäi lopulta kauas kärjestä, vaikka kokonaisuus oli ok. Sama riski on olemassa Erikan kohdalla, ja "Ich Komme" ei ole parempi kappale. Vaikka Erikan kokemus tuo esitykseen varmuutta, menestys Euroviisuissa ei ole itsestäänselvyys.
 
Viimeksi muokattu:

McBean

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Bruins, Noutajat, Scarborough FC
Mitkäköhän oli meidän saumat kun Blind Channel valittiin 2021?

Sama 5% ja sijoitus vedonlyöjien arveluissa vitonen.


Tuolta kun katsoo tilastoja, niin Blind Channellin ennakoitu sijoitus nousi 14. -> 5. viisuviikon aikana.
 

NakkiFakiiri

Jäsen
Suosikkijoukkue
New York Rangers, Charlestown Chiefs

Arvio Erikan lopullisesta sijoituksesta on realistinen, todennäköisesti hän päätyy sijoille 15–20. Suomen viimeaikainen Euroviisu-menestys on ollut vahvasti yleisöäänien varassa, mutta tällä kertaa vaikuttaa siltä, että Erikan kappale ei resonoi laajasti Euroopan äänestäjien keskuudessa. Tämä johtaa siihen, että yleisöääniä saadaan vain vähän. Raadit saattavat kuitenkin arvostaa esitystä enemmän kuin viime vuonna, jolloin esitys jäi selvästi tuomarien suosikkien ulkopuolelle. Biisi sekä esitys on eilisen perusteella niin stereotyyppinen Euroviisu, että voidaan jäädä myös semeihin.
Mikäs arvio tämä on, omaa mutuilua vai johonkin ennakoihin perustuvaa? Tuossa uutisessa ei ainakaan puhuttu tuollaisista sijoituksista ja jutussa mainittu sivusto nostaa Vikmanin tällä hetkellä ennusteissa sijalle 5.

Ison yleisön kanssa resonointi on myös tällä hetkellä ihan kysymysmerkki koska toistaiseksi ulkomailla biisin ja esityksen ovat nähneet ja kuulleet vain ne innokkaimmat ESC-fanit, mutta ainakin reaktioiden perusteella esitys on kerännyt kovasti kehuja ja moni tuntuu olevan Vikmanista poikkeuksellisen innoissaan, ja juuri siksi että biisi tai esitys eivät ole todellakaan mitään "stereotyyppista Euroviisua" vaan kyllähän tuo on kaikessa poukkoilussaan ja epätyylisessä rakenteessaan jotain ihan muuta, eli kunnon performanssi. Jos tällaisia helmiä löytyy viisuhistoriasta enemmänkin niin saa kyllä linkata ihan vapaasti, sillä itse en ainakaan muista juuri tämäntyylisiä biisejä aiemmin juuri kuulleeni. Semeihin tällä ei olla jäämässä sitten mitenkään.

Ei kyllä itselle avaudu tämä "söi elävältä" -kuvaus.
Jos vertaa nimenomaan illan artistien esiintymistaitoa, itsevarmuutta ja yleisön kanssa kommunikointia, kyllä Vikman oli ihan omalla tasollaan. Esimerkiksi Goldielocksin show oli toki visuaalisesti ehkä näyttävämpi ja proppien suhteen siihen oli panostettu paljon enemmän, mutta aika etäiseksi tuo rinkuloiden keskellä rimpuilu lopulta jäi. Tykkään tämän biisistä todella paljon, mutta sitä vaivasi vähän sama ongelma kuin tuota esitystäkin, eli ekan kertsin jälkeen olet nähnyt ja kuullut aikalailla kaiken, eikä pelkkä dramaattinen kulmien alta tuijottelu riitä jos halutaan pistää yleisö oikeasti syömään esiintyjän kädestä. Vikmanin kohdalla show ja biisi menevät kokoajan uuteen ja yllättävään suuntaan, ja siinä on kunnon kaari joka tietysti huipentuu tuohon lähes psykedeeliseen loppusavottaan. Juuri tällaisia niiden esitysten pitääkin olla tällaisissa kisoissa, ja kyllähän yleisön äänestyskäyttäytyminenkin kieli siitä että tämä vetosi katsojiin kaikista eniten.

Niinkuin sanoin, moni näistä muista artisteista näytti samalta kuin Vikman itse silloin viisi vuotta sitten, jolloin ei ollut esiintyjänä vielä lähellekään sitä tasoa missä on nyt, ja on sanonut itsekin että ei ollut vielä tuolloin valmis eikä tykkää katsoa tänä päivänä sitä Cicciolina-vetoa. Pikkuisen epävarmaa tekemistä josta näki liiankin hyvin että nyt pitää vetää tarkan koreografian ja käsikirjoituksen mukaan joka ei ole itselle ehkä sitä kaikista luontevinta tekemistä, ja kaikki tuollainen kuuluu samantien esimerkiksi äänenkäytössä ja näkyy ulospäin, ja täysin sama ongelma vaivasi eilen useampaakin esiintyjää.

Ehkä tuo Vikmanin nykyinen taso konkretisoitui parhaiten tuossa lopun vedossa voiton jälkeen jossa joutui vetämään biisin uusiksi ilman mitään kunnon valoshowta, proppeja, taustatanssijoita tai muutakaan spesiaalia, mutta otti silti koko areenan näppeihinsä ja veti biisin vieläpä paljon paremmin kuin ekalla kerralla. Tuo on sellaista karismaa ja esiintymistaitoa mitä ei kaikilta löydy ja mitä ei voi todellakaan luoda tyhjästä missään studio-olosuhteissa tai YLEn koreografialaboratorioissa, vaan sitä joko on tai sitten sitä ei ole. Vikmanin kohdalla sitä vaan on, eikä asiaa ole varmasti haitannut ne sadat keikat mitä on ehtinyt tässä varsinkin viimeisen viiden vuoden aikana vetämään.
 

korkki

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porilainen urheilu
Kyllä Cicciolina on biisinä ylivertainen kuin tämä hyvin pakotetulta tulemiselta kuulostava biisi. Mutta tällä mennään ja tullaan.
Tai ainakin hänen ainoalta levyltään löytyy biisejä jotka ovat tätä parempia. Cicciolina on ehkä siinä ja siinä onko parempi.

Mutta show oli paras näistä mitä tarjolla oli. Suomi ei voita kuin showlla, me ei pystytä tarjoamaan mitään sellaista mihin vaikka Ruotsi ei pystyisi. Sieltä tulee varmasti nytkin parempi kappale.

@Ann Arbor jos Suomi sattuisi voittamaan niin tuskin viisujen ensi vuoden pitopaikasta edes tarttisi vääntää kättä. Erika on kuitenkin Tampereelta ja siellä on myös Suomen modernein areena. Onhan Ruotsissakin viisuja järjestetty Malmössä ja Göteborgissa. Toisaalta onhan Briteissäkin kisat viety Beatlesin hengessä Liverpooliin, joten miksei Suomessa voisi kisoja viedä Dingon hengessä Poriin...
 

peksa

Jäsen
Mikäli "helvetti jäätyisi uudelleen" ja Suomi tänä vuonna viisut voittaisi, olen 100% varma, että eiköhän jonkinlainen erillisrahoitus sorvattaisi, että Yle omasta osuudestaan kykenisi suoriutumaan. (Ja päähallituspuolue toki irtopisteet pyrkisi keräämään.) Tällä kertaa olisi myös siinä mielessä positiivinen tilanne, että järjestäjäkaupungista tultaisiin käymään oletettavimmin kunnon kisa Helsingin ja Tampereen välillä. Tampereen Nokia' toki modernimpi, mutta Helsinki oikeastaan kaikessa muussa edellä, alkaen logistiikasta ja hotellikapasiteetista.

Tampere mennyt aika monessa asiassa Helsingin ohi jo ja hotellikapasiteetti on aivan riittävä koska lähikunnista pääsee suoraan junalla Arenaalle nopeasti. Yksikään tapahtumapaikka ei vedä vertoja vielä Nokia-Areenalle. Helsingissä ei ole mitään sellaista speciaalia millä vietäisiin tässä tapauksessa voitto Mansesta.
 

Laiskiainen

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, AC Oulu
Mikäli "helvetti jäätyisi uudelleen" ja Suomi tänä vuonna viisut voittaisi, olen 100% varma, että eiköhän jonkinlainen erillisrahoitus sorvattaisi, että Yle omasta osuudestaan kykenisi suoriutumaan. (Ja päähallituspuolue toki irtopisteet pyrkisi keräämään.) Tällä kertaa olisi myös siinä mielessä positiivinen tilanne, että järjestäjäkaupungista tultaisiin käymään oletettavimmin kunnon kisa Helsingin ja Tampereen välillä. Tampereen Nokia' toki modernimpi, mutta Helsinki oikeastaan kaikessa muussa edellä, alkaen logistiikasta ja hotellikapasiteetista.
Ja kaipa Turunkin halli voisi olla teoriassa vaihtoehto, mutta ehkä kuitenkin vain teoriassa. Itse uskon, että jos, kun Jaffala joskus saadaan käyttöön, ja helvetti jäätyisi uudestaan sen jälkeen, että Yle kovinkaan matalalla kynnyksellä järjestäisi Viisuja missään muualla. Ihan vaan sen takia, että viisujen järjestäminen radiotalon naapurissa on vaan luultavasti helpointa. Toki tilanne on siinä mielessä muuttunut, että Liigan tv-tuotannon puolesta taitaa Isoon Pajaan tulla aika jämerät kaapelit myös Tampereelta ja Turusta. Sitä en sitten tiedä saisiko Yle noita jollain sopuhinnalla käyttää hypoteettisten viisujen ympärillä
 

PasiAnssi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jyp, Wycombe Wanderers




Vähän reilu 15 000 viisufania on äänestänyt nyt näistä jo valituista 12 viisuedustajasta suosikkejaan, ja Jatkoajan suureksi yllätykseksi Erika Vikman ylivoimaisessa johdossa. Toki 2/3 kappaleista vielä puuttuu ja tässä on vain näiden ns superfanien ääniä, jotka eivät välttämättä sitten itse viisuissa tuloksissa näy, mutta kyllä tämän pohjalta on täysin selvää, että ne täällä kuullut puheet semeihin jäännistä on täysin naurettavia. Kyllä ilman isoja muuttujia top15 sijan sieltä pitäisi tulla.

Toinen huomionarvoinen seikka on, että Ukrainan kappale on heidän viisuhistoriansa huonoin. Menee nykytilanteessa kyllä finaaliin, mutta esim Suomen lähettämänä vastaava biisi tuskin menisi. Ukrainahan on Euroviisujen kestomenestyjä, joka on aina vedonnut yleisöön hyvin ja napsinut sieltä paljon ääniä. Tämä Ukrainan kappaleen huonous sataa Erikan laariin, koska Erikan kappale vetoaa varmasti enemmän yleisöön kuin raatiin, ja Ukraina on yleensä saanut yleisöltä sen 200 pistettä. Tänä vuonna sata tekee tiukkaa, koska on tuo biisi täysi räpellys, ja kaikki mahdolliset yleisöäänet ovat sodan takia puhtaasti annettuja. Sieltä niin sanotusti siis vapautuu ainakin sata pistettä muille yleisön suosikeille jaettavaksi.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös