UMK ja Euroviisut 2025

  • 174 966
  • 2 649

se7en

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Newcastle United, Jalkapallomaajoukkue
Itse en antaisi hirveästi painoarvoa viisufanien kommenteille. Nuo ovat järjestään pelkkää positiivista ja kaikki ovat maailman parhaita ja aah kuinka kova veto ja jee tässä meidän voittaja. Esim. yhdestäkään UMK kisailijasta ei tuntunut tyyliin edes kammalla löytyvän kriittistä kommenttia Youtuben kommenttiosiosta.
Sen sijaan kannattaa antaa painoarvoa vedonlyöntitilastoille, joiden perusteella voi lähes 100% päätellä top5:n ja suurella todennäköisyydellä myös voittajan. Siinä Suomi on nousussa ja kiivennyt melko nopeasti UMK:n jälkeen sijalle 4. (toki oli top10:ssä jo ennen lauantaita).

Ruotsi on kärjessä, vaikka Måns Zelmerlöwiä ei ole vielä edes valittu. Saattaa olla, että tulee vaihteeksi Suomen pyrkyrin ja Ruotsin ex-voittajan välinen mittelö.
 

Takapiiska

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Sen sijaan kannattaa antaa painoarvoa vedonlyöntitilastoille, joiden perusteella voi lähes 100% päätellä top5:n ja suurella todennäköisyydellä myös voittajan. Siinä Suomi on nousussa ja kiivennyt melko nopeasti UMK:n jälkeen sijalle 4. (toki oli top10:ssä jo ennen lauantaita).

Ruotsi on kärjessä, vaikka Måns Zelmerlöwiä ei ole vielä edes valittu. Saattaa olla, että tulee vaihteeksi Suomen pyrkyrin ja Ruotsin ex-voittajan välinen mittelö.
Montako maata on edes julkistanut biisinsä? En ole niin tarkkaan seurannut, mutta voisiko sillä olla jotain tekemistä asian kanssa?
 

Imagined

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jesse Puljujärvi, Jari Viuhkola, Kärpät
Niinhän siinä kävi, että live-esitykset nähtyäni omakin mieli muuttui. Erika oli paras kokonaisuus. Mahtavaa myös, että hän oikeasti haluaa viisuihin ja sieltä varmasti löytyy kavereita, kun esimerkiksi Maltan Miriana Conte lähetti heti terveisiä Erikalle oman voittonsa jälkeen. Kivaa pientä seurattavaa viisujen ympärille nämä.

UMK kehittyi seuraavalle tasolle jälleen. Nokia Areena näytti vähintään 50 000 ihmistä vetävälle mega areenalle ja tilan tuntua käytettiin hyväksi aivan eri tavalla kuin viime vuonna. Esityksissä oli nyt paljon enemmän mielikuvitusta ja hauskoja elementtejä verrattuna viime vuoteen. Viime vuonna Win95man oli oikeastaan ainoa jolla oli mielikuvitusta showssa. Jesse Markinille ja Sexmanelle samanlaista syvyyttä ja yllätyksellisyyttä lavastukseen niin biisit olisi nousseet ihan uudelle tasolle. Mutta tänä vuonna hommat otti hienosti stepin eteen päin. Ei tämä show vielä Melodifestivalenia vastaa, mutta suunta on oikea ja kehitystä voi oikeastaan enää hakea vaan luovuudessa ja siinä miten se valjastetaan lavalle. Kaikki muu tuotanto on jo aika tapissa. Mahtava show tämä on. Ei suomessa varmasti ole artistia, tai biisin tekijää, joka ei pyrkisi pääsemään mukaan tuohon myllyyn

Erikalle kaikkea hyvää viisuihin. Erittäin hyvä edustaja Suomelle

Ainiin Goldielocksin esitys oli kyllä ihan tyylikäs, mutta live laulussa oli tunnetuista syistä parantamisen varaa ja jäikö esitys kuitenkin vähän sekavaksi..? ideaa siinä oli ja hyvät värit ja valot ja muodot, mutta mua ainakin häiritsi se ettei tiennyt kuka noista hahmoista milloinkin oli juuri Goldielocks. Toivottavasti yrittää joskus uudelleen. Kuten todettua tässäkin esityksessä mielikuvitusta oli paljon enemmän kuin viime vuonna yhdessäkään muussa(pl. win95)
 

koukku

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Kuka se sanoi, että Ich komme vaatii muutaman kuuntelukerran, ennen kuin avautuu? Minun tapauksessa se vaati sen kaksi kokonaista kuuntelukertaa UMK-finaalin jälkeen, ennen kuin kanava sulkeutui, tämä tapahtui äsken töihin tullessa, kun Radio Suomen aamulähetyksessä alkoi kipale soimaan. Onhan tuo ihan helvetin yksinkertainen tekele, joka rupeaa ärsyttämään jo näin aikaisessa vaiheessa, pitää varmaan siirtyä lopullisesti Yle Radio 1 kuuntelijaksi.
 

Dino

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomi
Euroviisuissa huomio on aika tärkeää menestymisen kannalta. Eli esiintyjän ja delegaation täytyy näkyä ja kuulua, ja perinteisen suomalaisella takapulpetin "mennään tekemään oma suoritus ja katsotaab mihin se riittää" -meiningillä ei enää varsinkaan tänä päivänä menestytä. Siinä mielessä Erika Vikman on todennäköisesti noista UMK:n vaihtoehdoista se paras valinta viisuihin, koska hän osaa tuon mediapelin ja osaa ottaa tilaa haltuun. Tuskin jää ihan seinäruusuksi viisuissakaan, vaikka toki noita kitch-hahmoja ja isoryntäisiä naisia on viisuissa ennenkin nähty ja tuossa ei mitään uutta ole.

Harmi vaan, että biisi on sävellyksenä ja toteutuksena aika ankea, mitäänsanomaton ja vailla kunnon ideaa. En näe, että Vikman pystyisi persoonallaan, esiintymisellään ja mediapelillä tuota paikkaamaan tarpeeksi, että ihan kärkikahinoihin nousisi. Ehkä finaaliin mutta siellä jälkimmäisessä puoliskossa on minun veikkaukseni.

Harmittavan vähän oli kyllä tänäkin vuonna minusta oikeasti hyviä ja mielenkiintoisia biisejä UMK:ssa. Hyvä että tuohon UMK:hon panostetaan ja siitä on saatu jo ihan kansainvälisen näköistä show'ta, mutta vielä pitäisi onnistua saamaan enemmän kovia nimiä ja parempia biisejä mukaan. Nyt jäi jo toista vuotta peräkkäin biisien osalta aika pahasti piippuun.
 

eriatarka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Kuulin nyt Aamu-tv:ssä muutaman sekunnin tuota biisiä ja sen perusteella aika tyhjänpäiväinen renkutus - kuten nyt Euroviisuissa yleisenä linjana.

Erika Vikman vaikutti haastattelussa fiksulta, mutta pikkuisen häiritsi asenteessa ihmeellinen uhriutuminen rohkeana naisena olemisen vaikeudesta. Joku totesi hyvin, että hankittiin sitten Temusta Kikka.

@Dino kirjoitti edellä hyvin. Euroviisuissa menestymisessä ei ole kyse siitä, mikä biisi on paras, kuka on paras laulaja, kenellä hienoin show tms. vaan kokonaisuus ratkaisee. Pitää saada huomiota, pitää jotenkin erottua - myös pressitilaisuuksissa, paikan päällä yleisesti - pitää jotenkin koskettaa/puhutella yleisöä.
 

axe

Jäsen
Toisaalta tälläsessä viisuskabassa on hyvä että tehdään vaikutus heti, oli se vaikutus mikä tahansa, koska kukaan ei kuuntele sitä niin kuin 1960-luvun vinyylisinkkua kerta toisensa jälkeen ja imeskele sen nyansseja. Toisaalta tässä Ich Kommessa on taas se ongelma, että jokaisella uudella kerralla sen muka-shokkivaikutus laimenee ja itse kappaleen huonous nousee enemmän esiin. Toivottavasti (siis niiden kannalta keitä se koskee ja kiinnostaa) se show ja muu queenistely turnauksessa riittää sitten ylittämään sen musiikillisen ala-arvoisuuden. Vaikka en kyllä ihan äkkiseltään muista, että koskaan tällainen oikeasti huono kappale olisi ainakaan voittanut, ehkä se sinne top-5:een voi päästä jollain gimmick-arvoilla.

Ja sama kuin edellinen, tuo sukupuolen korostaminen on huvittavaa. Vuosikymmeniä menty ihan samaa rataa mutta edelleen naiset voimaantuu kovasti kun saavat olla seksuaalisia ihan niin kuin miehetkin!
 
Suosikkijoukkue
KeuPa HT
Samoin top15 on aikalailla saletissa, koska Vikman ei anna teknisessä osaamisessa tasoitusta, joka söisi raatipisteet armotta, kuten kävi Käärijälle ja pienemmässä mittakaavassa Win95-hessulle.
Paitsi ettei Käärijän raatipisteitä syöty armotta. Käärijä oli raatien jälkeen sijalla 4. joka on ylivoimaisesti kaikkien aikojen paras suomalaisedustajan raatisijoitus. Pisteitä tärähti 150 ja edellä Suomen ja jo ennakkoon ylivoimaiseksi sen vuoden raadeissa tiedetyn Loreenin välissä oli Israel ja Italia merkittävästi paremmilla laulajillaan. Myös taakse jäi aika todella monia hyviä laulajia.

20-25 pistettä raadeilta ja 90-120 yleisöltä mahdollisuuksien rajoissa oikein hyvin.
Kyllä Vikman heittämällä yli 25 pistettä tulee raadeista saamaan. Joku 100 raatipistettä täysin realistinen. Esimerkiksi viime vuonna se Armenian tyhjänpäiväinen lallattelu keräsi raadeilta 101 pistettä. Verrokiksi voisi ottaa jopa Islannin Bambie Thugin niin raadeissa kuin telessä. Raadeista Bambie Thug keräsi 142 pistettä. Kroatian Baby Lasagna puolestaan keräsi raadeista yli 200 pistettä, vaikka laulajana olikin tasoa Käärijä tällä viittä vaille plagiaatti-biisillään. Jos Vikman tulisi pysymään viisuihin tultaessa nykyisillä sijoilla vedonlyöntitilastoissa, ei raaditkaan tätä tulisi hylkäämään, päinvastoin. Sitä paitsi mainituista poiketen, Vikman osaa myös laulaa.

On mielenkiintoinen ilmiö toitottaa varmana sitä, että Vikmanilla (tai oikeastaan millä tahansa Suomea edustamaan valitulla esityksellä) ei ole kertakaikkiaan mitään saumoja finaaliin, vain koska itse on sitä mieltä että biisi on paska. Come on, ettekö ole ollenkaan lukeneet mitä esim. ulkomaalaiset viisufanit ovat esityksestä mieltä? Pelkkää ylistystä. Mutta ilmeisesti sillä ei ole mitään merkitystä, koska Jatkoajan Keskustelupalstalla joku flintstone tietää paremmin. Tuhannet ja taas tuhannet muut ovat väärässä.

Minä inhosin Windows95mania ja The Rasmusta, mutta mulla on sen verran ymmärrystä kuitenkin että pystyin tunnustamaan niiden luultavasti menevän finaalin, vaikken itse biiseistä ollenkaan tykännyt. Katsokaas kun aina se oma mielipide ei kerro isosta kuvasta juuri mitään.
Itse olen aika pitkään lyönyt vetoa Euroviisuista ja sen myötä tullut seuranneeksi melko autistisella tarkkuudella näitä vuosikaudet. Suurimmat tappioni olen tehnyt silloin, kun olen lyönyt vetoa omien suosikkibiisieni puolesta ja "yllättänyt" muun Euroopan äänestäessä "väärin" :).

Homma muuttui voitolliseksi siinä vaiheessa, kun myönsin oman musiikkimakuni eroavan Euroopan valtavirrasta, hyppäsin virran mukaan pyrkien seuraamaan trendejä, haistelemaan hypeä ja katsomaan siitä kulmasta, mikä todennäköisesti uppoaa äänestäjämassaan. Raatien ennakointi taas on kärjistäen (lähes) täyttä sattumankauppaa. Toki ne isoimmat raatisuosikit ovat jo etukäteen selvillä.
 
Suosikkijoukkue
KeuPa HT
Toisaalta tälläsessä viisuskabassa on hyvä että tehdään vaikutus heti, oli se vaikutus mikä tahansa, koska kukaan ei kuuntele sitä niin kuin 1960-luvun vinyylisinkkua kerta toisensa jälkeen ja imeskele sen nyansseja. Toisaalta tässä Ich Kommessa on taas se ongelma, että jokaisella uudella kerralla sen muka-shokkivaikutus laimenee ja itse kappaleen huonous nousee enemmän esiin. Toivottavasti (siis niiden kannalta keitä se koskee ja kiinnostaa) se show ja muu queenistely turnauksessa riittää sitten ylittämään sen musiikillisen ala-arvoisuuden. Vaikka en kyllä ihan äkkiseltään muista, että koskaan tällainen oikeasti huono kappale olisi ainakaan voittanut, ehkä se sinne top-5:een voi päästä jollain gimmick-arvoilla.
Valta osa katselijoista näkee esityksen ensimmäistä kertaa vasta viisufinaalissa.

Boldattuun: 2018 viisut taisi sinulta jäädä näkemättä?

Tosin melko hypoteettinen spekulaatio, koska tuskin Vikman tässä missään voittokamppailussa tulee olemaan, mutta joku top10 -sijoitus täyttä realismia mikä taas olisi oikein mainio suoritus suomalaisittain. Toki tällä hetkellä julkaistuista biiseistä Vikman on täysin omassa luokassaan ja ennen kaikkea erottuu joukosta, mikä tällaisessa formaatissa on se olennaisin asia.
 

Tuamas

Jäsen
Ja sama kuin edellinen, tuo sukupuolen korostaminen on huvittavaa. Vuosikymmeniä menty ihan samaa rataa mutta edelleen naiset voimaantuu kovasti kun saavat olla seksuaalisia ihan niin kuin miehetkin!

Niinno, kun katsoo viisuillan kommentteja täältä, ehkä netin siisteimpiin kuuluvasta kulmasta, huomaa täälläkin melkoisen naisvihamielisiä ulkonäköön meneviä kommentteja.

Esimerkiksi about saman verran paljasta pintaa näyttänyt Costee sai kritiikkiä käytännössä vain biisistä ja enemmän paljastanut Käärijäkään ei ihan hirveästi tuosta puolesta saanut osumaa.

Sitten kun mietitään minkä tasoista kommentointi on jossain iltapäivälehtien kommenttipalstoilla samalla teemalla, niin huomataan, että kas se naisen seksuaalisuus aiheuttaa vieläkin melkoisen paljon negatiivisia primitiivireaktioita ja sen normalisointi olisi ihan fantsu tavoite.

Montako maata on edes julkistanut biisinsä? En ole niin tarkkaan seurannut, mutta voisiko sillä olla jotain tekemistä asian kanssa?

12 maata julkaissut kappaleensa, 11 muuta on olleet melkoisen yhdentekeviä ja hyvin perinteisiä euroviisuja.

TJEU:

 
Viimeksi muokattu:

vanukas

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Sebastian Ahon kiekkokoulu
Ich Komme kappaleena ei ole mikään tusinasävellys vaan se on euroviisuksi melko monimutkainenkin. Onko se hyvä, siihen en tässä kantaa ota. Mutta erikoinen ja monimutkainen se on. Mielestäni se monimutkaisuus on osittain raadeille heitetty syötti ja toimiihan se myös hypen kannakkeena kun sitä ei kokonaan ekalla kerralla tajua. Ongelmahan se myös on sille ensimmäiselle kuulijalle, joka kuulee sen finaalissa ekan kerran. Hänelle se näyttäytyy pornoleidin lauluna käsittämättömällä kielellä, anthemhokemana Ich komme ja vaikeasti seurattavana melodiana. Mutta show jos onnistuu niin taivas on rajana. Mielestäni ollaan taas omaperäisyyden ytimessä ja liekö se jo Suomen brändi euroviisuissa? Viime kerralla housujenmetsästys ei niin uponnut Eurooppaan, mutta oliko se tarinallisuus esityksessä jo liikaa musiikin kustannuksella?
 

NakkiFakiiri

Jäsen
Suosikkijoukkue
New York Rangers, Charlestown Chiefs
Erika Vikman vaikutti haastattelussa fiksulta, mutta pikkuisen häiritsi asenteessa ihmeellinen uhriutuminen rohkeana naisena olemisen vaikeudesta. Joku totesi hyvin, että hankittiin sitten Temusta Kikka.
Huomaatko että vähättelet tässä Vikmanin itse kokemaa henkilöön menevää mollaamista, ja heti perään mollaat tätä itse juuri samalla tavalla?

Muutenkin toivon että kaikki nämä Vikmanin tyylin ja esityksen rohkeudesta valittavat muistivat valittaa myös pari vuotta sitten kun viisuedustajaksi valittiin muuan vantaalainen torso paljaana heilunut ja kieltään irvokkaasti heilutellut hahmo, joka ratsasti ihmislihajunalla ja lauloi suomalaisen miehen voimaantumisesta...
 

eriatarka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Huomaatko että vähättelet tässä Vikmanin itse kokemaa henkilöön menevää mollaamista, ja heti perään mollaat tätä itse juuri samalla tavalla?

En huomaa. Kikka oli upea artisti, rohkea ja sanavalmis haastatteluissa eikä valittanut, vaikka tuolloin 1990-luvun vaihteessa jopa toimittajien suhtautuminen oli ala-arvoista. Erika Vikman on käsittääkseni hyvä esiintyjä, mutta omaan silmään halpa kopio Kikasta. Se että on nainen, ei ole mikään Vapaudut vankilasta -kortti kritiikille.

Haastattelussa vaikutti oikein symppikseltä (tajusin, etten ole aiemmin juurikaan Vikmanin haastatteluja missään nähnyt), mutta avautuminen seksuaalisena naisena olemisen vaikeudesta vähän särähti korvaan. Kuitenkin onneksi hänellä on oikea asenne ts. mieluummin överit kuin vajarit.
 

se7en

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Newcastle United, Jalkapallomaajoukkue
Nyt ollaan ilmeisesti siinä vaiheessa kisaa, kun oma edustaja on paitsi ruma, niin myös tyhmä ja biisikin on aivan paska?

Samaa vähättelyä oli myös Käärijän kaudella. En nyt tarkkaan muista, oliko tällä foorumilla, mutta useamman kerran kuulin vähättelyä ja naureskelua myös hänelle. Ei ollut tarpeeksi sitä tätä ja tuota. No, ihan hyvin pärjäsi.

Ei tämä nyt minunkaan suosikkimusiikkia ole, enkä varmasti tule Ich Kommea huvikseni luukuttamaan. Pystyn kuitenkin sanomaan, että biisi toimii viisukontekstissa erittäin hyvin ja tulee kyllä pärjäämään.
 

Gotterdam

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Ketterä, Leijonat, IPV, Roihuttaret, PuMu
En huomaa. Kikka oli upea artisti, rohkea ja sanavalmis haastatteluissa eikä valittanut, vaikka tuolloin 1990-luvun vaihteessa jopa toimittajien suhtautuminen oli ala-arvoista. Erika Vikman on käsittääkseni hyvä esiintyjä, mutta omaan silmään halpa kopio Kikasta. Se että on nainen, ei ole mikään Vapaudut vankilasta -kortti kritiikille.

Haastattelussa vaikutti oikein symppikseltä (tajusin, etten ole aiemmin juurikaan Vikmanin haastatteluja missään nähnyt), mutta avautuminen seksuaalisena naisena olemisen vaikeudesta vähän särähti korvaan. Kuitenkin onneksi hänellä on oikea asenne ts. mieluummin överit kuin vajarit.
Kikan aikana ei naisen sopinut puhua kriittisesti vaan piti nöyrästi ottaa vastaan paska. Jos Kikka eläisi hän "valittaisi" varmasti epäkohdista. Nykyäänkin on vallassa asenne, että naisen pitäisi vaan olla hiljaa eikä ottaa kantaa huonoon kohteluun.
 

NakkiFakiiri

Jäsen
Suosikkijoukkue
New York Rangers, Charlestown Chiefs
En huomaa. Kikka oli upea artisti, rohkea ja sanavalmis haastatteluissa eikä valittanut, vaikka tuolloin 1990-luvun vaihteessa jopa toimittajien suhtautuminen oli ala-arvoista.
Johtuisiko siitä että tuolloin ajat olivat hyvin erilaisia eikä tällaisista asioista uskallettu juurikaan puhua ääneen? Jos Kikka olisi tuon ajan ilmapiirissä avannut suunsa aiheesta, seurauksena olisi ollut varmasti juuri tuota vähättelyä mitä itsekin esität Vikmania kohtaan.

Todellisuudessahan Kikallakin oli todella paljon ongelmia henkilökohtaisen elämän puolella lähtien syömisongelmista, alkoholismista ja mielenterveysongelmista, jotka sitten johtivat menehtymiseen vain 41-vuotiaana. Uskaltaisin väittää että iso osatekijä näihin oli juuri tuo itse artistiin kohdistuva täysin mauton julkinen kommentointi ja halveeraus jota harrastettiin niin median kuin näiden sivustaseuraajienkin toimesta. Sitä voi vaan kuvitella kuinka paljon enemmän tuota samaa paskaa nykyartistit saavat osakseen kiitos sosiaalisen median, mutta onneksi ajat ovat siinä mielessä muuttuneet että artistit osaavat ja uskaltavat sanoa että tämä ei ole todellakaan ok, ja osa ihmisistä tuntuu sen jopa ymmärtäneen, poikkeuksena toki nämä aikuisikään ehtineet koulukiusaajat jotka oksentavat omaa pahaa oloaan ties missä kommenttiosioissa ja paikoitellen aivan järkyttävän tekstin myötä.
 
Viimeksi muokattu:

PataJaska

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät, sympatiat HPK ja Kiekko-Espoo
No niin, vähemmän yllättäen nyt kun arki on alkanut, niin Suomi on mennyt vedonlyöntitilastojen kärkipaikoille. Tätä minä juuri tarkoitin kun sanoin, että nyt jokaisen pitää ymmärtää millainen kilpailu euroviisut nykyään on, ja miten juuri sen puoleen tällaisen vedon lähettäminen on ihan raukkamainen isku vyön alle koko euroviisuyhteisölle *hymiö*

Eli kyllä TOP-10 sijoitusta on perusteltua odotella

 

jake styles

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans

Aika erikoinen tapaus sikäli, että yleensä esiintyjä itse pystyy säätämään korvamonitorin volumea vastaanottimestaan, joka on yleensä kiinnitetty vyölle tai muuhun vastaavaan paikkaan. Onko tuossa sitten jouduttu jättämään vastaanotin kokonaan esiintymisasun alle niin ettei Erika ole itse sitä päässyt säätämään? Tai sitten toinen ongelma voi olla se, jos show on tehty sellaiseksi että laulaja joutuu käyttämään toista kättään jo johonkin, ja toisessa kädessä on mikki, eli tällöinkään ei volumea pääse välttämättä itse säätämään.

Erikan tapauksessa en usko jälkimmäiseen, koska kyllä tuossa showssa olisi ollut alussa toinen käsi vapaana. Itse asiassa tuossa alussa lähikuvissa näkyykin antennien nousevan jostain selän yläosasta, eli vastaanotin on varmaan vaan jouduttu kiinnittämään sellaiseen paikkaan johon Erika ei itse kädellä yletä.

Mutta siinä yksi oppimisen paikka myös UMK-tuotannolle. Kuten jutussakin sanotaan, oli lähellä ettei mennyt koko esitys piloille tuon takia.
 

Knox

Jäsen
Suosikkijoukkue
Flyers

Aika erikoinen tapaus sikäli, että yleensä esiintyjä itse pystyy säätämään korvamonitorin volumea vastaanottimestaan, joka on yleensä kiinnitetty vyölle tai muuhun vastaavaan paikkaan. Onko tuossa sitten jouduttu jättämään vastaanotin kokonaan esiintymisasun alle niin ettei Erika ole itse sitä päässyt säätämään? Tai sitten toinen ongelma voi olla se, jos show on tehty sellaiseksi että laulaja joutuu käyttämään toista kättään jo johonkin, ja toisessa kädessä on mikki, eli tällöinkään ei volumea pääse välttämättä itse säätämään.

Erikan tapauksessa en usko jälkimmäiseen, koska kyllä tuossa showssa olisi ollut alussa toinen käsi vapaana. Itse asiassa tuossa alussa lähikuvissa näkyykin antennien nousevan jostain selän yläosasta, eli vastaanotin on varmaan vaan jouduttu kiinnittämään sellaiseen paikkaan johon Erika ei itse kädellä yletä.

Mutta siinä yksi oppimisen paikka myös UMK-tuotannolle. Kuten jutussakin sanotaan, oli lähellä ettei mennyt koko esitys piloille tuon takia.

Luulisi että tuon tason tapahtumassa olisi erikseen oma miksaaja korvamonnareille, mutta ei näemmä.

Toki osoittaa vaan suoran lähetyksen haasteet, vaikka kuinka hiotaan, harjoitellaan ja ollaan ammattilaisia, niin tämmöisiä sattuu ja tapahtuu.
 

Jj

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Habs, FCB
Tuli kuunneltua muutama oleellinen live uusiksi ja ehkä vähän paremmalla korvalla (ja ilman Silvennoisen lässytystä).

Pari ennakkovideoissa pilalle tunetettua kappaletta kuulosti ihan hyvältä ilmankin, onko se sitten jotain trendihommaa että pakko laittaa efektiä päälle vaikkei laulaja "tarvitse" sitä. Neea River ja Nelli Matula nyt esimerkkinä, Nelli ehkä katraan paras laulaja. Viivi oli livenä ehkä vähän heikompi, laulu vaatii kuitenkin aika paljon.

Vikmanin kappaleessa pidän siitä kertsin rytmistä. Sanat ovat minusta nolot* mutta show sopii nykyiseen viisukarnevaaliin selvästi parhaiten. En mä tätä nyt lähellekään Käärijän, Lordin tai BC:n kappaleiden rinnalle nostaisi mutta eipä tuolta nyt muutakaan loppumetreillä tullut haastamaan.

*Onkohan 70-luvun saksaporno muuten Euroopan laajuinen konsepti, ei meneekö ns. vitsi läpi? On varmaan. Seksuaalinen hyvinvointi on jees, viestissä sinänsä ei virhettä.
 

Siivu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Habs, Ilves
Haastattelussa vaikutti oikein symppikseltä (tajusin, etten ole aiemmin juurikaan Vikmanin haastatteluja missään nähnyt), mutta avautuminen seksuaalisena naisena olemisen vaikeudesta vähän särähti korvaan. Kuitenkin onneksi hänellä on oikea asenne ts. mieluummin överit kuin vajarit.
En millään muista, minkä podcastin muutama vuosi sitten kuuntelin, jossa Vikman oli vieraana. Jätti ennakko-oletuksiini nähden hyvin positiivisen kuvan itsestään. Ei todellakaan mikään pelkkä tissivakoaan vilautteleva marionettiblondi, vaan sanoisin, että hyvinkin laskelmoiva tyyppi, joka tietää varsin hyvin millä suosiotaan tekee ja miten. Osaa toki tarttua ns. "päivänpolttamiin" osana imagoaan. Hyvä valinta viisuihin, vaikka kultaista itse äänestinkin.

Sitten Erikan sivusta ja takaa UMK:sta ja Euroviisuista ylipäänsä. Vaikka artistivalinnoista ja sun muusta kritisoidaan aiheesta ja aiheetta, niin aikamoisen buumin nämä kekkerit ovat aiheuttaneet koululaisten joukossa. Aiheuttavat ainakin omien viidesluokkalaisten ja koulukavereidensa keskuudessa melkoista innostusta ihan siinä missä eurofutikseenkin liittyvät sapelinkalistelut. En muista moista omilta nuoruusvuosilta, kun katseltiin kuoliaiksi pitkästyneinä vaikkapa Arja Saijonmaan edesottamuksia, jne. Ehkä nuo ovat kuitenkin tehneet oikein jotain, mitä me vanhat vätykset emme ymmärrä.

Edit: se tärkein meinasi unohtuia en malta odottaa, miten "lovveen lankeeminen" tekstitetään viisuissa vaikka nyt alkuun englanniksi.
 
Viimeksi muokattu:

jake styles

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans
Luulisi että tuon tason tapahtumassa olisi erikseen oma miksaaja korvamonnareille, mutta ei näemmä.

Toki osoittaa vaan suoran lähetyksen haasteet, vaikka kuinka hiotaan, harjoitellaan ja ollaan ammattilaisia, niin tämmöisiä sattuu ja tapahtuu.
On varmasti monitorimiksaajat, mutta ne huolehtii vain keskinäisistä tasoista, eli kuinka kovaa tausta tulee verrattuna laulajan omaan ääneen. Ei ne lähde nostamaan tai laskemaan monitoroinnin kokonaistasoa ihan summassa, kun se on yleensä on ulkoistettu artistille itselleen vastaanottimen kautta (jotta saa oman mielensä mukaan sen säädettyä).

Toki sen noston olisi voinut tässä tehdä, jos se miksaaja vaan olisi tiennyt että volume on vastaanottimesta mennyt liian alas. Mutta eipä se voi mistään sitä tietää ellei artisti itse näytä jotain merkkiä siihen suuntaan. Ehkä tämmöisiä merkkejä ei sitten oltu sovittu.
 

Jara76

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin Jokerit
Hankala hahmottaa mistä tuo muutaman luolamiehen Erika-viha kumpuaa. Ei tietääkseni ole loukannut ketään sanomisillaan, vaikka onkin ollut paljolti esillä mediassa.

Karsinnan voitossakaan ei pitäisi olla nokan koputtamista, kun voitti lauantain äänistä ne tärkeimmät eli yleisöäänet. On siis suomalaisten ykkösvalinta viisuihin ja tämä ei ole mielipideasia.

Joillekin näyttää olevan todella vaikea käsittää, että vaikka kappale tai Erikan brändi ei vastaisi omaa mieltymystä, niin suurimmalle osalle se toimii ja vedonlyöntisivustojen kaavailuidenkin perusteella tulee iskemään aika hyvin koko Eurooppaan toukokuussa.
 

Knox

Jäsen
Suosikkijoukkue
Flyers
On varmasti monitorimiksaajat, mutta ne huolehtii vain keskinäisistä tasoista, eli kuinka kovaa tausta tulee verrattuna laulajan omaan ääneen. Ei ne lähde nostamaan tai laskemaan monitoroinnin kokonaistasoa ihan summassa, kun se on yleensä on ulkoistettu artistille itselleen vastaanottimen kautta (jotta saa oman mielensä mukaan sen säädettyä).

Toki sen noston olisi voinut tässä tehdä, jos se miksaaja vaan olisi tiennyt että volume on vastaanottimesta mennyt liian alas. Mutta eipä se voi mistään sitä tietää ellei artisti itse näytä jotain merkkiä siihen suuntaan. Ehkä tämmöisiä merkkejä ei sitten oltu sovittu.

Aivan. Minä olen muutaman kerran nähnyt miten tasot on tarkistettu soundcheckissä, ja ohjeistus on nimenomaan ollut että kaikki säätö tapahtuu monitorimiksaajan kautta. Mutta asia on varmasti kuten kirjoitat, eli olisi pitänyt vähintään saada viestittyä miksaajalle että nyt volyymia ylöspäin.

Aikanaan ihmettelin kun Ville Valo soitti keikalla ilmarumpuja, ja viittoi lavan sivuun peukulla että alaspäin. Ihmettelin että mikä homma, mutta kaveri vieressä sanoi että haluaa korviin rumpuja vähemmän.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös