Itse kyllä tajuan.Ottaa erittäin vahvasti koteloon tuo kysymysmerkki Iltan musiikkivideon tekstityksissä:
Kelle mä soitan et ei ollut asiaa?
Mä halusin kuulla sun äänen vaan
Eihän tuo sovi tuohon edes tyylikeinona. Vai enkö vaan tajuu?
Tää blind channelhan oli ihan hyvä ja voisi erilaisuudella pärjätäkin. Ei varmaan kuitenkaan valita. Onko taas joku raati mikä valitsee?
Täällä useampi ilmeisesti huolehtii siitä samasta, minkä itsekin näen Blind Channelin biisin suurimpana ja tavallaan ainoana uhkana: kun se on tehty jo 20 vuotta sitten. Linkin Park ei edes itse kuulosta itseltään niin paljon kuin BC:n biisi siltä kuulostaa. Kyseessä on "teknisesti ottaen" sama kappale kuin tämä siivu LP:n debyyttialbumilta vuodelta 2000 (ei tietenkään 1:1 kopio, mutta ymmärrätte kyllä mitä tarkoitan)
Mutta turha tuon huolen takia olisi jättää BC lähettämättä viisuihin. Pitää muistaa, että tiukimpien analyysien mukaan "kaikki" musiikki oli tehty jo 60-luvun loppuun mennessä. Ja kaikki siitä eteenpäin tehty musiikki on vain olemassaolevan musiikin erilaisia variaatioita. Muidenkin maiden kappaleet ovat siis ihan yhtälailla sellaista mikä on jo aiemmin tehty..
No jaa, Ruotsi voitti viisut vetämällä puoli vuotta aiemmin David Guettan tolkuttoman suuren edm hitin Lovers on the sun, esittäjänä Måns ja nimeksi keksitty Heroes, mutta eipä juuri muuta eroa kappaleilla ollutkaan.
Toki 20 vuotta vanhan biisin kopiointi on riskiliike siinä mielessä ettei se ole niin ihmisten mielissä päällimmäisenä. Riskiliikkeenä tietenkin voi pitää myös viisuhetken hitin kopiointia kun se säännöissä kiellettyä on ja luulisi olevan melko helposti havaittava rike, joskin ongelmaksi asti tuo muodostuu vasta jos sääntöä valvotaan ja rikkomisesta sanktioidaan.
Kansainvälisten raatien (taisi olla 8 eri maasta) painoarvo laskettiin 25% ja yleisön painoarvoa puolestaan kasvatettiin 75%. YLE ei varmaan halua toistaa viime vuotista, jossa Erika jäi raatiäänissä melko reilusti Akselin taakse.
Onko tämä sama painoarvojako käytössä myös itse viisuissa? Vai onko siellä yhä 50-50?
Viisut vetää tuttuun tyyliin 50-50Onko tämä sama painoarvojako käytössä myös itse viisuissa? Vai onko siellä yhä 50-50?
Ai onks se painoarvo ollut aina 50-50? Aika paljon sananvaltaa siis raadillakin. Toi 75-25, kuulostais paljon fiksummalta myös itse euroviisuissa.
Justiinsa katsottiin kaikki ehdokkaat läpi. Teflon+Pandora ja Blind Channel olivat ainoat, jotka jäivät mieleen ja jotka jollain tapaa todennäköisesti erottuisivat muista viisukilpailijoista. Tai no, kyllä Dannykin varmaan tuolla show'lla erottuisi, mutta jätetään hänet nyt laskuista pois.
En kyllä tiedä, olisiko millään näistä menestyssaumoja. Oskr, Akseli tai se virolainen ihan laadukasta ja laskelmoitua ammattityötä, mutta samanlaisia olisi muillakin. Vaikea nähdä näissä mitään sellaista, millä pärjättäisiin. Ilta ei omaa tsäänssejä edes tässä Suomen karsinnassa.
Teflonien ja Pandoran veto on ihan hyvin rullaava nostalginen huumoriveto, mutta vähän epäilen, että tuo huumori ei viisuväelle aukea. "Assanvessan kassa Ukrainassa" jne. Siinä ehkä sakki ennemmin nauraisi esiintyjille kuin esityksen mukana. Blind Channelin biisi taas sitten erottuisi, mutta olisi luultavasti liian rankkaa yleiseen makuun.
Mutta turha tuon huolen takia olisi jättää BC lähettämättä viisuihin. Pitää muistaa, että tiukimpien analyysien mukaan "kaikki" musiikki oli tehty jo 60-luvun loppuun mennessä. Ja kaikki siitä eteenpäin tehty musiikki on vain olemassaolevan musiikin erilaisia variaatioita. Muidenkin maiden kappaleet ovat siis ihan yhtälailla sellaista mikä on jo aiemmin tehty..
Nyt on sit kaikki kuunneltu.
Eiköhän Blind Channel tämän vie ja Teflonit tulee hyvänä kakkosena. Kolmanneksi veikkaan Akselia.
Asetelmat voivat toki vielä vaihtua live-esitysten myötä. Jos jollain Akselilla onkin näyttävä valoshow ja ilotulitteet, niin voi hyvin vielä kivuta ohi suosikkien. Dannyn pisteiden nousuun en kyllä paljoa usko, vaikka esitykseen sisältyisi kääme ja tanssitytöt. Kamalan ironisesti ajateltuna Dannyn biisi voittaisi, jos oikeasti delaisi lavalle.
En tiedä, paljon Akselille on luvassa noita sympatia ääniä siitä, ettei päässyt lopulta edustamaan Suomea Euroviisuihin. Toivottavasti näin ei kuitenkaan tapahtuisi ja Akseli saisi yleisöltä pisteensä esityksensä perusteella.
Juuri symppis äänillä veikkaan menevän lähelle kärkeä. Lähipiirissä on ainakin muutama kaveri, ketkä ehdottomasti ovat Akselin tiimin puolella. Olivat itseasiassa tätä mieltä ennenkuin edes yhtään biisiä oli tullut ulos.
En sitten tiedä näkyykö tuo symppailu oikeasti tulostaululla, mutta pienen gallupin jälkeen ainakin pari ihmistä on valmis äänestämään Akselia.