UMK ja Euroviisut 2021

  • 138 147
  • 1 166

PataJaska

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät, sympatiat HPK ja Kiekko-Espoo
Päivitän UMK 2021-kappaleiden Youtube katselumääriä:

1. Teflon Brothers feat Pandora - I love you 695654 (Julkaistu 15.1.2021)
2. Blind Channel - Dark Side 598803 (julkaistu 21.1.2021)
3. Danny - Sinä päivänä kun kaikki rakastaa mua 359532 (julkaistu 18.1.2021)
4. Oskr (Oskari Ruohonen) - Lie 238517 (julkaistu 14.1.2021)
5. Ilta - Kelle mä soitan 192069 (julkaistu 22.1.2021)
6. Laura - Play 163938 (julkaistu 191.2021)
7. Aksel Kankaanranta - Hurt 156084 (julkaistu 20.1.2021)

Nyt kun biisejä on kuullut pidemmällä ajanjaksolla, niin tämä järjestys saattaa aika hyvin jopa indikoida finaalin lopullista järjestystä. Akselilla on ehkä jopa kisan heikoin kappale, samoin tämä Laura on biisillään tässä porukassa ihan heikoimpia, plus myös virolaisena niin tuntematon että se ei ennusta kummoistakaan menestystä.

Poikkeuksena tuon listan ennustettavuuteen on ehkä vain Danny, jonka sijoitus on hyvin vaikeasti ennustettavissa, hän saattaa jäädä vaikka viimeiseksi (josta sijoituksesta euroviisukarsinoissa Dannylla on muuten jo kokemustakin). Tuossa hänen katsontamäärässään on taatusti hyvin paljon sellaisia jotka ovat vain mielenkiintoista käyneet katsomassa, että mitä se Iso D tällä kertaa on keksinyt. Dannyn kohdalla on se ongelma, että koko biisin idea on tekstissä ja etenkin siinä, että se on nimenomaan juuri Danny joka laulaa kyseisen biisin. Euroopassa ei varmasti tarpeeksi hyvin edes tiedetä, millainen mies Danny ylipäätään näin suomalaisen musiikin ja viihteen mittapuulla on.. siitäkin on jo yli 50 vuotta, kun Danny on napannut musiikkipalkintoa Cannesissa

Kyllä kaikkien speksien mukaan Teflonit ovat jopa kohtuullisen selvä ennakkosuosikki. Mikäs se raatiäänten ja katsojaäänten keskinäinen prosentuaalinen painotus on?
 

Nakkimuki

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät, Montreal
Kyllä kaikkien speksien mukaan Teflonit ovat jopa kohtuullisen selvä ennakkosuosikki. Mikäs se raatiäänten ja katsojaäänten keskinäinen prosentuaalinen painotus on?
Raadit 25% Yleisö 75%
 

heketsu88

Jäsen
Suosikkijoukkue
Dallas Stars Kärpät Joensuun Kiekkopojat ManU
Kyllä kaikkien speksien mukaan Teflonit ovat jopa kohtuullisen selvä ennakkosuosikki.

Tefloneiden + Pandoran voitontakeena on mahdollisesti Tefloneiden suuri fanikunta, mikäli innostuvat äänestämään. Yleisöäänten voitto ratkaistaan mielestäni näiden kolmen kesken: Teflonit + Pandora, Blind Channel ja Ilta. Ensimmäinen mainittu voi olla 5-7 raatiäänissä, Blind Channel ja Ilta puolestaan raatiäänissä Top 4:ssa. Jos erot jäävät näiden artistien kesken pieniksi raatiäänien jälkeen, niin voittaa voi kuka vaan noista.
 

motamoro

Jäsen
Täällä kun ollut näitä Youtube-katselukertoja ja Spotifylistasijoituksia niin varmaan kertoimetkin mahtuvat mukaan voimasuhteita spekuloimaan (eivät minkään yhtiön tarkkoja mutta ns. keskiarvolinjaa)

Blind Channel - 1,45
Teflon Brothers - 4,00
Aksel - 10
Ilta - 10

loput 15-50.

Kyllä kaikkien speksien mukaan Teflonit ovat jopa kohtuullisen selvä ennakkosuosikki.

Näiden perusteella se kohtuullisen selvä ennakkosuosikki olisi Blind Channel, joskin Tefloneilla on pieni yllätysmomentti. Muut olisivat jo isoja yllätyksiä. Toisaalta viime vuonna vastaava asetelma oli Vikman vs. Aksel ja tuolloin suosikki ei voittanut joten kaikki on mahdollista
 

heketsu88

Jäsen
Suosikkijoukkue
Dallas Stars Kärpät Joensuun Kiekkopojat ManU
Täällä kun ollut näitä Youtube-katselukertoja ja Spotifylistasijoituksia niin varmaan kertoimetkin mahtuvat mukaan voimasuhteita spekuloimaan (eivät minkään yhtiön tarkkoja mutta ns. keskiarvolinjaa)

Blind Channel - 1,45
Teflon Brothers - 4,00
Aksel - 10
Ilta - 10

loput 15-50.



Näiden perusteella se kohtuullisen selvä ennakkosuosikki olisi Blind Channel, joskin Tefloneilla on pieni yllätysmomentti. Muut olisivat jo isoja yllätyksiä. Toisaalta viime vuonna vastaava asetelma oli Vikman vs. Aksel ja tuolloin suosikki ei voittanut joten kaikki on mahdollista

En tiedä, kuinka hyvin vedonlyönti-tilastoijat ovat ottaneet huomioon tuon Teflon Brothersien suuren fanikunnan.
 

heketsu88

Jäsen
Suosikkijoukkue
Dallas Stars Kärpät Joensuun Kiekkopojat ManU

motamoro

Jäsen
En tiedä, kuinka hyvin vedonlyönti-tilastoijat ovat ottaneet huomioon tuon Teflon Brothersien suuren fanikunnan.

Tuossa avauksessa (2,5 viikkoa sitten) oli Blindille 1,75 ja Teflon + Aksel molemmat 5 kieppeillä niin on tässä markkina noita jo uudelleen hinnoitellut.
Eli Blind Channel vahvistanut asemaansa, Teflonit liki samoissa ja Akselin mahdollisuuksia pudotettu puolella.
 

El Gordo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Euroopassa ei varmasti tarpeeksi hyvin edes tiedetä, millainen mies Danny ylipäätään näin suomalaisen musiikin ja viihteen mittapuulla on.. siitäkin on jo yli 50 vuotta, kun Danny on napannut musiikkipalkintoa Cannesissa

Ranskasta saattaisi tulla 8 pinnaa, kun siellä vanhempi polvi muistaisi että tämä oli se tyyppi joka lauloi Canneksessa, ja Napoleonkin diggasi.

Mutta muualla Euroopassa lienee tosiaan jo painunut unholaan Dannyn uroteot, joten olisivat todennäköisesti täysin pihalla siitä, miksi tuo pappa on tullut tänne kuolemaan.
 

peksa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Crystal Palace, Tappara ja HIFK
Mitä itse mietin mahdollista menestymistä kisoissa niin Blind Channel on finaalissa top-10 sijalla. Aksel, Oskar ja Laura saattavat päästä finaaliin. Teflarit ja Ilta siinä ja tossa. Danny ei.

Sanoisin että jos ensinmainittu onnistuu livenä niin voitto UMK:ssa on varma.

Itse tykkään Pandorasta myös mutta veikkaan että sillä ei menestystä tule itse kisoissa.
 

Krepo

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Málaga CF
Tuli tässä kavereiden kesken illanvietossa spekuloitua skenaariota, jossa Lordi haluaisi lähteä uudelleen euroviisuihin. Sitä mietittiin, jotta pitäisikö tässä tapauksessa antaa suora edustusoikeus ainoalle voittajallemme. Itse olen sitä mieltä, että halutessaan Lordi saa automaattisesti suomen edustajuuden. Mitä palstaveljet ajattelee tälläisestä skenaariosta,?
 

Imagined

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jesse Puljujärvi, Jari Viuhkola, Kärpät
Tuli tässä kavereiden kesken illanvietossa spekuloitua skenaariota, jossa Lordi haluaisi lähteä uudelleen euroviisuihin. Sitä mietittiin, jotta pitäisikö tässä tapauksessa antaa suora edustusoikeus ainoalle voittajallemme. Itse olen sitä mieltä, että halutessaan Lordi saa automaattisesti suomen edustajuuden. Mitä palstaveljet ajattelee tälläisestä skenaariosta,?

Lordi tekee helvetin hyvää musiikkia. joten peukkua tälle!
 

tjj67

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, Liverpool
Lordi. Ei.
Mikään ei pidä olla itsestään selvyys.
Paikka pitää ansaita.
Vanhalla maineela ei voi ratsastaa.
 

heketsu88

Jäsen
Suosikkijoukkue
Dallas Stars Kärpät Joensuun Kiekkopojat ManU
Tuli tässä kavereiden kesken illanvietossa spekuloitua skenaariota, jossa Lordi haluaisi lähteä uudelleen euroviisuihin. Sitä mietittiin, jotta pitäisikö tässä tapauksessa antaa suora edustusoikeus ainoalle voittajallemme. Itse olen sitä mieltä, että halutessaan Lordi saa automaattisesti suomen edustajuuden. Mitä palstaveljet ajattelee tälläisestä skenaariosta,?

Olisi nyt raatien aikaan kiintoisaa nähdä, miten Lordin musiikki uppoaisi niille. Tosin en suoraa kisapaikkaa Lordille olisi antamassa pelkästään entisen meriitin perusteella. Sen sijaan Nightwishille voisin antaa suoran kisapaikan, kun vuonna 2000 kotimainen raati vei sen kisapaikan. Muistaakseni ainakin Floor Jansen on halunnut edustaa kotimaatansa Hollantia Euroviisuissa, joten hänellä olisi ainakin motivaatiota lähteä mukaan Euroviisuihin.
 

heketsu88

Jäsen
Suosikkijoukkue
Dallas Stars Kärpät Joensuun Kiekkopojat ManU
Laitan viimeiset päivitykset UMK-kappaleiden Youtube-katselumääristä, TOP 50 Suomen Spotify-sijoituksista ja Suomen Virallinen Lista — Musiikkituottajat -sivuston single-listan TOP 20-sijoituksista ennen UMK 2021.

Youtube-katselumäärät:

1. Teflon Brothers feat Pandora - I Love you: 769604 (julkaistu 15.1.2021)
2. Blind Channel - Dark Side: 653445 (julkaistu 21.1.2021)
3. Danny - Sinä päivänä kun kaikki rakastaa mua: 378178 (julkaistu 18.1.2021)
4. Oskr (Oskari Ruohonen) - Lie: 248977 (julkaistu 14.1.2021)
5. Ilta - Kelle mä soitan: 212615 (julkaistu 22.1.2021)
6. Laura - Play: 170719 (julkaistu 19.1.2021)
7. Aksel Kankaanranta - Hurt: 165395 (julkaistu 20.1.2021)

Top 50 Suomen Spotify-sijoitukset:

4. Teflon Brothers feat Pandora - I Love You
10. Ilta - Kelle mä soitan
35. Blind Channel - Dark Side

Ifpi Suomen virallinen lista singlet Top 20-sijoitukset:

2. Teflon Brothers feat Pandora - I Love you (4 viikkoa listalla)
6. Ilta - Kelle mä soitan (3 viikkoa listalla)
13. Blind Channel - Dark Side (3 viikkoa listalla)
 

Delter

Jäsen
Suosikkijoukkue
Harkimoista vapaa Jokerit
Teflonien osalta katselumäärissä lienee eniten "ilmaa", sillä kyseisen poppoon kappaletta on moni varmasti lähtenyt kuuntelemaan ensisijaisesti Tefloneiden uutena biisinä eikä UMK/Euroviisu-ehdokkaana. Tällä logiikalla sanoisin, että Blind Channelin kuuntelukerrat ovat todella kovia, sillä ylivoimaisesti suurin osa lienee heidän osaltaan juuri viisubiisin perässä tulleita.
 

Oskar

Jäsen
Suosikkijoukkue
Turkulaiset joukkueet, Rantasmikko, Gordon Bombay.

Tjapalala

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo, FC Honka
Iltalehden toimittaja Mari Pudas povaa Akselille yllätysvoittoa. Tai no paremmin sanottuna, hän ei pidä mahdottomana Akselin voittoa.


Uskotteko raadin olevan täysin Akselin puolella ja täten voisi saada toisen voittonsa?
Pelkkä raati ei riitä vaan pitäisi saada yleisöäänistä merkittävä osa. Mahdollista Dannynkin voitto on. Mutta en usko Akselin voittoon ellei lavalla ole jonglereevaa leijonaa.
 

heketsu88

Jäsen
Suosikkijoukkue
Dallas Stars Kärpät Joensuun Kiekkopojat ManU
Iltalehden toimittaja Mari Pudas povaa Akselille yllätysvoittoa. Tai no paremmin sanottuna, hän ei pidä mahdottomana Akselin voittoa.


Uskotteko raadin olevan täysin Akselin puolella ja täten voisi saada toisen voittonsa?

Raadeilla on tänä vuonna 25% osuus kokonaisäänistä, joten ei tule Akselille tällä kertaa riittämään pelkkä raatiäänien voitto UMK:n kokonaisvoittoon.
 

Drewiske

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans
Iltalehden toimittaja Mari Pudas povaa Akselille yllätysvoittoa. Tai no paremmin sanottuna, hän ei pidä mahdottomana Akselin voittoa.


Uskotteko raadin olevan täysin Akselin puolella ja täten voisi saada toisen voittonsa?

Aika nollatason analyysiä Pudakselta tuossa. En usko, että Akselilla on tänä vuonna mitään palaa Blind Channelia, Tefloneita tai Iltaa vastaan.
 

PataJaska

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät, sympatiat HPK ja Kiekko-Espoo
Aika nollatason analyysiä Pudakselta tuossa. En usko, että Akselilla on tänä vuonna mitään palaa Blind Channelia, Tefloneita tai Iltaa vastaan.

Hauska sinällään, että videolla toimittaja nimeää omat kolme suosikkiaan, joihin Aksel ei edes kuulu. Mutta sitten kuitenkin kirjoittaa Akselia puolustavan kolumnin. Vaikea se on tosiaan uskoa, että Aksel rumasti sanoen pelkillä sääliäänillä menisi viisuihin..

Muutoin nyt kun H-hetki lähestyy, niin pakko sanoa että kyllä nuo Blind Channelin biisin lyriikat vain ovat kuitenkin alkaneet häiritsemään. Alan jotenkin olla sitä mieltä, että valitettavasti vain niiden takia biisiä ei voi lähettää. Eikä siis sillä, että ne olisivat jotenkin sellaiset "hui kamala raflaavat", vaan ihan sillä kun ne ovat yksinkertaisesti kuin yläasteikäisen poikajoukon välitunnilla kirjoittamat. Ne ovat kerta kaikkiaan lapselliset, ja nimenomaan ihan väärällä tavalla..

Siitä ei toki taida olla mitään tutkittua tietoa, paljonko lyriikat vaikuttavat viisuissa menestymiseen, koska mikään sanoituskisahan viisut eivät ole. Mutta jotenkin tuossa nyt vain mennään yksinkertaisesti sellaisen vähän koomisen lapsellisuuden puolelle. Harmi, koska biisi olisi kyllä iskevä ja erottuva, mitään edes tuon suuntaista ei taatusti lähetä mikään muu maa
 

Tjapalala

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo, FC Honka
Hauska sinällään, että videolla toimittaja nimeää omat kolme suosikkiaan, joihin Aksel ei edes kuulu. Mutta sitten kuitenkin kirjoittaa Akselia puolustavan kolumnin. Vaikea se on tosiaan uskoa, että Aksel rumasti sanoen pelkillä sääliäänillä menisi viisuihin..

Muutoin nyt kun H-hetki lähestyy, niin pakko sanoa että kyllä nuo Blind Channelin biisin lyriikat vain ovat kuitenkin alkaneet häiritsemään. Alan jotenkin olla sitä mieltä, että valitettavasti vain niiden takia biisiä ei voi lähettää. Eikä siis sillä, että ne olisivat jotenkin sellaiset "hui kamala raflaavat", vaan ihan sillä kun ne ovat yksinkertaisesti kuin yläasteikäisen poikajoukon välitunnilla kirjoittamat. Ne ovat kerta kaikkiaan lapselliset, ja nimenomaan ihan väärällä tavalla..

Siitä ei toki taida olla mitään tutkittua tietoa, paljonko lyriikat vaikuttavat viisuissa menestymiseen, koska mikään sanoituskisahan viisut eivät ole. Mutta jotenkin tuossa nyt vain mennään yksinkertaisesti sellaisen vähän koomisen lapsellisuuden puolelle. Harmi, koska biisi olisi kyllä iskevä ja erottuva, mitään edes tuon suuntaista ei taatusti lähetä mikään muu maa
Itse uskon, että jos kuuntelijat ovat jaksaneet kuunnella sanoja niin Blind Channelia ei lähetetä. Varmaan moni UMK-äänestäjä kuulee ensimmäistä tai ensimmäisiä kertoja finaalissa, että ehkä eivät ole kiinnittäneet huomiota sanoihin. Ekoilla kerroilla kun sitä kuuntelee se ei tosiaan ole ensimmäinen asia mihin keskittyy.
 

Wiljami

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jukurit, sympatiaa muuhun Savoon ja Kaakonkulmalle
Itse uskon, että jos kuuntelijat ovat jaksaneet kuunnella sanoja niin Blind Channelia ei lähetetä. Varmaan moni UMK-äänestäjä kuulee ensimmäistä tai ensimmäisiä kertoja finaalissa, että ehkä eivät ole kiinnittäneet huomiota sanoihin. Ekoilla kerroilla kun sitä kuuntelee se ei tosiaan ole ensimmäinen asia mihin keskittyy.
Iskevyys ja kerrasta mieleenjääminen ovat omasta mielestäni tärkeimmät ominaisuudet mitä euroviisubiisistä on löydyttävä (toki siinä mielessä ettei jää mieleen pelkän erikoisuuden tai paskuuden takia) ja kuten jo aiemmin olen kirjoittanut, niin Blind Channelin hyökkäävä biisi jäi mieleen kerrasta ja Teflareiden veto parin kuuntelukerran jälkeen, muiden ollessa semmoisia etten tällä hetkellä edes muista miten menevät (paitsi Dannyn saattovirsi, mikä sitten tuota väärästä syystä mieleen jäävien osastoa). Aika usein Suomen viisuunkin on itse tykästynyt kun sitä on useamman kerran kuullut, mutta ongelmana viisuissa ettei keskimääräinen niissä äänestävä kuule sitä biisiä ennen semifinaalilähetystä todennäköisesti kertaakaan (siis mediaani äänestäjistä, toki on myös viisuinnokkaita ketkä analysoivat kaikki ehdokkaat läpi). Luonnollisesti ennakkohypeä tai -kauhistelua keräävät shokkiesiintyjät voivat soida suurelle äänestäjistölle sen verran että ehtivät perehtyä sanomaan (tai sen puutteeseen), mutten pitäisi tuota vielä BC:n kohdalla suurena riskinä.

Eli sillä kisoihin.
 

vanukas

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Sebastian Ahon kiekkokoulu
Itse toivoisin Blind Channelin voittoa. Se on uskottava kappale, joka muistuttaa jo ekalla kuuntelukerralla genrensä kappaleista sen verran paljon että se tuntuu tutulta. Sellainen ulottuvuus on aivan loistava elementti tällaiseen laulukilpailuun. Lyriikat voivat olla "lapsellisia" mutta minulle menevät ihan ok. Tuollaista emo/ego höpöttelyähän tuo genrekin on.
 

heketsu88

Jäsen
Suosikkijoukkue
Dallas Stars Kärpät Joensuun Kiekkopojat ManU
Tehkääpäs kaikki lauantaina oma osuutenne äänestämällä Blind Channelia lauantaina joko Yle.fi tunnuksella ja/tai tekstiviestillä/soittamalla! Sitä on sitten turha valittaa, mikäli on jättänyt äänestämättä!
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös