MustatKortit
Jäsen
- Suosikkijoukkue
- Joel Pohjanpalo ja Aleksi Mustonen
...
Toistaiseksi mä olen harvinaisen avoin kaikille mahdollisille ehdotuksille, jotka pysyvät tiettyjen faktojen (kuten esitutkinta) sisällä.
Kerrotko mulle miten kaikki tapahtui maalaisjärjellä ajateltuna?
Aivan ensi alkuun haluan sanoa sen, etten usko tämän jutun koskaan selviävän ja uskon jutun siirtyvän nyt hiljaa arkistoon pölyttymään, kuten syytä onkin, valtavan resurssituhlauksen jälkeen. Rikos olisi pitänyt pyrkiä ratkaisemaan muutaman viikon aikana silloin yhdeksän vuotta sitten, aloittamalla perusasioista, kuten vaimon tekemisten selvittämisestä. Näin ei tehty.
Toisekseen haluan sanoa, että todella iso respect sinulle, että olet näin paljon jaksanut perehtyä asiaan, olet varmasti palsta eniten tietoa omaava henkilö Ulvilan surmaan liittyen. Kuitenkin toteaisin lisäksi, että - ja korostan, että tämä on oma mielipiteeni - olet mielestäni tehnyt paljon myös turhaa työtä, sillä en suoraan sanottuna usko oikein mihinkään poliisin tekemään tutkintaan tässä asiassa. Murhapaikan ja alueen tekniseen tutkintaan en usko ollenkaan, mielestäni mikään johtopäätös mitä noista on tehty ei ole täysin luotettava.
Samaten en luota mihinkään rekonstruktioon tapahtumisen kulusta, sillä ne pohjautuvat osin siihen (mahdollisesti) virheelliseen olettamaan, että surmapaikalla olisi toimittu asiallisesti heti poliisin saavuttua ja tutkimusten alettua.*
Näiden ja monien muiden seikkojen perusteella, joita olen tässä ketjussa jo aiemmin käsitellyt, niin ymmärrän kyllä sen oikeusperiaatteen, että Anneli Auer julistettiin syyttömäksi miehensä murhaan. Sinällään aika semantiikkaa, että mitä kuuluu hätäpuhelunauhalla ja kuinka kauan surmatyö kesti, niin syyttäjän kuin puolustuksenkin kertomuksessa on aukkoja.
Syyttäjän aukkojen tiedämme johtuvan poliisin surkeasta tutkinnasta, Auerin aukoille minulla on oma käsitykseni.
Maalaisjärjellä ajateltuna tarkoitan sitä, että kun unohdamme kaikki (täysin pieleen menneet) esitutkinnat ja muun "taustakohun", niin eteemme levittäytyy alkulähtökohdiltaan aika tyypillinen suomalainen henkirikos, puoliso surmaa sen partnerinsa. Korostan edelleen, ettei Aueria mielestäni voi heikon näytön osalta tuomita, mutta samalla koen itse hyvin vahvasti, että väkivalta- ja seksuaalirikostausta samaten indikoivat sitä, millaisesta henkilöstä on kysymys.
Mutta kukin tehköön omat johtopäätöksensä ja sinun viestejäsi on ollut ilo lukea.
* edit. eli varmasti poliisi on tehnyt paljon hyvääkin työtä ja tutkimusta, mutta virheitä on noussut jopa julkisuuteen asti niin valtavasti, että minulle se heittää tietyn epäilyksen leiman koko tutkinnan ylle.