Ultra Bra

  • 42 198
  • 284

bebeto

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Ylöjärven Ryhti
En minä ole missään vaiheessa sanonut juuta enkä jaata Ultra Bran sukupolvikokemuksiin tai sen puuttumiseen, kysyin ainoastaan sinulta vähän selkeämpää vastausta tuohon omaan alkuperäiseen viestiisi, se kun ei sisältänyt muuta kuin pelkkä @Musta Nuoli :n viestin arvostelua koska MN on asiasta eri mieltä kuin sinä.

Höpö höpö, Musta Nuoli kirjoitti että Ultra Bra ei ollut sukupolvikokemus. Sukupolvikokemus ei tietenkään tarkoita sitä että jokaisen samaa sukupolvea olevan tulisi bändistä pitää. Lue tuo linkkaamani Rumban artikkeli niin ehkä sinulle aukeaa mistä jutussa oli kysymys. Minä en pidä enkä ymmärrä rap-musiikkia mutta en koe suurta tarvetta mennä kirjoittamaan sitä käsittelevään ketjuun että rap on paskaa, got the point?
 
Ei yhtenäiskulttuuria ole se, että tietyn maailmankatsomuksen omaavat ja oppivat ihmiset tykkäävät jostain tietystä bändistä, kun samaan aikaan aivan valtaisa enemmistö ei ollenkaan koe kyseistä bändiä omakseen.

Höpö höpö, Musta Nuoli kirjoitti että Ultra Bra ei ollut sukupolvikokemus. Sukupolvikokemus ei tietenkään tarkoita sitä että jokaisen samaa sukupolvea olevan tulisi bändistä pitää.

Ehkä olisi täsmällisempää todeta, että Ultra Bra on korkeasti koulutettujen sukupolvikokemus. Siksi kai nuo Jaffalan keikatkin ovat niin viihtyisiä tapahtumia, kun siellä ei juurikaan työläisiä näy katsomossa.
 

Roger Moore

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kokudo Keikaku, Miljoonamiehistö, Ranska, KuPS
Ehkä olisi täsmällisempää todeta, että Ultra Bra on korkeasti koulutettujen sukupolvikokemus. Siksi kai nuo Jaffalan keikatkin ovat niin viihtyisiä tapahtumia, kun siellä ei juurikaan työläisiä näy katsomossa.
Ylivoimaisesti eniten minua muuten vituttaa se seikka, että jos joku erehtyy kritisoimaan Ultra Brata niin bändin fanit ottavat sen pikemminkin henkilökohtaisena hyökkäyksenä kuin kritiikkinä yhtyeen musiikkia kohtaan. Tiedä sitten onko näin yleisellä tasolla, mutta muutaman kerran on tullut tällaiseen törmättyä.
 

Patapakka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Ehkä olisi täsmällisempää todeta, että Ultra Bra on korkeasti koulutettujen sukupolvikokemus. Siksi kai nuo Jaffalan keikatkin ovat niin viihtyisiä tapahtumia, kun siellä ei juurikaan työläisiä näy katsomossa.

Näin se on. Ja vielä tarkemmin, Ultra Bra on korkeakoulutettujen humanistien sukupolvikokemus.

Meidän perheessämme Ultra Bra oli kova juttu aikoinaan, mutta meidän perheemme olikin hyvin lähelle aivan ainoa perhe koko paikkakunnalla, jossa se oli kova juttu. Uskallan väittää, että vuosina 95-05 yläasteen ja toisen asteen koulutuksen käyneiden keskuudessa Ultra Bra oli samaistumisen ja ihailun kohde 1-2% nuorisosta niin Harjavallassa, Kokemäellä kuin Nakkilassakin. Enkä usko tilanteen olleen erilainen muuallakaan Suomessa Satakunnan ulkopuolella vastaavilla paikkakunnilla. Ja kun noita vastaavia paikkakuntia oli ja on Suomi täynnä, niin puhuminen aidosta sukupolvikokemuksesta on mielestäni yksinkertaisesti valetta.
 
Viimeksi muokattu:

bebeto

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Ylöjärven Ryhti
Ehkä olisi täsmällisempää todeta, että Ultra Bra on korkeasti koulutettujen sukupolvikokemus. Siksi kai nuo Jaffalan keikatkin ovat niin viihtyisiä tapahtumia, kun siellä ei juurikaan työläisiä näy katsomossa.

En usko että sinä tai minä pystymme ihmisen ulkoisesta habituksesta päättelemään kuka on työläinen ja kuka ei. Emmekö joisi olutta pitkäkaulaisista puolen litran pulloista, minä tarjoan. Ja korkeasti koulutettu lienet sinäkin vaikka oletkin työläiskodin kasvatti kuten minäkin.
 

bebeto

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Ylöjärven Ryhti
Näin se on. Ja vielä tarkemmin, Ultra Bra on korkeakoulutettujen humanistien sukupolvikokemus.

Meidän perheessämme Ultra Bra oli kova juttu aikoinaan, mutta meidän perheemme olikin hyvin lähelle aivan ainoa perhe koko paikkakunnalla, jossa se oli kova juttu. Uskallan väittää, että vuosina 95-05 yläasteen ja toisen asteen koulutuksen käyneiden keskuudessa Ultra Bra oli samaistumisen ja ihailun kohde 1-2% nuorisosta niin Harjavallassa, Kokemäellä kuin Nakkilassakin. Enkä usko tilanteen olleen erilainen muuallakaan Suomessa Satakunnan ulkopuolella vastaavilla paikkakunnilla. Ja kun noita vastaavia paikkakuntia oli ja on Suomi täynnä, niin puhuminen aidosta sukupolvikokemuksesta on mielestäni yksinkertaisesti valetta.

Ultra Bra oli ja on liberaalin urbaanin opiskelevien nuorten aikuisten sukupolvikokemus. Harjavalta, Kokemäki tai Nakkila eivät liene kovin liberaaleja ja urbaaneja paikkakuntia mutta sisarellasi on hyvä musiikkimaku. Toivottavasti hän pääsi muuttamaan pois Satakunnasta.
 
Ultra Bra oli ja on liberaalin urbaanin opiskelevien nuorten aikuisten sukupolvikokemus. Harjavalta, Kokemäki tai Nakkila eivät liene kovin liberaaleja ja urbaaneja paikkakuntia mutta sisarellasi on hyvä musiikkimaku. Toivottavasti hän pääsi muuttamaan pois Satakunnasta.

Tämäkin on hyvä pointti. Ruraalina prolena kuuntelin vuosituhannen vaihteessa aktiivisesti sellaisia suomalaisbändejä kuin Absoluuttinen Nollapiste, CMX ja YUP. Ultra Bra ei koskaan säväyttänyt pätkääkään, kenties osittain juuri maalaisuuteni vuoksi. Jos olisin riittävän kaupunkilainen diggaillakseni UB:ta, ehkä minäkin olisin päässyt asumaan Ylöjärven urbaaniin sykkeeseen. Toistaiseksi olen joutunut tyytymään koko ikäni Tampereeseen. Yksi kaverini tosin asuu Ylöjärvellä ja haikailee sieltä kovasti Tampereelle. Kyseinen jamppa muuten joskus totesi että "tämä kuulostaa Ultra Bralta", kun pistin Absoluuttista Nollapistettä soimaan. Otin sen loukkauksena, sillä mielestäni Tommi Liimatta on sanoittajana valovuosia Anni Sinnemäkeä edellä.
 

bebeto

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Ylöjärven Ryhti
Tämäkin on hyvä pointti. Ruraalina prolena kuuntelin vuosituhannen vaihteessa aktiivisesti sellaisia suomalaisbändejä kuin Absoluuttinen Nollapiste, CMX ja YUP. Ultra Bra ei koskaan säväyttänyt pätkääkään, kenties osittain juuri maalaisuuteni vuoksi. Jos olisin riittävän kaupunkilainen diggaillakseni UB:ta, ehkä minäkin olisin päässyt asumaan Ylöjärven urbaaniin sykkeeseen. Toistaiseksi olen joutunut tyytymään koko ikäni Tampereeseen. Yksi kaverini tosin asuu Ylöjärvellä ja haikailee sieltä kovasti Tampereelle. Kyseinen jamppa muuten joskus totesi että "tämä kuulostaa Ultra Bralta", kun pistin Absoluuttista Nollapistettä soimaan. Otin sen loukkauksena, sillä mielestäni Tommi Liimatta on sanoittajana valovuosia Anni Sinnemäkeä edellä.

Tommi Liimatan olisi kannattanut olla liimatta. Olen ylpeästi ylöjärveläinen vaikka olenkin syntynyt Tampereella. Anni Sinnemäki on erittäin lahjakas sanankäyttäjä ja Anna Ahmatovan tuotantoon syvällisesti perehtynyt.
 
Uskallan väittää, että vuosina 95-05 yläasteen ja toisen asteen koulutuksen käyneiden keskuudessa Ultra Bra oli samaistumisen ja ihailun kohde 1-2% nuorisosta niin Harjavallassa, Kokemäellä kuin Nakkilassakin. Enkä usko tilanteen olleen erilainen muuallakaan Suomessa Satakunnan ulkopuolella vastaavilla paikkakunnilla. Ja kun noita vastaavia paikkakuntia oli ja on Suomi täynnä, niin puhuminen aidosta sukupolvikokemuksesta on mielestäni yksinkertaisesti valetta.

Ultra Brahan on tehnyt ihan laulunkin näille periferian asukkaille:
Ultra Bra – Hei kuule Suomi Lyrics | Genius Lyrics

Kolmostuoppeja varmasti löytyy Joensuusta ja Vääksystäkin mutta artesaanioluiden ja laadukkaiden kasvisravintoloiden kanssa voi olla vähän hiljaisempaa. Siksi Ultra Bra tuskin viihtyisi siellä Joensuussa kovin pitkään. Eivätkä he ainakaan ole niin juntteja, että vaihtaisivat siellä farkut verkkarihousuun.

Naispuolisista 40-50 v. työkavereista kymmenkunta on raahaamassa itsensä keikalle, kaipa siellä on pienessä nousussa kiva kirkua kaiholla kadonnutta nuoruuttaan.

lähinnä suhtautumiseni heijastelee jatkuvalle hehkuttamiselle altistumista ja siitä kumpuavaa vastareaktiota sekä tuolloin junnuja että nyt uuden tulemisen aikaan.

Näin käydä voi, kun mies ajautuu töihin naisvaltaiselle alalle. Työkaverien mielenkiinnon kohteet eivät välttämättä kovin hyvin kohtaa omien kanssa.
 
Viimeksi muokattu:
En usko että sinä tai minä pystymme ihmisen ulkoisesta habituksesta päättelemään kuka on työläinen ja kuka ei. Emmekö joisi olutta pitkäkaulaisista puolen litran pulloista, minä tarjoan.

Itse olen hyvin harvoin juonut olutta pitkäkaulaisista puolen litran pulloista, sillä kun alkoholia nautitaan päihtymistarkoituksessa, tuollaisten pullojen ostaminen ei ole kovin kustannustehokasta. Tuossa linkkaamassasi Jami Järvisen jutussa muuten kiteytetään aika hyvin se, miksi UB:n musiikki soveltuu kovin huonosti työläisten kuunneltavaksi:

Siksi – tosissaan tai ironisesti – Ultra Bra on hyvin porvarillinen yhtye. Sen lyriikoissa on tanssitunnille kipittäviä neitokaisia, kivijalkakahviloita, uima-altaita, ulkomaanmatkoja sekä loputtomasti aikaa hyvälle seksille ja kipeille parisuhdekiemuroille. Ultra Bran ihminen on tyttö tai poika, jolla on nuoruudestaan huolimatta kylliksi rahaa voidakseen asua etelähelsinkiläisessä jugend-talossa tupakoimassa erkkerissä ja kiskomassa olutta ”pitkäkaulaisista puolen litran pulloista”. Ultra Bran ihminen elää vapaaherran elämää.
 

heavy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Minä en pidä enkä ymmärrä rap-musiikkia mutta en koe suurta tarvetta mennä kirjoittamaan sitä käsittelevään ketjuun että rap on paskaa,
Olen aika varma että se olit nimenomaan sinä, joka koki asiakseen Chester Benningtonim "haudalla" huutaa kuinka paskaa tekemänsä musiikki oli ja laulaakaan ei osannut.
 
Viimeksi muokattu:

heavy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK

Roger Moore

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kokudo Keikaku, Miljoonamiehistö, Ranska, KuPS
Olen aika varma että se olit nimenomaan sinä, joka koki asiakseen Chester Benningtonim "haudalla" huutaa kuinka paskaa tekemänsä musiikki oli ja laulaakaan ei osannut.
Joo, mutta @bebeto teki sen tuolla RIP-ketjussa, eikä suinkaan Linkin Parkin omassa ketjussa (onkohan sellaista edes?), joten tämähän on täysin eri asia ja sitä ei lasketa!

Olipahan taas kyllä hienosti puhuttu itsensä pussiin bebetolta.
 

nummenkallio

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo
No jopas tästä ketjusta on tullut melkoinen taistelutanner tuon edellisen viestini jälkeen. Ultra Bra herättää vieläkin yllättävän kiihkeitä tunteita, joten kyllä sekin bändin tärkeyttä vain alleviivaa.

Sukupolvikokemus ei tietenkään tarkoita sitä että jokaisen samaa sukupolvea olevan tulisi bändistä pitää.

Juuri näin. Jos sukupolvikokemus tarkoittaisi sitä, että koko sukupolvi vain tykkää jostain jutusta, niin sellaista ei olisi nähty enää Beatlesin ja täällä jo mainitun Elviksen jälkeen. Ja aivan varmasti noillakin on ollut silloin omat inhoajansa, jotka ovat vain unohtuneet.

Kun @Musta Nuoli piti Dingoa sukupolvikokemuksena, niin haluaisin muistuttaa, etteivät siitäkään kaikki pitäneet. Dingo oli nimenomaan tyttöjen bändi, ja pojissa oli paljon niitäkin, jotka inhosivat nuoren Neumannin kaltaisia sifonkihuivisia meikkihomoja. Mutta Dingo oli niin suosittu ja näkyvä ilmiö, että lähes kaikilla oli siitä mielipide.

Miten tuo sitten poikkeaa Ultra Bran tilanteesta? Ei mitenkään. Ultra Bra on hyvin rakastettu, mutta sillä on myös vihaajansa, jotka jaksavat näköjään vihata yhtyettä vielä parinkymmenen vuoden jälkeenkin. Se on loistava saavutus, sillä ei esimerkiksi verrokkina toiminut Dingo ole herättänyt kiihkeitä tunteita enää 80-luvun jälkeen. Mielestäni tämä vain alleviivaa sitä, että Ultra Bra nimenomaan on sukupolvikokemus: monille hyvä, mutta joillekin niin ikävä, että kiukku tulee vieläkin pintaan.

Se on toki totta, että näissä myöhemmissä sukupolvikokemuksissa jakolinjat voivat olla erilaisia. Aluksi Ultra Bra saattoi ollakin enemmän tiedostavan kaupunkilaisnuorison kuin maaseudun amisten juttu, jos hieman kärjistetään. Mutta yhtye muuttui, kuten tuossa Jami Järvisen kirjoittamassa Rumban jutussa ansiokkaasti selvitettiinkin. Samalla sen yleisö laajeni. Itse ainakin muistan vuosituhannen vaihteesta sen, että Ultra Bra -faneissa oli jo hyvin monenlaista porukkaa, bändi ei ollut enää pelkän punavihreän kuplan juttu.

Tuntuukin siltä, että Ultra Bran vastustajat haluavat nähdä bändin paljon pienemmän piirin ilmiönä kuin se oikeasti oli. Tähän liittyy myös jo tutuksi tullut taistolais-ja kommarikortin heiluttelu. Kyllä, poliittinen laululiike on osa Ultra Bran taustaa, mutta en ymmärrä, miksi jotkut näkevät sen niin saatanallisena. Se oli ja on hienoa musiikkia, jota tulee arvottaa ensisijaisesti taiteena. Silti Ultra Bran musiikissa kuuluu vahvasti myös 60-luvun lopun länsirannikon viihteellinen pop, eikä liene sattumaa, että Jäätelöauto kuulostaa paljon The Associationin Windyltä. Itselleni tämä on jopa tärkein ulottuvuus Ultra Bran musiikissa. Vihaajien kannattaisi kuunnella Ultra Brata joskus tästä näkökulmasta. Voisi oppia näkemään sävyjä.
 
eikä liene sattumaa, että Jäätelöauto kuulostaa paljon The Associationin Windyltä. Itselleni tämä on jopa tärkein ulottuvuus Ultra Bran musiikissa. Vihaajien kannattaisi kuunnella Ultra Brata joskus tästä näkökulmasta. Voisi oppia näkemään sävyjä.

Minun mielestäni Ultra Bran musiikki on monin paikoin hienoa mutta en pysty nauttimaan siitä hienosta musiikista, koska sanoitukset ovat niin läpeensä elitistisiä. Jos Martti Servo tekisi lyriikat vaikkapa Minä suojelen sinua kaikelta -biisin säveleen, diggailisin ihan kybällä.
 

archieG

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Slavia Praha
Miten tuo sitten poikkeaa Ultra Bran tilanteesta? Ei mitenkään. Ultra Bra on hyvin rakastettu, mutta sillä on myös vihaajansa, jotka jaksavat näköjään vihata yhtyettä vielä parinkymmenen vuoden jälkeenkin. Se on loistava saavutus, sillä ei esimerkiksi verrokkina toiminut Dingo ole herättänyt kiihkeitä tunteita enää 80-luvun jälkeen. Mielestäni tämä vain alleviivaa sitä, että Ultra Bra nimenomaan on sukupolvikokemus: monille hyvä, mutta joillekin niin ikävä, että kiukku tulee vieläkin pintaan.
Viha on kyllä aika vahva sana, jotkut ihmiset eivät vain tykänneet tai sitten edes välittäneet Ultrabrasta. Usko pois.

Itse olen omat Ultrabranini kuunnellut, loppupuolen Vesireittejä synkistely kolahti kaikista eniten levyrintamalla. Toisaalta taas Provinssin 90-luvun lopun keikka (99?) on jäänyt mieleen. Upea kesäiltapäivä, jengiä kun pipoa hyvissä iltapäivätumuissa ja mieletön meno. Lisään kehupuolelle vielä Kerkko Koskisen sävellystyön.

Ainoa negatiivinen asia on jotkut käsittämättömät Anni Sinnemäen sanoitukset, jotka joskus kuullostivat vain siltä että random sanoja oli laiteltu toinen toistensa perään vain tukemaan musiikkia.

Tuntuukin siltä, että Ultra Bran vastustajat haluavat nähdä bändin paljon pienemmän piirin ilmiönä kuin se oikeasti oli. Tähän liittyy myös jo tutuksi tullut taistolais-ja kommarikortin heiluttelu. Kyllä, poliittinen laululiike on osa Ultra Bran taustaa, mutta en ymmärrä, miksi jotkut näkevät sen niin saatanallisena. Se oli ja on hienoa musiikkia, jota tulee arvottaa ensisijaisesti taiteena.
Oliko siis Ultrabran vasemmistolainen laululiiketausta taidetta, vai se itse vasemmistolainen poliittinen laululiike?
 
Viimeksi muokattu:

arvee

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomi Fineland, North Atlantic Hawks, EU, Jokerit
...
Tuntuukin siltä, että Ultra Bran vastustajat haluavat nähdä bändin paljon pienemmän piirin ilmiönä kuin se oikeasti oli. Tähän liittyy myös jo tutuksi tullut taistolais-ja kommarikortin heiluttelu. Kyllä, poliittinen laululiike on osa Ultra Bran taustaa, mutta en ymmärrä, miksi jotkut näkevät sen niin saatanallisena. Se oli ja on hienoa musiikkia, jota tulee arvottaa ensisijaisesti taiteena. Silti Ultra Bran musiikissa kuuluu vahvasti myös 60-luvun lopun länsirannikon viihteellinen pop, eikä liene sattumaa, että Jäätelöauto kuulostaa paljon The Associationin Windyltä. Itselleni tämä on jopa tärkein ulottuvuus Ultra Bran musiikissa. Vihaajien kannattaisi kuunnella Ultra Brata joskus tästä näkökulmasta. Voisi oppia näkemään sävyjä.

Minä muistan vieläkin, kun kuulin ensimmäistä kertaa Tappakaa komissaarit jne. autoradiostani. Olin silloin jälleen kerran käännellyt takkiani ja tuo biisi soi niin kovin ärsyttävän taistolaisella otteella. Eli ensipuraisuni oli negaatio, ei saatana tätä paskaa uudelleen, eu ja komissaarit ovat hieno jutska. No, jokin siinä orkestraatiossa ja miksei myös melodiassa jäi kiehtomaan. Sitten taisin seuraavaksi kiinnittyä Veturi, taksi, valtamerilaivaan jossain yhteydessä: tässähän on jotain jännää, mahtavaa joukkuepeliä, sovitusta. Annoin itselleni luvan pitää Agit Prop-laulustemmoista ja jumalattoman mahtavista torvista, kitarasoundi oli maukas ja rumpuja mätki pelimanne antaumuksella. Tämähän on oikeastaan hyvää. Seuraava levy: tämähän on todella huippukamaa, laadukasta tekemistä. Ja kyllä vain, hyvin ovat levyt kestäneet kulutusta, on tullut lujaakin soitettua, torvet tulevat siten kunnolla esiin.
Anni Sinnemäkeä en poliitikkona korkealle arvosta, mutta monet laulunsanansa ovat varsin kiehtovia.

Ja haa, täytyy myöntää, että en ole sattumuksien summana ikinä bändiä livenä kuullut ja taitaa jäädä kuulemattakin, harmitaa jonkin verran mutta sellaista elämä on, kaikkea ei saa. Mutta tuntuu joka tapauksesssa antoisalta reissulta, hyvä että en antanut ensivaikutelmani torpata hienoja hetkiä levyjen parissa.
 

bebeto

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Ylöjärven Ryhti
Minä muistan vieläkin, kun kuulin ensimmäistä kertaa Tappakaa komissaarit jne. autoradiostani. Olin silloin jälleen kerran käännellyt takkiani ja tuo biisi soi niin kovin ärsyttävän taistolaisella otteella. Eli ensipuraisuni oli negaatio, ei saatana tätä paskaa uudelleen, eu ja komissaarit ovat hieno jutska. No, jokin siinä orkestraatiossa ja miksei myös melodiassa jäi kiehtomaan. Sitten taisin seuraavaksi kiinnittyä Veturi, taksi, valtamerilaivaan jossain yhteydessä: tässähän on jotain jännää, mahtavaa joukkuepeliä, sovitusta. Annoin itselleni luvan pitää Agit Prop-laulustemmoista ja jumalattoman mahtavista torvista, kitarasoundi oli maukas ja rumpuja mätki pelimanne antaumuksella. Tämähän on oikeastaan hyvää. Seuraava levy: tämähän on todella huippukamaa, laadukasta tekemistä. Ja kyllä vain, hyvin ovat levyt kestäneet kulutusta, on tullut lujaakin soitettua, torvet tulevat siten kunnolla esiin.
Anni Sinnemäkeä en poliitikkona korkealle arvosta, mutta monet laulunsanansa ovat varsin kiehtovia.

Ja haa, täytyy myöntää, että en ole sattumuksien summana ikinä bändiä livenä kuullut ja taitaa jäädä kuulemattakin, harmitaa jonkin verran mutta sellaista elämä on, kaikkea ei saa. Mutta tuntuu joka tapauksesssa antoisalta reissulta, hyvä että en antanut ensivaikutelmani torpata hienoja hetkiä levyjen parissa.

Monesta asiasta olemme eri mieltä mutta musiikissa makumme kohtaavat. Ampukaa komissaarit oli siis työväenhenkiseen laulukilpailuun tehty biisi ja Kerkko Koskisen sanoman mukaan pastissi vanhoista taistolaisajan lauluista. Mainitsit Agit Propin ja tuo kahden nais- ja kahden mieslaulajan yhdistelmä siihen suuntaan viittaa ja oli varmasti yksi syy mikä sai osalle karvat pystyyn. Kaikki soittajat olivat erittäin hyvin oman instrumenttinsa hallitsevia ja Koskisen sävellykset sekä sovitukset karkkia korville. Sinnemäki opiskeli runousoppia ja on Ahmatovansa lukenut. Sukupolvikokemus, sitä Ultra Bra oli ja on.
 
Viimeksi muokattu:

Musta Nuoli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkue, TuTo. Varauksellisesti.

Pitkä ja sekava Jami Järvisen jaarittelu ei kylläkään perustellut mitään muuta kuin kirjoittajansa pakkomielteisen vimman yrittää saada Ultra Brasta isompaa ilmiötä kuin mitä se koskaan oli. Kiekkokultavertaus oli hupaisa. Miljoonien silmien edessä voitettu MM-kulta 1995 (nevöfoget) oli jotain ihan muuta kuin Suomen Demokraattisen Neuvostoliiton... anteeksi, Nuorisoliiton laulukilpailun voitto edellisvuonna. Toisaalta ihan linjassa Rumban muun musiikkijournalismin kanssa, lehtihän on aina ollut varsin kehnotasoinen. Ihme, että sillä edelleen riittää lukjoita.

MM-kulta 1995 oli sukupolvikokemus, kenties sekin viimeinen lajissaan ainakin jääkiekon osalta, sillä seuraava kultamitali oli jo vanhan toistoa ja Suomen itsenäisyyden historia voidaan jakaa kahteen osaan: aikaa ennen MM-kultaa ja Den Glider Iniä ja aika sen jälkeen. Juuri kukaan ei voinut välttyä MM-kullan vaikutuksilta eikä voinut olla kuulematta tapahtuneesta vaikka olisi inhonnut jääkiekkoa.

Ultra Bra sen ei koskettanut kuin pientä osaa senaikaisesta ns. nuoresta sukupolvesta. Toki sitä sukupolvea oli sen verran ja on edelleen erityisesti pääkaupunkiseudulla, että sillä kerää edelleenkin helposti jäähallin täyteen, mutta toisaalta niin sitä kerää Iron Maiden tai Metallicakin jäähallit täyteen, tai Gun's'Roses Hämeenlinnan jättialueen täyteen. Pelkkä levymyynti tai keikkamyynti ei vielä riitä sukupolvikokemukseen, ellei sukupolvea rajaa hyvin tarkasti liberaaliin kaupunkilaiseen punaviherhenkiseen humanistisukupolveen.

@Patapakka tämän tiivisti: "Ei yhtenäiskulttuuria ole se, että tietyn maailmankatsomuksen omaavat ja oppivat ihmiset tykkäävät jostain tietystä bändistä, kun samaan aikaan aivan valtaisa enemmistö ei ollenkaan koe kyseistä bändiä omakseen."

Tämä ei siis suinkaan tarkoita, että Ultra Bra olisi musiikillisesti huonoa (ei missään nimessä paskaa, sellaista en ole väittänyt) tai että jotenkin väheksyisin sitä, että bändi myy keikat täyteen ja tuottaa kohderyhmälleen hyvää mieltä ammattitaitoisesti soitettujen konserttien muodossa. Ei missään nimessä: hienostihan bändi on oman brändinsä aikoinaan lanseerannut ja kaupallistanut, ja nytkin bändi takoo tuohta niin, että Kissin Gene Simmonskin olisi ylpeä pääoman kertymisestä. Kerkko Koskinen on myös hyvä säveltäjä. Mutta kovakaan myynti tai kyky säveltää ei tee mistään bändistä tai artistista itsessään sukupolvikokemusta. MM-95 on sukupolvikokemus. 9/11 on myös sukupolvikokemus. Talvisota on sukupolvikokemus. Edwin Laineen Tuntematon Sotilas on sukupolvikokemus. Ultra Bra ei ole sukupolvikokemus. Myöskään Nylon Beat tai PMMP eivät ole sukupolvikokemuksia. Edes Nightwish tai HIM eivät ole sukupolvikokemuksia vaikka ovat myyneet miljoonia albumeita 20-25 vuoden urillaan.

Mutta kuten @Patapakka totesi, niin voisi olla hyvä määritellä, että mikä oikeastaan on sukupolvikokemus. Parhaiten sen määrittävät tietysti Jatkoajan kirjoittajat, joiden hallussa on muutenkin absoluuttinen viisaus ja kollektiivinen tietämys. Siihen tarvittaisiin kyllä joko oma ketjunsa tai joku muu yleisketju, sillä Ultra Bran ketju on määrittelykysymykseen väärä paikka (varsinkin kun UB ei sukupolvikokemus ole).
 

Konsta Kepuli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Athletic Bilbao, Tahko, Pool, Saints
Tämän keskustelun yhteydessä olisi varmaan nyt hyvä määritellä, että mikä on sukupolvikokemus ja mikä ei.
"Sukupolvikokemus" on yhtä täsmällinen käsite kuin "Generational Talent" tuolla NHL-osiossa. Sieltä löytyy. Kannattaa sutia sinne tutkimaan... =)
 

bebeto

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Ylöjärven Ryhti
"Sukupolvikokemus" on yhtä täsmällinen käsite kuin "Generational Talent" tuolla NHL-osiossa. Sieltä löytyy. Kannattaa sutia sinne tutkimaan... =)

Tämä on hyvä kuvaus joillekin termeille joita me ihmiset käytämme varsin subjektiivisesti. @Musta Nuoli , sinä kirjoitit että Dingo oli sukupolvikokemus joka on aivan totta. Se oli sukupolvikokemus 12-13-vuotiaille tytöille ja varsin voimakas sellainen. Ultra Bra oli kuitenkin hieman erilainen sukupolvikokemus ja allekirjoitan kyllä lähes sanasta sanaan Jami Järvisen tekstin. Kyse oli ajasta, hetkestä jolloin ilmiö syntyi, en usko että muuna aikana tuo olisi ollut mahdollista. Neuvostoliiton hajoaminen, lama, Nokian nousu ja koko talouselämän elpyminen. Nämä kaikki yhdessä tekivät ilmiön mahdolliseksi, ilmiön joka tunnetaan nimellä Ultra Bra. Ketkä määrittelevät sukupolvikokemuksen, minusta parhaiten sen määrittelevät ne kymmenet tuhannet ihmiset jotka valuivat kolmena peräkkäisenä iltana täyttämään Hartwall-areenan. Samaan aikaan Dingo saa hädin tuskin keskikaljakuppilan yleisön innostumaan. Dingon musiikki ei ole kestänyt aikaa, Ultra Bran on.
 
MM-kulta 1995 oli sukupolvikokemus, kenties sekin viimeinen lajissaan ainakin jääkiekon osalta

Minusta sana sukupolvikokemus ei sovellu kovin hyvin tuon kullan kuvailuun, sillä se säväytti kaiken ikäisiä vauvasta vaariin. Aika lavealla pensselillä saa maalata, jos vuosina 1930 ja 1980 syntyneet suomalaiset lasketaan saman sukupolven jäseniksi.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös