Ultra Bra

  • 42 168
  • 284

Knox

Jäsen
Suosikkijoukkue
Flyers
Onko näin? Oma kapeahko otos osoittaa, että bändin kuulijakunnan ympärille on kerääntynyt vielä suurempi joukko ihmisiä kailottamaan omaa mielipidettään siitä, että bändin sanoitukset ovat taistolaista paskaa ja bändi ei ole sukupolvikokemus. Minulle ei tule heti mieleen muuta suomalaisyhtyettä ja sen kuuntelijoita, jonka haukkuminen on yhtä yleistä. Jostain syystä Ultra Bratakin (kansainvälisesti) suosituimmat Nightwish ja HIM eivät kerää niin paljon negatiivista huomiota, vaikka nekään eivät soita kovin hyvää musiikkia.

No, omien kokemuksien mukaan kyllä, mutta sehän ei tarkoita kuin suppeaa otantaa. Ei mua haittaa omien suosikkien hehkuttaminen, teen sitä itsekkin estottomasti, mutta kun ruvetaan tekemään peruspopista jotain maailmaa mullistavaa taidetta, niin se kummastuttaa. Ja nyt en puhu välttämättä tästä keskustelusta.

Ja kyllä HIM sekä Nightwish on oman osansa paskasta saaneet. Eivät ehkä samassa määrin mitä UB, mutta kuitenkin. Ja mieluummin kai sitä bändi herättää tunteita kuin että se olisi harmaata massaa. Tässä kai Ultra Bra on varsin onnistunut.



Typerintä on kieltää jonkun asian olleen sukupolvikokemus, koska se ei yhdistänyt koko sukupolvea. Minä kasvoin talossa, jossa ei ollut kaapeli-tv:tä. On silti väärin sanoa, etteikö Music Television olisi sukupolvikokemus. Aika paljon saa kuulla sitä, miten jonkun musiikkimaku on saanut alkunsa kuulleensa jonkun biisin MTV:n esittämien musiikkivideoiden kanssa. Tai että Radio City ei olisi ollut sukupolvikokemus, vaikka soi vain Helsingissä. Kyllä se oli.

Minähän en ole ottanut koko sukupolvikokemukseen kantaa. Jos joku haluaa pitää Ultra Brata sellaisena niin mikäs siinä.
 

Barnes

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tasuno Tasalakki
Lauri Tähkä Elonkerjuineen oli ainakin hyvin suosittu ja inhottu.
Tai Yö. Bändillä on suuri fanikunta ja jokunen kuolematon klassikko, mutta myös runsas vastustus.

Mitä Ultra Brahan tulee, niin en heidän musiikistaan pidä, muttei minulla mitään syytä ole orkkaa vähätelläkään. Taitavia muusikoita kaikki UB:n jäsenet ja bebeton kovasti mainostamat kolme loppuun myytyä Jaffalan keikkaa ovat aika kovia näyttöjä mille tahansa artistille/bändille.
 

Roger Moore

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kokudo Keikaku, Miljoonamiehistö, Ranska, KuPS
Ja kyllä HIM sekä Nightwish on oman osansa paskasta saaneet. Eivät ehkä samassa määrin mitä UB, mutta kuitenkin. Ja mieluummin kai sitä bändi herättää tunteita kuin että se olisi harmaata massaa. Tässä kai Ultra Bra on varsin onnistunut.
Itse kyllä muistelisin että Nightwish sai aika tasaiseen tahtiin paskaa niskaansa siitä saakka kun bändin solistiksi pestattiin eräs ruotsalainen laulaja. Anette Olzonille annettiin itse asiassa jopa tappouhkauksia. Ultra Bran kohdalla tämä "vihaaminen" on ollut siihen verrattaessa aika mietoa, vaikka toki mistäs minä tiedän millaista postia jäsenet on saaneet.
 

Mikke73

Jäsen
Suosikkijoukkue
Haukat, Ässät
Olisi joskus hauska kuulla miltä Dingon musiikki kuulostaisi jos sitä esittäisi yhtye jossa soittajat osaisivat soittaa ja soilisti laulaa.
Se kuulostaisi alkuperäiseen verrattuna täydeltä paskalta, josta hyvänä esimerkkinä on Scandinavian Music Groupin versioima Levoton Tuhkimo (valitettavasti ei tullut ihan heti Youtubesta vastaan tätä).
 

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Se on mahtavaa vierailla Suomessa aina joskus, mutta nyt en saa oikein tästä touhusta kiinni.

Yle TV2 näyttää olympiarenkaita ja 49pv. Samaan aikaan joku Ultra Bran keikka viime kesältä.

Olympialaiset vielä menee, mutta mikä ohjelmavalinta tämä on.
 

Individual

Jäsen
Suosikkijoukkue
Post-rock/ Post-punk
Se on mahtavaa vierailla Suomessa aina joskus, mutta nyt en saa oikein tästä touhusta kiinni.

Yle TV2 näyttää olympiarenkaita ja 49pv. Samaan aikaan joku Ultra Bran keikka viime kesältä.

Olympialaiset vielä menee, mutta mikä ohjelmavalinta tämä on.

Jospa siellä TV2:n ohjelmapäälikkö haluaa olla ajassa kiinni ja laittaa UB:n Ruisrockin (?) keikan pyörimään ruutuun, kun nyt tämä paluukonserttien sarja juuri oli. Noh, jos UB nyt pitää kiinni päätöksessään olla enää palaamatta radalle, niin ehkä tämä huuma (tietyn väestönosan huuma toim.huom.) tästä taittuu. Varmaan voisi olla vaikea vastustaa homman jatkamista; saa olla sold out-keikoilla kansakunnan kaapin päällä ja kai siitä jotain maksetaankin.

Tervetuloa Suomeen (ot)
 

nummenkallio

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo
Dingon kulta-ajoista on sentään aikaa enemmän, Ultra Bran ei. On ymmärrettävää, että suosio on korkeammalla 16 vuotta lopettamisesta (jonka jälkeenkin ehti tulla useita keikkoja eri tilaisuuksissa, mm. punaviherkuplan hehkuttaessa Haavistoa 2012) kuin yli 30 vuotta Dingon klassisen kokoonpanon lopettamisesta.

Kuten itsekin sanoit, Dingo on tehnyt jo monta comebackia. Bändi teki 90-luvun alkupuolella ensimmäisen comebackinsa ja myös paluulevyn, eikä tämä kovin suurta dingomaniaa enää aiheuttanut. Silloinhan Dingon kultavuosista oli alle kymmenen vuotta aikaa. Kai siellä keikoilla porukkaa oli, itsekin kävin yhdellä, mutta ei se mikään koko sukupolven odottama comeback ollut. Aika oli ajanut Dingon ohi jo silloin. Turha kai sanoakaan, että Ultra Bran paluu on ollut hieman toisenlainen.

Eikä Dingo ollut sukupolvikokemus 12-vuotiaille tytöille, se oli laajempi kokemus paljon isommalle väestöryhmälle. Minullekin, vaikken ollut 12-vuotias enkä naisoletettu. Kaikki tiesivät Dingon aikoinaan, kaikilla oli joku näkemys ja liki ensimmäistä kertaa Dingon tapainen yhtye pääsi Ylen tv-uutisiin (tämä ei ollut 1980-luvulla yleistä vaan liki ainutlaatuista).

Edelleen kysyn, mikä ero tässä on Ultra Bran tilanteeseen? Muu kuin se, että uutisiin pääseminen oli bändille 80-luvun puolivälissä ainutlaatuista.

Oliko siis Ultrabran vasemmistolainen laululiiketausta taidetta, vai se itse vasemmistolainen poliittinen laululiike?

Sori epätäsmällinen ilmaus. Poliittista laululiikettä tarkoitin. Niitä lauluja täytyy käsitellä musiikkina ja taiteena, itse ideologiaa voidaan käsitellä muualla.

Sukupolvikokemus voi olla monisyinen käsite, mutta sellainen asia, joka aivan valtavalle enemmistölle ei ole merkannut yhtään mitään, ei varmastikaan ole sukupolvikokemus.

Ja nyt tuo "valtava enemmistö" on jaksanut täällä jo pitkään kiivaasti perustella, ettei bändi merkinnyt heille mitään. Rehellisempää olisi sanoa, että bändi ärsytti, kun sitä tuli silloin joka tuutista.

En minäkään ala vanhemmilleni kertoa mitä Wigwam oli ja on.

Olet onnellisessa asemassa. Minä olen joutunut vain moittimaan omia vanhempiani, kun eivät ole aikanaan ymmärtäneet hyvän päälle. Kuuntelivat kaikkea skeidaa, vaikka olisivat voineet kuunnella Wigwamia.

Ei mua haittaa omien suosikkien hehkuttaminen, teen sitä itsekkin estottomasti, mutta kun ruvetaan tekemään peruspopista jotain maailmaa mullistavaa taidetta, niin se kummastuttaa.

Millähän tavalla Ultra Bra on peruspoppia? Voitko saman tien määritellä, millaista peruspoppi on? Tuo on nimittäin yksi löysimpiä ilmauksia, mitä jostain musiikista voidaan käyttää.
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Se on mahtavaa vierailla Suomessa aina joskus, mutta nyt en saa oikein tästä touhusta kiinni.

Yle TV2 näyttää olympiarenkaita ja 49pv. Samaan aikaan joku Ultra Bran keikka viime kesältä.

Olympialaiset vielä menee, mutta mikä ohjelmavalinta tämä on.

Ultra Bran keikkaa oli mukava kuunnella.
 

archieG

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Slavia Praha
Sori epätäsmällinen ilmaus. Poliittista laululiikettä tarkoitin. Niitä lauluja täytyy käsitellä musiikkina ja taiteena, itse ideologiaa voidaan käsitellä muualla.
Kiitos tarkennuksesta. Miten ihmeessä niitä pitäis vain käsitellä musiikkina ja taiteena? Esimerkiksi Agit Prop ei mitenkään ottanut poliittisesti kantaa, vaan ihan taide edellä lauleskeli?
 

nummenkallio

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo
Kiitos tarkennuksesta. Miten ihmeessä niitä pitäis vain käsitellä musiikkina ja taiteena? Esimerkiksi Agit Prop ei mitenkään ottanut poliittisesti kantaa, vaan ihan taide edellä lauleskeli?

Koska se on musiikkia ja taidetta. Puhtaimmillaan vain sitä. En siis ole kiistämässä sitä arvolatausta, mitä taistolaislauluissa on, enkä ole taistolaisten kanssa läheskään kaikesta samaa mieltä, mutta osaan arvottaa musiikkia ja taidetta ihan omana itsenään.
 

nummenkallio

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo
Niin, niin, mutta miten tämä ajankohta kesken jouluhuuman on valittu. Eikö tätä olisi ehtinyt näyttää tammikuussa mäkiviikon jälkeen.

Parasta olisi tietenkin se, että pahan kommariyhtyeen keikka veisi ruutuajan kaikkien suomalaisten pyhältä mäkihyppykokemukselta.
 

archieG

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Slavia Praha
Koska se on musiikkia ja taidetta. Puhtaimmillaan vain sitä. En siis ole kiistämässä sitä arvolatausta, mitä taistolaislauluissa on, enkä ole taistolaisten kanssa läheskään kaikesta samaa mieltä, mutta osaan arvottaa musiikkia ja taidetta ihan omana itsenään.
Näen aivan uskomatonta (etten sanoisi nuoruuden) naiviutta. Siis ihan oikeasti kuvittelet että ne vanhat 60-70-luvun kommunistiset laulubändit tekivät juttujaan vain taide ja musiikki edellä?
 

nummenkallio

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo
Näen aivan uskomatonta (etten sanoisi nuoruuden) naiviutta. Siis ihan oikeasti kuvittelet että ne vanhat 60-70-luvun kommunistiset laulubändit tekivät juttujaan vain taide ja musiikki edellä?

On ihanan kohteliasta, jos joku pitää vielä nuorena. Mutta kyllä minä olen osani opiskellut tuosta poliittisesta laululiikkeestä, enkä kuvittele, että ideologia olisi ollut siinä sivuroolissa. Tarkoitin vain sitä, että minä pystyn kuuntelemaan näitä tuotoksia pelkkänä musiikkina, ja jos pelkkää musiikkia arvioidaan, niin muidenkin pitäisi. Ideologiaa voi sitten arvioida muualla.
 

arvee

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomi Fineland, North Atlantic Hawks, EU, Jokerit
Ultra Bran keikkaa oli mukava kuunnella.

Niin oli, olisin halunnut olla mukana tuolla. Ruisrockista on muutenkin kaikilta kerroilta hyviä muistoja.
arveen poliittinen varaus, varautuneisuus on jonkinlainen, mutta Ultra Bra on nannaa. Musiikkia korvilleni.
 

archieG

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Slavia Praha
On ihanan kohteliasta, jos joku pitää vielä nuorena. Mutta kyllä minä olen osani opiskellut tuosta poliittisesta laululiikkeestä, enkä kuvittele, että ideologia olisi ollut siinä sivuroolissa. Tarkoitin vain sitä, että minä pystyn kuuntelemaan näitä tuotoksia pelkkänä musiikkina, ja jos pelkkää musiikkia arvioidaan, niin muidenkin pitäisi. Ideologiaa voi sitten arvioida muualla.
Hmm, eli musiikki joka on sanoituksineen tehty nimenomaan tukemaan kommunistista ideologiaa, pitääkin nykypäivänä kuunnella vain musiikkina. Koska sinäkin niin teet. Asia selvä.
 

nummenkallio

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo
Muistaako kukaan Ultra Bran Samppalinnan-keikan tarkkaa päivämäärää Turussa elokuussa 1999? Oli nimittäin hienoin UB-veto, mitä olen nähnyt. Pehmeän hämärä elokuun yö, tuikut altaan reunalla ja aivan mahtava keikka. Oliko teistä joku muu siellä?
 

nummenkallio

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo
Hmm, eli musiikki joka on sanoituksineen tehty nimenomaan tukemaan kommunistista ideologiaa, pitääkin nykypäivänä kuunnella vain musiikkina. Koska sinäkin niin teet. Asia selvä.

Sanoin jo, että ideologiaa voidaan tarkastella erikseen. Sitä saa jopa kritisoida. Mutta koska musiikki on minulle tärkein asia, niin käsittelisin musiikkia mielellään erikseen. Kerrotko mikä tässä musiikkityylissä on sellaista, joka on olemassa vain kommunistista ideologiaa tukeakseen?
 

archieG

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Slavia Praha
Sanoin jo, että ideologiaa voidaan tarkastella erikseen. Sitä saa jopa kritisoida. Mutta koska musiikki on minulle tärkein asia, niin käsittelisin musiikkia mielellään erikseen. Kerrotko mikä tässä musiikkityylissä on sellaista, joka on olemassa vain kommunistista ideologiaa tukeakseen?
Ei musiikkityylissä mitään sinänsä vikaa ole, mutta miksi kieltää sen ideologinen olemassa olo ja alkaa puhumaan vain musiikista? Laulujen sanat eivät merkinneet mitään? Vallankumous? Riistoporvarit? Kommunistinen puolue? Neuvostoliitto?
 

arvee

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomi Fineland, North Atlantic Hawks, EU, Jokerit
Muistaako kukaan Ultra Bran Samppalinnan-keikan tarkkaa päivämäärää Turussa elokuussa 1999? Oli nimittäin hienoin UB-veto, mitä olen nähnyt. Pehmeän hämärä elokuun yö, tuikut altaan reunalla ja aivan mahtava keikka. Oliko teistä joku muu siellä?

Ai hemmetti, idyllinen on kuvailusi. Olen Turussa jonninkin verran nuorempien läheisten sukulaisten vieraana aikaa vietellyt, menoa kokenut, minä pidän kaupungista. Ultra Bra hämärässä elokuussa, pimeähkö meri-ilma kuulaasti välittää torvien soinnin, lautasten oikea-aikaiset helähdykset.
Nyt harmittaa oikeastaan aika samperisti. Juu, en valitettavasti ollut, taisi muuten olla yksi näitä sattumuksia jolloin suunnitelmat ja siten toiveeni eivät toteutuneet, minulle ilmestyi yllättävä vastuu.
 

nummenkallio

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo
Ei musiikkityylissä mitään sinänsä vikaa ole, mutta miksi kieltää sen ideologinen olemassa olo ja alkaa puhumaan vain musiikista? Laulujen sanat eivät merkinneet mitään? Vallankumous? Riistoporvarit? Kommunistinen puolue? Neuvostoliitto?

En ole tuota ideologiaa missään vaiheessa kieltänyt, kun sitä ei voikaan kieltää. Laulujen sanat ovat mitä ovat, mutta ei minulla ole niihin mitään erityistä tunnesidettä. Olen vasta syntynyt taistolaisaikoina, eivätkä lapsuudenkodissani taistolaislaulut todellakaan soineet, päinvastoin.

Sen vain sanon, että tuo termi riistoporvarit ei ole vanhentunut neljässäkymmenessäkään vuodessa.
 

archieG

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Slavia Praha
En ole tuota ideologiaa missään vaiheessa kieltänyt, kun sitä ei voikaan kieltää. Laulujen sanat ovat mitä ovat, mutta ei minulla ole niihin mitään erityistä tunnesidettä. Olen vasta syntynyt taistolaisaikoina, eivätkä lapsuudenkodissani taistolaislaulut todellakaan soineet, päinvastoin.
Huoh, vaikka keskustelupalsta onkin, niin miksi tämän toteamiseen taas meni aikaa, tupakkaa ja monen asian kieltämistä?
 

nummenkallio

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo
Ai hemmetti, idyllinen on kuvailusi. Olen Turussa jonninkin verran nuorempien läheisten sukulaisten vieraana aikaa vietellyt, menoa kokenut, minä pidän kaupungista. Ultra Bra hämärässä elokuussa, pimeähkö meri-ilma kuulaasti välittää torvien soinnin, lautasten oikea-aikaiset helähdykset.

En halua kääntää veistä haavassa, mutta tuo oli niitä kerran elämässä -keikkoja. Kaikki oli täydellistä. Kalifornia oli juuri keväällä ilmestynyt, ja tottahan siitä soitettiin biisejä paljon. Olin diggaillut Ultra Brata ekasta ep:stä saakka ja nähnytkin sen sitä ennen, mutta tuo oli kyllä kovin UB-kokemus ikinä. Ihan mahtavaa.

Uskonlahko, joo.
 

nummenkallio

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo
Huoh, vaikka keskustelupalsta onkin, niin miksi tämän toteamiseen taas meni aikaa, tupakkaa ja monen asian kieltämistä?

Nyt kaikella ystävyydellä arvoisa palstakumppani @archieG. Minä en ole mitään kiistänyt missään vaiheessa. Lukeminen kannattaa aina, sanoo suuresti arvostamani Jörn Donner.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös