Ultra Bra

  • 42 220
  • 284

mjr

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet
Muuten tuosta UB:n kommunistisuudesta puhuneilta olen usein kysynyt, että mikä kohta Anna Ahmatovan lyriikoista tai Säkeitä Erwin Rommellille -laulusta on puhujan mielestä kauhean kommunistinen. Hiljaisuus tietenkin vastauksena.
 

Rinksu

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Muuten tuosta UB:n kommunistisuudesta puhuneilta olen usein kysynyt, että mikä kohta Anna Ahmatovan lyriikoista tai Säkeitä Erwin Rommellille -laulusta on puhujan mielestä kauhean kommunistinen. Hiljaisuus tietenkin vastauksena.

Siihen voidaan lisätä sitten Savanni Nukahtaa, Sinä Lähdit Pois, Minä Suojelen Sinua Kaikelta jne jne, lähestulkoon mikä tahansa tämän bändin biisi ja kyllähän UB lauloi sellaisen "citytweenie"-ihmisen angsteista (ja itse en siis edelleenkään Sinnesuntännemäen lyriikoista perusta) enemmän kuin tykitti jotain AgitProp-henkistä toveriaatetta. Jollain ihmisillä tuntuu vain olevan olennaista kaivaa joka vitun asiasta nykyään jotain kommariaatetta. Vetäisivät nyt henkeä välillä.

Jaa nii, tämä se on mielestäni bändin kirkkain hetki. Ja Terhi K on siis aivan saatanan ihq.
Heikko Valo - Youtube
 

Roger Moore

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kokudo Keikaku, Miljoonamiehistö, Ranska, KuPS
Siihen voidaan lisätä sitten Savanni Nukahtaa, Sinä Lähdit Pois, Minä Suojelen Sinua Kaikelta jne jne, lähestulkoon mikä tahansa tämän bändin biisi ja kyllähän UB lauloi sellaisen "citytweenie"-ihmisen angsteista (ja itse en siis edelleenkään Sinnesuntännemäen lyriikoista perusta) enemmän kuin tykitti jotain AgitProp-henkistä toveriaatetta. Jollain ihmisillä tuntuu vain olevan olennaista kaivaa joka vitun asiasta nykyään jotain kommariaatetta. Vetäisivät nyt henkeä välillä.
No eiköhän tämä johdu siitä, että eikös bändi saanut alkunsa jostain vassarinuorten laulukilpailusta? Äkkiseltään ainakin luulisi, että ihmiset (minä mukaanlukien) vetävät tuon kommari-kortin usein esile, osa tosissaan ja osa vähemmän tosissaan. Rehellisesti sanottuna en ole bändin musiikkiin oikeasti koskaan tutustunut niin paljon, että pystyisin objektiivisesti arvioimaan miten kommarihenkistä se musiikki on. Ei ole koskaan kolahtanut millään tasolla, toki Isänmaan toivojen tunnari on ainoa minkä suostun joskus nostalgiasyistä kuuntelemaan läpi jos radiossa soi.

Jotainhan tuo bändi on toki oikein joskus tehnyt kun möi Hartwall Areenan täyteen, ei siihen kuitenkaan ihan jokainen kotimainen tai ulkomainenkaan artisti pysty. Tästä pääsenkin siihen, että mihin tuo bändin valtaisa suosio muuten lopulta perustuu? Paljon olen kuullut tästä "sukupolvia yhdistävästä tekijästä", mutta enemmänhän tuota voisi juurikin luonnehtia jonkinlaiseksi nuorehkon väestön "angstimusiikiksi" (tämä ei siis mitenkään vittuiluna), mutta kaikesta päätellen taitaa olla kuitenkin melkolailla koko perhettä yhdistävä tekijä.

Meillä tuota ei kotona kuunneltu koskaan, toki vanhemmat on muutenkin harmittavan huonoja musiikin kuuntelijoita. Joskus siellä ollesani luukutan musiikkia omista ämyreistäni ja äiti pysähtyy kuuntelemaan että kylläpä se Tarja Turunen laulaa taas kivasti, mutta isä ei kyllä musiikkia kuuntele muuten kuin radiosta jonkin verran, jos siis sattuu vaan kuulumaan joltain Radio Suomelta silloin. Tansseissa kyllä käyvät, mutta siihen se melkein jääkin.

Joskus sitä toivoisi että faijalla olisi joku salattu rock-menneisyys ja olisi vetänyt kokkelia aikansa autotallibändien kanssa, mutta eikai se maalaistalon poika nyt sellaista...
 

Ötökkä

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, Panthers, Lentävä maalivahti
No eiköhän tämä johdu siitä, että eikös bändi saanut alkunsa jostain vassarinuorten laulukilpailusta? Äkkiseltään ainakin luulisi, että ihmiset (minä mukaanlukien) vetävät tuon kommari-kortin usein esile, osa tosissaan ja osa vähemmän tosissaan. Rehellisesti sanottuna en ole bändin musiikkiin oikeasti koskaan tutustunut niin paljon, että pystyisin objektiivisesti arvioimaan miten kommarihenkistä se musiikki on. Ei ole koskaan kolahtanut millään tasolla, toki Isänmaan toivojen tunnari on ainoa minkä suostun joskus nostalgiasyistä kuuntelemaan läpi jos radiossa soi.

Jotainhan tuo bändi on toki oikein joskus tehnyt kun möi Hartwall Areenan täyteen, ei siihen kuitenkaan ihan jokainen kotimainen tai ulkomainenkaan artisti pysty. Tästä pääsenkin siihen, että mihin tuo bändin valtaisa suosio muuten lopulta perustuu? Paljon olen kuullut tästä "sukupolvia yhdistävästä tekijästä", mutta enemmänhän tuota voisi juurikin luonnehtia jonkinlaiseksi nuorehkon väestön "angstimusiikiksi" (tämä ei siis mitenkään vittuiluna), mutta kaikesta päätellen taitaa olla kuitenkin melkolailla koko perhettä yhdistävä tekijä.

Meillä tuota ei kotona kuunneltu koskaan, toki vanhemmat on muutenkin harmittavan huonoja musiikin kuuntelijoita. Joskus siellä ollesani luukutan musiikkia omista ämyreistäni ja äiti pysähtyy kuuntelemaan että kylläpä se Tarja Turunen laulaa taas kivasti, mutta isä ei kyllä musiikkia kuuntele muuten kuin radiosta jonkin verran, jos siis sattuu vaan kuulumaan joltain Radio Suomelta silloin. Tansseissa kyllä käyvät, mutta siihen se melkein jääkin.

Joskus sitä toivoisi että faijalla olisi joku salattu rock-menneisyys ja olisi vetänyt kokkelia aikansa autotallibändien kanssa, mutta eikai se maalaistalon poika nyt sellaista...
Ultra Bra on kuitenkin todella persoonallinen bändi suomalaisessa musiikkiskenessä. Ihan oma soundi. Varmaan tuohonkin suosio osaltaan perustuu.
 

Roger Moore

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kokudo Keikaku, Miljoonamiehistö, Ranska, KuPS
Ultra Bra on kuitenkin todella persoonallinen bändi suomalaisessa musiikkiskenessä. Ihan oma soundi. Varmaan tuohonkin suosio osaltaan perustuu.
No varmaan osittain joo. Kai tämä on bändinä vähän sellainen että joko sitä rakastaa tai vihaa. Tai no en voi sanoa vihaavani kuten en varmaan mitään muutakaan artistia/bändiä, mutta jos nyt lievempää muotoa käyttää niin en vaan pidä musiikista millään tasolla ja en menisi keikalle vaikka ilmaiseksi pääsisin.
 

Rinksu

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
No varmaan osittain joo. Kai tämä on bändinä vähän sellainen että joko sitä rakastaa tai vihaa. Tai no en voi sanoa vihaavani kuten en varmaan mitään muutakaan artistia/bändiä, mutta jos nyt lievempää muotoa käyttää niin en vaan pidä musiikista millään tasolla ja en menisi keikalle vaikka ilmaiseksi pääsisin.

Suurimmalta osin en ole minäkään jaksanut sen kummemmin innostua koko bändistä. Koskinen on ihan pätevä biisintekijä, mutta nuo Sinnemäen "Olen usein ällönnyt sinua" tyyliset pissis-lyriikat vaan ei uppoa sitten millään. Jokunen biisi sitten vaan toimii sävellyksenä niin hyvin mun korvissa, että olen onnistunut unohtamaan nuo karmeat sanoitukset.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Olin parikymppinen Ultra Bran kulta-aikaan ja hitit ovat tuttuja, mutta ei iske tippaakaan. Naispuolisista 40-50 v. työkavereista kymmenkunta on raahaamassa itsensä keikalle, kaipa siellä on pienessä nousussa kiva kirkua kaiholla kadonnutta nuoruuttaan. Akateemisten keski-ikäisten naisten ja laihaläskien nelivitosten miesten musiikkia.
 

UnenNukkuja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Aika moni, kunhan on turkulainen
Ei osu eikä uppoa minuunkaan tämä bändi. Kavereissani oli sitä "mummo-osastoa", jotka tälle oli vannoutuneet.

Jostain syystä itse pidän Minä Suojelen Sinua Kaikelta -biisistä ajoittain. Selittynee jollain miellyttävillä melodioilla, ei enemmällä.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Itse en ole Ultra Brata juuri kuullut, saati kuunnellut. Minusta UB muistuttaa poljennoltaan, kokoonpanoltaan, levy-yhtiöltään (johto) aivan liiaksi 1970-luvun poliittista laululiikettä, vaikka sanoitukset ovat erilaisia. Siksi oli puhdas sattuma, että tuo YLE:n vanha taltiointi osui silmiin ja korviin. Onhan esiintyminen lavalla ainakin telkkarin välityksellä heikko koreografialtaan, mutta soundi ihan käsittämätön ja YLE + bändi onnistuivat siinä erinomaisesti.
 

bebeto

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Ylöjärven Ryhti
Kaksi Jaffalan keikkaa minuuteissa loppuun. Ei huono.
Tai jotain näytti vielä olevan myynnissä ainakin 16. päivän keikalle. Näköjään permannollakin on penkit.

Ei yllättänyt kun katseli Provinssin ja Ruisrokin taltiointeja, yleisö lauloi kovempaa kuin bändin laulajat, osa itki haltioissaan. Toivottavasti Koskinen intoutuu vielä säveltämään bändille uutta musiikkia. Täysin uniikki saundi silloin ja nyt.
 

Individual

Jäsen
Suosikkijoukkue
Post-rock/ Post-punk
Ja toinen lisäkeikka, eli kolme iltaa ensimmäisenä suomalaisyhtyeenä Hartwall-arenalle. :) Ensi kesäksi stadionia varaamaan.
 
Viimeksi muokattu:

eagle

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Pittsburgh
Olin parikymppinen Ultra Bran kulta-aikaan ja hitit ovat tuttuja, mutta ei iske tippaakaan. Naispuolisista 40-50 v. työkavereista kymmenkunta on raahaamassa itsensä keikalle, kaipa siellä on pienessä nousussa kiva kirkua kaiholla kadonnutta nuoruuttaan. Akateemisten keski-ikäisten naisten ja laihaläskien nelivitosten miesten musiikkia.

Sama vika. Ei tipu kyllä yhtään. Yhdestäkään biisistä en ole koskaan tykännyt. Hissimusiikkina varmaan toimisi.
 

Dennis

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Ja toinen lisäkeikka, eli kolme iltaa ensimmäisenä suomalaisyhtyeenä Hartwall-arenalle. :) Ensiksi kesäksi stadionia varaamaan.
Jälleenmyyjillä sen kun katteet pienenee. Yritin rouvalle hommata lippuja lisäkonserttiin, mutta myöhästyin ja jäi luu käteen lipputrokareitten kanssa. Aika älyttömiä hintoja huudetaan noilla jälkimarkkinasivustoilla, joten pitäkööt tunkkinsa. No, jos sitä huomenna olisi paremmin hereillä, kun tulee toisen lisäkeikan liput myyntiin. Eipä siinä, vaikka jäisi saamatta, kun ei vaimo mikään hc-fani ole ikinä ollut, mutta olisihan tuo mukava nostalgiatrippi aikaisena joululahjana.
 

Roger Moore

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kokudo Keikaku, Miljoonamiehistö, Ranska, KuPS
Pakko tuossa bändissä nyt kai jotain vetovoimaista olla, eikai nyt pelkällä kommunistisella hapatuksella saa kolmea Areenakeikkaa vedettyä? ;)

Mutta joo tosiaan, tuo kyllä jäisi tekemättä itse asiassa aika monelta ulkomaalaiseltakin suosikkiyhtyeeltä.
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Itse en ole Ultra Brata juuri kuullut, saati kuunnellut. Minusta UB muistuttaa poljennoltaan, kokoonpanoltaan, levy-yhtiöltään (johto) aivan liiaksi 1970-luvun poliittista laululiikettä, vaikka sanoitukset ovat erilaisia. Siksi oli puhdas sattuma, että tuo YLE:n vanha taltiointi osui silmiin ja korviin. Onhan esiintyminen lavalla ainakin telkkarin välityksellä heikko koreografialtaan, mutta soundi ihan käsittämätön ja YLE + bändi onnistuivat siinä erinomaisesti.

UB on todella taitava kokonaisuus, klassisen taustan muusikoita taustalla (itse asiassa laulajissakin), ja se kyllä kuuluu. Vielä kun Tuluston mikki pidetään näilläkin keikoilla kiinni :) Mihinkään lavashow'hun eivät ole koskaan panostaneet, vaan esittävät kappaleensa. Joel Melasniemi aiemmin riehui pitkin lavaa, mutta melkeinpä siinä se.
 

Huppu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Oli pakko käydä kuuntelemassa näitä 70-luvun kommarilauluja kun näistä täällä niin paljon puhutaan. Nämä vertaukset tuntuvat olevan samaa sarjaa kuin sanoisi että kaikki neljän tasatahtisen soinnun kiertoon perustuva musiikki niputettaisiin yhteen. Eli jotain samaa kyllä mutta onhan tämä aivan eri planeetalta kuitenkin.

UB koostuu joukosta oikeasti todella kovan luokan muusikoita. Kerkko Koskinen on vaan todella kova säveltäjä. Todella monipuolista materiaalia. Monesti käsitys bändeistä perustuu niihin muutamaan hittiin. Ja hitit tunnetusti vituttaa monia, monestakin syystä. Omille listoille harvoin päätyy sinä lähdit pois tai minä suojelen sinua kaikelta. Suomalaisittain toki erikoista musiikkia kun melankolinen itsesääli loistaa poissaolollaan. Suurin faniporukka taitaa olla sen ajan nuoret kaupunkilaiset mutta kuten on saanut huomata, muutakin porukkaa löytyy paljon takaa.

Olen todennut että vastaavaa ilmiötä tuskin tullaan koskaan Suomessa näkemään. Ja tällä tarkoitan yhtyettä joka on näin iso sekä massojen että muusikoiden keskuudeessa. UB on periaatteessa varsin "progea" musiikkia ja se toisaalta myös siksi ihmetyttä miten se on pystynyt nousemaan niin suureksi suuren yleisön joukossa. Toki persoonalliset sanoitukset on ollut iso asia tässä. Olen nimittäin saanut huomata että kaveripiirissä monet UB:n kuuntelijat kuuntelevat tämän lisäksi paljon Suomi-rappia, ja juurikin niitä persoonallisempia tapauksia.

Yhtenä esimerkkinä yhä jatkuvassa suosiossa nykyisten nuorten kaupunkilaisten, ja siellä siis sen tietyn porukan piirissä, sain huomata kun kävin ladissa joskus aikanaan kaveriporukalla. Vaikka listalla oli todella kovia hittejä, UB:n napsahtaessa soimaan jengi syttyi enemmän kuin missään muussa kohtaa. En muista kumpi isoista biiseistä se oli mutta yllätyin jo kun se lähti koska en ajatellut näitä ennakkoon niin discobiiseinä. No, enpä ole montaa kertaa ladiin eksynyt että en sen tarkemmin tiedä millaista menoa siellä yleensä on listojen suhteen. Mutta näköjään toimi.

Mutta monelle ongelma voi (sanoitusten ja puoluekirjan kun se politiikka tähän pitää aina sotkea ohella) olla se että musiikki on vain liian monimutkaista ("progea") ja siksi ei saa kosketuspintaa siihen.

Ei vissiin pitäis ikinä ruveta kirjoittamaan tästä kun ei saa lopetettua ajoissa....
 

Roger Moore

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kokudo Keikaku, Miljoonamiehistö, Ranska, KuPS

oiler99

Jäsen
Suosikkijoukkue
Edmonton Oilers, Raahe-Kiekko, Oulun Kärpät, ManU
Mikä estää menemästä Helsinkiin areenakeikalle? Eikös niitä vielä kolmas siis tule.

Kolmas keikka julkistettiin tänään. liput tulee huomenaamulla myyntiin. Itse sain lauantain keikalle alakatsomolipun läheltä lavaa.
 

Roger Moore

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kokudo Keikaku, Miljoonamiehistö, Ranska, KuPS
Mutta monelle ongelma voi (sanoitusten ja puoluekirjan kun se politiikka tähän pitää aina sotkea ohella) olla se että musiikki on vain liian monimutkaista ("progea") ja siksi ei saa kosketuspintaa siihen.
No olikin ihan asiallisesti kirjoitettu viesti tähän asti, mutta sitten piti vetää tällainen älykkö-kortti ja tietyllä tavalla kyseenalaistaa Ultra Brasta vähemmän pitävien ymmärrys musiikin suhteen. Ehkä monelle ongelma on vaan se, että pitää sitä musiikkia vaan yksinkertaisesti omaan makuunsa huonona? En ymmärrä miksi musiikistakin pitää aina kaivaa joku "ymmärtäminen" esille, näkisin tämän kuitenkin ihan puhtaasti mielipidekysymyksenä ja makuasiana. Joku tykkää ja joku ei.
 

Rinksu

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
No olikin ihan asiallisesti kirjoitettu viesti tähän asti, mutta sitten piti vetää tällainen älykkö-kortti ja tietyllä tavalla kyseenalaistaa Ultra Brasta vähemmän pitävien ymmärrys musiikin suhteen. Ehkä monelle ongelma on vaan se, että pitää sitä musiikkia vaan yksinkertaisesti omaan makuunsa huonona? En ymmärrä miksi musiikistakin pitää aina kaivaa joku "ymmärtäminen" esille, näkisin tämän kuitenkin ihan puhtaasti mielipidekysymyksenä ja makuasiana. Joku tykkää ja joku ei.

Joo, ja ei UB kyllä mitään progressiivista musaakaan ole. Ihan reilusti vaan popmusiikkia, sinfonisen orkesterin kera. Noin suurin piirtein samaan malliin, kuin eurovision laulukilpailun biisit silloin joskus kun siellä oikeasti oli se orkesterikin messissä ja laulajatkin lauloivat itse. Melko perinteiseen tyyliinhään UB veteli ja ei siinä mitään.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Juu, jotain Wittgensteinia voi lukea Klamydian tahtiin, mutta ei se silti itse musiikkia pelasta. En kiellä oikeutta nauttia keltään tästä musasta, lähinnä suhtautumiseni heijastelee jatkuvalle hehkuttamiselle altistumista ja siitä kumpuavaa vastareaktiota sekä tuolloin junnuja että nyt uuden tulemisen aikaan.
 

Oto Hascak

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Eiköhän tämä UB ole tällä hetkellä vähän sama juttu, kuin näkyä noissa koriksen EM- kisoissa. Tuttavapiirissänikin on porukkaa, joka yrittää tehdä itsestään "parempaa" hehkuttamalla tätä UuBeetä. Sama jengi on lähtenyt noihin koris kisoihin näkymään katsomossa. Eivät he muuten korista seuraa ja lätkä on niin junttia että!
 

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Jonnekin tänne ketjuunkin aiemmin kommentoinut bändiä. Poikkeuksellisen laadukasta rokkipoppia, nimenomaan musiikkia itse diggailin silloin 20v sitten kun tätä kuuntelin, ymmärrän että sanoituksen menee joillakin yli hilseen mutta musiikillisesti priimaa. Jäähyväiskeikka Tavastialla hipoi täydellisyyttä, soi todella hyvin kun vaan muisti mennä mikseripöydän tuntumaan. Periaatteessa bändi kiinnostaisi edelleen mutta Areena-keikasta ei saa samaa kiksiä ja isossa hallissa tunnelma tulee enemmän tapahtumasta kuin bändistä, joo olen tätä mieltä koska lavalle näkee rajallisesti ja vain läheltä hyvin. Jos en olisi bändiä nähnyt niin varmaan Areenalle suuntaisin, live kannattaa kokea, hyvä live-bändi nimenomaan musiikillisesti, toivotaan että äänet saadaan kohdilleen isoon halliin.

Areenasta on hyviä ja huonoja kokemuksia, paras musiikillisesti ollut ehkä Jamiroquai ja paskin Lynyrd Skynyrd mikä veetutti silloin ankarasti kun odotin näkeväni bändin, oli vielä ok vedossakin mutta äänet oli hirveää sontaa. Isoimmat bileet oli taas Robbie Williamsin keikalla joskus 15v sitten, vaikkei oma suosikki olekaan niin tunnelma oli hulppea, en ole kuullut ikinä koko hallin laulavan niin kovaa mukana.

_
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös