Ultra Bra

  • 40 783
  • 278

Individual

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Suomi, KTP
Pitäisi varmasti perustaa Jatkoaikaan sellainen ketju, missä voi helposti irtisanoutua eri asioista ja vaatia eri instansseja ja ihmisiä tuomitsemaan myös. Itse voisin tässä ja nyt irtisanoutua ja tuomita Wounded Kneen verilölyn, josta eilen satuin lukemaan. Pyydän anteeksi, että kannattamani SaiPa on ollut tähän veritekoon osallisena (En kyllä tiedä miten, mutta tuomitaan nyt).
 

Tuamas

Jäsen
En ole Ultra Bran tuotantoon tutustunut kuin pakkokuuntelun kautta, mutta olisiko näistä taistolais- tai kommunismiviitteistä jotain muuta kuin mutu heittää?

Ymmärrän että taistolaislauluista apinoitu tyylilaji ärsyttää, mutta käsittääkseni tuo on aika kalteva pinta, jos bändejä aletaan sijoittamaan poliittisella kartalla sävellysten perusteella.
 

heavy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
mutta olisiko näistä taistolais- tai kommunismiviitteistä jotain muuta kuin mutu heittää?
No sanoitajanahan monissa kappaleissa on ollut Anni Sinnemäki, joka vihreänä politiikkona tietysti ilman mitään sen kummempia perusteluja on stalinisti-leninisti-marxilainen.
 

nummenkallio

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo
Vai että Ultra Bran pitäisi nyt jyrkästi irtisanoutua Stalinin ja Maon teoista, koska kaikki muu on niiden puolustamista.

Yhtä hyvin perustein voisi vaatia oikeistoräppäri Cheekin irtisanoutumista IKL:stä ja Lapuan liikkeestä. Miksei Cheek ole jo tehnyt niin? Ai niin, ei se ehkä edes tiedä, mitä nuo ovat.

Alkaa jo ihan naurattaa tämä meno, kun joka paikassa nähdään vaarallista kommunismia ja saadaan vedettyä Halonen ja Tuomiojakin jo keskusteluun.
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Huikeaa on keskustelu. Minä olen äänestänyt viime vaaleissa kokoomusta. Vasemmistoa en ole äänestänyt ikinä, enkä vihreitäkään. Silti olen kuunnellut Ultra Brata, ja voin edelleenkin sanoa, että musiikillisesti se on huikea yhtye. Agit Prop on myös musiikillisesti hyvä, vaikka sen poliittiset hengenheimolaiset ovatkin minusta yksi historiamme mustimmista hetkistä - Lapuanliikkeen ohella.

Itse olen tosin hieman alle nelikymppinen sen verran nuori, että en ole elänyt kuuminta taistolaisaikaa. Voi olla, että se olisi jättänyt minuun sen verran voimakkaat jäljet, että Agit Prop, ja ehkä Ultra Brakin, saattaisivat aiheuttaa vastenmielisyyttä. Minun onneni oli, että taistolaisuuden haaveet eivät toteutuneet, ja näin jälkikäteen Agit Propin musiikki kuulostaa korvaani musiikillisesti hienolta, ja lyyrisesti naurettavalta. Ja Ultra Brata voi onneksi kuunnella hyvällä mielellä.
 

Mikke73

Jäsen
Suosikkijoukkue
Haukat, Ässät
Vaikuttaa siltä että sulle kelpaa vain parempien tiedostavien ihmisten musiikki. Uskismusa ja natsihevi ei putoa koska väärä kenttäpostimerkki.
sulle varmaan kansainvälinen toimii kun se on sitä parempaa totalitarismia.
Vaikuttaa siltä että sulla ei oikein tuo luetun ymmärtäminen ole hallussa. Kuuntelen musiikkia lähes laidasta laitaan, sanoitukset vaikuttavat sen verran että en viitsi vapaaehtoisesti kuunnella mitään mikä aiheuttaa myötähäpeää - parempaakin on tarjolla. Enkä missään vaiheessa edes sanonut että en pystyisi kuuntelemaan mitään gospelhevibändiä, totesin vain että juuri tuosta genrestä löytyy paljon bändejä jotka ovat muuten ok mutta sanat menevät liiaksi julistamiseksi. Tuonkin asian kun voi hoitaa tyylikkäästi.
Eipä tästä sen enempää.
 

nummenkallio

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo
Minä olen äänestänyt viime vaaleissa kokoomusta. Vasemmistoa en ole äänestänyt ikinä, enkä vihreitäkään. Silti olen kuunnellut Ultra Brata, ja voin edelleenkin sanoa, että musiikillisesti se on huikea yhtye. Agit Prop on myös musiikillisesti hyvä, vaikka sen poliittiset hengenheimolaiset ovatkin minusta yksi historiamme mustimmista hetkistä - Lapuanliikkeen ohella.

Tässähän se on aika hyvin sanottuna. Musiikkia pystyy kuuntelemaan ihan pelkkänä musiikkina, jos haluaa. Ultra Bralla ja taistolaislauluilla on oma musiikillinen arvonsa, oli itse ajatusmaailmasta mitä mieltä tahansa. Ja jos pitää Ultra Bran musiikista välittyvää ajatusmaailmaa samanlaisena kuin taistolaisilla, niin ei ole todellakaan kuunnellut sanoituksia edes vähää alusta.

On harmi, etteivät IKL tai Lapuan liike tehneet musiikkia. Olisi kiinnostavaa nähdä, miten täällä kaikki Ultra Bran ja Agit Propin vihaajat suhtautuisivat siihen. Ehkä nuo ovat sen verran vanhoja juttuja, eikä oikeistolla ole tunnetusti muutenkaan ollut kovin suuria intohimoja tehdä musiikkia. No, onneksi Cheek tekee. Vaikkei sekään onneksi enää kauaa.

Ja sanottakoon vielä selvennykseksi, että en itse suhtaudu taistolaisiin mitenkään kritiikittömästi. Poliittinen historia on tuttua, ja lapsuudenkodissani kaikki vähänkin vasemmalle päin ajattelevat olivat kommareita. Mutta asiat eivät tunnetusti ole niin mustavalkoisia.
 

godspeed

Jäsen
Suosikkijoukkue
Heikki Silvennoinen, Ali Leiniö
Tässähän se on aika hyvin sanottuna. Musiikkia pystyy kuuntelemaan ihan pelkkänä musiikkina, jos haluaa. Ultra Bralla ja taistolaislauluilla on oma musiikillinen arvonsa, oli itse ajatusmaailmasta mitä mieltä tahansa.

Niin vain tuli natsisyytös ja hyökkäys kun sanoi kuuntelevansa musiikkia tai yhtyeitä, joiden taustalla on kansallissosialistisiakin ajatuksia. Kuuluuko se musiikissa, ei välttämättä, mutta heti tehtiin tulkinta aatun palvonnasta. Villi veikkaus, että monella tulisi moraalinen paniikki jo siitä, että taustalla on jotain heidän arvomaailmaansa kuulumatonta.
 

nummenkallio

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo
Niin vain tuli natsisyytös ja hyökkäys kun sanoi kuuntelevansa musiikkia tai yhtyeitä, joiden taustalla on kansallissosialistisiakin ajatuksia. Kuuluuko se musiikissa, ei välttämättä, mutta heti tehtiin tulkinta aatun palvonnasta. Villi veikkaus, että monella tulisi moraalinen paniikki jo siitä, että taustalla on jotain heidän arvomaailmaansa kuulumatonta.

No minä en kai syyttänyt. En edes tunne natsien musaskeneä, joten vaikea sanoa siitä mitään. Musiikkina sitäkin arvioisin, tottakai. Mutta jos se jotain hc-punkkia on, niin en minä sille syttyisi, olivat sanoitukset mitä tahansa. En minä syty vasemmistopunkillekaan. Paitsi The Clashille. Ja Teemu Bergmanin tuotoksille.
 

godspeed

Jäsen
Suosikkijoukkue
Heikki Silvennoinen, Ali Leiniö
No minä en kai syyttänyt. En edes tunne natsien musaskeneä, joten vaikea sanoa siitä mitään. Musiikkina sitäkin arvioisin, tottakai. Mutta jos se jotain hc-punkkia on, niin en minä sille syttyisi, olivat sanoitukset mitä tahansa. En minä syty vasemmistopunkillekaan.

Juu en minä sinuun viitannutkaan, vaan olin samaa mieltä pikemminkin. Mutta joskus se musiikin arvioiminen musiikkina on aika mahdotonta, jos ei tiedetä mistä puhutaan ja tehdään leväperäisiä tulkintoja. Ns natsimusiikkikin on loppujen lopuksi black metalin suhteen enemmän luontoteemaista fiilistelyä kuin mitään marssilauluja. Sitten hieman eri genrestä moni on esimerkiksi tulkinnut industrial-jyrä Laibachin natsibändiksi aikojen saatossa, kun eivät ymmärrä sen satiiria sanoitusten ja kuvaston ollessa "hieman" päällekäyvää.
 

El Lude

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kvanttimobikki kolmessa eri ulottuvuudessa
TOn harmi, etteivät IKL tai Lapuan liike tehneet musiikkia.
Eikö? Tässä AKS:n marssi Me tahdomme Mustan Karhun Yhteen (IKL omisti tämän yhteen) esittämänä: (linkki youtubeen ja musiikkin siellä):https://www.youtube.com/watch?v=nSE1ax_qsh4
Ja näin IKL:n tahtiin Mustapaitojen marssi (juutuuppi linkki tämäkin musiikin era) Mustan Karhun Yhtyeen kera: https://www.youtube.com/watch?v=IKBgnDpm7_s

Nämä "helmet" löytyvät Talonpoikaismarssi levyltä...
 

nummenkallio

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo
Eikö? Tässä AKS:n marssi Me tahdomme Mustan Karhun Yhteen (IKL omisti tämän yhteen) esittämänä: (linkki youtubeen ja musiikkin siellä):https://www.youtube.com/watch?v=nSE1ax_qsh4
Ja näin IKL:n tahtiin Mustapaitojen marssi (juutuuppi linkki tämäkin musiikin era) Mustan Karhun Yhtyeen kera: https://www.youtube.com/watch?v=IKBgnDpm7_s

Nämä "helmet" löytyvät Talonpoikaismarssi levyltä...

Hienoa, kiitos näistä!

Vaikka en ajatusmaailmaa allekirjoitakaan, niin helvetin hienoa musiikkia!
 

bebeto

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Ylöjärven Ryhti
Stalinin ja Maon 100+ miljuunaa uhria ei merkkaa mitään kun se on sitä vasemmiston oikeutettua väkivaltaa ja Che on ihqu.

Olet jälleen kerran oikeassa, tapasi mukaan. Meidän kaikkien tulisi irtisanoutua vierailla mailla harjoitetusta vasemmiston hirmutöistä vaikkemme olisi edes syntyneet kun nuo tapahtuivat. En välttämättä kutsuisi tätä oikeiston harjoittamaksi hirmutyöksi mutta ei tämä kovin kaukaa liippaa, ainakin korvat kärsivät vaurioita.

Kurre - Kuuden Vuoden Kuuliaisuus - YouTube

Ehkä kuuntelet tätä nonstoppina, mene ja tiedä.
 
En välttämättä kutsuisi tätä oikeiston harjoittamaksi hirmutyöksi mutta ei tämä kovin kaukaa liippaa, ainakin korvat kärsivät vaurioita.

Kurre - Kuuden Vuoden Kuuliaisuus - YouTube

Mielestäni tämä Kurren oksennus on kaikessa kauheudessaan pienempi rikos ihmiskuntaa kohtaan kuin Palefacen renkutus Helsinki – Shangri-La. Lähinnä siksi, että tuota Kurren kappaletta ei tainnut juuri kukaan ottaa tosissaan eikä se siksi noussut suureen suosioon kuten pankinjohtajan pojan maailmanparannuslarppaus.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Vastaus nimerkin @Tuamas jossain tähtien kanssa tms (en seuraa näitä) ketjussa uudelleen esittämään ja aiemmin tässä ketjussa olleeseen kysymykseen:

UB aloitti kommaribändinä. Alla pitkälti kopio Agit Propin sanoituksista:

Piikkilangat siirretään rajoille Afrikan ja Aasian
Pois, pois tieltä ylikansallisen pääoman
ei ole ruoho enää vihreätä missään
kun aidatkin ovat iäksi kadonneet


Ei ole enää värillä väliä
ei tarvita edes roihuavaa aatteen paloa
on ryhdyttävä vastarintaan
ja seurattava järjen valoa
älä katoa hiljaa
vaan haasta riitaa loppuun asti


(Ultra Bra Ampukaa komissaarit, nuo hullut koirat!)

Tuon jälkeen UB erkani bändinä kommariaatteista ja jäljelle jäi lähinnä Agit Propilta kopioitu ulkoinen esitystapa. Kerkko Koskinen totesi YLE:n ohjelmassa kesällä 2017, että "politiikan kanssa pelleileminen oli outo juttu. Ei minulla eikä kenelläkään muulla ollut selkeää agendaa, mistä haluamme laulaa".

Koskinen on ymmärtääkseni kovinkin oikeassa. Alkuun kopsattiin aate ja esitystapa Agit Propilta, mutta Koskinen ei sitä kovin kauan UB:n agendana huolinut, koska Agit Propin ja silloisten vuosien vallankumoushegemonian istuttaminen aivan erilaiseen Suomeen osoittautui taloudellisesti huonosti tuottavaksi ja ideologisesti mädäntyneeksi ajatukseksi.

Kekko Koskinen oli keskeisin hahmo, kun Agit Propin, Kristiina Halkolan, Kaisa Korhosen, KOM-teatterin ja monen muun tulenpalavan kommarin tuotantoa julkaistiin uudelleen neljän CD:n verran vuonna 1996 (En valinnut asiaa/ Love Records 1996) . Koskisen rakkaus taistelevien vuosikymmenten kommarimusiikkiin siis säilyi, mutta bändinä UB ei tähän enää alkuaikojensa jälkeen palannut.
 

nummenkallio

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo
Kyllä tämäkin Ultra Brahan liittyy: Terhi Kokkonen lähti pois Vain elämää -sarjan kuvauksista. Syytä on arvailtu Vauva-lehden keskustelupalstalla jo 25 sivun verran.

Voisi olla itsellekin tekemätön paikka, jos pitäisi monta päivää laulaa Arttu Wiskaria.
 
Voisi olla itsellekin tekemätön paikka, jos pitäisi monta päivää laulaa Arttu Wiskaria.

Onhan se kieltämättä etovan rahvaanomaista musiikkia. Ei ole erkkereitä, uima-altaita eikä pitkäkaulaisia puolen litran olutpulloja. Latte-liberaalille voi tulla vähän likainen olo, jos joutuu esittämään työväenluokkaa kosiskelevia biisejä, kun on ikänsä tottunut laulamaan etelähesalaisten elämästä.
 

Vinyl

Jäsen
Suosikkijoukkue
Aravirran kovuus
Onhan se kieltämättä etovan rahvaanomaista musiikkia. Ei ole erkkereitä, uima-altaita eikä pitkäkaulaisia puolen litran olutpulloja. Latte-liberaalille voi tulla vähän likainen olo, jos joutuu esittämään työväenluokkaa kosiskelevia biisejä, kun on ikänsä tottunut laulamaan etelähesalaisten elämästä.

Meillä ainakin töissä puhutaan enemmän noista pitkäkaulaisista olutpulloista kuin esimerkiksi purjehduksesta tai talopaketin ostamisesta. En ole kuullut kenenkään antaneen myöskään poikansa ajaa mökkitietä.
 
Suosikkijoukkue
Kärpät
Mutta eikös aikoinaan ysärillä ihan peruskeppanaakin saanut pitkäkaulaisissa puolen litran pulloissa? Ja minä muuten sain junnuna ajaa mökkitien, siitäkin huolimatta se biisi on aivan paska.
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Koskinen on ymmärtääkseni kovinkin oikeassa. Alkuun kopsattiin aate ja esitystapa Agit Propilta, mutta Koskinen ei sitä kovin kauan UB:n agendana huolinut, koska Agit Propin ja silloisten vuosien vallankumoushegemonian istuttaminen aivan erilaiseen Suomeen osoittautui taloudellisesti huonosti tuottavaksi ja ideologisesti mädäntyneeksi ajatukseksi.

Esittivät toki vuosikaudet mm. Agit Propin tuotantoa keikoillaan, muistan kuulleeni Peruskiveä ja Vallankumouksellisen ylistystä vielä joskus 1998-1999. Eikä nyt kovin yllättävää, kun omien vanhempien/vanhempien kavereiden tuotantoja.

Sinänsä tuo Komissaarit-UB oli aika eri kuin maineeseen noussut tai ekalla täyspitkällä levyllä esiintynyt; tuossa vaiheessahan oli vielä kyse SDNL:n kilpailuun kasatun kokoonpanon EP:sta. Laulajista mukana tuolloin Virtaperko, Talme, Kokkonen ja Tulusto, mutta myös Vilma Melasniemi (laulaa nimibiisin soolot) ja Petriikka Pohjanheimo, ja oliko joku muukin.
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Mutta eikös aikoinaan ysärillä ihan peruskeppanaakin saanut pitkäkaulaisissa puolen litran pulloissa?

Kyllä vaan. Ajankuva on paljon laajempi kuin Punavuori, vaikka bändi onkin toki helsinkiläinen. Erään henkilön nyt piti taas vain päästä vinkumaan yhden aiheen saagaansa.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Esittivät toki vuosikaudet mm. Agit Propin tuotantoa keikoillaan, muistan kuulleeni Peruskiveä ja Vallankumouksellisen ylistystä vielä joskus 1998-1999. Eikä nyt kovin yllättävää, kun omien vanhempien/vanhempien kavereiden tuotantoja.

Olisi tuo pitänyt tajuta. Agit Propista mm. Mika Launis kertoi keskusteltuaan Kerkon kanssa, että Agit Prop vaikutti UB:n tekemiseen. Eero Ojanen (voi pitää vaikkapa Agit Propin 5. jäsenenä kaiken muun ohella) kertoi myös sen, että Kerkko on todennut UB:n olevan irti siitä sanomasta, mitä Agit Prop esitti.

Sinänsä tuo Komissaarit-UB oli aika eri kuin maineeseen noussut tai ekalla täyspitkällä levyllä esiintynyt; tuossa vaiheessahan oli vielä kyse SDNL:n kilpailuun kasatun kokoonpanon EP:sta. Laulajista mukana tuolloin Virtaperko, Talme, Kokkonen ja Tulusto, mutta myös Vilma Melasniemi (laulaa nimibiisin soolot) ja Petriikka Pohjanheimo, ja oliko joku muukin.

Näin on. Tuon ensimmäisen kappaleensa jälkeen paljon on muuttunut. En kuulu Ultra Bran faneihin - todellakaan - mutta ihailin kyllä erästä tv-taltiointia, koska sen(kin) perusteella kyseessä on musikaallisesti erinomainen ryhmä. Koskaan en ole ollut UB:n keikalla, joten siksikin nuo vallankumouslaulut ovat jääneet kuulematta.
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Laulajista mukana tuolloin Virtaperko, Talme, Kokkonen ja Tulusto, mutta myös Vilma Melasniemi (laulaa nimibiisin soolot) ja Petriikka Pohjanheimo, ja oliko joku muukin.

Wikipedian mukaan tuolla kilpailunauhoitteella lauloi myös Maija Vilkkumaa.

Tuo kilpailuun osallistunut yhtye oli tosiaan tarkoitettu väliaikaiseksi, mutta voiton jälkeen osa porukasta päättikin jatkaa musiikin tekemistä. Mielestäni Ultra Bra ei enää alkuaikojensa jälkeen juurikaan esittänyt tuon kilpailuaikakautensa biisejä. Vasta varsinaisen uransa loppupuolella saattoivat esittää jonkun biisin (todennäköisimmin Komissaarit) jonain special-numerona. Voin toki muistaa väärinkin.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös