Ultra Bra

  • 56 950
  • 438

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Kyllähän ensimmäisen levyn perusteella Ultra Bran pystyi huoletta vielä lokeroimaan poliittiseksi yhtyeeksi, jos siinä nyt yleensäkään mitään pahaa on, kantaaottavuudessa, mutta vaikka sävellyksissä oli koko uran ajan kuultavissa sävyjä laululiikkeestä, niin sanoitukset mielestäni alkoivat Vapaaherran elämää-albumin jälkeen käsitellä elämisen kipeyttä, rakkautta ja muita solmukohtia. Okei, nyt kun lunttasin, niin eihän Kroketti täysin poikennut vielä linjasta, mutta kutsua UB:ta "kommaribändiksi" on vähän laiskaa ajattelua. Bändi soi mitä upeimmin.

Ultra Brasta sukupolvikokemuksena olen tainnut vääntää peistä täällä, mutta nyt kun miettii, niin oliko se sitä? Noh, Ilosaarirockissa tuli 1999 oltua kädet ilmassa Hauki-biisin tahtiin.

Ensimmäinen levy on tehty SDNL:n laulukisaan, joten se poliittinen yhtye ei nyt ihan hirveän kaukana voi ollakaan. On kyllä edelleen rautainen EP - siitä kokoonpanosta toki bändi muuttui erittäin paljon osin laulajiaankin myöten.

Populaarimman ajan UB oli sitten kyllä ihan täysin kaupunkilaisen, nuoren elämäntavan hetkiä ja hyvin visuaalisia kuvia elämästä. Sukupolvikokemus ainakin urbaanille koulutetulle nyt noin 50-vuotiaalle väelle.
 

Straight Edge

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Leafs, Jokerit
Olihan UB tällaiselle metallipuolen kaverillekin kovaa iskevä orkesteri silloin. Helvetin hyvin soi, eikä kitarointi & rumpalityöskentely häpeä monellekaan lähtökohtaisesti raskaamman rockin toimijalle.

Osui niin hyvään saumaan ensialbumi - armeijan jälkeen muutti omilleen, ja vauhti oli välillä ihan reipas. Tosi paljon tuli luukutettua ekaa levyä, toki sitten vuosikymmenen lopulla sen tuhannen kertaa livenä. Hyviä keikkoja!

Enää en tietenkään jaksaisi lähteä mihinkään, kun tällaisen ympärillä on aina kauhea vouhotus. Tai klubikeikka kiinnostaisikin ehkä, mutta vetänee vähän eri kokoista venueta, mikäli paluukeikkoja tekevät.
 

Ollakseni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings
Sinällään en ihan hirveästi ehkä jaksaisi miettiä onko Ultra Bra erityisen poliittinen kun kuuntelee itse jotain Megadethiä, Rage Against the Machinea, System of a Downia ja jotain Dead Kennedysiä niin eipä joku Ultra Bra tunnu ns. missään jos vähän poliittinen onkin. Sitten suomalaisista punk bändeistä suunnilleen kaikki ovat vasemmalla ja jäljelle jääneet sitten jotain natsi hommia.
 
Viimeksi muokattu:

Individual

Jäsen
Suosikkijoukkue
Post-rock/ Post-punk
Olihan UB tällaiselle metallipuolen kaverillekin kovaa iskevä orkesteri silloin. Helvetin hyvin soi, eikä kitarointi & rumpalityöskentely häpeä monellekaan lähtökohtaisesti raskaamman rockin toimijalle.
Itket ja kuuntelet-biisissä on kertsissä sellaista jyrää ja junttakitaraa (?), että löysempiä on tullut kuultua ihan hevikeikoilla. :) Jos tämä yhtye nyt keikoille lähtee, niin pakkohan se on koittaa hankkia piletti. 1999 ja 2001 sain kunnian todistaa aiemmin mainitsemassani llosaarirockissa huippukuntoisen Ultra Bran keikkoja ja 2001 tarinansa sitten päättyikin.

Kesällä 2001 opintojen loppuvaiheessa alkoi masennus ensimmäistä kertaa nostamaan päätään meiksin elämässä ja jotenkin käänsin sen niin, että kaupunki, missä sillä hetkellä asuin, oli kaikkeen syypää ja jos vain pääsisin sieltä pois ja takaisin kotiin vanhojen kavereitten luokse, kaikki olisi taas ok. Vaikka juuri hetki takaperin olin viettänyt parhaimmat ja hauskimmat kaksi vuotta elämästäni samassa paikassa. Seinät alkoivat kaatua päälle ja tunsin ensimmäisen kerran lapsuuden jälkeen yksinäisyyttä ja ulkopuolisuutta. Tämän kaiken kanssa kipuillessa alle linkatusta vuonna 2000 julkaistun Vesireittejä-levyn nimikappaleesta tuli minulle eräänlainen voimabiisi.

Jos kaupunki tulvisi
Vesireittejä pääsisi pakoon
Kaupunki tulvisi
Vesireittejä pääsisi pakoon
Vaan minä en ole kala
Vaan minä en ole kala



 
Viimeksi muokattu:

Rinksu

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
UB:n teksteistä voi olla mitä mieltä tahansa, mutta onhan ko pumpun soitanta, laulu ja yleinen svengi kovatasoista. Koskisen taitava sävellys- ja sovituskynä mahdollistaa sitten mahtavan kokonaisuuden. Iso bändi torvisektioineen ja useampi loistava laulaja, niin kyllä lähtee.

Kuulun juuri siihen porukkaan, joka arvostaa Koskisen sävellyskynää paljon enemmän kuin Sinnemäen sanoituskynää.

UB on taitavasti väännettyä musiikkia, mutta ne sanat on vaan yksinkertaisesti täysin luotaantyöntävät.

Jokaiselle omansa toki.
 

peruspata

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät, Pesäkarhut, UP-V, FT Ulvila, Karhut
Kuulun juuri siihen porukkaan, joka arvostaa Koskisen sävellyskynää paljon enemmän kuin Sinnemäen sanoituskynää.

UB on taitavasti väännettyä musiikkia, mutta ne sanat on vaan yksinkertaisesti täysin luotaantyöntävät.

Jokaiselle omansa toki.
Kuten sanoit, menee makuasioihin. Muutamat kappaleet tekevät poikkeuksen, mutta pääsääntöisesti olen samoilla linjoilla. Jos ei nyt ihan luotaantyöntävää, niin seuraavaan artistiin siirtävää ainakin.
 

avatar

Jäsen
Suosikkijoukkue
Aidosti Sysipaska
Tämä myös riippuu siitä miten sukupolvikokemuksen määrittelee. Itse muistan lapsuudesta miten kesäisin soi Ultra Bra ja pelattiin Pokemonia Game Boy Colourilla. Olen kasvanut lappeenrantalaisessa yrittäjäperheestä, mutta Ultra Brasta ei tehty poliittista ongelmaa. Se oli hyvää musiikkia ja siinä kaikki.

Vanhemmiten olen oppinut arvostamaan yhtyettä ja varsinkin Kerkko Koskisen sävellyksiä aivan älyttömästi. Ultra Bra on kansallisaarre.
Omassa kaveripiirissä bändiä ei suuresti arvostettu. Valtaosa kavereistani näki joko bändin vasurina, sen musiikin liian outona tai molempia

Itselle UB oli lukiossa aina yksi suosikeistani.

Ja sain palvellessani Haminassa Kymen Ilmatorjuntarykmentissä talvella 2000 paljon ikäviä katseita useaan kertaan Sodessa kun joka kerta käydessöni kahvilla, laitoin jukeboksista soimaan Mina Suojelen Sinua Kaikelta. Siinä ympäristössä UB ei ollut monenkaan suosikki.
 
Viimeksi muokattu:

Osmo Rapeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kuusijuhla - Sex Festival
jäljelle jääneet sitten jotain natsi hommia.
Luin ensin että "jälkeenjääneillä".

Minusta bändin vasemmistolaisuudessa on kyllä sellaista itseironiaa mukana, eihän noita Ken-Saro Wiva juttuja ja atomipommeja voi ottaa tosissaan.
 

palle fontän

Jäsen
Suosikkijoukkue
RDS
Joelhan on alan miehiä, kun ihan oikeaa levyä bändin parhaana pitää. SSOSS:lla on hyviä biisejä, mutta onhan se ihan syntikkapoppia, jonka jälkeen pelkkää alamäkeä ollut bändin touhu. ;) Tappoi suurimman kiinnostuksen iteltänikin koko bändiin... :)

Taitaa olla aika kova fani ja on vetänyt aika monta keikkaa Mauron Maidenin kanssa.
 

Gotterdam

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Ketterä, Leijonat, IPV, Roihuttaret, PuMu
Itket ja kuuntelet-biisissä on kertsissä sellaista jyrää ja junttakitaraa (?), että löysempiä on tullut kuultua ihan hevikeikoilla. :) Jos tämä yhtye nyt keikoille lähtee, niin pakkohan se on koittaa hankkia piletti. 1999 ja 2001 sain kunnian todistaa aiemmin mainitsemassani llosaarirockissa huippukuntoisen Ultra Bran keikkoja ja 2001 tarinansa sitten päättyikin.

Kesällä 2001 opintojen loppuvaiheessa alkoi masennus ensimmäistä kertaa nostamaan päätään meiksin elämässä ja jotenkin käänsin sen niin, että kaupunki, missä sillä hetkellä asuin, oli kaikkeen syypää ja jos vain pääsisin sieltä pois ja takaisin kotiin vanhojen kavereitten luokse, kaikki olisi taas ok. Vaikka juuri hetki takaperin olin viettänyt parhaimmat ja hauskimmat kaksi vuotta elämästäni samassa paikassa. Seinät alkoivat kaatua päälle ja tunsin ensimmäisen kerran lapsuuden jälkeen yksinäisyyttä ja ulkopuolisuutta. Tämän kaiken kanssa kipuillessa alle linkatusta vuonna 2000 julkaistun Vesireittejä-levyn nimikappaleesta tuli minulle eräänlainen voimabiisi.

Jos kaupunki tulvisi
Vesireittejä pääsisi pakoon
Kaupunki tulvisi
Vesireittejä pääsisi pakoon
Vaan minä en ole kala
Vaan minä en ole kala

Vesireittejä on itsellekin ehkä se isoin biisi. Muistoissa on kun palasin tärkeän ihmisen luota kylmissäni ja satoi vettä lähes myrskyten. Tuntui, että pian kaupunki tulvii kuin kyynelistä.

Toinen tärkeä biisi on Minä suojelen sinua kaikelta, joka liittyy vahvasti omaan tyttäreeni. Mutta eihän ketään voi suojella kaikelta joka tekee ajatuksesta sydäntä särkevän. Kuitenkin peloilta voi lasta suojella.

Mainittakoon vielä Heikko valo, joka herättää selkeitä kuvia mieleen.
 

oiler99

Jäsen
Suosikkijoukkue
Edmonton Oilers, Raahe-Kiekko, Oulun Kärpät, ManU
Villiviini-kappaleen kertosäe tuntuu nykyisessä maailmantilanteessa kovin enteelliseltä:

Ajatukseni kaukana Odessassa
rautateillä kaislikoissa
ajatukseni kaukana Odessassa
hautausmailla heinäkuussa

Biisi siis ilmestyi vuonna 2001 Vesireittejä-albumilla. Kyllähän nuo sanat on melko kaukonäköiset.
 

Jj

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Habs, FCB
Hitsi sentään, en oikeasti muista olenko nähnyt UB:ta livenä, vähän luulen etten. Olin juuri tuon aikana muissa maisemissa ja mietteissä.. Se Areenan 2017 taltiointi on kyllä mukaansatempaava, samoin tuubin Jyrki-livet. SMG on tullut vastaan mutta se ei jostain syystä sytytä. Stadikalle tuskin tulisi lähdettyä, mutta varmaan jos huudeille osuu niin sitten. Gatorade, Slott fest, Terassikesä äkkiseltään tulevat mieleen.

Kaverit olivat kovia faneja ja sen verran sitä kuuli että olihan se tietyn sukupolven kiistaton taustanauha. Sanoitukset olivat erikoisia mutta samalla ilahduttavan erilaisia mitä muilla. Kaksi ekaa levyä lähinnä tutuimmat. En muistanutkaan että Tyttöjen välisestä ystävyydestä oli euroviisukarsinnoissa -98.

Oma suosikki ehkä Hauki tai tämä. Ysärin Terhi oli aikas kuuma, huh

 
Viimeksi muokattu:

Ränse

Jäsen
UB on jännä bändi. Nuoruudessani vihasin sitä ja kaikkea mitä se edusti. Vanhempana sitten tajusi että itse sävellykset ovat ihan pirun koukuttavia ja nerokkaita. Sovitukset hyvinkin uniikkeja pop/rockbändiksi vrt. mihinkään muuhun. Jotkut tekstit ovat edelleen vähän turhan hapokkaita itselle (poliittinen kanta suorastaan työnnetään naamaan monissa kappaleissa) mutta kyllähän Koskinen on/oli edelleen Suomen eturivin säveltäjiä.
 

Gotterdam

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Ketterä, Leijonat, IPV, Roihuttaret, PuMu
Itse näin UB:n 1999 Imatran Big Bandeillä ekaa kertaa juuri 18 vuotta täyttäneenä. Oli hyvä nousu siinä. Sitten heti perään 2017 Hartwall Arenalla.
 

mjr

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet
Edelleenkin nuo Ahmatova-käännökset sekä Säkeitä Erwin Rommelille tuntuvat perin oudolta "kommunismilta", tai Tel Avivin nykyajan näkökulmasta häkellyttävä kantaaottamattomuus vaikka Israelin valtio veikin lentosotanaisen maataan puolustamaan, tuon ihanan kirpeän ja makean sabran...
 
Viimeksi muokattu:

BigRedBob

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Florida Panthers, Miami Heat, Trevor Gillies
Mitä tapahtuu Kauppakeskus Forumissa huomenna torstaina kello 11:00?
 

BigRedBob

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Florida Panthers, Miami Heat, Trevor Gillies
Tuohan oli tunnarina siinä yhdessä aivan mainiossa sarjassa - tai ne ekat kaudet alkuperäisellä nelikolla(?) oli kyllä mainioita. Mikäsensarjannimiikinäolikaan.
Isänmaan toivot?
 

Vintsukka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Suomi, Panthers
Tuohan oli tunnarina siinä yhdessä aivan mainiossa sarjassa - tai ne ekat kaudet alkuperäisellä nelikolla(?) oli kyllä mainioita. Mikäsensarjannimiikinäolikaan.
Isänmaan toivot tosiaan oli sarja. Ensimmäinen kausi alkuperäisellä nelikolla oli kova, toinenkin puoliksi uusitulla castilla ihan toimiva (Erkki Saarela konsulttifirman pomona oli loistava), mutta kolmonen alkoi mennä jo aika väsyneeksi.
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Edelleenkin nuo Ahmatova-käännökset sekä Säkeitä Erwin Rommelille tuntuvat perin oudolta "kommunismilta", tai Tel Avivin nykyajan näkökulmasta häkellyttävä kantaaottamattomuus vaikka Israelin valtio veikin lentosotanaisen maataan puolustamaan, tuon ihanan kirpeän ja makean sabran...

Kyllä tuo Tel Aviv on minusta ihan kantaaottava laulu. Ei sitä punk-tyylisesti tehdä, mutta kyllä se tuolla aika suoraan - tyyli huonioiden toki - sanotaan.

Joillekin sota on mennyt veriin
Niinpä tarinamme lyhyeksi jäI
Sabrani lausui, "Isänmaa kutsuu"
Ja heilautti kättään hyvästiksi

Israelin valtio tarkkaan
Valvoo kaikkea omaansa
Nyt kaipaan lentäjänaista
Joka maataan puolustaa

Erwin Rommel -laulu on taas oma lukunsa. Siinä UB kuulostaa ehkä eniten Agit Propilta ja kun saksalaisesta kenraalista lauletaan, tuo vielä korostuu.

Toisaalta tuossa kappaleessa Rommel ei ole hirviö, vaan saa tunnustusta siitä, että hän "osasi rakastaa vihollista" ja "katsoi Hitleriä silmiin ja sanoi häntä roistoksi" - kun humanistit ja poliitikot olivat hiljaa. Ja pitkälti tuo on linjassa Rommelin nykymaineen kanssa (vihollisten kunnioittaminen, natseihin varauksella suhtautuminen sekä Hitlerin antamien teloituskäskyjen noudattamatta jättäminen ovat käsittääkseni nykykäsityksen mukaan faktoja).

Ja avauslause on totta. Jos Rommel eläisi tänään, hän tuskin kiinnostaisi ketään Suomessa.
 

mjr

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet
Kyllä tuo Tel Aviv on minusta ihan kantaaottava laulu. Ei sitä punk-tyylisesti tehdä, mutta kyllä se tuolla aika suoraan - tyyli huonioiden toki - sanotaan.
No siis koko kontekstihan on huomattavan neutraali: sota on ehkä mennyt veriin, mutta maataan se siellä puolustaa. Kibbutsi ja ympäristö (ja lentosotanainen), kuuma appelsiinien disko jne on esitetty lähinnä positiivisessa valossa. Palestiinaa ja palestiinalaisia ei mainita sanallakaan. Sanoisin että nykyhetkessä julkaistuna tuo sanoitus tuomittaisiin laajalti erittäin jyrkästi.
 
Viimeksi muokattu:

mjr

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet
Minusta noin yleensä tuntuu sillä, että asioiden sanominen "kommunistisiksi" tässä nykyhetkessä lähinnä kertoo siitä, ettei henkilöllä ole juuri yhtikäs mitään käsitystä marxismi-leninismistä. On ehkä jaettu Anna Kontulan määritelmä "kommunismista" eikä niinkään Leninin, Stalinin tai Trotskin. Jotka kaikki olisivat ilman sen suurempaa nokan tuhisemista laittaneet Anna Kontulan montun reunalle.
 
Viimeksi muokattu:
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös