UFO:t ja muut kokemukset yliluonnollisista voimista

  • 165 437
  • 755

PeteX

Jäsen
Suosikkijoukkue
Töölön Vesa/Jokerit, Leeds Utd, Only Oranje
Vaikeeksi menee, jos noita mörköjä oikeasti onkin olemassa. Olen opettanut tyttärelleni pienestä pitäen, että mitään kummituksia ja mörköjä ei ole olemassa. Nyt niitä näköjään alkaa hyppimään seinille ihan "tieteellisen" keinoin tehdyissä kokeissa. Ja mitä tähän sanoo Randy? Kyllä siinä Randyn ja monen pikkulapsen maailma romahtaa, kun boogiemanit ja kumppanit tulevat seinästä läpi ja komeroista ulos.

Vähän jo alkaa pelottamaan, aikuisten oikeesti.
 

Yläpesä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Poltergeist ilmiöstä sen verran että eikö joku vahna juttu ole dokumentoitu aika hyvinkin? Muistaakseni videokuvaakin löytyy kyseisestä tapauksesta jonkin verrankin. Kyseessä oli jokin dokumentti tuosta talosta/perheestä jota "häiriköitiin".

Jos nyt yrittäis samalla kielellä, menee ehkä paremmin läpi: jossain tais lukea tai ehkä telkkarissa olis ollut että nämä oli joitain feikkejä ja peräti huijauksia. Niitä luokiteltiin jotenkin, en ole ihan varma, saatan muistaa väärin, että osa haluaa huomiota, osa rahaa, osaa pilailla ja osa on vain niin täpöillä innostuneena hommassa ettei tajua mitä tekee. Näin se oli siis dokumentoitu. Telkkarissa.
 

Morgoth

Jäsen
Tieteen luonteeseen kuuluu, että totuus tarkentuu koko ajan, kenties milloinkaan kokonaan paljastumatta.

Esko Valtoja kiteytty aika hyvin jossakin haastattelussa, että tiede toimii vähän kuin jossakin tietokonepelissä. Alussa on ihan mustaa ja pimeä huone eikä mistään tiedetä mitään, kunnes aikansa siellä haahuillaan ja törmäillään ja lopulta jostakin löytyy avain jolla päästä seuraavalla tasolle jne.

Ei mielestäni tieteessä ole arvokkainta se mitä tietyllä ajanhetkellä x tiedetään jostakin asiasta vaan juuri se tieteenmetodi, jolla asioita yritetään selvittää. Toki tiedemiehetkin ovat ihmisiä ja monilla heistäkin on raadollinen ja ihmismäinen puolensa, mutta olisimemhan me aika pimeällä keskiajalla, jos erilaisten 'hörhöjen uskomusten' mukaan vain mentäisiin...
 

Germanicus

Jäsen
Suosikkijoukkue
*HIFK* Germanicus Julius Caesar Claudianus
En aio osallistua väittelyyn näistä yliluonnollisista asioista, mutta muistan lukeneeni yhdestä erittäin mielenkiintoisesta tapauksesta ulkomailla. Kyseessä oli/on vanha talo, jonka kivilattiaan alkoi ilmestyä ihmisten ääriviivoja ja kasvoja tjsp. Näitä kuvia/tapahtumia tutkittiin oikein virallisestikin, eikä niihin saatu muistaakseni mitään järkevää selitystä. Tämä tapaus on juurikin siksi jäänyt mieleeni kaivertelemaan. Vittu kun en nyt muista tuon tarkemmin tapauksesta.
 

Blunttis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokipojat KalPa
Mulla on sellanen fiilis, että ainakin osa oudoista kokemuksista voi olla selitettävissä ns. lucid-unilla. Itse olen tänä keväänä päässyt kokemaan peräti neljä kertaa tämän hienouden...koskaan aikaisemmin 30 vuoden aikana en muista kokeneeni. Yksi (ja ensimmäinen) kerta oli aivan mahtava, kolme viimestä aika laimeeta menoa.

Viimeisin kokemus on tiistai-aamulta, kun 2 vrk:n valvomisen jälkeen rojahdin sohvalle ja kohta havaihduin unessa telkkarin ääneen. Ajattelin että noustaanpa sammuttamaan...kunnes älysin että telkkarista kuuluu hiihtokilpailuselostus. Siinä sitten yritin rauhoittua ja lähtee viemään unta haluamaani suunta, mutta ei se tällä kertaan kovin hyvin onnistunut.
 

mission16W

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, MUFC (sympatiat TPS)
Vittu kun en nyt muista tuon tarkemmin tapauksesta.

Onneksi minä muistan :)

http://en.wikipedia.org/wiki/Bélmez_Faces
http://www.thecobrasnose.com/xxghost/belmez.html
http://www.ghostsandstories.com/face-of-belmez.html

Yms yms

EDIT:

Ei mielestäni tieteessä ole arvokkainta se mitä tietyllä ajanhetkellä x tiedetään jostakin asiasta vaan juuri se tieteenmetodi, jolla asioita yritetään selvittää. Toki tiedemiehetkin ovat ihmisiä ja monilla heistäkin on raadollinen ja ihmismäinen puolensa, mutta olisimemhan me aika pimeällä keskiajalla, jos erilaisten 'hörhöjen uskomusten' mukaan vain mentäisiin...

Juuri näin.

Lisäksi on jotenkin huvittava seurata näitä keskusteluja, joissa joku pelaa aina tämän "ei tiede pysty selittämään kaikkea!" -kortin, ihan kuin se olisi joku ässä hihassa, jolla kaikki tiedettä seuraavat menisivät hiljaisiksi. Ei pysty ei, mutta jos joku sen tietää niin tiedemies. Maailmasta ei varmastikaan löydy monta sellaista tiedemiestä, joka kuvitteisi oman alansa olevan valmis ja kaikkien löytöjen jo tulleen tehdyksi.

Meillä on vain kokoelma malleja, jotka kuvaavat maailmaamme parhaan nykykäsityksemme mukaan ja koko idea onkin siinä, että näihin malleihin ja teorioihin pyritään törkkimään aukkoja ja niitä yritetään hioa, jotta saavuttaisimme parempaa ymmärrystä erilaisista asioista.
 

Pottakameli

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Jos nyt yrittäis samalla kielellä, menee ehkä paremmin läpi: jossain tais lukea tai ehkä telkkarissa olis ollut että nämä oli joitain feikkejä ja peräti huijauksia. Niitä luokiteltiin jotenkin, en ole ihan varma, saatan muistaa väärin, että osa haluaa huomiota, osa rahaa, osaa pilailla ja osa on vain niin täpöillä innostuneena hommassa ettei tajua mitä tekee. Näin se oli siis dokumentoitu. Telkkarissa.


Hih...kiitti.

Varmasti 98% jutuista onkin huijausta ja mahdolliset oikeat tapaukset vaikea todistaa. Silti väittäisin että joukossa on myös oikeita tapauksia, kuten kummittelussa ylipäänsä.
 
Suosikkijoukkue
Mestaruuden jälkeinen krapula 2022-
En aio osallistua väittelyyn näistä yliluonnollisista asioista, mutta muistan lukeneeni yhdestä erittäin mielenkiintoisesta tapauksesta ulkomailla. Kyseessä oli/on vanha talo, jonka kivilattiaan alkoi ilmestyä ihmisten ääriviivoja ja kasvoja tjsp. Näitä kuvia/tapahtumia tutkittiin oikein virallisestikin, eikä niihin saatu muistaakseni mitään järkevää selitystä. Tämä tapaus on juurikin siksi jäänyt mieleeni kaivertelemaan. Vittu kun en nyt muista tuon tarkemmin tapauksesta.

http://video.google.com/videoplay?docid=6035090564112874942&q=ghosts&ei=M45SSMKkDp-a2wKzgoy_DA&hl=en

Tuosta. Sama, tai samankaltainen tapaus.

Sisältää muka yliluonnollista vilmimateriaalia.
 

Isktr

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
www.skepsis.fi

Pottakameli ja muut täyspäisten joukossa myötähäpeää aiheuttavat voisivat ihan oman mielenterveytensä vuoksi pistäytyä tuolla vilkaisemassa, mitä näistä asioista oikein irtoaa analyyttisesti ja kiihkottomasti äly päälle kytkettynä tarkasteltaessa.

edit: typo
 
Viimeksi muokattu:

Gellner

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
www.skepsis.fi

Pottakameli ja muut täyspäisten joukossa myötähäpeää aiheuttavat voisivat ihan oman mielenterveytensä vuoksi pistäytyä tuolla vilkaisemassa, mitä näistä asioista oikein irtoaa analyyttisesti ja kiihkottomasti aly päälle kytkettynä tarkasteltaessa.

Aiheuttavatko kirkkoon kuuluvat ihmisetkin sinulle myötähäpeää? Täsmälleen samasta asiastahan on kysymys, mutta jostain syystä näitä kummituksiin uskovia pidetään pimeinä, kirkkoon kuuluvia ei.
 

Cougar

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Detroit Red Wings
Aiheuttavatko kirkkoon kuuluvat ihmisetkin sinulle myötähäpeää? Täsmälleen samasta asiastahan on kysymys, mutta jostain syystä näitä kummituksiin uskovia pidetään pimeinä, kirkkoon kuuluvia ei.
Eiköhän molempia pidetä yhtä pimeinä. Kirkkoon kuuluvia ei vain haluta loukata samalla tavalla. Itse kuulun ev.lut. kirkkoon, joten...
 

Prof. Puck

Jäsen
Suosikkijoukkue
***HIFK*** & Norristolainen
Rusinoita on tässä pullassa vain niin paljon että vehnästä ei tahdo erottaa niiden välistä.

---
Itsellänikin on tuollainen unessa koettu "aavistus" samanaikaisista tapahtumista toisaalla. Itse asiassa minulla on ollut herättyäni useitakin kokemuksia erinäisten henkilöiden asioista, mutta suurin osa näistä on osoittautunut turhiksi, aiheettomiksi (mitään hätää ei ollutkaan vaikka unessa oli). Näitä voisi kutsua vääriksi positiivisiksi. .

Olen pitkälti samaa mieltä, että takuuvarmasti suurin osa ihmeellisiltä tuntuvista yhteensattumista todellakin voidaan selittää sattuman/todennäköisyyden kautta. Tunnistan myös tuon ennakkoaavistuksen, joka ei sitten pidäkään paikkaansa. Tuossa kertomassani esimerkissä sattuman osuus alkoi vaan tuntua ällistyttävältä, joka ei tietenkään edelleenkään poissulje myös sitä mahdollisuutta, kuten jo ensimmäisessä viestissänikin kirjoitin. Itse asiassa vaimoni "enneuni" ei mennyt sikäli pieleen, että hän totesi, että ystävämme on suuressa hädässä, missä hän olikin ollut juuri unen näkemisen hetkellä, ei siis hengenvaarassa.

Itse en ole kovinkaan sensitiivinen tällaisten juttujen suhteen ja mitään vastaavaa omakohtaista kokemusta minulla ei ole. En myöskään ole koskaan ollut mitenkään yltiöpäisen kiinnostunut yliluonnollisista ilmiöistä. Tälläkin hetkellä mm. työhuoneeni on ison organisaation hulppein sen vuoksi, että asun maassa/kulttuurissa, jossa kummituksiin ym. juttuihin uskotaan täysillä. Huoneen edellinen haltija kuoli kyseiseen huoneeseen ja ketään paikallista ei siihen huoneeseen saa asettumaan kuin korkeintaan aseella uhaten (en ole yrittänyt..) Vastaavasti paikalliset pitävät allekirjoittanutta itsetuhoisena/hölmönä/pahan karman lunastajana jne. juuri sen vuoksi, että suostuin kyseisen huoneen ottamaan.

Oikeastaan yksi ominaisuus minulla on, joka tuntuu jos ei yliluonnolliselta, niin ainakin poikkeukselliselta. Pystyn nimittäin varsin tehokkaasti "aistimaan", jos joku tuijottaa minua intensiivisesti, esim. samassa tilassa. Siis vaikka olisikin keskittynyt johonkin muuhun tai tuijottaminen tapahtuisi selkäni takaa. Kiinteän tuijottamisen ikäänkuin tuntee "takaraivossa", heh. Vaikea selittää, mutta tästä on vuosien varrelta niin paljon evidenssiä, että sattuman piikkiin en suostu laittamaan. En myöskään pyöri hyrränä tuolissa sen vuoksi, että tällaista tunnetta mitenkään yhtenään olisi. Hyvin harvakseltaan. Ehkä minulla on kyky käyttää jotakin/joitakin aisteja keskivertoa paremmin ja pystyn siten lukemaan lähiympäristöä "herkemmällä korvalla"? Toisaalta en ole havainnut tätä "poikkeuksellista" kykyä muissa tilanteissa... valitettavasti! Tällainen "kyky" kun ei näin normaalissa arjessa ole mikään järisyttävä etu.
 

mikko600

Jäsen
Suosikkijoukkue
NUFC, Steve Clarkes tartan army
Aiheuttavatko kirkkoon kuuluvat ihmisetkin sinulle myötähäpeää? Täsmälleen samasta asiastahan on kysymys, mutta jostain syystä näitä kummituksiin uskovia pidetään pimeinä, kirkkoon kuuluvia ei.

Noo, eipä tuo nyt täysin sama asia ole. Nämä kummitus yms. muut höpöhöpö-jutut ovat pientä. Vetoavat varmasti itse kunkin lapsenmielisyyteen. Samalla pohjalla kuitenkin mennään: ei ummarreta, uskotaan. Nämä kummitusjutut/überaistit eivät kuitenkaan hallitse ihmisen elämää, suurimmassa osassa tapauksia. Varmasti on jännää noihin uskoa. Uskonto taas sanelee ihmiselle elämänohjeita ja kieltoja/määräyksiä, se on vaarallista.
 
Suosikkijoukkue
New York Islanders
Todella mielenkiintoinen haastattelu tehty astronautti Edgar Mitchellistä. On haastattelijakin aika ällikällä lyöty. Tuskin odotti ihan tuollaista tekstiä Mitchelliltä.

http://au.youtube.com/watch?v=RhNdxdveK7c

Sisältää mm.

- Elämää on muuallakin maailmankaikkeudessa.

- Osa Ufo havannoista ON humainoidien aiheuttamia, eli vierailuja tapahtuu.

- Ufot ovat ottaneet yhteyttä maahan useita kertoja.

- Case Roswell tapahtui oikeasti.

- yms.

Hyvä, että totuutta revitään esille. Niin mikään yllätyshän ei ole, että Nasahan tietysti kiistää kaiken ja pitää päättöminä näitä Edgarin kommentteja...
 

mikko600

Jäsen
Suosikkijoukkue
NUFC, Steve Clarkes tartan army
Todella mielenkiintoinen haastattelu tehty astronautti Edgar Mitchellistä. On haastattelijakin aika ällikällä lyöty. Tuskin odotti ihan tuollaista tekstiä Mitchelliltä.

Joo ja ihan täysjärkiseltä kaverilta vaikuttaa kun tuon Wikipedian sivun lukee. Kyllä näitä sekopäitä riittää ympäri maailmaa. Outoa ettei tuollakaan kaverilla ole mitään konkreettisia todisteita. Vittu kaukoparannusta ja telepatiaa, uskokoon ken tahtoo. Vai että totuutta esiin..haha.
 

ELÄKELÄINEN

Jäsen
Suosikkijoukkue
Keski- Uudenmaan muoviseurat
Hyvä, että totuutta revitään esille. Niin mikään yllätyshän ei ole, että Nasahan tietysti kiistää kaiken ja pitää päättöminä näitä Edgarin kommentteja...

Nasahan nyt kiistää vaikka aviottoman lapsen Teija Sopasen kanssa.
Sen tai vastaavan tahon kiistoa pidetään UFO-piireissä kovanakin todisteena.
Tähän voidaan lisätä vielä nerokas argumentti´Todistakaa ettei ole!`.

Totean kuitenkin: Todisteita ufoista ja muista vogoneista ei ole.Odotellessa voi vaikka ajatella itse.
 

Carlos

Jäsen
Totean kuitenkin: Todisteita ufoista ja muista vogoneista ei ole.Odotellessa voi vaikka ajatella itse.

Tähän väliin on muuten ihan pakko kysyä, että MIKÄ olisi se todiste joka riittäisi sinulle tai jollekin muulle (esim) skepsisläiselle? Mikään valokuva, video, silminnäkijähavainnot, äänite tms. ei olisi omasta mielestänikään aukoton todiste. Semmoista 100% uskottavaa todistetta itse asiassa ei käsittääkseni ole mahdollista saada MITENKÄÄN.

Vaikka lautasellinen alieneita ottaisi yhteyttä Suomen mediaan ja kertoisi laskeutuvansa kauppatorille kaiken kansan pällisteltäväksi sunnuntaina klo 12 päivällä, ja sitten todella tekisivät näin, SEKÄÄN ei olisi pitävä todiste. Se voisi olla silti silmänkääntötemppu, joukkopsykoosi, tai valepukuisia pikkumiehiä lentämässä ihmisen tekemällä lentävällä lautasella.

Se että näinkin uskottava lähde kertoo itse omalla nimellään tiedoistaan koskien maan ulkopuolista älyllistä elämää, on jo mielestäni sen verran painavaa tekstiä että ainakaan sitä ei voi sivuuttaa perinteisellä "hölynpölyä" -tuhahduksella. Toki vähintään 99,9% skepsisläisistä näin tulee tekemään, mutta eivät kaikki muut.

On tietty mahdollista että kaveri latelee omiaan mistä hyvänsä syystä, mutta mistä sitä tietää vaikka puhuisi tottakin? Kuten itse tuossa sivumennen ovelasti mainitsit, "odotellessa voi vaikka ajatella itse". Itse ajatellessa maan ulkopuolisen älyllisen elämän olemassaolon ja sen täällä vierailunkin todennäköisyys nousee aika korkealle. Se että se ei maailaisjärjellä tunnu fiksulta, ei vielä todista mitään muuta kuin että maalaisjärjellä se ei tunnu fiksulta.

Yhtä lailla jos saisit tilaisuuden haastatella jotain vaikkapa metsähiirtä, ja kyselisit mitä tämä on mieltä vaikkapa siitä että poikani pelailee juuri Playstation 2:sta, hiiri todennäköisesti ei näkisi siinä mitään järkeä, eikä pitäisi sitä edes kuviteltavana asiana. Siltikin on todennäköistä että jotkut ko. hiiren lajitovereista ovat joskus nähneet pleikkarin, ja jopa siten että joku pelaa sitä.
 

Vanha Len

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Boners
En ole tämän ketjun tekstejä lukenut (en ainakaan muista) koska ei vaan jaksa näitä kinaamisia. Todennäköisesti tätä on täälläkin tapahtunut.

Itse olen sitä, että maan ulkopuolista elämää on. Aika itsekästä väittää, että maapallo on ainoa planeetta maailmankaikkeudessa, jossa elämää on. Nyt kun puhutaan hieman isommista piireistä kuin maa ja kuu.
 

lihaani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans
Tähän väliin on muuten ihan pakko kysyä, että MIKÄ olisi se todiste joka riittäisi sinulle tai jollekin muulle (esim) skepsisläiselle? Mikään valokuva, video, silminnäkijähavainnot, äänite tms. ei olisi omasta mielestänikään aukoton todiste. Semmoista 100% uskottavaa todistetta itse asiassa ei käsittääkseni ole mahdollista saada MITENKÄÄN.


Minulle riiittäisi vakuuttavaksi todisteeksi maapallon ulkopuolisesta elämästä vaikka seuraavat havainnot:

-Useampi toisistaan riippumaton radioteleskooppi vastaanottaisi avaruudesta binaarilukuina vaikka alkulukujen sarjaa, piin likiarvoa tai jotain muuta universaalia luonnonvakiota.

-Ufo olisi vaikka kymmenen minuuttia keskipäivällä esimerkiksi Lontoon tai New Yorkin yläpuolella, jolloin kaupalliset TV-kanavat voisivat ottaa siitä yllin kyllin tarkkaa kuvaa.

Ei vaan olla havaittu...
 

Vanha Len

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Boners
Minulle riiittäisi vakuuttavaksi todisteeksi maapallon ulkopuolisesta elämästä vaikka seuraavat havainnot:

-Useampi toisistaan riippumaton radioteleskooppi vastaanottaisi avaruudesta binaarilukuina vaikka alkulukujen sarjaa, piin likiarvoa tai jotain muuta universaalia luonnonvakiota.

-Ufo olisi vaikka kymmenen minuuttia keskipäivällä esimerkiksi Lontoon tai New Yorkin yläpuolella, jolloin kaupalliset TV-kanavat voisivat ottaa siitä yllin kyllin tarkkaa kuvaa.

Ei vaan olla havaittu...

No mitäs me maapallon asukkaat teemme sen eteen, että muutaman miljoonan valovuoden päässä olisimme tiedostettuina? Lähetetään Marssiin joku luotain...? Hah.
 

lihaani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans
No mitäs me maapallon asukkaat teemme sen eteen, että muutaman miljoonan valovuoden päässä olisimme tiedostettuina? Lähetetään Marssiin joku luotain...? Hah.

Mielestäni ollaan tilanteessa fifty-sixty. Ei voida todentaa varmasti, onko vai eikö ole elämää maapallon ulkopuolella. Nämä ufotutkijoiden havainnot ovat kaikki surkeita räpellyksiä tyyliin: "Olin menossa kantapubiini kun tunnistamaton esine otti minut alukseensa. Ensin humanoidit juottivat polttavan makuista nestettä, joka aiheutti hyvän olon. Sitten ne laittoivat housuun vastenmielisen tuoksuista avaruusplasmaa. Heräsin jostain kumman syystä juoppoputkasta."
 

Vanha Len

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Boners
Nämä ufotutkijoiden havainnot ovat kaikki surkeita räpellyksiä tyyliin: "Olin menossa kantapubiini kun tunnistamaton esine otti minut alukseensa. Ensin humanoidit juottivat polttavan makuista nestettä, joka aiheutti hyvän olon. Sitten ne laittoivat housuun vastenmielisen tuoksuista avaruusplasmaa. Heräsin jostain kumman syystä juoppoputkasta."

Mutta jos ajattelisit ihan omilla aivoillasi ja unohtaisit nämä "hörhöt". Mitä näet? Mihin SINÄ uskot ja mikä on SINUN oma kantasi asioihin? Uskotko maapallon ulkopuoliseen elämään?
 

ELÄKELÄINEN

Jäsen
Suosikkijoukkue
Keski- Uudenmaan muoviseurat
.

Vaikka lautasellinen alieneita ottaisi yhteyttä Suomen mediaan ja kertoisi laskeutuvansa kauppatorille kaiken kansan pällisteltäväksi sunnuntaina klo 12 päivällä, ja sitten todella tekisivät näin, SEKÄÄN ei olisi pitävä todiste. Se voisi olla silti silmänkääntötemppu, joukkopsykoosi, tai valepukuisia pikkumiehiä lentämässä ihmisen tekemällä lentävällä lautasella.


.

Tämähän olisi jo huomattavasti puhetta todistusvoimaisempaa.Minullahan ei ole kerrassaan mitään sitä vastaan , että avaruudesta löytyisi vaikka mitä elämää.Hienoa olisi pällistellä sitä vaikkapa kauppatorilla.Valitettavasti nämä alienit ovat vaan kovin ujoja ja salaperäisiä ja ilmestyvät vain harvoille.Mielelläni paiskaisin ulotinta vaikka kenen kanssa.
 

Mane

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Ilves
Se että näinkin uskottava lähde kertoo itse omalla nimellään tiedoistaan koskien maan ulkopuolista älyllistä elämää, on jo mielestäni sen verran painavaa tekstiä että ainakaan sitä ei voi sivuuttaa perinteisellä "hölynpölyä" -tuhahduksella.

Millä tavalla tämä kaheli on uskottava lähde? Ihmettelen myös väitöstä, että haastattelija olisi ällikällä lyöty, kun Mitchell jatkaa samanlaatuisia jorinoitaan kun on jatkanut jo 1970-luvulta lähtien.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös