UEFA Mestarien liiga ja Eurooppa-liiga 2020–2021

  • 36 640
  • 315
Niin, jos näin sovitaan. Entäs sitten, kun käy niin, että pelaaja X yskäisee ja peittää asiallisesti suunsa, mutta pelaaja Z väittää, että sehän sanoi minua apinaksi? Eli en siis dumaa ajatustasi, vaan lähinnä mietin, että onko tuo kuitenkaan hyvä, koska mahdollistaa käytännössä toisen lavastamisen, jos vain hoksaa riittävän ajoissa. Eikä kuitenkaan ole ihan sama kuin doping-testin pakoilu.

En vertaa tekona rasistisen kielen käyttöä ja doping-rikettä, vaan yritin tällä avata ajatustani. Siis mun mielestä samaa logiikkaa pitää voida soveltaa.

Toivon, että ilmapiiristä luodaan sellainen, ettei kenenkään tarvitse lavastaa yhtään ketään rasistiksi.
 

King Jeremy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Liverpool, Bayern München ja Boston Celtics
Nykymenolla, päänsilittelyllä ja suoranaisella silmien sulkemisella ollaan matkalla toistamaan vuoden 1985 kesäkuun toisen päivän tapahtumia kun tuota hooliganz.cz menoa katselee. UEFAn stop racisim on yhtä tyhjää sananhelinää kuin KiVa koulut.

Ovatko KiVa-koulut sanahelinää? Käsittääkseni ne toimivat ihan jees tietyissä tapahtumissa. Mutta fakta on se, ettei niillä sosiopaatteja oikaista, ja se pitää ymmärtää.

Miten tämä liittyy aiheeseen? No siten, että nämä Stop racism -julistukset ovatkin tietysti tyhjää parempia, mutta kuten jo kerroin, ei tuollaisia asennemuutoksia pystytä kovin helpolla tekemään. Se vaatii aika paljon aikaa. Ihminen on sillä tavalla paskiainen, että pakkaa aina syrjimään jotain. Jos mietitään tätäkin keskustelua, niin loppujen lopuksi meidän oma suhtautumisemme slaaveihin on kategorisoiva ja yleistävä, joka on sitten johtanut myös syrjiviin kommentteihin. Omaan silmään tässä on osin jopa huvittavia piirteitä, kun yhtäällä paheksutaan rasismia, mutta samalla solvataan toista ryhmittymää.
 

King Jeremy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Liverpool, Bayern München ja Boston Celtics
Toivon, että ilmapiiristä luodaan sellainen, ettei kenenkään tarvitse lavastaa yhtään ketään rasistiksi.

Sehän se on tärkeää, mutta kun tietää ihmisluonteen, niin joku tätäkin varmasti tulee yrittämään. Haluammeko silloin, että mahdollisesti täysin syytön tuomitaan? Eli tämä on sitten arvovalinta. Itse nojaisin tässä samaan tapaan, mikä oikeusjärjestelmässämmekin on, eli tuomitaan se, joka voidaan todeta syylliseksi. Tällöin toki hyväksytään se, että joskus joku syyllinen kävelee vapaaksi.
 

Fordél

Jäsen
Täysin aukoton todiste tapauksessahan olisi vain ääninauhanäyte tai edes videokuva, josta voitaisiin suun liikkeistä lukea, mitä pelaaja sanoo. Kumpaakaan ei taida olla tässä Kamaran tilantteessa saatavilla, mutta ilmeisesti on pelikaverin todistus, mikä kyllä riittää, jos suostui sen vaikka oikeudessakin vakuuttamaan. Ja jos näin on niin kyllähän tässä on mahdollisuudet saada juttu kasaan ja samalla pitkä rangaistus ainakin pelaajalle sekä ilmeisesti myös seuralle, jos nämä fanien touhut pitävät paikkansa ja seuran valehtelut väkivallasta.

Toivottavasti Kamaralla ja Rangersilla olisi voimia viedä tämä asia loppuun asti, koska näistä rikkeistä on saatava tuntuva rangaistus ja tällaiset idiootit pois kentältä pitkäksi aikaa. Ja kyllä, itse uskon jo näillä näytöillä, että siellä on sanottu Kamaran mainitsemat sanat. Jos se näyttää paskalta ja maistuu paskalta, se on paskaa.
 

Barcelona

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat
En kyllä odota mitään suurta rangaistusta tolle Ondrej Kudelalle. Juridisesti kun siinä tulee olemaan lopulta sana sanaa vastaan. Varmaan joku 2-5 peliä ja varotus. Tsekkiläisten fanien käytöksestä nyt vois joku "pelataan tyhjille katsomoille" rangaistus tulla joka nykysessä koronatilanteessa on aika mitätätön rangaistus. Toivottavasti edes joku joukkueen sponsori sanois sopparin irti. Kudela on jo kolkyt ja risat joten ei tossa nyt ura nyt hirveen kovaa osumaa saa kun varmaan kohta joutuu lopettamaan muutenkin. Toivottavasti nyt joku kerkeis ajamaan sukille.
 

Fordél

Jäsen
En kyllä odota mitään suurta rangaistusta tolle Ondrej Kudelalle. Juridisesti kun siinä tulee olemaan lopulta sana sanaa vastaan.

Onhan tilanteessa mahdollisesti Rangersin toisen pelaajan todistus, koska hän oli ihan lähellä tapahtunutta ja voinut hyvin kuulla, mitä on sanottu. Lisäksi on video, joka myös tukee Kamaran väitettä ja videolla myös tämä toinenkin Rangersin pelaaja reagoi heti tilanteeseen. Sanoisin, että tässä on hyvät mahdollisuudet oikeuden tapahtumiseen ja merkittäviin rangaistuksiin.
 

stiflat

Jäsen
Suosikkijoukkue
New York Rangers, HIFK
Ihmettelen miten helpolla tuollaisella pääsee näköjään ihon alle huippu-urheilussa. Vaikea se toki varmaan on samaistua valkoihoisena kaikkeen rasismiin, mutta onhan noilla vieressä omiakin tummia pelaajia, ettei se mikään arjalainen seurakunta ollut. Olen kuvitellut että kuumissa otteluissa vastustajat sanovat mitä sylki suuhun tuo ja ne pääosin jätetään kentälle.
Noi kannattajien jutut nyt sitten ovat mitä ovat ja ne sivuutankin täysin.
 

Fordél

Jäsen
Ihmettelen miten helpolla tuollaisella pääsee näköjään ihon alle huippu-urheilussa. Vaikea se toki varmaan on samaistua valkoihoisena kaikkeen rasismiin, mutta onhan noilla vieressä omiakin tummia pelaajia, ettei se mikään arjalainen seurakunta ollut. Olen kuvitellut että kuumissa otteluissa vastustajat sanovat mitä sylki suuhun tuo ja ne pääosin jätetään kentälle.
Noi kannattajien jutut nyt sitten ovat mitä ovat ja ne sivuutankin täysin.

Ehkä ihan vain siksi, että kyse on paljon isommasta asiasta kuin huippu-urheilusta.
 

Perusjäbä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Ihmettelen miten helpolla tuollaisella pääsee näköjään ihon alle huippu-urheilussa. Vaikea se toki varmaan on samaistua valkoihoisena kaikkeen rasismiin, mutta onhan noilla vieressä omiakin tummia pelaajia, ettei se mikään arjalainen seurakunta ollut. Olen kuvitellut että kuumissa otteluissa vastustajat sanovat mitä sylki suuhun tuo ja ne pääosin jätetään kentälle.
Noi kannattajien jutut nyt sitten ovat mitä ovat ja ne sivuutankin täysin.

Katsoo vaikka tuon Bullsin Last Dance dokumentin, niin näkee miten Jordan kohtelee omia joukkuekavereita, sekä haukkuu esim. Muggsya vitun kääpiöksi. Nykyään tosin NBA:ssa saa tekuja ja virheitä todella helposti.
 

Tjapalala

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo, FC Honka
Ihmettelen miten helpolla tuollaisella pääsee näköjään ihon alle huippu-urheilussa. Vaikea se toki varmaan on samaistua valkoihoisena kaikkeen rasismiin, mutta onhan noilla vieressä omiakin tummia pelaajia, ettei se mikään arjalainen seurakunta ollut. Olen kuvitellut että kuumissa otteluissa vastustajat sanovat mitä sylki suuhun tuo ja ne pääosin jätetään kentälle.
Noi kannattajien jutut nyt sitten ovat mitä ovat ja ne sivuutankin täysin.
Onnittelut olet onnistunut kirjoittamaan paskimman viestin, minkä ikinä olen lukenut Jatkoajassa. Ja aika monenlaista paskaa olen täällä välillä lukenut niin tämä on oikeasti saavutus. Lähdetään nyt liikkelle.

1. Se, että Kudelalla on tummaihoisia joukkuekavereita ei tarkoita etteikö hän voisi olla rasisti
2. Rasismia ei voi puolestella, että on ollut "kuuma" ottelu. Sitä ei voi puolustella kännissä ei läpällä ja ei missään olosuhteissa. Se on tuomittavaa kaikissa olosuhteissa. Myöskään se ei vapauta vastuuta sanomisistaan vaikka kuuma ottelu olisi kyseessä.
3. Rasismi on ihan yhtä tuomittavaa tapahtui se huippu-urheilussa tai kaupan kassalla. Huippu-urheilussa ei ole oikein päästä ihon alle rasismilla.
4. Fanien rasismia ei voi sivuuttaa sillä se on hiljaista hyväksyntää. Siihen tulee puuttua ja tuomita ja antaa asianmukaiset sankiot.


Laitan tähän vielä lopuksi tiivistetysti, että varmasti tulee selväksi.

RASISMI EI OLE MILLOINKAAN HYVÄKSYTTÄVÄÄ.
 

stiflat

Jäsen
Suosikkijoukkue
New York Rangers, HIFK
No kiitos. Huomasitko kiihkoltasi, että en sanonut että hyväksyn rasismin. Ainoastaan ihmettelin asiaa, koska urheilussa kyllä yritetään hiillostaa vastustajia kaikella mahdollisella hyväksyttiin sitä yleisesti tai ei. Mutta en nyt jatka enempää, ettei tämä nyt mene ihan väärinymmärretyksi ja keskustelu ohi otsikon.
 

Gostisbehere

Jäsen
Suosikkijoukkue
Philadelphia City of Brotherly Love
Ehdottomasti juuri sitä mieltä mitä @Tjapalala kirjoitti.
Jos sinä kesken kiihkeän ottelun tokaiset suustasi jotain tuollaista niin olet myös 110% vastuussa siitä. Siinä on turha alkaa vetoo että tuli äkkipikaisesti jotain mumistua. Tämä apina taikka n****** sana on ollut kielenpäässä jostain syystä. Sama homma koskee täysin noita jurrissa laukoviin. Kännissä sulta häviää estot ja päästelet tottumuksia ulos ilman flitteriä.
 

King Jeremy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Liverpool, Bayern München ja Boston Celtics
Ehdottomasti juuri sitä mieltä mitä @Tjapalala kirjoitti.
Jos sinä kesken kiihkeän ottelun tokaiset suustasi jotain tuollaista niin olet myös 110% vastuussa siitä. Siinä on turha alkaa vetoo että tuli äkkipikaisesti jotain mumistua. Tämä apina taikka n****** sana on ollut kielenpäässä jostain syystä. Sama homma koskee täysin noita jurrissa laukoviin. Kännissä sulta häviää estot ja päästelet tottumuksia ulos ilman flitteriä.

Tämä on täysin totta, ja kuten te, minäkään en HYVÄKSY rasismia, enkä edes rasistista tokaisua. Mutta itse näen asian sillä tavalla, että kesken kiihkeän ottelun ymmärrän, jos sieltä pääsee sellainen loukkaus, joka on ilmeisin nähtävillä oleva poikkeama toisessa ihmisessä. Korostan, että ymmärrän, mutten hyväksy. Se on siis tilanne, jossa sinä tartut ensimmäiseen asiaan, joka toisessa on näkyvillä ja jolla tiedät pystyväsi mahdollisesti loukkaamaan. Ja aivan totta, se on tuomittavaa - tästä lähtee vaikkapa oma rikoslakimme.

Silti pidän sellaista rasismia ihan erityisesti vaarallisempana, jossa kierrokset alhaalla syrjitään jotain porukkaa. Esim. tehdään valintoja, joilla suljetaan pois tiettyjä ryhmittymiä. Siksi näissä on itselleni ero, vaikka tiedän samalla, että osalle erityisen kiihkeästi asiaan suhtautuville näissä ei ole eroa. Mun mielestä sillä toisen mielentilalla on todella iso ero, koska se määrittää sen, onko joku rasisti oikeasti, vai vaan ajattelematon typerys, joka käyttäytyy rasistisesti.
 

Fordél

Jäsen
Tämä on täysin totta, ja kuten te, minäkään en HYVÄKSY rasismia, enkä edes rasistista tokaisua. Mutta itse näen asian sillä tavalla, että kesken kiihkeän ottelun ymmärrän, jos sieltä pääsee sellainen loukkaus, joka on ilmeisin nähtävillä oleva poikkeama toisessa ihmisessä. Korostan, että ymmärrän, mutten hyväksy. Se on siis tilanne, jossa sinä tartut ensimmäiseen asiaan, joka toisessa on näkyvillä ja jolla tiedät pystyväsi mahdollisesti loukkaamaan. Ja aivan totta, se on tuomittavaa - tästä lähtee vaikkapa oma rikoslakimme.

Silti pidän sellaista rasismia ihan erityisesti vaarallisempana, jossa kierrokset alhaalla syrjitään jotain porukkaa. Esim. tehdään valintoja, joilla suljetaan pois tiettyjä ryhmittymiä. Siksi näissä on itselleni ero, vaikka tiedän samalla, että osalle erityisen kiihkeästi asiaan suhtautuville näissä ei ole eroa. Mun mielestä sillä toisen mielentilalla on todella iso ero, koska se määrittää sen, onko joku rasisti oikeasti, vai vaan ajattelematon typerys, joka käyttäytyy rasistisesti.

Olen täysin eri mieltä kanssa. Tarkoituksenani ole millään tavalla jeesustella, mutta...Vaikka olisin mukana kuinka kiihkeässä ottelussa, ja haluaisin loukata vastustajaa, en missään tapauksessa lähtisi hakemaan loukkausta rasismista. Se, etttä joku syyllistyy tollaseen rasistiseen solvaukseen, kertoo hyvin todennäköisesti hän ajattelustaan ja arvomaailmastaan muutenkin. Hyvin harva täysin ilman mitään rasistista ajattelua omaava lähtee käsi suun peittäen supattamaan toisen korvaan apina-solvauksia. Näen tämän täysin harkittuna tekona, joka ei voi mennä minkään tunnekuohun piikkiin.

Itse en siis ymmärrä enkä hyväksy tapahtunutta. Ja juuri tämän teon selvän tarkoituksellisuuden takia UEFA:lta pitää tulla asiassa tuntuva rangaistus, jos ja kun todisteet löytyvät.
 
Viimeksi muokattu:

redpecka

Jäsen
Alkuun diggasin kun @King Jeremy yritti lähestyä kiihkottomasti ja puolueettomasto keissiä, mutta vetäydun viimeisten viestien takia tosta kelkasta. Näennäisen asiallisesti pohditaan, mutta silti alla tuulee tommonen omasta mielestäni vahingollinen vire. Terve vaan. Poikkeama. Päivää.
 
Suosikkijoukkue
KeuPa HT
Tämä on täysin totta, ja kuten te, minäkään en HYVÄKSY rasismia, enkä edes rasistista tokaisua. Mutta itse näen asian sillä tavalla, että kesken kiihkeän ottelun ymmärrän, jos sieltä pääsee sellainen loukkaus, joka on ilmeisin nähtävillä oleva poikkeama toisessa ihmisessä. Korostan, että ymmärrän, mutten hyväksy. Se on siis tilanne, jossa sinä tartut ensimmäiseen asiaan, joka toisessa on näkyvillä ja jolla tiedät pystyväsi mahdollisesti loukkaamaan. Ja aivan totta, se on tuomittavaa - tästä lähtee vaikkapa oma rikoslakimme.

Silti pidän sellaista rasismia ihan erityisesti vaarallisempana, jossa kierrokset alhaalla syrjitään jotain porukkaa. Esim. tehdään valintoja, joilla suljetaan pois tiettyjä ryhmittymiä. Siksi näissä on itselleni ero, vaikka tiedän samalla, että osalle erityisen kiihkeästi asiaan suhtautuville näissä ei ole eroa. Mun mielestä sillä toisen mielentilalla on todella iso ero, koska se määrittää sen, onko joku rasisti oikeasti, vai vaan ajattelematon typerys, joka käyttäytyy rasistisesti.
No mutta kun tässä tapauksessa ei päässyt tai lipsahtanut.

Kamara seisoi tilanteen ulkopuolella, Kudela otti hänet kohteekseen, käveli kymmeniä metrejä, laittoi kätensä suunsa suojaksi ja kuiskasi (Glenin ja Zungun sanojen mukaan) Kamaran korvaan: "You are fucking monkey, you know you are". Varmaan havaitset eron jos oikein yrität.

No kiitos. Huomasitko kiihkoltasi, että en sanonut että hyväksyn rasismin. Ainoastaan ihmettelin asiaa, koska urheilussa kyllä yritetään hiillostaa vastustajia kaikella mahdollisella hyväksyttiin sitä yleisesti tai ei. Mutta en nyt jatka enempää, ettei tämä nyt mene ihan väärinymmärretyksi ja keskustelu ohi otsikon.
Sinä vaikutat olevan elävä todiste siitä, mistä koko rasismissa on kyse. Se on aika paljon muuta kuin se suusta tuleva apina tai n-sana.

Urheillessa sattuu ja tapahtuu, pojat on poikia. Ota vielä käyttöösi peruspersujen viljelemä: "Höhöö, ei mua ainakaan haittaisi jos mua sanottaisi apinaks, miten tollasesta kukaan voi suuttua" -kortti niin on koko paketti kasassa.
 

stiflat

Jäsen
Suosikkijoukkue
New York Rangers, HIFK
Sinä vaikutat olevan elävä todiste siitä, mistä koko rasismissa on kyse.
Olenko? Kaikkea sitä lukeekin. Sanon itse rasismista sen, että mielestäni King Jeremy yrittää avata aika hyvin tuota yllä, että on eriasia syrjiä toista kuin nimitellä toista. En silti hyväksy kumpaakaan, mutta tiedostan näiden vakavuuserot. Ja nimittelykään ei siis kuulu hyvään käyttäytymiseen.
Tässä tilanteessa vastustaja käyttäytyi hölmösti (jos todistettavasti noin sanoi), en häntäkään nyt ole mitenkään puolustelemassa. Yksittäisen ihmisen virhe ja saakoot sanktiot, jotka tällaisesta kuuluu. Tarkennuksena nyt vielä, itse ihmettelin yhden ihmisen reaktiota yksittäisen ihmisen hölmöilyyn. En ole tuputtamassa mitään oikein ajattelua parempana ihmisenä henkilökohtaisuuksiin mennen, vaikka sellaiseen tämä tuntuu jostain syystä menevän.
 

Daro

Jäsen
Suosikkijoukkue
Winners
Off topickina sen verran, että mielenkiintoista nähdä, kun Arsenal marssittaa kentälle Sakan, Parteyn, ja vaikka Pepen Slaviaa vastaan. Olen varma, että punaista korttia heilutellaan ainakin Xhakalle tuossa matsissa. Oikeastaan Xhaka on tehty tälläiseen kohtaamiseen, varma kortti ekalla 15 min. ja toinen sitten kun on 90 min. täynnä.

Siinä voi Slavian pojilla käydä kylmät välillä. Toivottavasti selviävät hengissä. Xhakan pulkkaa odotellessa tuossa ottelussa. Eihän tästä mitenkään poliittista kohtaamista tehdä taas...Olen sitä mieltä, että antaa Xhakan loistaa...Saatana! Lopettakaa saatana tuo paskan jauhaminen tässä ketjussa...ketään se ei kiinnosta muutakuin jotain vihertävää kansaa.
 
Viimeksi muokattu:

stiflat

Jäsen
Suosikkijoukkue
New York Rangers, HIFK
Olisiko muuten siitä AC Milanin ensimmäisessä osassa hylätystä vierasmaalista jotain parempaa materiaalia nähtävillä? Televisiokuvissa näytti aiheettomalta käsimaalihylkäykseltä(?). Nythän sen takia Milan tippui jatkosta.
 

Mojo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Buli

Turha Kaukalo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, RM, Hyvinkään Tahko, Leijonat
Muuten olen sitä mieltä, että Real Madrid voittaa Sieni-liigan. Siksi että Zidane. Kannattaako ottaa talteen?
 
Suosikkijoukkue
KeuPa HT
Olenko? Kaikkea sitä lukeekin. Sanon itse rasismista sen, että mielestäni King Jeremy yrittää avata aika hyvin tuota yllä, että on eriasia syrjiä toista kuin nimitellä toista. En silti hyväksy kumpaakaan, mutta tiedostan näiden vakavuuserot. Ja nimittelykään ei siis kuulu hyvään käyttäytymiseen.
Tässä tilanteessa vastustaja käyttäytyi hölmösti (jos todistettavasti noin sanoi), en häntäkään nyt ole mitenkään puolustelemassa. Yksittäisen ihmisen virhe ja saakoot sanktiot, jotka tällaisesta kuuluu. Tarkennuksena nyt vielä, itse ihmettelin yhden ihmisen reaktiota yksittäisen ihmisen hölmöilyyn. En ole tuputtamassa mitään oikein ajattelua parempana ihmisenä henkilökohtaisuuksiin mennen, vaikka sellaiseen tämä tuntuu jostain syystä menevän.
Vaikutat olevan, kuten jälleen tällä viestilläsi todistat. Mikäli et aidosti näe mitään eroa siinä, sanooko pelin tiimellyksessä vastustajalle äkkipikaistuksissaan "Fuck off", "Motherfucker", "Vitun läski" tai vaikkapa "Panin sun vaimoas" vai ottaako varta vasten kohteekseen tummaihoisen tilanteen ulkopuolella olevan pelaajan ja menee kuiskaamaan kädellään suunsa peittäen tämän korvaan: "Fucking monkey", niin turha tosiaan varmaan jatkaa tästä sen enempää.


Lopettakaa saatana tuo paskan jauhaminen tässä ketjussa...ketään se ei kiinnosta muutakuin jotain vihertävää kansaa.
Kaikkea oksennusta sitä välillä saakin lukea, mutta sinä ansaitsisit tällä suorituksellasi jonkun "Kuukauden paskin viesti" -palkinnon. Ensinnäkään, mitä tekemistä kunkin poliittisella suuntautumisella on tämän asian kanssa? Toisekseen, jos noin kovasti kiinnostaa, niin ainakin itse olen äänestänyt Kokoomusta siitä lähtien kun nuorena poikana äänioikeuden sain. En siitä huolimatta koe, että minulla olisi joku oikeus hyväksyä rasismi tai olla polkemassa muiden ihmisarvoa ulkoisten ominaisuuksiensa vuoksi.

Sen verran tosin, mitä sosiaalista mediaa erehdyin seuraamaan, kävi hyvin ilmi tätä tilannetta vähättelevien ja Kamaraa syyllistävien junttien puoluekanta. Tähän riitti noin viiden sekuntin tutkimus heidän profiileihinsa. Siinä mielessä jännä ilmiö, että nimenomaan persu-öyhöttäjät puolustavatkin tässä keississä tshekkiläistä jannua suomalaista vastaan. Syyttäen suomalaista herkkänahkaiseksi itkupilliksi ja kertomalla, ettei sanassa "apina" ole mitään rasistista. Hmm.

Mikäli samaa profilointia käyttäisin sinuun, voisin veikata siellä kirjoittelevan joku korvessa asuva matalasti koulutettu kaljupää, joka työskentelee matalapalkkaisella duunarialalla, mikäli on työelämään ylipäätään vaivautunut. Tällaiseen porukkaan saa niputettua noin 99% varmuudella jokaisen Facebookissa oksentavan hassuttelijan.
 
Siinä mielessä jännä ilmiö, että nimenomaan persu-öyhöttäjät puolustavatkin tässä keississä tshekkiläistä jannua suomalaista vastaan.

Ullatus, vai miten se meni?

Ilmeisesti tsekkihuligaanien sivustoilla on Slavian ultrien postauksista käynyt tykkäämässä mm. erään helsinkiläisen monialaseuran kannattajia. Eipä oikeastaan yllätä sekään.

Mutta joo. Näitä juttuja voisi varmaan käsitellä jossain toisessa ketjussa.

Molempien skabojen kannut menevät Englannin Tampereelle.
 
Viimeksi muokattu:
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös