Tyhmien kysymysten ketju

  • 1 851 064
  • 11 238

Vesuri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vyborg Jesters
Pitäisikö pakolaisketjussa ja monikulttuurisuusketjuissa ikuisuusjauhajille mitali vai pidempi matka johonkin arvostettuun mielenterveydenhoitolaitokseen?
Tai vaikka molemmat. Oishan se niille komiaa patsastella laitoksessa mitsku kaulassa.
 

Captain Slow

Jäsen
Suosikkijoukkue
KR69, K11ng Perrin, Bratislavan mm-miehistö 2019

olkikuukkeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Carolina Hurricanes, NHL:n suomalaiset
Mistä saa todistuksen asepalveluksesta vapauttamisesta? Ja miksi vitussa tieto ei ole jo valmiiksi passeja myöntävällä lupaviranomaisella? Nimim. 2011 edellinen passi haettu, eikä tällaisesta kysytty mitään.
 

sekolust

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна, Lostedt, Ben-Amor
Mistä saa todistuksen asepalveluksesta vapauttamisesta?

Finlex sanoo seuraavaa:
Asevelvollisen on passia hakiessaan esitettävä selvitys siitä, ettei passin myöntämiselle ole 14 §:n 5 momentissa tai 15 §:n 1 momentin 3 kohdassa tarkoitettua estettä. Todistus, jolla asevelvollinen voi osoittaa esteettömyyden passin saamiselle, voi olla:

1) sotilaspassi;
2) rauhan ajan palveluksesta vapautetulle annettu kutsuntatodistus tai muu vastaava päätös;
3) kokonaan asepalveluksesta vapautetulle annettu kutsuntatodistus;
4) sotilasviranomaisen antama esteettömyystodistus; tai
5) siviilipalvelustodistus.


Lihavointi oma, olettaisin tuosta olevan kyse tässä tapauksessa. Varmaan helpointa olisi soittaa omaan aluetoimistoon, kuntalistaus vaikka tästä. Linkki vie puolustusvoimien sivuille kuntalistaukseen. Varmasti sama taho osaa ainakin ohjata eteenpäin jos syy tarpeelle on jokin muu, eli helpoimmalla pääsee olemalla tuohon suuntaan yhteyksissä.

Ja miksi vitussa tieto ei ole jo valmiiksi passeja myöntävällä lupaviranomaisella? Nimim. 2011 edellinen passi haettu, eikä tällaisesta kysytty mitään.

Kai tuollakin saa jotain kyykytettyä, tehtyä palveluksesta ainakin diaesityksessä houkuttelevamman tai vastaavaa. Huomattavan paljon helpommallahan tuosta pääsisi jos tieto tällaisesta liikkuisi viranomaisten välillä, ja näin 2016 vuonna tuntuu käsittämättömältä jos tilanne on tosiaan noin jähmeä. Tuo 2011 taitanee selittyä sitten iällä. Finlex totea, että "Velvollisuus suorittaa varusmiespalvelusta rauhan aikana päättyy sen vuoden lopussa, jona asevelvollinen täyttää 30 vuotta." Mutu-tuntumalla tuon voisi tulkita siten, että esimerkiksi 26-vuotias hakemassa viiden vuoden passia voisi periaateessa "piileskellä" ulkomailla koko passin voimassaolon ajan ja palata Suomeen passin umpeutuessa ilman enää velvollisuuta käydä varusmiespalvelusta. Olisin itse muistellut tuon rajan tosin olleen 28-vuotta, mutta tiedä näistä...
 

olkikuukkeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Carolina Hurricanes, NHL:n suomalaiset
Kiitos vastauksesta @sekolust , tuonne laitoinkin jo viestiä. Pitänee soittaa aamusella. Lievä vitutus vain päällä kun passi pitäisi saada nopeasti ja todella turhan tuntuisia esteitä näytti olevan roppakaupalla matkalla...
 

MacRef

Jäsen
Suosikkijoukkue
KuPS - elä laakase, naatittaan
Poliisin nettisivuilla on kerrottu speksejä passin hakemisesta. Jos olisit vaivautunut lukemaan ohjeita etukäteen, niin olisit tiennyt.
poliisi.fi kirjoitti:
Passin myöntäminen asevelvolliselle
Asevelvolliselle myönnetään passi enintään sen vuoden loppuun, jolloin hän täyttää 28 vuotta, ellei hän osoita, ettei maanpuolustusvelvollisuus ole esteenä passin antamiselle.
Esteettömyyden voi osoittaa sotilaspassilla, siviilipalvelustodistuksella, sotilasviranomaisen antamalla esteettömyystodistuksella tai kutsuntatodistuksella, josta ilmenee, että hakija on kokonaan tai rauhan aikana vapautettu asepalveluksesta.
Edellisen kerran hakiessasi olet ilmeisesti ollut sen verran nuori, että viiden vuoden passin voimassaoloaika on päättynyt "ajoissa" asevelvollisuutta ajatellen. Nyt passia ei ilman jotain dokumenttia voida sitten myöntää.
 

Avuton tunari

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vähän kaikki.
En tiedä,minne tämä kysymys kuuluisi, mutta mielestäni se on todella tyhmä, ja paljastaa tietämättömyyteni ainakin kyseisestä asiasta:
Tarkoitetaanko jääkiekkoilijoiden kätisyydellä (Barkov vasen, Pulkkinen oikea) sitä, että suluissa olevan esimerkin mukaan Barkov on oikeakätinen ja Pulkkinen vasenkätinen?

Asia on mietityttänyt jo pitkään, etenkin siksi, että itse kuulemma olen pelannut jääkiekkoa ns."väärältä puolelta", mitä se sitten tarkoittakaan ( olen oikea käteinen).
Melkein nolotttaa kysyä tätä, mutta myös menköön pois tämän kerran.
 

finnjewel

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, KooKoo, KPL, Kiovan Dynamo
Ei tarkoiteta. Left tarkoittaa että pelaa vasen käsi alhaalla ja right että oikea käsi alhaalla.
Tämä on totta. Väitetään myös, että leftin pelaajien vasen silmä on ns. johtava (tähtäävä) silmä ja siten lähempänä kiekkoa laukaistessa, rightilla johtava silmä taas on oikeanpuoleinen. Ja tämä olisi useimmiten syy siihen, miksi pelaaja valitsee leftin tai rightin. Ellei sitten saanut perinnöksi vain vääränkätisiä mailoja...
 

Moto

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Tämä on totta. Väitetään myös, että leftin pelaajien vasen silmä on ns. johtava (tähtäävä) silmä ja siten lähempänä kiekkoa laukaistessa, rightilla johtava silmä taas on oikeanpuoleinen. Ja tämä olisi useimmiten syy siihen, miksi pelaaja valitsee leftin tai rightin. Ellei sitten saanut perinnöksi vain vääränkätisiä mailoja...
Mikäli intistä oikein muistan, niin siellä väitettiin, että halliseva silmä kulkisi useimmiten käsi kädessä kätisyyden kanssa ja eikö rightin pelaajissa ole keskimäärin enemmän vasenkätisiä? Jäi siksi tuo homma mieleen intistä, kun olen oikeakätinen ja vasen silmä osoittautui hallitsevaksi ja joku skappari sitten suositteli, että pitäisi ampua vasemmalta puolelta. Siitä ei tullut hevonvittua.

E: Ja ampumisella tarkoitetaan tässä tapauksessa siis aseella ampumista...
 

finnjewel

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, KooKoo, KPL, Kiovan Dynamo
Mikäli intistä oikein muistan, niin siellä väitettiin, että halliseva silmä kulkisi useimmiten käsi kädessä kätisyyden kanssa ja eikö rightin pelaajissa ole keskimäärin enemmän vasenkätisiä? Jäi siksi tuo homma mieleen intistä, kun olen oikeakätinen ja vasen silmä osoittautui hallitsevaksi ja joku skappari sitten suositteli, että pitäisi ampua vasemmalta puolelta. Siitä ei tullut hevonvittua.

E: Ja ampumisella tarkoitetaan tässä tapauksessa siis aseella ampumista...

Tuo on tosiaan vähän tyyliä "useimmiten" ja "yleensä". Mitä ampumiseen tulee, niin olen oikeakätinen, ampuessa tähtään vasemmalla silmällä ja ase (kiväärin tai haulikon tukki) on oikeaa olkapäätä vasten. Kiekkomaila on left, pesäpalloa ja golfia pelaan "vasemmalta", korttipakalla ns. yhden käden nosto onnistuu nimenomaan vasurilla. Kirjoitan vain oikealla, tikkaa heitän paremmin oikealla, mutta välttävästi myös vasurilla. Kaljaa voin juoda molemmilla käsillä.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Niin se vain on, mutta kultainen ampumamitali ja 3 päivää kuntsaria tuli.
Kolme kuntsaria kultaisesta ammuntamerkistä kuulostaa yhtä uskottavalta kuin aseen puoleinen silmä kiinni (mielummin kuin auki) ampuminen. Laivaston touhuja?
 

Aunt Wang

Jäsen
Suosikkijoukkue
Brommapojkarna, John Eichel
Kuinka yleistä on, että kätisyys ja jalkaisuus menevät ristiin? Minä näin esimerkiksi olen oikeakätinen, mutta vasenjalkainen. Tämä kävi ilmi kun aikoinaan jalkapalloa pelatessa piti opetella potkimaan ja vasen tuntui paljon luonnollisemmalta. Tukijalan käyttö ja muut sitten vahvistivat vasenjalkaisuuttani. Tai no nyt kun tarkemmin mietin, niin teen oikeastaan kaiken muun vasurilla paitsi kirjoittamisen. Ja lätkää tietysti pelaan leftin mailalla. Voisiko jopa olla, että olen oikeasti vasenkätinen, mutta jostain syystä olen tiettyjä tapoja sitten alkanut tekemään oikeakätisesti? Isoisälläni on sama homma, mutta hän onkin vasenkätinen ja joutui koulun saneleman pakon puolesta opettelemaan kirjoittamisen oikealla kädellä ja niin edespäin. Mä olen ihan muuten vaan perseillyt tämän homman vuosien saatossa.
 
Suosikkijoukkue
Tappara, Setämiehet
Hyppäsi silmille tuo Nickelbackin keikkamainos niin rupesin pohtiin että mistä tuon orkesterin kova mollaaminen ja suurinpiirtein maailman paskimmaksi bändiksi leimaaminen johtuu? Eihän nuo nyt munkaan suosikkeihin kuulu, mutta kaipa niitä aika monta huonompaakin bändiä löytyy...?
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Hyppäsi silmille tuo Nickelbackin keikkamainos niin rupesin pohtiin että mistä tuon orkesterin kova mollaaminen ja suurinpiirtein maailman paskimmaksi bändiksi leimaaminen johtuu? Eihän nuo nyt munkaan suosikkeihin kuulu, mutta kaipa niitä aika monta huonompaakin bändiä löytyy...?
Johtuu kriitikoiden asenteesta, kuulemma.
Tämä suomalaisnainen teki yhden metallibändin vihaamisesta tutkimuksen, josta kohkataan maailmalla - Musiikki - Nyt
 

stairox

Jäsen
Suosikkijoukkue
Wanha kunnon divariajan Vaasan Sport, Liverpool FC
Kuinka yleistä on, että kätisyys ja jalkaisuus menevät ristiin? Minä näin esimerkiksi olen oikeakätinen, mutta vasenjalkainen.
Minä olen vasenkätinen/oikeajalkainen, kun taas broidi on oikeakätinen/vasenjalkainen.
 
Suosikkijoukkue
Tappara, Setämiehet
Minä olen vasenkätinen/oikeajalkainen, kun taas broidi on oikeakätinen/vasenjalkainen.

Samaa miettinyt itsekkin joskus. Itse olen vasenkätinen mutta oikeajalkainen ja pelaan leftiltä. Useimmat muut tuntemani vasurit ovat taas righteja.
 

bebeto

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Ylöjärven Ryhti
Samaa miettinyt itsekkin joskus. Itse olen vasenkätinen mutta oikeajalkainen ja pelaan leftiltä. Useimmat muut tuntemani vasurit ovat taas righteja.

Minä olen oikeakätinen ja -jalkainen mutta pelaan oikea käsi alhaalla niin kuin melko moni kynäilijä. En ymmärrä miten oikeakätinen voi pelata vasen käsi alhaalla.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös