Työttömyysturva liian hyvä?

  • 83 230
  • 511

Daespoo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hameenlinna Moderators
Kyllä. Mutta tämä mun vs. Daespoon väittely lähti siitä, että hän väitti että sillä olisi juuri häneen vaikutusta, jos mä en käy töissä. Hän ei vain suostu myöntämään että näinhän ei ole, ja minä (lapsellisesti, kyllä) koitan saada hänet tajuamaan saman minkä sinä juuri tuohon kirjoitit. Taitaa olla mahdoton tehtävä.

Sä olet niin vitun kassalla.

Se että sinä olet helvetin itsekäs, laiska vapaamatkustaja vaikuttaa JOKAISEN suomalaisen veronmaksajan tuloihin. Se että onko vaikutus 0,01€ tai jotain muuta on täysin irrelevanttia. Mutta sinun tukeminen vaikuttaa kaikkiin.
 

Daespoo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hameenlinna Moderators
Mutta mä en hyväksy sitä, että ihmisen pitäisi ottaa vastaan mitä tahansa työtä millä tahansa ehdoilla. Se on riistoa, joka ei voi olla hyväksyttävää missään muissa kuin täydellisissä, teoreettisissa äärioloissa.

Ei kukaan vaadi sinua tekemään mitä tahansa työtä millä tahansa ehdoilla, voit jo suosiolla lopettaa tuon tragikoomisen marttyyri -shown.
 

Kisapuisto

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Sä olet niin vitun kassalla.

Se että sinä olet helvetin itsekäs, laiska vapaamatkustaja vaikuttaa JOKAISEN suomalaisen veronmaksajan tuloihin. Se että onko vaikutus 0,01€ tai jotain muuta on täysin irrelevanttia. Mutta sinun tukeminen vaikuttaa kaikkiin.

Mä voin olla sun mielestä kuinka kassalla tahansa, ja sä voit toistella sitä kuinka paljon tahansa, ei tunnu missään. Mutta ilmeisesti säkin tajusit lopulta, että se, että sä joutuisit mun takia maksamaan vuodessa jotain 0,01 € enemmän veroja on täysin irrelevanttia. Vihdoinkin.

Tästä päästäänkin sitten jatkokysymykseen, että ihanko tosissasi väität silläkään olevan mitään vaikutusta sun veroprosenttiisi, vaikka 10 000 työtöntä pakkotyöllistettäisiin nyt heti? Tai kaikki mahdolliset? Ihanko oikeasti sun mielestä sillä olisi vaikutusta? Sillä ei ole sun eikä kenenkään muun veroprosenttiin mitään väliä nykymaailmassa, vaikka jokainen työpaikka pakkotäytettäisiin. Siinä kävisi aika paljon huonommin itseasiassa, että sä voisit lopettaa nyt ton marttyyriasemas ja voisit vihdoinkin ajatella kokonaisuutta etkä vain sitä omaa persettä.

Ei kukaan vaadi sinua tekemään mitä tahansa työtä millä tahansa ehdoilla, voit jo suosiolla lopettaa tuon tragikoomisen marttyyri -shown.

Eikö? Lueppas täällä tätä ketjua muutama sivu taaksepäin. Sinäkin olet sitä vaatinut ja pari muutakin nimimerkkiä ihan avoimesti. Joten älä viitsi. Ja ei tule onnistumaan, vaikka kuinka vaatisit.

Mutta kerro nyt hyvä ihminen jo vihdoin, että mitä niille lopuille reilulle 100 000 ihmiselle sitten pitäisi tehdä, jos sinunkin masinoimasi pakkotyöllistyminen toteutettaisiin? Kun niille ei löytyisi kuitenkaan töitä, vaikka joka työpaikka täytettäisiin. Sillan alle? Metsään? Saunan taakse? Mitä niille sitten pitäisi tehdä, kun töitä ei edes teoriassa riitä kaikille halukkaillekaan.
 

Daespoo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hameenlinna Moderators
Mä voin olla sun mielestä kuinka kassalla tahansa, ja sä voit toistella sitä kuinka paljon tahansa, ei tunnu missään. Mutta ilmeisesti säkin tajusit lopulta, että se, että sä joutuisit mun takia maksamaan vuodessa jotain 0,01 € enemmän veroja on täysin irrelevanttia. Vihdoinkin.

Tuollaisilla älynlahjoilla ei liene ihme että olet työttömänä. Jos et tajua niin et tajua.
 

Kisapuisto

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Tuollaisilla älynlahjoilla ei liene ihme että olet työttömänä. Jos et tajua niin et tajua.

Eli sä et pysty vastaamaan sulle esitettyihin kysymyksiin vaan keskityt vain ja ainoastaan haukkumaan mua? Eihän siinä mitään, jokainen tietenkin tyylillään ja saat anteeksi, mutta en mä nyt tajua miten sä voit mua kaiken tän jälkeen tyhmäksi haukkua.

Sun kanssa voin toki kyllä vielä tässä ketjussa asiasta vääntää, heti kunhan sä vastaat niihin kysymyksiin mitä olen esittänyt. Jos ja kun sä et siihen kykene niin turha on sun kanssa enää sitten vääntää.
 

Daespoo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hameenlinna Moderators
Keskustelun jatkaminen kanssasi on täysin turhaa, en jaksa alkaa selittämään perusasioita sellaiselle jonka ideologia estää kaiken logiikan/faktan kuuntelemisen, puhumattakaan tajuamisesta.
 

Vaughan

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Viitsisitkö muuten linkittää vaikkapa 5 sellaista työpaikkailmoitusta työkkärin sivuilta eri aloilta, mihin ei tarvita mitään koulutusta?
Tässä muutamia sekalaisia Mollista:

Avoimet typaikat - Paikan tietojen katselu

Avoimet typaikat - Paikan tietojen katselu

Avoimet typaikat - Paikan tietojen katselu

Avoimet typaikat - Paikan tietojen katselu

Avoimet typaikat - Paikan tietojen katselu

Avoimet typaikat - Paikan tietojen katselu

Avoimet typaikat - Paikan tietojen katselu

Tässä siitä mielenkiintoinen, että ottavat myös varttuneempia:
Avoimet typaikat - Paikan tietojen katselu

Juu, eivät ole varmaan lähellä sinua, mutta tarkoitus oli vain osoittaa, että paikkoja on. Sellasia jotka eivät kelpaa suurimmalle osalle työttömistä...
 

sekolust

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна, Lostedt, Ben-Amor
Tästä päästäänkin sitten jatkokysymykseen, että ihanko tosissasi väität silläkään olevan mitään vaikutusta sun veroprosenttiisi, vaikka 10 000 työtöntä pakkotyöllistettäisiin nyt heti?

Muutos yksilöiden veroprosenttiin olisi jossain nollan ja hyvin pienen pinnassa. Sen sijaan jos vaikka tuo 10 000 työtöntä saisi töitä, vapautuisi rahaa käytettäväksi reilusti enemmän: 10k ihmistä poistuisi viemästä kuluja entiseen malliin ja jopa toisi sen sijaan tuloja. Tällöin saattaisi esimerkiksi opetustyöhön, terveydenhuoltoon ja poliisille irrota nykyistä enemmän. Väittäisin, että muun muassa nuo ovat sellaisia kohteita, joita lisäkseni moni muukin rahoittaisi mielummin kuin elämäntapatyöttömän löhöilyä.

Yhteisen hyvän rahoittaminen helpottaa kaikkien elämää esimerkiksi parantuneen infran, koulutuksen ja terveyden muodossa, siinä missä laiskuuden rahoittaminen helpottaa vain kotona pyörimistä. Vaikka veroprosentti ei tippuisikaan, pienemmällä työttömien legioonalla verorahojen vastineeksi saisi enemmän itseään helpottavia asioita.

edit: mielenkiintoinen muuten tuo itku sellaisten työpaikkojen puutteesta, joihin ei koulutusta tarvita. Eikös Suomessa juuri koulutus makseta verorahoilla, toisin sanoen niillä rahoilla, mistä muun muassa elämäntapatyöttömät kilpailevat? On se nyt perkele. Yhteiskunta tarjoaa ilmaisen (tai tietyissä määrin jopa palkallisen, onhan opintotuki nyt suoraa tuloa!) koulutuksen ja kun se ei kelpaa, niin tuhlataan vielä koulutuksenkin puoleen kelpaavia rahoja loisimalla kotona.
 

Hemingway

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sapko
Tässä muutamia sekalaisia Mollista:

Missäköhän pilvessä sinäkin elät? Esimerkiksi varastotyöntekijöiden paikkoihin on kymmeniä tai satoja hakijoita.

Täällä ei näköjään ihan oikeasti osalle jengiä ole selvillä, mikä on todellisuus. Jotkut ihan oikeasti kuvittelevat, että työntekijöitä ei saada. No ei välttämättä aina saadakaan, jos viikoittainen työaika on kuusi tuntia ja sekin jakautuu yhdelle päivälle kahteen osaan, mutta elättäviin työpaikkoihin riittää aivan varmasti hakijoita.

Ei jumalauta kun rupeaa vituttamaan, kun jengi ei vain tajua! Ihanko oikeasti sinäkin luulet, että töitä saa, kunhan vain haluaa? No, jotkut saavat, mutta toiset taas eivät. Eikä se ole yritteliäisyydestä kiinni vaan persoonasta ja aikaisemmasta historiasta.
 

Kisapuisto

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Keskustelun jatkaminen kanssasi on täysin turhaa, en jaksa alkaa selittämään perusasioita sellaiselle jonka ideologia estää kaiken logiikan/faktan kuuntelemisen, puhumattakaan tajuamisesta.

Tässä ei ole kysymys mistään muusta kuin ihan käsittämättömän helposta, yksinkertaisesta asiasta. Mitä niille yli 100 000 imiselle, jotka eivät siinä pakotetussa työvoimalotossa kuitenkaan töitä saisi vaikka haluaisivatkin, pitäisi sitten tehdä? Mutta ei, et osaa/pysty/halua vastata niin ei siinä sitten mitään.

Mä oon muuten sanonu jo monesti, että ymmärrän täysin mitä yrität sanoa, mutta ne sanomisesi eivät kestä tarkastelua etkä pysty niitä perustelemaan juurikaan millään. Silti sä vaan haukut mua koko ajan...

Tässä muutamia sekalaisia Mollista:

Avoimet typaikat - Paikan tietojen katselu

Avoimet typaikat - Paikan tietojen katselu

Avoimet typaikat - Paikan tietojen katselu

Avoimet typaikat - Paikan tietojen katselu

Avoimet typaikat - Paikan tietojen katselu

Avoimet typaikat - Paikan tietojen katselu

Avoimet typaikat - Paikan tietojen katselu

Tässä siitä mielenkiintoinen, että ottavat myös varttuneempia:
Avoimet typaikat - Paikan tietojen katselu

Juu, eivät ole varmaan lähellä sinua, mutta tarkoitus oli vain osoittaa, että paikkoja on. Sellasia jotka eivät kelpaa suurimmalle osalle työttömistä...

Tuollahan näytti olevan yksi paikka, mihin taidan laittaa paperit heti kohta vetämään. Kiitos siitä.

Ja kyllä, näyttäähän niitä ilman mitään koulutusta olevia paikkoja olevan, mutta oleellinen kysymys on, että kuka pitkäaikaistyöttömistä on kykenevä esim. juurikin henkilökohtaiseksi avustajaksi? Vai pitäisikö siihenkin se työtön vain pakottaa? Tuskin se olisi kovin kivaa siitä avustettavastakaan.

Muitakin vastaavia töitä on on toki olemassa, mutta kenen etu on se, että työntekijä pakotetaan työhön, johon työnantajakaan ei sitä edes vapaaehtoisesti ottaisi? Ei se ole kenenkään etu.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
On. Täältä löytyy ainakin yksi. Ja olen ollut työttömänä peräti 2,5 vuotta. Töitä olen hakenut, mutta kun ei vain löydy. Työtön olen mielestäni itsestäni riippumattomista syistä, koska en itse päättänyt sairastua depressioon, jonka seurauksena menetin tilapäisesti työkykyni. Nyt olen toipunut ja uskon pystyväni töihin, jos vain johonkin kelpaisi.
En väitä etteikö tilanteesi ole ikävä, se on erittäin ikävä. Varmasti olet pohtinut näitä asioita, mutta oletko harkinnut paikkakunnan vaihtoa? Päättelen matkakortin hinnasta ettet ainakaan pääkaupunkiseudulla asu. Tiedän täällä 50-vuotiaan työttömäksi joutuneen henkilön, joka ajoi ensin taxiluvan ja alkoi ajamaan taxia. Ei ikävä kyllä pitänyt tästä työstä ja nykyisin tekee huoltomiehen töitä viihtyen hyvin. Nämä voisivat olla mahdollisia ponnistuslautoja takaisin työelämään.
Tähän maljaan putoaa minunkin ongelmani. Olen täysin työkykyinen, mutta työelämäkykyisyyteni on heikko. Aina kun yritän, seurauksena on itsetuhoisuuden kierre, jonka saa aikaan lähes täysin puuttuva stressinsietokyky. Sitä ei ole koskaan ollutkaan. Jo ala-asteella itkeskelin stressiä. Myöhemmin olen itkenyt opinnoissa ja työssä. Kun stressiä ei ole, rahaa on ja palkatonta työtä on, voin hyvin. Kun palkkatyötä ja stressiä on, olen täysi raunio.
Vaikeita asioita. Olen itsekin ollut heikkona joitakin vuosia sitten. Virallisesti ei ollut masennusta, itsetuhoisuutta oli tiettyinä hetkinä. En väitä olleeni samassa jamassa kuin sinä olet. Silloin tuli selviteltyä erilaisia juttuja, ja löysin netistä kaupungin järjestämiä livekeskustelutuokioita masennuksesta kärsiville. Harmittaa kun en itse uskaltanut mennä. Olisi varmasti ollut hyvä kokemus.
No ei todellakaan pääse eikä se johdu kiinnostuksen puutteesta. Avoimien työpaikkojen määrä työkkärin sivuilla on osaltaan suuresti harhaanjohtava juurikin näiden +50-v. osalta. Ei niitä kutsuta edes haastatteluun kuin korkeintaan pakon edessä.
Riippuu alasta. Huoltomieheksi pääsee jos tietää mikä on lamppu. Loput oppii. Taxikuskin työ on myös keski-ikäiselle erinomainen vaihtoehto, tosin se ei ehkä sovellu ihan jokaiselle.

Samoin koulutuksen osalta. Jos ei ole tiettyjä lippuja ja lappuja todistamassa osaamistaan joka helvetin asiasta vaikka ne asiat osaisikin, niin töihin ei pääse. Samoin jos niitä lappuja on ns. liikaa, niin töihin ei pääse. Mielipuolinen tilanne, kun filosofian tohtori ei pääse s-marketin kassalle sen takia että se on liian kouluttautunut, vaikka se oikeasti sinne haluaisikin.
Tästä olen samaa mieltä kanssasi.


Eli et siis pystynyt perustelemaan, kuten arvelinkin. Viitsisitkö muuten linkittää vaikkapa 5 sellaista työpaikkailmoitusta työkkärin sivuilta eri aloilta, mihin ei tarvita mitään koulutusta?
En ylimielisyyksissäni jaksa linkittää, sillä olen menossa nukkumaan. Mielestäni siinä ei ole perustelemista, vaan perustelut pitää tulla vastapuolelta.

Sun kannattas ehkä pikkasen harkita mitä kirjottelet tähän ketjuun ylimielisyyspäissäsi. Toki kivahan se on vähempiosaisille varmaan vittuilla. Sitäpaitsi toikaan ei ole ihan noin yksinkertaista kuin sinä luulet.
Kirjoittamani kommentti oli ala-arvoinen, myönnän ja pahoittelen. Yritin sillä tuoda esille, että jos työnteon estää jokin sairaudellinen asia, pitää nämä käydä hoitamassa tai hankkimassa sairaseläke. Ei ollut tarkoitus vittuilla kenellekään, vaikka sitä varmasti niin pystyi lukemaan. Kävi ns. Halla-ahot.


Mutta mä en vaan yksinkertaisesti halua enää mitä tahansa työtä millä tahansa ehdoilla, sen verran monta paskaa lafkaa on tullut nähtyä. Mä teen töitä, kun siitä maksetaan mitä pitää ja silloin kun pitää. Alle TES:n en lähde mihinkään, ellei se syystä tai toisesta sovi mulle. Jos työnanatajan mielestä mä näin ollen vaadin liikaa, niin sitten ei mennä töihin. Ja jos tämä on jonkun porvarin mielestä väärin, niin silloin mun mielestä mun työttömyysrahani saa ottaa suoraan ko. mielipiteen omaavan palkasta pois.
Tästä olen jälleen samaa mieltä. En todellakaan itse mene ilmaiseen riistotyöhön tai mihinkään missä itseäni kohdeltaisiin väärin. Ongelma on mielestäni järjestelmässä, mikä on mielipuolinen. Yhtenä ratkaisuna (mutta ei ainoana) pidän tukien pienentämistä, vaikka se varmasti tuntuu ilkeältä keinolta. Perustulo olisi ratkaisu, mutta siihen ei todellakaan ole minkäänlaista poliittista tahtotilaa henkilöillä, jotka asiasta päättävät.

Valtion ylivelkaantuminen on pysäytettävä ja se on tehtävä leikkaamalla. Työttömyystuet on yksi mahdollinen leikkauskohde. Tiedän tämän aiheuttavan närää monessa, mutta mielestäni matkavähennykset ja asuntolainan korkovähennyksetkin pitäisi pikkuhiljaa poistaa. Leikkauskohteita on aivan pilvin pimein, mutta kukaan ei halua kusta kenenkään päälle, joten minkäänlaisia oikeasti merkittäviä poliittisia päätöksiä ei pystytä tekemään.

Pahoittelen kirjoitusvirheitä. Hyvää yötä.
 

varjo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Montreal Canadiens, (Internazionale), Nash&Suns
Suurin ongelma tulee siinä vaiheessa kun maksajien (ts. työssäkäyvät) etuudet alkavat heikentyä liikaa sen takia että rahansaajia on liikaa.

Silloin tulee helposti esille kysymys, että miksi maksaa veroja jos niitten vastineena ei saakaan oikein mitään. Eli jos verorahat eivät menekään ilmaisen peruskoulutuksen laadun ylläpitoon tai terveydenhuoltoon, vaan enenevissä määrin työttömyyden hoitoon jne.

Tämä johtanee siihen, että tukia on leikattava niin matalaan peruselintasoon että työnteko jopa pienellä palkalla on kannattavaa. Tällöin toki työnantajatkin voivat pudottaa palkkoja kun töihin löytynee enemmän halukkaita, mutta kokonaisuudessaan se lienee yhteiskunnalle parempi kuin että entistä pienempi osa porukasta maksaa suurempia ja suurempia veroja muitten elättämiseksi. Tai onko ratkaisu sitten perustulomalli, mutta epäilen sen toimivuutta sitten varsinaisesti tai sitten se vain aiheuttaa suurta inflaatiota kun jo varsin kohtalaisen ison kansanosan ostovoima kasvaa jossain määrin.

Ei tuo oikein mikään ideaalimalli ole, mutta isoja rakenteellisia muutoksia tullee tapahtumaan lähivuosikymmenten aikana kun hyvinvointiyhteiskunnan rajat alkavat natista kasvavasta rahoitustaakasta. Siihen päälle se, että rakenteellinen työttömyys lienee tulevaisuuden tosiasia, yksinkertaisesti kaikille ihmisryhmille ei tule olemaan riittävästi töitä (Kiina-ilmiöt yms. ovat niin tehokkaasti vieneet Suomesta yksinkertaista suorittavan tason työtä ja rajansa silläkin miten paljon palvelusektori voi työllistää). Niin kauan kuin rahaa ei tipahda taivaalta, ei työttömienkään elintasoa voi tietyllä lailla loputtomasti pitää yllä, koska jossain vaiheessa etenkin ne keskituloiset alkavat ihmettelemään verorahojensa käyttökohteita ja reaalisesti keskituloisethan kärsivät veronkorotuksista eniten käytössä olevan rahamäärän suhteen, hyvätuloiset sen sijaan tienaavat riittävästi että voivat olla riippumattomia julkisista palveluista.
 

Kisapuisto

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Tämä johtanee siihen, että tukia on leikattava niin matalaan peruselintasoon että työnteko jopa pienellä palkalla on kannattavaa.

Eli siis sun mielestä on tällöin täysin ok, että työnantaja maksaa työnantekijälle vaikkapa 900 euroa kuussa ihan siitä normaalista 160 tunnin kuukausityömäärästä? Miten ihmeessä tämä voi olla kenenkään mielestä hyväksyttävää mistään ko. työsuorituksesta???
 

Vaughan

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Missäköhän pilvessä sinäkin elät? Esimerkiksi varastotyöntekijöiden paikkoihin on kymmeniä tai satoja hakijoita.
No, lohduttaudu sillä, että henkilökohtaisen avustajan tehtäviin ei todellakaan ole, eikä siivousalalle (paitsi maahanmuuttajia).

Minä työskentelen asiantuntijatehtävissä työelämän problematiikan parissa. Aika kaukana pilvestä siis. Mihin sinun asiantuntemuksesi perustuu?

Missään en väittänyt, ettei paikkoihin ole hakijoita. Sen toki implikoin, että aika moni työttömistä jättää myös hakematta. Tuon 10 minuutissa kerätyn listan laitoin, koska aiemmin pyydettiin esimerkkejä eri aloilta olevista paikoista, joihin ei vaadita koulutusta. Todistin että niitä on.
 

Sphinx

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Kansalaispalkka olisi kyllä hieno juttu, mutta poliittisesti vaikea asia ajaa, kun monta paperinpyörittäjää, ts Kelan virkailijaa, pitäisi potkia työttömäksi. Systeemin heikkoutena varmaankin olisi, että suuremmalla todennäköisyydellä kuin nykyään voisi oikeasti ajautua sellaiseen tilanteeseen, että rahat eivät todella riittäisikään, koska eihän tuo kansalaispalkka mitenkään mahdottoman suuri voisi olla. Ehdottomasti tukijärjestelmän pitäisi kuitenkin olla sellainen, että se kannustaisi paremmin epämääräisten hanttihommien, kuten tv-jutussa esimerkkinä olleiden Mäkkärin duunien hankkimiseen.

Täällä kun oli pohdintaa siitä, että miten 400 euroa kuukaudessa voisi riittää elämiseen niin itse olen useammin miettinyt sitä, että miten ihmiset oikein saavat kaikki rahansa tuhlattua? Siis oikeasti, mihin te sitä rahaa oikein törsäätte? Sellaisestakin onnettomasta tapauksesta olen kuullut, että hyväpalkkaisessa hommassa kaupungin virkamiehenä vuosikymmeniä toimineelta henkilöltä meinasi kuulemma lähteä kämppä alta ymv, kun jonkun virheen takia oli palkanmaksu jonain kuukautena viivästynyt. Mutta palataan nyt tuohon 400 euroon. Joku täällä tivasi miten sen jakaisi erilaisiin menoihin niin tässä nyt jonkinlainen oma hahmotelma. Ajateltiin tuon summan siis olevan käytössä asumiskulujen jälkeen, joten ei oteta enää niitä kuluja lukuun. Aloitetaan ruuasta, se nyt kuitenkin on se välttämättömin menoerä. Koska ei ole kivaa jos joutuu kaupassa aina metsästämään punaisella alennustarralla varustettuja elintarvikkeita tai postin kotiin kuljettamista Lidlin mainoksista tarjouksia syynäämään niin budjetoidaan ruokaan nyt ihan reilusti 150 euroa kuukaudessa keskimäärin. Jos haluaa nuukailla niin tuosta voi toki vielä hyvin tinkiä, mutta eiköhän tuon verran kuitenkin saa ruokaan kulumaan jos käy huolettomalla mielellä kaupassa. Sitten liikkuminen. Esimerkiksi joku Helsingin sisäinen kausikortti taitaa maksaa pitkässä juoksussa jotain hieman toista euroa vuorokaudelta (itse latasin juuri opiskelijahintaan 272 vrk jollain noin 178 eurolla muistaakseni, joten normihinta taitaa olla tuplaten tuon), sanotaanko siis noin 40 euroa kuukaudelta ja jos sitä kävisi vielä jossain junalla sukuloimassa niin laitetaan liikkumiseen 100 euroa kuukaudessa keskimäärin. Uusia vaatteitakin pitää aika ajoin ostaa, lähdetään vaikka noin 500 euron vuosibudjetilla liikkeelle. Sillä rahalla ostaa jo kalsareita, sukkia ja t-paitoja niin paljon kuin jaksaa kaupasta kantaa ja vielä uudet kengät, housut ja takin yms eli ei noinkaan paljoa tarvitsisi vaatteisiin joka vuosi laittaa, mutta ei nyt viitsitä nuukailla. Pyöristetään tuosta vuosibudjetista kuukausikulut 40 euroon. Vakuutusmaksut täällä jo käsiteltiinkin, mutta laitetaan niihin nyt se kymppi kuussa. Nettilaskuun sitten kaksikymppiä. Terveydenhoitoon ei yleensä hirveästi mene rahaa, mutta jos joku viisi euroa kuukaudessa pitkässä juoksussa keskimäärin menisi niin olisi tähän mennessä kulutettu kaikkiaan 325 euroa suhteellisen huolettomasti rahaa käyttäen. Siltikin olisi vielä lähemmäs 100 euroa joko tuhlattavaksi tai säästettäväksi sukan varteen isompia kertahankintoja varten. Toki jos haluaisi säästää niin noita muita menoja voi vielä painaa reilusti alas päin, joten on ihan aiheellinen kysymys onko työttömyysturva liian hyvä, jos siitä voi kerran jopa laittaa rahaa säästöön?

Itse tosiaan olen viime vuosina ollut enimmäkseen korkeakouluopiskelijana opintotuella Helsingissä elellen. Kämäisen solukämpän vuokran jälkeen oli se noin 200 euroa kuukaudessa käytössä, mutta toki sen verran säästöjä takataskussa, ettei tarvinnut senttiä venyttää ja hiukan aikaa kokeilin jopa pienimuotoista työntekoa opintojen ohessa, kun opiskelulta tuntui jäävän sen verran ylimääräistä luppoaikaa. Sitten vielä jotain kesätyötä siihen päälle niin pitkässä juoksussa tuntui rahaa jäävän vähitellen säästöön. Nyt jo hiukan paremmalla tulotasolla operoin ja vaihdoin asunnonkin kolme kertaa kalliimpaan. Silti tuntui rahaa tulevan ihan ovista ja ikkunoista, kun muutaman kuukauden tein oman alan töitä keskimäärin yli 3000 euron kuukausitienesteillä. Vaatimaton luonne ja sosiaalisen elämän puute varmaan aiheuttivat sen, että välillä ei ole kulunut asumismenojen jälkeen yhteensä kuin 150 euroa kuussa (ymmärrän toki, että kulutusyhteiskunta tarvitsee pyöriäkseen ronskimmin rahaa tuhlaavia ihmisiä), mutta välillä jopa 500 euroakin ilman mitään suurempia kertahankintoja. Tällä hetkellä taas hiukan erilainen, mutta ei taloudellisesti hullumpi elämäntilanne.

Toki se on niinkin, että jos on ehtinyt työelämässä tottua siihen, että rahaa tulee tasaisen runsaasti ja sitten joutuukin työttömäksi niin varmaan muutenkin stressaavassa tilanteessa tuntuu rahaakin tulevan niukasti jos tulot hirveästi tippuvat aiemmasta ja on jo totuttautunut törsäämään. Ja vaikkapa joku oma auto on varmaan melkoinen rahareikä ja monessa paikassa välttämättömyyskin. Itse tosin olen sen verran laiska ihminen, etten haluaisi autoa vaivakseni, mieluummin sitten vaikka hankin sen verran varallisuutta, että voi aina tarvittaessa vuokrata auton käyttöön kuin ostaa sellaista omaksi. Pitää toki valita asuinpaikkansa sitten siten, ettei ole autolle tarvetta.
 

ms.qvist

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, Хокейний Клуб Донбас
Tässä muutamia sekalaisia Mollista:

...

Juu, eivät ole varmaan lähellä sinua, mutta tarkoitus oli vain osoittaa, että paikkoja on. Sellasia jotka eivät kelpaa suurimmalle osalle työttömistä...

Ihan mielenkiintoinen lista ja joukossa on sellaisiakin työpaikkoja joihin voisin hakea jos olisi tarvetta saada töitä.

Mutta todetaan nyt listan työpaikoista sen verran, että kaikki tehtävät eivät välttämättä ole niitä psyykkisesti helpoimpia mahdollisia esim. henkilökohtaisen avustajan työ on usein psyykkisesti vaativaa, riippuu toki avustettavan fyyisestä/psyykkisestä kunnosta, joten tehtävä ei luonteensa vuoksi sovellu läheskään kaikille. En kyllä ryhtyisi tuomitsemaan henkilöä, joka siitä kieltätyy - olipa koulutus hoitoalalle tai ei. Jopa monet hoitoalan koulutuksen saaneet pitävät henk.koht. avustajan työtä hyvin raskaana niin henkisesti kuin myös fyysisesti. Niin ja täsmennetään sen verran, jos minulla olisi tarve työpaikalle, hakisin henk.koht. avustajankin työtä, eli en ole tässä puolustelemassa omaa mahdollista laiskuuttani vaan tuomaan esille sen tosiseikan, että kaikista ei yksinkertaisesti ole avustamaan toisia ihmisiä - se kun ei ole niitä helpoimpia tehtäviä ja siihen liittyy aina aivan toisenlainen vastuu kuin tavaroiden lemppaamiseen tai pakkaamiseen.

***

Yleisesti ottaen olen sitä mieltä, että ihmisiä tulisi kannustaa työntekoon tai opintoihin ja rakentaa järjestelmä, mikän avulla henkilö voi tehdä vaikka pieniä pätkiä töitä menettämättä perustoimeentuloa (esim. kansalaispalkka). Eihän se kannusta juuri ketään tekemään töitä, jos muutaman tunnin työnteosta seuraa mieletön paperisota työkkärin kanssa, tai pahimmassa tapauksessa menettämään koko työttömyyskorvauksen. En siis todellakaan ihmettele, että tällainen järjestelmä kannustaa pysymään töissä.

Eikä myöskään kaikkia työttömiä pidä leimata luusereiksi ja työnvieroksujiksi. Joukossa on todella paljon sellaisia, joille ei sitä työtä löydy vaikka kuinka etsisivät. Eivätkä kaikki elämäntilanteestaan johtuen (perhe tms.) voi muuttaa toiselle puolen Suomea töihin, jos/kun tarjottu työpaikka ei takaa sitä, että toimeentulo on pysyvää. Muutapa Kainuun korpimailta suureen kasvukeskukseen töiden perästä huomataksesi vain, että tarjottu kokopäiväinen työ muuttui matkalla osa-aikaiseksi tai määräaikaiseksi. Se ei paljon naurata, ja vielä vähemmin perheellistä.

vlad.
 

varjo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Montreal Canadiens, (Internazionale), Nash&Suns
Eli siis sun mielestä on tällöin täysin ok, että työnantaja maksaa työnantekijälle vaikkapa 900 euroa kuussa ihan siitä normaalista 160 tunnin kuukausityömäärästä? Miten ihmeessä tämä voi olla kenenkään mielestä hyväksyttävää mistään ko. työsuorituksesta???

En minä sanonut että se on oikeudenmukaista tai ok, mutta että se lienee ainoa tapa saada ihmiset töihin ts. luoda selvä kannustin työhön, ihan mitä työtä tahansa, hakeutumiseen. Haittapuolena on sitten juuri halpatyöt ja luokkayhteiskunnan korostuminen, mutta en tiedä onko mitään vaihtoehtoakaan nähtävissä jos se rakenteellinen työttömyys jämähtää nykytasolle, hyvinvointiyhteiskuntaa rakennettaessa ei kuitenkaan laskettu sen varaan että merkittävä osa työvoimasta on nettosaajia. Loputtomiin ei kulujakaan voi leikata ja julkishallinnon toimintaa tehostaa (lue tuottaa lisää työttömiä joko suoraan tai välillisesti).

Sinänsä siis jotenkin ristiriitaistahan se on, että silloin kun itselläni ei ollut mitään koulutusta, töitä löytyi kyllä aina hakemalla, mutta nyt koulutuksen kanssa työnhaku olikin paljon hankalampaa...koulutusta kun on paha "vähentää" jos sitä on hankkinut, lisää sitten voi aina hankkia ja siinä suhteessa en ymmärrä jotain 4v työttömyysputkia epämääräisillä BS-tutkinnoilla, luulisi että siinä kahden vuoden kohdalla jo oivaltaisi että jotain tarttis tehdä jos töihin tahtoo. Unelmatyöhön voi sitten yrittää vaihtaa myöhemminkin elämän aikana jos oravanpyörä alkaa ahdistamaan, mutta jos ei pysty työllistymään alan töihin kahdessa vuodessa, joko asettaa työllistymiselle liiallisia rajoitteita (sijainti, palkka, työehdot) tai sitten ko. koulutuspohjalle ei vain ole tarpeeksi työtä.
 

Individual

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Suomi, KTP

Toki jos tilanne jatkuu ihanteellisena kuukaudesta toiseen, niin 400€ riittänee ihan hyvin, mutta kyllähän tuohon voi laskea huoletta vähän isompiakin lääkekuluja, sairaalakäyntejä, hammasremontteja, huonekalujen ja kodin elektroniikan rikkoontumisia jne.. Yhtä sun toista yllättävää nyt vaan ihmisen elämässä tuntuu tasaisin väliajoin sattuvan, jotka sitten syövät tuota 400 euron kuukausipottia. Ja mitä vaatteisiin tulee, niin jos yhtään poiketaan siitä Sulo Vilen- lookista, niin kyllä niille kuteillekin saa jo hintaa. Mutta jos ei halua poiketa, niin Robin Hoodit ja Tarjoustalot toki tarjoavat tähän ratkaisun. (tietystikään uutta kesä- ja talvitakkia ei tarvinne joka vuosi ostaa, mutta byysat ainakin ovat aikamoista kulutustavaraa varsinkin tällä halpatuontitaadulla mitä kaupat on pullollaan) Ja olishan se joskus kiva jossain käydä piipahtaa, vaikka jatkuva kaljoittelu, tai reissailu nyt tekeekin mielestäni rahan vähyydestä valittamisen suht turhaksi. :)

Mutta joo, ollaan nyt sen verran samaa mieltä, että 400€ asumiskustannusten jälkeen per kk on kuitenkin paljon enemmän kuin esim. 300€ ja elämäntilanne vaan valitettavasti sanelee sen mihin kulloinkin on varaa.
 
Viimeksi muokattu:

Kisapuisto

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Silti tuntui rahaa tulevan ihan ovista ja ikkunoista, kun muutaman kuukauden tein oman alan töitä keskimäärin yli 3000 euron kuukausitienesteillä. Vaatimaton luonne ja sosiaalisen elämän puute varmaan aiheuttivat sen, että välillä ei ole kulunut asumismenojen jälkeen yhteensä kuin 150 euroa kuussa

Tota noin, tää ei voi pitää paikkaansa. Se on käytännössä sula mahdottomuus, jopa yksinelävällä lapsettomalla ihmisellä. 150 euroa kuussa, joka sisältää puhelinlaskun, sähkön, veden, netin, tv-luvan, vaatekustannukset, mahdollisen auton käyttökustannukset ja ruoan, ja vaikka ihminen olisi koko ajan himassaan eikä kävisi missään. Ei onnistu. Ei onnistu, ei sitten millään. Tai no siis yksi kuukausi onnistuu vaikka 0-tuloilla, kuten jo olen sanonut, mutta se ei kuulu tämän keskustelun piiriin.

Ja ennen kuin joku sanoo, että auton vakuutukset voi maksaa koko vuodeksi kerralla, kuten myös esim. tv-luvankin voi, niin köyhä tai pitkäaikaistyötön ei kuitenkaan voi. Se maksaa niitä joka kuukausi tietyn summan. Ja edelleen, ennen kun joku sanoo että miksei se työtön myy sitä 15 vuotta vanhaa toyotaa pois, niin milläs perkeleellä se yrittää sitten edes saada työpaikkaa, tai käy kaupassa tai edes työkkärissä? Kaikki kun ei asu kehä kolmosen sisäpuolella tai edes lähellä sitä. Ja edelleen ennen kuin joku väittää, että pakkoko sitä on asua jossain muualla, vaikkapa lapissa, niin kannattaa miettiä uudestaan ennen kuin kirjoittaa älyttömyyksiä.

150 euroa ei riitä kuussa yhtään mihinkään, jos sillä pitää elää jatkuvasti. Se, että pitääkö sen riittääkään, on sitten ihan toinen juttu, mutta tämä esimerkki ei yksinkertaisesti voi pitää piakkaansa.

Ja edelleen, jos joku väittää että eihän sitä tv-lupaa ole pakko maksaa tai muita vastaavia, niin ymmärtääkseni kuitenkin tässä ketjussa virinneen keskustelun tarkoitus on, että ihminen elää lakien mukaan eikä niin, että yrittää lusmuilla kaikista mahdollisista velvoitteista eroon. Eikö vain?
 

Karpat46

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings, Україна
150 euroa kuussa, joka sisältää puhelinlaskun, sähkön, veden, netin, tv-luvan, vaatekustannukset, mahdollisen auton käyttökustannukset ja ruoan, ja vaikka ihminen olisi koko ajan himassaan eikä kävisi missään. Ei onnistu. Ei onnistu, ei sitten millään. Tai no siis yksi kuukausi onnistuu vaikka 0-tuloilla, kuten jo olen sanonut, mutta se ei kuulu tämän keskustelun piiriin.

Miten ihmeessä saat tuon netin tuonne pakollisiin kuluihin joka viestissä?

Toisena kysymyksenä tuli sitten mieleen, että kuinka pitkään sillä työttömyysturvalla pitäisi sitten pystyä elämään? Eikö se ole sitä varten, että pysyy hengissä, kunnes löytää uuden työpaikan? Between jobs, niinkuin poliittisesti korrekti sanonta kuuluu. Sosiaalitoimisto auttaa sitten jos kaikki on mennyt.

Varmasti tiukkaa on muutaman satasen/kk voimin, mutta välimenokauden varmasti pärjää kun laskee mihin sitä rahaa käyttää. Sampio tuolla aiemmin omia kokemuksiaan jo avasi.
 

Trekolmestar

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Kysymyksiä teille, jotka uskotte työttömyyskorvausten leikkausten ratkaisevan ongelman. Ongelman, joka on siis se, että:
a) te ette halua veroeuroillanne rahoittaa ns. "elämäntapatyöttömiä" ja haluatte hieman suuremmat nettotulot itsellenne
vai
b) olette huolissanne siitä, että pienipalkkaisiin, usein määrä- ja/tai osa-aikaisiin töihin ei löydy tekijöitä, minkä vuoksi kansantalous ei ole niin hyvässä kunnossa kuin voisi olla?

- Elokuussa 2011 Suomessa oli n. 177 000 työtöntä. Paljonko noista arvioitte olevan niitä, jotka eivät halua töihin, vaan elävät yhteiskunnan loisina tukia haalien? Ilman omaa syytään työttömäksi joutuneita ja aktiivisesti työtä etsivien tukemista ei kai kukaan vastusta? Vai närästääkö sekin, kun oma tilipussi voisi olla paksumpikin?
- Kuinka suuriin säästöihin työttömyyskorvauksia leikkaamalla voitaisiin päästä ja miten voidaan olla varmoja, että säästöt päätyvät hyödyttämään töissä käyviä verojen pienentymisen kautta?
- Toistuvasti työstä (tai työllistaävistä toimenpiteistä) kieltäytyvä menettää oikeutensa työttömyysetuuteen. Nuo elämäntavakseen työttömyyden valinneet ovat juuri näitä. Miten työttömyyskorvauksen leikkaus vähentäisi verorasitustanne, kun nuo kattoon syljeskelijät elävät käytännössä toimeentulotuella? Eikö kävisi niin, että oikeasti työelämään pyrkivien tilannetta vain heikennettäisiin ja sossun luukulle olisi pidemmät jonot. Noiden elämäntapatyöttömien tilanne ei muuttuisi mihinkään eikä heitä saataisi ajettua työelämään.
- Pitäisikö pienentää myös sosiaalitukia? Entä sitten esimerkiksi lapsiperheet, joissa vanhemmat ovat noissa pienipalkkaisissa töissä ja tarvitsevat oikeasti toimeentulotukea siihen, että pystyvät elämään arkea edes jotakuinkin säällisellä tasolla?
- Oletteko sitä mieltä, että tuet on leikattava sellaiselle tasolle, että niillä ei pysty elämään? Uskotteko, että niin toimien saadaan työttömät töihin eikä käy niin, että kaduille ilmestyy iso määrä kerjäläisiä ja rikollisuus lisääntyy?

Itse olen muuten ollut n. 30 vuotta työelämässä mukana tavalla tai toisella ja siitä yli puolet vakituisessa työsuhteessa ihan kohtuullisella palkalla. Olen maksanut veroja ja voisi jopa sanoa, että paljon. Nyt kun olen työttömänä ilman omaa syytäni (en edellenkään valinnut sairastuvani depressioon), niin uskallan olla sitä mieltä, että on ihan oikeudenmukaista, että saan työttömyyskorvausta sen verran, että pystyn elämään ja hakemaan mielekästä työtä.

Välillä tuntuu, että täällä huutelevat (ainakin muutamat) ovat vastavalmistuneita, jotka ovat ensimmäistä kertaa päässeet hieman paremman palkan syrjään kiinni ja sitten vituttaa, kun verottaja vie siitä niin paljon ja toisaalta se, että joku elelee tuilla ja te joudutte raahautumaan töihin eikä se työelämä olekaan ihan niin ruusuilla tanssimista kuin luulitte.

Kokeilkaa rohkeasti työttömyyttä. Irtisanotte itsenne ja alatte nostaa tukia ja laiskottelette (ensin toki kärvistelette karenssiajan ilman mitään tuloja). Sitten kun alkaa kyllästyttää, niin palaatte työelämään, kun se on niin helppoa. Työpaikkojahan on, kun vain haluaa tehdä töitä.

En väitä etteikö tilanteesi ole ikävä, se on erittäin ikävä. Varmasti olet pohtinut näitä asioita, mutta oletko harkinnut paikkakunnan vaihtoa? Päättelen matkakortin hinnasta ettet ainakaan pääkaupunkiseudulla asu. Tiedän täällä 50-vuotiaan työttömäksi joutuneen henkilön, joka ajoi ensin taxiluvan ja alkoi ajamaan taxia. Ei ikävä kyllä pitänyt tästä työstä ja nykyisin tekee huoltomiehen töitä viihtyen hyvin. Nämä voisivat olla mahdollisia ponnistuslautoja takaisin työelämään.
Hain työvoimahallinnon sivulta avoimet taksinkuljettajan paikat. Tällä hetkellä 71 kpl, joista yli 50 pk-seudulla. Yksittäisen henkilön tilanteessa mahdollinen ratkaisu, mutta useimmille ei. Omalla työssäkäyntialueellani ei ollut yhtään avointa paikkaa. Totta kai on muitakin vaihtoehtoja kuin taksikuski. Kolikon kääntöpuolena on toisaalta se, että korkeastikoulutetulle henkilölle kynnys työllistyä näihin töihin on korkea (tulo valituksi "ylikoulutettuna" ilman mitään alan työkokemusta).

Kansalaispalkka olisi kyllä hieno juttu, mutta poliittisesti vaikea asia ajaa, kun monta paperinpyörittäjää, ts Kelan virkailijaa, pitäisi potkia työttömäksi.
Voisiko ajatella, että alotettaisiin järkeistämällä työvoimahallinnon byrokratiaa? Nyt kun siihen on "päässyt" tutustumaan, niin onhan se aivan järjetöntä. Nykyisenä tietokoneaikana on aivan käsittämätöntä, minkälaisen määrän erilaisia papereita viranomaisille joutuu toimittamaan, jotta homma etenisi. Otan esimerkin omasta elämästä. Putosin taannoin pois ansiosidonnaiselta ja piti hakea Kelalta työttömyyspäivärahaa. Kelan pitää tarkistaa muun muassa ns. työssäoloehdon täyttyminen. Olen ollut paikallisen TE-toimiston asiakkaana yli 2 vuotta ja toimittanut sinne vastaavat tiedot. Kelan lapussa oli erikseen mainittuna, että "emme voi käyttää TE-toimiston tietoja". Ei jumalauta... samaa valtionhallintoa ja eivät voi käyttää toisella jo olevia tietoja. Palkkatiedot olisivat verottajalla. Arvatkaapa vaan, käyttääkö Kela tarvitessaan niitä vai pitääkö hakijan hankkia vanhoilta työantajiltaan erilliset todistukset maksetuista liksoista.

On totta, että järjestelmän purkaminen lienee poliittisesti mahdotonta. Järjestelmä on tehottomuudessaan aivan käsittämätön ja nielee rahaa varmasti moninkertaisen määrään verrattuna siihen, mitä työttömyyskorvauksia leikkaamalla voisi säästää.

Miten ihmeessä saat tuon netin tuonne pakollisiin kuluihin joka viestissä?
Kysymys ei ollut minulle, mutta vastaan. Yritäpä kuule selvitä työttömän arjesta ja kaikesta hakemusbyrokratiasta ilman nettiä. Ei siinä enää jäisi aikaa hakea töitä, kun juoksisi erilaisten lipukkeiden kanssa viranomaiselta toiselle. Netti nyt sattuu olemaan muutakin kuin pelkkää viihdekäyttöä. Se voi olla vaikeaa käsittää sellaiselle, jolla selaimen avaussivuna on Jatkoajan foorumi tai Facebook tmv.
 

mico

Jäsen
Suosikkijoukkue
Espoo Blues, (sympatiat Pelicans ja Jyp)
Täällä kun oli pohdintaa siitä, että miten 400 euroa kuukaudessa voisi riittää elämiseen niin itse olen useammin miettinyt sitä, että miten ihmiset oikein saavat kaikki rahansa tuhlattua? ...

Itse pidän, ja pidin myös kun olin toimeentulotuen varassa, tarkkaa kirjaa kaikista menoista ja tuloista ja aika hyvin onnistuit arvioimaan sen, mitä minullakin menee kuukaudessa rahaa elämiseen. Vaatteisiin ei tosin mene ihan tuotakaan ja nettiin menee tuplasti, mutta joka tapauksessa aika hyvin on aina riittäneet rahat. Toimeentulotuen aikanakin olisi ollut aina ainakin pari kymppiä tuhlattavaksi (ja eihän sitä rehellisyyden nimissä tarvitsisi enempää ollakaan) ja nytkin vaikka on työpaikka, niin kulut asumismenojen jälkeen ovat edelleenkin jotain neljän-viiden sadan luokkaa niin loput menee säästöön, mm. kevättä varten, jolloin palaan koulun penkille ja tulot putoavat reilusti.

Toki tässä on otettava huomioon, että minulla on läheiset välit vanhempiini, joilta olen aina saanut apua esim. ruokarahan tai vaatteiden muodossa ja tiedostan, että tilanne olisi saattanut olla huomattavasti vaikeampi ilman heitä. Kaikilla kun ei ole mahdollisuutta tukeutua vanhempiinsa vaikeinakaan aikoina.

Nykyisestä minimitoimeentulotasosta olen sitä mieltä, että se on riittävä, mutta varaa leikkauksiinkaan ei juuri ole. Sen sijaan työnteosta pitäisi saada kannattavampaa eli jonkunlaista perustulomallia kannattaisin minäkin.
 
Suosikkijoukkue
Ipa, ipa, ipa, ipaa...
- Toistuvasti työstä (tai työllistaävistä toimenpiteistä) kieltäytyvä menettää oikeutensa työttömyysetuuteen.

Josta pästään isoon rakenteelliseen ongelmaan.

Ensinnä, kun tippuu työmarkkinatuelta, siirtyy sosiaalitoimen asiakkaaksi.

Onko tällä väliä?

On, työkkärin maksaa valtio, sossun kunta. Tämä johtaa kaikennäköiseen popotteluun ja kikkailuun, jotta työtön pysys työkkärissä tai sossun asiakas saatas työnnettyä takas työkkäriin vaikka kikka kolmosella.


Toinen asia on, että työvoimatoimenpiteistä kieltäytyvältä siis voidaan vähentää etuisuuksia, mutta jos meet sossuun, niin ei perusosaan voidakaan enää puuttua. Joten kandee olla mieluummin sossun asiakkaana, jolloin yhteiskunta ei taas voi kohdentaa mitään työllistämistoimia tähän henkilöön.


Iso ongelma, jonka ekana ratkaisuna olisi siirtää toimeentulotuki(sossu) Kelaan(valtiolle) TAI kun tätä vastustettiin, niin Soininvaaran ehdottamana mahdollistaa myös sossueläjän tukien vähentäminen jos ei osallistu työllistämistoimiin (josta sitten demarit kauhuissaan huuteli että huono osasilta viedään, ymmärtämättä yhtään mistä oli kyse, heidän Kelaan siirron vastustamisesta ja ihmisten ”pakenemista” työllistämistoimien ulottumattomiin sossun asiakkaiksi)
 

Stonewall

Jäsen
Suosikkijoukkue
RoKi, Liverpool
Kyllä työttömyyteen liittyvät ongelmat ovat jossain muualla kuin turvan suuruudessa. Ensinnäkin meiltä puuttuu sellaiset perustason työpaikat, joihin pääsisi vähällä tai lyhyellä koulutuksella, ja jotka kuitenkin elättäisivät työntekijän, ja/tai olisivat pitkäaikaisia. Jotain määräaikaisia siivoajan tai kiinteistöhuoltajan tuurauksia voi päästä tekemään ilman mitään koulutusta, mutta käytännössä näillä ei elä. Ja jos haluaa päästä vakituisesti vaikka kiinteistöhuollossa lehtiä haravoimaan tai lunta kolaamaan, niin työturvallisuus-, tulityö-, märkätyö- ja ensiapukurssit on vähintään käytävä.
Lisäksi tuntuu, että kukaan ei investoi tässä maassa tällä hetkellä. YT-neuvotteluja vedetään niin julkisella kuin yksityisellä sektorilla. On tietenkin oikein, että jos eletään ylivarojen, niin pakko leikata menoja. Jos kuitenkin halutaan jatkossakin ylläpitää jonkinlaista elintasoa, niin pian on saatava joku investoimaan. Olkoon se sitten vaikka pohjoisen kaivosten avaamista tai uusien IT-ohjelmistotalojen perustamista tai joitan aivan muuta. Puolueidenkin pitäisi kääntää katseet sosiaaliturvan ja kuntatalouden leikkaamisen kaltaisesta pipertämisestä vakavampiin ongelmiin. Eli pohtia mitä tässä maassa enään jatkossa kannattaa tehdä, kun EU tapppaa maatalouden ja Kiina vie teollisuuden. Jos maa ei vaan elätä kaikkia, niin ehkä on tullut aika kylmästi antaa työttömille passi kouraan ja käskeä lähteä töiden perässä pakolaisiksi vaikka Kiinaan. Voi kuulostaa rajulta, mutta jos kerran Suomessa ei kannata enään kuin palveluammatit, niin kaikille ei sitten vain riitä töitä. Ei se ole valtion eikä työttömän kansalaisen syy, mutta ei tilanne mihinkään muutu, ellei investointeja saada käyntiin. Ja on fiksumpaa lähettää viisi vuotta työttömänä ollut filosofian tai humanististen tieteiden maisteri ulkomaille kuin opiskelemaan lähihoitajaksi.
 
Suosikkijoukkue
Ipa, ipa, ipa, ipaa...
Ensinnäkin meiltä puuttuu sellaiset perustason työpaikat, joihin pääsisi vähällä tai lyhyellä koulutuksella, ja jotka kuitenkin elättäisivät työntekijän, ja/tai olisivat pitkäaikaisia.

Pienen maan strategiana ei voi olla matalakoulutustason työpaikat. Niillä me ei pystytä kilpailemaan koskaan väestömääriltään isojen maiden kanssa..


Eli pohtia mitä tässä maassa enään jatkossa kannattaa tehdä, kun EU tapppaa maatalouden ja Kiina vie teollisuuden.

Ei ole mitään mahdollisuutta kilpailla Kiinan kanssa teollisuustuotantotyön hinnalla eikä kehittyvien maiden maatalouden kanssa (paitsi syytämällä järjettömät määrät tukia maataloustuotantoon). Ei mitenkään. Vain laadulla ja erikoisosaamisella, joka taas syntyy korkeasta peruskoulutustasosta. Joka taas johtaa siihen, ettei niitä matalan koulutuksen töitä synny eika haluta tehdä.

JA näin sen kuuluukin mennä. Joku maailmalla on valmis tekemään työn aina halvemmalla, joten meidän pitää olla vaan parempia ja laadukkaampia = paremmin koulutettuja, kuin ne muut.

Tämmönen ”perusuomalasisten” tyyppinen kaipuu johonkin menneeseen idylliyhteyskuntaan ei ole mahdollinen ilman että elintaso tiputetaan samalle tasolle, kuin niillä, joiden kanssa samoista töistä kilpailtasiin. Jos halutaan teollisuustuotantotyötä Kiinan malliin, niin palkat samalle tasolle. Mun mielestä on paljon parempi vaihtoehto, että panostetaan siihen, että me olaan suunniteltu se tuote, jonka se kiinalainen valmistaa, ja saada ne rahat siitä.

Puolueidenkin pitäisi kääntää katseet sosiaaliturvan ja kuntatalouden leikkaamisen kaltaisesta pipertämisestä vakavampiin ongelmiin.

Sosiaaliturva ja kuntatalous on ne, joihin sun verorahas uppoaa, joten niiden ratkaisut ovat nimenomaan niitä prioriteetti 1 asioita… ja demokratiassahan priorisointi tapahtuu äänestämisen kautta . . . vaarallisen paljon on näitä ”50 –luvulla kaikki oli hyvin” ihmisiä (kuten tuo haikailu matalan koulutustason töihin ja maatalouteen viittaa).

Kouluun vaan ja alkaa niitä töitäkin löytyyn.. mitä korkeampi koulutustaso vaaditaan alempiinkin töihin, sitä paremmaksi muuttuu kilpailukyky kansantalouden tasolla (kuten tutkimukset osoittaa, ollaan maailman kilpailukykyisimpiä maita, ja rikkaimpien joukossa vuodesta toiseen)
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös