Työttömyysturva liian hyvä?

  • 83 248
  • 511

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Joo, 771€ tosiaan olisi jo aika kiva summa, itse taas en ole senttiäkään ottanut lainaa koko opiskeluaikanani, joten vähän päälle 450€/kk on saanut riittää. Josta kun vähennetään vielä ei-ihan-halvin-mutta-aika-halpa asunto 270€/kk niin käteen jää 180€/kk. Se ei ole ihan hirveästi. Onneksi olen saanut suht hyväpalkkaisia oman alan kesätöitä (jotka ovat liippaisseet hyvinkin läheltä ketjun aihetta), joten niillä rahoilla on pystynyt elelemään ihan kohtuullisesti.

Ja jos näiden lisätöiden nettotaso ei ole jäänyt alle 2640 euroon vuodessa, käytettävissä oleva tulosi on yli 400 euroa kuussa.

Yli 771 euroa tulosi ovat, jos olet saanut yli 5202 euroa vuodessa muita tuloja kuin opintoraha+asumislisä, olettaen että olisit nostanut sitä 9 kk (tuo 771 euroa on brutto).
 

Saskatoon

Jäsen
Suosikkijoukkue
Bruins, Wild, HIFK, Hyvinkään Tahko
Itse en kyllä haluaisi, että apina annostelisi lääkkeeni tai ottaisi verikokeen. Sairaanhoitaja on edelleen totaalisen eri asia kuin lähihoitaja, lähihoitajan hommat nyt oppii kuka tahansa.

Tuo jälkimmäinenkään ei ole niin itsestäänselvää. Luin taannoin jostain juttua että nyt kun työkkärillä on ollut kovaa hinkua lähettää työttömiä lähihoitajakoulutukseen niin takaisinpäin oli tullut viestiä etteivät ihan potilasturvallisuuden takia lähettäisi aivan ketä tahansa. Kuulemma kaikki aiemmat kokelaat eivät loppujen lopuksi olleet soveltuvia tuohonkaan homman.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Juu, tein huomatessani virheen, oli tarkoitus kyllä puhua yliopisto-opiskelijasta. Amk- ja yliopisto-opiskelijan välillä se ero on aika suuri. Opiskelijatutkimuksen mukaan kuitenkin mediaanilla jää asumismenojensa jälkeen amkeissakin yli 400 euron (lähelle 500) ja lainaa nostaa yo:t 12% ja amkit 19%, joten käytettävissä olevaa tuloa on tarjolla keskimääräisesti aina tuonne 600-700 euroon asti. Täysin marginaalinen ryhmä siis se, jonka on "pakko" elää 400 eurolla.
Opiskelijaa ja opintolainaa on turha verrata työttömyystukeen niin pitkään kun työttömien ei tarvitse maksaa osaa tuista takaisin työllistymisen jälkeen.
 

Taze

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Red Wings
Jep jep. Se ei oikeasti ole keneltäkään pois, ei edes sulta, että mulle valtio maksaa joskus työttömyyden takia fyrkkaa.

Siis mitä vittua? Oletko sä ihan pihalla? Mistä helvetistä sä niiden rahojen kuvittelet tulevan? Kasvavan jossain valtion metsissä vai? Totta vitussa se on kaikilta työssäkäyviltä pois. Vaikka juuri sinun osuutesi minulle olisikin marginaalinen, niin kun tuollaisia mulkkuja on se 100 000, niin alkaapa jo tuntua.
 

Daespoo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hameenlinna Moderators
Ja jos näiden lisätöiden nettotaso ei ole jäänyt alle 2640 euroon vuodessa, käytettävissä oleva tulosi on yli 400 euroa kuussa.

Yli 771 euroa tulosi ovat, jos olet saanut yli 5202 euroa vuodessa muita tuloja kuin opintoraha+asumislisä, olettaen että olisit nostanut sitä 9 kk (tuo 771 euroa on brutto).

Pointti on kuitenkin se että täysipäiväinen opiskelija joutuu pärjäämään huomattavasti vähemmällä kuin 400€/kk (asumiskulujen jälkeen) jos ei tee työtä opiskelujen ohella.
 

Belenoss

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Ottawa ja Real Madrid
Kyllähän jokasen pitäisi maksaa oma koulutuksensa itse! Vielä kamalampaa on että niille annetaan vielä koulun päälle ryyppyrahaakin!
 

Kisapuisto

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Ei vaan tuet helvettiin niin kyllä alkaa maistua työnteko. Jos jotain ei nappaa tehdä töitä, mutta nappaa ottaa tukia ja pahentaa valtiontalouden alijäämää niin silloin metsiin tai kadulle elämään sellainen tyyppi.

Sä et nyt varmaan ihan tajua, mitä tuo tarkoittaisi. Sitten pääsisi scholl kritisoimaan ihan muita asioita, kuten yleistä anarkiaa mikä tuosta väkisin seuraisi.

Ja mitäpä scholl pitäisi tehdä sitten niille, jotka eivät saa töitä vaikka haluaisivat? Siis niille, joille jää musta pekka kouraan, kun kaikki avoimet työpaikat on täytetty? Tai sitten sairaat, jotka eivät pysty tekemään töitä? Metsään vaan vai saunan taakse?

Olen nähnyt telkkarista dokumentteja, missä eläkeläisiä on palannut paljon työelämään.
Se on hyvä, että schollkin on nähnyt edes telkkarista joskus, miltä oikea työelämä näyttää.


Siis mitä vittua? Oletko sä ihan pihalla? Mistä helvetistä sä niiden rahojen kuvittelet tulevan? Kasvavan jossain valtion metsissä vai? Totta vitussa se on kaikilta työssäkäyviltä pois. Vaikka juuri sinun osuutesi minulle olisikin marginaalinen, niin kun tuollaisia mulkkuja on se 100 000, niin alkaapa jo tuntua.

Mun vastaus oli Daespoolle, kun sen mielestä mun silloin tällöin saamani työttömyyskorvaus on suoraan häneltä pois. Ei se ole. Eikä sun veroprosenttisikaan laske, vaikka en olisi enää ikinä työttömänä. Ymmärrätkö?

Toinen juttu on myös se, että vaikka jokainen "minunlaiseni mulkku" pakotettaisiin ottamaan vastaan avoimena oleva työpaikka, niin hups vaan, niitä työttömiä olisi siltikin edelleen yli 100 000. Siksi sillä ei ole kissan vitun väliä eikä keneltäkään pois, jos joku haluaa olla ehdoin tahdoin työttömänä. 100 % työllisyyttä ei saavuteta ikinä mitenkään, koska niitä työpaikkoja ei tule koskaan olemaan niin paljon, että niitä kaikille, edes lähes kaikille, löytyisi. Edes niille, jotka haluaisivat tehdä mitä tahansa työtä millä tahansa ehdoilla.

Pointti on kuitenkin se että täysipäiväinen opiskelija joutuu pärjäämään huomattavasti vähemmällä kuin 400€/kk (asumiskulujen jälkeen) jos ei tee työtä opiskelujen ohella.

Isompi pointti on kuitenkin se, että tuollaisia korkeakouluopiskelijoita ei käytännössä ole, jotka eivät opiskeluvuotensa aikana olisi ollenkaan töissä.
 

Hemingway

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sapko
Siis mitä vittua? Oletko sä ihan pihalla? Mistä helvetistä sä niiden rahojen kuvittelet tulevan?

Pitkäaikaistyöttömien aiheuttamat kulut valtiolle ovat pienet (etsi piirakka ja hoksaa), vanhusten aiheuttamat suuret. Lähellä kuolemaa olevia vanhuksia pitäisi ruveta tappamaan, koska he vievät kohtuuttoman osuuden yhteisistä rahoista. Surkeimpien työttömien potkimisella ei siis ole rationaalista perustetta. Se on heikosti voivien pahoinpitelyä ihan vain pahoinpitelyn ilosta, keskenkasvuisuutta.

Työtön voi olla yhteiskunnalle edullisempi kuin työllinen. Maamme notkuu monenmoista korkeakoulutettua opettajaa sun muuta, jotka eivät tuota muuta kuin oppimisen iloa ja päivähoitopaikan opiskelijoille. Heille maksetaan monen tonnin kuukausipalkkoja. Tietenkin he pitävät yllä kulutusta, mutta vielä tehokkaammin raha menisi kulutukseen, kun se annettaisiin työttömille. Koulustakin voisi karsia aineita olan takaa. Muutama kieli, matematiikka, historia, biologia ja pari valinnaisainetta riittäisivät. Näissä voitaisiin vaatia lujaa osaamista. Muuta ei tarvittaisi.

Olisi hieno nähdä, kun täältä karsittaisiin kaikki, mitä ei oikeasti tarvita. Siinä menisi monelta "tärkeältä" työpaikka. Oikeasti tuottavia työpaikkoja ei Suomessa hirveästi ole. Ja näissä tuottavissakin työpaikoissa saattaa olla töissä ihmisiä, jotka eivät työpaikan potentiaalia hyödynnä.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Isompi pointti on kuitenkin se, että tuollaisia korkeakouluopiskelijoita ei käytännössä ole, jotka eivät opiskeluvuotensa aikana olisi ollenkaan töissä.
Mutta sellaisia työttömiä, jotka täysin itsestä riippumattomista syistä ovat työttömänä vuoden, on?
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Lähellä kuolemaa olevia vanhuksia pitäisi ruveta tappamaan, koska he vievät kohtuuttoman osuuden yhteisistä rahoista. Surkeimpien työttömien potkimisella ei siis ole rationaalista perustetta. Se on heikosti voivien pahoinpitelyä ihan vain pahoinpitelyn ilosta, keskenkasvuisuutta.
Aivan saatanan tyhmä mielipide ja vertaus. Lähellä kuolemaa oleva vanhus on siinä kunnossa, ettei hän pysty tekemään työtä. Surkeinkin työtön pystyy tekemään työtä.
 

Kisapuisto

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Mutta sellaisia työttömiä, jotka täysin itsestä riippumattomista syistä ovat työttömänä vuoden, on?

Ootko nyt ihan tosissas vai onko tässä joku ansa, mitä en nyt hiffaa? Vai etkö sä ihan oikeasti tajua enempää vallitsevasta todellisuudesta?

On, ja paljon onkin. Sairaat nyt ihan yhtenä, todella isona ryhmänä, vai oletko sitä mieltä että jokainen sairastuu ihan omaa tyhmyyttään? Lisäksi on myös todella paljon yli 50-vuotiaita, jotka eivät saa töitä mistään eivätkä mitenkään, vaikka haluaisivat. Eivät edes sieltä McDonaldsista, vaikka mukamas työvoimapula siellä olisikin. Työkkärin työvoimakoulutuksiinkaan heitä ei valita, koska ovat liian vanhoja sellaiseen.

Noiden lisäksi on paljon muita pienempiä ryhmiä, mutta en nyt jaksa ruveta kaikkea kirjottamaan, tossa ne suurimmat ryhmät kuitenkin.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Ootko nyt ihan tosissas vai onko tässä joku ansa, mitä en nyt hiffaa? Vai etkö sä ihan oikeasti tajua enempää vallitsevasta todellisuudesta?

On, ja paljon onkin. Sairaat nyt ihan yhtenä, todella isona ryhmänä, vai oletko sitä mieltä että jokainen sairastuu ihan omaa tyhmyyttään? Lisäksi on myös todella paljon yli 50-vuotiaita, jotka eivät saa töitä mistään eivätkä mitenkään, vaikka haluaisivat. Eivät edes sieltä McDonaldsista, vaikka mukamas työvoimapula siellä olisikin. Työkkärin työvoimakoulutuksiinkaan heitä ei valita, koska ovat liian vanhoja sellaiseen.
Huoh. Enhän minä nyt tarkoittanut ihmisiä, jotka ovat sairaana eivätkä sen takia voi osallistua työn tekemiseen. Jos on todetusti sairauden vuoksi estynyt työnteosta tai sairaseläkkeellä ei taida olla "työtön" sanan virallisessa merkityksessä. Ellei tietysti ole "sairas".

Eiköhän siivoojaksi, taxikuskiksi tai talonmieheksi pääse 50-vuotiaskin. Ei vaan taida paperitehtaalta pois potkittua kiinnostaa huonommin palkatut työt.
 

ms.qvist

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, Хокейний Клуб Донбас
Trollihan tämä on, mutta kaikesta huolimatta.

Seiskavitosena voi siirtyä muihin tehtäviin. Ei tämä maailma ole sellainen, jossa tehdään koko elämä samaa hommaa, vaan itseään voi kehittää ja hankkia toimeentuloa erilaisista asioista. Olen nähnyt telkkarista dokumentteja, missä eläkeläisiä on palannut paljon työelämään.

Mietitkö yhtään terveydellistä- tai työturvallisuusaspektia laukoessasi näitä ideoita ilmoille? Huomattavan suuri osa seiskavitosista on terveydeltään siinä kunnossa, että he eivät kykene vaativampaan työsuoritteeseen. Joko heille jouduttaisi räätälöimään todella helppoja töitä, mikä voi omalta osaltaan aiheuttaa ongelmia ja skismaa työpaikalla, tai sitten he koettavat tehdä töitä samalla intensiteetillä muiden kanssa, josta seuraa väistämättä sairauslomia, koska seiskavitonen nyt ei ole samassa kunnossa kuin kolmikymppinen.

Jo nyt joudutaan tekemään huomattavan räätälöityjä työaikoja tms. työpaikoille työntekijöille, jotka eivät selviydy työstä riittävän hyvin tai joiden terveys ei ole riittävän hyvä, jotta he pystyisivät tekemään sitä työtä missä he työskentelevät. Ja luuletko, että joku toinen työnantaja haluaa "ristikseen" työntekijän, jolle joutuu hetimmiten laatimaan räätälöidyn työaikamallin tms? Minä en ainakaan haluaisi, jos olisin työnantaja. Se kaikki olisi minulta pois, jos joutuisin ottamaan töihin henkilön, joka ei kykene tekemään töitä riittävän tehokkaasti. Vai millaisia töitä ajattelit eläkeläisten mielellään tekevän? Poimivan pulloja puistoista?

Minä olen nähnyt elävässä elämässä eläkeläisiä, jotka tekevät keikkaa mutta jotka sanovat, että parasta työssä on se, että saa itse valita milloin tekee keikkaa ja milloin ei. He eivät halua tehdä 40 h/vko vaan vaikkapa yhden päivän viikossa tai vaikkapa parina päivänä töitä ja sitten pitää kunnon paussin töidenteossa. Hyvin harva haluaa elää työlleen enää eläkeiässä, he haluavat viettää niitä eläkepäiviä ja nauttia niistä.

vlad.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Sä oot kujalla, todella pahasti. Perustelehan tuo ylläoleva viestisi edes auttavasti, jooko?
Mitä perustelemista siinä on? Työvoimatoimissa on paljon työpaikkoja vapaana joihin rekrytään ilman koulutusta. Jos työtön ei ole todetusti estynyt sairauden, tai vastaavan seikan vuoksi hän pystyy tekemään työtä.

Jos taas on niin vitun torspo yksilö ettei kelpaa minnekään työhön kannattaa kertoa se lääkärille ja hakeutua sairaseläkkeelle torspouden vuoksi.
 

ms.qvist

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, Хокейний Клуб Донбас
Itse en kyllä haluaisi, että apina annostelisi lääkkeeni tai ottaisi verikokeen. Sairaanhoitaja on edelleen totaalisen eri asia kuin lähihoitaja, lähihoitajan hommat nyt oppii kuka tahansa.

Korjataan nyt faktoja sen verran, että hyvin moni sairaalalaborantti on pohjakoulutukseltaan lähihoitaja ja siihen päälle he ovat käyneet täydentävää koulutusta, minkä pituus riippuu alueesta, jossa he Suomessa asuvat. Etelä-Karjalassa tämä jatkokoulutus kestää kurssimuotoisena opiskeluna, johon kuuluu lähijaksoja sekä valmentavaa koulutusta sairaalaympäristössä useamman kuukauden verran. Vastaavasti HUS:n alueella koulutus annetaan muutamassa päivässä. Eli se verikokeen ottava henkilö voi olla halveksimasi lähihoitaja.

Lähihoitajien opintokokonaisuuteen kuuluu tietyissä suuntautumisjaksoissa myös lääkeoppi ja sitä harjoitellaan niin oppilaitoksessa kuin myös sairaalaympäristössä, aina annostelusta injektioiden antamiseen saakka. Jälleen riippuu alueesta jolla asuu, se mitä lähihoitaja voi sairaaloissa tai terveyskeskuksissa tehdä. Joissain paikoissa lähihoitaja jopa suorittaa lääkejakelun ja toisaalla sairaanhoitaja annostelee lääkkeet mutta lähihoitaja voi antaa lääkkeen potilaalle ja tarv. valvoa sen nauttimisen. Syrjäseuduilla, joissa sairaanhoitajista on pula, usein tilanne on se, että lähihoitaja toimii myös lääkejakajana. Ja kotihoidossa, jossa suurin osa työntekijöistä on lähihoitajia, työnkuvaan kuuluu lääkeannostelua - jollei lääkkeet tule annospusseissa, lääkkeiden tarkastusta ja niiden oton valvontaa, injektioiden antamista tms.

Eli lähihoitajan tehtävä ei ole pelkkää vaippojen vaihtoa tai potilaiden pesemistä vaan toimenkuva vaihtelee hyvin paljon riippuen yksiköstä jossa työskentelee, suuntautumislinjasta, paikkakunnasta jossa asuu etc. etc.

vlad.
 

Daespoo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hameenlinna Moderators
Mun vastaus oli Daespoolle, kun sen mielestä mun silloin tällöin saamani työttömyyskorvaus on suoraan häneltä pois. Ei se ole. Eikä sun veroprosenttisikaan laske, vaikka en olisi enää ikinä työttömänä. Ymmärrätkö?

Olet niin kassalla että pahaa tekee. Jos kaikki työttömät ajattelesivat samalla tavalla, se näkyisi äkkiä kaikkien työtätekevien kukkarossa.

Mutta ehkäpä juuri sinulla on se oikeus olla itsekäs ja olla yhteiskunnan vapaamatkustajana.
 

Trekolmestar

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Mutta sellaisia työttömiä, jotka täysin itsestä riippumattomista syistä ovat työttömänä vuoden, on?
On. Täältä löytyy ainakin yksi. Ja olen ollut työttömänä peräti 2,5 vuotta. Töitä olen hakenut, mutta kun ei vain löydy. Työtön olen mielestäni itsestäni riippumattomista syistä, koska en itse päättänyt sairastua depressioon, jonka seurauksena menetin tilapäisesti työkykyni. Nyt olen toipunut ja uskon pystyväni töihin, jos vain johonkin kelpaisi.

Minulla on yliopistotutkinto jokseenkin harvinaiselta alalta, joten koulutusta vastaavia paikkoja on tarjolla erittäin harvoin. Ikää on jo hyvän matkaa yli neljänkympin, mikä ei ainakaan edistä työllistymistä. Työnantajat kun ottavat mieluummin sen vastavalmistuneen, vaikka minulla on vankka ja monipuolinen työkokemus.

Olen hakenut oman alani muitakin töitä, joihin ei vaadita yliopistotutkintoa. En kelpaa ylikoulutettuna, vaikka suostuisin töihin ihan ko. tehtävän mukaisella palkalla enkä haluaisi mitään lisää koulutukseni perusteella. Oman alan ulkopuolella taas olen vielä enemmän orpo piru. Vaikka työkokemuksen kautta osaamista olisi monenlaisiin tehtäviin, niin näissä homma karahtaa muodollisen pätevyyden puuttumiseen.

Siivoojaksi tms. pääsee aina... ei muuten pääse. Kyllä sielläkin arvostetaan työkokemusta ja näissä tuppaa myös ikä olemaan rasite. Työnantaja (ihan oikein kyllä) katsoo, että reipas 20+-vuotias jaksaa paremmin kuin tällainen "kehäraakki", jolla on vuosia mittarissa tuplasti.

Olen hakeutunut työvoimapoliittiseen koulutukseen, joten saan korotettua peruspäivärahaa. Netto on huikea 662 €/kk, josta jää 110 €, kun olen maksanut asuntolainan korot, lyhennykset ja kämpän vastikkeen. Siitäkin menee 60 € bussikorttiin, että voin käydä tuossa koulutuksessa. Eräänkin nimimerkin mielestä minun pitäisi realisoida asunto. Periaatteessa eläisin lainan maksun jälkeen yli jäävällä rahalla noin vuoden. Vanhat säästöt ovat jo tässä työttömyysaikana sulaneet kuin menneen talven lumi. Vuokrakämpistä on tällä alueella muuten huutava pula ja vuokrat sen mukaisia, joten vuokralla en edes asuisi yhtään halvemmalla.

Helppo se on täällä huudella. Tulkaapa kokeilemaan, miltä tämä tuntuu ja vaatikaa sen jälkeen, että työttömyyskorvauksia pitää leikata.
 

Hemingway

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sapko
On. Täältä löytyy ainakin yksi. Ja olen ollut työttömänä peräti 2,5 vuotta. Töitä olen hakenut, mutta kun ei vain löydy. Työtön olen mielestäni itsestäni riippumattomista syistä, koska en itse päättänyt sairastua depressioon

Tähän maljaan putoaa minunkin ongelmani. Olen täysin työkykyinen, mutta työelämäkykyisyyteni on heikko. Aina kun yritän, seurauksena on itsetuhoisuuden kierre, jonka saa aikaan lähes täysin puuttuva stressinsietokyky. Sitä ei ole koskaan ollutkaan. Jo ala-asteella itkeskelin stressiä. Myöhemmin olen itkenyt opinnoissa ja työssä. Kun stressiä ei ole, rahaa on ja palkatonta työtä on, voin hyvin. Kun palkkatyötä ja stressiä on, olen täysi raunio.

Luonteeltani olen ripeä, aikaansaava ja keskittymiskykyinen. Hälyä, säännöllisyyttä ja ihmisiä en kestä, vaan mieluummin kuolisin. Kuolema onkin asia, jota elämältäni eniten toivon. Pidän itseäni syrjäytyneenä, koska en enää keksi väylää, jonka kautta pystyisin pysyvästi elättämään itseni. Ilman stressinsietokykyä ei ole mahdollisuutta oikein mihinkään. Ei työhön, ei yrittäjyyteen.

On todella paskaa olla aktiivinen, työhaluinen ja työkykyinen mutta työelämäkyvytön. Olen kuin aktiivinen työkoira, kelpie tai borderi, joka on tungettu kerrostalokämppään ilman virikkeitä ja mahdollisuutta liikuntaan. Puhtia olisi, mahdollisuutta käyttää sitä ei.

Yhteiskunta voisi mielestäni tarjota minulle ja muille toivonsa menettäneille tai väsyneille ainakin armollisen itsemurhamahdollisuuden. Itsemurhan tekeminen on yllättävän hankalaa käytännössä. Siihen liittyy monia psyykkisiä esteitä, joista pääsisi yli, kun kulttuuriimme hyväksyttäisiin käsitys, ettei elämä ole aina elämisen arvoista.
 

Ted Raikas

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Surkeinkin työtön pystyy tekemään työtä.
Tuo surkein työtön on aika usein mielenterveysongelmainen, joko diagnosoitu tai sitten ei. Aika usein jälkimmäistä. Tai sitten päihdeongelmainen, joka myös usein johtuu tuosta diagnosoimattomasta mielenterveysongelmasta.

Eli ei todellakaan ole välttämättä täysipainoisesti käytettävissä työvoimaksi. Vaan sitähän te hyvin pärjäävät oikeistolaiset ette useimmiten tajuakaan. Kun itsellä on asiat hyvin ja on onnistunut, niin ei hahmoteta, että kaikki ei ole muille ihan niin yksinkertaista.
 

Kisapuisto

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Eiköhän siivoojaksi, taxikuskiksi tai talonmieheksi pääse 50-vuotiaskin. Ei vaan taida paperitehtaalta pois potkittua kiinnostaa huonommin palkatut työt.

No ei todellakaan pääse eikä se johdu kiinnostuksen puutteesta. Avoimien työpaikkojen määrä työkkärin sivuilla on osaltaan suuresti harhaanjohtava juurikin näiden +50-v. osalta. Ei niitä kutsuta edes haastatteluun kuin korkeintaan pakon edessä.

Samoin koulutuksen osalta. Jos ei ole tiettyjä lippuja ja lappuja todistamassa osaamistaan joka helvetin asiasta vaikka ne asiat osaisikin, niin töihin ei pääse. Samoin jos niitä lappuja on ns. liikaa, niin töihin ei pääse. Mielipuolinen tilanne, kun filosofian tohtori ei pääse s-marketin kassalle sen takia että se on liian kouluttautunut, vaikka se oikeasti sinne haluaisikin.

Mitä perustelemista siinä on? Työvoimatoimissa on paljon työpaikkoja vapaana joihin rekrytään ilman koulutusta.

Eli et siis pystynyt perustelemaan, kuten arvelinkin. Viitsisitkö muuten linkittää vaikkapa 5 sellaista työpaikkailmoitusta työkkärin sivuilta eri aloilta, mihin ei tarvita mitään koulutusta?

Jos taas on niin vitun torspo yksilö ettei kelpaa minnekään työhön kannattaa kertoa se lääkärille ja hakeutua sairaseläkkeelle torspouden vuoksi.

Sun kannattas ehkä pikkasen harkita mitä kirjottelet tähän ketjuun ylimielisyyspäissäsi. Toki kivahan se on vähempiosaisille varmaan vittuilla. Sitäpaitsi toikaan ei ole ihan noin yksinkertaista kuin sinä luulet.

Eli ei todellakaan ole välttämättä täysipainoisesti käytettävissä työvoimaksi. Vaan sitähän te hyvin pärjäävät oikeistolaiset ette useimmiten tajuakaan. Kun itsellä on asiat hyvin ja on onnistunut, niin ei hahmoteta, että kaikki ei ole muille ihan niin yksinkertaista.

Juurikin näin.

Lisätään tähän että toisin kuin moni nyt kirjoitusteni perusteella luulee, niin mä olen hyvinkin kova tekemään töitä ja työnteko kiinnostaa kovasti. Ei mua ole koskaan mistään työpaikasta irtisanottu sen takia että en tekisi töitä tai olisin laiska, melkeinpä päinvastoin. Mutta mä en vaan yksinkertaisesti halua enää mitä tahansa työtä millä tahansa ehdoilla, sen verran monta paskaa lafkaa on tullut nähtyä. Mä teen töitä, kun siitä maksetaan mitä pitää ja silloin kun pitää. Alle TES:n en lähde mihinkään, ellei se syystä tai toisesta sovi mulle. Jos työnanatajan mielestä mä näin ollen vaadin liikaa, niin sitten ei mennä töihin. Ja jos tämä on jonkun porvarin mielestä väärin, niin silloin mun mielestä mun työttömyysrahani saa ottaa suoraan ko. mielipiteen omaavan palkasta pois.
 
Viimeksi muokattu:

Kisapuisto

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Olet niin kassalla että pahaa tekee. Jos kaikki työttömät ajattelesivat samalla tavalla, se näkyisi äkkiä kaikkien työtätekevien kukkarossa.

Mutta ehkäpä juuri sinulla on se oikeus olla itsekäs ja olla yhteiskunnan vapaamatkustajana.

Kerrohan nyt Daespoo sitten että kuinka paljon sillä, että minä olen työttömänä, on vaikutusta sinun veroprosenttiisi? Siitähän tämä väittely lähti, kun väitit että minun työttömyysrahani on suoraan sinulta pois.

Kertoisitko myös vihdoin ystävällisesti että mitä niille yli 100 000 ihmiselle sitten tehdään, jotka eivät työpaikkalotossa onnistu sitä työtä kaikesta huolimatta saamaan? Tuet pois silti?
 

Ted Raikas

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Toimeentulotuki/työttömyystuki ja sen maksaminen, vaikka sitten elämäntapaluusereillekin on mielestäni pieni hinta jos vaihtoehtona olisi se, että samat henkilöt kerjäisi kadunkulmassa yhdessä romanien kanssa tai murtautuisi autoihin, asuntoihin, liikkeisiin tai opettelisivat taskuvarkauden jalon taidon. Aseellisista ryöstöistä ja väkivallasta nyt puhumattakaan. Huumerikollisuuskin kasvaisi radikaalisti.

Kaikki tuo alkaisi lisääntymään jos tuet vedettäisiin pois. Tämäkin on monta kertaa sanottu, mutta eihän tuollaiset asiat tiettyjä henkilöitä kiinnosta - Tärkeintä, että itse saa vähän enemmän rahaa.
 

Timbit

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Canucks, BC Lions
Kerrohan nyt Daespoo sitten että kuinka paljon sillä, että minä olen työttömänä, on vaikutusta sinun veroprosenttiisi? Siitähän tämä väittely lähti, kun väitit että minun työttömyysrahani on suoraan sinulta pois.

Olet nyt jotenkin omituisesti juuttunut tuohon skenarioon, että paljonko sinun työttömyysturvasi vaikuttaa Daespoon veroprosenttiin. Oikea vastaus tuohon nimenomaiseen kysymykseen on, että sillä ei ole paskankaan väliä. Koitapa ajatella asiaa laajemmin. On ryhmä A, johon kuuuluu x määrä ihmisiä. Ryhmä A on se, joka on työttömänä, vaikka heille sopivia avoimia työpaikkoja on. Sitten on ryhmä B, johon kuuluu z määrä ihmisiä. Ryhmä B on se, joka käy töissä, ja jonka maksamilla veroilla maksetaan muunmuassa ryhmän A eläminen.

Ideaalitilanne olisi se, että x on mahdollisimman pieni ja z mahdollisimman iso. Ja, asiaan liittyvä olennainen kysymys on, että miten ideaaliin päästäisiin. Sillä, minkä verran jonkun ryhmän A tietyn vinkujan lorvailu vaikuttaa ryhmän B jonkun tietyn jäsenen verotukseen, ei ole merkitystä kuin jollekin sellaiselle, joka ei tätä kokonaiskuvaa halua/osaa/uskalla nähdä.
 

Kisapuisto

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Olet nyt jotenkin omituisesti juuttunut tuohon skenarioon, että paljonko sinun työttömyysturvasi vaikuttaa Daespoon veroprosenttiin. Oikea vastaus tuohon nimenomaiseen kysymykseen on, että sillä ei ole paskankaan väliä.

Kyllä. Mutta tämä mun vs. Daespoon väittely lähti siitä, että hän väitti että sillä olisi juuri häneen vaikutusta, jos mä en käy töissä. Hän ei vain suostu myöntämään että näinhän ei ole, ja minä (lapsellisesti, kyllä) koitan saada hänet tajuamaan saman minkä sinä juuri tuohon kirjoitit. Taitaa olla mahdoton tehtävä.

Koitapa ajatella asiaa laajemmin. On ryhmä A, johon kuuuluu x määrä ihmisiä. Ryhmä A on se, joka on työttömänä, vaikka heille sopivia avoimia työpaikkoja on. Sitten on ryhmä B, johon kuuluu z määrä ihmisiä. Ryhmä B on se, joka käy töissä, ja jonka maksamilla veroilla maksetaan muunmuassa ryhmän A eläminen.

Ideaalitilanne olisi se, että x on mahdollisimman pieni ja z mahdollisimman iso. Ja, asiaan liittyvä olennainen kysymys on, että miten ideaaliin päästäisiin. Sillä, minkä verran jonkun ryhmän A tietyn vinkujan lorvailu vaikuttaa ryhmän B jonkun tietyn jäsenen verotukseen, ei ole merkitystä kuin jollekin sellaiselle, joka ei tätä kokonaiskuvaa halua/osaa/uskalla nähdä.

Mä ymmärrän kyllä täysin tämän, ei siitä ole kysymys. Mutta mä en hyväksy sitä, että ihmisen pitäisi ottaa vastaan mitä tahansa työtä millä tahansa ehdoilla. Se on riistoa, joka ei voi olla hyväksyttävää missään muissa kuin täydellisissä, teoreettisissa äärioloissa. Mä lähden kyllä töihin, kun palkkaus on kunnossa, olen aina lähtenyt, tulen aina lähtemään. Ja tämäkään ei tarkoita mitään 3000 euron kuukausitienestejä, ei edes 2000 euron. Silloin kun palkkaus ja työtehtävät kohtaa, niin mä lähden ilomielin töihin.

Yhdestäkään työpaikasta en ole huvin vuoksi kieltäytynyt tai kieltäytynyt sen takia, että "lorviminen" ja työkkärin tuella eläminen olisi kivaa. Mä joustan työoloista todella paljon, eli olen vaikka ulkona talvipakkasella tai sisällä kesähelteellä tai ulkona kaatosateella. Ylityöt, aikaiset aamut, myöhäiset illat tai yötyöt ei ole koskaan olleet ongelma, niin kauan kuin kaikki menee sovitusti. Valitettavasti vain nykyään moni työnantaja lupaa paljon, mutta sitten kun töihin menet niin todellisuus onkin ihan toista. Ja joidenkin mielestä se on ok, ja sinne pitäisi vain mennä. Puhun nyt siis fyysisestä, suorittavasta työstä ja sen eri muodoista ja aloista.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös