Mutta sellaisia työttömiä, jotka täysin itsestä riippumattomista syistä ovat työttömänä vuoden, on?
On. Täältä löytyy ainakin yksi. Ja olen ollut työttömänä peräti 2,5 vuotta. Töitä olen hakenut, mutta kun ei vain löydy. Työtön olen mielestäni itsestäni riippumattomista syistä, koska en itse päättänyt sairastua depressioon, jonka seurauksena menetin tilapäisesti työkykyni. Nyt olen toipunut ja uskon pystyväni töihin, jos vain johonkin kelpaisi.
Minulla on yliopistotutkinto jokseenkin harvinaiselta alalta, joten koulutusta vastaavia paikkoja on tarjolla erittäin harvoin. Ikää on jo hyvän matkaa yli neljänkympin, mikä ei ainakaan edistä työllistymistä. Työnantajat kun ottavat mieluummin sen vastavalmistuneen, vaikka minulla on vankka ja monipuolinen työkokemus.
Olen hakenut oman alani muitakin töitä, joihin ei vaadita yliopistotutkintoa. En kelpaa ylikoulutettuna, vaikka suostuisin töihin ihan ko. tehtävän mukaisella palkalla enkä haluaisi mitään lisää koulutukseni perusteella. Oman alan ulkopuolella taas olen vielä enemmän orpo piru. Vaikka työkokemuksen kautta osaamista olisi monenlaisiin tehtäviin, niin näissä homma karahtaa muodollisen pätevyyden puuttumiseen.
Siivoojaksi tms. pääsee aina... ei muuten pääse. Kyllä sielläkin arvostetaan työkokemusta ja näissä tuppaa myös ikä olemaan rasite. Työnantaja (ihan oikein kyllä) katsoo, että reipas 20+-vuotias jaksaa paremmin kuin tällainen "kehäraakki", jolla on vuosia mittarissa tuplasti.
Olen hakeutunut työvoimapoliittiseen koulutukseen, joten saan korotettua peruspäivärahaa. Netto on huikea 662 €/kk, josta jää 110 €, kun olen maksanut asuntolainan korot, lyhennykset ja kämpän vastikkeen. Siitäkin menee 60 € bussikorttiin, että voin käydä tuossa koulutuksessa. Eräänkin nimimerkin mielestä minun pitäisi realisoida asunto. Periaatteessa eläisin lainan maksun jälkeen yli jäävällä rahalla noin vuoden. Vanhat säästöt ovat jo tässä työttömyysaikana sulaneet kuin menneen talven lumi. Vuokrakämpistä on tällä alueella muuten huutava pula ja vuokrat sen mukaisia, joten vuokralla en edes asuisi yhtään halvemmalla.
Helppo se on täällä huudella. Tulkaapa kokeilemaan, miltä tämä tuntuu ja vaatikaa sen jälkeen, että työttömyyskorvauksia pitää leikata.