Ymmärtäisin että tässä on tapahtunut aika hiljattainen muutos
Tuossa jutussa muutos on osuvasti kuvattu.
Syyllinen on työtön - TS Tänään - Turun Sanomat
Ymmärtäisin että tässä on tapahtunut aika hiljattainen muutos
Hyvillä on töitä aina
Noniin, sieltähän sitä taas saatiin oikein kunnon perus-itsekkään ja ilmeisesti myös kateellisen asiaan täysin kuulumaton kommentti :DOlen työssäni hyvä ja työni on niin vaikeaa, ettei sitä pysty harjoittelija tekemään.
Hyvä kirjoitus ja kiitos siitä että sanoit tuon kaiken ääneen.Noniin, sieltähän sitä taas saatiin oikein kunnon perus-itsekkään ja ilmeisesti myös kateellisen asiaan täysin kuulumaton kommentti :D
Olin viime syksynä haastattelussa juurikin tällaiseen riistohommaan työkkärin kautta. Aluksi en tajunnut jutun jujua, vaan luulin menevä ihan oikeaan työhaastatteluun. Kun totuus valkeni, niin käskin haastattelijaa vetämään vitun päähänsä ja kähvelsin sen ballografkynän.
Miten tilanne eteni? Nyt on ihan pakko kysyä :D
Kuka sua siis haastatteli? Mitä se reagoi sun haistatteluun?
2. Kuntouttava työtoiminta: kuten nimikin kertoo, se on tarkoitettu vain työelämään kuntoutuville, kuten entisille päihteiden väärinkäyttäjille, jotka eivät vielä pysty täysipainoiseen työelämään
Perusongelma tilanteessa on työn loppuminen. Sitä on kadonnut maanviljelyksestä massoittain, ja sama tapahtui vähän lievempänä teollisuudessa. Nyt työtä katoaa palveluista.
Se, että ihmiset pistetään kilpailemaan työstä toisiaan vastaan, ei ratkaise perusongelmaa. Jos yksi saakin töitä, niin toinen joutuu luopumaan siitä. Pitkän aikavälin kehitys on ilmeinen. Kun lapiomies- ja liukuhihnakulttuuria ei enää ole, niin ei ole töitäkään. Työttömät tekevät sen minkä voivat tehdä eli kilpailevat työstä esimerkiksi harjoitteluihin suostumalla. Harmi vain, että harjoitteluihin suostuminen suo firmoille mahdollisuuden olla palkkaamatta oikeita työntekijöitä. Jos eukkoni ei kouluttaisi palkatta, joku toinen kouluttaisi palkattuna.
Tässä vähän faktaa mutuilun joukkoon:
...Koulun kautta työssäoppiminen on täysin eri asia ja se täytyykin jättää tämän keskustelun ulkopuolelle. Koulun harjoittelija ei luonnollisesti saa "viedä" kenenkään paikkaa ja harkkarin tulee kulkea vakituisen työhönopastajan rinnalla oppimassa harjoiteltavaa tehtävää. Siitä voi opiskelija sitten saada vaikka ensin kesätyön ja jatkossa vakituisenkin pestin. Aikoinaan nuorena miehenä itsekin olen koulun kautta ollut työssäoppijana ja se hoidettiin niin kuin pitikin. Ja sitä kautta sainkin tuon vakipestin, joten ei pahaa sanottavaa siitä.
Tämä sama tapa täytyisi ehdottomasti saada myös näihin orjahommiin. Jos täytyy palkatta käydä työssä, ei henkilölle voi asettaa minkäänlaisia tulosvastuita. Kulkisi sitten siinä vakituisen rinnalla katselemassa ja auttelemassa ja samalla oppimassa. Sanomattakin lienee selvää että tällaiseen harjoitteluun voisi pakottaa vain syrjäytymisvaarassa olevia nuoria, alle 30-vuotiaita, kouluttamattomia pitkäaikaistyöttömiä. Nuoria ihmisiä jotka eivät ole ikinä olleet töissä. He voisivat oppia ihan perusasioita, kuten että töihin tullaan ajoissa, työkuntoisena ja niin edelleen. Sillä tavoin tuosta voisi olla jotain hyötyäkin. Mutta jos ammattilaisia aletaan pakottamaan palkatta töihin, se on kaikkea muuta kuin sivistysvaltioon kuuluvaa touhua...
Noniin, sieltähän sitä taas saatiin oikein kunnon perus-itsekkään ja ilmeisesti myös kateellisen asiaan täysin kuulumaton kommentti :D
Minäkin olen työssäni hyvä, suorastaan erinomainen. Työni on haastavampaa ja huomattavasti tuottavampaa kuin opettajan työ ja kaiken lisäksi olen fyysiseltä kunnoltani täysin ylivertainen sinuun verrattuna. Vaikka olenkin sinua parempi suunnilleen joka asiassa, minua silti närästää tämä alhainen nykytrendi, jossa ihmisten täytyy tehdä töitä palkatta...
..Olisiko sinusta hienoa, jos omaa työtäsi tulisi tekemään harjoittelija, sellainen, joka etsii suhteita tulevalle opettajan uralleen?
..Mutta nämä TosiFanin omaamat ajatukset ovat kyllä ikävän yleisiä tuolla kokoomus-hihhuleiden joukossa. Heitä harmittaa ja heille aiheuttaa kateutta se, että esimerkiksi kovaa työtä tekevä hyvin koulutettu teollisuuden moniosaaja tienaa paremmin kuin vaikkapa opettaja ja sen takia he tuntevat suurta vahingon iloa, kun tällaista kaveria kurmootetaan. Se kertoo aika paljon ihmisestä. Heikolla itsetunnolla varustettu, vähemmän miehekäs mies varmasti tuntee olevansa alempana nokkimajärjestyksessä kuin vahva ja menestyvä duunari. Jostain syystä olen huomannut että juuri opettajan ammatti vetää puoleensa juuri tällaisia hieman vähäisempiä miehiä, jotka ehkä alun perin kuvittelevat sosiaalisen statuksensa nousevan koulutuksensa myötä, mutta myöhemmin huomaavatkin olleensa väärässä.
Lahtelainen yrittäjä sai mielestäni täysin oikeutetusti maininnan kyseisellä sivuilla. Tuloksena oli kuitenkin pelkkää uhriutumista: Minut leimattiin orjafirman omistajaksi | V-blogit
Mies etsi töihin "nuoria" lähinnä viikonlopputöihin reissuhommiin ja vielä pakettiautolla ajovalmiuskin olisi oltava. Palkaksi tietysti oli tarjolla työttömyysetuus (+9e).
Lahtelainen yrittäjä sai mielestäni täysin oikeutetusti maininnan kyseisellä sivuilla. Tuloksena oli kuitenkin pelkkää uhriutumista: Minut leimattiin orjafirman omistajaksi | V-blogit
Vastikkeellinen sosiaaliturva näyttää olevan monelle nimimerkille mahdoton ajatus. Tuilla pitää saada maata sohvalla, muuten loukataan tuilla eläjän ihmisarvoa. Minusta taas työ on itsessään ihmiselle tärkeää, muutenkin kuin rahan takia. Se rytmittää elämää, luo sosiaalisia verkostoja ja estää syrjäytymistä. En ymmärrä miksi yhteiskunta ei voisi osoittaa työttömille töitä, jota joutuisi tekemään työttömyyskorvauksella.
En kuitenkaan hyväksy yksityisten yritysten hyväksikäyttöä. Jos työntekijä tuo rahallista lisäarvoa yritykselle, myös hänen kuuluu hyötyä siitä tavalla tai toisella, pelkkä 9€/ pvä ei riitä. Tämän valvonta kuuluu yhteiskunnalle, väärinkäytöksiin kuuluu puuttua.
Eiköhän se ongelma ole jo lähtökohtaisesti siinä, että yrityksellä ei ole muita kuin taloudellisia intensiivejä harjoittelijoiden ottamiseen. Useimmiten ne ovat suoraan taloudellisia ja välillä myös uusien työntekijöiden kasvattamista yritksen omaan tarpeisiin. Vai ottaisitko itse ilmaisen kotiapulaisen, josta ei saisi olla hyötyä arjen toiminnassa? Joka tapauksessa päädytään siihen, että ilmaiset harjoittelijat vääristää kilpailua ja yritysten toimintaympäristöä.
Omasta mielestäni koko järjestelmä on tältä osin mätä. Mitä, jos keskityttäisiin enemmän palkkatukiin? Ketjuttamisista niin isot sanktiot yrityksille, ettei tapahdu ja hyvästä työllistämisestä kannustimia.
Sinä tulit itse (taas) kehuskelemaan omalla "erinomaisuudellasi" tähän ketjuun, vaikkei se edes liity asiaan mitenkään. Ällöttävä ja perustelematon itseriittoisuutesi riitti sinulle perusteeksi siihen, että ihmisiä saa pitää palkatta töissä. No, sinä valitsit tyylin ja minä vastasin sinulle omalla tyylilläsi kertoen (kärjistetysti) että itse olen eri mieltä asiasta, vaikka sinun perusteluidesi mukaan kaikki pätevät, ammatissaan erinomaiset menestyvät ihmiset olisivat jotenkin sinun linjoillasi. Kuten huomaat tämä ei ole totta. Sinulla on tapana tuoda tuota omaa pätemisentarvettasi esiin jatkuvasti ja yleensä annan sen olla, mutta aina toisinaan sinulla keulii niin pahasti yli että on pakko hieman toppuutella sinua.Viestini oli vastaus alla olevaan kysymykseen. Ilmeisesti se, että kerron osaavaani työni hyvin närästää sinua, en tosin ymmärrä miksi.
Boldattu osuus on varsin katkeran oloista tekstiä. Kovasti sinulla on tarve todistaa, että olen vähemmän miehekäs mies ja tienaankin sinua vähemmän. Asia voi hyvinkin olla näin, vaikka en tällä hetkellä opettajana toimikaan. Minulle raha ei ole koskaan ollut se juttu työuran valinnassa, työviihtyvyys on ollut tärkeämpää. Sinulle taas ulkoiset puitteet, raha ja fyysinen kunto näyttää olevan tärkeitä. Sananlaskua mukaillen, voima alkaa kun äly loppuu, en ole vielä voimaa tarvinnut.
Keskeisessä asemassa tätät keskustelua ovat nämä listasi 5. kohtaan sisävltyvät, jossa työttömiä patistetaan karenssin uhalla "työharjoitteluun" 9 euron päiväpalkalla ja samalla siivotaan työttömyystilastoista. Usein harjoittelijoita, ainakin ilmoitusten perusteella, haetaan tehtäviin, jossa tarvitaan jonkinlaista erikoisosaamista. Nämä ovat niitä orjatyöläisiä, joiden kyykytys samalla vaikuttaa koko työmarkkinaan negatiivisesti