Työtä palkatta – tulppa on auki

  • 43 367
  • 328

Byvajet

Jäsen
Yritykset ja kaupungit käyttävät epäilemättä hyväkseen sen, minkä laki heille suo. Työttömyyskorvausta vastaan työskentelystä on tullut maan tapa. Enää kysymys ei ole häveliäästä pikkutöiden teettämisestä tai palkattoman työn kätkemisestä ylevimpiin päämääriin, vaan työttömyyskorvauksella houkutellaan tai pakotetaan töihin ammattilaisia, myös korkeakoulutettuja osaajia.

Suosittelen selailemaan Orjafirmat-ryhmää edes kuukauden ajan. Siinä ajassa useimmille selvinnee, mikä on jutun juoni. Suomeen ollaan poliitikkojen suosiollisella avustuksella luomassa työtä tekevää luokkaa, jolle ei makseta palkkaa.

Aikaisemmin vartijat, hotellityöntekijät, siivoojat, kuorma-autonkuljettajat, IT-alan työntekijät, pitsanvääntäjät, grillityöntekijät, museoissa työskentelevät tai teollisuuden pakkaajat saivat työstään palkan. Nyt heitä korvataan työttömillä.

Työttömien hyödyntämisen lisäksi hyödynnetään opiskelijoita. Terveydenhoito on yksi ala, joka ei pyörisi, jos siellä ei käytettäisi ilmaista työvoimaa. Ja kysymys on nimenomaan työvoimasta, koska ilman heidän panostaan ihmiset jäisivät hoitamatta.

Luulisi, että palkallisiakin rupeaisi vähitellen kuumottamaan. Tulppa on auki, eikä ole epäilystä, etteikö ilmaistyö lisääntyisi jatkossa, jos siihen luodaan politiikalla mahdollisuus. Yhä harvemmalle palkallista työtä, yhä useammalle palkatonta työtä.

Työttömyystilastot tietenkin kaunistuvat. Kun maksullisen eikä aivan halvan kuormurikortin ajanut työtön kuorma-autokuski pakertaa korvausta vastaan, hän ei ole työtön. Palkaton hän kuitenkin on.

Onko teistä oikeudenmukaista, että tällaisia työläisiä etsitään tekemään työtä työttömyyskorvausta vastaan? Tällaistako toivotte tulevaisuuden työelämästä?

"Delete etsii ammattilaiskuljettajia 9 € orjatyöhön. Orjien tehtäviin kuuluvat putkistojen ja viemärien avaus-, kuvaus- ja huuhtelutyöt, pesu-, puhdistus- ja suurtehoimuripalvelut teollisuuden ja kiinteistöjen tarpeisiin sekä nesteiden ja kemikaalien siirrot ja pumppaukset suurtehoimuroinnilla. Orjilta vaaditaan C-ajokorttia (eli kuorma-autokortti) ja päivitettyä kuljettajan ammattipätevyyttä."
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Tyttäreni on päiväkodissa "orjatyössä". Hän on tyytyväinen että saa työkokemusta opiskeluja varten ja saa tehdä töitä. Oppii päivärytmin ja luo samalla verkostoa.
 

Vuokralainen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kerho! Arsenal
Kyllä mä harjoittelut jne. ymmärrän ja olen itsekin kohta menossa opiskelujeni myötä työssäharjoitteluun. Tosin, ei se minun työharjoitteluni saisi koskaan ikinä viedä keneltäkään työpaikkaa.

Olen jossain ketjussa jo aiemmin kirjoittanut huonoista kokemuksistani työkokeilun suhteen. Mainittakoon, että sairaudesta kuntoutuessani menin vakuutusyhtiön tukemaan työkokeiluun erääseen paikkaan ja siellä huomattiin, että osaan homman, niin he pistivät koeajalla olleen työntekijän pihalle ja antoivat hänen työnsä minulle, ihmiselle jonka piti olla työkokeilussa jonkun työparina ja tein töitä heille ilmaiseksi. Kysyin tuossa vaiheessa, että onko minun mahdollista työllistyä tähän hommaan työkokeiluni jälkeen ja vastauksen ollessa ei vaihdoin välittömästi työkokeilupaikkaa. Vakuutusyhtiö tuki minua täysin vaihtaessani työkokeilupaikkaa. Heidän kantansa oli, että älä jää tuollaiseen paikkaan. En jäänyt, mutta kyllä siellä seuraavassakin paikassa käytettiin työkokeilijoita ilmaistyövoimana ja käytetään edelleenkin.

Joku järki tähän hommaan pitäisi saada. Tuntuu helvetin nöyryyttävältä, kun arvostellaan siitä, että ihminen haluaisi tekemästään työstä palkkaa.

Edit: Tarkennetaan, että tuntuu helvetin nöyryyttävältä, kun velvoitetaan menemään työkokeilusta ja työharjoittelusta toiseen ilman, että työnantajalla on ajatustakaan palkata minua, vaan ottaa minun jälkeen seuraava ilmainen työntekijä harjoittelemaan tai kokeilemaan. Työharjoittelijat tai -kokeilijat eivät saisi vaikuttaa muiden työntekijöiden määrään mitenkään, mutta kyllä monessa työpaikassa heidät lasketaan suoraan vahvuuteen.
 
Viimeksi muokattu:

Byvajet

Jäsen
Tyttäreni on päiväkodissa "orjatyössä". Hän on tyytyväinen että saa työkokemusta opiskeluja varten ja saa tehdä töitä. Oppii päivärytmin ja luo samalla verkostoa.

Onhan se hienoa, jos näkee edessään tulevaisuuden. Oletko ajatellut, miltä tuntuu 5-kymppisestä, joka on päiväkodissa vuosikymmenten työkokemuksella orjatyössä ilman pienintäkään toivoa työllistymisestä?

Onko sinusta oikeudenmukaista, että korkeakoulutettu eukkoni tekee nöyrästi ja jatkuvasta uuden opettelusta stressaantuneena korkeakoulutusta vaativaa työtä, josta firma laskuttaa, mutta josta eukolleni ei makseta palkkaa?

Olisiko sinusta hienoa, jos omaa työtäsi tulisi tekemään harjoittelija, sellainen, joka etsii suhteita tulevalle opettajan uralleen?
 

Byvajet

Jäsen
Työharjoittelijat tai -kokeilijat eivät saisi vaikuttaa muiden työntekijöiden määrään mitenkään, mutta kyllä monessa työpaikassa heidät lasketaan suoraan vahvuuteen.

Tässähän ongelma on. Kirjaimellisesti harjoittelija on opettelija, jota täytyy jatkuvasti opastaa ja joka on työnantajalle taakka eikä etu.

Harjoittelijoista on kuitenkin tullut työvoimaa, josta työnantaja hyötyy. Kuinka estetään se, ettei palkallista työtä korvata harjoittelijoiden tekemällä työllä?

Harjoittelijoita on esimerkiksi kaupan kassoilla. Kun harjoittelija tekee kassan työn, se on suoraan pois palkatuista kassoista.

Kysymyshän on enää ajasta, jos tilanteeseen ei poliittisesti puututa. Jos poliittisesti sallitaan harjoittelijoiden käyttö todellisena työvoimana, niin minkä ihmeen takia työnantajat enää palkkaisivat palkallisia?

Jos saa hommiin kuorma-autokuskin, jolle ei tarvitse maksaa palkkaa, niin mikä on kuorma-autokuskien asema tulevaisuudessa?
 

Petri1981

Jäsen
Suosikkijoukkue
NHL, NFL, NBA, Valioliiga, UCL
Tämä on erittäin valitettava ja oksettava trendi. Työn teosta, joka tuottaa arvoa yritykselle, pitäisi lähtökohtaisesti maksaa AINA palkkaa.

Orjatyövoiman käyttö vääristää kilpailua aiheuttaen sen, että kun kilpaileva yritys käyttää orjia, on myös muidenkin firmojen käytettävä orjia, vastatakseen kilpailuun. Siinä se kierre onkin sitten jo valmis. Lain olisi tähän puututtava.
 

cottonmouth

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo & Philadelphia Flyers
Suosittelen selailemaan Orjafirmat-ryhmää edes kuukauden ajan. Siinä ajassa useimmille selvinnee, mikä on jutun juoni.
Sama.

Huomasin ko. ryhmän vasta vajaa kuukausi sitten, mutta onhan tuo kyllä härskiä menoa. Hyvä puoli on, että osaa tulevaisuudessa tarvittaessa välttää tiettyjä firmoja.
 

adolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat & Haminan Palloilijat
Oksettavaa on se ilmapiiri jossa ihmisiä haukutaan laiskoiksi ja ties miksikä jotka eivät suostu tähän hyväksikäyttämiseen. Haukutaan toista ihmistä, mutta ei suostuta näkemään sitä puolta kuinka helvetin härskiä on esimerkiksi se Fazerin juttuko se oli missä ne otti harjoitteluun ihmisiä ja sitten patsastelivat julkisuudessa minkälaisen suurteon tässä nyt tekivät suomalaiselle yhteiskunnalle ja vähänkö ollaan nyt upeita ihmisiä. Vaikka siis todellisuudessa siinä ei ollut kyse mistään muusta kuin juuri tuosta hyväksikäyttämisestä. "Saatte tästä arvokasta työkokemusta ja luotte suhteita..." ja paskanmarjat.
 

Klose16

Jäsen
Suosikkijoukkue
Die Deutsche Nationalmannschaft
Talous pitää saada nousuun. Kasvua ihmiset!
9 euroa päivä on kuitenkin paljon enemmän kuin joskus 1800-luvun nälkävuosina.
 
Viimeksi muokattu:

Tuamas

Jäsen
Oksettavaa on se ilmapiiri jossa ihmisiä haukutaan laiskoiksi ja ties miksikä jotka eivät suostu tähän hyväksikäyttämiseen. Haukutaan toista ihmistä, mutta ei suostuta näkemään sitä puolta kuinka helvetin härskiä on esimerkiksi se Fazerin juttuko se oli missä ne otti harjoitteluun ihmisiä ja sitten patsastelivat julkisuudessa minkälaisen suurteon tässä nyt tekivät suomalaiselle yhteiskunnalle ja vähänkö ollaan nyt upeita ihmisiä. Vaikka siis todellisuudessa siinä ei ollut kyse mistään muusta kuin juuri tuosta hyväksikäyttämisestä. "Saatte tästä arvokasta työkokemusta ja luotte suhteita..." ja paskanmarjat.

Niin, no tässä hiukan spesifimpää tietoa tuosts Fazerin hankkeesta 125 mahdollisuutta työelämään -hanke, usein kysyttyä - Fazer

En nyt ihan heti rinnastaisi näihin orjatyöhommiin, työnantajalle on valtava riski palkata vaikeasti työllistyvä henkilö.
 

mjr

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet
Tyttäreni on päiväkodissa "orjatyössä". Hän on tyytyväinen että saa työkokemusta opiskeluja varten ja saa tehdä töitä. Oppii päivärytmin ja luo samalla verkostoa.

En nyt haluaisi olla mikään kapitalistinen orjapiiskuri - mutta on silti sanottava, että ilmaistyö vääristää vapaata kilpailua ja saa yrityksiä ja julkisyhteisöjä jonkinlaisen sokerikoukḱuun verovaroilla. Ymmärrän että opiskelijaharjoittelut eivät ole palkallisia (joskin vastaavasti ne vaativat ihan vakavaa panostamista ohjaukseen ja neuvontaan työnantajan toimesta) ja ymmärrän myös sen, että on olemassa lääketieteellisesti määriteltyjä tilanteita, jolloin työ voi ihan oikeasti olla kuntouttavaa. Mutta nämä ovat poikkeuksia säännöstä - ja sääntö on se että työstä maksetaan palkka. Olemme väärällä polulla, kun yritykset ja julkisyhteisöt voivat systemaattisesti ketjuttaa ilmaistyövoimaa.
 

Tuamas

Jäsen
Lisäksi nähdäkseni keskustelusta tulee erottaa erikseen tutkintoon johtavaan opiskeluun liittyvä työharjoittelu, joka kuitenkin on täysin eri asia kuin työttömyysetuudella tehtävä työkokeilu tai -harjoittelu.

Työkokeilua ja -harjoittelua käyttää väärin marginaalinen osa yrityksistä ja orjatyö-sivusto onkin äärimmäisen hyvä keino tuoda esiin järjestelmän mätämunat.

Palkaton työ on kilpailua vääristävä tekijä, asiantuntijapuolella sitä tulee äärimmäisen harvoin vastaan. Pykälää alemmalla tasolla sitten on toki tiedossa ne muutamat firmat, jotka säännönmukaisesti teettävät osan työkuormasta jatkuvasti harjoittelijoilla. Toki myös palkkaavat nohevimmat harjoittelijat, mutta silti toimintamalli on melko kyseenalainen.
 

Vuokralainen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kerho! Arsenal
Hienosäädetty.
Tulevasta työharjoittelustani en tule saamaan tuota 9€:n päivämaksua, vaan teen sen työttömyyskorvausta vastaavalla summalla. Hallitus teki viime vuoden lopulla päätöksen, että omatoimisia opiskelijoita ei tueta enää tuolla yhdeksällä eurolla.
 

mjr

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet
Apropos, näistä "työllistämistoimista" - lähellä eläkeikää oleva useita vuosia työttömänä ollut ystäväni on saanut näitä ukaaseja hakea työpaikkaa ja absurdein (monista absurdeista) on ollut työpaikka, jossa javascriptin taito on ollut olennainen taito. No, hän ei nyt osaa edes vähän alusta javascriptia, ei edes ole IT-alan koulutusta - silti on pakko hakea ja dokumentoida prosessi. Ei taivahan luoja.
 

mjr

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet
Työkokeilua ja -harjoittelua käyttää väärin marginaalinen osa yrityksistä ja orjatyö-sivusto onkin äärimmäisen hyvä keino tuoda esiin järjestelmän mätämunat.

Mites muuten tiedät tämän, että kysymys on marginaalisesta osasta? Itse olen kuullut sen verran anekdotaalisia kertomuksia, että olen täysin valmis uskomaan, että toiminta on sangen laajaa. Lainsäädäntö on yksinkertaisesti sellainen, että on te-toimiston etu ajaa työttömiä ilmaistyöhön ja yritykset ja yhteisöt tietysti nauttivat tälläisistä subventioista. Niin karua ja kapitalistista kuin se onkin niin itse toivoisin että työmarkkinoita ei vääristettäisi julkisilla tuilla. Voi tuntua oudolta ja jyrkältä vaatimukselta, että ehdoton perusedellytys on että työstä maksetaan käypää palkkaa (vain erittäin tiukasti määritellyin poikkeuksin), mutta se on juuri liberaali ja liberalistinen kanta, mikä ei halua työmarkkinoiden vääristymistä ilmaistyöllä eli verovaroin tuetuilla subventioilla.
 

Klose16

Jäsen
Suosikkijoukkue
Die Deutsche Nationalmannschaft
Tulevasta työharjoittelustani en tule saamaan tuota 9€:n päivämaksua, vaan teen sen työttömyyskorvausta vastaavalla summalla. Hallitus teki viime vuoden lopulla päätöksen, että omatoimisia opiskelijoita ei tueta enää tuolla yhdeksällä eurolla.

Orjatyö on suosittua maailmallakin. Varmaan ihan ykkössäästökohteita tuo sitten.
 

Vuokralainen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kerho! Arsenal
Työkokeilua ja -harjoittelua käyttää väärin marginaalinen osa yrityksistä ja orjatyö-sivusto onkin äärimmäisen hyvä keino tuoda esiin järjestelmän mätämunat
Tähän marginaaliseen osaan myös haluaisin jotain vahvistusta.
Ei minullakaan tarkkaa tietoa ole kuin omakohtaisista kokemuksista yli kahden vuoden työkokeiluista ja ne olivat KAIKKI ilmaisen työn väärinkäyttöä.
 

Tuamas

Jäsen
Apropos, näistä "työllistämistoimista" - lähellä eläkeikää oleva useita vuosia työttömänä ollut ystäväni on saanut näitä ukaaseja hakea työpaikkaa ja absurdein (monista absurdeista) on ollut työpaikka, jossa javascriptin taito on ollut olennainen taito. No, hän ei nyt osaa edes vähän alusta javascriptia, ei edes ole IT-alan koulutusta - silti on pakko hakea ja dokumentoida prosessi. Ei taivahan luoja.

TE-toimisto on nykyisellään se Suomen vastine itäblokin kommaribyrokratialle.

Homma on lähinnä vittuilua työttömille, lakien täysin mielivaltaista tulkintaa sekä toimimista mahdollisimman kankeasti.
Väitän että Suomessa työttömyys ei ainakaan merkittävästi nousisi, jos TE-toimistot lakkautettaisiin ja työttömänä oleminen olisi ilmoitusasia vailla sen suurempia raportointi tai työnhakuvelvotteita.

Joskus harvoin ja joissain harvoissa paikoissa homma luanaa, mutta se onkin sitten enemmän poikkeus.
 

adolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat & Haminan Palloilijat
Joskus harvoin ja joissain harvoissa paikoissa homma luanaa, mutta se onkin sitten enemmän poikkeus.
Mä olin tuossa taannoin 2,5 vuotta työttömänä yhtä mittaa ja ei ollut sen suurempia veivailuja siinä. Yhden kurssin kävin puoleenväliin asti, mutta mitään pakottamista tai kuumottamista ei ilmennyt. Se TE-toimiston virkailijakin joka mulle aina soitteli, oli hyvin ystävällinen.

Nyt onneksi työrintamalla pyyhkii paremmin ja tuo aika on ohi. Koputetaan puuta.
 

Tuamas

Jäsen
Mites muuten tiedät tämän, että kysymys on marginaalisesta osasta? Itse olen kuullut sen verran anekdotaalisia kertomuksia, että olen täysin valmis uskomaan, että toiminta on sangen laajaa. Lainsäädäntö on yksinkertaisesti sellainen, että on te-toimiston etu ajaa työttömiä ilmaistyöhön ja yritykset ja yhteisöt tietysti nauttivat tälläisistä subventioista. Niin karua ja kapitalistista kuin se onkin niin itse toivoisin että työmarkkinoita ei vääristettäisi julkisilla tuilla. Voi tuntua oudolta ja jyrkältä vaatimukselta, että ehdoton perusedellytys on että työstä maksetaan käypää palkkaa (vain erittäin tiukasti määritellyin poikkeuksin), mutta se on juuri liberaali ja liberalistinen kanta, mikä ei halua työmarkkinoiden vääristymistä ilmaistyöllä eli verovaroin tuetuilla subventioilla.

Ihan niiden samojen anekdotaalisten kertomusten kautta.
Sattuneista syistä olen päässyt/joutunut seuraamaan myös yritysten työllistämispolitiikkaa sekä siihen liittyviä käytäntöjä melko laajasti.
Ehkä tähän vaikuttaa myös se, että suurin osa tietämistäni työntekijäpuolen tapauksista on johtanut vakituiseen työsuhteeseen.

Yrityksille kuitenkin ihan sitä alinta entry-leveliä lukuun ottamatta tuollainen lyhytaikainen harjoittelija on lähinnä kuluerä sekä resurssien sitoja, jollaista ei ole mitään mieltä ottaa, jos ei ole todennäköistä että sitä kautta voisi saada pysyvästi listoille osaavaa työvoimaa.

Toki myös järjestelmä on mätä, kun se käytännössä painostaa sekä tekijöitä että teettäjiä testaamaan työvoimaa ilmaiseksi.

Rajaisin itse palkattoman työkokeilun ja -harjoittelun koskemaan ainoastaan vaikeasti työllistyviä (min. vuosi ulkona työelämästä, +55 ikää ja/tai lyhyemmän työttömyysvaatimuksen kautta nuoriso).
 

mjr

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet
Mä olin tuossa taannoin 2,5 vuotta työttömänä yhtä mittaa ja ei ollut sen suurempia veivailuja siinä. Yhden kurssin kävin puoleenväliin asti, mutta mitään pakottamista tai kuumottamista ei ilmennyt. Se TE-toimiston virkailijakin joka mulle aina soitteli, oli hyvin ystävällinen.

Ymmärtäisin että tässä on tapahtunut aika hiljattainen muutos (saattaa jopa olla yhteydessä hallituksenvaihdokseen) eli tällä hetkellä keskitytään aika paljon tähän näennäiseen "aktivoimiseen", mikä nyt tulee vielä vahvistumaan tällä uudella nerokkaalla haastattelu-systeemillä (eli lähinnä verovarojen systemaattisella tuhlauksella).
 

mjr

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet
Ehkä tähän vaikuttaa myös se, että suurin osa tietämistäni työntekijäpuolen tapauksista on johtanut vakituiseen työsuhteeseen.

Taidat sijaita jossain omalaatuisessa onnen ihmemaassa näinä taantuman tai minimaalisen talouskasvun aikoina... Anyway, merkittävä osa työpaikoista on sellaisia, ettei aivan totaalisia ihmeitä tarvita ja etenkin niissä ilmainen työvoima on ihan Jumalan (tai siis veronmaksajien) lahja. Itse parantaisin tilannetta siten, että työssäopiskelun ulkopuolella kaikesta tehdystä työstä maksettaisiin selkeästi enemmän kuin peruspäiväraha vaikka ei sitten edes kovin lähelle käypää palkkaa (mikä tosin olisi oma, hieman oikeistolainen, preferenssini).
 

adolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat & Haminan Palloilijat
Ymmärtäisin että tässä on tapahtunut aika hiljattainen muutos (saattaa jopa olla yhteydessä hallituksenvaihdokseen) eli tällä hetkellä keskitytään aika paljon tähän näennäiseen "aktivoimiseen", mikä nyt tulee vielä vahvistumaan tällä uudella nerokkaalla haastattelu-systeemillä (eli lähinnä verovarojen systemaattisella tuhlauksella).
Niin, siis toki oma kokemukseni on vain vaatimaton oma kokemukseni, mutta ainakin minun kohdaltani tämä "aktivointi" oli kyllä vain sanahelinää.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös