Jos noihin töihin karenssin uhalla on mentävä, niin miten niissä ihmiset muka silti jaksaa olla. Varsinkin, jos on jo alusta asti selvää, että ollaan ilmaistyöntekijänä ketjussa ilman toivoa jatkosta.
Ottamalla sellaisen asenteen että se orjatyö poikii jotain jostakin muualta. Esimerkki: Meillä oli muutama vuosi sitten yksi paikka vapaana ja siihen ei meinattu millään löytää sopivaa työntekijää. Pari kaveria oli harjoittelijana ja pari kaveria ihan palkattunakin koeajalla, mutta kaikki sai mennä tuon koeajan jälkeen kun osalla oli asenne mitä oli ja osalla ei taas oppi mennyt perille sitten millään. Meillä oli asiakkaana eräs "orjafirma" eli tällainen yhden miehen firma joka pyöritti koko ajan harkkareita koska tämä yrittäjä tarvitsisi paljon apuria mutta firma tuotti niin huonosti että ei ollut varaa palkata ketään. Soitettiin siis mm. tälle yrittäjälle ja kysyttiin olisiko tällä suositella jotain hyvää tyyppiä tuohon meidän avoimeen paikkaan (kyse aika pitkälti saman tyylisestä hommasta), ja tämä yrittäjä sanoikin heti yhden nimen joka oli tehnyt muutamaa kuukautta aikaisemmin vaikutuksen hyvällä asenteellaan ja nopealla oppimisellaan. Siispä kaveri koeajalle, ja koeajan jälkeen vakkariksi, ja nyt on ollut vakkarina reilut kolme vuotta ja jos se meistä on kiinni niin pysyykin meillä.
Tämä nyt on vaan yksi esimerkki, ja varmasti on ihan liian paljon harjoitteluja ja työkokeiluja jotka ei johda yhtään mihinkään. Mutta kyllä minä sanoisin että aina parempi mahdollisuus on silloin kun hoidat hommasi hyvällä asenteella siitäkin huolimatta että juuri siinä kyseisessä työpaikassa ei olisi mitään mahdollisuutta jatkoon. Hommat läskiksi lyömällä saatat hyvässä lykyssä varmistaa sen että ei tarvitse jatkossakaan tehdä kuin näitä pakotettuja työkokeiluja ja harjoitteluja ilman palkkaa. Varsinkin näin pienellä paikkakunnalla kun yrittäjät ja ihmiset on aika hyvin verkostoituneita ja sana kyllä kiertää nopeasti, niin hyvässä kuin pahassakin. Kyllä meilläkin on harjoittelijoita ollut minun työurani aikana melkoinen liuta (kaikki kuitenkin sellaisia jotka ovat itse tulleet kysymään paikkaa, eli meillä ei ole tapana pyrkiä hyödyntämään ilmaista työvoimaa koska näistä harkkareista erittäin harvoin mitään hyötyä meille on), ja jokunen näistä harjoittelijoista on lopulta päätynyt meille tai meidän emo- tai tytäryhtiöihin töihin kun on laitettu hyvän harkkarin nimi ja numero ylös ja soiteltu sitten kun on ollut tarve palkata uutta väkeä, ja ainakin pari on päätynyt töihin meidän yhteistyökumppaneille minunkin suositusteni perusteella.
Ja harjoittelun kautta minä itsekin pääsin tähän nykyiseen paikkaan. Itse menin kyselemään harjoittelupaikkaa ihan työkokemusta saadakseni vaikka tiesin että firmassa ei sillä hetkellä ollut tarvetta työntekijöille. Olivat hyvin vastahankaan tämän harjoittelun suhteen silloin, ja jouduin käymään kysymässä peräti kolmeen kertaan ennen kuin suostuivat ottamaan. Mutta kuulemma se että olin noin sitkeä, se että sanoin tekeväni ihan mitä tahansa hommaa, ja lopulta hyvä asenteeni työntekoa kohtaan tekivät sen verran vaikutuksen että alkoivat itse selvitellä mahdollisuutta ottaa minut oppisopimukselle töihin. Ja sitä kautta sitten pääsin lopulta vakkariksi ja olen ollut jo pitkään samassa firmassa töissä.
Joo, olisihan se tietenkin optimaalista että kenenkään ei tarvitsisi tehdä ilmaista työtä vaan työstä saisi aina palkkaa. Mutta siihen nyt on monta syytä miksi näin ei tänä päivänä ole, ja siihen pitää työttömänkin osaltaan sopeutua että ajat on muuttuneet siitä kun käveltiin vaan firmaan sisään ja suoraan palkattuun työhön. En siis puolustele missään nimessä orjatyön teettämistä, perseestähän se on, ja tällaista selkeää hyväksikäyttöä pitäisi pystyä jotenkin suitsimaan. Mutta asennemuutosta toivoisi myös ihmisiltä sikäli että se ilmaisen työn tekeminen ei automaattisesti ole paha asia, ja muutaman kuukauden nöyrtymisellä saatat hyvinkin pedata itsellesi hyvän työpaikan myöhemmin.