Työhaastattelun syvin olemus

  • 518 823
  • 1 686

Dynamo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Mua ihmetyttää työnantajien toiminta rekrytoinneissa.

1. Rekryfirmojen käyttö. Jos paikka on asiantuntijatehtävä, johon parhaat hakijat on äkkiä seulottu (alle 10 hyvää joka tapauksessa), niin mihin tarvitaan rekryfirmaa? Asiantuntijatehtäviin luulisi työnantajaa kiinnostavan ketä on palkkaamassa, eikä vain ota sitä, jota joku ulkopuolinen suosittelee. Jos mä olen vaihtamassa työpaikkaa, niin koitan saada kuvan työnantajasta etukäteen. Koitan saada kuvan myös tulevista esimiehistä työhaastattelussa. Jos tulevat esimiehet ovat pönttöjä, niin en ole kiinnostunut. No, miten helvetissä voit saada kuvan tulevista esimiehistä, jos ovat ulkoistaneet haastattelun ulkopuolisille? Et mitenkään.

Lähtökohtaisesti en hae tehtäviin, joihin haetaan rekryfirman kautta, ellei rekryfirman headhunter ota ensin yhteyttä. Rekryfirmojen haastatteluissa ei pääse keskustelemaan työn sisällöstä pintapuolta tarkemmin, kun rekryfirman heebot eivät osaa sanoa tehtävän substanssista mitään, olipa haussa oleva asiantuntija sitten lääkäri, juristi, ydinfyysikko, ohjelmoija, IT-arkkitehti, tai about mikä vaan. Rekryfirman käyttö näyttäytyy siis sille, että työvoima on "karjaa", jota ostetaan ja myydään miten nyt sattuu tarve olemaan. Se voi toimia jossain perusjutussa, johon ei koulutusta / kokemusta paljoa vaadita (esim. perus-varastomies), mutta muutoin se ei vaan toimi. Jos rekryfirmaa taas käytetään siksi, ettei tulevilla esimiehillä ole aikaa käydä hakemuksia läpi, niin se on jo sellaisenaan syy jättää hakemus lähettämättä. Alaiset eivät kiinnosta, tai pomolla on omien töidensä organisoinnissa sellaisia ongelmia, että niitä ongelmia on taatusti paljon muutoinkin.

Rekryfirmojen (tai rekryosaajien) julkiset palautteet/tylytykset huonoista työhakemuksista ovat oma luku sinänsä. Tämä on vähän ihmeellistä, sillä asiantuntija (vaikkapa lääkäri) ei ole työn hakemisen ammattilainen vaan sen oman koulutuksensa, joten ei kai sen hakemuksen tarvitse olla kuin rekryammattilaisen laatima? Asian nurinkurisuus tulisi hyvin esille jos joku (vaikkapa lääkäri) pitäisi blogia siitä, kuinka vähän rekryihmiset tietävät lääketieteestä. Ihme oman erinomaisuuden hehkutusta ko. ammattialaan on pesiytynyt.

2. Kysymysten esittäminen tuleville esimiehille. Jos kysyt, miten olet päätynyt tähän positioon, mitkä ovat urasuunnitelmasi tai onko mahdollisia suosittelijoita - siis nämä perusjutut, joita jokaiselta hakijalta kysytään - on seuraus usein totaali jäätyminen ja haastattelijat ovat monttu auki, "etteivät he ole hakemassa duunia". Kun kerron, että haluaisin sellaisen esimiehen, josta pidetään tai jonka kanssa näen kehitystä yms. niin haastattelu onkin jo ohi - siis käytännössä. Onneksi, sillä tuollaisten esimiesten alaisuuteen en olisi noilla reaktioilla halunnutkaan. Ihmetyttää vaan, että näitä jäätymisiä tulee vieläkin, vaikka ymmärtääkseni on nykypäivää kysyä tällaisia, siis jos hakija on valmiiksi jo töissä ok-paikassa, josta ei ole kiire vaihtaa, mutta esim. liksan tai urakehityksen vuoksi olisi jossain vaiheessa syytä lähteä. Työttömien valinnanvara on tietysti suppeampi ja nämä kysymykset jäävät siten kysymättä.

3. Palkka. Kun toivetta kysytään, niin siitä esitetystä toiveesta ei sitten neuvotella. Jos liksatoive on liian korkea, poistetaan hakemuksesi (sillä oletuksen kukaan ei halua tulla asiantuntijatehtävään alennuksella, tai ainakaan kauaa paikassa viihdy). Jos taas liksatoive on matala, niin se katsotaan joko a) osaamattomuudeksi omasta ammattitaidosta (hylky) tai b) sitten tätä osaamattomuutta käytetään hyväksi antamalla vain se mitä on pyydetty. Sitten ihmetellään, miksi tuore rekry lähti alle puolessa vuodessa, kun sai tietää olevansa firman muihin työntekijöihin nähden alipalkattu. Aika usein tuohon kohtaan saa laittaa haarukan, joka onkin hyvä, sillä työhön voi kuulua esim. matkustamista tms. asioita, jotka tietty nostavat liksaa perustasosta.

4. Kun olet selaillut duunihakemuksia, tehnyt hakemuksen ja kutsun jälkeen päässyt haastatteluun, niin haastattelija kysyy: "oletko kiinnostunut tästä paikasta". Siis mitä vittua? Lähettelevätkö ihmiset noita työhakemuksia myös paikkoihin, joista eivät ole kiinnostuneita? AAARGH. Joskus vielä vastaan tuohon: "tein hakemuksen, tulin haastatteluun, ja ... en enää, kiitos ja näkemiin".
 

Jape

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jukurit
Mua ihmetyttää työnantajien toiminta rekrytoinneissa.

1. Rekryfirmojen käyttö. Jos paikka on asiantuntijatehtävä, johon parhaat hakijat on äkkiä seulottu (alle 10 hyvää joka tapauksessa), niin mihin tarvitaan rekryfirmaa? Asiantuntijatehtäviin luulisi työnantajaa kiinnostavan ketä on palkkaamassa, eikä vain ota sitä, jota joku ulkopuolinen suosittelee. Jos mä olen vaihtamassa työpaikkaa, niin koitan saada kuvan työnantajasta etukäteen.

Lähtökohtaisesti en hae tehtäviin, joihin haetaan rekryfirman kautta, ellei rekryfirman headhunter ota ensin yhteyttä.
Näin työnantajan näkökulmasta rekryfirma on viime aikoina tullut mieleen vaihtoehtona, kun muilla konsteilla ei meinaa sopivaa henkilöä teknisen alan asiantuntijatehtäviin löytyä. Markkinointiin on nyt palanut eräänkin tehtävän osalta hyvän kuukausipalkan verran rahaa, mutta tulos on heikko. Löytäisiköhän joku firma sen henkilön puolestani? Siitä voisi jonkun verran maksaakin. Tosin kyllä tuo pitäisi siten mennä, että rekrytoija soittaa ensin potentiaalisia läpi ja voisin itse sitten haastatella tietyt kriteerit täyttäviä. En myöskään pidä siitä että ensin joku headhunter höpisee niitänäitä, kun varsinkin näin teknisellä alalla persoona on pienemmässä roolissa suhteessa substanssiosaamiseen.

Näyttää kyllä noususuhdanne olevan vielä päällä, kun julkiselle puolelle rekrytointi on näin vaikeaa. Palkka ja edut ovat ihan ok, mutta varsinkin palkassa ei tietty pärjää yksityiselle puolelle. Aika harva tuntuu silti enää arvostavan työpaikan pysyvyyttä kovinkaan korkealle. Tai sitä ettei tarvitse päivän tai viikon päätteeksi täyttää jotan v*tun tuntikirjanpitoa tekemisistään puolen tunnin tarkkuudella, kuten konsulttimaailmassa on yleisesti pakollista. Noh, laskusuhdanteen aikana saa sitten hyviäkin hakemuksia riittäviin, mutta nyt ei ole helppoa. Täytyy miettiä uusia konsteja rekrytointiin. Suurin osa yleisesti käytössä olevista on jo kokeiltu tässä kohtaa heikoin tuloksin.
 

Peltinen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
1. Rekryfirmojen käyttö. Jos paikka on asiantuntijatehtävä, johon parhaat hakijat on äkkiä seulottu (alle 10 hyvää joka tapauksessa), niin mihin tarvitaan rekryfirmaa?

Nykypäivänä et saa osaamista vaativaan asiantuntijatehtävään välttämättä yhtään pätevää hakijaa. IT puolella varsinkin mutta muutenkin. Siinä vaaditaan hakijoiden löytämiseksi muutakin kuin ilmoitus Monsteriin ja Linkediniin. Ensi keväänä kun lehtien otsikot alkavat taas täyttyä YT-uutisilla niin tilanne varmaan helpottuu mutta toistaiseksi on vielä nihkeätä.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: Jape

adolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat & Haminan Palloilijat
Näyttää kyllä noususuhdanne olevan vielä päällä, kun julkiselle puolelle rekrytointi on näin vaikeaa. Palkka ja edut ovat ihan ok, mutta varsinkin palkassa ei tietty pärjää yksityiselle puolelle. Aika harva tuntuu silti enää arvostavan työpaikan pysyvyyttä kovinkaan korkealle. Tai sitä ettei tarvitse päivän tai viikon päätteeksi täyttää jotan v*tun tuntikirjanpitoa tekemisistään puolen tunnin tarkkuudella, kuten konsulttimaailmassa on yleisesti pakollista.
Olen julkisella puolella ja meidän pitää kirjata minuutin tarkkuudella. Ihan vitun naurettavaa hommaa ja kaikkeen tälläiseen helvetin näpertelyyn ne meidän työaikaa haluaakin käyttävän.

Noh, käytännössä tuo joka päivä onneksi on kuitenkin ehkä 2 minuutin homma. 1-2, tai ihan maksimissaan 3 lukua syöttää ja homma on siinä. Vaikka noin muuten moni asia työssä hyvin onkin, mutta näihin tilastoihin siellä on jotain fetissejä.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Kyllä se rekryfirma tarvittaessa tekee persoonallisuus- ja älykkyystestit sekä kirjoittaa näistä raportin. Yhden tällaisen olen itsestäni nähnyt ja se oli kyllä vahvuuksien sekä heikkouksien osalta ihan nappiin. Toki riippuu sitten työantajasta haluaako tätä hyödyntää vai pitävätkö tätä psykologisena ja humanistisena paskana, jonka saman hoitaisi firman dippainssi esimies todellisena ihmistuntijana.
 

lasaleiko

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Se meni pari viikkoa sitten työhaastattelu ilmeisen hyvin teknisistä ongelmista huolimatta - puolisen tuntia sitten tuli puhelu missä kerrottiin, että valinta kohdistui sivuunkirjoittaneeseen. Viikonlopun yli on aikaa päättää, otanko paikan vastaan.​
Palkka nousisi, työnantajan voi sanoa olevan alansa huippua, työ ja erityisesti työympäristö kiinnostavat. Toisaalta omat työtehtävät ei olisi yhtä monipuolista kuin nykyään, mistä olen kyllä huomannut pitäväni. Lisäksi olis luvassa taas reipas maisemanvaihdos. Onhan tuo tullut tehtyä aiemminkin mutta pistää silti mietityttämään. Näen sen kyllä täynnä mahdollisuuksia mutta ehkä pienen uhkankin. Siinä jotain lähtökohtia, mistä nyt asiaa täytyy lähteä pohtimaan loppuviikoksi.​

*****

Kyllä se rekryfirma tarvittaessa tekee persoonallisuus- ja älykkyystestit sekä kirjoittaa näistä raportin. Yhden tällaisen olen itsestäni nähnyt ja se oli kyllä vahvuuksien sekä heikkouksien osalta ihan nappiin.
Nyt kun itsekin on tehnyt ja nähnyt raportin yhdestä tuollaisesta persoonallisuustestistä (Tai oikeastaan -analyysista), niin täytyy sanoa että on hyvinkin paikkansa pitävä. Persoonallisuus oli raportissa jaettu viiteen pääkohtaan ja jokaisessa oli sitten useampi alakohta, yhteensä noin 30 eri ominaisuutta siinä siis mitattiin. En voi sanoa olleeni kuin yhden tai kahden asian suhteen eri mieltä, toisen niistäkin lievästi. Tuossa nyt ei ollut varsinaisesti heikkouksia tai vahvuuksia. Tosin ei tuollaisella profiililla ihan kaikenlaiseen työhön soveltuisi.​
 

MPN

Jäsen
Suosikkijoukkue
Johtaja Virran Dream Team
Lähtökohtaisesti en hae tehtäviin, joihin haetaan rekryfirman kautta, ellei rekryfirman headhunter ota ensin yhteyttä. Rekryfirmojen haastatteluissa ei pääse keskustelemaan työn sisällöstä pintapuolta tarkemmin, kun rekryfirman heebot eivät osaa sanoa tehtävän substanssista mitään, olipa haussa oleva asiantuntija sitten lääkäri, juristi, ydinfyysikko, ohjelmoija, IT-arkkitehti, tai about mikä vaan.
3. Palkka. Kun toivetta kysytään, niin siitä esitetystä toiveesta ei sitten neuvotella. Jos liksatoive on liian korkea, poistetaan hakemuksesi (sillä oletuksen kukaan ei halua tulla asiantuntijatehtävään alennuksella, tai ainakaan kauaa paikassa viihdy).
Ei se headhuntteri asiaa aina paranna. Eräs otti suoraan yhteyttä, kysyi että kiinnoistaisiko minua kuulla eräästä työpaikasta ja että lähestyy minua "luottamuksellisesti". Noh aika harvoin tälläisiä tulee suoraan ammuttua alas. Joten sovittiin aika jolloin puhellaan paremmin ja hän sitten selitti mistä on kyse jne. Kyselin vielä jonkin verran häneltä kyseisestä työpaikasta, mutta ei hän kauheasti osannut kertoa (kysyin esimerkiksi. keskimääräisiä työsuhteen kestoja, ikäprofiilia ja miten työntekijät ovat firmassa edenneet).

Sitten lopuksi tuli kysymys siitä että millainen on palkkatoive minulla on, johon heitin suoraan vastapalloon että kuinka paljon firma on ajatellut maksaa. Vastauksena "trainee"-tason palkka, johon ilmoitin sitten että keskustelua ei ehkä kannata jatkaa ja lopetin puhelun. Seuraavana päivänä sama headhuntteri soittaa ja ilmoittaa että kuulemman tuplasti tuon ensimmäisen "tarjouksen" voisi olla palkka ja että pitäisi yksi puhelinhaastattelu vielä vetää, joka oli ilmeisesti joku headhuntterin esimies. Sen haastattelun jälkeen tuli kutsu firman haastatteluun, firman edustajan ensimmäinen kysymys oli että "miksi sinä haluat meille töihin". Huomautin tuosta että rekryfirma lähestyi minua heidän toimeksiannostaan, en minä itse mitään työpaikkaa hakenut. Jatkettiin vielä keskustelua hetken aikaa ja sitten alkoi kysely siitä että voisiko tuota palkkapyyntöä (jonka siis headhunter minulle tarjosi) tarkistaa reilusti alaspäin. Noh lopetin haastattelun aika pikaisesti tähän ja totesin että siinä ei neuvotteluvaraa ole, soittivat seuraavana päivänä perään ja ilmoittivat että paikka on minun. Kiitin toki kohteliaasti, mutta kieltäydyin.

Ihan käsittämätöntä toimintaa kokonaisuudessaan, koko kuvio.
 

Vahva tunne

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Ei se headhuntteri asiaa aina paranna. Eräs otti suoraan yhteyttä, kysyi että kiinnoistaisiko minua kuulla eräästä työpaikasta ja että lähestyy minua "luottamuksellisesti". Noh aika harvoin tälläisiä tulee suoraan ammuttua alas. Joten sovittiin aika jolloin puhellaan paremmin ja hän sitten selitti mistä on kyse jne. Kyselin vielä jonkin verran häneltä kyseisestä työpaikasta, mutta ei hän kauheasti osannut kertoa (kysyin esimerkiksi. keskimääräisiä työsuhteen kestoja, ikäprofiilia ja miten työntekijät ovat firmassa edenneet).

Sitten lopuksi tuli kysymys siitä että millainen on palkkatoive minulla on, johon heitin suoraan vastapalloon että kuinka paljon firma on ajatellut maksaa. Vastauksena "trainee"-tason palkka, johon ilmoitin sitten että keskustelua ei ehkä kannata jatkaa ja lopetin puhelun. Seuraavana päivänä sama headhuntteri soittaa ja ilmoittaa että kuulemman tuplasti tuon ensimmäisen "tarjouksen" voisi olla palkka ja että pitäisi yksi puhelinhaastattelu vielä vetää, joka oli ilmeisesti joku headhuntterin esimies. Sen haastattelun jälkeen tuli kutsu firman haastatteluun, firman edustajan ensimmäinen kysymys oli että "miksi sinä haluat meille töihin". Huomautin tuosta että rekryfirma lähestyi minua heidän toimeksiannostaan, en minä itse mitään työpaikkaa hakenut. Jatkettiin vielä keskustelua hetken aikaa ja sitten alkoi kysely siitä että voisiko tuota palkkapyyntöä (jonka siis headhunter minulle tarjosi) tarkistaa reilusti alaspäin. Noh lopetin haastattelun aika pikaisesti tähän ja totesin että siinä ei neuvotteluvaraa ole, soittivat seuraavana päivänä perään ja ilmoittivat että paikka on minun. Kiitin toki kohteliaasti, mutta kieltäydyin.

Ihan käsittämätöntä toimintaa kokonaisuudessaan, koko kuvio.
Sulla on CV kunnossa, tai sitten todellinen täsämäduuni muuten vaan. Eihän noin voi käydä ;).
 

puuntakaa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ipa Ipandeerus
Huomenna olisi haastattelu sitten edessä. 170 kilsan päähän ajelen, joten onpahan pari tuntia aikaa valmistautua.
 

MPN

Jäsen
Suosikkijoukkue
Johtaja Virran Dream Team
Sulla on CV kunnossa, tai sitten todellinen täsämäduuni muuten vaan. Eihän noin voi käydä ;).
Ei se CV kauhean kummoinen ole, eikä kyseessä ollut varsinainen täsmäduuni, mutta kuitenkin sellainen että koulun penkiltä tai ihan parin vuoden kokemuksella ei siihen voi kaveria napata. Bruttopalkka olisi itsellä kyllä merkittävästi noussut, tosin työmatka olisi kasvanut radikaalisti ja progressiivinen verotus pitää huolen että nettopalkassa eroa ei suuremmin näy. Lisäksi tietysti nuo kaikki tapahtumat vaikuttivat siihen että tekeekö mieli edes vaihtaa. Sitä en tiedä onko kyseiseen positioon jo saatu rekryttyä joku, eikä kauheasti kiinnosta.
 

puuntakaa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ipa Ipandeerus
Huomenna olisi haastattelu sitten edessä. 170 kilsan päähän ajelen, joten onpahan pari tuntia aikaa valmistautua.

Ei mennyt niin hyvin, kuin olin toivonut. Haastattelija tuntui epäilevän, että ihanko tosissani olen näin kaukana olevasta perustason työstä kiinnostunut? Yritin kaikkeni vakuuttaa, että työ on minulle nyt ykkösasia elämässä, mutta ei ihan tainnut riittää.
 
Suosikkijoukkue
Pelicans, Karhubasket KEspoo sekä Crocodiles
Ei mennyt niin hyvin, kuin olin toivonut. Haastattelija tuntui epäilevän, että ihanko tosissani olen näin kaukana olevasta perustason työstä kiinnostunut? Yritin kaikkeni vakuuttaa, että työ on minulle nyt ykkösasia elämässä, mutta ei ihan tainnut riittää.
Aikanaan itse ajoin liki 300km /sivu työhaastatteluun.
Sielloin kanssa heidän konsultti kehtasi epäillä motivaatiotani ja sitä kuinka viihtyisin ko paikkakunnalla. No nyt ole asustellut siellä liki 20 vuotta. Tosin toisen yrityksen leivissä.
 

puuntakaa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ipa Ipandeerus
Aikanaan itse ajoin liki 300km /sivu työhaastatteluun.
Sielloin kanssa heidän konsultti kehtasi epäillä motivaatiotani ja sitä kuinka viihtyisin ko paikkakunnalla. No nyt ole asustellut siellä liki 20 vuotta. Tosin toisen yrityksen leivissä.

Ei kai sitä pelkästään huvin vuoksi edes käydä kauempana haastattelussa. Ainakaan itselle ei tulisi mieleenkään toisen ajan haaskaaminen, omasta ajasta nyt puhumattakaan. Muuten oli ihan ok haastattelu, mutta pahoin pelkään, että en pääse jatkoon.
 
Suosikkijoukkue
Pelicans, Karhubasket KEspoo sekä Crocodiles
Ei kai sitä pelkästään huvin vuoksi edes käydä kauempana haastattelussa. Ainakaan itselle ei tulisi mieleenkään toisen ajan haaskaaminen, omasta ajasta nyt puhumattakaan. Muuten oli ihan ok haastattelu, mutta pahoin pelkään, että en pääse jatkoon.

Niin juuri. Joo ainakaan allekirjoittanut ei viitsi lähteä edes 5km päähän työpaikkahaastatteluun ellen ole tosi tarkoituksella. En lähde haaskaamaan omaa enkä haastattelijan aikaa
 

Dead Star

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät
Nyt on jännät paikat, josko tällä kertaa vihdoin tärppäisi työpaikan saannin suhteen. Mahdollisuudet on ainakin kohtuu hyvät, kun haastattelussa totesivat, että haastattelevat vielä paria tyyppiä minun lisäkseni ja palkkaavat vähintään yhden. Mielestäni itse haastattelu meni hyvin, tai ainakin paljon paremmin kuin rekrytointifirman suorittama alkuhaastattelu. Onneksi kuitenkin pääsin jatkoon myös itse firman haastatteluun.
 

douppi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Liverpool
Ei mennyt niin hyvin, kuin olin toivonut. Haastattelija tuntui epäilevän, että ihanko tosissani olen näin kaukana olevasta perustason työstä kiinnostunut? Yritin kaikkeni vakuuttaa, että työ on minulle nyt ykkösasia elämässä, mutta ei ihan tainnut riittää.

Miten teillä (puolin ja toisin) oli puheena se paikkakunnan vaihto ko. työpaikan perässä? Oliko haastattelija siis epäileväinen, ettet oikeasti halua siirtyä sinnepäin vai miten se eteni?
 

puuntakaa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ipa Ipandeerus
Miten teillä (puolin ja toisin) oli puheena se paikkakunnan vaihto ko. työpaikan perässä? Oliko haastattelija siis epäileväinen, ettet oikeasti halua siirtyä sinnepäin vai miten se eteni?

Oli aika epäileväisen oloinen. Ensin tenttasi motiiveista hakea töitä siltä paikkakunnalta. Tämän jälkeen kysyi miten käytännössä järjestäisin asumisen toisella paikkakunnalla, ja miten tämän rahoittaisin? Tarkoitus olisi olla viikot työskentelypaikkakunnalla , ja viikonloput sitten kotona. Kysymykset olivat ihan aiheellisia, mutta huomaahan sen, jos ei halua uskoa vastauksia.
 

douppi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Liverpool
Oli aika epäileväisen oloinen. Ensin tenttasi motiiveista hakea töitä siltä paikkakunnalta. Tämän jälkeen kysyi miten käytännössä järjestäisin asumisen toisella paikkakunnalla, ja miten tämän rahoittaisin? Tarkoitus olisi olla viikot työskentelypaikkakunnalla , ja viikonloput sitten kotona. Kysymykset olivat ihan aiheellisia, mutta huomaahan sen, jos ei halua uskoa vastauksia.

Joo huomaahan sellasen haastattelun tyylistä ja ilmapiiristä, vaikka pysyisikin täysin asialinja ja periaatteessa kaikki ok siinä. Nopeasti tulee mieleen se, että olikohan haastattelija niitä tyyppejä, joka asuu edelleen hyvin lähellä synnyinkotiaan, eikä usko mihinkään muuttamisiin jatkossakaan (jos/kun siis se asumisjärjestely nousi isoksi hiertymäksi). Sehän on ihan normaalia elämää muuttaa duunin perässä, eikä ole kyllä mitään merkitystä, mikä duuni kyseessä.

Ei taida yhteyttä ottaa. Tai sitten tulee siihen ajatukseen, että olikohan vähän liian pointattu homma se paikkakunta, ja yllättää soitolla pian.
 

puuntakaa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ipa Ipandeerus
Joo huomaahan sellasen haastattelun tyylistä ja ilmapiiristä, vaikka pysyisikin täysin asialinja ja periaatteessa kaikki ok siinä. Nopeasti tulee mieleen se, että olikohan haastattelija niitä tyyppejä, joka asuu edelleen hyvin lähellä synnyinkotiaan, eikä usko mihinkään muuttamisiin jatkossakaan (jos/kun siis se asumisjärjestely nousi isoksi hiertymäksi). Sehän on ihan normaalia elämää muuttaa duunin perässä, eikä ole kyllä mitään merkitystä, mikä duuni kyseessä.

Ei taida yhteyttä ottaa. Tai sitten tulee siihen ajatukseen, että olikohan vähän liian pointattu homma se paikkakunta, ja yllättää soitolla pian.

Olin selvittänyt kaikki työasuntovähennykset ja kassalta haettavan matka-avustuksen edellytykset, joten niiltä osin olin kyllä haastattelijaa perehtyneempi. Mutta epäilykset ja (muutosta johtuva) korkeahko palkkapyyntö kääntänee vaakaa toiseen suuntaan. Laitoin tuonne suuntaan muitakin hakemuksia, mutta en heitä vielä kokonaan toivoa kaivoon.
 

douppi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Liverpool
Olin selvittänyt kaikki työasuntovähennykset ja kassalta haettavan matka-avustuksen edellytykset, joten niiltä osin olin kyllä haastattelijaa perehtyneempi. Mutta epäilykset ja (muutosta johtuva) korkeahko palkkapyyntö kääntänee vaakaa toiseen suuntaan. Laitoin tuonne suuntaan muitakin hakemuksia, mutta en heitä vielä kokonaan toivoa kaivoon.

Ok! Onhan nuo haastattelut mielenkiintoisia juttuja kyllä, ja aika paljon sellanen kemiakin varmasti vaikuttaa haastattelutilanteessa. Eli ovatko haastateltava ja haastattelija lähimainkaan samalla aaltopituudella varsinkin siihen haettavaan tehtävään nähden, ja miksipä ei noin yleensäkin. Tosin jos ikäero on iso, niin silläkin omanlaisensa merkitys haastattelussa.

Palkkapyynnöistä tuli mieleen, että tossa kun ollut muutamia kertoja viimevuosina mukana haastattelemassa ihmisiä meille, niin olen kyllä yllättynyt siitä, kuinka joillain on aika huikeita palkkapyyntöjä ihan jo lähtien koeajasta. Noh, toki siitä neuvotellaan sitten, mutta palkkapyynnöstä huomasi aika nopeasti ainakin sen, että kuka on vaihtamassa mahdollisesti parempaan myyntihommaan nykyisestä, ja kuka hakee ylipäätään mitään duunia alaltaan. Osaaminen maksaa tietysti, mutta oli jotkut kyllä sellasia, että wow.

Enkä siis sinua tarkoita tässä :)
 

puuntakaa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ipa Ipandeerus
Ok! Onhan nuo haastattelut mielenkiintoisia juttuja kyllä, ja aika paljon sellanen kemiakin varmasti vaikuttaa haastattelutilanteessa. Eli ovatko haastateltava ja haastattelija lähimainkaan samalla aaltopituudella varsinkin siihen haettavaan tehtävään nähden, ja miksipä ei noin yleensäkin. Tosin jos ikäero on iso, niin silläkin omanlaisensa merkitys haastattelussa.

Palkkapyynnöistä tuli mieleen, että tossa kun ollut muutamia kertoja viimevuosina mukana haastattelemassa ihmisiä meille, niin olen kyllä yllättynyt siitä, kuinka joillain on aika huikeita palkkapyyntöjä ihan jo lähtien koeajasta. Noh, toki siitä neuvotellaan sitten, mutta palkkapyynnöstä huomasi aika nopeasti ainakin sen, että kuka on vaihtamassa mahdollisesti parempaan myyntihommaan nykyisestä, ja kuka hakee ylipäätään mitään duunia alaltaan. Osaaminen maksaa tietysti, mutta oli jotkut kyllä sellasia, että wow.

Enkä siis sinua tarkoita tässä :)

Eipä mitään, en pahastunut. Palkkatoive ei ollut ihan kuussa, mutta asiallisella tasolla, jota vielä helpottaa työnantajalle maksettava palkkatuki.
 

douppi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Liverpool
Eipä mitään, en pahastunut. Palkkatoive ei ollut ihan kuussa, mutta asiallisella tasolla, jota vielä helpottaa työnantajalle maksettava palkkatuki.

Joo hyvä, ei sitä pidä itseään liian halvalla myydä mihinkään. Toki jos ei mitään duunia ole juuri nyt, ja saisi jonkun omasta mielestään vähän heikomman liksan eteen, niin kannattaahan se ottaa. Hakee vaan mahdollisesti sitten muuta halutessaan.

Toivotaan että nuo hakemasi paikat tuovat tulosta. Eihän se kiva tilanne ole olla epätietoisuudessa ja stressata kuinka tilanne jatkuu. ja kuten varmasti tiedätkin, niin mahdollisimman monelle kannattaa puhua että on hakemassa töitä. Monesti on tutunkauppaa nekin paikat/haastattelut, ja voi tulla yllättäviä mahdollisuuksia eteen sitä kautta. Vuodet vierii ja tavat muuttuu, mutta puskaradio toimii aina vaan ja usein alalla kun alalla. Zemppiä!
 

puuntakaa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ipa Ipandeerus
Joo hyvä, ei sitä pidä itseään liian halvalla myydä mihinkään. Toki jos ei mitään duunia ole juuri nyt, ja saisi jonkun omasta mielestään vähän heikomman liksan eteen, niin kannattaahan se ottaa. Hakee vaan mahdollisesti sitten muuta halutessaan.

Toivotaan että nuo hakemasi paikat tuovat tulosta. Eihän se kiva tilanne ole olla epätietoisuudessa ja stressata kuinka tilanne jatkuu. ja kuten varmasti tiedätkin, niin mahdollisimman monelle kannattaa puhua että on hakemassa töitä. Monesti on tutunkauppaa nekin paikat/haastattelut, ja voi tulla yllättäviä mahdollisuuksia eteen sitä kautta. Vuodet vierii ja tavat muuttuu, mutta puskaradio toimii aina vaan ja usein alalla kun alalla. Zemppiä!

Tuollaista pyytämääni palkkaa, ja isompaakin olen aikaisemminkin saanut. Palkkatuki tekisi sitten jo halvan työntekijån, varsinkin kokemukseen ja osaamiseen nähden. Kiitos tsempistä, motivaatio ja kunto on kova, joten onhan tässä vielä vähän toivoa, kai.
 

douppi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Liverpool
Tuollaista pyytämääni palkkaa, ja isompaakin olen aikaisemminkin saanut. Palkkatuki tekisi sitten jo halvan työntekijån, varsinkin kokemukseen ja osaamiseen nähden. Kiitos tsempistä, motivaatio ja kunto on kova, joten onhan tässä vielä vähän toivoa, kai.

Joo ehdottomasti on, ja joskus voi joutua olemaan tovinkin ilman työpaikkaa ja hieman ns. välitilassa, ennen kun löytyy joku uusi paikka. Omasta kaveripiiristäni yksi oli lähes vuoden, kun firman myynnin takia kaikki pihalle suomen pisteestä yhdistämisten takia, ja uuden paikan löytäminen vaati tietysti aina kaikenmaailman haastattelu-ringit ja jatkojen jatkot. Eikä se ihan samalta paikkakunnalta lopulta löytynyt, vaan kuten sinäkin niin muualle haastatteluun monesti jne.

Niin kiva kun Jatkoaika ja luuri/läppäri onkin niin kannattaa olla poiskin riittävästi, ja käyttää aikaa ulkoiluun ja liikkumiseen, kun aikaa on enemmän hakemusten ym. välissä. Pysyy fiilis freesimpänä. Ja sitten nauttia myös niistä pitkistä aamuista ilman mitään kiirettä. Tulee sekin aika kun pitää hösiksellä sinkoilla jokapaikkaan heti aamusta...
 
Viimeksi muokattu:

puuntakaa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ipa Ipandeerus
En sitten päässyt jatkoon, kuten vähän epäilinkin. Eipä tässä auta muu kuin jatkaa yrittämistä, parikytä hakemusta tällä viikolla ympäri Etelä-Suomea laitoin menemään.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös