Työhaastattelun syvin olemus

  • 523 360
  • 1 707

Fordél

Jäsen
Ja kyllähän hakuilmoituksesta saa jonkun verran kuvaa, minkälainen paikka on kyseessä. Jos siinä käytetään kovin konservatiivista kieltä niin ei ehkä mitään kovimpia kikkailuja kannattane yrittää. Sitten kun haetaan nuorta, näppärää ja muutenkin mukavaa tyyppiä, kuvittelisin, että voisi kokeilla jotain erikoisempaa.

Tottahan toki. Kyllähän nuorekkaiden työpaikkojen ilmoitukset ovat ihan eri maata ja sinne voisi hyvinkin uskaltaa kokeilla jotain räväkämpää. Sen mitä olen hakuilmoituksia kahlannut läpi, näitä on loppupeleissä aika vähän. Valtaosa on ihan peruskauraa, josta ei voi vetää kovin suuria johtopäätöksiä.
 

sekolust

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна, Lostedt, Ben-Amor
Joku luennoitsija kertoi aikanaan miehen tekemästä CV:stä joka oli tulostettu vaaleanpunaiselle paperille ja höystetty hajuvedellä. Kuulemma esiintyi edukseen niin paljon että pomppasi hakemusten joukosta esiin, pakko oli lukea ja haastatteluun kutsua.

Tuollaista tarinaa olen itsekin kuullut. Tosin tähän hätään en muista laittaneeni yhtään hakemusta itse paperisena ja vielä toistaiseksi ei hajua taida sähköisiin hakemuksiin saada... Mutta juu, muistelisin joko tuon tai jonkin vastaavan viritelmän olleen johonkin mainostoimistoon, jossa kieltämättä näppärä ja poikkeava hakemus voi toimia jopa tietynlaisena työnäytteenä. Hyvällä otteella ja omalla näkemyksellä varustettu hakemus kun toimii jo melkoisena referenssinä, toisin kuin joku blankolle paperille isketty lakoninen lause kauppakoulun kurssiarvosanasta.

Mitä itse rekrytointia olen sivusilmällä katsonut, niin erottuminen muista hakijoista on tärkeää. Lähtökohtaisesti jos jotain aivan spesifiä osaamista ei haeta, niin valtaosa hakijoista on hyvin pitkälti samalla linjalla: koulutustasossa ja työkokemuksessa tuskin kovinkaan monella hakijalla on sellaista arsenaalia iskeä pöytään, että homma olisi miettimättä taputeltu. Tuolloin hakemuksessa on hyvä olla jotain muuta sellaista, joka jää mieleen. Tietyissä hommissa ja toimialoilla se saattaa olla pinkki paperi tai rivo sähköpostiosoite, toisaalla taas munkkilatinan käyttö tai Kalevalan runomitan käyttö näin kärjistäen. Itse taisin edelliseen työpaikkaan hakiessa selvitellä vähän hakijan taustoja ja tätä kautta sitten hakemukseen sai hieman tuunattua sopivia elementtejä. Ja ei, se ei ollut runomittaista munkkilatinaa pinkillä pohjalla rivosta sähköpostiosoitteesta lähetettynä.
 

Andi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jukurit, Tappara
En minäkään muista olenko laittanut muita kuin sähköpostihakemuksia mutta kyllä niitäkin kai aikanaan laitettiin... Tosiaan siitä konservatiivisuudesta tai nuorekkuudesta kannattaa olla hajuilla joka tapauksessa kun hakee ja käy haastatteluissa. Sieltä on aina mahdollisuus löytää se erottumiskeinokin niin hyvässä kuin pahassa.

Omalla alalla ollaan todella kaavoihin kangistuneita ja kyllähän hakemukset yleensä onkin myös sen näköisiä että ei niitä muuten lukisi kuin oikeaan tarpeeseen.
 

peruna

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingfors IFK
Itse olen rekrynyt jonkun verran ihmisiä ja päässyt tutustumaan eri CV:hin ja hakemuksiin

Muutama huomio:
- CV pitää olla kunnossa, pelkkä panostaminen hakemukseen ei riitä. Jos ei panosta CV:hen joka on sun käyntikortti niin miksi minun pitäisi olla kiinnostunut
- Yritykset rekrytoivat tarpeeseen ja ennen kaikkea spesifiin tarpeeseen (kun puhutaan korkeakoulu putkessa eli asiantuntija putkessa). Keskeistä miettiä miten kohdistuu tähän tarpeeseen ja miten se näkyy yksityiskohdissa omassa CV:ssä
- CV rakenne pitää olla kunnossa jotta yksityiskohdat tulee ilmi. Netistä löytyy läjäpäin pohjia mitä voi käyttää. Mielummin lyhyt,tiivis ja olennainen kun kaikki info
- Vastavalmistuneen katson esim. mitä koulua on käynny, mitkä ovat arvosanat (miinus jos ei ole arvosanoja), mitkä teemat on kiinnostaneet opiskelussa esim. gradun otsikko
- onko hakemus/cv pdf muodossa vai wordinä (yllättävän hyvä indikaattori, pääsääntöisesti word-muodossa eivät ole niin hyviä)
- työkokemusta katson kuvauksen mitä on tehnyt ja mikä yritys (parempi jos tunnen yrityksen, jos en niin hyvä ammentaa mitä yritys tekee ja miksi relevanttia)
- Jos on jotain taitoja jota tarvitaan esim excel vba

Jos joku on kiinnostunut niin voi laittaa yv:llä viestiä niin voin vilkaista cv:tä ja sparrata karkealla tasolla. CV/hakemuksen kirjoittaminen on taitolaji ja mielellän jaan omia näkemyksiä. Jos kiinnostaa niin nimetön kelpaa myös kunhan on jokin karkea kuvaus mitä haluu tehdä (myynti vs controller)
 

M@rko77

Jäsen
Suosikkijoukkue
LFC, FC Lahti ja Pelicans
Itse olen rekrynyt jonkun verran ihmisiä ja päässyt tutustumaan eri CV:hin ja hakemuksiin

Muutama huomio:
- CV pitää olla kunnossa, pelkkä panostaminen hakemukseen ei riitä. Jos ei panosta CV:hen joka on sun käyntikortti niin miksi minun pitäisi olla kiinnostunut
- Yritykset rekrytoivat tarpeeseen ja ennen kaikkea spesifiin tarpeeseen (kun puhutaan korkeakoulu putkessa eli asiantuntija putkessa). Keskeistä miettiä miten kohdistuu tähän tarpeeseen ja miten se näkyy yksityiskohdissa omassa CV:ssä
- CV rakenne pitää olla kunnossa jotta yksityiskohdat tulee ilmi. Netistä löytyy läjäpäin pohjia mitä voi käyttää. Mielummin lyhyt,tiivis ja olennainen kun kaikki info
- Vastavalmistuneen katson esim. mitä koulua on käynny, mitkä ovat arvosanat (miinus jos ei ole arvosanoja), mitkä teemat on kiinnostaneet opiskelussa esim. gradun otsikko
- onko hakemus/cv pdf muodossa vai wordinä (yllättävän hyvä indikaattori, pääsääntöisesti word-muodossa eivät ole niin hyviä)
- työkokemusta katson kuvauksen mitä on tehnyt ja mikä yritys (parempi jos tunnen yrityksen, jos en niin hyvä ammentaa mitä yritys tekee ja miksi relevanttia)
- Jos on jotain taitoja jota tarvitaan esim excel vba

Jos joku on kiinnostunut niin voi laittaa yv:llä viestiä niin voin vilkaista cv:tä ja sparrata karkealla tasolla. CV/hakemuksen kirjoittaminen on taitolaji ja mielellän jaan omia näkemyksiä. Jos kiinnostaa niin nimetön kelpaa myös kunhan on jokin karkea kuvaus mitä haluu tehdä (myynti vs controller)

Miten tuon sivupituuden kanssa? Pitääkö ansioluettelo mahtua yhteen sivuun eli onko kaksi sivua jo liian pitkä? Miten nuo vapaaehtoistyöt, onko työnantajan mielestä plussaa vai miinusta?
 

peruna

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingfors IFK
Miten tuon sivupituuden kanssa? Pitääkö ansioluettelo mahtua yhteen sivuun eli onko kaksi sivua jo liian pitkä? Miten nuo vapaaehtoistyöt, onko työnantajan mielestä plussaa vai miinusta?

Sivupituudesta: Oma mielipide on se, että pitäisi mahtua yhteen sivuun, mutta voi olla kaksi. Kolme sivua on jo liian pitkä => Ihminen ei osaa tiivistää. Tässä on keskeisenä ajurina 1) oma kokemus - onko sitä paljon vai vähän ja 2) mitä haluaa viestiä. En tiedä onko järkevää avata jokaisen työpaikan jokaista nippeliä vaan ne keskeisimmät. Jos on pitkä kokemus asiaa voi aina otsikoida esim. relevantit työkokemukset avataan pitkästi lisäksi olen tehnyt tätä otsikko tasolla.
Vapaaehtoistyöt: Plussaa ehdottomasti jos tukee hakemista: Tässäki miettisin, että minkä tarinan ne kertoo ja nivoisin ne yhteen. Vapaaehtoistyö on rinnastettavissa oikeaa työkokemukseen, etenkin jos on lähellä työtä ja kertoo, että kiinnostunut asiasta X. Itse tiputin pois koulunaikaiset aineoppilastoimihommelit koska siitä on kauan ja eikä ole varmaan make or break case - ellei hakija ole ainejärjestötuttuja, mutta tästä alempana.

Tärkeintä miettiä
1) Mitkä ovat tarpeet mitä työntekijä hakee ja nämä voi olla abstrakteja asioita (luotettavuus). Pitää asettua hakijan asemaan ja miettiä mitä hän halua.
2) Mikä on paras tapa viestiä että minulla on tämä ominaisuus. Mikä fakta / tarina / numero kertoo työntekijälle että osaan tämän. Tämähän ei ole helppoa mutta mitä kohdennettu osaa olla sen parempi. Yritykset eivät hae teemalla VP of Sales Everything vaan enemmän VP of Sales tässä markkinassa tälle tuotteelle eli Linkedin:ssä pyörivät "How can I be at your service"-tyyppiset taglinet ei toimi - sinun itse pitää kertoa miten voit auttaa.

Yksi asia mikä tuli mieleen niin korostaisin kontaktien tärkeyttä - ei välttämättä suoraan hakijaan, mutta yritykseen. Itse pyrkisin kuulostamaan mitä kehityshankeita ja mitä tarpeita on olemassa (yksinkertainen soitto kaverille mallia moi oon miettinyt hakemista paikkaan X tiedätkö mitä ollaan hakemassa ja minkälaisia juttuja on käynnissä. Totta kai, suoraan hakijalle voi soittaa mutta siinä on aina riski, että se ei toimi. Kaveri on aina parempi ja hyvä jos saa lähettilään sun puolesta, geneerinen ole aktiivinen niin sinut muistetaan toimii kumpaakin suuntaan ...)

Tylsää, mutta karua todellisuutta
 

Rattlehead

Jäsen
Suosikkijoukkue
Gundit
Mites muuten suosittelijoiden käyttö? Esim. meikäläisellä sellaisia kyllä tarvittaessa löytyy, mutta jos haen uuteen paikkaan, niin soitellaanko niistä oikeasti vanhoille pomoille ja kysellään taustoja? Toisekseen, miltä se rekrytoijan silmissä näyttää, jos on/on ollut useampi päällekäinen työpaikka? Viime vuoden lopulla oli sellainen tilanne, että parhaimmillaan minulla oli neljä eri työnantajaa (kaikki osa-aikaisia, tarvittaessa töihin kutsuttavia, rekryfirmojen kautta) ja tälläkin hetkellä kaksi vakituista työsopparia samalla periaatteella + yksi keikkasoppari. Lisäksi tuohon päälle palaan ehkä eräälle vanhalle työnantajalle suorittamaan AMK:n harjoittelut ja opparin. Kaikesta säädöstä huolimatta päällekäisyyksiä työvuorojen kanssa on osunut vain kaksi kertaa.
 

Eikka86

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Mites muuten suosittelijoiden käyttö? Esim. meikäläisellä sellaisia kyllä tarvittaessa löytyy, mutta jos haen uuteen paikkaan, niin soitellaanko niistä oikeasti vanhoille pomoille ja kysellään taustoja? Toisekseen, miltä se rekrytoijan silmissä näyttää, jos on/on ollut useampi päällekäinen työpaikka? Viime vuoden lopulla oli sellainen tilanne, että parhaimmillaan minulla oli neljä eri työnantajaa (kaikki osa-aikaisia, tarvittaessa töihin kutsuttavia, rekryfirmojen kautta) ja tälläkin hetkellä kaksi vakituista työsopparia samalla periaatteella + yksi keikkasoppari. Lisäksi tuohon päälle palaan ehkä eräälle vanhalle työnantajalle suorittamaan AMK:n harjoittelut ja opparin. Kaikesta säädöstä huolimatta päällekäisyyksiä työvuorojen kanssa on osunut vain kaksi kertaa.

Kannattaa ainakin varmistua suosittelijan hyvämaineisuudesta alalla. Tässä juuri oli tilanne, jossa henkilö haki töihin ja häneltä löytyi tunnettu suosittelija. Valitettavasti tämä suosittelija on mallia epätoivottu ja henkilön työkokemuksen ollessa alalta lähellä nollaa, häntä ei edes kutsuttu haastatteluun.

Alalla jolla työskentelen, alle 4kk työsopimukset (koeaikapurku) usealla eri toimijalla peräkkäin kertoo yleensä karua kieltä ja näiden perään välillä soitellaan. Useammat päällekkäisyydet ei ole ainakaan minua haitannut, jos hakemuksesta käy selkeästi ilmi päällekkäisyyksien syy (nollasopparit, vuokrafirmat yms).
 

mailman-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät
Päivittelin yhden kurssin CV:een, duunin haku ei ole ajankohtainen, mutta kysynpä kuitenkin.

CV:ssä kun listailee edellisiä duunipaikkoja, laittaako oikein firman logo siihen päivämäärien "eteen"?
Itsellä kokemusta hyvinkin tunnetuista globaaleista firmoista, niin voisi kuvitella että edesauttaisi jos ko. firmat "pomppaisivat" sieltä helposti lukijan silmille?
 

J.Petke

Jäsen
Mitä minä olen selaillut työhakemuksia ja cv-kasoja niin aina on erottunut erokseen ne, joissa on kuva. Helppo tapa luoda persoonallisuutta ja henkilökohtaisuutta. Ei mikään passikuva eikä Mallorca-kuva, vaan ennemmin semmoinen rento värikuva mukavalla hymyllä. Tekstin asiallinen persoonallisuus ja kliseiden välttäminen on myös aina toimineet.

Kuka estää yrittämästä vaikka pientä videoesittelyä noiden kylkeen, jos siis vaan viihtyy kameran edessä. Niitä ei juurikaan näe tänä päivänä. Videolla ainakin paistaa se persoonallisuus ja itse en ainakaan voisi olla katsomatta, jos joku videon on liittänyt hakemukseensa.
 

cottonmouth

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo & Philadelphia Flyers
Mites muuten suosittelijoiden käyttö? Esim. meikäläisellä sellaisia kyllä tarvittaessa löytyy, mutta jos haen uuteen paikkaan, niin soitellaanko niistä oikeasti vanhoille pomoille ja kysellään taustoja?

Itse olen laittanut muutaman, mutta silti kokenut aina, että CV kokonaisuudessaan (= työkokemus sopivista paikoista) on se mikä lähinnä oikeasti merkitsee haastattelukutsun saamisessa. Myös työhistorian jatkuvuus tuntuu olevan nykyisin arvossaan. Olin myös rekrytoinnissa mukana ensimmäistä kertaa tässä nykyisessä työpaikassani (aikaisemmin myös, mutta eri roolissa) ja ensimmäinen ohje oli katsoa työkokemus ja jos sitä oli 1-3 vuotta alalta, niin suorilta "ei jatkoon"-pinoon. Nykyiseen työpaikkaani hakiessa rekrytoinnista vastaavat henkilöt soittivat muuten edelliseen paikkaan, mutta varmasti osin siksi, että yksi haastattelijoista tunsi henkilökohtaisesti edellisen paikan pomon. Muutoin en ole tähän omalla kohdalla törmännyt tai ainakaan ollut tietoinen.

Pääsin syksyllä myös siitä hauskaan tilanteeseen, että minut oli lisätty kysymättä suosittelijaksi lähes tuntemattoman henkilön hakemukseen, joka siis ei edes hakenut meille, vaan aivan toiseen paikkaan. Erikoinen tilanne, mutta otin tuon lähinnä sen kannalta, että ammatillisesti on tehty jotain oikein...
 

Fordél

Jäsen
INykyiseen työpaikkaani hakiessa rekrytoinnista vastaavat henkilöt soittivat muuten edelliseen paikkaan, mutta varmasti osin siksi, että yksi haastattelijoista tunsi henkilökohtaisesti edellisen paikan pomon. Muutoin en ole tähän omalla kohdalla törmännyt tai ainakaan ollut tietoinen.

Suosittelijoiden hyödyntäminen on varmasti ihan tapauskohtaista. Juuri kuulin tapauksesta, jossa ilmeisesti ihan haluttiin kolme suosittelijaa ja kaikille myös soitettiin. Eikä kyse ollut kuin ihan normaalista asiantuntijatehtävästä.
 
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, Philadelphia Flyers
Yksi onnistunut yksityiskohta vaimoni CV.ssä oli hänen hakiessaan nykyistä työpaikkaansa oli se, kun mainitsi yhdeksi harrastuksekseen penkkiurheilun. Miehellä se ei todennäköisesti toimisi, mutta naiselle se rikkoo sopivasti stereotypioita ja tuo heti pientä persoonallisuutta kehiin. Ilmaisu oli vielä tarkoituksella jätetty noin ympäripyöreäksi, niin tottakai haastattelija oli kiinnostunut tarkemmin lajeista ja haastattelussa syntyi hyvää keskustelua.

Itselläni on myös CV:ssä juuri tällainen hieman epämääräinen ilmaisu, josta myös haastattelija kyseli haastattelussa, kun tulin nykyiseen työhöni. Haastattelussa on kuitenkin tärkeää saada myös käsitystä siitä, millainen henkilö on kyseessä, eikä ainoastaan sitä mitä hän kenties osaa tehdä. Persoonaa on vaikea muuttaa jälkikäteen, mutta osaamiseen voi vaikuttaa todella paljon.
 

Andi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jukurit, Tappara
Nykyisin haetaan sen verran paljon headhuntereiden kautta suorahakuna porukkaa, että jollain tasolla tuo CV on mielestäni kärsinyt myös inflaatiota. Suorahaussa CV:t eivät kilpaile niin suurella massalla enää toisiaan vastaan kuin sitten perinteisessä työnhaussa. Laskeskelin juuri esim. omalla kohdalla että kahdeksan yhteydenottoa on reilun vuoden sisällä tullut konsulteilta eri reittejä pitkin. Yleensä ainahan CV kyllä sitten pyydetään lähettämään, mutta hiemankin syvällisissä keskusteluissa huomaa ettei sitä ole edes kunnolla luettu, vaan enemmän mennään sitten keskustelujen perusteella eteenpäin. Toki aikamoisia eroja on myös noissa konsulteissa. Jotkut osaavat näytellä oikeasti kiinnostunuttakin.
 

ndal88a

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooVee, Tampere
Oma henk.koht mielipiteeni on että CV on puhtaasti koulu-/harrastus-/työhistorian esittelyä varten siististi. Eli ainoat lisäykset joita itse käyttäisin olisivat selventämään työkuvaa. Esim. jos olisit logistiikkainsinöörin nimikkeellä ollut töissä, niin pari riviä että mitä työtehtäviä pääasiassa teit. Tämä on tosin sitten vain mielipiteeni, enkä välttämättä sitä käyttäisi ohjenuorana.
Eikohan nykypaivana CV:n teko (tyohistorian osalta) melko "helppoa, listataan vain tehtavat joissa:
a. on tehty rahaa firmalle
b. on karsittu kuluja

JOL
 

Pausima

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Wild
Kyllä Jatkoajan voima vaan on valtava. Ei tarvinnut kun vähän valittaa täällä, niin tänään tuli kutsu työhaastatteluun erittäin isoon kansainväliseen yritykseen. Tarkoittaisi siis hyvää merkintää cv:ssä. Hauskinta tosin on että hain ko. lafkaan aivan eri hommiin.
 

vilho

Jäsen
Mitäs ammattimiehet sanoo CV:n osalta, kun hakee ensimmäistä oman alan kesäduunia ja työkokemusta on 14-vuotiaasta lähtien lähinnä kaikesta muusta kuin oman alan hommista? Laittaakko kaikki vai karsia jotain pois? Entäs miten näette toiminimellä itsensä työllistämisen ja sen esiin tuomisen? Opiskelen teknillisessä yliopistossa ja kouluhommista on n. kolmannes tehty.
 

Radiopää

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Greta Thunberg
Mitäs ammattimiehet sanoo CV:n osalta, kun hakee ensimmäistä oman alan kesäduunia ja työkokemusta on 14-vuotiaasta lähtien lähinnä kaikesta muusta kuin oman alan hommista? Laittaakko kaikki vai karsia jotain pois? Entäs miten näette toiminimellä itsensä työllistämisen ja sen esiin tuomisen? Opiskelen teknillisessä yliopistossa ja kouluhommista on n. kolmannes tehty.

Kaikkea ei varmastikaan kannata laittaa, mutta laita ainakin ne, jotka ovat lähimpänä alaa. Koska opiskelet teknillisessä yliopistossa ja haet oman alan töitä, tutustupa TEK:n Teekkarin työkirjaan.
 
Suosikkijoukkue
Pelicans, Karhubasket KEspoo sekä Crocodiles
Mitäs ammattimiehet sanoo CV:n osalta, kun hakee ensimmäistä oman alan kesäduunia ja työkokemusta on 14-vuotiaasta lähtien lähinnä kaikesta muusta kuin oman alan hommista? Laittaakko kaikki vai karsia jotain pois? Entäs miten näette toiminimellä itsensä työllistämisen ja sen esiin tuomisen? Opiskelen teknillisessä yliopistossa ja kouluhommista on n. kolmannes tehty.


Tärkein pointti mielestäni on että näytät että et ole ollut toimettomana vaan olet käyttänyt opiskeluista liikenevän vapaan työntekoon. Itse laittaisin cv hen mitä olet viimeisimpinä kesinä tehnyt. Olen hoitanut firmassamme sekä toimihenkilöiden että duunareiden rekryjä niin sanoisin ettei mua ainakaan kiinnosta mitä kaveri teki suurten tihkusateiden aikaan vaan viime aikaiset jutut. Viimeksi pari viikko sitten haastattelin uusi ihmisiä enkä edes halunnut katsoa papereita. Kyllä miehen/naisen sanaan pitää voida luottaa....jos osoittautuu koeaikana että päästellyt haastattelussa omiaan niin pihalle vaan.
 

Beagle Boy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Luomuteurastajat (RIP)
Ylihuomenna olisi haastattelun paikka. Samassa "firmassa" oltaisiin edelleen ja otettaisiin muutama askel eteenpäin sekä palkkauksessa että työn haastavuudessa.

Itselle torstain haastattelu on siinä mielessä uusi tilanne, että viihdyn hyvin nykyisessäkin tehtävässä. Uskoisin, että aika rennosti pystyn lähtemään.

Pukeutumista olen myös snadisti miettinyt. Aiemmin olen ollut aina "oman alan" hastattelussa puku päällä, mutta nyt ehkä astetta rennommin. Toisaalta puku tuo itseluottamusta.
 

ernestipotsi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
No niin.

Nyt tässä lähiaikoina on ollut ja tulee olemaan muutama työhaastattelu. Viime viikolla yksi, tänään toinen ja ensi viikolla pari lisää.
Näiden lisäksi tulee näitä ensimmäisen vaiheen yhteydenottoja puhelimitse harva se päivä.

Muutama hankalammin vastattava kysymys haastatteluissa tulee. Esimerkiksi se, että miksi olen lähdössä nykyisestä työstäni (vajaan vuoden jälkeen) ja että mitä he voivat tehdä sitouttaakseen minut uuteen firmaan pidemmäksi ajaksi.

Vastaus molempiin kysymyksiinhän on raha. Muualta saan selkeästi parempaa liksaa. Mutta kuinka selittää asia haastattelijalle antamalla hyvän vaikutelman?
 

Samila

Jäsen
Suosikkijoukkue
Johtaja Virran Dream Team
Rehellisyys maan perii, niin myös työhaastatteluissa. Kerrot ihan rehellisesti miten asiat on. Rahallinen korvaus ei omaan työpanokseen nähden ole tarpeeksi suuri. Ja toki voi olla hyvä kertoa miksi sitä rahaa tarvii enemmän (asumiskulut jne?), paitsi jos nyt suoraan sanot et menee naisiin ja huumeisiin.
 

Zen

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
No niin.

Nyt tässä lähiaikoina on ollut ja tulee olemaan muutama työhaastattelu. Viime viikolla yksi, tänään toinen ja ensi viikolla pari lisää.
Näiden lisäksi tulee näitä ensimmäisen vaiheen yhteydenottoja puhelimitse harva se päivä.

Muutama hankalammin vastattava kysymys haastatteluissa tulee. Esimerkiksi se, että miksi olen lähdössä nykyisestä työstäni (vajaan vuoden jälkeen) ja että mitä he voivat tehdä sitouttaakseen minut uuteen firmaan pidemmäksi ajaksi.

Vastaus molempiin kysymyksiinhän on raha. Muualta saan selkeästi parempaa liksaa. Mutta kuinka selittää asia haastattelijalle antamalla hyvän vaikutelman?
Minkä takia tulet saamaan enemmän palkkaa? Menetkö isompaan firmaan, kasvaako vastuu tai tarvitaanko enemmän osaamista? Raha on hyvä syy, mutta se ei saa kuulostaa liian ahneelta vaan pitää olla jollain tapaa perusteltua.
 

Fordél

Jäsen
Minkä takia tulet saamaan enemmän palkkaa? Menetkö isompaan firmaan, kasvaako vastuu tai tarvitaanko enemmän osaamista? Raha on hyvä syy, mutta se ei saa kuulostaa liian ahneelta vaan pitää olla jollain tapaa perusteltua.

Samoilla linjoilla. Mielestäni tässä kohdin @ernestipotsi ei kannata olla rehellinen. Tuskin työnantajan intressissä on palkata työntekijää, jolla raha on suurin motivoiva tekijä tulla heille töihin. Heille pelkona on, että tällainen kaveri lähtee nopeasti taas uuteen firmaan, kun se tarjoaa taas suurempaa liksaa.

Jos kerran uudessa duunissa on luvassa parempaa liksaa, sille täytyy olla jokin selkeä syy, kuten juuri mainitsemasi firman isompi koko, suurempi vastuu tai vaativampi työ. Näistä kannattaa hakea se perustelu, jonka esittää työhaastattelusta. Isompi firma antaa esim. paremmat mahdollisuudet edetä, suurempi vastuu ja vaativampi työ motivoivat jne. Jotain tollaista kannattaa esittää ja pelata varman päälle. Rehellinen voi olla muissa kysymyksissä. Esim. jos kyseessä on työ, jossa ei oikeasti tarvitse olla sosiaalinen ja tulla kaikkien kanssa toimeen, voi hyvinkin tuoda rehellisesti oman introverttiytensä esille.
 

ernestipotsi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Minkä takia tulet saamaan enemmän palkkaa? Menetkö isompaan firmaan, kasvaako vastuu tai tarvitaanko enemmän osaamista? Raha on hyvä syy, mutta se ei saa kuulostaa liian ahneelta vaan pitää olla jollain tapaa perusteltua.

Käytännössä tulen saamaan enemmän palkkaa, koska tällä kertaa älyän sitä kysyä. Nykyisen sopimuksen tein näin jälkikäteen ajateltuna ihan liian halvalla. Firma tulee olemaan hyvin todennäköisesti nykyistä amerikkalaista megakorporaatiota pienempi. Ainoa ns tekosyy on se, että uusi paikka ei ole enää entry level -duuni, vaikka työ itsessään lienee jotakuinkin samaa.


Toinen juttu vielä. Oletetaan, että saan seuraavan viikon aikana virallisen työtarjouksen. Palkka on se mitä olen pyytänyt. Tässä vaiheessa yritän vielä ruuvata lisää liksaa ilmoittamalla, etten allekirjoita sopimusta ellei palkkaa korjata hieman ylöspäin. Onko tässä mitään järkeä?
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös