Toinen juttu vielä. Oletetaan, että saan seuraavan viikon aikana virallisen työtarjouksen. Palkka on se mitä olen pyytänyt. Tässä vaiheessa yritän vielä ruuvata lisää liksaa ilmoittamalla, etten allekirjoita sopimusta ellei palkkaa korjata hieman ylöspäin. Onko tässä mitään järkeä?
Firma tulee olemaan hyvin todennäköisesti nykyistä amerikkalaista megakorporaatiota pienempi. Ainoa ns tekosyy on se, että uusi paikka ei ole enää entry level -duuni, vaikka työ itsessään lienee jotakuinkin samaa.
En myöskään lähtisi välttämättä kikkailemaan lisäpalkan kanssa, jos ei ole tiedossa, että firmalla on ns. pakkorako palkata joku työhön nopeasti tai olet selkeästi muita mahdollisia hakijoita pätevämpi. Toisaalta, jos tietää että vastaavia saumoja tulee olemaan jatkossakin, niin ehkä sitten vain kokeilemaan hepillä jäätä.
Aika oudolta ja riskaabelilta kuulostaa, kun kerran olet saamassa sen mitä olet pyytänyt. Siinä voi työntarjoaja ryhtyä miettimään luotettavuuttasi, kun puheet eivät pidä, vaikka olisit esittänyt palkkatoiveesi kuinka epävirallisessa yhteydessä ja oletko juoksemassa vain rahan perässä. Jos jotain lisää pitäisi saada, niin ehkä sellaisten etuuksien kautta, joista ei ole tarkemmin puhuttu.
Toinen juttu vielä. Oletetaan, että saan seuraavan viikon aikana virallisen työtarjouksen. Palkka on se mitä olen pyytänyt. Tässä vaiheessa yritän vielä ruuvata lisää liksaa ilmoittamalla, etten allekirjoita sopimusta ellei palkkaa korjata hieman ylöspäin. Onko tässä mitään järkeä?
Kutakuinkin näin. Huudatuskilpailuun ei kannata lähteä, sillä vaikka onnistuisikin niin puskaradio kyllä laulaa Suomen kokoisessa maassa. Palkkapeli pitäis mielestäni pelata siinä vaiheessa kun viimeistään kysytään toivetta. Itsellä on vielä lisäksi kysytty usein nykyistä palkkaa. Näissä se pelin paikka on kun ilmoitat tienaavasi nyt X-sataa € enemmän kuin mitä oikeasti tienaat, ja sanot että kyllä siihen päälle vähintään muutama satanen pitää saada.Jos olet sanonut, että palkkatoiveesi on esim. noin 4000-4500€ ja sinulle tarjotaan 4000€/kk, voit toki yrittää hienovaraisesti ruuvata sitä lähemmäs 4500€/kk, mutta jos olet ilmoittanut, että palkkatoive on 4000€/kk, et mielestäni voi näin toimia. "Kiristäminen" ei ole koskaan hyvästä ja on hyvin mahdollista, että kyseinen strateginen päätös tulee vastaasi tulevaisuudessa, kun nykyinen rekrytoija onkin töissä toisessa firmassa. Pahimmassa tapauksessa sinusta tulee varoittava esimerkki ja sinuun palataan myös tulevaisuuden rekryissä. En siis lähtisi tolle linjalle.
Kutakuinkin näin. Huudatuskilpailuun ei kannata lähteä, sillä vaikka onnistuisikin niin puskaradio kyllä laulaa Suomen kokoisessa maassa. Palkkapeli pitäis mielestäni pelata siinä vaiheessa kun viimeistään kysytään toivetta. Itsellä on vielä lisäksi kysytty usein nykyistä palkkaa. Näissä se pelin paikka on kun ilmoitat tienaavasi nyt X-sataa € enemmän kuin mitä oikeasti tienaat, ja sanot että kyllä siihen päälle vähintään muutama satanen pitää saada.
Sen sijaan alkuperäiseen kysymykseen niistä motivaatiotekijöistä sanoisin että kyllä rahan voi huoletta sanoa ainakin yhtenä motivaatiotekijänä vaihtamiselle.
Tietyllä tasolla jengiä rekrytoidessa on finalistivaiheessa yleensä ykkosen lisäksi varalla aina hyvä kakkonen.Tämä siksi, että jos esim. työsopimusta vääntäessä ykkösvaihtoehto käy liian hankalaksi ehtojensa kanssa ja sopimusta ei synny. Jos sinulle tarjotaan pyytämääsi palkkaa, sinulla tulee olla erittäin hyvä peruste sille, miksi palkan pitäisi olla vielä parempi.Toinen juttu vielä. Oletetaan, että saan seuraavan viikon aikana virallisen työtarjouksen. Palkka on se mitä olen pyytänyt. Tässä vaiheessa yritän vielä ruuvata lisää liksaa ilmoittamalla, etten allekirjoita sopimusta ellei palkkaa korjata hieman ylöspäin. Onko tässä mitään järkeä?
Itse irtisanouduin kesällä uuden uran aukeamisen takia, ja olin irtisanoutumishetkestä lähtien avoin uusien kuvioideni suhteen. Se oli melko helppoa, koska uusi osoite ei ollut vanhan kilpailija eikä muutenkaan toimi samalla kentällä.
Lisäksi oli hauska huomata kuinka helvetin harhaanjohtavia jotkut ilmoitukset ovat. Ilmoituksessa komea titteli ja kaikki hyvin, mutta haastattelussa sitten homma ilmeni aivan koiran jobiksi. Ei sinne päinkään. Ihan täyttä kusetusta siis jotkut näistäkin.
Huomasin nytten tämän, mitäs sieltä löytyi?Sisäisessä rekryssä haetaan myyntivalmentajaa. Hain ja huomenna osa 2. Tänään sain salaperäisen sähköpostin, joka kuului jotensakin näin:
Ole valmis huomenna klo 9. Saat silloin sähköpostiisi ohjeet, joiden mukaan sinun on alettava toimia välittömästi.
Wut? Ilmeisesti jotain tehtäväntynkää pukkaa mutta onko kellään tietoa/kokemusta mitä voisi olla edessä?
Huomasin nytten tämän, mitäs sieltä löytyi?
Minä olen kanssa ihan mahdoton stressaamaan työhaastetteluja/ensimmäisiä työpäiviä ja kaikkia tämän tapaisia tapahtumia. Edeltävän yön nukkumisesta ei oikein koskaan tahdo tulla mitään.Huomenna olisi taas edessä ja pakko myöntää, että nyt hieman jännittää ja stressaa.
Mutta niin kai ne kaikki muutkin jännittää. Valmistautuminen vaan kondikseen, niin se jo on omiaan karistamaan puolet pois jännitykseltä. Loput tutinat kuuluu varmaankin asiaan.