Miten tuon sivupituuden kanssa? Pitääkö ansioluettelo mahtua yhteen sivuun eli onko kaksi sivua jo liian pitkä? Miten nuo vapaaehtoistyöt, onko työnantajan mielestä plussaa vai miinusta?
Sivupituudesta: Oma mielipide on se, että pitäisi mahtua yhteen sivuun, mutta voi olla kaksi. Kolme sivua on jo liian pitkä => Ihminen ei osaa tiivistää. Tässä on keskeisenä ajurina 1) oma kokemus - onko sitä paljon vai vähän ja 2) mitä haluaa viestiä. En tiedä onko järkevää avata jokaisen työpaikan jokaista nippeliä vaan ne keskeisimmät. Jos on pitkä kokemus asiaa voi aina otsikoida esim. relevantit työkokemukset avataan pitkästi lisäksi olen tehnyt tätä otsikko tasolla.
Vapaaehtoistyöt: Plussaa ehdottomasti jos tukee hakemista: Tässäki miettisin, että minkä tarinan ne kertoo ja nivoisin ne yhteen. Vapaaehtoistyö on rinnastettavissa oikeaa työkokemukseen, etenkin jos on lähellä työtä ja kertoo, että kiinnostunut asiasta X. Itse tiputin pois koulunaikaiset aineoppilastoimihommelit koska siitä on kauan ja eikä ole varmaan make or break case - ellei hakija ole ainejärjestötuttuja, mutta tästä alempana.
Tärkeintä miettiä
1) Mitkä ovat tarpeet mitä työntekijä hakee ja nämä voi olla abstrakteja asioita (luotettavuus).
Pitää asettua hakijan asemaan ja miettiä mitä hän halua.
2) Mikä on paras tapa viestiä että minulla on tämä ominaisuus. Mikä
fakta / tarina / numero kertoo työntekijälle että osaan tämän. Tämähän ei ole helppoa mutta mitä kohdennettu osaa olla sen parempi. Yritykset eivät hae teemalla VP of Sales Everything vaan enemmän VP of Sales tässä markkinassa tälle tuotteelle eli Linkedin:ssä pyörivät "How can I be at your service"-tyyppiset taglinet ei toimi - sinun itse pitää kertoa miten voit auttaa.
Yksi asia mikä tuli mieleen niin korostaisin kontaktien tärkeyttä - ei välttämättä suoraan hakijaan, mutta yritykseen. Itse pyrkisin kuulostamaan mitä kehityshankeita ja mitä tarpeita on olemassa (yksinkertainen soitto kaverille mallia moi oon miettinyt hakemista paikkaan X tiedätkö mitä ollaan hakemassa ja minkälaisia juttuja on käynnissä. Totta kai, suoraan hakijalle voi soittaa mutta siinä on aina riski, että se ei toimi. Kaveri on aina parempi ja hyvä jos saa lähettilään sun puolesta, geneerinen ole aktiivinen niin sinut muistetaan toimii kumpaakin suuntaan ...)
Tylsää, mutta karua todellisuutta