Työhaastattelun syvin olemus

  • 523 577
  • 1 707

Soolo

Jäsen
No niin, 17 vuotta on tullut työelämässä oltua, monissa työhaastatteluissakin on tullut käytyä, mutta nyt on edessä sellainen asia, mitä ei ole vielä tullut vastaan, nimittäin työhaastattelu, jossa on ryhmätyöosio. Mitenhän tuohon voisi valmistautua? En ole luonteeltani sellainen, joka ryhmässä alkaa ns. vetämään joukkoa vaan enemmänkin kuuntelen mitä muilla on sanottavaa ja sitten kerron omat ajatukseni. Pitäisi tässä sitten enemmän yrittää tuoda itseä esille? Tuskin tässä mitään optimaalista tapaa on tuossa tilanteessa toimia, tarvitsisin vain vähän vinkkejä, että mitä on odotettavissa ja mihin asioihin mahdollisesti rekrytoija kiinnittää eniten huomiota?

Osoita, että olet yhteistyökykyinen. Älä jyrää ketään, kuuntele muita rauhallisesti, mutta ole kuitenkin aktiivinen. Ei kannata ryhtyä keinotekoisesti vetämään mitään johtajatyypin roolia, sitä tuskin vaaditaankaan ja se menee helposti pieleen.

Olin itse kerran Ruotsissa haastatteluissa, joissa oli koko päivän kestäneet ryhmätyösessiot. Koko ajan kaksi tarkkailijaa. Ryhmässä mukana kolme ruotsalaista ja kaksi suomalaista hakijaa. Olihan siinä selvästi nähtävissä, että ruotsalaiset puhuivat pitempään ja omasta mielestäni paljon turhaa paskaakin, ja me suomalaiset enemmän asiaa ja vähemmän diipaa. Lopulta palaute oli kuitenkin sellaista, että olin vähän liian hiljainen ollut. Enkä siis saanut sitä duunia. Joten muista kuitenkin, ettet jää liiaksi nurkkaan, vaan yritä saada ne pari tähtihetkeäsi sinne sekaan, missä puhut riittävän kauan jotta tarkkailijatkin sen muistavat.

Huomioi myös se, ovatko tarkkailijat firman työntekijöitä/tulevia kollegoja, vai ovatko he ulkopuolisen rekrytointifirman työntekijöitä. Jos ovat jälkimmäisiä, niin siitä aktiivisuudesta tulee entistä tärkeämpää ja asiasisällöstä ei kannata liikaa stressata, koska eivät he siihen keskity. Ja toisinpäin.
 
Viimeksi muokattu:
Suosikkijoukkue
Arsenal
On tullut viimeisen vuoden aikana useaan kertaan ja ketjuun vuodatettua nykyisestä työstä, joka ei millään muotoa motivoi, kiinnosta tai tarjoa nykyisellään edes etenemismahdollisuuksia. Niinpä tässä on tullut laiteltua hakemuksia aika tavalla ja muutamassa haastattelussakin on tullut käytyä. Keskiviikkona olisi edessä päivän kestävä soveltuvuustesti. 38 hakijaa, joista kymmenkunta haastattelivat ja kaksi tai kolme etenee tuohon soveltavuusvaiheeseen. Varsin pitkällä ollaan siis.

Tuommoinen soveltuvuustesti on itselle täysin uusi kokemus enkä ole teettänyt tuollaisia itsekään rekrytoitaville. Onko jotain vinkkejä tai tipsejä, mitä pitäisi ottaa huomioon tuonne mennessä? Tai ennakkotehtävissä? Päivän kestävässä setissä ei tietenkään mitään roolia pysty vetämään, joten omana itsenähän sinne mennään ja joko vakuutetaan tai ollaan vakuuttamatta nuo psykologit. Sinänsä jännää, että teen tuon testin eri paikkakunnalla kuin muut hakijat, eli eivät varmaankaan pysty pistämään hakijoita järjestykseen vaan testaavat sananmukaisesti soveltuvuutta tehtävään ja varmaan voivat todeta vaikka meidät kaikki soveltuviksi. Tai en minä tiedä miten tuo toimii.

Kokonaan toinen tarina on sitten se, että pikkuisen epäilyttää otanko tehtävää kuitenkaan vastaan, jos sen saan. Tehtävä on varmasti juuri sellainen, mitä haluan, osaan ja kykenen hoitamaan, yritys on iso ja tarjoaa myös muita mahdollisuuksia uralle, mutta mutta... Perheemme on asettunut tänne Jyväskylään, meillä on upea koti upealla paikalla ja vaimo sai juuri ensi talveksi töitä. Tuo uusi työpaikka olisi reilun 300 km:n päässä, joten muuttoahan se sitten vaatisi. Ja se tässä arveluttaa. Vaikka työt sujuisi uudessa paikassa, minkä verran harmittaa jos (ja kun) uusi koti ei ole järven rannalla, kavereita näkee kerran kuukaudessa ja JYPin pelejä vielä harvemmin? Tämä epävarmuus haittaa valmistautumista tuohon soveltuvuustestiin, toivottavasti se ei paista läpi minusta. Lisäksi mietin myös sitä, että jos paikan saan ja kieltäydyn sitten kuitenkin, suljenko samalla ovet ikuisiksi ajoiksi tuohon yritykseen, jolla voi joskus olla kiinnostavia paikkoja täällä Jyvässeudullakin?

Isoja asioita pyörii krapulaisessa päässä tällä hetkellä...
 

HABS #11

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Pelicans, Antikale Lahko
Työpaikkaa ei onneksi ole tarvinnut hakea montaa kertaa, mutta nyt olen tekemässä hakemusta. Työpaikka jota olen hakemassa on rekryfirma auttamassa haussa ja valinnassa. Perinteiseen työhakemukseen tulee ensin omat yhteystiedot ja sen jälkeen firman yhteystiedot.
Laitanko nyt hakemukseen firman vai rekryfirman yhteystiedot?
 
Suosikkijoukkue
Arsenal
Laitanko nyt hakemukseen firman vai rekryfirman yhteystiedot?

Jaa-a... Välttämättähän rekryfirma ei edes aina kerro mille yritykselle se työntekijää hakee, jolloin hakemus tietenkin osoitetaan rekryfirmalle. Jos firma on kerrottu, osoittaisin hakemuksen sille yritykselle jolle nuo hakemukset lähetetään, eli lähetetäänkö hakemus Oy Rekryfirma Ab:lle vai sille yritykselle, jolle haluat työllistyä? Ja jos olet epävarma, käytä mieluummin sitä loppusijoituspaikkaa kuin rekryfirmaa. Tai niin minä ainakin tekisin.
 

Arzei

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans
Tänään tuli soitto, että Torstaina olisi työhaastattelu, joka siis toteutetaan ryhmähaastatteluna. Työpaikkana Würth ja tittelinä edustaja. Onko kenelläkään kokemuksia kyseisestä paikasta? Nopeasti netistä vilkaistuna näyttäisi olevan aika ristiriitaisia tunteita ihmisillä.
 

K.A.H

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät
Tänään tuli soitto, että Torstaina olisi työhaastattelu, joka siis toteutetaan ryhmähaastatteluna. Työpaikkana Würth ja tittelinä edustaja. Onko kenelläkään kokemuksia kyseisestä paikasta? Nopeasti netistä vilkaistuna näyttäisi olevan aika ristiriitaisia tunteita ihmisillä.

Kas, jos pääset/haluat Würthille niin tervetuloa vaan. Itse olen viilettänyt päävarastolla useamman vuoden joten noihin edustajan hommiin en osaa ottaa kantaa sen kummemmin, mutta ainakin talo tarjoaa vakaan työpaikan ja voita leivän päälle. Mihinkään rikkauksiin siellä tuskin pääsee, mutta missä rehellisessä työssä Suomessa nyt edes pääsisi. Ne mitä netissä Würthista kirjoitellaan voi jättää aika omaan arvoonsa, liioiteltuja ja väriteltyjä juttuja suuntaan jos toiseenkin ainakin mitä itse olen lukenut.
 

Jerry100

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vihdoin Oranssi
Tänään tuli soitto, että Torstaina olisi työhaastattelu, joka siis toteutetaan ryhmähaastatteluna. Työpaikkana Würth ja tittelinä edustaja. Onko kenelläkään kokemuksia kyseisestä paikasta? Nopeasti netistä vilkaistuna näyttäisi olevan aika ristiriitaisia tunteita ihmisillä.

Itse olin muistaakseni vuonna 2005 Wurthilla ja siellä oli ryhmähaastattelu. Siinä jotakin juteltiin ja kyseltiin ja lopuksi jaettiin porukka kahtia ja laitettiin keskustelemaan kumpi on parempi laji, jalkapallo vai jääkiekko. Oletettavasti siksi että haastattelijat pystyisi katsomaan kummankenen katsantokanta voittaa. Eli jos haluat päästä siitä eteenpäin, ole silloin tulessa ja avaa suusi kohteliaasti argumentoiden. Siitä sitten kun haastattelu on ohi minut ja toinen (muistaakseni oli ryhmähaastattelussa 9 henkeä) vinkattiin sivuun ja meille tehtiin psygologiset testit.
 

Arzei

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans
Kas, jos pääset/haluat Würthille niin tervetuloa vaan. Itse olen viilettänyt päävarastolla useamman vuoden joten noihin edustajan hommiin en osaa ottaa kantaa sen kummemmin, mutta ainakin talo tarjoaa vakaan työpaikan ja voita leivän päälle. Mihinkään rikkauksiin siellä tuskin pääsee, mutta missä rehellisessä työssä Suomessa nyt edes pääsisi. Ne mitä netissä Würthista kirjoitellaan voi jättää aika omaan arvoonsa, liioiteltuja ja väriteltyjä juttuja suuntaan jos toiseenkin ainakin mitä itse olen lukenut.

Sen verran alussa työuraa tässä ollaan, ettei mitään suuren suurta palkkaa ole rahkeita vaatiakkaan. Tosin en myöskään nälkäpalkalla ole valmis töihin menemään. Noihin nettikirjoituksiin olenkin suhtautunut varauksella, Suomi24 kun ei tunnetusti ole kovinkaan tasokas foorumi.

Katsotaan miten haastattelut menee, nopealla aikataululla ovat ilmeisesti työntekijää etsimässä. Itselläni onkin todennäköisesti pitkänä miinuksena se, että voin aloittaa aikaisintaan vasta Elokuun puolivälissä nykyisen työsopimuksen takia. Tämän tosin mainitsin jo hakemuksessa ja silti haistatteluun pyysivät.
 

tomageeni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Canadiens, Suomi, finska nhl spelarna
Nostetaampa tämä, vaikkei vielä työhaastattelusta ole kysymys.

Olen siis valmistumassa kohta ja todennäköisesti vaihtamassa opiskeluaikaisesta työpaikasta (joka sinänsä on ollut ihan ok) uuteen ympäristöön ja uusien haasteiden pariin. Olen kahteen mielenkiintoiseen paikkaan - olkoon nyt vaikka A ja B - laittanut hakemuksen. Molemmista on kuitattu että hakemus on tullut perille ja ottavat yhteyttä.

"Ongelma" on se, että paikka A on hieman mielenkiintoisempi kuin paikka B, vaikka molemmat kyllä erittäin mielekkäitä ja olen tyytyväinen jos pääsen jompaan kumpaan. En hae mitään tiettyä paikkaa vaan molemmat firmat ovat rekrytoimassa useita ihmisiä useampaan positioon ja avoimet hakemukset sisällä.

Todennäköisesti paikasta B ovat nopeammalla aikataululla liikenteessä joten visiitti paikkaan B saattaa olla lähitulevaisuudessa edessä. Jos saisin "valita", niin etusijalla olisi tämä paikka A, josta toisaalta ei välttämättä kuulu vielä pitkään aikaan mitään.

Kysymys kuuluukin, että JOS käyn lähiaikoina paikassa B ja siellä ollaan otamassa minua sisään, niin miten kommunikoin tämän toisen vaihtoehdon. Nähdäkseni vaihtoehdot ovat:

1) Sanon että "joo, tulen mielelläni MUTTA mulla on tämä toinen...."
2) olen innokkaasti ottamassa työpaikkaa vastaan ja olen vähin äänin paikasta A. Käyn sitten myöhemmin katsomassa vaihtoehdon A, mikäli sieltä otetaan yhteyttä.

Vaihtoehto 1 on toki typerä siinä mielessä, että takuulla laskee pisteitäni jos en ole 100% innokkaasti tulossa.

Toisaalta vaihtoehto 2 on myös huono sikäli ettei kiinnosta rikkoa heti mahdollisesti solmittua tai suullisesti sovittua työsopimusta ja polttaa siltoja takana.

En usko että olen ensimmäinen ihminen tässä tilanteessa, joten onko ehdotuksia mikä on tyylipuhdas keino hoitaa tilanne siten, etten laske pisteitäni mutta pidän kuitenkin kaikki ovet avoinna.

Taustatiedoista mainittakoon sen verran että molemmat ovat pienehköjä (n. 50-100 työntekijää) ohjelmistoalan yrityksiä ja vahvasti erikoistuneita sille sektorille, mille minäkin olen erikoistunut. Tämä myös on syy sille, etten halua polttaa siltoja takanani, koska tämä erikoisala on varsinkin suomen mittakaavassa melko suppea ja piirit pienehköt.

Sen verran olen pelivaraa jättänyt, että valmistun vasta parin kuukauden kuluttua ja myös hakemuksissani ilmoittanut tämän, joten pelkoa siitä ei ole että kumpikaan yritys odottaisi minua töihin välittömästi.
 

peruna

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingfors IFK
Kysymys kuuluukin, että JOS käyn lähiaikoina paikassa B ja siellä ollaan otamassa minua sisään, niin miten kommunikoin tämän toisen vaihtoehdon. Nähdäkseni vaihtoehdot ovat:

Haastattelun kutsumisen, haastattelun ja haastattelun tuloksen välissä on aina pieni viive eli kun tulee kutsu haastatteluun niin yleensä siinä on 3 - 5 päivää aikaa reagoida, joskus enemmän tai vähemmän. Sama juttu haastattelun tuloksen kanssa. Jos kutsu napsahtaa haastatteluun B:ltä, suosittelen heti ottamaan yhteyttä A:han. Kerro tilanne ja jos lähtee lentoo, niin avioi sitten.

Ei ikinä kannatta sanoa, että ei ole kiinnostunut tai motivaatio ei ole 100 %, vaikka se olisi totta, koska antaa turhaa helpotusta kilpailijoille ja haastattelijan saa helpon syyn hylätä sut. Turha on sitä itseään vähätellä, koska sulla on kuitenin 100 % motivaatio jos otat duunin vastaan.

Itse ottaisin yhteyttä mah. pian yrityksiin ja kyselisin mitä tapahtuu, edistäkseen omaa asiaa.
 

moby

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP(#42)
Se että otat paikan vastaan paikasta A ja koeajan puitteissa vaihdat paikaan B ei millään tavalla ruipeloi mahdollisuuksiasi mennä myöhemmin takaisin paikkaan A. Paikka A on mielissään, että paikka B opetti sinulle X+1 määrän asioita ja tulet ulosmittaamaan osaamisesi paikkaan A. Harvoin pienissä piireissä ollaan mitenkään pitkävihaisia, kun kyse kitenkin on IT-alasta ja osaajien määrä Suomessa on Y-1.

Toki hieman eri tilanne, mutta firmassa jossa työskentelen on ollut vuotoa firmaan X, jolle eräs suuri asiakkaamme on vaihtamassa. Nuo lähteneet on avosylin muutaman kuukauden jälkeen otettu takaisin, koska he osaavat homman jo. Se että he lähtivät kokeilemaan firmaan X ei merkitse mitään.

Lienee turha mainita, että tuo firma X on maasta Z, joka on tunnettu ulkoistusjutuista ja johon ulkoistuksen järkevyyttä on moneen kertaan arvioitu erittäin kriittisesti. Erään firman Ö tutkimus jopa osoitti, että maahan Z ulkoistus on Ä% kalliimpaa kuin duunien tekeminen Suomessa, mutta koska ulkoistus ja 50% halvempi hinta, kaikki maahan Z. Hehheh. Onnea vaan Sulo Vilen.
 

True Blue

Jäsen
Suosikkijoukkue
New York Rangers, TPS
Kas, jos pääset/haluat Würthille niin tervetuloa vaan. Itse olen viilettänyt päävarastolla useamman vuoden joten noihin edustajan hommiin en osaa ottaa kantaa sen kummemmin, mutta ainakin talo tarjoaa vakaan työpaikan ja voita leivän päälle. Mihinkään rikkauksiin siellä tuskin pääsee, mutta missä rehellisessä työssä Suomessa nyt edes pääsisi. Ne mitä netissä Würthista kirjoitellaan voi jättää aika omaan arvoonsa, liioiteltuja ja väriteltyjä juttuja suuntaan jos toiseenkin ainakin mitä itse olen lukenut.

Tänään tuli soitto Würthilta että työhaastatteluun pitäisi tulla. Ja haastattelu pidetään ryhmässä, työnkuvana tekninen myyjä.
Ongelmana on että olen tällä hetkellä töissä ja tuonne pitäisi päästä kuitenkin. Täytyypä mennä pomon juttusille että tartteis päivän vapaaksi.

Mites tuo Würthin haastattelut noin yleensä pitää sisällään, kun ei tuosta ryhmähaastattelustakaan ole mitään kokemuksia...
 

Wolves

Jäsen
Nostetaan tämäkin ketju tämän vuoden puolelle.

Uutta hakemusta lähti eilen ilmoille, hakuaikaan nähden viimehetkellä ja tällä kertaa hioin, väänsin ja rouhin hakemustani ja CV:täni Indesignilla siihen pisteeseen, luulin sen olevan jo "liian hieno" työhakemukseksi. Nähtävästi sellaista ei olekkaan.

Aamulla nimittäin soi puhelin ja nyt on hakijoiden joukosta valittu haastateltavat. Tai sitten hakijoita oli niin vähän, että kaikki haastatellaan. Nähtävästi muutamat kirjoitusvirheet saa anteeksi hienolla ulkoasulla :)
 

Vanhapuuma

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYPinkylä, Suomen maajoukkueet, IF Gnistan
Uutta hakemusta lähti eilen ilmoille, hakuaikaan nähden viimehetkellä ja tällä kertaa hioin, väänsin ja rouhin hakemustani ja CV:täni Indesignilla siihen pisteeseen, luulin sen olevan jo "liian hieno" työhakemukseksi. Nähtävästi sellaista ei olekkaan.

Aamulla nimittäin soi puhelin ja nyt on hakijoiden joukosta valittu haastateltavat. Tai sitten hakijoita oli niin vähän, että kaikki haastatellaan. Nähtävästi muutamat kirjoitusvirheet saa anteeksi hienolla ulkoasulla :)

Noni, onneksi olkoon haastattelukutsusta ensinnäkin! Sillä ei ole pätkänkään väliä, kuinka paljon hakijoita oli tms., jos paikka sinua kiinnostaa ja sinne haluat töihin. Parempi vain sinulle!

Minulla ei ole vielä ollut ajankohtaista varsinaisen työpaikan hakeminen, mutta harjoittelupaikkoja varten on ollut kovakin rumba päällä. Niihin on toki helpompi päästä kuin varsinaiseen työhön, mutta sitäkin tärkeämpänä olen pitänyt sitä, etten mene ihan mihin tahansa harjoittelupaikkaan juuri tuosta syystä. Eli olen hakenut vain ja ainoastaan ns. "kovia" paikkoja, ja onneksi juuri itse asiassa eilen sain paikan Brysselistä (oikeastaan oman ykkösvaihtoehtoni, ja toisesta yhtä kiinnostavasta paikasta odotellaan vielä maanantaina tulevaa päätöstä - kerrankin positiviinen ongelma on mahdollinen: kumman valita kahdesta erinomaisesta paikasta), joka todella minua kiinnostaa sekä tulevaa työuraa ajatellen varmasti myös hyödyttänee.

Työhakemukseen tosiaan kannatti panostaa, viilasin sitä erittäin tarkasti ja pitkään jokaisen paikan kohdalla siten, että se varmasti vastasi jokaikistä kohtaa mitä ilmoituksessa mainittiin työntekijältä odotettavan. Jos jokin edellytys oli, mihin en voinut edes puolirehellisesti antaa itsestäni hyvää kuvaa, en maininnut asiasta mitään (esim. ranskan kielen taito). Se ei ole sinänsä valehtelua, ja tarkoituksena oli vain päästä haastatteluun, jossa kysyttäessä toki kerron asianlaidan, kuten se on (eli omassa tapauksessani: en osaa käytännössä sanaakaan ranskaa), mutta pyrin kuitenkin tuomaan esille, että muilla alueilla olenkin sitten todella vahva.

Kirjoitusvirheitä ei pahemmin kannata hakemuksessa tai CV:ssa olla, se antaa huolimattoman kuvan. Yksinkertainen ja ytimekäs on tehokasta, ja mitään ei kannata itsestä mainita vähättelevään sävyyn. Ja tämä sama pätee varmasti työhaastatteluun. Ei höpöttele turhia (oma paheeni), mutta vastaa asiallisesti kaikkiin kysymyksiin ja mieluiten ripottelee työpaikkaan tai -tehtäviin liittyviä kysymyksiä aina väliin, sekä miettii vielä hyvän kysymyksen viimeiseksi jo etukäteen - koska sen ne melkein aina kysyvät lopussa ("onko sinulla jotain kysyttävää vielä?" - parempi olla, koska se osoittaa myös todellista kiinnostumista).

Mutta Wolvesille tsemiä haastatteluun, toivottavasti saat paikan!
 

adston

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pens
Uranuksen nettisivuilla on aika hyvä juttu työnhausta yleisellä tasolla ja vinkkejä juuri näihin pieniin asioihin mihin kannattaa kiinnittää huomiota: Mitä on työnhaku ja kannattaako sitä opiskella? - Artikkelit - Uranus.fi

Itse myös pätkätöitä jonkin aikaa tehneenä ja vakituista työtä hakeneena koin viikko sitten suuren helpotuksen, soittivat yhdestä yrityksestä pari päivää haastattelun jälkeen että sain paikan.
 

Kayaker

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Die Mannschaft
Kyllähän tämä työnhaku on aikamoinen kestävyyslaji, täytyy sanoa. Itselläni on ollut aika värikäs vuosi, lopetin pitkäaikaisen homman viime maaliskuussa ihan rehellisesti burn-outin takia, saatiin sorvattua sellainen "minipaketti", eli kolme kuukautta liksaa ilman työvelvoitetta, ja täydet lomara hat. Lätkäjargonia mukaillen, "sopimus purettiin yhteisymmärryksessä ". Loppukesästä sain uuden paikan kokonaan uudelta alalta, ja huomasin nopeasti ettei se ole minun juttuni, enkä muutenkaan sietänyt koko paikkaa, enkä narsistipelle-toimariakaan. Joten marssin itse ulos pari viikkoa ennen koeajan loppumista. Nyt on sitten 4 kuukautta haettu, muutama haastattelu takana, ja yhdelle annoin rukkaset heti haastattelun jälkeen, sanoin etten ole kiinnostunut kun kuulin lisää yksityiskohdista. Nyt sitten jännätään jatkoa viime viikolla olleesta haastattelusta. Luojan kiitos ei tarvitse hätäillä, kun ei ole taloudellisesti pulassa, mutta kyllä tämän homman voisi jo saada pikkuhiljaa maaliin. Jotkuthan väittää myös että työttömänä putoaa monen silmissä b-luokan hakijaksi, mutta en ole antanut tuollaisten väitteiden häiritä itseäni, varsinkin kun lähdin vapaaehtoisesti tähän tilanteeseen.

Sekin on muutaman kerran nähty, että sama paikka on tasaisin väliajoin taas
haussa. Se kertoo aika negatiivista kieltä k.o yrityksestä.
 
Viimeksi muokattu:

Remy Martin

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
CV

Kyselin jo toisessa ketjussa, muttei ainakaan siellä kukaan osannut vastata. Eli tietääkö kukaan tahoa joka tekisi maksusta hyvän CV:n? Enkä nyt tarkoita mitään opiskelijaa joka tekisi sen kaljapalkalla vaan etsin kunnon ammattilaista.
 

MPN

Jäsen
Suosikkijoukkue
Johtaja Virran Dream Team
Jotkut liitot ainakin tarjoavat noita "CV-klinikoita", niin työelämässä olleille kuin opiskelijoillekkin. Jos liittoon kuuluut, niin kannattaa tsekata oman liiton sivut
 

Powerplay

Jäsen
Suosikkijoukkue
Blues, Jokerit, NHL
Mites tuo Würthin haastattelut noin yleensä pitää sisällään, kun ei tuosta ryhmähaastattelustakaan ole mitään kokemuksia...

Onnea haastatteluun. Noissa ryhmähaastatteluissa täytyy olla tarkkana. Kun joku ryhmästä sanoo jotain, niin muista aina hiukan ivallisesti hymähdellä, koska haluathan näyttää fiksummalta, kuin muut ja kyseessähän on tekninen myyjä. Jossain vaiheessa hiukan turhautuneena sanot "vittu mä tein näitä hommia kun te taputtelitte paskaa hiekkalaatikolla". Tällä kaikella olet nyt saanut haastattelijan huomion ryhmässä ja kun se sitten kysyy sinulta jotain, niin vastaat vaan "kuka sä luulet olevas"? Haastattelija pitää sinua nyt niin suurena guruna, että todennäköisesti ehdottaa palkanmaksajalle sinua ja vieläpä esimiestehtäviin.
 
Suosikkijoukkue
Reilu peli ja Putinin vastaisuus
Pari viikkoa sitten tajusin hämmentävän faktan. Vaikka elämäni ei ole ollutkaan pääsääntöisesti pelkkää menestystarinaa, niin työhaastattelujen osalta onnistumisprosenttini on melkoisen korkea. Kaksi kertaa en ole tullut valituksi tehtävään jos olen haastatteluun asti päässyt. Kummallakin kerralla kysymyksessä on ollut sama tehtävä. Kerran olen saanut eri työn, mitä hain.

Näin siitä huolimatta, etten todellakaan tunne olevani erityisen luonteva tuntemattomien ihmisten seurassa ja esimerkiksi silmiin katsomista olen joutunut tietoisesti harjoittelemaan koska oma keskittymiseni pysyy paremmin kasassa jos kohdistan katseeni elottomiin kohteisiin.
 

MikGo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät, Leijonat
Iltapäivästä pitäis käydä työharjoittelu paikkaa varten työhaastattelussa. Oikeastaan ensimmäinen kunnollinen työhaastattelua. Vaikka töissä oltu muutamassa paikkaa ennenkin niin eipä niihin kauheasti ole haastateltu. Vähän tässä jännittämään rupeaa.
 

Snakster

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Iltapäivästä pitäis käydä työharjoittelu paikkaa varten työhaastattelussa. Oikeastaan ensimmäinen kunnollinen työhaastattelua. Vaikka töissä oltu muutamassa paikkaa ennenkin niin eipä niihin kauheasti ole haastateltu. Vähän tässä jännittämään rupeaa.

Onnea haastatteluun. Toivottavasti haastattelu ei sisällä kirjallisia tehtäviä.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Työhaastattelu tuli klaarattua. Torstaina puoli päivää kestäviin psykologisiin testeihin, joita varten tein ennakkotehtävät jo viikonloppuna. Kerran on tullut oltua vastaavanlaisissa testeissä ja se oli kyllä hyvin mielenkiintoinen kokemus. Edelliset testit tosin kestivät päivän, ja päivään sisältyi mm. ryhmätehtävä. Tuleviin testeihin sisältyy vain pari tuntia joitakin tehtäviä sekä parituntinen konsultin haastattelu. Täytyy vain olla oma itsensä sekä kiinnittää entistä enemmän huomiota katsekontaktiin, hymyyn ja itsevarmaan olemukseen.
 

MikGo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät, Leijonat
Noin. Vähän tuntu, että jätin itsestäni vaisun kuvan. Ihan perus haastattelu ilman sen kummempia tehtäviä tai isompaa kyselytulvaa. Jäi kuitenkin haastattelun jälkeen semmoinen kuva, että paikan voisin saadakkin.

Palkoista eivät osanneet vielä sanoa kun toivon sitä ainakin kesältä. (harjoittelu kestää syksyyn asti). Ei ole oikein opiskelijana varaa olla kesällä harjoittelussa kelan tuella.

Muuten vaikutti ihan mielenkiintoiselta paikalta ja kyllä tuonne mielellään menisi näin pikaisen tutustumisen jälkeen. Urheilumiehiä tuntui olevan paljon siellä töissä, joten siinäkin mielessä olisi mieluisa työympäristö. Eiköhän se tämän viikon kuluessa sitten selviä.
 

mailman-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät
Torstaina olisi vaihteeksi haastattelu edessä.

Eilen oli viimeinen hakupäivä ko. jobiin, hakemuksen laitoin eilen klo 1510 ja tänään aamupäivällä ko. firman HR-pomo soitteli :P

Työpaikkailmoitus oli ainakin ihan mielenkiintoinen, joten jospa se siellä paikanpäällä vielä mielenkiintoiselta vielä vaikuttaisi kun saavat hekin kertoa mikä on homman nimi oikeasti.
nimim. parille firmalle antanut rukkaset kun homma ei ole todellakaan loppupeleissä ollut, mitä ilmoituksessa kerrottiin.


Jospa nyt kaikki menisi putkeen, alkaa vähän niinkuin vituttamaan tämä "oleminen".
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös