No niin, 17 vuotta on tullut työelämässä oltua, monissa työhaastatteluissakin on tullut käytyä, mutta nyt on edessä sellainen asia, mitä ei ole vielä tullut vastaan, nimittäin työhaastattelu, jossa on ryhmätyöosio. Mitenhän tuohon voisi valmistautua? En ole luonteeltani sellainen, joka ryhmässä alkaa ns. vetämään joukkoa vaan enemmänkin kuuntelen mitä muilla on sanottavaa ja sitten kerron omat ajatukseni. Pitäisi tässä sitten enemmän yrittää tuoda itseä esille? Tuskin tässä mitään optimaalista tapaa on tuossa tilanteessa toimia, tarvitsisin vain vähän vinkkejä, että mitä on odotettavissa ja mihin asioihin mahdollisesti rekrytoija kiinnittää eniten huomiota?
Osoita, että olet yhteistyökykyinen. Älä jyrää ketään, kuuntele muita rauhallisesti, mutta ole kuitenkin aktiivinen. Ei kannata ryhtyä keinotekoisesti vetämään mitään johtajatyypin roolia, sitä tuskin vaaditaankaan ja se menee helposti pieleen.
Olin itse kerran Ruotsissa haastatteluissa, joissa oli koko päivän kestäneet ryhmätyösessiot. Koko ajan kaksi tarkkailijaa. Ryhmässä mukana kolme ruotsalaista ja kaksi suomalaista hakijaa. Olihan siinä selvästi nähtävissä, että ruotsalaiset puhuivat pitempään ja omasta mielestäni paljon turhaa paskaakin, ja me suomalaiset enemmän asiaa ja vähemmän diipaa. Lopulta palaute oli kuitenkin sellaista, että olin vähän liian hiljainen ollut. Enkä siis saanut sitä duunia. Joten muista kuitenkin, ettet jää liiaksi nurkkaan, vaan yritä saada ne pari tähtihetkeäsi sinne sekaan, missä puhut riittävän kauan jotta tarkkailijatkin sen muistavat.
Huomioi myös se, ovatko tarkkailijat firman työntekijöitä/tulevia kollegoja, vai ovatko he ulkopuolisen rekrytointifirman työntekijöitä. Jos ovat jälkimmäisiä, niin siitä aktiivisuudesta tulee entistä tärkeämpää ja asiasisällöstä ei kannata liikaa stressata, koska eivät he siihen keskity. Ja toisinpäin.
Viimeksi muokattu: