vanhan uutisen mukaan Jyväskylän Citymarket sai lähes 2000 hakemusta. Jos itse olisin rekryämässä esimerkiksi kassoja, varastomiehiä tai vastaavia, niin juuri CV+hakemus periaatteella sen hoitaisin: ei noita kadulta niin vain vedetä tai kilpailevan yrityksen listoilta rekrytä kannattavaan hintaan.
Joo, oletin, etteivät Jatkoajan lukijat ole ihan "karjaa", joten joku varastomies tai kassa ei nyt ole ihan meidän juttu.
Asiantuntijatöiden parissa sitten CV:n avulla voi hyvin kartoittaa sitä osaamisen laatua, varsinkin jos on älynnyt pyytää mukaan jotain portfolion tyylistä matskua.
Toki olet oikeassa siinä, että CV:n runkkailu ei välttämättä ole se paras vaihtoehto. Hiukan yhtä ja vähän toista tehdessä saattaa kuitenkin sen yhden asian osaaminen jäädä puolittaiseksi ja "oma homma" olla jotain yleismiehen tyylistä oman alansa ekspertin sijaan. Samoin mitä olen kuullut, niin CV:ssä olevista "aukoista" on tehty liian iso numero.
En nyt lähde tässä tarkemmin esittelemään, mutta osaamisen pystyy paketoimaan paremmin kuin CV:n muotoon. Olennaista on se, että henkilöllä on jonkinlainen visio, ja että hän on ominaisuuksiltaan sekä luonteeltaan yrityksen organisaatiokulttuuriin sopiva. Mua vituttaa sellainen, että ihmiset kertovat vain mitä ovat tehneet, eivätkä kerro juurikaan, mitä heillä on tarjottavanaan yritykselle. Moni suuryritys toimii sen takia niin huonosti, koska palkkaavat henkilöitä absoluuttisen pätevyyden perusteella eikä sen perusteella, että henkilöllä olisi halua ja intohimoa mennä sen extramailin sen takia, koska hän viihtyy täysin siinä yrityksessä ja kokee sen olevan omien arvojensa ja mieltymystensä mukainen paikka. Itse raakkaisin porukan pois ei CV:n, vaan hakemuksen perusteella. Valitsisisin haastatteluihin ne, joilla on paras näkemys siitä, mitä pitäisi tehdä seuraavaksi.
Jos on potentiaalinen, älykäs henkilö niin silloin hän myös oppii, jos on halua oppia ja ottaa isommankin homman haltuun aika nopeasti, jos esimies osaa siihen oikealla tavalla tukea tai rohkaista, eikä sellaista vastarannankiiskimeininkiä synny, kun ryhmästä tulee riittävän tiivis. CV-ajattelulla tulee helposti ryhmään sopimattomia henkilöitä valituksi, jotka keräävät eri firmojen nimiä sinne CV:hen ja hyppäävät kohta taas kelkasta. Toki tiettyihin tehtäviin pitää olla paras jossain kapeassa osa-alueessa ja siihen pitää voida vaatia jotain mustaa valkoisella, mutta sitten on paljon tehtäviä, jossa pitäisi olla paras siinä isossa kuvassa ja silloin henkilö voi palkata alaisiksiin niitä detaljiosaajia. Avainpaikoille pitäisi löytää ne henkilöt, joihin voi luottaa, että ne a) hoitavat homman myös paineen alla ja b) ovat valmiit tekemään vaikka vuoden 12h päivässä duunia, jos on tarve vaikkapa viikonloppuisinkin. Ja sen jälkeen voivat sitten pitää lomaa vaikka sen kolme kuukautta.
Eräs haastattelija meinasi kakata housuunsa, kun huomasi, että tästähän puuttuu muutama kuukausi.
Olisit patistanut hänet lukemaan Ferrisin 4 hour work weekin. Parempi tehdä täysillä hommia ja pitää sitten välillä breikkiä kuin nysvätä mitäänsanomattomasti ja jäädä varhaiseläkkeelle. Sähän voit keksiä mitä vain, mihin olet tuon muutama kk käyttänyt, esim. "valmentautuminen 3kk". Itse en tuollaisia veijareita kuuntelisi hetkeäkään, vaan alkaisin todennäköisesti kouluttamaan sellaista haastattelijaa siitä, kuinka osaaminen rakennetaan.
CV houkuttelee mielestäni liikaa etenemään vertikaalisesti. Henkilöstä tulee paljon parempi, jos hän jonkun verran poukkoilee horisontaalisesti. Monet ongelmat johtuvat ihmisten kapeakatseisuudesta. Itse palkkaisin mielelläni sellaisen tyypin, joka on tehnyt erilaisia asioita ja välillä ollut vaikka 3kk kieltä opiskelemassa tai surffaamassa. Firmojen divisioonat jäävät nykymeiningissä helposti erilleen toisista ja jokainen tietää tai on kiinnostunut vain siitä omasta duunistaan ja omasta yksiköstään, kun katsotaan niin kapea-alaisesti. Pitäisi olla enemmän uteliaita ihmisiä, jotka olisivat valmiita tekemään erilaisia asioita, jotta saisivat käsityksiä kokonaisuuksista. Lisäksi pitää muistaa se, että henkilö, joka on valmis menemään minne vain, jos firma tarvitsee ja tämä ihminen uskoo, että pärjää siellä, vaikkei olisikaan aiempi kokemus juuri sitä, on hyödyllinen "soturi" toimitusjohtajalle.
Pitää olla silmät ja korvat auki elämässä joka päivä ja laittaa merkille sellaisia ihmisiä, joissa olisi potentiaalia, jos on joskus sellaisessa tehtävässä, jossa tarvitsee koota joku ydinjoukko tekemään joku projekti. Ei silloin vasta ruveta jotain CV:itä pyytelemään. Itse ainakin jos tulen vielä joskus menemään vieraan palvelukseen niin tulen vaatimaan siellä, että saan tuoda pari omaa miestä mukanani. Vain silloin voi laittaa kunnolla tuulemaan, kun mukana on henkilöitä, joiden tietää olevan huippuluokkaa ja joilla on oikeanlainen tapa tehdä töitä ja draivi saada asioita aikaiseksi.