Työhaastattelun syvin olemus

  • 524 362
  • 1 707

Daespoo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hameenlinna Moderators
Aika moni tekee nykyään laajemman alustavan haastattelun puhelimitse, täten voi ottaa papereitten perusteella isomman joukon ekaan vaiheeseen. Puhelinhaastattelun perusteella vasta karsii porukan joka pääsee ensimmäiseen face-to-face haastatteluun.

Fiksu tapa sinänsä, papereiden perusteella on usein vaikea valita kaikkia 'oikeita' henkilöitä mutta puhelimitse saa paljon paremman tatsin hakijoista.
 

Flu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Flyers, Padres
Daespoo kirjoitti:
Aika moni tekee nykyään laajemman alustavan haastattelun puhelimitse, täten voi ottaa papereitten perusteella isomman joukon ekaan vaiheeseen. Puhelinhaastattelun perusteella vasta karsii porukan joka pääsee ensimmäiseen face-to-face haastatteluun.

Fiksu tapa sinänsä, papereiden perusteella on usein vaikea valita kaikkia 'oikeita' henkilöitä mutta puhelimitse saa paljon paremman tatsin hakijoista.
Mutta tuohon menee hitosti aikaa, jonka voisi käyttää sitten vaikka kutsuakseen pari ylimääräistä kaveria face-to-face haastatteluun. Puhelimessa ei käytännössä voi karsia pois kuin urpoja, mutta ne saa heitettyä ulos yleensä jo papereidenkin perusteella. Ja loppujen lopuksi, se on headhunttereiden tehtävä tuoda oikeat ukot paikalle, jos kyseessä ei ole julkinen haku.
 

Gellner

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Flu kirjoitti:
Siis missä ihmeen työssä tehdään puhelinhaastateluja? Ainoa kerta, kun olen työhaastattelu tilanteesa keskustellut puhelimessa niin olemme jutelleet Englannissa olleiden headhunttereiden kanssa. Eihän puhelin välityksellä saa samanmoista fiilistä eikä samoja tehtäviä voi teettää puhelimessa. En näe mitään hyötyä pitää työhaastattelu puhelimessa. Idioottien toimintaa.

Ihan tuollaisia normi toimistohommia olivat kymmenkunta vuotta sitten. Toinen firma oli Telia. Ei puhelinhaastatteluissa mitään vikaa sinällään ole. Itseäni ärsytti noiden tilanteiden yllätyksellisyys, eli ilman mitään etukäteisvaroitusta minua aletaan tenttamaan ja vielä ruotsiksi, aamukasilta. Haastettelijoille ei tullut mieleenkään kysyä olenko kenties pahassa paikassa ja sopiiko se haastattelu juuri sillä hetkellä.
 

Alamummo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Liverpool FC, Heiskanen, Lundell, Rantanen
Flu kirjoitti:
Mutta tuohon menee hitosti aikaa, jonka voisi käyttää sitten vaikka kutsuakseen pari ylimääräistä kaveria face-to-face haastatteluun. Puhelimessa ei käytännössä voi karsia pois kuin urpoja, mutta ne saa heitettyä ulos yleensä jo papereidenkin perusteella. Ja loppujen lopuksi, se on headhunttereiden tehtävä tuoda oikeat ukot paikalle, jos kyseessä ei ole julkinen haku.

Tilanne on nykypäivänä se, että aika monasti rekrytointiprosesseissa on mukana ulkomailla asuvia kandidaatteja ja heidät toki kannattaa tsekata ensin puhelimessa (tai mahdollisuuksien mukaan videoconfina) ennen kuin lähtee makselemaan kalliita matkoja haastatteluihin. Eli ei puhelin mikään tarpeeton kapistus ole näissä prosesseissa.
 
Viimeksi muokattu:

nastamuumio

Jäsen
Suosikkijoukkue
TIIKERIT (kovin junnuseura ikinä!)
Flu kirjoitti:
Puhelimessa ei käytännössä voi karsia pois kuin urpoja, mutta ne saa heitettyä ulos yleensä jo papereidenkin perusteella.

Miten voi jonkun vitun työhakemuksen perusteella luokitella urpoksi. Yleensä urpo jätkä on paras jatkä! Sitä paitsi luettuani tämän ketjun läpi, niin täytyy ihan omana mielipiteenäni sanoa, että mielestäni sinäkään et ole mikään ääri välkky tapaus. Jos sulla olis selvät sävelet näiden rekrytointihommien osalta, niin ei noita ajatuksia tarvitsis enää täällä testautella eri lukijoilla. Taidat olla epävarma tai sitten tyypillinen teoreetikko, joka jauhaa samaa ongelmaa, mutta ei osaa sitä ratkaista.

Muutenkin noin yleisesti ottaen toi työhönottokulttuuri on mennyt aivan liian mystiseksi touhuksi. Nykyään kaikki lätinät ja lässytykset menee itse tekojen ohi. Ei oo ihme, että hommat jää yleensä kesken tai sitten ne seisoo turhan takia puoli vuotta.
 

Flu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Flyers, Padres
Alamummo kirjoitti:
Tilanne on nykypäivänä se, että aika monasti rekrytointiprosesseissa on mukana ulkomailla asuvia kandidaatteja ja heidät toki kannattaa tsekata ensin puhelimessa (tai mahdollisuuksien mukaan videoconfina) ennen kuin lähtee makselemaan kalliita matkoja haastatteluihin. Eli ei puhelin mikään tarpeeton kapistus ole näissä prosesseissa.
Lähinnähän tässä, ainakin minun puoleltani oli kysymys siitä, kannattaako järjestää työhaastattelu puhelimitse. Kyllähän minä nyt jokaiselle immeiselle ennen varsinaista face-to-face työhaastattelua olen soittanut, mutta en koe noilla nyt olevan paljoa merkitystä valintaprosessissa. En muista, että koskaan olisimme jättäneet henkilöä kutsumatta paikan päälle puhelinkeskustelun seurauksena.

Yleensä prosessi kuitenkin menee siten, että head huntteri on lähettänyt jonkinmoisen listan ihmisistä ja olemme itsekkin sisäisesti pohtineet, kuka voisi tulla paikkaan kyseeseen. Papereiden perusteella keskustelemme head huntteriden kanssa ja mahdollisesti uusia nimiä tulee esille. Sitten valitsemme muutaman henkilön joidan kanssa pidetään pieni puhelinpalaveri ja sovitaan milloin hän tulee käymään paikan päällä.

Head hunttereiden laskuun verrattuna tuo kaverin lennättäminen tänne on halpaa ja siis jokainen mahdollinen kaveri tänne aina tuodaan. Jos taasen kyseessä on vähäpätöisempi paikka, eikä head hunttereita käytetä niin silloinkin lentely on todella mitätön kustannus sen rinnalla, että valitaan väärä henkilö. Yleensäkin mielestäni rekrytointiin ei voi käyttää likaa aikaa ja rahaa.

Koska olen vakaasti sitä mieltä, että tärkein kriteeri uuden henkilön valitsemisessa on hänen osaamisensa juuri siinä työtehtävässä, johon häntä ollaan palkkaamassa - ei face-to-face tapaamisia voi oikeen millään korvata. Tällöin saa myös käsityksen minkämoinen hakija on itse haastattelutilanteen ulkopuolella. Ainakaan meidän alallamme en keksi tapaa saada hakijaa tekemään "oikeiden työtehtävien" kaltaisia testejä puhelimitse, joten itse suosin kyllä kategorisesti oikeita tapaamisia. Tosin, jos jollakulla on hyviä vinkkejä miten työhönotossa voisi parhaiten käyttää videoneuvottelua, olisin tästä kiitollinen. En itse tuota vaihtoehtoa ole kertaakaan kokeillut.
 

Flu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Flyers, Padres
nastamuumio kirjoitti:
Miten voi jonkun vitun työhakemuksen perusteella luokitella urpoksi. Yleensä urpo jätkä on paras jatkä!
Anteeksi, että käytin tuota "urpo" sanaa, ei ollut tarkoitukseni. Taisin olla vain tuolloin hieman stressaantunut. Tosin itse en myöskään puhuisi mistään vi%tun työhakemuksista.

nastamuumio kirjoitti:
Sitä paitsi luettuani tämän ketjun läpi, niin täytyy ihan omana mielipiteenäni sanoa, että mielestäni sinäkään et ole mikään ääri välkky tapaus. Jos sulla olis selvät sävelet näiden rekrytointihommien osalta, niin ei noita ajatuksia tarvitsis enää täällä testautella eri lukijoilla.
Missäs vaiheessa minä sinun tikkarisi onnistuin pöllimään? Välkkyydestä tai älykkyydestäni en tiedä, kun sitä ei koskaan ole tieteellisesti testattu. Menestyminenkin on yleensä enemmän osaamisen, sosiaalisen älykkyyden ja sattuman summa kuin mittari todellisesta älykkyydestä. Mielesäni olen aika selvillä miten itse haluan hakijat testata. Haluan laittaa heidät paikan päällä, vuorovaikutuksessa itseni kanssa tekemään työtehtäviinsä kuuluvia toimintoja. Nastamuumoille on tainnut tulla hieman yllätyksenä, että keskustelupalstalla tyypillisesti keskustellaan asioista ja jos mahdollista opitaan uusia lähestymistapoja toisilta ihmisiltä.
nastamuumio kirjoitti:
Taidat olla epävarma tai sitten tyypillinen teoreetikko, joka jauhaa samaa ongelmaa, mutta ei osaa sitä ratkaista.
En ainakaan koe olevani erityisen epävarma, ainakaan tässä kyseisessä asiassa. Oman kokemukseni mukaan teoreetikot ovat erinomaisia ongelmanratkaisijoita - ratkaisun soveltaminen käytäntöön tyypillisten organisaatiollisten rajoitteiden kera on heidän ongelmansa. Voisit ehkäpä itsekkin ensi kerralla pohtia enemmän aihetta, kuin allekirjoittaneen ongelmia. Jos terapeutikseni haluat, voit ottaa yhteyttä yv:llä.
 

nastamuumio

Jäsen
Suosikkijoukkue
TIIKERIT (kovin junnuseura ikinä!)
Mua nimenomaan raivostutti toi urpo sanan käyttö. Jos ihminen on oikeesti rekrytointihommissa, niin mun mielestä se on vielä ok, että omassa mielessään kategorisoi jonkun ihmisen urpoksi hakemuksen perusteella. Sen sijaan kestämätöntä ja ammattitaidotonta touhua on julistaa sitä maailmalle hekuman vallassa. Mä en vaan pysty hyväksyyn tällästä ihmisyyden julkista väheksyntää.
 

Daespoo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hameenlinna Moderators
Flu, kuka täällä on puhunut face-to-face haastatteluiden KORVAAMISELLA puhelinhaastatteluilla?? Ei tietääkseni kukaan. Minun pointtini on se että puhelimella saa paljon paremman kuva kaverista kuin pelkillä papereilla.

Jos firma saa 50 hakemusta joista 25 'potentiaalisia' niin nämä 25 saadaan paremmin rankattua tekemällä 5 minuutin haastattelun heidän kanssaan. Tämän perusteella voidaan sitten kutsua esim. 10 face-to-face haastatteluun.
 

Flu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Flyers, Padres
Daespoo kirjoitti:
Flu, kuka täällä on puhunut face-to-face haastatteluiden KORVAAMISELLA puhelinhaastatteluilla?? Ei tietääkseni kukaan. Minun pointtini on se että puhelimella saa paljon paremman kuva kaverista kuin pelkillä papereilla.
Korvaaminen tai ei, mutta ainakin Mr.Gellnerhän tuossa juuri oli kokenut puhelintyöhaastattelun, jolla varmaankin sitten valittiin henkilöt jotka etenevät seuraavalle kierrokselle?
Daespoo kirjoitti:
Jos firma saa 50 hakemusta joista 25 'potentiaalisia' niin nämä 25 saadaan paremmin rankattua tekemällä 5 minuutin haastattelun heidän kanssaan. Tämän perusteella voidaan sitten kutsua esim. 10 face-to-face haastatteluun.
5 minuutin puhelua en ainakaan minä pidä puhelintyöhaastatteluna. Eihän nyt viidessä minuutissa ehdi kuin kertoa kuka on ja minne kaverin pitäisi tulla varsinaiseen haastatteluun. Ja vaikka tuohon enemmän aikaakin käyttäisi niin en ole itse vakuuttunut, että mitä sellaista tietoa tuon lyhyehkön puhelinkeskustelun aikana saisi, jota ei ole paperissa ja jonka perusteella voisi nuo 15 potentiaalista hakijaa heittää ulos. Varmaankin nyt täysin englantia osaamattomat ja erittäin sosiaalisesti rajoittuneet voidaan löytää mutta tuskin he tuon 15 henkilön joukon kokonaisuudessaan muodostavat.

Ainoa asia, joka nyt tulisi suoraan mieleen olisi ehkäpä tarkistaa jotain konreettisia asioita sellaisten kandidaattien kohdalla, jotka ovat rajatapauksia. Minua itseäni ainakin kiinnostaa erityisesti aikaisempi kokemus vastaavanlaisista työtehtävistä. Jotenkin vain itse koen tuon paikanpäälla tapahtuvan vuorovaikutuksen niin tärkeäksi, että ehkäpä sen takia "syrjin" puhelimen käyttöä valmisteluvaiheessa ja luotan tässä enemmän papereihin ja siihen, että joku kuitenkin tuntee hakijan.

Suurinpaan osaan tehtävistä hakee kuitenkin, papereiden perusteella, erittäin hyviä kandidaatteja ehkäpä juuri noin 5 kappalatte. Kymmentä henkilöä en voi haastatteluun kutsua, kun oikeasti käytän tuohon koko päivän - niin tällöin tuo viisi on aika maksimi määrä. Ymmärrän, että eri toimintoihin ja toimialoihin ihmisiä valittaessa optimaaliset toimintatavat ovat erilaisia. Minun kokemukeni ovat lähinnä asiantuntijoiden ja heidän esimiestensä rekrytoinnista.
 

CorporalSyd

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pohjois-New Yorkin joukkueet
Daespoo kirjoitti:
Jos firma saa 50 hakemusta joista 25 'potentiaalisia' niin nämä 25 saadaan paremmin rankattua tekemällä 5 minuutin haastattelun heidän kanssaan. Tämän perusteella voidaan sitten kutsua esim. 10 face-to-face haastatteluun.

Nuo on ihan ok niin kauan kuin haastattelija tietää mitä tekee. Headhunterit osaavat yleensä asiansa ja pitävät puhelinkyselynsä lyhyinä ja ytimekkäinä.

Muutaman kerran sitten esimerkiksi on pienistä startup firmoista tullut soittoja joissa haastattelija ei oikein itsekään tiedä mitä hakee. Yleensä ovat toistaneet itseään sanomalla samat asiat mitä työpaikkailmoituksessa oli, ja sen jälkeen kysyneet minulta ne asiat jotka jo olin CV:ssä ja/tai omassa hakemuksessani kertonut. Niissä on lähinnä tullut mieleen että firma ei tiedä mitä hakee ja tämä saattaa sitten osaltaan karkoittaa niitä (päteviä) hakijoita joilla on useampi vaihtoehto mistä valita.
 

seisnauraa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit + muut kestomenestyjät
Itte kävin tänään ensimmäisessä kunnon haastattelussa. No, olinhan toki kesätöissä samassa puljussa 6kk ja haastattelu oli silloin melko samanlainen. Nyt tosin hain pysyvämpää paikkaa. Eipä tuossa ihmeempiä. Mitenkään en valmistautunut tilanteeseen, eikä jännittänyt yhtään. Vastailin rehellisesti, vaikka tiesin, että muutamassa paikassa olisi voinut sanoa haastattelijaa miellyttääkseen toisin. Englanniksikin vaihdettiin jossain vaiheessa ja melko lailla puihin meni. Noh, sen verran kumminkin meni putkeen koko haastattelu, että melko pian perään soittelivat, että viikon kuluttua on sitten edessä tsykologin haastattelua, pälli- ja älykkyystestiä ja ryhmätilanne. Samalla rennolla asenteella sinnekkin.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Jaahas. Nyt olisi koukussa mukavan tuntuinen paikka. Haastattelu meni hyvin, tosin sen varaan en laske mitään, kun ennenkin on mennyt hyvin kieltävään vastaukseen saakka. Kokemus ja koulutus kuitenkin vastaavat duunia, annoin esimerkkejä osaamisestani, joka vastaa/on sovellettavissa heidän tarvitsemaansa, enkä koheltanut missään vaiheessa mielestäni, joten luulisin olevani vahvoilla. Ensi viikollahan tuon näkee, pääsenkö toiselle kierrokselle vai avaudunko tällä palstalla eräässä ketjussa.
 

J.Petke

Jäsen
Itse olin viime viikolla myös työhaastattelussa ja ihan hyvin tuntui sekin menevän. Vähän joutui tietysti puhumaan ns. puutaheinää eli selittää asioita niin kuin haastattelija haluaa ne kuulla. Aika pintapuoleinen oli haastattelu tosin senkin takia että toinen vaihe on myös tulossa. Ärsytti vain hieman maksaa 28e siitä hyvästä että pääsin haastattelupaikkakunnalle. Mukava työ olisi kyllä ja pääsisi jopa hyvin tienaamaankin onnistuessa mutta täytyy nyt katsella. Haastettalija tosin sanoi että meni todella hyvin ja pyysi etten tee mitään hätiköityjä päätöksiä ennen kuin kuulen heistä. Se toinen vaihe voi ollakin jo paljon haastavampi mutta toivotaan että edes sitten pääsen sinne asti.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
sampio kirjoitti:
Ensi viikollahan tuon näkee, pääsenkö toiselle kierrokselle vai avaudunko tällä palstalla eräässä ketjussa.
Jaa. En jaksa mennä vitutusketjuun, kun ei enää edes ota päähän tämä touhu. Kyllästyttää vain.

En päässyt siis tuohon duuniin. No, onneksi tuli edes nopeasti ilmoitus. Mikähän meikäläisen olemuksessa mättää, kun paperit näyttäisivät riittävän useisiin paikkoihin, mutta sitten haastattelun jälkeen saa kuulla, että kiitos kiinnostuksesta, mutta meitä ei kiinnosta sun palveluksesi. Olen mielestäni rento, otan osaa keskusteluun, kerron hakemaani tehtävään liittyvät osaamiseni ja niin edelleen, mutta ei. Olenko liian määrätietoinen, pelottaisiko se muka haastattelijoita? Itsepähän kysyvät suunnitelmistani.

Perse sentään, minä haluaisin vain päästä tuomaan lisäarvoa yrityksellenne pientä korvausta vastaan! MINÄ OLEN HYVÄ!!!
 

teroz

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo, KPU, Eno Jets & Jan Lundell
J.Petke kirjoitti:
Ärsytti vain hieman maksaa 28e siitä hyvästä että pääsin haastattelupaikkakunnalle.

No jos olet työtön tai työttömyydelle altis heh. Eli siis tiedossa on vanhan sopimuksen päättyminen tai YT-neuvottelut, niin työkkärihän kustantaa matkasi haastatteluihin, sopimuksen kirjoittamiseen ja/tai jopa matkan ensimmäistä kertaa töihin. Sillä tavalla itse viime keväällä kävin suunnilleen viidessä haastattelussa oman kotipaikkakuntani ulkopuolella. Kerrankin ko. paikan palveluista oli jotain hyötyä.
 

Tulppu

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
J.Petke kirjoitti:
Itse olin viime viikolla myös työhaastattelussa ja ihan hyvin tuntui sekin menevän. Vähän joutui tietysti puhumaan ns. puutaheinää eli selittää asioita niin kuin haastattelija haluaa ne kuulla.

En tiedä mille alalle olet hakemassa, millaiseen positioon tai minkä ikäinen tai kuinka koulutettu olet, mutta paskan puhuminen työhaastattelussa nyt on typerintä mitä voi itselleen tehdä.

J.Petke kirjoitti:
Mukava työ olisi kyllä ja pääsisi jopa hyvin tienaamaankin onnistuessa mutta täytyy nyt katsella.

Money for nothing and...Eli sulle merkitsee raha ja töiden helppous? Ei tuollaisia tarvitse haastatella, autokauppiaaksi vain.

J.Petke kirjoitti:
Haastettalija tosin sanoi että meni todella hyvin ja pyysi etten tee mitään hätiköityjä päätöksiä ennen kuin kuulen heistä.

Hyvinmenneen työhaastattelun huomaa siitä että saa paikan jota on hakemassa. Eikä mistään muusta. Kaikki muu on sanahelinää jolla luodaan "voikunmeollaantäällämukavia"-kuvaa yrityksestä.
 

J.Petke

Jäsen
Tulppu kirjoitti:
En tiedä mille alalle olet hakemassa, millaiseen positioon tai minkä ikäinen tai kuinka koulutettu olet, mutta paskan puhuminen työhaastattelussa nyt on typerintä mitä voi itselleen tehdä.



Money for nothing and...Eli sulle merkitsee raha ja töiden helppous? Ei tuollaisia tarvitse haastatella, autokauppiaaksi vain.



Hyvinmenneen työhaastattelun huomaa siitä että saa paikan jota on hakemassa. Eikä mistään muusta. Kaikki muu on sanahelinää jolla luodaan "voikunmeollaantäällämukavia"-kuvaa yrityksestä.

En tiedä missä vaiheessa minä sinun tikkarisi varastin mutta olisin kuitenkin ehkä ensin hieman tiedustellut asioista ennen kun alan arvostelemaan. Asia numero yksi; en puhunut paskaa työhaastattelussa, jos haastattelija kysyy esimerkiksi kysymyksen "mikä sinun mielestäsi on hyvää palvelua?", niin tottakai vastaan siihen kysymykseen niin kuin on minulle hyvästä palvelusta opetettu. Luonnollisesti vastataan niin että haastattelija pitää vastauksista. Valehtelu on sitten ihan eri asia.

Toinen asia, ilmeisesti ilmaisin itseäni huonosti tai sinä et vain tajunnut, ala mille haen ei todellakaan ole helppoa työtä, palkka on tulokseen sidottu joten money for nothing ei todellakaan päde siihen työhön.

Ja kolmantena, se vasta saavutus olisikin ollut jos olisin saanut työn heti, ennen kuin loppuja ollaan haastateltu ja ennen kaikkea vielä ilman toista vaihetta.

Ja ei, en halua automyyjäksi.
 

Gleb

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Maanantaina olisi vuorossa elämäni ensimmäinen varsinainen työhaastattelu, on vielä puhelimitse englanniksi. Onneksi rekrytointifirman edustaja huomenna vähän preppaa, ei oikein tuo oma englanti ole sujuvimmasta päästä. Onneksi työpaikan vaatimukset eivät ole mahdottomat, pitäisi vaan saada työnantaja vakuuttumaan omasta sitoutuneisuudesta ja siitä että pystyn toimimaan asiakaspalvelutehtävissä vaikka kokemusta ei olekaan. Jos tuo paikka tärppää niin sitten olisi edessä muutto ulkomaille ilmeisesti suhteellisen nopealla aikataululla, jää ainakin sm-liigan kevätkausi näkemättä mikä tietenkin harmittaa. Myös tuo valmistuminen siirtyisi taas eteenpäin mutta ei tässä vaiheessa enää jaksa siitäkään stressata.

Toivottavasti ei ole maanantaina asiaa vitutusketjuun.
 

Borgie

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Gleb kirjoitti:
Maanantaina olisi vuorossa elämäni ensimmäinen varsinainen työhaastattelu, on vielä puhelimitse englanniksi.

Minä en ole ikinä ymmärtänyt näitä puhelinhaastatteluja, mutta sinun tapauksessasi koska haastattelija on toisesta maasta, niin se vähän muuttaa asiaa. Onnea haastatteluun joka tapauksessa, kannattanee miettiä ja vaikkapa kirjoittaa ylös valmiiksi vastaukset noihin perinteisiin haastattelu kysymyksiin, niin on sitten helpompi vetää ne lontooksikin.

Alkaa välillä itselläkin olla mitta täyttä nykyistä alaa, vaikka itseasiassa pidänkin työstäni. Ihmeellistä. Noh, enivei heitin cv vetämään yhteen mielenkiintoiseen paikkaan, ja haastatteluun pääsin viime viikolla, joka oli myös englanniksi. Ihan perussettiä oli haastattelu, eli presentaatio yrityksestä ja toimesta, jonka jälkeen minä esittelin itseni, ja sitten tuli ne moneen kertaan täälläkin mainitut kysymykset. Päätin ennen haastattelua, että nöyristelemään ei lähdetä, vaan henkselit paukkuen vakuutamaan, että todellisuudessa heillähän ei ole muuta vaihtoehtoa kuin palkata minut ;) Nyt sitten odotellaan miten äijän käy.
 

Puster

Jäsen
Gleb kirjoitti:
Maanantaina olisi vuorossa elämäni ensimmäinen varsinainen työhaastattelu, on vielä puhelimitse englanniksi. Onneksi rekrytointifirman edustaja huomenna vähän preppaa, ei oikein tuo oma englanti ole sujuvimmasta päästä. Onneksi työpaikan vaatimukset eivät ole mahdottomat, pitäisi vaan saada työnantaja vakuuttumaan omasta sitoutuneisuudesta ja siitä että pystyn toimimaan asiakaspalvelutehtävissä vaikka kokemusta ei olekaan. Jos tuo paikka tärppää niin sitten olisi edessä muutto ulkomaille ilmeisesti suhteellisen nopealla aikataululla.
Uskaltaiskohan veikata tuota työpaikkaa...

Onnea joka tapauksessa matkaan. Ja niin kuin Borgie tuossa jo mainitsi, kannattaa pitää muistilappuja käsillä. Esimerkiksi omasta työkokemuksesta juttelee paljon paremmin, kun on vaikkapa cv edessä.

Ilmoittele toki sitten jälkeenpäin miten meni.
 

teroz

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo, KPU, Eno Jets & Jan Lundell
Työmarkkinoita liiankin pitkään seuranneena voisin myös arvailla, että mikä tuo paikka saattaisi olla. No mutta asiaan:

Itsellä siis alkanut armoton työhaastatteluputki taas. Viisi haastattelua buukattuna, joista kolme on nyt takana. Ärsyttää vain se, että ei tiedä ollenkaan että kuinka haastattelut oikein sujuvat. En ole vielä löytänyt mitään selvää logikkaa, mutta ei jaksa turhia ajatella. Kyllä ne sieltä sitten soittavat perään, jos heillä on jotain asiaa. Näin se vain pitää ajatella.
 

ruoska

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Penguins, Liverpool, Real Madrid
teroz kirjoitti:
Viisi haastattelua buukattuna, joista kolme on nyt takana. Ärsyttää vain se, että ei tiedä ollenkaan että kuinka haastattelut oikein sujuvat. En ole vielä löytänyt mitään selvää logikkaa, mutta ei jaksa turhia ajatella. Kyllä ne sieltä sitten soittavat perään, jos heillä on jotain asiaa. Näin se vain pitää ajatella.

Ymmärrän hyvin tilanteesi, koska itse olen ollut kanssa lähes samanlaisessa tilanteessa. Haastatteluja on ollut ja lähes aina, kun sieltä lähti pois tuli itselle sellainen fiilis, että nyt tärppää. Mutta eipäs tärpännytkään. Alkuun ehkä osasi jotenkin arvata/veikata miten olisi vastannut johonkin kysymykseen toisin tai että kaatuiko se mahdollisesti siihen. Paistoiko kenties jännitys vai ei? Kokemuksen kautta nuo haastattelut eivät enää edes jännitä ja sitä vaan pyrkii rennosti kertomaan toivottavasti juuri ne asiat mitä tämä yritys henkilöstä haluaa. Itse on sen kyllä huomannut, että jos yritys on tosissaan ollut minusta kiinnostunut niin yhteydenotto on tullut yrityksestä/konsultilta hyvinkin nopeasti. Tsemppiä vaan loppuihin haastatteluihin.
 

Bay

Jäsen
teroz kirjoitti:
Työmarkkinoita liiankin pitkään seuranneena voisin myös arvailla, että mikä tuo paikka saattaisi olla. No mutta asiaan:

Itsellä siis alkanut armoton työhaastatteluputki taas. Viisi haastattelua buukattuna, joista kolme on nyt takana. Ärsyttää vain se, että ei tiedä ollenkaan että kuinka haastattelut oikein sujuvat. En ole vielä löytänyt mitään selvää logikkaa, mutta ei jaksa turhia ajatella. Kyllä ne sieltä sitten soittavat perään, jos heillä on jotain asiaa. Näin se vain pitää ajatella.

Mitäs sitä turhaan kiertelemään ja kaartelemaan. Kuulostaa ainakin kovin IBM:ltä tai HP:lta. Kaveri melkein vuoden olikin IBM:llä Dublinissa.
 

Daespoo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hameenlinna Moderators
IBM:llä mestoja auki monster.comissa, Dublinissa duuni ja 22.000€ /vuosi palkka.

Eli jotain 1900€/kk brutto...
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös