Alamummo kirjoitti:
Tilanne on nykypäivänä se, että aika monasti rekrytointiprosesseissa on mukana ulkomailla asuvia kandidaatteja ja heidät toki kannattaa tsekata ensin puhelimessa (tai mahdollisuuksien mukaan videoconfina) ennen kuin lähtee makselemaan kalliita matkoja haastatteluihin. Eli ei puhelin mikään tarpeeton kapistus ole näissä prosesseissa.
Lähinnähän tässä, ainakin minun puoleltani oli kysymys siitä, kannattaako järjestää työhaastattelu puhelimitse. Kyllähän minä nyt jokaiselle immeiselle ennen varsinaista face-to-face työhaastattelua olen soittanut, mutta en koe noilla nyt olevan paljoa merkitystä valintaprosessissa. En muista, että koskaan olisimme jättäneet henkilöä kutsumatta paikan päälle puhelinkeskustelun seurauksena.
Yleensä prosessi kuitenkin menee siten, että head huntteri on lähettänyt jonkinmoisen listan ihmisistä ja olemme itsekkin sisäisesti pohtineet, kuka voisi tulla paikkaan kyseeseen. Papereiden perusteella keskustelemme head huntteriden kanssa ja mahdollisesti uusia nimiä tulee esille. Sitten valitsemme muutaman henkilön joidan kanssa pidetään pieni puhelinpalaveri ja sovitaan milloin hän tulee käymään paikan päällä.
Head hunttereiden laskuun verrattuna tuo kaverin lennättäminen tänne on halpaa ja siis jokainen mahdollinen kaveri tänne aina tuodaan. Jos taasen kyseessä on vähäpätöisempi paikka, eikä head hunttereita käytetä niin silloinkin lentely on todella mitätön kustannus sen rinnalla, että valitaan väärä henkilö. Yleensäkin mielestäni rekrytointiin ei voi käyttää likaa aikaa ja rahaa.
Koska olen vakaasti sitä mieltä, että tärkein kriteeri uuden henkilön valitsemisessa on hänen osaamisensa juuri siinä työtehtävässä, johon häntä ollaan palkkaamassa - ei face-to-face tapaamisia voi oikeen millään korvata. Tällöin saa myös käsityksen minkämoinen hakija on itse haastattelutilanteen ulkopuolella. Ainakaan meidän alallamme en keksi tapaa saada hakijaa tekemään "oikeiden työtehtävien" kaltaisia testejä puhelimitse, joten itse suosin kyllä kategorisesti oikeita tapaamisia. Tosin, jos jollakulla on hyviä vinkkejä miten työhönotossa voisi parhaiten käyttää videoneuvottelua, olisin tästä kiitollinen. En itse tuota vaihtoehtoa ole kertaakaan kokeillut.