Ei ole tosiaan haastattelijoillakaan aina homma hanskassa. Varsinkin rekryfirmojen kävyt tuntuvat olevan aivan pihalla.
Eka kokemukseni. Omassa työhakemuksessani kerroin ensimmäisessä kappaleessa (muistaakseni kolmannessa lauseessa), että asuinkunta vaihtuu perhesyistä ja siksi haen uutta työpaikkaa. No eikös se rekryfirman lehmä kysynyt heti alkuun, että "miksi haet uusia haasteita?" Oli vitun mieltäylentävä kokemus järjestää palkatonta vapaata nykyisestä paikasta, ajaa satoja kilometrejä haastatteluun ja huomata, ettei se saatanan saapas ole edes lukenut hakemusta. Muutenkaan akka ei osannut keskustella sanaakaan valmiiden kysymystensä ulkopuolelta.
Toisessa paikassa, rekryfirma tämäkin, haastattelija ei osannut sanoa itse työnkuvasta mitään. Jaaritteli kyllä ummet ja lammet mitä firma tekee, mutta se työn ydin jäi täysin auki. En nyt kerro kyseisestä tapauksesta tarkemmin, mutta se oli vähän sama kuin jos olisivat hakeneet vaikka "kuljettajaa", niin epäselväksi olisi jäänyt, että pitääkö ajaa rekkaa vai laivaa. Muuten oli kyllä miellyttävä haastattelija, ei siinä mitään.
Kolmannesta rekryfirmasta tuli viesti, että "Olemme käsitelleet hakemuksesi ja olet jonossa haastatteluun". Mitä vittua? Jonossa haastatteluun? Laitoin sinne viestiä, että olisin silloin ja silloin Helsingissä muissa asioissa ja voisin tulla haastatteluun samalla. Ei vastausta. Pitäkää tunkkinne.
Neljäs rekryfirma hoiti tyylillä koko homman. Ensinnäkin haastattelijalle sopi aika virka-ajan jälkeen. Itse haastattelussa keskusteltiin vain olennaisista asioista, eikä kangistuttu kaavoihin, vaikka toki edettiin järjestyksessä. Mukana oli paljon työnantajalle räätälöityjä kysymyksiä ja haastattelijasta näkyi kaikessa tekemisessä halu selvittää yksilöllinen pätevyyteni kyseiselle työnantajalle. Kaikissa paikoissa edellytettiin englannin taitoa, mutta vain täällä se testattiin käytännössä. Tein myös työnantajan räätälöimän suhteellisen laajan kirjallisen tasokokeen. Kokonaisuutena varsin tyhjentävä kokemus, eikä jäänyt mitään hampaankoloon.
Sain rekryfirmojen lisäksi kutsuja suoriin työhaastatteluihin ja kyllä ne olivat aivan eri planeetalta. Onhan se tietenkin selvää, että firmat itse tietävät paremmin mitä tarvitsevat ja kysymykset ovatkin usein todella täsmällisiä. Selvää tietenkin sekin, ettei kaikilla ole haluja tai resursseja omaan rekryprosessiin, mutta ei se paska rekryfirma asiaa juuri helpota.
Sitten on nämä firmat, jotka ottavat yhteyttä yli 2kk hakuajan päättymisen jälkeen. Jos mulla lukee hakemuksessa, että odotan yhteydenottoa siihen ja siihen päivämäärän mennessä (yleensä 2vk hakuajan päättymisestä), niin se tarkoittaa juuri sitä, eikä mitään muuta. Muutenkin aika moni työnantaja kompastuu omaan ylimielisyyteensä. Esim. moni edellyttää "paineensietokykyä", mutta kysyttäessä eivät osaa eritellä, että minkälaisista paineista on kyse.
Jotain pikkujippoja haastatteluun työnhakijoille:
- Pukeudu kuin olisit menossa töihin kyseiseen firmaan. Tämä pätee luonnollisesti lähinnä toimistotyössä.
- Voit heti alussa (esim. matkalla neukkariin) kehua tai tuoda esiin jotain positiivista tilanteesta. Ellei mitään keksi, niin heittää vaikka, että "Tänne oli tosi helppo löytää ja autonkin sai tuohon kätevästi". Jos ulkona tulee vettä kuin aisaa, niin heittää hymyillen, että "siellä on kiva pikku kevätsade". :)
- Mieti etukäteen vastaukset yleisiin kysymyksiin ja mitä itse haluat kysyä firmasta. Laita näitä paperille ja pidä paperi esillä haastattelussa.
- Pidä esillä myös oma kopio cv:stä ja hakemuksesta. Tee muistiinpanoja. Se paitsi helpottaa, niin antaa myös järjestelmällisen kuvan.
- Esitä välillä vastakysymyksiä tai tarkennuksia. Ole aktiivinen ja kiinnostunut.
- Ole rehellinen. Älä teeskentele. Jos esim. cv:stä löytyy aukko, niin älä peittele sitä, vaan sano, että on sitä joskus tehty vääriäkin ratkaisuja.
- Palaa asiaan haastattelun jälkeen. Jätä vaikka jo haastattelussa joku suht merkityksetön detaili auki ja sano palaavasi siihen heti kun se selviää. Palatessasi asiaan vaikka sähköpostilla, kiitä alkuun miellyttävästä tapaamisesta ja kerro se detaili. Jäät näin helpommin mieleen.
Palkkapyyntö on aina vittumainen määritellä. Itse ratkaisin homman niin, että asetan pyynnöksi sen, minkä alle en oikeastikaan ryhtyisi kyseiseen hommaan. Tarkennan pyyntöä kuitenkin siten, että palkka on tarkistettava heti sisäänajovaiheen jälkeen vastuiden ja kykyjen tarkennuttua. Jotkut työnantajat suostuvat kirjaamaan tämän jopa sopimukseen. Jotain hajua palkkahaarukasta saa yksinkertaisesti firman muiden työntekijöiden verotiedoista.
Tämmöttis.