Työhaastattelun syvin olemus

  • 523 599
  • 1 707

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Olisi edessä työhaastattelu vieraan vallan suurlähetystöön Helsingissä. Löytyykö täältä omakohtaista kokemusta, miten noissa lähetystöissä pätee Suomen työlait? Kysymällähän tuo toki selviää sitten aikanaan, mutta kiinnostaisi ennalta jo hieman varautua. Työpaikkailmoituksen mukaan ainakaan lomakertymä ei vastaa ihan suomalaista tapaa.

Useimmiten eivät päde, jollei ole erikseen näin sovittu. Sama koskee joitakin lähinnä Helsingissä toimivia kv-instituutioita. Kannattaa selvittää lisäksi myös esim. Suomen sosiaaliturvaan kuuluminen.
 

alwahla

Jäsen
Suosikkijoukkue
Flames, Canadiens, Kraken, HIFK
Toinen työhaastattelu suunnilleen viikon sisään takana ja tällä kertaa vuorossa oli Barona, joka haki varastomiestä tehtäviin. Aivan kuten edellinenkin haastattelu, myös tämä hoidettiin Teamsissa ja tällä kertaa ongelmia ei ilmennyt nettiyhteyksissä, vaan jossain ihan muussa. Ensin kuitenkin itse haastattelusta muutama sananen.

Olen tässä runsaan kahdeksan kuukauden aikana hakenut ainakin kymmenkunta kertaa Baronalle töihin - enimmäkseen hyllyttäjäksi sekä ruokakauppojen keräilijäksi - ja olin aika varma siitä, että jossain saisin yhteydenoton heiltä päin. Siihen en ollut osannut varautua, että tuo yhteydenotto tulisi tapahtumaan näinkin pitkän ajan kuluttua, mutta parempi myöhään kuin ei milloinkaan.

Haastattelu sujui, kuten totesin, ongelmitta. Haastattelija kertoi ensin pikaisesti työtehtävistä ja työajoista, jonka jälkeen hän antoi minulle muutaman minuutin ajan selvittää nykyistä tilannettani, osaamisalueitani, tulevaisuudensuunnitelmiani sekä luonnettani. Kerroin nämä hänen pyytämänsä tiedot ja muistin todeta muutamaan otteeseen tuon monologin aikana sen, että olin tulossa heille töihin nöyränä huolimatta pitkällisestä työkokemuksestani, mutta päättäväisenä ja avoimin mielin työn jatkon suhteen. Kerroin, että opiskelustani johtuen minulle sopivat parhaiten aamuvuorot sekä ilmaisin halukkuuteni myös sunnuntai -töihin. Lisäksi muistin mainita sen, että minulle kävisivät sekä lyhyemmät työkeikat kuin myös vakituiset tehtävät.
Tulevaisuudensuunnitelmistani töihin liittyen mainitsin sen, että toiveissani olisi edetä suunnilleen keskiportaaseen asti ja olla esimerkiksi jonain päivänä jonkun firman työntekijöiden luottamusmies, mutta ylimpään johtoportaaseen en tunne minkäänlaista halua.

Ymmärtääkseni vastailin moniin haastattelijan esittämiin kysymyksiin oikein ja olimme juuri pääsemässä viimeiseen kysymykseen eli kysymykseen sopivasta palkasta, kun kämpästäni katkesivat sähköt. Hädissäni olin juuri avaamassa kannettavaa konettani, kun haastattelija soitti minulle ja hoidimme lopun haastattelusta puhelimitse. Vastasin hänen esittämäänsä kysymykseen, että minulle sopii se palkka, mitä TES määrää, jolloin haastattelija kirjasi vastaukseni ylös ja alkoi selittämään yksityiskohtia palkasta.

Kaiken kaikkiaan tämä oli huomattavasti haastavampi haastattelu kuin joulupostin lajittelijan haastattelu, koska tässä piti olla skarppina koko ajan. Lisäksi tämä taisi olla se haastattelu, joka avasi minulle ainakin jonkin verran ovia Baronan tarjoamiin työtehtäviin.

--

Suunnilleen puoli tuntia tuon haastattelun jälkeen sain ilmoituksen eräältä Malmille myöhemmin tänä vuonna avattavalta käytettyjen autojen myymälältä, että heitäkin kiinnostaisi tutustua minuun tarkemmin ja sitä varten minun pitäisi tehdä heille Whatsappiin esittelyvideo itsestäni. Perkele.
 

Kuuukko

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomi
Tsemppiä @alwahla, aika veikeitä muuttujia tuommoiset sähkökatkot ja vastaavat tekniset murheet haastattelutilanteissa.

Itsellä alkoi viime keväänä uuden työpaikan etsintä, kun nykyisessä hommassa omien arvojen vastainen toiminta tappoi motivaation aikalailla kokonaan. Aika nirsoillen uusia paikkoja katselin ja noin hakemus/kk tahtia tuli uusia hommia etsittyä. Tuossa tuli nähtyä jokunen erilainen hakuprosessi, alla kolme tuoreinta tapausta. Kaikissa kyseessä nykyistä hommaa vastaava asiantuntijatyö.

a) Firman rekrytoija bongasi meikäläisen linkedinistä ja laittoi viestiä, jossa lyhyesti mainitsi heidän kaipaavan minunlaista osaamista ja perään linkkasi itse työpaikkailmoituksen. Tuohon kun tutustuin niin ihan en yrityksestä ja heidän tuotteesta innostunut, mutta ajattelin että aina kannattaa kuunnella mitä on tarjolla, etenkin jos yritys on osoittanut kiinnostusta minua kohtaan. Siitä sitten noin vartin puhelu rekrytoijan kanssa, josta ohjasi minut vielä haastatteluun. Haastattelussa piti olla mukana esihenkilö, mutta olikin yksi tiimin projektipäällikkö (Suomesta) ja yksi kollega Briteistä. Projari aloitti haastattelun kiittämällä, että hain juuri heille töihin ja mainitsi hakemukseni olleen hyvä (mitään hakemusta en ollut jättänyt). Yleisesti projari oli täysin eri maailmasta kuin minä, mutta brittiläinen kollega vaikutti hyvältä tyypiltä. Haastattelun loppupuolella projari kyseli miten taipuu toinen kotimainen, kun olin maininnut hakemuksessa sitä puhuvani ja heille tuo on tärkeätä. Vastasin, että kuten cv:ssä/linkedinissä näkyy niin hyvin heikosti taipuu. Haastattelun jälkeen tuli meiliä seuraavana päivänä, että omalta osalta prosessi päättyy tähän, ja syynä juuri tuo ruotsinkieli. Ei tuo pahemmin harmittanut, kun ei tosiaan ehtinyt kyseinen yritys hirveästi sytyttää missään vaiheessa, mutta hieman ihmettelin että miksi tähän piti tuhrata kaikkien aikaa kun rekrytoija olisi tuon voinut nähdä jo ennen yhteydenottoa tai viimeistään ennen haastattelua.

b) Tähän firmaan laitoin itse hakemusta ja melko nopeasti tuli vastausta, että haluaisivat keskustella enemmän. Pari lyhyttä teams-tapaamista ensin rekrytoijan ja sitten esihenkilön kanssa, joissa kiinnostus oli molemminpuolista ja siitä kutsu case-haastatteluun paikan päälle. Tuohon piti ennakkotehtävän mukaan laatia projektisuunnitelma kuvitteelliseen asiakaskeissiin. Omaa aikaa käytin 3-4 tuntia tuohon tehtävään, jonka jälkeen sitten livenä esitys esihenkilölle ja muille tiimiläisille. Meikäläistä ei valittu hommaan ja palautteissa mainittiin joitakin asioita mitä olisivat esitykseen kaivanneet vielä lisää. Oman arvion mukaan nuo olisivat vaatineet 1,5-2 tuntia lisätyötä vielä esitykseen, joka omasta mielestä olisi jo kokonaisuutena melko paljon, ottaen vielä huomioon että ennakkotehtävä toimitettiin perjantaina ja itse case-haastis oli torstaina. Sillä hetkellä harmitti, mutta näin jälkiviisaana ei niinkään paljoa.

c) Tähänkin paikkaan hain itse, mutta kesälomista johtuen hakemuksen käsittelyyn meni noin kuukausi, ja hieman olin jo luopunut tästä paikasta ajatuksissani, kunnes kutsu haastatteluun tuli. Alusta alkaen keskusteluissa paistoi läpi heidän halu saada minut töihin ja tunnuin jopa itse olevan haastattelijana tapaamisissa. Aiemmin olen pitänyt haastatteluiden nimeämistä keskusteluiksi hieman huuhaana, mutta tällä kertaa tuo todella oli niin, että perinteistä haastattelurakennetta ei ollut. Parin teams- ja yhden livetapaamisen lisäksi pariin kertaan esihenkilö soitteli ja kyseli omia fiiliksiäni yrityksestä ja paikasta ja kertoi myös itse mitä ajatuksia meikäläisestä oli jäänyt. Lopulta sain heiltä hyvän työtarjouksen johon oli helppo tarttua ja uudet hommat alkaa ensi vuoden alussa.

Näiden esimerkkien lisäksi muutama muukin keskustelu tuli käytyä ja voi sanoa, että hyvin erilaisia rekrytointiprosesseja yrityksillä on vielä tänä päivänä. Tällä "kierroksella" ei tullut onneksi vastaan enää yhtään videohakemusta, mutta muuten erilaisia haastatteluita, keskusteluita, "keskusteluita", soveltuvuustestejä ja -tehtäviä tuli koettua.
 

heketsu88

Jäsen
Suosikkijoukkue
Dallas Stars Kärpät Joensuun Kiekkopojat ManU
Onko kellään kokemusta digitoijan tai muun vastaavan työtehtävän työhaastattelusta? Vinkkejä kaipaisi, että mitä asioita kannattaisi mainita.
 

aalto

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, änärin suomalaiset
Onko kellään kokemusta digitoijan tai muun vastaavan työtehtävän työhaastattelusta? Vinkkejä kaipaisi, että mitä asioita kannattaisi mainita.
En ole itse ollut noissa hommissa, mutta olen ollut tilaajan puolella aika isossa digitointiprojektissa, joten sitä kautta kohtuullinen käsitys hommasta.

Jos olet menossa firmaan, joka digitoi asiakkaiden aineistoja, niin vaatimukset ovat vähän ristiriitaisia: asiakkaat haluavat että työ tehdään tarkasti ja huolellisesti, mutta samaan aikaan pitäisi syntyä tulosta. Jossain Kansallisarkiston digitoinnissa painaa puolestaan varmaan laatu enemmän.

Jos oot tarkka ja jaksat tehdä rutiiniluontoista työtä päivästä toiseen, niin tuo on varmaan ihan kivaa hommaa.
 

444

Jäsen
No se aiempi haastattelu meni kuin menikin juuri niin perseelleen kuin mainitsin, joten ei tarvitse miettiä jatkotoimia sen suhteen. Huomenna sen sijaan olisi taas uutta luvassa, tällä kertaa puhelinmeiningillä Kanadan suuntaan. Tai kai tämä enemmän on sellainen tunnustelupuhelu puolin ja toisin. Heille on avautumassa paikka, joka ei ainakaan vielä ole julkisessa haussa, ja tässä käydään sisältöä sun muuta vähän tarkemmin läpi.

Sinällään positiivista, että yhteydenottoja tulee, mutta samalla ottaa päähän, että omat hakemukset päätyvät suoraan mappi ööhön. Jossain vaiheessa täytyy varmaan madaltaa omia vaatimuksia, jos vaikka auttaisi vähän eteenpäin.
 

heketsu88

Jäsen
Suosikkijoukkue
Dallas Stars Kärpät Joensuun Kiekkopojat ManU
En ole itse ollut noissa hommissa, mutta olen ollut tilaajan puolella aika isossa digitointiprojektissa, joten sitä kautta kohtuullinen käsitys hommasta.

Jos olet menossa firmaan, joka digitoi asiakkaiden aineistoja, niin vaatimukset ovat vähän ristiriitaisia: asiakkaat haluavat että työ tehdään tarkasti ja huolellisesti, mutta samaan aikaan pitäisi syntyä tulosta. Jossain Kansallisarkiston digitoinnissa painaa puolestaan varmaan laatu enemmän.

Jos oot tarkka ja jaksat tehdä rutiiniluontoista työtä päivästä toiseen, niin tuo on varmaan ihan kivaa hommaa.
Kansalliskirjaston Mikkelin toimipisteeseen on mulla työhaastattelu 14.11, eli varmaan tuo laatu olisi tärkeää + tarkkuus ja huolellisuus.
 

aalto

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, änärin suomalaiset
Kansalliskirjaston Mikkelin toimipisteeseen on mulla työhaastattelu 14.11, eli varmaan tuo laatu olisi tärkeää + tarkkuus ja huolellisuus.
Joskus ennen koronaa tuli tuollakin käytyä ja paikka vaikutti varsin mukavalta ja työolosuhteet näytti ainakin vierailijan silmiin hyviltä.
Jos sulla on jotain teknistä osaamista, mikä voisi yhtään liittyä digitointilaitteisiin tai ohjelmistoihin ja niiden käyttöön, niin se varmaan kannattaa tuoda haastattelussa esiin.
 

heketsu88

Jäsen
Suosikkijoukkue
Dallas Stars Kärpät Joensuun Kiekkopojat ManU
Joskus ennen koronaa tuli tuollakin käytyä ja paikka vaikutti varsin mukavalta ja työolosuhteet näytti ainakin vierailijan silmiin hyviltä.
Jos sulla on jotain teknistä osaamista, mikä voisi yhtään liittyä digitointilaitteisiin tai ohjelmistoihin ja niiden käyttöön, niin se varmaan kannattaa tuoda haastattelussa esiin.
Joensuun pääkirjastolla digitoin asiakkaille vhs-kasetteja (muistaakseni ohjelmiston nimi oli joku Magic tai Magix), kasetteja ja vinyylilevyjä Audacity-ohjelmalla sekä valokuvia ja dia ja negatiivejä epsonilla. Vuonna 2011 kesätöissä skannasin ja tallensin Tornion Outokummun tehtaan tutkijoiden tutkimusraportit 1990-luvun alusta 2000-luvun alkuun (PDF-muotoon: tuota ohjelmistoa en nyt enää muista).
 

KiVi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Nanna Karalahti
@heketsu88 tuon tyyppiseen hommaan kannattaa tosiaan painottaa ja jos mahdollista nostaa esimerkeiksi tarkkuutta ja pitkäjänteisyyttä vaativat hommat. Ehdottomasti kannattaa myös painottaa haastattelussa, että etsit nimenomaan pitkäaikaista työnantajaa ja ura-ambitiot ovat täysin tällaisessa suorittavassa työssä. Työnantajat haluavat nimittäin tällaisiin hommiin luotettavan, pitkäikäisen tekijän, eikä ihmistä, josta käy ilmi että parin vuoden päästä näkyvät perävalot. Kun pystyt tuomaan tuollaisia painotuksia esiin haastattelussa, lienet suht vahvoilla.
 

Jonisti

Jäsen
Suosikkijoukkue
NY Rangers, Kalpa, Україна
Hmm. Tässä kymmenkunta työhakemusta jättänyt alalle, jossa on (kuulemma) osaajapula. Valmistun keväällä maisteriksi, olen alanvaihtaja ja enkä edes kovin vanha, eli reilusti alle 40.

Työhaastatteluihin ei hakemuksista huolimatta tule kutsua, varmaan koska en omaa alan työkokemusta. Hakemukset on arvioinut mm hr-tyyppi ja muutama kaveri, eikä noissa heidän mielestään paljon korjattavaa ole ollut.

Onko työmarkkinat sisäsiittoisia, kun ei ole jossain skenessä eikä tunne ihmisiä alalta, osaajapula pelkkä kupla, suurin vika hakijassa vai mistähän tämä johtuu?

Olisi mukava kehittää työnhakutaitojaan ja hakemuksia, mutta kun palautettakaan ei edes pyydettäessä tahdo saada. Haku luonnollisesti kohdennettu entry level hommiin.
 

alwahla

Jäsen
Suosikkijoukkue
Flames, Canadiens, Kraken, HIFK
Työkkäristä tuli viestiä, että minulle on varattu aika työnhakuhaastatteluun ensi viikolle. Mitä tuo termi oikein tarkoittaa?
 

Weyhey

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans
Hmm. Tässä kymmenkunta työhakemusta jättänyt alalle, jossa on (kuulemma) osaajapula. Valmistun keväällä maisteriksi, olen alanvaihtaja ja enkä edes kovin vanha, eli reilusti alle 40.

Työhaastatteluihin ei hakemuksista huolimatta tule kutsua, varmaan koska en omaa alan työkokemusta. Hakemukset on arvioinut mm hr-tyyppi ja muutama kaveri, eikä noissa heidän mielestään paljon korjattavaa ole ollut.

Onko työmarkkinat sisäsiittoisia, kun ei ole jossain skenessä eikä tunne ihmisiä alalta, osaajapula pelkkä kupla, suurin vika hakijassa vai mistähän tämä johtuu?

Olisi mukava kehittää työnhakutaitojaan ja hakemuksia, mutta kun palautettakaan ei edes pyydettäessä tahdo saada. Haku luonnollisesti kohdennettu entry level hommiin.
En tiedä mistä alasta on puhe mutta useammallakin alalla on tarve kokeneille tekijöille joilla on asiantuntijaosaavuutta johonkin tiettyyn osa-alueeseen mutta kokemattomille, koulutetuillekin, tekijöille ei tahdo riittää töitä. Tästä syntyy sitten pullonkaula kun nuoremmat ja/tai uudemmat tekijät eivät pääse alalle keräämään sitä kokemusta pystyäkseen noita asiantuntijapaikkoja täyttämään. Tämän olen huomannut itse ainakin IT-alalla ja kuullut tutuilta samaa olevan muuallakin.
 

Karhunkulta

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, Skellefteå AIK
Hmm. Tässä kymmenkunta työhakemusta jättänyt alalle, jossa on (kuulemma) osaajapula. Valmistun keväällä maisteriksi, olen alanvaihtaja ja enkä edes kovin vanha, eli reilusti alle 40.

Työhaastatteluihin ei hakemuksista huolimatta tule kutsua, varmaan koska en omaa alan työkokemusta. Hakemukset on arvioinut mm hr-tyyppi ja muutama kaveri, eikä noissa heidän mielestään paljon korjattavaa ole ollut.

Onko työmarkkinat sisäsiittoisia, kun ei ole jossain skenessä eikä tunne ihmisiä alalta, osaajapula pelkkä kupla, suurin vika hakijassa vai mistähän tämä johtuu?
Tunnistan ongelman. Itse hain kymmeniin paikkoihin lähihoitajaksi oppisopimuksella. Yhteen paikkaan olisin päässyt haastatteluun. En sitten sille alalle ainakaan vielä päätynyt.

Kovin on vaikeaa saada lisää ihan sitä perustason väkeä, jos pitäisi olla valmiina paperit taskussa ja vuosien työkokemus. Alalla joka siis kaipaa niin hirmu paljon uusia työntekijöitä ja romahtamispiste lähestyy ja mitä kaikkea. Ja vielä spesialiteettina, että erityisesti me miehet ollaan kaivattuja kuulemma.
 

Jeffrey

Jäsen
Hmm. Tässä kymmenkunta työhakemusta jättänyt alalle, jossa on (kuulemma) osaajapula. Valmistun keväällä maisteriksi, olen alanvaihtaja ja enkä edes kovin vanha, eli reilusti alle 40.

Työhaastatteluihin ei hakemuksista huolimatta tule kutsua, varmaan koska en omaa alan työkokemusta. Hakemukset on arvioinut mm hr-tyyppi ja muutama kaveri, eikä noissa heidän mielestään paljon korjattavaa ole ollut.

Onko työmarkkinat sisäsiittoisia, kun ei ole jossain skenessä eikä tunne ihmisiä alalta, osaajapula pelkkä kupla, suurin vika hakijassa vai mistähän tämä johtuu?

Olisi mukava kehittää työnhakutaitojaan ja hakemuksia, mutta kun palautettakaan ei edes pyydettäessä tahdo saada. Haku luonnollisesti kohdennettu entry level hommiin.

Itse taisin valmistumisen jälkeen tykitellä satakunta hakemusta, ennen kuin tärppäsi. Toki ajat oli eri, mutta siltikin voi olla haastava vaihe omalla uralla töitä hakea.

Toinen homma joka ainakin itsellä tuntuu on aika seesteinen tilanne työmarkkinoilla. Ehkä tässä ylipäänsä talous on sellaisessa tilanteessa, että katsellaan mihin suuntaan näkyy ja tämä näkynee myös avoimissa työpaikoissa varsinkin asiantuntija ja johtotason paikkoihin. Oman alan paikkoja nyt kun on katsellut niin tuntuu olevan hyvin vähän paikkoja tarjolla ja se tietysti tarkoittaa paljon hakijoita vähiin paikkoihin. Samoin itse uumoiltu suorahalujen syyssesonki tuntui käytännössä olemattomalta... Ehkä silloin elokuussa joku jostain rimpautti kun yleensä kevään ja syksyn sesongeissa tuntuu puhelin soivan vähän kaikenlaisilla tarjouksilla.
 

heketsu88

Jäsen
Suosikkijoukkue
Dallas Stars Kärpät Joensuun Kiekkopojat ManU
Työkkäristä tuli viestiä, että minulle on varattu aika työnhakuhaastatteluun ensi viikolle. Mitä tuo termi oikein tarkoittaa?
Varmaan pyrkivät selvittämään tämänhetkistä tilannettasi (aiotko kouluttautua/opiskella, kuinka työnhaku sujuu, mistä työpaikoista olet kiinnostunut, tarvitsetko minkälaista tukea työnhakuun jne.)
 

heketsu88

Jäsen
Suosikkijoukkue
Dallas Stars Kärpät Joensuun Kiekkopojat ManU
Minä sain työhaastattelukutsun Mikkelin kansalliskirjastoon määräaikaiseksi digitoijaksi. Työhaastattelu on 14.11.

Edit. Työhaastattelu onkin 14.11.
Ihan ok meni työhaastattelu. Haastattelun alussa oli pientä jännitystä, mutta jännitys lieveni haastattelun edetessä. Katotaan, että riittikö työpaikan saamiseen. 7 oli kutsuttu työhaastatteluun (vakituiseen digitoijan ja määräaikaisen digitoijan työtehtäviin) 91 hakijasta, eli jo työhaastattelu kutsu oli jo saavutus.
 

alwahla

Jäsen
Suosikkijoukkue
Flames, Canadiens, Kraken, HIFK
Varmaan pyrkivät selvittämään tämänhetkistä tilannettasi (aiotko kouluttautua/opiskella, kuinka työnhaku sujuu, mistä työpaikoista olet kiinnostunut, tarvitsetko minkälaista tukea työnhakuun jne.)
Näinhän se meni, joten turhaan tuli jännitettyä puhelua. Lisäksi sovittiin, että koska olen joulukuussa työllistetty, minun tarvitsee lähettää vain kaksi työpaikkahakemusta tuon kuun aikana. Kokoaikaiseksi työntekijäksi minua sanoi, koska jos on töissä yli 70 tuntia viikossa, täyttää kyseisen kriteerin.
 

Karhunkulta

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, Skellefteå AIK
Itse pääsin myös haastatteluun tuossa männäviikolla. Olin työpaikkaa jo kuukausi sitten kysellyt ja ottivat uudelleen yhteyttä, kun työpaikka avautuikin yllättäen. Olin siitä erittäin otettu, koska minulla ei kyseisen alan koulutusta ole.

Pari viikkoa olisi vielä vanhassa paikassa työtä jäljellä ja sitten alkaa uusi työ lennosta.

Haastattelu oli todella syvällinen, enkä osannut siihen valmistautua siitä syystä. Hyvin se kuitenkin meni ja pyrin vain olemaan rehellinen heikkouksista ja vahvuuksista.

Uusi toimenkuva on koulunkäynninohjaaja. Jos on vinkkejä, niin antennit päällä otan vastaan :) Ihan uusi ala minulle, mutta tästä olen jo pitempään haaveillut ja nyt olosuhteet nykyisessä paikassa mahdollistivat yrittää tätä alaa.
 

heketsu88

Jäsen
Suosikkijoukkue
Dallas Stars Kärpät Joensuun Kiekkopojat ManU
Ihan ok meni työhaastattelu. Haastattelun alussa oli pientä jännitystä, mutta jännitys lieveni haastattelun edetessä. Katotaan, että riittikö työpaikan saamiseen. 7 oli kutsuttu työhaastatteluun (vakituiseen digitoijan ja määräaikaisen digitoijan työtehtäviin) 91 hakijasta, eli jo työhaastattelu kutsu oli jo saavutus.
Tänään soittivat Mikkelistä. En tullut valituksi. Haastattelu meni haastattelijan mielestä hyvin, mutta painottivat loppupeleissä kokemusta digitoijan tehtävässä, jota minulla ei ole kovinkaan paljoa sekä koulutusta, joka minulta puuttuu. Aikeissa olisi nyt hakeutua Savon ammattiopiston 4 kuukautta kestävään digitoijan koulutukseen ja sitä kautta hankkia jonkinnäköinen koulutus tuohon digitoijan työhön.
 

Jyyd

Jäsen
Suosikkijoukkue
♠️, Flyers
Ois taas varmaan pitkästä aikaa ensi viikolla työhaastis. Hain yhtä IT-alan työpaikkaa taas vaihteeksi, nyt 1,5v myyntihommissa olleena. Rekryfirman kaverille koitin eilen soitella ja laitoin hakemusta perään heti kun kerkesin. Tänään soitti sitten takaisin, muutaman minuutin keskustelu oli ja kertoi vilkaisseensakin jo CV:täni, "hyvältä näytti".

Jos haastikseen pääsen, vähän funtsituttaa mihin asetan palkkatoiveen? Keskipalkkaa netistä katselin, ja siinä 3400e tienoilla näytti olevan. Olen nykyisessäni (myynti)työssä tienannutkin hyvin kunnes palkkaukseen tehtiin radikaaleja leikkauksia, ja tuon aiemman palkan vuoksi en mielellään tyytyisi ihan hirveästi alempaan palkkatasoon..
Palkkoja toki aina varmasti katsotaan oikeaan suuntaan, jos oikea ihminen kyseiseen paikkaan löytyy. Mutta onhan se aina jännittävää hinnoitella itsensä, ja sen jälkeen kun saa kuulla millaista palkkaa kenties tarjoaisivat.

Oma saldo vikoista työhaastiksista on 5/6, vuosi takaperin muistaakseni koin tuon yhden pettymyksen. Tuntui hetken aikaa paskalta, kunnes elämä taas jatkui. Luottavaisin mielin kuitenkin jos haastiskutsu tulee, koska selkeästi osaan myydä myös tuotteiden lisäksi muutakin, itseäni.
 

F#21

Jäsen
@Jyyd millainen rooli kyseessä? Jos yhtään seniorimpi, niin reilusti vaan palkkapyyntöä ylemmäs. Varsinkin jos on aiempaa kokemusta vastaavasta roolista useammalta vuodelta.
 

Jeffrey

Jäsen
Itse hinnoittelisin itseni ihan reilusti yläkanttiin. Osittain vaikean palkkakysmyksen takia tulee lähdettyä myös suorahakuihin, jotta saisi parempaa käsitystä siitä mikä palkkataso vastaavissa hommissa on muualla. Perusajatuksena kuitenkin se, että ne sataset on helpompi tulla itse vastaan loppusuoralla, kuin pyytää lisää kesken rekryprosessin.
 

Jyyd

Jäsen
Suosikkijoukkue
♠️, Flyers
@Jyyd millainen rooli kyseessä? Jos yhtään seniorimpi, niin reilusti vaan palkkapyyntöä ylemmäs. Varsinkin jos on aiempaa kokemusta vastaavasta roolista useammalta vuodelta.
Specialist on työnimike, mutta hommat alkuvaiheessa eivät vaadi mestaritason osaamista kuulemani perusteella. Kasvava isohko firma, jota kautta varmaan tulevaisuudessa roolit erottuvat paremmin, kun tarkoitus vissiin palkata lisää porukkaa myöhemmin samoihin hommiin.

Oikeastaan hakemuksessa oli lueteltu todella monta eri asiaa, käyttäjä- ja laitehallinnasta aina palvelinympäristöihin, tiketteihin ja muuhun. Mutta kuten sanottua, siellä oli ne perus fraasit että arvostavat kokemusta alalta ja vastaavista tehtävistä, sekä palveluhenkisyyttä. Mulla on alan koulutus toiselta asteelta, aika ohkainen toimistokokemus, mutta kokemusta asennushommista kyllä 2-3v edestä melkeinpä.

Oon itseäni myynyt haastiksissa hyvänä tyyppinä, jos ei ole kokemusta jostain tietyistä hommista. Ja sitä, että kova hinku kehittyä ja oppia uutta.

Eli lyhyesti, senioritason hommista ei vaikuta kyllä olevan kyse, siinä olisi järeämmät vaatimukset.
 

F#21

Jäsen
Okei, eli vaikuttaisi olevan pääsääntöisesti tuki- ja palvelupyyntöjen toteuttamista. Kyllä tuostakin voi palkkatoiveeksi hiukan enemmän laittaa ja tosiaan, sittenhän siitä neuvotellaan jos muut kohdat osuu. Liian matalaa toivetta ei kannata laittaa.

Jos tuota kautta pääsee erikoistumaan syvemmälle tiettyyn alueeseen, niin se tuo varmasti sitten mahdollisuuden myös palkankorotukseen.

Jos haastatteluun pääset niin kannattaa kysellä millaisessa ympäristössä teknisesti touhuavat nyt. Uudemmat teknologiat mahdollistavat myös hienon mahdollisuuden kehittyä ensimmäisten osaajien joukossa ja samalla pääsee kasvamaan sen teknologian parissa.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: Jyyd
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös